J
B
L
3
r
Raadhuisplein Rijen gaat
vanaf eind maart op de schop
Gemeente wil zeven straten in Rijen
Noord-Oost duurzaam herinrichten
Gemeentebelang was er weer
Politiek
VVD erg blij met toezeggingen Staatssecretaq
over aanpassen Luchthavenbesluit
1
k
i\
Bekijk de krant digitaal op: www.uitgeverijemdejong.nl
>p
Eer
«z
In
FIETSERS MOETEN IN NIEUWE SITUATIE VOORRANG VERLENEN
RIEKEVOORT, MOSSELAAR, DOORNBOS, ZAAREN, STERKENHOEVE,
WOUWERBROEK EN BREEBROEK IN RIJEN ONDER HANDEN
I
21 I
H 15
lel
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 19 FEBRUARI 2020
PAGIN
vlnr Staatssecretaris Barbara Visser, Hans van Nistelrooij en Hans Ratten
itb
19
64
62
60
O
O L
TT
>Uf
fl
nn
itr
5
2
7A
4A
33
10B1
10
12
17
9949
~~r~
.Li I I I
Wat betekenen de
werkzaamheden voor
weggebruikers?
Het plein wordt tijdens de werk
zaamheden voor een deel afge
sloten. Men probeert de overlast
voor omwonenden en winkeliers
zoveel mogelijk te beperken.
Daarom worden deze werk
zaamheden gecombineerd met
het verleggen van ondergrondse
kabels en leidingen. Brabant Wa
ter en Enexis verleggen tegelijk
met de aannemer de kabels en
leidingen op deze kruispunten.
Waarom past de gemeente
het Raadhuisplein aan?
De gemeenteraad wil het Raad
huisplein veiliger maken voor
het fietsverkeer. Zij geeft aan dat
samen met omwonenden en
winkeliers in 2016 naar de mo
gelijkheden is gekeken. Daarbij is
de zogenaamde ‘structuurvari-
ant noord’ naar voren gekomen.
Daarna heeft de gemeenteraad
besloten om de drie meest risi
covolle kruispunten op het Raad
huisplein aan te pakken. Dat zijn:
Raadhuisplein-Nassaulaan; Raad
huisplein Regentenstraat en
Raadhuisplein-Mariastraat. Deze
kruispunten worden als T-kruising
ingericht. Zie de afbeeldingen.
“Het probleem van de worte-
lopdruk moeten we aanpakken.
De straten zijn zo’n dertig jaar
geleden aangelegd en toe aan
een grote opknapbeurt. In de af
gelopen dertig jaar is er veel ver
anderd. De klimaatverandering
stelt meer en andere eisen aan
straten. Daarom willen we samen
met inwoners toewerken naar
een duurzame herinrichting van
12
IM
20
31
10 9
I M
Weerstand tegen plannen
Direct na het plaatsen van dit
bericht kwamen er reacties van
weerstand op facebook los. In
reacties valt te lezen dat men
sen zich zorgen maken, dat
de aanpassingen de veiligheid
voor fietsers juist vermindert.
De voorrangssituatie op deze
kruispunten verandert immers
ingrijpend. Het overstekend
fietsverkeer moet straks voor
rang verlenen aan de auto’s. In
reacties op facebook geeft men
aan een voorstander te zijn van
eenrichtingsverkeer waarbij bij
voorbeeld de fietsers linksom en
de auto’s rechtsom rijden. Deze
variant, ook wel de ’linksomva-
riant’ genoemd is niet gekozen.
Waarom geen
eenrichtingsverkeer?
De gemeente is gevraagd om
De gemeente laat weten dat zij
de omwonenden informeert
over de werkzaamheden en hoe
de bedrijven en woningen be
reikbaar zijn. Vanaf eind maart
starten de werkzaamheden en
worden er omleidingroutes in
gesteld.
De werkzaamheden zullen onge
veer 12 weken duren.
de straten. Zodra de gemeente
raad het geld beschikbaar heeft
gesteld, kunnen we aan de slag
met de voorbereidingen.”, vertelt
wethouder Aletta van der Veen.
