I Leden drumfanfare E.M.M. vragen steun KIN Klfi DCD KUNST ALS THEATER TIJDENS DE HIGH5 9 9 Meer begaafde kinderen basisschool De Vijf Eiken vinden zichzelf bij 'Breinbrekers' v AGENDA 2013 JUIN ,n\ (^VANGILS O 'Woensdag is de leukste dag van de week' STICHTING Het Klavertje Kijk voor het programma op www.juin.nl: BEELD&VORM En nog vele anderen! VOOR MEER INFORMATIE: 0161 293838 OF WWWJUIN.NL 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 Jeanne van Leijsen, Jan Theeuwes, Joop van Gent. Peggy Melis, Monique Beljaars, Edwin Kemmeren, Antonet Veldhuizen, Dennis Biemans, Marion Bruns, Ans van den Hurk. Jeanette Kamberg, Henri Smulders, Jolanda Jansen, Gerard Kamberg, Bart Zandbergen. Frank Hermens. Ellen Brouwers. Rianne Biesheuvel. Fire Groove, Soundscape, Hann van Bedaf, Kees Maus, Richard en Joyce. Niels de Schrijver. Wij nodigen u bij deze van harte uit, om de HIGH5 'een ontmoeting met kunst als theater’ in de oude looierij aan de Heistraat 5 in Rijen te bezoeken. Deze kunstmanifestatie is in het weekend van vrijdag 5 - zaterdag 6 en zondag 7 april. Naast de aanwezigheid van verschillende kunstenaars is er ook ruimte voor poëzie, muziek, him, mode, gaming en andere smaakmakers. Wij hopen op een bijzondere ontmoeting! R eg sJ Rabobank w* JUINFLITS 178 - APRIL 2013 - i6 PAGINA 7 WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 3 APRIL 201 3 de “Breinbrekers” van basisschool De Vijf Eiken (foto MvC) i MvG. praktijk voor verloskunde 9 VOOR MEER INFO: WWWJUIN.NL Poëzie o.a.: Leerlingen Adriaan Seelen - beeldhouwen: FAR Foto Amateurs Rijen: Grafische beelden: Glas en keramiek: Schilderijen en beschilderde objecten: Muziek o.a.: Gaming: founders STICHTING JUIN 5 APRIL - OUDE LOOIERIJ HEISTRAAT 5 HIGH5 KUNSTMANIFESTATIE ENTREE: GRATIS! 27-28-29-30 APRIL - BURG. SWEENSPLEIN MATEN VAN JUPILER QUEENS PARTY - TS EVENTS ALBERT HEUN KINDERMIDDAG SCHLAGERIJEN TIROLERFEEST ORANJEBOEL 2013 VOORVERKOOP IS GESTART BIJ BRUNA, 'T RIJENS VAT EN LA BONNE IMAGE! 9 JUNI-RIJEN EN OMSTREKEN RIJEN RUIKT 2013 ARTIBOS SEPTEMBER 2013 AMERICAN DAY SMELL SOUND Reacties op deze Juinflits kunt u sturen naar: info@juin.nl Kinderen motiveren en stimule ren om het beste uit zichzelf te halen en daarvan te leren, dat hoort centraal te staan bij ie dere vorm van onderwijs. Mocht het basisonderwijs niet genoeg “basis” bieden om dat doel te bereiken, dan zal er gekeken moeten worden welke vorm van onderwijs wel geschikt is. In eer ste instantie krijgen kinderen die meer begaafd zijn verdie- pings- en verrijkingsmateriaal aangeboden, maar dit blijkt niet in alle gevallen toereikend te zijn. In navolging van het project “Breinbrekers” op basisschool J.J. Anspachschool in Dongen is de Vijf Eiken dit schooljaar ook met dit project gestart. Na een zorgvuldige procedure, waarbij er goed overleg is geweest tus sen school, leerkrachten, ouders en kinderen, zijn zes kinderen toegelaten tot dit project. voor te doen. Bij “Breinbrekers” leren de kinderen dat je iets mag vragen en dat het niet erg is om niet overal een antwoord op te hebben.” structiekosten. Al 50 jaar zorgt E.M.M. voor het muzikaal op luisteren van plaatselijke fes tiviteiten. Wij willen hier graag mee door gaan. Waar kunt u E.M.M. in Rijen e.o. zien en horen? In diverse op- tochten/bij evenementen: de beide carnavalsoptochten, met Koninginnedag (versierde fiets- optocht), Rijen Ruikt, Week van Amateur Kunst (W.A.K.), intocht Avond 4 Daagse, in de Efteling, de intocht van Sinterklaas etc. Met concertuitvoeringen: de Culturele Avond Rijen (CAR), net hiervoor te gebruiken.” TASC is speciaal ontwikkeld om meer begaafde kinderen