:DA ziet perspectief in
ontwikkeling spoorzone
DA, VVD, Gemeentebelang en
ern75 slopen Rijen
Gebiedsvisie spoorzone geeft
beeld van toekomstige invulling
Pension Pensioen - Extra sterk
Spoortunnel centrum Rijen gaat
veiligheids- en financieel drama worden!
D66: GEMEENTEBESTUUR BLIJFT HANGEN IN TUNNELVISIE
jROEN GILZE EN RIJEN:
GEMEENTEBELANG: BEREIKBAARHEID EN GROEN BELANGRIJK
oil
Maakt niet uit dokter.
Zoveel dat ik eraan doodga
en dan nèt iets minder...
tend
Dokter de pijn van mijn reuma
is niet meer te harden. Ik wil Hik heb deze zware opiaten, maar
graag de sterkste pijnstillers. |de dosering komt nogal erg nauw.
c o
o o c
PAGINA 9
fEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 13 MEI 2020
Het college van B W, gesteund
De spoorwegovergang bij de Julianastraat in Rijen
te on
i. Del
196-2016
Raadslid Maud van der Meer in het stationsgebied
'1
van a
ir rorl
de aa
ruim
impla
is VM
nora
eunei
aan
geplande kaalslag in de Spoorzone wordt door een van onze
tthouders in BNdeStem aangeduid als een ‘grote metamorfo-
Nou, dat is dan nog zachtjes uitgedrukt! De Rijense spoor-
>ne wordt gesloopt! En daarmee worden miljoenen over de
ilk gesmeten!
Dit geldt in elk geval voor de loca
ties aan het Stationsplein en aan
’anderhalvemeter-maatschap-
pij’. Wie mag er de komende ja-
ren nog gebruik maken van dit
openbaar vervoersmiddel? Ben
maar, je kortingskaart verdwijnt
sowieso. Ben je studerend? Dan
moetje op je e-bike naar Tilburg
of Breda. Ben je zwak, ziek of mis
selijk, of heb je hooikoorts? Het
openbaar vervoer weigert je dan
mee te nemen.
Dus is het tijd om na te denken
over nutteloze, niet duurzame in
vesteringen. Wat heb je aan drie
tunnels op een afstand van nog
geen drie kilometer. Een ligt er al:
de Generaal Maczektunnel. Num
mer twee, de Vijf Eiken-tunnel ligt
op de tekentafel. En dan is er nog
het door het college en de coalitie
bedachte gedrocht dat gepland
is voor de Julianastraat en Stati
onsstraat. Typisch een plan van
megalomane bestuurders: een
opgeheven. Dat station Gilze-Rij-
en nog bestaat, is vooral te dan
ken aan de vliegbasis Gilze-Rijen.
ven - tegen beter weten in - be
weren dat het veilig kan.
Bovendien is voor D66 is de
noodzaak van autoverkeer op die
plek helemaal niet aangetoond.
Integendeel, het blijkt dat voor
de meeste verkeersdeelnemers
vanuit Rijen-Zuid een fietstunnel
voldoende is, en voor automobi
listen zijn er namelijk goede alter
natieven: de huidige Maczektun-
belemmering voor het zicht van
noord naar zuid moeten zijn.
en slecht toegankelijk
Vanwege de vaststelling van de
Gebiedsvisie konden bewoners
op www.gilze-rijen.D66.nl of volg
ons op Facebook of Instagram
D66gilzerijen.
Heeft u vragen of opmerkingen?
U kunt ons bereiken per mail frac-
gelijkheden voor het opwekken van
zonne-energie. Je fiets stallen onder
een dak waar energie mee wordt
opgewekt is ideaal, kun je weer met
een opgeladen fiets naar huis.
Bereikbaarheid en veiligheid
Ook vindt Gemeentebelang het
belangrijk dat de omgeving van het
station veilig is door het aanbren
gen van goede verlichting en een
overzichtelijkheid inrichting. De ver
schillende verkeersstromen zullen
zo duidelijk mogelijk moeten wor
den gescheiden. Daarnaast moet
het hele gebied goed bereikbaar
zijn voor elk vervoermiddel maar
ook voor voetgangers. Daarbij moe
ten we mensen met een beperking
niet vergeten. Ook voor hen is het
belangrijk dat ze zelfstandig kunnen
reizen met het openbaar vervoer.
Het gebied is complex en we zien
dat de voorstellen ook weer vragen
oproepen. We zullen dit goed blij
ven volgen. “Want waar je woont,
moet het goed zijn”.
t! ‘hel
agvol
neeft
I
:énvJ
Rutt(
han
anv;
en
om
elro<
nspl
anku
jan M
i zed
jord
Twen
deve
i.’
ent d
linstens zo belangrijk is de ge-
ledsvisie van de Stationsomge-
mg. Wat betekent de ontwikkeling
inde spoorzone voor het gebied
mdom station en onderdoor-
mg. Met een gebiedsvisie schetst
e gemeente een wensbeeld van
etoekomstige stationsomgeving.
h.vaB~--
aan de directe stationsomge
ving. Hierbij kan gedacht worden
aan leegstaande, niet meer in ge
bruik zijnde bedrijfspanden met
de functie waarvoor die panden
oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe
richten we het gebied zo in dat het plaats van
er goed wonen en werken is. I
De stationsomgeving wordt ge
noemd als toegangspunt van
het dorp, en is dat natuurlijk ook.
