F CDLUMI Aan de drugs! 5 DEURS OF WAGON WAGON Tigchelaar prijs: 19.775 0,9% TIGCHELAAR Ford Focus Trend Wagon Ford Focus Trend 5 Deurs €19.775 Tigchelaar prijs: rto HEEFT DE BESTE DEALS VAN DE ZOMER! Door: Bart van den Acker Ea Catalogusprijs: Inruilpremie: 20.775 -€1.000 Tigchelaar Breda Tigchelaar Etten-leur Tigchelaar Oosterhout €21.775 -€1.000 -€1.000 FORD Ootions bn Tiechelaar:* Catalogusprijs: Inruilpremie: Wagon actie: WEEKBLAD CILZE EN RIJEN - WOENSDAG 24 AUGUSTUS 2016 PAGIN/ i Bart van den Ad TIGCHELAAR LANKGI - Duur Model Focus 19.775 4.392 0,9% 0,9% 37 mnd 199 8.547 15.712 Voor meer Informatie gaat u naar: www.tigchelaar.nl Tigchelaar heeft ook vestigingen in Tilburg, Waalwijk en Olsterwijk. Kenmerken Options-aanbieding: Gebaseerd op 20.000 km/jaar In de media bestaat veel aandacht voor zelfrijdende, ofwel autonome auto’s. In veel moderne auto’s, voor al in de hogere marktsegmenten, zitten hulpsystemen die autorijden vergemakkelijken en veraangena men. Denk aan auto’s die zelf stop pen voor een obstakel, automatisch binnen de lijnen op de weg blijven en voldoende afstand houden. Zo ver zijn we nu. Véél verder komen we voorlopig niet, want erzijn juridische barrières, die stellen dat de bestuur der te allen tijde verantwoordelijk is voor wat er gebeurt. Recent hebben de verkeers- en milieuministers van alle landen in de EU afgesproken dat die wet- en regelgeving in 2019 in elk geval in de hele EU hetzelfde zal zijn. We zijn dan dus nog geen stap ver der dan nu op weg naar een auto die misschien zelfs onder alle omstan digheden automatisch rijdt en de inzittenden alleen nog passagiers zijn. Experimenteel bestaan die al, zoals het gekke bolletje van Goog le (foto). Kort geleden is in Florida (USA) een verkeersdode gevallen, die reed in een ‘zelfrijdende’ Tesla, die op een oplegger botste. Die op legger stond hoog op de wielen, de Tesla ‘keek’ eronder door, zoals hij de vrachtwagen van opzij naderde. De Tesla-rijder nam in zijn waanidee van de volledig autonome auto een onverantwoord risico, dat hij met de dood heeft moeten bekopen. Hij vertrouwde op het systeem dat Tesla ‘auto pilot’ noemt. Marketing technisch een slimme naam, maar een automatische piloot is het nog (lang) niet, al wordt dat wel gesug gereerd. Bedenk in dat verband ge rust dat een automatische piloot in een vliegtuig het veel eenvoudiger heeft dan eentje in een auto. Voor het vliegtuig zijn alleen koers, hoog te en snelheid van belang. Een auto zou rekening moeten houden met ander verkeer, kruisingen, verkeers lichten, voetgangers en fietsers die onverwachte bewegingen maken. Of een vliegtuig een paar honderd me ter verder naar links of naar rechts vliegt, maakt niks uit, een autonome auto die een meter te veel rechts zit, rijdt de berm in. In veel grotere mate dan nu legaal is toegestaan automa tisch rijden kan, maar dan moeten we aan specifieke situaties denken. Een stadsbus die dagelijks dezelfde route rijdt, is te automatiseren. Taxi ’s die via een app oproepbaarzijn en je naar een bestemming in dezelfde stad brengen, dat is ook voor te stel len. Onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld alleen bij gebruik op autosnelwegen, kunnen deze hul psystemen een zinvolle bijdrage leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. Los van juridische haken en ogen is het onmogelijk dat de techniek in een