J B L 3 r Raadhuisplein Rijen gaat vanaf eind maart op de schop Gemeente wil zeven straten in Rijen Noord-Oost duurzaam herinrichten Gemeentebelang was er weer Politiek VVD erg blij met toezeggingen Staatssecretaq over aanpassen Luchthavenbesluit 1 k i\ Bekijk de krant digitaal op: www.uitgeverijemdejong.nl >p Eer «z In FIETSERS MOETEN IN NIEUWE SITUATIE VOORRANG VERLENEN RIEKEVOORT, MOSSELAAR, DOORNBOS, ZAAREN, STERKENHOEVE, WOUWERBROEK EN BREEBROEK IN RIJEN ONDER HANDEN I 21 I H 15 lel WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 19 FEBRUARI 2020 PAGIN vlnr Staatssecretaris Barbara Visser, Hans van Nistelrooij en Hans Ratten itb 19 64 62 60 O O L TT >Uf fl nn itr 5 2 7A 4A 33 10B1 10 12 17 9949 ~~r~ .Li I I I Wat betekenen de werkzaamheden voor weggebruikers? Het plein wordt tijdens de werk zaamheden voor een deel afge sloten. Men probeert de overlast voor omwonenden en winkeliers zoveel mogelijk te beperken. Daarom worden deze werk zaamheden gecombineerd met het verleggen van ondergrondse kabels en leidingen. Brabant Wa ter en Enexis verleggen tegelijk met de aannemer de kabels en leidingen op deze kruispunten. Waarom past de gemeente het Raadhuisplein aan? De gemeenteraad wil het Raad huisplein veiliger maken voor het fietsverkeer. Zij geeft aan dat samen met omwonenden en winkeliers in 2016 naar de mo gelijkheden is gekeken. Daarbij is de zogenaamde ‘structuurvari- ant noord’ naar voren gekomen. Daarna heeft de gemeenteraad besloten om de drie meest risi covolle kruispunten op het Raad huisplein aan te pakken. Dat zijn: Raadhuisplein-Nassaulaan; Raad huisplein Regentenstraat en Raadhuisplein-Mariastraat. Deze kruispunten worden als T-kruising ingericht. Zie de afbeeldingen. “Het probleem van de worte- lopdruk moeten we aanpakken. De straten zijn zo’n dertig jaar geleden aangelegd en toe aan een grote opknapbeurt. In de af gelopen dertig jaar is er veel ver anderd. De klimaatverandering stelt meer en andere eisen aan straten. Daarom willen we samen met inwoners toewerken naar een duurzame herinrichting van 12 IM 20 31 10 9 I M Weerstand tegen plannen Direct na het plaatsen van dit bericht kwamen er reacties van weerstand op facebook los. In reacties valt te lezen dat men sen zich zorgen maken, dat de aanpassingen de veiligheid voor fietsers juist vermindert. De voorrangssituatie op deze kruispunten verandert immers ingrijpend. Het overstekend fietsverkeer moet straks voor rang verlenen aan de auto’s. In reacties op facebook geeft men aan een voorstander te zijn van eenrichtingsverkeer waarbij bij voorbeeld de fietsers linksom en de auto’s rechtsom rijden. Deze variant, ook wel de ’linksomva- riant’ genoemd is niet gekozen. Waarom geen eenrichtingsverkeer? De gemeente is gevraagd om De gemeente laat weten dat zij de omwonenden informeert over de werkzaamheden en hoe de bedrijven en woningen be reikbaar zijn. Vanaf eind maart starten de werkzaamheden en worden er omleidingroutes in gesteld. De werkzaamheden zullen onge veer 12 weken duren. de straten. Zodra de gemeente raad het geld beschikbaar heeft gesteld, kunnen we aan de slag met de voorbereidingen.”, vertelt wethouder Aletta van der Veen. Groen, veilig en fietsvriendelijk Onder de grond pakken we waar nodig de riolering aan en worden kabels en leidingen verlegd. Bo- 5T 193 159 105 50 195 161 107 een reactie te geven op de vraag: Waarom is er niet voor de ’links- omvariant’ ofwel eenrichtings verkeer gekozen? In een reactie geeft een woordvoerder van communicatie aan dat dit plan de uitkomst is van een lang en intensief proces, dat al begon in 2015. Van de oorspronkelijke 8 varianten is men teruggegaan naar 3 varianten in 