te Leerlingen van het Cambreur Collegi kijken over hun grenzen De politie en verwarde personen Het Cambreur: bouwen én tegenhouwen "politie] "Zoiets heb ik nog nooit gezien": unieke schilderijen in de Steenfabriek S w ten ph bm Lg ■I ,.-2 K - a WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 SEPTEMBER 2020 PAGII in hun leven met NAH. De deelnemer krijgt in 7 dagdel Ook leert de deelnemer in deze cursus effectief het eig - f.Twi ken rr POLITIE GEMEENTE GILZE EN RIJEN Wijkagent Eric van Dun I larbi rt,i Zou je, hypothetisch, een jaartje onder een steen hebben geleefd en vervolgens terugkeren naar het Cambreur, dan zouden je ogen uit hun kassen puilen. Lieve deugd, wat heeft zich daar inmiddels afgespeeld? Boven gebouw A zie je enorme kranen als dreigende draglinosaurussen zoekend draaien. Voor de school is het grasveld omgeturnd in een door hekken begrensde fietsen stalling. En als je dan aarzelend Jo Debije: de oerkracht, het puur, de ziel. Meer dan dertig jaar onderzoeken, schilderen en vooral doen. Schilderen is als ademen. De scheppingskracht. Hij móet schilderen, hij kan niet zonder. Josie Arnoys: acht jaar docent aan de HKU en vele ja- ren vormgever voor tv. Perfectionist, vorm en kwaliteit. Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (1992) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1995). Roer hun kwaliteiten door elkaar en er ontstaat een verfding. Een eigen weg, een eigen stijl. Die eigen stijl kenmerkt zich vooral door hun kleurge bruik en de gelaagdheid van de schilderijen. De natuur, het gebouw binnentreedt, zie je overal houten schotten die de toegang versperren tot de ruim tes die zich een half jaar geleden nog zo uitnodigend voor je uit strekten. Maar eerst versperren enkele tafeltjes je de weg; erop staan flesjes met gel en papierrol- len, vergezeld van de boodschap datje daar bij binnenkomst ge bruik van dient te maken. Aldus gereinigd, mag je doorlopen. Je ziet dat er een looprichting staat en in het bijzonder de Schelde, is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Maar ook de isolatie in corona-tijd zorgde voor intrigerende werken. Net als vorig jaar hebben Jo Josie een gast-exposante uitgenodigd. Hadewien Dobbelaer uit Groesbeek schept met natuurlijke materialen fluweelachtige schilderijen, details uit de natuur. "Vaak horen we dat mensen wat drempelvrees hebben. Wij zijn blij met alle bezoek. De kopers, de huurders maar ook met de kijkers. U bent van harte welkom". Gratis parkeergelegenheid voor de deur. Er is volop ruim te en wij houden ons aan de corona richtlijnen. De expositie "het getij vloeit voort" is twee weekenden te zien: zaterdag 19, zondag 20, zaterdag 26 én zondag 27 september, steeds van 11 tot 17 uur en op afspraak. Expositieruimte Steenfabriek: Steenfabriek 7,5126 PB Gilze. Meer Jo Josie ziet u op www.verfding.nl -zeker in de pauzes- druk. En ook het handen en tafels schoon maken kan nog een stuk beter. Maar, zoals gezegd: ik geef het je te doen! Aan het eind van de dag wor den alle ruimtes extra schoon gemaakt. Morgen gaan we weer verder met de nieuwbouw en met het lesgeven in coronatijd. We zijn trots op onze leerlingen die zo goed en kwaad als het gaat proberen hun steentje bij te dra gen. En we kijken graag vooruit: volgend schooljaar in een prach tig, gloednieuw gebouw en hope lijk zonder coronazorgen. hun eigen enthousiasme voor het thema overbrengen op de scho lieren. Cross Your Borders daagt leerlingen uit om zelf op onder zoek te gaan, een eigen mening te vormen en deze op een overtui gende manier te communiceren. Zo ontstaat er betrokkenheid bij de problematiek. Het project brengt vernieuwend, innovatief onderwijs. Tijdens de drie projectdagen oefenen de leerlingen vaardigheden die in het reguliere onderwijs beperkt aandacht krijgen. Voorbeelden hiervan zijn het analyseren van complexe problemen, het sa menwerken in groepen en het project wordt feestelijk afgeslo ten in de aula met een prijsuitrei king voor de beste groepen. Cross Your Borders stelt zich ten doel scholieren van 3, 4 havo en 3, 4, 5 vwo bewust te maken van armoede en onrecht in de wereld. Belangrijk hiervoor zijn de jonge- Het Cross Your Borders-proj is onderdeel van Stichting Crd Your Borders. Deze stichting in 2004 opgezet door een grd jongeren die zich betrokken vd bij mondiaal onrecht. Sindsd is het initiatief sterk gegroeid nemen jaarlijks ongeveer lO.Ol scholieren van 3, 4 havo en 3, 5 vwo deel aan het project. Na| het Cross Your Borders-projd organiseert deze stichting diven andere onderwijsprojecten m betrekking op mondialeprohl matiek en ondernemerschap.