Daarbij moeten we ervoor zorgen
dat de stationsomgeving niet op
zichzelf staat, maar een geheel gaat
worden met de rest van het dorp.
Over de randen van deze visie heen
Het college, ‘onze’ coalitie, danst kijken is dus belangrijk zodat deze
op een vulkaan, de decadentie gebiedsvisie naadloos aansluit bij
viert hoogtij. De gemeente zit
straks in haar maag met de opge
kochte huizen die oorspronkelijk
zouden moeten verdwijnen voor
de strop die Spoorzone heet.
Alleen brasserie De Heeren van
Rijen - het voormalige Stations-
koffiehuis - staat nog te pronken
in zijn oude glorie.
echter door wethouder Diepstra
ten niet geboden.
Ook de gevolgen van een hel-
lingsbaan van 5% voor fietsers
de gedrag van 5 miljoen blijkt nu worden genegeerd. Van Vugt:
al met 3 tot 7 ton overschreden
te worden. Ook wordt het ge-
voor voetgangers is kwestieus.
Daar zijn een trap en een lift ge
pland, maar velen - waaronder
de Senioren vereniging Rijen -
Kaalslag en wijzen er op dat dit onvoldoende
stijgende kosten is, gelet op het vaak uitvallen van
Omdat er per sé auto’s doorheen dergelijke liften en de sociale on-
moeten, is het gevolg dat er in de veiligheid. Oplossingen worden
Julianastraat 11 woningen aan
gekocht en afgebroken moeten
worden. Frits van Vugt, raadslid
voor D66: “Het daarvoor geraam-
leidt dat tot een levensgevaarlij
ke situatie, maar dat geluid is aan
dovemans oren gericht. Vanwe
ge de passeersnelheden, die op
kunnen lopen tot 50 a 60 km/uur,
is de geplande tunnel zowel ob
jectief als subjectief onveilig met
een rijvak van 5.5 m voor beide
meente, provincie, en NS in dezelf- richtingen. De coalitiepartijen en
de richting. Nu niet doorpakken CDA-wethouder Diepstraten blij-
betekent verlies voor alle partijen,
niet alleen nu maar ook voor de
de Julianastraat waarbij een aantal komende 40 jaar. Een unieke mo-
panden aan de Julianastraat inmid- gelijkheid om de stationsomgeving
dels eigendom van de gemeente
zijn. Maar een gebiedsvisie gaat
autotunnel midden in het dorp,
een duur project, niet passend en
overbodig.
De verbinding in het openbaar Grote projecten realiseren kost tijd. Al in 2013 werd er inde Toe-
spoorwegvervoer tussen Breda komstvisie Spoorzone gesproken over een spoorzone waarin
en Tilburg dateert nog uit 1863. het goed wonen, werken en reizen is. Nu, 7 jaar later, zijn we in
De stopplaats Dorst werd in 1930 de gemeenteraad toe aan het vaststellen van de gebiedsvisie.
Zo wordt het stapje voor stapje concreter. De gebiedsvisie is
namelijk de basis voor het bestemmingsplan dat opgesteld moet
worden en geeft daar sturing aan. Wat vindt gemeentebelang
Over enkele jaren zal echter ook daarin belangrijk?
station Gilze-Rijen verdwijnen.
En dan kan het nieuwe college Vorm een geheel
meteen melden dat de gemeen
te Gilze en Rijen vrijwel failliet is.
Men geeft meestal niet af op vo
rige colleges, maar helder zal zijn
dat de voorgangers geen recessie
wilden erkennen: ze leenden zich
te pletter!
aan het proces en kaders te stel
len voor het op te stellen bestem
mingsplan.
lijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden ge- Nu wijzen alle gezichtspunten van
feiten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding alle betrokken partijen, zoals ge
stand houden. r
’’zo’n helling is bijna niet te ne
men voor fietsers zonder e-bike”.
meentelijke aandeel in de kosten Zijn partij pleit daarom voor een
van de autotunnel (geraamd op veilige fietstunnel, zonder auto’s,
minimaal 43 miljoen) volgens de Waardoor de kosten meteen met
laatste cijfers hoger dan wat oud miljoenen omlaag kunnen.