2016. Daaruit heeft de gemeenteraad twee va rianten gekozen om mee verder te gaan. Dit waren de ’linksomva- riant’ en de uiteindelijk gekozen ’structuurvariant’. Er zijn volgens de gemeente uitgebreid ge sprekken met omwonenden geweest en er is een werkgroep opgericht. De voorkeur is door die werkgroep uitgesproken voor de ’structuurvariant’. Deze heeft de voorkeur ten opzichte van de linksomvariant omdat de linksomvariant de dode hoek voor fietsers niet oplost. Deze structuurvariant wordt nu al leen deels uitgevoerd, vanwege onzekerheden rondom de toe komstige aanpassingen van de spoorzone. Omdat niet geheel duidelijk is wat deze aanpassin gen met de verkeersstromen in met name de Nassaulaan zullen doen, richt de gemeente zich nu in deze fase alleen op de maat regelen die de verkeersveiligheid bevorderen, dus de kruispunten. Hiermee is dus eigenlijk een nieu we variant gecreëerd, namelijk de zogeheten ’kruispuntvariant’. cs ven de grond zet de gemeente in op een groene, veilige en fiets vriendelijke inrichting. Het jaar 2020 staat voornamelijk in het teken van ontwerpen en voor bereiden. Vanaf 2021 starten we met de werkzaamheden. “Om alles zorgvuldig voor te bereiden en de overlast voor de wijk tijdens de uitvoering te beperken, doen we dat straat voor straat” aldus de wethouder. Op 10 maart vergadert de raads commissie Ruimte over het voor stel van het college. Het is op 23 maart 2020 aan de gemeente raad om er een besluit over te nemen. Ze bracht goed nieuws mee uit Den Haag voor de omwonenden van luchtmachtbasis Gilze en Rij en. Naast een lijst van mogelijke maatregelen die de overlast wat zullen beperken was er voor at goed nieuws voor Hutten en Molenschot. Deze dorpen zullen vooral profiteren van het voorne men om de Reserve-veld functie te laten vervallen. Dit geeft Hulten en Molenschot weer lucht voor toekomstige ontwikkelingen. “Wij zijn hier heel blij mee” aldus VVD raadsleden Hans Rutten en Hans van Nistelrooij“Het is een eerste maar belangrijke stap op weg naar een gedragen besluit. “Deze eerste stap heeft vooral effect op Hutten en Molenschot. Het halveren van de returnveld- ‘compleetheid’ van een speel tuin geen vastgelegd iets. Ieder een kan daarvan vinden wat hij/zij wil. Gemeentebelang zal in ieder geval blijven pleiten voor inbreng van buurtbewoners als er een speeltuin moet worden (herin gericht. Ook hadden we een levendige discussie over ‘tiny-houses’. Er zijn best veel mensen die hier be langstelling voor hebben, maar het komt op nog maar weinig functie heeft dan weer een posi tief effect voor de zuidkant van Rijen en het noorden van Gilze. Daar zijn echter nog stappen te zetten, omdat de toekomstige overlast ten opzichte van de hui dige situatie nog steeds toe lijkt te nemen. Gelukkig is dit ook de eerste stap die defensie nu gezet heeft waaruit blijkt dat er geluis terd wordt naar de klachten en de suggesties van de omwonenden. Daar zijn we blij mee” “Wij hebben in dit traject goed samengewerkt met Wethouder Diepstraten” aldus VVD raads lid Hans van Nistelrooij, die ook plaatsvervangend lid is van het COVM “en wij zullen die samen werking ook blijven zoeken om ook voor Gilze en Rijen de beste 18 29A 6 r.l- 21WUI755 19 Vorige week zaterdag was ook weer een ochtend waar we ver schillende mooie dingen hebben gehoord. Zo was er een man die zich afvroeg wanneer de burgers weer eens een overzicht krijgen van de gemeentelijke lasten. Ons raadslid Maud heeft de vraag me teen doorgespeeld aan de verant woordelijke wethouder. Een andere meneer heeft veel last van hondenpoep zakjes in de bosjes bij hem in de buurt. Op een veldje waar veel honden worden uitgelaten, staat geen prullenbak. Dit