F
CDLUMI
Aan de drugs!
5 DEURS OF WAGON
WAGON
Tigchelaar prijs:
19.775
0,9%
TIGCHELAAR
Ford Focus Trend Wagon
Ford Focus Trend 5 Deurs
€19.775
Tigchelaar prijs:
rto
HEEFT DE BESTE DEALS VAN DE ZOMER!
Door: Bart van den Acker
Ea
Catalogusprijs:
Inruilpremie:
20.775
-€1.000
Tigchelaar Breda
Tigchelaar Etten-leur
Tigchelaar Oosterhout
€21.775
-€1.000
-€1.000
FORD Ootions bn Tiechelaar:*
Catalogusprijs:
Inruilpremie:
Wagon actie:
WEEKBLAD CILZE EN RIJEN - WOENSDAG 24 AUGUSTUS 2016
PAGIN/
i
Bart van den Ad
TIGCHELAAR
LANKGI
-
Duur
Model
Focus
19.775
4.392
0,9%
0,9%
37 mnd
199
8.547
15.712
Voor meer Informatie gaat u naar: www.tigchelaar.nl
Tigchelaar heeft ook vestigingen in Tilburg, Waalwijk en Olsterwijk.
Kenmerken Options-aanbieding: Gebaseerd op 20.000 km/jaar
In de media bestaat veel aandacht
voor zelfrijdende, ofwel autonome
auto’s. In veel moderne auto’s, voor
al in de hogere marktsegmenten,
zitten hulpsystemen die autorijden
vergemakkelijken en veraangena
men. Denk aan auto’s die zelf stop
pen voor een obstakel, automatisch
binnen de lijnen op de weg blijven
en voldoende afstand houden. Zo
ver zijn we nu. Véél verder komen we
voorlopig niet, want erzijn juridische
barrières, die stellen dat de bestuur
der te allen tijde verantwoordelijk is
voor wat er gebeurt. Recent hebben
de verkeers- en milieuministers van
alle landen in de EU afgesproken dat
die wet- en regelgeving in 2019 in elk
geval in de hele EU hetzelfde zal zijn.
We zijn dan dus nog geen stap ver
der dan nu op weg naar een auto die
misschien zelfs onder alle omstan
digheden automatisch rijdt en de
inzittenden alleen nog passagiers
zijn. Experimenteel bestaan die al,
zoals het gekke bolletje van Goog
le (foto). Kort geleden is in Florida
(USA) een verkeersdode gevallen,
die reed in een ‘zelfrijdende’ Tesla,
die op een oplegger botste. Die op
legger stond hoog op de wielen, de
Tesla ‘keek’ eronder door, zoals hij
de vrachtwagen van opzij naderde.
De Tesla-rijder nam in zijn waanidee
van de volledig autonome auto een
onverantwoord risico, dat hij met
de dood heeft moeten bekopen.
Hij vertrouwde op het systeem dat
Tesla ‘auto pilot’ noemt. Marketing
technisch een slimme naam, maar
een automatische piloot is het nog
(lang) niet, al wordt dat wel gesug
gereerd. Bedenk in dat verband ge
rust dat een automatische piloot in
een vliegtuig het veel eenvoudiger
heeft dan eentje in een auto. Voor
het vliegtuig zijn alleen koers, hoog
te en snelheid van belang. Een auto
zou rekening moeten houden met
ander verkeer, kruisingen, verkeers
lichten, voetgangers en fietsers die
onverwachte bewegingen maken. Of
een vliegtuig een paar honderd me
ter verder naar links of naar rechts
vliegt, maakt niks uit, een autonome
auto die een meter te veel rechts zit,
rijdt de berm in. In veel grotere mate
dan nu legaal is toegestaan automa
tisch rijden kan, maar dan moeten
we aan specifieke situaties denken.
Een stadsbus die dagelijks dezelfde
route rijdt, is te automatiseren. Taxi
’s die via een app oproepbaarzijn en
je naar een bestemming in dezelfde
stad brengen, dat is ook voor te stel
len. Onder bepaalde voorwaarden,
bijvoorbeeld alleen bij gebruik op
autosnelwegen, kunnen deze hul
psystemen een zinvolle bijdrage
leveren aan de verbetering van de
verkeersveiligheid en een betere
doorstroming van het verkeer. Los
van juridische haken en ogen is het
onmogelijk dat de techniek in een
automatisch rijdende auto onder
alle omstandigheden de juiste in
schattingen maken, zoals een erva
ren automobilist dat doet.
