te
Leerlingen van het Cambreur Collegi
kijken over hun grenzen
De politie en verwarde personen
Het Cambreur: bouwen én tegenhouwen
"politie]
"Zoiets heb ik nog nooit gezien":
unieke schilderijen in de Steenfabriek
S
w
ten
ph
bm
Lg
■I
,.-2
K - a
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 SEPTEMBER 2020
PAGII
in hun leven met NAH. De deelnemer krijgt in 7 dagdel
Ook leert de deelnemer in deze cursus effectief het eig
-
f.Twi
ken rr
POLITIE GEMEENTE GILZE EN RIJEN
Wijkagent Eric van Dun
I
larbi
rt,i
Zou je, hypothetisch, een jaartje
onder een steen hebben geleefd
en vervolgens terugkeren naar
het Cambreur, dan zouden je
ogen uit hun kassen puilen.
Lieve deugd, wat heeft zich daar
inmiddels afgespeeld? Boven
gebouw A zie je enorme kranen
als dreigende draglinosaurussen
zoekend draaien. Voor de school
is het grasveld omgeturnd in een
door hekken begrensde fietsen
stalling. En als je dan aarzelend
Jo Debije: de oerkracht, het puur, de ziel. Meer dan
dertig jaar onderzoeken, schilderen en vooral doen.
Schilderen is als ademen. De scheppingskracht. Hij móet
schilderen, hij kan niet zonder.
Josie Arnoys: acht jaar docent aan de HKU en vele ja-
ren vormgever voor tv. Perfectionist, vorm en kwaliteit.
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag
(1992) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1995).
Roer hun kwaliteiten door elkaar en er ontstaat een
verfding. Een eigen weg, een eigen stijl.
Die eigen stijl kenmerkt zich vooral door hun kleurge
bruik en de gelaagdheid van de schilderijen. De natuur,
het gebouw binnentreedt, zie je
overal houten schotten die de
toegang versperren tot de ruim
tes die zich een half jaar geleden
nog zo uitnodigend voor je uit
strekten. Maar eerst versperren
enkele tafeltjes je de weg; erop
staan flesjes met gel en papierrol-
len, vergezeld van de boodschap
datje daar bij binnenkomst ge
bruik van dient te maken. Aldus
gereinigd, mag je doorlopen. Je
ziet dat er een looprichting staat
en in het bijzonder de Schelde, is een onuitputtelijke
bron van inspiratie. Maar ook de isolatie in corona-tijd
zorgde voor intrigerende werken.
Net als vorig jaar hebben Jo Josie een gast-exposante
uitgenodigd. Hadewien Dobbelaer uit Groesbeek schept
met natuurlijke materialen fluweelachtige schilderijen,
details uit de natuur.
"Vaak horen we dat mensen wat drempelvrees hebben.
Wij zijn blij met alle bezoek. De kopers, de huurders
maar ook met de kijkers. U bent van harte welkom".
Gratis parkeergelegenheid voor de deur. Er is volop ruim
te en wij houden ons aan de corona richtlijnen.
De expositie "het getij vloeit voort"
is twee weekenden te zien: zaterdag 19,
zondag 20, zaterdag 26 én zondag 27 september,
steeds van 11 tot 17 uur en op afspraak.
Expositieruimte Steenfabriek:
Steenfabriek 7,5126 PB Gilze.
Meer Jo Josie ziet u op www.verfding.nl
-zeker in de pauzes- druk. En ook
het handen en tafels schoon
maken kan nog een stuk beter.
Maar, zoals gezegd: ik geef het je
te doen!
Aan het eind van de dag wor
den alle ruimtes extra schoon
gemaakt. Morgen gaan we weer
verder met de nieuwbouw en
met het lesgeven in coronatijd.
We zijn trots op onze leerlingen
die zo goed en kwaad als het gaat
proberen hun steentje bij te dra
gen. En we kijken graag vooruit:
volgend schooljaar in een prach
tig, gloednieuw gebouw en hope
lijk zonder coronazorgen.
hun eigen enthousiasme voor het
thema overbrengen op de scho
lieren. Cross Your Borders daagt
leerlingen uit om zelf op onder
zoek te gaan, een eigen mening te
vormen en deze op een overtui
gende manier te communiceren.
Zo ontstaat er betrokkenheid bij
de problematiek.
Het project brengt vernieuwend,
innovatief onderwijs. Tijdens de
drie projectdagen oefenen de
leerlingen vaardigheden die in
het reguliere onderwijs beperkt
aandacht krijgen. Voorbeelden
hiervan zijn het analyseren van
complexe problemen, het sa
menwerken in groepen en het
project wordt feestelijk afgeslo
ten in de aula met een prijsuitrei
king voor de beste groepen.
