:DA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone DA, VVD, Gemeentebelang en ern75 slopen Rijen Gebiedsvisie spoorzone geeft beeld van toekomstige invulling Pension Pensioen - Extra sterk Spoortunnel centrum Rijen gaat veiligheids- en financieel drama worden! D66: GEMEENTEBESTUUR BLIJFT HANGEN IN TUNNELVISIE jROEN GILZE EN RIJEN: GEMEENTEBELANG: BEREIKBAARHEID EN GROEN BELANGRIJK oil Maakt niet uit dokter. Zoveel dat ik eraan doodga en dan nèt iets minder... tend Dokter de pijn van mijn reuma is niet meer te harden. Ik wil Hik heb deze zware opiaten, maar graag de sterkste pijnstillers. |de dosering komt nogal erg nauw. c o o o c PAGINA 9 fEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 13 MEI 2020 Het college van B W, gesteund De spoorwegovergang bij de Julianastraat in Rijen te on i. Del 196-2016 Raadslid Maud van der Meer in het stationsgebied '1 van a ir rorl de aa ruim impla is VM nora eunei aan geplande kaalslag in de Spoorzone wordt door een van onze tthouders in BNdeStem aangeduid als een ‘grote metamorfo- Nou, dat is dan nog zachtjes uitgedrukt! De Rijense spoor- >ne wordt gesloopt! En daarmee worden miljoenen over de ilk gesmeten! Dit geldt in elk geval voor de loca ties aan het Stationsplein en aan ’anderhalvemeter-maatschap- pij’. Wie mag er de komende ja- ren nog gebruik maken van dit openbaar vervoersmiddel? Ben maar, je kortingskaart verdwijnt sowieso. Ben je studerend? Dan moetje op je e-bike naar Tilburg of Breda. Ben je zwak, ziek of mis selijk, of heb je hooikoorts? Het openbaar vervoer weigert je dan mee te nemen. Dus is het tijd om na te denken over nutteloze, niet duurzame in vesteringen. Wat heb je aan drie tunnels op een afstand van nog geen drie kilometer. Een ligt er al: de Generaal Maczektunnel. Num mer twee, de Vijf Eiken-tunnel ligt op de tekentafel. En dan is er nog het door het college en de coalitie bedachte gedrocht dat gepland is voor de Julianastraat en Stati onsstraat. Typisch een plan van megalomane bestuurders: een opgeheven. Dat station Gilze-Rij- en nog bestaat, is vooral te dan ken aan de vliegbasis Gilze-Rijen. ven - tegen beter weten in - be weren dat het veilig kan. Bovendien is voor D66 is de noodzaak van autoverkeer op die plek helemaal niet aangetoond. Integendeel, het blijkt dat voor de meeste verkeersdeelnemers vanuit Rijen-Zuid een fietstunnel voldoende is, en voor automobi listen zijn er namelijk goede alter natieven: de huidige Maczektun- belemmering voor het zicht van noord naar zuid moeten zijn. en slecht toegankelijk Vanwege de vaststelling van de Gebiedsvisie konden bewoners op www.gilze-rijen.D66.nl of volg ons op Facebook of Instagram D66gilzerijen. Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons bereiken per mail frac- gelijkheden voor het opwekken van zonne-energie. Je fiets stallen onder een dak waar energie mee wordt opgewekt is ideaal, kun je weer met een opgeladen fiets naar huis. Bereikbaarheid en veiligheid Ook vindt Gemeentebelang het belangrijk dat de omgeving van het station veilig is door het aanbren gen van goede verlichting en een overzichtelijkheid inrichting. De ver schillende verkeersstromen zullen zo duidelijk mogelijk moeten wor den gescheiden. Daarnaast moet het hele gebied goed bereikbaar zijn voor elk vervoermiddel maar ook voor voetgangers. Daarbij moe ten we mensen met een beperking niet vergeten. Ook voor hen is het belangrijk dat ze zelfstandig kunnen reizen met het openbaar vervoer. Het gebied is complex en we zien dat de voorstellen ook weer vragen oproepen. We zullen dit goed blij ven volgen. “Want waar je woont, moet het goed zijn”. t! ‘hel agvol neeft I :énvJ Rutt( han anv; en om elro< nspl anku jan M i zed jord Twen deve i.’ ent d linstens zo belangrijk is de ge- ledsvisie van de Stationsomge- mg. Wat betekent de ontwikkeling inde spoorzone voor het gebied mdom station en onderdoor- mg. Met een gebiedsvisie schetst e gemeente een wensbeeld van etoekomstige stationsomgeving. h.vaB~-- aan de directe stationsomge ving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in ge bruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het plaats van er goed wonen en werken is. I De stationsomgeving wordt ge noemd als toegangspunt van het dorp, en is dat natuurlijk ook. Daarbij moeten we ervoor zorgen dat de stationsomgeving niet op zichzelf staat, maar een geheel gaat worden met de rest van het dorp. Over de randen van deze visie heen Het college, ‘onze’ coalitie, danst kijken is dus belangrijk zodat deze op een vulkaan, de decadentie gebiedsvisie naadloos aansluit bij viert hoogtij. De gemeente zit straks in haar maag met de opge kochte huizen die oorspronkelijk zouden moeten verdwijnen voor de strop die Spoorzone heet. Alleen brasserie De Heeren van Rijen - het voormalige Stations- koffiehuis - staat nog te pronken in zijn oude glorie. echter door wethouder Diepstra ten niet geboden. Ook de gevolgen van een hel- lingsbaan van 5% voor fietsers de gedrag van 5 miljoen blijkt nu worden genegeerd. Van Vugt: al met 3 tot 7 ton overschreden te worden. Ook wordt het ge- voor voetgangers is kwestieus. Daar zijn een trap en een lift ge pland, maar velen - waaronder de Senioren vereniging Rijen - Kaalslag en wijzen er op dat dit onvoldoende stijgende kosten is, gelet op het vaak uitvallen van Omdat er per sé auto’s doorheen dergelijke liften en de sociale on- moeten, is het gevolg dat er in de veiligheid. Oplossingen worden Julianastraat 11 woningen aan gekocht en afgebroken moeten worden. Frits van Vugt, raadslid voor D66: “Het daarvoor geraam- leidt dat tot een levensgevaarlij ke situatie, maar dat geluid is aan dovemans oren gericht. Vanwe ge de passeersnelheden, die op kunnen lopen tot 50 a 60 km/uur, is de geplande tunnel zowel ob jectief als subjectief onveilig met een rijvak van 5.5 m voor beide meente, provincie, en NS in dezelf- richtingen. De coalitiepartijen en de richting. Nu niet doorpakken CDA-wethouder Diepstraten blij- betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de de Julianastraat waarbij een aantal komende 40 jaar. Een unieke mo- panden aan de Julianastraat inmid- gelijkheid om de stationsomgeving dels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat autotunnel midden in het dorp, een duur project, niet passend en overbodig. De verbinding in het openbaar Grote projecten realiseren kost tijd. Al in 2013 werd er inde Toe- spoorwegvervoer tussen Breda komstvisie Spoorzone gesproken over een spoorzone waarin en Tilburg dateert nog uit 1863. het goed wonen, werken en reizen is. Nu, 7 jaar later, zijn we in De stopplaats Dorst werd in 1930 de gemeenteraad toe aan het vaststellen van de gebiedsvisie. Zo wordt het stapje voor stapje concreter. De gebiedsvisie is namelijk de basis voor het bestemmingsplan dat opgesteld moet worden en geeft daar sturing aan. Wat vindt gemeentebelang Over enkele jaren zal echter ook daarin belangrijk? station Gilze-Rijen verdwijnen. En dan kan het nieuwe college Vorm een geheel meteen melden dat de gemeen te Gilze en Rijen vrijwel failliet is. Men geeft meestal niet af op vo rige colleges, maar helder zal zijn dat de voorgangers geen recessie wilden erkennen: ze leenden zich te pletter! aan het proces en kaders te stel len voor het op te stellen bestem mingsplan. lijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden ge- Nu wijzen alle gezichtspunten van feiten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding alle betrokken partijen, zoals ge stand houden. r ’’zo’n helling is bijna niet te ne men voor fietsers zonder e-bike”. meentelijke aandeel in de kosten Zijn partij pleit daarom voor een van de autotunnel (geraamd op veilige fietstunnel, zonder auto’s, minimaal 43 miljoen) volgens de Waardoor de kosten meteen met laatste cijfers hoger dan wat oud miljoenen omlaag kunnen. CDA-wethouder Dols indertijd beloofde: geen 10 miljoen, maar de teller staat inmiddels op ruim 12 miljoen. De ambtelijke kosten tie@D66gilzerijen.nl of telefonisch waren indertijd gemakshalve via Frits van Vugt 06-52038492 of ‘vergeten’. Ook het wooncomfort Antonet Krol 06-15119667. Of kijk van de bewoners aan de Stati onsstraat