Molenheide ‘Vrijheid is gewoon naar school kunnen’ HOOFDONDERWIJZER. w I rlHIH HULPONDERWIJZER. i KJ Molenheide irS L ■f :o< W I1 IDe IL'' I VO< tli J W. c I zc I n' 1 ■oei l( Heemkring Bronnen: bevrijdingslint.nl; delpher.nl; tijdmachinegilzerijen. nl; wvjio.heemkringmolenheide.nl; Kwartaalblad De Mulder; Archief Heemkring Molenheide. s I ■der I ■wai I I vel Ik» Ir ijl I rle —SS SS - - I Hr- Zij die behalve den rang van Iloofdouderwijzer bevoegd zijn de Fransche taal te ouderwijzen, éenig ouderrigt kunnen geven in het regtUjiiig teekêneu (terwijl eenige muzikale kennis tot aanbeveling zonde strekken) dingen willen naar de te vervullen be trekking van filooffloiidemiixcr i» de openbare School te Gilzewaarvan het inkomen, behalve vrije woning met tuin ruim zal bedragen adresseren zich vóór den I September 1875, aan den Burgemeester der Gemeente Gilze en Rijen. In de openbare School te Rijen die betrekking vacant zijnde worden ook ter vervulling daarvan tegen eene jaarwedde van &>O aan het adres als bovensollicitanten opgeroepen. PAGINJ WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 10 JUNI 2020 •EKBl ■ÉéÊMi ‘Den verdienstelijken onderwijzer' Gregorius Schrauwen Van ruimtegebrek tot V J Leerlingen van de school in Hutten in 1952 f Vrijheid is dat we nu gewoon over straat kunnen lopen en dat we gewoon buiten kunnen spelen en naar school kunnen gaan’. Dat schreef Sarah van basisschool De Drie Musketiers in Hulten en we konden het de afgelopen maan den op één van de borden van het bevrijdingslint in onze gemeente lezen. Sarah deed mee aan het scholenproject ‘75 jaar bevrijding’, maar haar woorden zijn nu onbedoeld ook op de coronasituatie toepasbaar. Gelukkig kunnen kinderen en jongeren weer (gedeeltelijk) naar school, maar wekenlang konden ze dat niet. ‘Ongekend’, ‘uniek’ hoor je politici, deskundigen, media nogal eens zeggen. Toch gebeurde het vaker in de geschiedenis, ook in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot. TEKST: MARIËLLE VAN HEZEWIJK; FOTOREDACTIE: pictweterings Tijdens de Tweede Wereld oorlog bijvoorbeeld, waar Sarah naar verwijst, hadden de scholen het niet gemak kelijk. In de hele gemeente Aerosolen buitelen over elkaar heen In de tijd van Meester Schrau wen (ja, die van die straat in Gilze) gingen veel kinderen sowieso niet het hele jaar door naar school. Want in de zomer maanden moesten ze helpen bij het oogsten. Pas in 1900 kwam daar met de leerplicht wet verandering in. Schrau wen was van 1816 tot 1875 (58 jaar!) schoolmeester in Gilze. In zijn tijd konden veel mensen niet lezen en schrijven. Het ge meentebestuur noemde hem na een jaar al ‘den verdienste lijken onderwijzer’, die met zijn ‘kunde en onafgebroken ijver’ het lage niveau van de school had opgehaald. Alle leerlingen zaten toen nog in één grote ruimte; in de winter soms wel met tweehonderd De beste leerlingen assis teerden bij de lessen. Vijfjaar na zijn komst, in 1821, kreeg Gilze een nieuw schoolge bouw met drie lokalen. Mees ter Schrauwen schreef: ‘Welk een geluk voor Gilzes jeugd in een gebouw zo doelmatig ingerigt en zo heilzaam voor de gezondheid, onderwijs te mogen ontvangen’. Dat laatste is nog maar de vraag. Want in de wintermaanden zaten nog steeds zo’n tweehonderd kin deren in een ruimte van 9,50 bij 5,50 meter. De aerosolen moeten over elkaar heen heb ben gebuiteld. En schrijven en rekenen deden ze met griffel en lei, die ze schoonmaakten met tuf (speeksel) en afboen den met zakdoek of mouw. De schoolinspectie schreef hierover in haar verslag van op allerlei andere plekken les: van leerlooierij tot sacristie- zolder en van toneelkamer tot huiskamer. De school van Sarah in Hulten bijvoorbeeld kreeg in 1944 de Duitsers over de vloer. De kinderen volgden aan de overkant les, in de ka mer van bakker Elias. De ene dag de meisjes, de andere dag de jongens. 