Cross Your Borders stelt zich ten
doel scholieren van 3, 4 havo en
3, 4, 5 vwo bewust te maken van
armoede en onrecht in de wereld.
Belangrijk hiervoor zijn de jonge-
Het Cross Your Borders-proj
is onderdeel van Stichting Crd
Your Borders. Deze stichting
in 2004 opgezet door een grd
jongeren die zich betrokken vd
bij mondiaal onrecht. Sindsd
is het initiatief sterk gegroeid
nemen jaarlijks ongeveer lO.Ol
scholieren van 3, 4 havo en 3,
5 vwo deel aan het project. Na|
het Cross Your Borders-projd
organiseert deze stichting diven
andere onderwijsprojecten m
betrekking op mondialeprohl
matiek en ondernemerschap.^
Kijk voor meer informatie
www.crossyourborders.nl.
Het is ook daadwerkelijk moge
om met Stichting Cross Your Bd
ders op reis te gaan naar een on
wikkelingsland om op bezoekl
gaan bij microkredietprojecta
Deze reizen worden georgal
seerd onder de naam Fairawl
Meer informatie hierover is 1
vinden op www.fairaway.nl
presenteren voor de klas. Cr
Your Borders is een vakoveri
gend project waarin veel vl
schillende onderwerpen a
bod komen: van ontbossing
corruptie en van vrouwenrech
tot internationale handel.
F®
hzc
Angelique van Geloven
RIJEN: OOST
Mathijs Labee
GILZE EN CHAAMSE BOSSEN
h!9t
peer
ïi.lk
kne
>eei
ïbij.
Mirjam Verhoef
RIJEN: WEST
[Ultl
lang
fteu
pki
Ivite
lorg
Ier?
te
ran ti
|nd
bnp,
tdir
inst
Lt var
Gilze
|ar he
degt
finoi
kkkei
Ie vol
p er
ferry i:
lette
|et ha
fcemt
taiAi
Ik geef je het te doen: in een schoolgebouw dat langzaam maar
zeker stukje bij beetje verdwijnt, in coronatijd tóch de kwaliteit
leveren die je gewend bent. Toch is dat de opdracht waarvoor
de gehele Cambreurpopulatie zich geplaatst ziet.
Het project start met een filmquiz hoogste score met elkaar aan. Het
waarin de leerlingen kennismaken
met thema’s als kindslavernij en
landroof. Vervolgens onderzoe
ken de leerlingen in groepjes de
ontwikkelingsproblemen van een
bepaald land. Ze gaan met elkaar
in discussie over welk probleem
zij het meest onrechtvaardig
vinden. Uiteindelijk verwerken ren van Cross Your Borders die
ze hun bevindingen in een crea
tieve presentatie. Dat resulteert
bijvoorbeeld in een poppenkast
over de schuldenproblematiek
van Peru of in een rap over kinder
arbeid in Burkina Faso. Tussen
door nemen de leerlingen deel
aan interculturele workshops.
Op dag drie volgen leerlingen een
interactief klassikaal programma
over de oplossingen voor ont
wikkelingsproblemen. Dit pro
gramma schenkt ruim aandacht
aan mogelijkheden die jongeren
hebben om zelf iets te doen voor
een betere wereld. De leerlingen
verdienen punten met de ver
schillende onderdelen en gaan
dus een spannende strijd om de
Je leest in de media de laatste
tijd wel eens over personen
welke verward gedrag vertonen.
Wij als politie hebben hier ook
regelmatig mee van doen. In de
politiewet staat als politietaak
dat wij als politie hulp moeten
verlenen aan degene die hulp
behoeve. In de politiewet staat
ook als politietaak genoemd;
“het daadwerkelijk handhaven
van de openbare orde”. In de
praktijk is het helaas niet altijd
zo dat wij als politie mensen met
verward gedrag direct kunnen
helpen.
Wijkbewoners bellen omdat
men overlast ervaart of omdat
er iemand op straat loopt die
zichzelf anders gedraagt dan
dat men gewend is. Wij snappen
deze meldingen en het is juist
ook goed dat er gemeld wordt!
De (t)havo en (t)vwo klassen van Cambreur College te Dongen
nemen op 23,24 en 25 september deel aan het Cross Your Bor-
ders-project. Tijdens dit driedaagse project staat mondiale on
rechtvaardigheid centraal. Een team van enthousiaste jongeren
voert het project uit.
het Zorg en Veiligheidshuis waar
integraal met zorgpartners
wordt bekeken welke hulp voor
de betreffende persoon ingezet
kan gaan worden.
Vaak zien de wijkbewoners een
paar uur later deze verwarde
persoon weer lopen in de wijk.
Dit is soms lastig te begrijpen.
Wij vragen hier begrip voor.
