I
Leden drumfanfare
E.M.M. vragen steun
KIN
Klfi DCD
KUNST ALS THEATER
TIJDENS DE HIGH5
9
9
Meer begaafde kinderen basisschool
De Vijf Eiken vinden zichzelf bij 'Breinbrekers'
v
AGENDA 2013
JUIN
,n\
(^VANGILS
O
'Woensdag is de leukste dag van de week'
STICHTING
Het Klavertje
Kijk voor het programma op www.juin.nl:
BEELD&VORM
En nog vele anderen!
VOOR MEER INFORMATIE: 0161 293838 OF WWWJUIN.NL
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
Jeanne van Leijsen, Jan
Theeuwes, Joop van Gent.
Peggy Melis, Monique Beljaars, Edwin
Kemmeren, Antonet Veldhuizen, Dennis
Biemans, Marion Bruns, Ans van den Hurk.
Jeanette Kamberg, Henri Smulders,
Jolanda Jansen, Gerard Kamberg,
Bart Zandbergen.
Frank Hermens.
Ellen Brouwers.
Rianne Biesheuvel.
Fire Groove, Soundscape,
Hann van Bedaf, Kees Maus,
Richard en Joyce.
Niels de Schrijver.
Wij nodigen u bij deze van harte uit, om de HIGH5
'een ontmoeting met kunst als theater’ in de oude
looierij aan de Heistraat 5 in Rijen te bezoeken.
Deze kunstmanifestatie is in het weekend
van vrijdag 5 - zaterdag 6 en zondag 7 april.
Naast de aanwezigheid van verschillende
kunstenaars is er ook ruimte voor poëzie, muziek,
him, mode, gaming en andere smaakmakers.
Wij hopen op een bijzondere ontmoeting!
R
eg
sJ
Rabobank
w*
JUINFLITS 178 - APRIL 2013
-
i6
PAGINA 7
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 3 APRIL 201 3
de “Breinbrekers” van basisschool De Vijf Eiken (foto MvC)
i
MvG.
praktijk voor verloskunde 9
VOOR MEER INFO: WWWJUIN.NL
Poëzie o.a.:
Leerlingen Adriaan Seelen - beeldhouwen:
FAR Foto Amateurs Rijen:
Grafische beelden:
Glas en keramiek:
Schilderijen en beschilderde objecten:
Muziek o.a.:
Gaming:
founders
STICHTING JUIN
5 APRIL - OUDE LOOIERIJ HEISTRAAT 5
HIGH5 KUNSTMANIFESTATIE
ENTREE: GRATIS!
27-28-29-30 APRIL - BURG. SWEENSPLEIN
MATEN VAN JUPILER
QUEENS PARTY - TS EVENTS
ALBERT HEUN KINDERMIDDAG
SCHLAGERIJEN TIROLERFEEST
ORANJEBOEL 2013
VOORVERKOOP IS GESTART BIJ BRUNA,
'T RIJENS VAT EN LA BONNE IMAGE!
9 JUNI-RIJEN EN OMSTREKEN
RIJEN RUIKT 2013
ARTIBOS
SEPTEMBER 2013
AMERICAN DAY SMELL SOUND
Reacties op deze
Juinflits kunt u sturen
naar: info@juin.nl
Kinderen motiveren en stimule
ren om het beste uit zichzelf te
halen en daarvan te leren, dat
hoort centraal te staan bij ie
dere vorm van onderwijs. Mocht
het basisonderwijs niet genoeg
“basis” bieden om dat doel te
bereiken, dan zal er gekeken
moeten worden welke vorm van
onderwijs wel geschikt is. In eer
ste instantie krijgen kinderen
die meer begaafd zijn verdie-
pings- en verrijkingsmateriaal
aangeboden, maar dit blijkt niet
in alle gevallen toereikend te
zijn. In navolging van het project
“Breinbrekers” op basisschool
J.J. Anspachschool in Dongen is
de Vijf Eiken dit schooljaar ook
met dit project gestart. Na een
zorgvuldige procedure, waarbij
er goed overleg is geweest tus
sen school, leerkrachten, ouders
en kinderen, zijn zes kinderen
toegelaten tot dit project.
voor te doen. Bij “Breinbrekers”
leren de kinderen dat je iets mag
vragen en dat het niet erg is om
niet overal een antwoord op te
hebben.”
structiekosten. Al 50 jaar zorgt
E.M.M. voor het muzikaal op
luisteren van plaatselijke fes
tiviteiten. Wij willen hier graag
mee door gaan.