Jaarlijks
kostenpercentage overeenkomst
Termijn-
bedrag
Slot-
termijn
Totaal te
betalen bedrag
deelnemen, gratis. Kijkmaaroj
www.drivingskillsforlife.nl.
Mlnervum 7001c, 076-5281400
Verkooo Service
Contante
prijs
Ecustraat 23, 076-5034450
Verkoop Service
Vaste debet
rentevoet
Aan
betaling
Beneluxweg 5,0162-481400
Servicepunt
bij jongeren tot 24 jaar gratis e|
cursus verhoogde rijvaardighe]
krijgen. Behalve gewoon béter al
torijden, is hierbij veel aandaq
voor factoren die afleiden. Dru]
en alcohol zijn logisch. Een ve
groter probleem is het gebruikvl
de smartphone in de auto. Er zij
zelfs idioten die onder het rijd
’selfies maken. Echt... dan ben
niet goed bij je hoofd. Ach ja, als
dan een klapper maakt, heb je!
een foto hoe je er daarvóór uit za
In Nederland wordt dit programnj
voor de tweede keer gehouden!
drie dagen eind september op ij
Rijvaardigheidscentrum in Lel
Autonieuws
merkt. Schaamrood bekruipt me,
ik zal maar niet zeggen tot waar!
Ik heb zojuist kennis gemaakt met
het simulatieprogramma van Ford
om me te laten ervaren hoe het is
om auto te rijden onder de invloed
van drugs. Wat een drama! Wat
doen mensen zichzelf, aan? Waar
om? Maar goed, wie gaat er nou
ook met drugs in het lijf achter het
stuur zitten? Nou...? De kans op
een dodelijk verkeersongeluk na
drugsgebruik is dertig keer groter.
Alleen al in Frankrijk spelen drugs
een rol in 23% van alle dodelijke
ongevallen en in Engeland wor
den maandelijks gemiddeld 400
personen gearresteerd voor rijden stad. Per keer kunnen 150 jonger|
onder invloed van drugs. Dus zeg
nou niet dat het niet voorkomt.
Dat drugsverhaal is onderdeel van
‘Ford Driving Skills for life’, waar-
Nee, dat is zeker niks om trots op
te zijn, maar toch. Ik loop wanke
lend weg. Alles gaat moeizaam.
Mijn hand trilt oncontroleerbaar.
Het ergste is mijn tunnelvisie op
de buitenwereld. Om gék van te
worden. Veel ontgaat me, maar ik
zie ook lichtflitsen en ik zie wat ik
moet zien dubbel. Prompt grijp ik
mis, bij het dubbele beeld van de
deurgreep van een knalrode Ford
Focus. Moeizaam hijs ik me achter
het stuur. Iemand praat tegen me.
“Huh, wat?”. Hij zit rechts van me,
maar ik hoor het alsof die persoon
in een andere kamer staat. Ik start
de Focus, in de één, zie je wel, au
torijden, dat kan ik wel.
Even hier linksaf, dan haaks ach
teruit inparkeren, ja düh, makkie.
De man naast me is stil, hij is ver
baasd dat het me lukt. Zie je wel, ik
héét goed autorijden. Het gaat nèt
goed, maar, hetisookallemaalwel
heel krap. Nee joh, ondanks al die
complicaties, fluitje van een cent,
ze krijgen mij niet gek. Nog een
keer achteruit insteken. Doen we.
Pylonnen? Welke pyionnen? Heb
ik pylonnen omver gereden? Nee,
toch? Moeizaam kom ik-weeruitde
Focus. Ik mag de banden van mijn
ellenbogen en knieën doen, band
om mijn nek weg, dat stomme tra
ding op mijn hand uit, gewicht van
mijn been, de koptelefoon en die
hoogst irritante bril af. Verhip...
er zitten twee pylonnen onder de
Focus. Niet gezien. Niks van ge-
Afbeeldingen kunnen afwijken van gecommuniceerde advertentie
Vanaf slechts
€199,-p/m“
met Ford Options
Let opl Geld lenen kost geld J
TOTHOEDEh
Totaal
kredietbedrag!
15.383
FOCUS
FOCUS
7,11