verslechtert aanzienlijk door de brede tunnel.” traks zijn we 60 miljoen kwijt, jaarvan Gilze en Rijen er min lens 20 miljoen moet ophoes- p. Iedere memo over de Spoor- pne doet de bijdrage met een je boven de 65? Vergeet het dan biljoen toenemen. En dat alles Por een project dat het dorp [jen verandert in een kern met Fr ’spoorlijntunnelsyndroom’. paks is station Gilze-Rijen een pienswaardigheid a la Maduro- |am waar lege treintjes rijden. Bij F NS en ProRail zullen ze zich hieven achter hun oren krab- |en- Daar denken ze nu: Is het nu Bet beter om te gaan investeren [fietspaden langs de rails dan in [ations die wellicht gedoemd zijn Ipgeheven te worden? |et openbaar vervoer met trei len en bussen staat sinds het be- [n van de Coronaviruspandemie [nder druk. Misschien is het wel |en achterhaald concept, waar in de toegang niet zo openbaar [eer kan zijn. Op weg naar een De spoorzone in Rijen komt in een nieuwe fase. De gemeente wil Tunnelgebied gevaarlijk binnenkort een Gebiedsvisie vaststellen, om het gebied rondom het station in Rijen flink op de schop te nemen. Dat is volgens D66 een goede ontwikkeling, want daardoor wordt het gebied bij het station verfraaid en kan de barrière van de spoorbomen commentaar leveren op de laat- weg. Het slechte nieuws is dat wethouder Diepstraten en de ste plannen. Opmerkelijk is dat meerderheid van de raad vasthouden aan een autotunnel in veel van de reacties zich toe- i een langzaam verkeerstunnel. Een 3e autotunnel voor spitsen op de onveiligheid van Rijen is voor D66 helemaal niet nodig, bovendien: te gevaarlijk, de tunnel, maar ook op de on- Het CDA is blij met de vorderin- te duur, slecht voor Rijen en voor de omwonenden. veiligheid bij het stationsgebied, waar autobus, snelfietsroute en nel en de nieuwe tunnel aan de voetgangers elkaar kruisen. Ook Oosterhoutseweg. Voor D66 is de onderdoorgang bij de tunnel het niet nodig nog eens een der de autotunnel door het centrum aan te leggen. gen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord (tot op heden) door Kern ’75, is gebleken dat realisatie van een CDA, Gemeentebelang en VVD, woonstraat (onderdoorgang) willen er persé een auto-te-gast technisch en verkeersveilig mo gelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met Groen en duurzaamheid Er zijn gebieden in de stationsom geving die nu arm aan groen zijn. De grasveldjes en braakliggende terreinen die er nu zijn, zullen in de toekomst ontwikkeld worden.Ook bomen zie je niet veel. We moeten er daarom voor zorgen dat bij de uitwerking van de plannen er kwa- liteitsgroen voor terugkomt. De sta tionsomgeving moet een prettig en leefbaar gebied worden, daar hoort verkoelend en fraai groen bij. De nieuw aan te leggen fietsenstallin gen en parkeerplaatsen bieden mo- tunnel van maken, waar fietsers en auto’s samen door een smalle tunnelpijp moeten rijden. Vol de wensen van omwonenden en gens Veilig Verkeer Nederland Inds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikke- mogelijk toekomstige bewoners. ng van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken Daarom is het belangrijk al in een p reizen is. Dit is vastgelegd in de Toekomstvisie Spoorzone vroeg stadium richting te geven Ijen'. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de ^binding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoor- Igd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een voor lange tijd toekomstgericht in te richten. verder. Het doet ook uitspraken Jac Wouters, fractievoorzitter over andere locaties grenzend CDA Gilze en Rijen Meer strips? Ga naar facebook.com/pensionpensioen. Bestellen stripboekjes via www.pension-pensioen.nl of www.bol.com de inrichting van de Hoofdstraat en het centrum. Bij de plaatsing van geluidschermen zal zorgvuldig te werk moeten worden gegaan. Voor ons als Gemeentebelang is het belangrijk dat de geluidsscher men vanzelfsprekend het geluid van de treinen moeten weren maar tegelijkertijd een zo min mogelijke o o o c o o o c o o o o o c o o o o c

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2020 | | pagina 9