Groen, veilig en
fietsvriendelijk
Onder de grond pakken we waar
nodig de riolering aan en worden
kabels en leidingen verlegd. Bo-
5T
193
159
105
50
195
161
107
een reactie te geven op de vraag:
Waarom is er niet voor de ’links-
omvariant’ ofwel eenrichtings
verkeer gekozen? In een reactie
geeft een woordvoerder van
communicatie aan dat dit plan
de uitkomst is van een lang en
intensief proces, dat al begon
in 2015. Van de oorspronkelijke
8 varianten is men teruggegaan
naar 3 varianten in 2016. Daaruit
heeft de gemeenteraad twee va
rianten gekozen om mee verder
te gaan. Dit waren de ’linksomva-
riant’ en de uiteindelijk gekozen
’structuurvariant’. Er zijn volgens
de gemeente uitgebreid ge
sprekken met omwonenden
geweest en er is een werkgroep
opgericht. De voorkeur is door
die werkgroep uitgesproken
voor de ’structuurvariant’. Deze
heeft de voorkeur ten opzichte
van de linksomvariant omdat
de linksomvariant de dode hoek
voor fietsers niet oplost. Deze
structuurvariant wordt nu al
leen deels uitgevoerd, vanwege
onzekerheden rondom de toe
komstige aanpassingen van de
spoorzone. Omdat niet geheel
duidelijk is wat deze aanpassin
gen met de verkeersstromen in
met name de Nassaulaan zullen
doen, richt de gemeente zich nu
in deze fase alleen op de maat
regelen die de verkeersveiligheid
bevorderen, dus de kruispunten.
Hiermee is dus eigenlijk een nieu
we variant gecreëerd, namelijk
de zogeheten ’kruispuntvariant’.
cs
ven de grond zet de gemeente
in op een groene, veilige en fiets
vriendelijke inrichting. Het jaar
2020 staat voornamelijk in het
teken van ontwerpen en voor
bereiden.
Vanaf 2021 starten we met de
werkzaamheden. “Om alles
zorgvuldig voor te bereiden en
de overlast voor de wijk tijdens
de uitvoering te beperken, doen
we dat straat voor straat” aldus
de wethouder.
Op 10 maart vergadert de raads
commissie Ruimte over het voor
stel van het college. Het is op 23
maart 2020 aan de gemeente
raad om er een besluit over te
nemen.
Ze bracht goed nieuws mee uit
Den Haag voor de omwonenden
van luchtmachtbasis Gilze en Rij
en. Naast een lijst van mogelijke
maatregelen die de overlast wat
zullen beperken was er voor
at goed nieuws voor Hutten en
Molenschot. Deze dorpen zullen
vooral profiteren van het voorne
men om de Reserve-veld functie
te laten vervallen. Dit geeft Hulten
en Molenschot weer lucht voor
toekomstige ontwikkelingen.
“Wij zijn hier heel blij mee” aldus
VVD raadsleden Hans Rutten en
Hans van Nistelrooij“Het is een
eerste maar belangrijke stap op
weg naar een gedragen besluit.
“Deze eerste stap heeft vooral
effect op Hutten en Molenschot.
Het halveren van de returnveld-
‘compleetheid’ van een speel
tuin geen vastgelegd iets. Ieder
een kan daarvan vinden wat hij/zij
wil. Gemeentebelang zal in ieder
geval blijven pleiten voor inbreng
van buurtbewoners als er een
speeltuin moet worden (herin
gericht.
Ook hadden we een levendige
discussie over ‘tiny-houses’. Er
zijn best veel mensen die hier be
langstelling voor hebben, maar
het komt op nog maar weinig
functie heeft dan weer een posi
tief effect voor de zuidkant van
Rijen en het noorden van Gilze.
Daar zijn echter nog stappen te
zetten, omdat de toekomstige
overlast ten opzichte van de hui
dige situatie nog steeds toe lijkt
te nemen. Gelukkig is dit ook de
eerste stap die defensie nu gezet
heeft waaruit blijkt dat er geluis
terd wordt naar de klachten en de
suggesties van de omwonenden.
Daar zijn we blij mee”
“Wij hebben in dit traject goed
samengewerkt met Wethouder
Diepstraten” aldus VVD raads
lid Hans van Nistelrooij, die ook
plaatsvervangend lid is van het
COVM “en wij zullen die samen
werking ook blijven zoeken om
ook voor Gilze en Rijen de beste
18
29A
6
r.l-
21WUI755
19
Vorige week zaterdag was ook
weer een ochtend waar we ver
schillende mooie dingen hebben
gehoord. Zo was er een man die
zich afvroeg wanneer de burgers
weer eens een overzicht krijgen
van de gemeentelijke lasten. Ons
raadslid Maud heeft de vraag me
teen doorgespeeld aan de verant
woordelijke wethouder.
Een andere meneer heeft veel
last van hondenpoep zakjes in
de bosjes bij hem in de buurt.
Op een veldje waar veel honden
worden uitgelaten, staat geen
prullenbak. Dit probleem pakken
we meteen zelf op.