1910: ‘De ouderwetsche wijze van poetsen der leien maakt gaandweg plaats voor een minder onsmakelijk en minder anti-hygiënische.’ Hij bedoelde het sponzendoosje, een rond blikken doosje met daarin een vochtig sponsje. Dat blikje kon niet voorko men dat in 1935 een griepgolf stevig toesloeg en de school dichtging. Het Dagblad van Noord-Brabant meldde op 29 maart onder het kopje Gilze: ‘Gelukkig neemt het aantal griepgevallen, dat een poosje geleden heel groot was in ons dorp, vooral onder de school kinderen, sterk af. Van de 280 kinderen die aangetast waren, is er nog slechts een honderd tal ziek. Maandag zijn daarom de scholen wederom geo pend’. Het kon van Brei ner lopl z sloten de Duitsers van tijd tot tijd schoolgebouwen om sol daten in onder te brengen en materialen in op te'slaan. Of de klassen liepen bij bombar dementen de nodige schade op. Als ze al naar school kon den, kregen de leerlingen vaak leerlingentekort Ruimtegebrek was ook wel eens de oorzaak van school verzuim. Toen in september 1962 kleuterschool De Ark aan de Ruysdaelstraat in Rijen geo pend werd, kopte Dagblad De Stem: ‘Kleuteronderwijs Rijen uit de nijpende nood’. Hon- derdveertig kinderen kregen nu de kans om naar de kleu terschool te gaan. Het andere uiterste - leer lingentekort - deed zich ook voor. In 1972 moesten negen Hultense kleuters afscheid nemen van hun juffrouw Ria (Jacobs), omdat hun school al een aantal jaren onder het minimum aantal leerlingen zat. De kleuterschool ging dicht (tot 1983) en een deel van hen ging voortaan dagelijks per taxi naar de kleuterschool in Gilze. Een luxe oplossing als je bedenkt dat kinderen uit Rijen, Molenschot en Hulten ooit naar Gilze kwamen lo pen, omdat er in hun dorpen tot respectievelijk 1522,1883 en 1914 geen school was. Uit protest niet naar school En dan hadden we in 1974 nog de Rijense schoolstrijd, waar door drie kinderen de eerste maanden van het schooljaar thuis zaten. Een protestactie van de ouders, die woedend waren over een herindeling. Vrijheid van schoolkeuze was er nog niet bij en toen Rijen-West bleef uitbreiden, bepaalde het schoolbestuur dat enkele kinderen uit dat deel van Rijen in Rijen-Oost naar school moesten. Dat be tekende ook dat ze de drukke spoorlijn moesten oversteken. Artikelen in de krant, protesten ■Toe llnf< r Tegenstrijdig Op griffel en lei volgden kroon tjespen en inktpot, balpen en krijtbord en intussen zijn we bij computer en smartboard aanbeland. Gelukkig maar, want het digitaal thuisonder- wijs is de afgelopen maanden voor leerlingen en leerkrach ten de redding geweest. En daar borduren ze in hun oude vertrouwde schoollokaal nu weer op voort. Gewoon naar school gaan, dat betekent vrij heid, vindt ook Sarah. Al klinkt het toch nog wat tegenstrijdig, je vrij voelen als je naar school gaat.... t t I I ■gg^aai Stept--1 F Heemkring van het oudercomité, bemid deling door burgemeester Ballings, het haalde allemaal niets uit. De Bernadetteschool moest van het bestuur de eer ste schooldag de betreffende kinderen weigeren; uit voor zorg stond de politie op de achtergrond. Na de oprichting van een actiegroep, spandoe ken en vierhonderd handteke ningen, kwam er eind oktober i een eind aan het conflict. De kinderen mochten toch naar I de Bernadetteschool en ook het hoofd van de schoot keer de terug, nadat hij door het bestuur tijdelijk op non-actief was gesteld. Vanaf 1975 kon den Rijense kinderen voort aan naar de dichtstbijzijnde school; per 1 augustus 1989 kwam er vrijheid van school keuze. «ac- A Ut, M _2> - Sr* S - wsir M ‘i eis '4 Ni Ns Va Vc re Tc k( ae Vc tC «MM V- - s.-’- Toen Meester Schrauwen in 1875 op 79-jarige leeftijd overleed had Gilze na 58 jaar een nieuwe hoofdonderwijzer nodig. Advertentie in de Tilburgsche Courant van 25 juli 1875 (Delpher.nl) 1 i --

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2020 | | pagina 12