Waar kunt u E.M.M. in Rijen e.o.
zien en horen? In diverse op-
tochten/bij evenementen: de
beide carnavalsoptochten, met
Koninginnedag (versierde fiets-
optocht), Rijen Ruikt, Week van
Amateur Kunst (W.A.K.), intocht
Avond 4 Daagse, in de Efteling,
de intocht van Sinterklaas etc.
Met concertuitvoeringen: de
Culturele Avond Rijen (CAR),
net hiervoor te gebruiken.”
TASC is speciaal ontwikkeld om
meer begaafde kinderen bewust
te laten worden van het leerpro
ces. Het model bestaat uit acht
fases: Wat weet ik van het on
derwerp? Wat is de opdracht?
Hoeveel ideeën kan ik bedenken?
Wat is het beste idee? Uitwerken,
Wat vind ik van het resultaat,
Presenteren en Wat heb ik ge
leerd? Door gebruik van dit mo
del krijgen de kinderen inzicht
in de sterke en zwakke kanten
van zichzelf en in die van de an
dere leerlingen. “We leren hier
hoe we met elkaar moeten om
gaan,” vertelt Yoël.
menten moeten kunnen geven
waarom ze iets vinden. Op deze
manier mogen ze proberen de
ander te overtuigen. Het is ech
ter niet de bedoeling vast te stel
len of iemand al dan niet gelijk
heeft,” aldus Margriet. Een bol
wol zorgt ervoor dat alleen dege
ne die de bol in handen heeft aan
het woord is. De anderen moeten
luisteren. Op het moment dat
diegene met de bol in handen is
uitgesproken, wordt de bol door
gegeven aan iemand anders die
het woord wil voeren. Degene
die de bol doorspeelt, houdt wel
een stuk draad in de handen. Op
deze manier ontstaat er een web.
Dit web laat zien hoe ingewik
keld vraagstukken kunnen zijn
en dat op veel vragen niet één
maar meerdere antwoorden mo
gelijk zijn.
Baarleseweg 63a
5131 BB Alphen
www.hetklavertje.com
Vooralle
verloskundige
zorg in de
driehoek
Tilburg - Breda
Turnhout.
Uw
zwangerschap
is onze zorg
zomeravondconcert en het
Kermismatinee. Bij serenades:
feesten zoals 25, 40 en 50 ja
rige huwelijksfeesten, jubilea,
etc. Tijdens de repetities: ie
dere donderdagavond wordt
er van 20.00-22.00 uur gerepe
teerd bij het clubgebouw “Ons
Thuis”, Sportparkweg 21, Rijen
(Sportpark Vijf Eiken).
U bent altijd welkom om vrij
blijvend te komen kijken en
luisteren. In een gezellige ver
eniging een instrument (leren)
bespelen?
Vraag bij het secretariaat naar
de mogelijkheden (tel: 0161-
226178) of stuur een mail: in-
fo@emm-fijen.nl Wij hopen dat
wij ook dit jaar weer op uw bij
drage mogen rekenen. Zie ook:
www.emm-rijen.nl
LEREN LEREN
“Breinbrekers” biedt deze kinde
ren - in een veilige omgeving - de
mogelijkheid om zichzelf te kun
nen zijn onder gelijkgestemden.
De nadruk van “Breinbrekers”
ligt niet op “slim” zijn of het
“slimmer” maken van deze kin
deren, maar op hoe leer je leren.
“Leren leren, is niet het eerste
waaraan gedacht wordt als je het
hebt over extra begeleiding en
aandacht van en voor meer be
gaafde kinderen. Ze hebben toch
een hoog IQ en zij weten toch
al alles, is het meest gehoorde
vooroordeel over deze kinde
ren,” aldus Margriet Brander, in
tern begeleider op De Vijf Eiken
en leerkracht van “Breinbrekers”.