De politie en de hulpverleners
kunnen vaak een langdurig
verward persoon niet direct de
juiste hulp bieden. Blijf vooral
melden bij overlast, melden is
goed en soms erg noodzakelijk.
Deze meldingen zijn vaak no
dig om later de nodige hulpte
kunnen krijgen. Verwarde per
sonen is een maatschappen
probleem waar wij samen, als
gehele maatschappij, mee te
maken hebben.
vertrouwen zijn eigen weg met hersenletsel te vervolgd
Ook leert de deelnemer in deze cursus effectief het eigl
verhaal te presenteren.
Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. De cursus is kq
teloos voor leden van Stichting Hersenletsel.nl. Mensen a
nog geen lid zijn kunnen zich aanmelden op voorwaarde q
zij lid worden van de patiëntenvereniging Hersenletsel.n
Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar de regi
ondersteuner mevrouw Lies Bonsangvia regioondersteunen
gmail.com o.v.v. uw naam, adres, telefoonnummer ej
e-mailadres. Bellen kan ook via 06-1 5091924.
I
Stichting Hersenletsel.nl
organiseert cursus te Breda
Op 6 oktober start in Breda de cursus Grip op
Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Deze cursus
wordt georganiseerd door Stichting Hersenletsel.nl
Noord-Brabant.
De cursus is speciaal bestemd voor mensen met Niet As
geboren Hersenletsel die klaar zijn voor een volgende s|
nieuwe inzichten en gereedschap om met meer grip en zei
Als wij als politie ter plaatse ko
men zal er eerst een inschatting
gemaakt worden met betrek
king tot de eventuele overlast,
het verwarde gedrag van de
persoon en of er direct hulp
moet worden ingeschakeld.
Denk hierbij aan een contact
persoon bij GGZ, de crisisdienst
of iemand uit het eigen zorgka
der. Soms nemen wij de verwar
de persoon ook mee naar het
politiebureau. Dit wil niet gelijk
zeggen dat deze persoon aange
houden is, maar is dit nodig om
de juiste hulpinstantie in con
tact te krijgen met de verwarde
persoon.
Deze meldingen zijn erg tijdro
vend en vaak ook niet direct op
te lossen. Er wordt door de poli
tie een zorgmelding opgemaakt.
Deze zorgmelding gaat dan naar
aangegeven en dat het personeel
druk bezig is om leerlingen hier
op te wijzen: Ja, dit is veel korter,
maar nee, je zult toch even moe
ten omlopen. Niet alleen leer
lingen proberen toch op sneaky
wijze de regels te omzeilen
Opvallend: nogal wat docenten
dragen mondkapjes in de gan
gen. Loop je langs de lokalen,
dan zie je dat overal de deuren en
ramen openstaan. De leerlingen
zijn inmiddels rustig aan het werk.
In ieder lokaal staan de reeds be
kende gels en papierrollen. In de
klas worden geen mondkapjes
gesignaleerd en waar mogelijk zijn
de leerlingen zo verdeeld over het
lokaal dat er maximale afstand is.
Voor de afstand tussen de leerlin
gen en de docent geldt hetzelfde.
In de benedengang heb je een
prachtig uitzicht op de bouw,
omdat de aula ertussenuit is ge
sloopt. Mannen met helmen op
begeleiden een stuk muur dat
door een kraan wordt verplaatst.
Het verloopt rustig en gedisci
plineerd. Je ziet nu al dat er een
prachtige nieuwe school verrijst.
Volgend schooljaar mogen we
erin!
In een vaklokaal zie je wél een do
cent met een gelaatsmasker op.
Kennelijk is dat verplicht bij prac-
ticumlessen. Ook zie je regelmatig
spatschermen bevestigd aan bu
reaus, met de leraar daarachter.
Wat zou hij hierbij voelen? In de
docentenkamer zijn de stoelen en
tafels uit elkaar geplaatst; wie er
niet meer bij kan, moet een ander
plaatsje zoeken. That’s life in coro
natime! De leerlingen vinden hun
overblijfruimte ook te klein; de
schoolleiding laat nu de kluisjes
verplaatsen om dat op te lossen.
Er zijn kleine en grotere ongemak
ken. Soms hoor je geluiden uit het
aangrenzende lokaal, vanwege de
open deuren. Leerlingen houden
onvoldoende afstand, want het is
Kleurenweelde, emotie, uniek abstract werk en ervaren vakmanschap. De wereld door de ogen van Jo Josie.
Laat je betoveren door de magische combinatie van dit stel. Exposities van Bergen op Zoom tot Nijmegen,
van Parijs tot Stockholm. Sinds begin van dit jaar leven en werken ze in Moergestel. En voor de tweede keer
komen ze naar de Steenfabriek.
111
il