Een mevrouw maakt zich zorgen
over het leerlingen vervoer van
kwetsbare kinderen. Volgens een
artikel in de krant gaat dit op de
schop in Gitze-Rijen. Navraag bij
onze wethouder leerde ons dat er
niet zo veel verandert. Kinderen
die apart vervoer nodig hebben,
blijven dit krijgen.
Een andere meneer vroeg zich
af of er nog eens een keer iets
gebeurt met het veldje waar
vroeger de Boemerang (hoek
Schoutstraat/Raadhuisplein)
stond. Navraag leerde ons dat
er wel verschillende plannen zijn
geweest, maar dat die ook op
verschillende gronden vroegtij
dig zijn gestaakt. Op dit moment
liggen er geen concrete plannen.
Deze meneer vond dat er wat
goedkopere appartementen
moeten komen voor alleenstaan
den.
Een mevrouw vroeg waarom
speeltuintjes zelden compleet
worden opgeleverd. Nu is de
üui
lar
In
licb
)’n
Dec
er
npf
ib
‘tl
■t
66
Va;
he
gd
Raadhuisplein
1T
Të-
Raadbuisplei
I *6
O
1 1E
6“ T T8 1
oplossing te vinden.” “Well
ons nog enige voorzichtigl
ten aanzien van de nu dooil
fensie geboden maatregelerl
uitvoering is nog afhankelijk I
bijvoorbeeld de situatie r I
Vliegveld “de Peel”. De vlag I
pas uit als alles rond is; Het is I
rond als het rond is.” aldus Hl
van Nistelrooij, “Wij zullen <j
ook samen met de omwonenl
de andere fracties en het colla
blijven strijden voor een beter d
sluit voor onze inwoners”.
Wilt u met ons aan de plag vol
onze vier dorpen? Ot heeft!
vragen of opmerkingeh? Nel
contact op met één \ian on]
raadsleden: Hans Rutte i op®
22956693 en via hansrjttenl
gmail.com, Ryan van Osqlio(?<>
42624667 en via ryanvano^l
gmail.com en raadslid Hansw
Nistelrooij op O6-20423087en
h.van.nistelrooij@ziggo.nl.
Gemeentebelang wil niet alleen zichtbaar zijn vlak voor de ver
kiezingen, maar ook in de andere jaren.
Zo zijn wij iedere eerste zaterdagochtend van de maand beschik
baar voor vragen, opmerkingen, reacties, enz van de bewoners.
Wij staan dan op het Wilhelmiaplein of in de Laverije.
Wortelopdruk zorgt meer en meer voor overlast in de straten
Riekevoort, Mosselaar, Doornbos, Zaaren, Sterkenhoeve, Wou-
werbroek en Breebroek. De gemeente is voornemens dit pro
bleem op te lossen en dat is voor de gemeenteraad een goed
moment om de straten opnieuw en duurzaam in te richten. Het
college vraagt de gemeenteraad om 315.000 euro zodat ze met
de voorbereidingen kunnen beginnen.
De gemeente heeft op haar site en via social media bekend ge
maakt, dat eind maart de werkzaamheden starten om het Raad
huisplein in Rijen te veranderen. Het college van b&w heeft de
uitvoering van de werkzaamheden gegund aan Schapers Wegen
bouw. Afgaande op reacties op social media stuiten de plannen
op nogal wat weerstand.
VVD staatssecretaris Barbara Visser kwam 12 februari zelf pols
hoogte nemen van de ontwikkelingen rond het nieuwe Lucht
havenbesluit en bracht goed nieuws mee.
26 27
33
plaatsen goed van de gronk
Tenslotte viel het een meW
op dat sommige parkeerplt ais
voor invaliden achter de La
erg smal zijn. Ook dit is een
dat we zelf op gaan pakken
Zo kwam er deze ochtenc
breed scala aan onderwe pi
langs. Veel onderwerpen die d
schien geen brede maatscha d
lijke impact hebben, maar we I
derwerpen die voor de inwo 1
belangrijk zijn om hier goe
kunnen wonen.
Ook op deze wijze dragen
graag bij aan een goede en p
tige woonomgeving. Want wal
woont, moet het tenslotte g<|
zijn!
21 22
32
28 29
il
f®1
163 165
109 lil -
De nieuwe situatie met links de Nassaulaan, rechtsonder de aansluiting met
de Regentenstraat en rechttboven de kruising met de Mariastraat.
2189*169
14
13
23 24 25
2101716713
P\
Drr
n 1
nel
cti
'er
E(
en