“Door dit vooroordeel rust er
een zware last op deze kinderen,
met alle gevolgen van dien. Zo
durven zij geen fouten te maken,
zijn ze bang om afgerekend te
worden op hun hoge IQ en be
staat de kans dat zij gaan onder
presteren om onder deze presta-
tiedruk uit te komen. Bij “Brein
brekers” wordt deze kinderen
geleerd om te leren. Dit is een
ervaring die zij niet kennen. In
de klas weten zij op veel gebie
den namelijk bijna alles en hoe
ven zij daar geen enkele moeite
DONATEURACTIE
VAN 02 T/M 06 APRIL
Drumfanfare “Eendracht Maakt
Macht” (E.M.M.) houdt binnen
kort haar jaarlijkse donateur -
actie. Gekleed in het straatuni-
form (blauw met grijs) of in het
donkerblauwe E.M.M. windjack
trekken onze leden en leerlin
gen de Rijense wijken in en
vragen u E.M.M. weer te willen
steunen met een financiële bij
drage. Uw bijdrage wordt ge
bruikt voor aankoop van nieuwe
muziekstukken, onderhoud van
instrumenten en voor de in-
TASC MODEL
Eleonoor van Gerven, auteur van
het artikel “Werken volgens het
TASC model” schrijft over leren
leren het volgende: “Kinderen
met een hoge intelligentie be
schikken over een aantal leerei-
genschappen die gunstig zouden
kunnen zijn voor hun schoolcar-
rière: ze zijn snel van begrip,
hebben een goed geheugen,
hebben een hoog leertempo, ze
beschikken over een groot pro
bleemoplossend vermogen, zijn
analytisch sterk ep zijn in staat
om verworven kennis goed toe
te passen. Bij hoogbegaafde kin
deren zijn niet alleen die leerei-
genschappen aanwezig, maar
ook een aantal persoonlijkheids
eigenschappen zoals creativiteit
(dus in staat zijn oplossingen te
bedenken die buiten de reguliere
kaders vallen), een sterk asso
ciatief vermogen en een groot
doorzettingsvermogen. Deze
persoonlijkheidseigenschappen
zorgen ervoor dat de leereigen-
schappen van het kind nóg beter
uit de verf kunnen komen. Zo be-
RAADSEL
Tijdens “Breinbrekers” worden
Yoël, Jesse, Justin, Luca, Thomas
en Ukaashah continu geprikkeld
en uitgedaagd om na te denken.
Zo krijgen ze iedere woensdag
een 'raadsel' voorgelegd. In twee
tallen gaan ze aan de slag om het
'raadsel' op te lossen. Dit lijkt
nog niet zo eenvoudig te zijn.
Het volgende 'raadsel' kregen
de kinderen tijdens één van de
“Breinbrekers” voorgelegd: “De
boer had ma?ir een héél klein
bootje om zijn geit, zijn kool en
zijn herdershond naar de over
kant van de rivier te brengen.
Het bootje was zó klein dat hij
er telkens met maar één van zijn
spullen (de dieren of de kool) in
past. Hij moet er dus altijd twee
achterlaten. En dat is het pro
bleem. Want als hij de geit en de
kool achterlaat, dat eet de geit de
kool op. Maar als hij de herders
hond en de geit achterlaat, dan
eet de herdershond de geit op!
(Het raadsel speelt zich af in een
tijd dat de herdershond nog veel
dichter bij de wolf stond dan nu
het geval is). De boer kan wel zo
vaak hij wil heen en weer varen.
Maar hoe krijgt hij alle drie vei
lig en heel naar de overkant?" De
moeilijkhèid van dit 'raadsel' zit
hem in de eenvoud. De oplossing
is namelijk zo simpel dat je daar
niet direct aan denkt. Alle kinde
ren wisten dit 'raadsel' uiteinde
lijk op te lossen.
INGEWIKKELD
Naast cognitieve vraagstukken,
gaan de kinderen ook aan de slag
met sociaal- emotionele kwes
ties. Dit doen zij aan de hand
van een stelling of een vraag. Een
voorbeeld van zo'n vraag is: “Wie
heeft recht op een knuffel?” “Het
is belangrijk dat ze leren luiste
ren naar de anderen. Daarnaast
leren ze dat ze duidelijk argu-
leerlingen bofkonten die er van
zelf kunnen komen.
Maar dat iets een handige eigen
schap is, betekent niet dat je er
ook vaardig in bent om die eigen
schap handig te gebruiken. Veel
hoogbegaafde kinderen lopen in
hun schoolcarrière vroeger of
later tegen het feit aan dat ze ei
genlijk niet geleerd hebben hoe
ze al die handige eigenschap
pen zodanig kunnen gebruiken
dat ze hun potentieel ook echt
verzilveren. Het aanbod van de
gebruikelijke lesstof vraagt nau
welijks enige inspanning van hén
om te begrijpen. In veel gevallen
is de stof zo gemakkelijk voor
hen dat er wezenlijk geen sprake
van leren meer is. Ze konden het
al, maar hadden het gewoon nog
nooit eerder gedaan. Het gevolg
is dat het kind niet leert hoe het
een echte leertaak moet aanpak
ken. Om dit te voorkomen is het
goed om hoogbegaafde kinderen
in een vroegtijdig stadium te le
ren leren en daarbij gebruik te
maken van die leer? en persoon
lijkheidseigenschappen."