CDA-wethouder Dols indertijd
beloofde: geen 10 miljoen, maar
de teller staat inmiddels op ruim
12 miljoen. De ambtelijke kosten tie@D66gilzerijen.nl of telefonisch
waren indertijd gemakshalve via Frits van Vugt 06-52038492 of
‘vergeten’. Ook het wooncomfort Antonet Krol 06-15119667. Of kijk
van de bewoners aan de Stati
onsstraat verslechtert aanzienlijk
door de brede tunnel.”
traks zijn we 60 miljoen kwijt,
jaarvan Gilze en Rijen er min
lens 20 miljoen moet ophoes-
p. Iedere memo over de Spoor-
pne doet de bijdrage met een je boven de 65? Vergeet het dan
biljoen toenemen. En dat alles
Por een project dat het dorp
[jen verandert in een kern met
Fr ’spoorlijntunnelsyndroom’.
paks is station Gilze-Rijen een
pienswaardigheid a la Maduro-
|am waar lege treintjes rijden. Bij
F NS en ProRail zullen ze zich
hieven achter hun oren krab-
|en- Daar denken ze nu: Is het nu
Bet beter om te gaan investeren
[fietspaden langs de rails dan in
[ations die wellicht gedoemd zijn
Ipgeheven te worden?
|et openbaar vervoer met trei
len en bussen staat sinds het be-
[n van de Coronaviruspandemie
[nder druk. Misschien is het wel
|en achterhaald concept, waar
in de toegang niet zo openbaar
[eer kan zijn. Op weg naar een
De spoorzone in Rijen komt in een nieuwe fase. De gemeente wil Tunnelgebied gevaarlijk
binnenkort een Gebiedsvisie vaststellen, om het gebied rondom
het station in Rijen flink op de schop te nemen. Dat is volgens
D66 een goede ontwikkeling, want daardoor wordt het gebied
bij het station verfraaid en kan de barrière van de spoorbomen commentaar leveren op de laat-
weg. Het slechte nieuws is dat wethouder Diepstraten en de ste plannen. Opmerkelijk is dat
meerderheid van de raad vasthouden aan een autotunnel in veel van de reacties zich toe-
i een langzaam verkeerstunnel. Een 3e autotunnel voor spitsen op de onveiligheid van
Rijen is voor D66 helemaal niet nodig, bovendien: te gevaarlijk, de tunnel, maar ook op de on-
Het CDA is blij met de vorderin- te duur, slecht voor Rijen en voor de omwonenden. veiligheid bij het stationsgebied,
waar autobus, snelfietsroute en
nel en de nieuwe tunnel aan de voetgangers elkaar kruisen. Ook
Oosterhoutseweg. Voor D66 is de onderdoorgang bij de tunnel
het niet nodig nog eens een der
de autotunnel door het centrum
aan te leggen.
gen in dit voor Rijen belangrijke
dossier. Uit verkeerskundig- en
uit inpassingsonderzoek Noord (tot op heden) door Kern ’75,
is gebleken dat realisatie van een CDA, Gemeentebelang en VVD,
woonstraat (onderdoorgang) willen er persé een auto-te-gast
technisch en verkeersveilig mo
gelijk is, waarbij zo veel mogelijk
rekening wordt gehouden met
Groen en duurzaamheid
Er zijn gebieden in de stationsom
geving die nu arm aan groen zijn.
De grasveldjes en braakliggende
terreinen die er nu zijn, zullen in de
toekomst ontwikkeld worden.Ook
bomen zie je niet veel. We moeten
er daarom voor zorgen dat bij de
uitwerking van de plannen er kwa-
liteitsgroen voor terugkomt. De sta
tionsomgeving moet een prettig en
leefbaar gebied worden, daar hoort
verkoelend en fraai groen bij. De
nieuw aan te leggen fietsenstallin
gen en parkeerplaatsen bieden mo-
tunnel van maken, waar fietsers
en auto’s samen door een smalle
tunnelpijp moeten rijden. Vol
de wensen van omwonenden en gens Veilig Verkeer Nederland
Inds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikke- mogelijk toekomstige bewoners.
ng van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken Daarom is het belangrijk al in een
p reizen is. Dit is vastgelegd in de Toekomstvisie Spoorzone vroeg stadium richting te geven
Ijen'. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de
^binding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoor-
Igd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een
voor lange tijd toekomstgericht in
te richten.
verder. Het doet ook uitspraken Jac Wouters, fractievoorzitter
over andere locaties grenzend CDA Gilze en Rijen
Meer strips? Ga naar facebook.com/pensionpensioen. Bestellen stripboekjes via www.pension-pensioen.nl of www.bol.com
de inrichting van de Hoofdstraat
en het centrum. Bij de plaatsing
van geluidschermen zal zorgvuldig
te werk moeten worden gegaan.
Voor ons als Gemeentebelang is
het belangrijk dat de geluidsscher
men vanzelfsprekend het geluid
van de treinen moeten weren maar
tegelijkertijd een zo min mogelijke
o o o
c o o
o c o o
o o o c
o o o o c