^ Kijk voor meer informatie www.crossyourborders.nl. Het is ook daadwerkelijk moge om met Stichting Cross Your Bd ders op reis te gaan naar een on wikkelingsland om op bezoekl gaan bij microkredietprojecta Deze reizen worden georgal seerd onder de naam Fairawl Meer informatie hierover is 1 vinden op www.fairaway.nl presenteren voor de klas. Cr Your Borders is een vakoveri gend project waarin veel vl schillende onderwerpen a bod komen: van ontbossing corruptie en van vrouwenrech tot internationale handel. F® hzc Angelique van Geloven RIJEN: OOST Mathijs Labee GILZE EN CHAAMSE BOSSEN h!9t peer ïi.lk kne >eei ïbij. Mirjam Verhoef RIJEN: WEST [Ultl lang fteu pki Ivite lorg Ier? te ran ti |nd bnp, tdir inst Lt var Gilze |ar he degt finoi kkkei Ie vol p er ferry i: lette |et ha fcemt taiAi Ik geef je het te doen: in een schoolgebouw dat langzaam maar zeker stukje bij beetje verdwijnt, in coronatijd tóch de kwaliteit leveren die je gewend bent. Toch is dat de opdracht waarvoor de gehele Cambreurpopulatie zich geplaatst ziet. Het project start met een filmquiz hoogste score met elkaar aan. Het waarin de leerlingen kennismaken met thema’s als kindslavernij en landroof. Vervolgens onderzoe ken de leerlingen in groepjes de ontwikkelingsproblemen van een bepaald land. Ze gaan met elkaar in discussie over welk probleem zij het meest onrechtvaardig vinden. Uiteindelijk verwerken ren van Cross Your Borders die ze hun bevindingen in een crea tieve presentatie. Dat resulteert bijvoorbeeld in een poppenkast over de schuldenproblematiek van Peru of in een rap over kinder arbeid in Burkina Faso. Tussen door nemen de leerlingen deel aan interculturele workshops. Op dag drie volgen leerlingen een interactief klassikaal programma over de oplossingen voor ont wikkelingsproblemen. Dit pro gramma schenkt ruim aandacht aan mogelijkheden die jongeren hebben om zelf iets te doen voor een betere wereld. De leerlingen verdienen punten met de ver schillende onderdelen en gaan dus een spannende strijd om de Je leest in de media de laatste tijd wel eens over personen welke verward gedrag vertonen. Wij als politie hebben hier ook regelmatig mee van doen. In de politiewet staat als politietaak dat wij als politie hulp moeten verlenen aan degene die hulp behoeve. In de politiewet staat ook als politietaak genoemd; “het daadwerkelijk handhaven van de openbare orde”. In de praktijk is het helaas niet altijd zo dat wij als politie mensen met verward gedrag direct kunnen helpen. Wijkbewoners bellen omdat men overlast ervaart of omdat er iemand op straat loopt die zichzelf anders gedraagt dan dat men gewend is. Wij snappen deze meldingen en het is juist ook goed dat er gemeld wordt! De (t)havo en (t)vwo klassen van Cambreur College te Dongen nemen op 23,24 en 25 september deel aan het Cross Your Bor- ders-project. Tijdens dit driedaagse project staat mondiale on rechtvaardigheid centraal. Een team van enthousiaste jongeren voert het project uit. het Zorg en Veiligheidshuis waar integraal met zorgpartners wordt bekeken welke hulp voor de betreffende persoon ingezet kan gaan worden. Vaak zien de wijkbewoners een paar uur later deze verwarde persoon weer lopen in de wijk. Dit is soms lastig te begrijpen. Wij vragen hier begrip voor. De politie en de hulpverleners kunnen vaak een langdurig verward persoon niet direct de juiste hulp bieden. Blijf vooral melden bij overlast, melden is goed en soms erg noodzakelijk. Deze meldingen zijn vaak no dig om later de nodige hulpte kunnen krijgen. Verwarde per sonen is een maatschappen probleem waar wij samen, als gehele maatschappij, mee te maken hebben. vertrouwen zijn eigen weg met hersenletsel te vervolgd Ook leert de deelnemer in deze cursus effectief het eigl verhaal te presenteren. Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. De cursus is kq teloos voor leden van Stichting Hersenletsel.nl. Mensen a nog geen lid zijn kunnen zich aanmelden op voorwaarde q zij lid worden van de patiëntenvereniging Hersenletsel.n Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar de regi ondersteuner mevrouw Lies Bonsangvia regioondersteunen gmail.com o.v.v. uw naam, adres, telefoonnummer ej e-mailadres. Bellen kan ook via 06-1 5091924. I Stichting Hersenletsel.nl organiseert cursus te Breda Op 6 oktober start in Breda de cursus Grip op Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Deze cursus wordt georganiseerd door Stichting Hersenletsel.nl Noord-Brabant. De cursus is speciaal bestemd voor mensen met Niet As geboren Hersenletsel die klaar zijn voor een volgende s| nieuwe inzichten en gereedschap om met meer grip en zei Als wij als politie ter plaatse ko men zal er eerst een inschatting gemaakt worden met betrek king tot de eventuele overlast, het verwarde gedrag van de persoon en of er direct hulp moet worden ingeschakeld. Denk hierbij aan een contact persoon bij GGZ, de crisisdienst of iemand uit het eigen zorgka der. Soms nemen wij de verwar de persoon ook mee naar het politiebureau. Dit wil niet gelijk zeggen dat deze persoon aange houden is, maar is dit nodig om de juiste hulpinstantie in con tact te krijgen met de verwarde persoon. Deze meldingen zijn erg tijdro vend en vaak ook niet direct op te lossen. Er wordt door de poli tie een zorgmelding opgemaakt. Deze zorgmelding gaat dan naar aangegeven en dat het personeel druk bezig is om leerlingen hier op te wijzen: Ja, dit is veel korter, maar nee, je zult toch even moe ten omlopen. Niet alleen leer lingen proberen toch op sneaky wijze de regels te omzeilen Opvallend: nogal wat docenten dragen mondkapjes in de gan gen. Loop je langs de lokalen, dan zie je dat overal de deuren en ramen openstaan. De leerlingen zijn inmiddels rustig aan het werk. In ieder lokaal staan de reeds be kende gels en papierrollen. In de klas worden geen mondkapjes gesignaleerd en waar mogelijk zijn de leerlingen zo verdeeld over het lokaal dat er maximale afstand is. Voor de afstand tussen de leerlin gen en de docent geldt hetzelfde. In de benedengang heb je een prachtig uitzicht op de bouw, omdat de aula ertussenuit is ge sloopt. Mannen met helmen op begeleiden een stuk muur dat door een kraan wordt verplaatst. Het verloopt rustig en gedisci plineerd. Je ziet nu al dat er een prachtige nieuwe school verrijst. Volgend schooljaar mogen we erin! In een vaklokaal zie je wél een do cent met een gelaatsmasker op. Kennelijk is dat verplicht bij prac- ticumlessen. Ook zie je regelmatig spatschermen bevestigd aan bu reaus, met de leraar daarachter. Wat zou hij hierbij voelen? In de docentenkamer zijn de stoelen en tafels uit elkaar geplaatst; wie er niet meer bij kan, moet een ander plaatsje zoeken. That’s life in coro natime! De leerlingen vinden hun overblijfruimte ook te klein; de schoolleiding laat nu de kluisjes verplaatsen om dat op te lossen. Er zijn kleine en grotere ongemak ken. Soms hoor je geluiden uit het aangrenzende lokaal, vanwege de open deuren. Leerlingen houden onvoldoende afstand, want het is Kleurenweelde, emotie, uniek abstract werk en ervaren vakmanschap. De wereld door de ogen van Jo Josie. Laat je betoveren door de magische combinatie van dit stel. Exposities van Bergen op Zoom tot Nijmegen, van Parijs tot Stockholm. Sinds begin van dit jaar leven en werken ze in Moergestel. En voor de tweede keer komen ze naar de Steenfabriek. 111 il

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2020 | | pagina 10