INZICHT
Bij “Breinbrekers” wordt ge
bruikt gemaakt van genoemd
TASC model (Taakgerichte Acti
viteiten in een Sociale Context).
De kinderen gebruiken dit model
om onderzoeksverslagen te ma
ken. Het gebruik van internet is
daarbij niet toegestaan. “De in
formatie moeten de kinderen uit
boeken halen,” vertelt Margriet.
“De kinderen moesten wel even
wennen aan dit idee, omdat het
zo voor de hand liggend is inter-
idi
Ou
VANGILSRIJEN.nl
TERUGKOPPELING
Twee uur “Breinbrekers” in de
week is niet voldoende om meer
begaafde volledig tot hun recht te
laten komen. De terugkoppeling
van het geleerde bij “Breinbre
kers” naar de leerkracht is dan
ook van essentieel belang voor
het slagen van het project. Tij
dens de reguliere lessen krijgen
de “Breinbrekers” ook de gele
genheid om aan het onderzoeks
verslag te werken. De kinderen
worden ook meer betrokken bij
de lessen zelf. Zo mocht Yoël pas
een scheikundeles geven in zijn
groep. Tijdens het groepsgesprek
vertelde hij hierover aan zijn
mede-”Breinbrekers”. Ook hier
weer een leerelement: een goed
samenhangend verhaal vertellen,
zodat iedereen begrijpt wat er is
gebeurd. Vanzelfsprekend vindt
er ook een terugkoppeling met
de ouders plaats. Dit gebeurt tij
dens de 10-minuten gesprekken,
waar de leerling ook bij aanwezig
is.Het ligt in de lijn der verwach
tingen dat een project als “Brein
brekers” een positieve bijdrage
zal leveren aan de intellectuele,
sociaal-emotionele en creatieve
ontwikkeling van meer begaafde
kinderen in de leeftijd van zes
tot twaalf jaar. “We zitten nu nog
in een opstart jaar waarbij al
leen meer begaafde kinderen uit
de groepen 5, 6 en 7 aan deelne
men. Vanaf volgend jaar kunnen
kinderen uit groep 1 tot en met
8, mits ze aan alle eisen voldoen,
ook deelnemen aan “Breinbre
kers”,” aldus Margriet. Op de J.J.
Anspachschool loopt het project
nu voor het tweede jaar. Zowel
de kinderen als de leerkrachten
zijn erg positief over wat er is
bereikt. Dit positieve geluid is
ook te horen op basisschool De
Vijf Eiken. De toekomst zal moe
ten leren of “Breinbrekers” het
antwoord is voor meer begaafde
leerlingen. Het zorgt er in ieder
geval wel voor dat meer begaafde
kinderen de aandacht krijgen die
ze verdienen.
«s®
Betty Sprayt
Linda van Beek
Bert Ooi jen
Manon Verspaandonk
FLUITEND NAAR SCHOOL
“Alles" weten, geen uitdaging
meer hebben, je vaak alleen
voelen en je vooral vervelen in
de klas. Zo zag het schoolleven
van Yoël (10 jaar), Jesse (10 jaar),
Justin (10 jaar), Luca (8 jaar),
Thomas (9 jaar) en Ukaashah (9
jaar) er uit. Hun leven is, sinds
zij deelnemen aan “Breinbrekers,
drastisch veranderd. Ze hebben schouwd zijn alle hoogbegaafde
een uitdaging gevonden en gaan
weer fluitend naar school. De
woensdag is, bij niemand uitge
zonderd, de leukste dag van de
week geworden. Ook de ouders
van de kinderen merken dit. “Ze
worden op een andere manier
uitgedaagd,” aldus de moeder
van Yoël en Luca.
Basisschool De Vijf Eiken in Rijen biedt sinds dit school
jaar zes kinderen uit de groepen S,6 en 7, die meer begaafd
zijn en niet meer genoeg hebben aan het verrijkings- en
verdiepingsmateriaal dat in de klas wordt aangeboden en
waarvoor een klas overslaan geen optie is, de mogelijkheid
om op woensdag van 10.30 uur tot 12.30 uur deel te nemen
aan het project voor meer begaafde kinderen: “Breinbre
kers”.
KIN POMPENTECHNIEK BV
makelaars KIN machinebouw
T +3113-5082773
info@hetklavertje.com
71