automatisch rijdende auto onder alle omstandigheden de juiste in schattingen maken, zoals een erva ren automobilist dat doet. Jaarlijks kostenpercentage overeenkomst Termijn- bedrag Slot- termijn Totaal te betalen bedrag deelnemen, gratis. Kijkmaaroj www.drivingskillsforlife.nl. Mlnervum 7001c, 076-5281400 Verkooo Service Contante prijs Ecustraat 23, 076-5034450 Verkoop Service Vaste debet rentevoet Aan betaling Beneluxweg 5,0162-481400 Servicepunt bij jongeren tot 24 jaar gratis e| cursus verhoogde rijvaardighe] krijgen. Behalve gewoon béter al torijden, is hierbij veel aandaq voor factoren die afleiden. Dru] en alcohol zijn logisch. Een ve groter probleem is het gebruikvl de smartphone in de auto. Er zij zelfs idioten die onder het rijd ’selfies maken. Echt... dan ben niet goed bij je hoofd. Ach ja, als dan een klapper maakt, heb je! een foto hoe je er daarvóór uit za In Nederland wordt dit programnj voor de tweede keer gehouden! drie dagen eind september op ij Rijvaardigheidscentrum in Lel Autonieuws merkt. Schaamrood bekruipt me, ik zal maar niet zeggen tot waar! Ik heb zojuist kennis gemaakt met het simulatieprogramma van Ford om me te laten ervaren hoe het is om auto te rijden onder de invloed van drugs. Wat een drama! Wat doen mensen zichzelf, aan? Waar om? Maar goed, wie gaat er nou ook met drugs in het lijf achter het stuur zitten? Nou...? De kans op een dodelijk verkeersongeluk na drugsgebruik is dertig keer groter. Alleen al in Frankrijk spelen drugs een rol in 23% van alle dodelijke ongevallen en in Engeland wor den maandelijks gemiddeld 400 personen gearresteerd voor rijden stad. Per keer kunnen 150 jonger| onder invloed van drugs. Dus zeg nou niet dat het niet voorkomt. Dat drugsverhaal is onderdeel van ‘Ford Driving Skills for life’, waar- Nee, dat is zeker niks om trots op te zijn, maar toch. Ik loop wanke lend weg. Alles gaat moeizaam. Mijn hand trilt oncontroleerbaar. Het ergste is mijn tunnelvisie op de buitenwereld. Om gék van te worden. Veel ontgaat me, maar ik zie ook lichtflitsen en ik zie wat ik moet zien dubbel. Prompt grijp ik mis, bij het dubbele beeld van de deurgreep van een knalrode Ford Focus. Moeizaam hijs ik me achter het stuur. Iemand praat tegen me. “Huh, wat?”. Hij zit rechts van me, maar ik hoor het alsof die persoon in een andere kamer staat. Ik start de Focus, in de één, zie je wel, au torijden, dat kan ik wel. Even hier linksaf, dan haaks ach teruit inparkeren, ja düh, makkie. De man naast me is stil, hij is ver baasd dat het me lukt. Zie je wel, ik héét goed autorijden. Het gaat nèt goed, maar, hetisookallemaalwel heel krap. Nee joh, ondanks al die complicaties, fluitje van een cent, ze krijgen mij niet gek. Nog een keer achteruit insteken. Doen we. Pylonnen? Welke pyionnen? Heb ik pylonnen omver gereden? Nee, toch? Moeizaam kom ik-weeruitde Focus. Ik mag de banden van mijn ellenbogen en knieën doen, band om mijn nek weg, dat stomme tra ding op mijn hand uit, gewicht van mijn been, de koptelefoon en die hoogst irritante bril af. Verhip... er zitten twee pylonnen onder de Focus. Niet gezien. Niks van ge- Afbeeldingen kunnen afwijken van gecommuniceerde advertentie Vanaf slechts €199,-p/m“ met Ford Options Let opl Geld lenen kost geld J TOTHOEDEh Totaal kredietbedrag! 15.383 FOCUS FOCUS 7,11

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2016 | | pagina 16