probleem pakken we meteen zelf op. Een mevrouw maakt zich zorgen over het leerlingen vervoer van kwetsbare kinderen. Volgens een artikel in de krant gaat dit op de schop in Gitze-Rijen. Navraag bij onze wethouder leerde ons dat er niet zo veel verandert. Kinderen die apart vervoer nodig hebben, blijven dit krijgen. Een andere meneer vroeg zich af of er nog eens een keer iets gebeurt met het veldje waar vroeger de Boemerang (hoek Schoutstraat/Raadhuisplein) stond. Navraag leerde ons dat er wel verschillende plannen zijn geweest, maar dat die ook op verschillende gronden vroegtij dig zijn gestaakt. Op dit moment liggen er geen concrete plannen. Deze meneer vond dat er wat goedkopere appartementen moeten komen voor alleenstaan den. Een mevrouw vroeg waarom speeltuintjes zelden compleet worden opgeleverd. Nu is de üui lar In licb )’n Dec er npf ib ‘tl ■t 66 Va; he gd Raadhuisplein 1T Të- Raadbuisplei I *6 O 1 1E 6“ T T8 1 oplossing te vinden.” “Well ons nog enige voorzichtigl ten aanzien van de nu dooil fensie geboden maatregelerl uitvoering is nog afhankelijk I bijvoorbeeld de situatie r I Vliegveld “de Peel”. De vlag I pas uit als alles rond is; Het is I rond als het rond is.” aldus Hl van Nistelrooij, “Wij zullen <j ook samen met de omwonenl de andere fracties en het colla blijven strijden voor een beter d sluit voor onze inwoners”. Wilt u met ons aan de plag vol onze vier dorpen? Ot heeft! vragen of opmerkingeh? Nel contact op met één \ian on] raadsleden: Hans Rutte i op® 22956693 en via hansrjttenl gmail.com, Ryan van Osqlio(?<> 42624667 en via ryanvano^l gmail.com en raadslid Hansw Nistelrooij op O6-20423087en h.van.nistelrooij@ziggo.nl. Gemeentebelang wil niet alleen zichtbaar zijn vlak voor de ver kiezingen, maar ook in de andere jaren. Zo zijn wij iedere eerste zaterdagochtend van de maand beschik baar voor vragen, opmerkingen, reacties, enz van de bewoners. Wij staan dan op het Wilhelmiaplein of in de Laverije. Wortelopdruk zorgt meer en meer voor overlast in de straten Riekevoort, Mosselaar, Doornbos, Zaaren, Sterkenhoeve, Wou- werbroek en Breebroek. De gemeente is voornemens dit pro bleem op te lossen en dat is voor de gemeenteraad een goed moment om de straten opnieuw en duurzaam in te richten. Het college vraagt de gemeenteraad om 315.000 euro zodat ze met de voorbereidingen kunnen beginnen. De gemeente heeft op haar site en via social media bekend ge maakt, dat eind maart de werkzaamheden starten om het Raad huisplein in Rijen te veranderen. Het college van b&w heeft de uitvoering van de werkzaamheden gegund aan Schapers Wegen bouw. Afgaande op reacties op social media stuiten de plannen op nogal wat weerstand. VVD staatssecretaris Barbara Visser kwam 12 februari zelf pols hoogte nemen van de ontwikkelingen rond het nieuwe Lucht havenbesluit en bracht goed nieuws mee. 26 27 33 plaatsen goed van de gronk Tenslotte viel het een meW op dat sommige parkeerplt ais voor invaliden achter de La erg smal zijn. Ook dit is een dat we zelf op gaan pakken Zo kwam er deze ochtenc breed scala aan onderwe pi langs. Veel onderwerpen die d schien geen brede maatscha d lijke impact hebben, maar we I derwerpen die voor de inwo 1 belangrijk zijn om hier goe kunnen wonen. Ook op deze wijze dragen graag bij aan een goede en p tige woonomgeving. Want wal woont, moet het tenslotte g<| zijn! 21 22 32 28 29 il f®1 163 165 109 lil - De nieuwe situatie met links de Nassaulaan, rechtsonder de aansluiting met de Regentenstraat en rechttboven de kruising met de Mariastraat. 2189*169 14 13 23 24 25 2101716713 P\ Drr n 1 nel cti 'er E( en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2020 | | pagina 12