bewust te laten worden van het leerpro ces. Het model bestaat uit acht fases: Wat weet ik van het on derwerp? Wat is de opdracht? Hoeveel ideeën kan ik bedenken? Wat is het beste idee? Uitwerken, Wat vind ik van het resultaat, Presenteren en Wat heb ik ge leerd? Door gebruik van dit mo del krijgen de kinderen inzicht in de sterke en zwakke kanten van zichzelf en in die van de an dere leerlingen. “We leren hier hoe we met elkaar moeten om gaan,” vertelt Yoël. menten moeten kunnen geven waarom ze iets vinden. Op deze manier mogen ze proberen de ander te overtuigen. Het is ech ter niet de bedoeling vast te stel len of iemand al dan niet gelijk heeft,” aldus Margriet. Een bol wol zorgt ervoor dat alleen dege ne die de bol in handen heeft aan het woord is. De anderen moeten luisteren. Op het moment dat diegene met de bol in handen is uitgesproken, wordt de bol door gegeven aan iemand anders die het woord wil voeren. Degene die de bol doorspeelt, houdt wel een stuk draad in de handen. Op deze manier ontstaat er een web. Dit web laat zien hoe ingewik keld vraagstukken kunnen zijn en dat op veel vragen niet één maar meerdere antwoorden mo gelijk zijn. Baarleseweg 63a 5131 BB Alphen www.hetklavertje.com Vooralle verloskundige zorg in de driehoek Tilburg - Breda Turnhout. Uw zwangerschap is onze zorg zomeravondconcert en het Kermismatinee. Bij serenades: feesten zoals 25, 40 en 50 ja rige huwelijksfeesten, jubilea, etc. Tijdens de repetities: ie dere donderdagavond wordt er van 20.00-22.00 uur gerepe teerd bij het clubgebouw “Ons Thuis”, Sportparkweg 21, Rijen (Sportpark Vijf Eiken). U bent altijd welkom om vrij blijvend te komen kijken en luisteren. In een gezellige ver eniging een instrument (leren) bespelen? Vraag bij het secretariaat naar de mogelijkheden (tel: 0161- 226178) of stuur een mail: in- fo@emm-fijen.nl Wij hopen dat wij ook dit jaar weer op uw bij drage mogen rekenen. Zie ook: www.emm-rijen.nl LEREN LEREN “Breinbrekers” biedt deze kinde ren - in een veilige omgeving - de mogelijkheid om zichzelf te kun nen zijn onder gelijkgestemden. De nadruk van “Breinbrekers” ligt niet op “slim” zijn of het “slimmer” maken van deze kin deren, maar op hoe leer je leren. “Leren leren, is niet het eerste waaraan gedacht wordt als je het hebt over extra begeleiding en aandacht van en voor meer be gaafde kinderen. Ze hebben toch een hoog IQ en zij weten toch al alles, is het meest gehoorde vooroordeel over deze kinde ren,” aldus Margriet Brander, in tern begeleider op De Vijf Eiken en leerkracht van “Breinbrekers”. “Door dit vooroordeel rust er een zware last op deze kinderen, met alle gevolgen van dien. Zo durven zij geen fouten te maken, zijn ze bang om afgerekend te worden op hun hoge IQ en be staat de kans dat zij gaan onder presteren om onder deze presta- tiedruk uit te komen. Bij “Brein brekers” wordt deze kinderen geleerd om te leren. Dit is een ervaring die zij niet kennen. In de klas weten zij op veel gebie den namelijk bijna alles en hoe ven zij daar geen enkele moeite DONATEURACTIE VAN 02 T/M 06 APRIL Drumfanfare “Eendracht Maakt Macht” (E.M.M.) houdt binnen kort haar jaarlijkse donateur - actie. Gekleed in het straatuni- form (blauw met grijs) of in het donkerblauwe E.M.M. windjack trekken onze leden en leerlin gen de Rijense wijken in en vragen u E.M.M. weer te willen steunen met een financiële bij drage. Uw bijdrage wordt ge bruikt voor aankoop van nieuwe muziekstukken, onderhoud van instrumenten en voor de in- TASC MODEL Eleonoor van Gerven, auteur van het artikel “Werken volgens het TASC model” schrijft over leren leren het volgende: “Kinderen met een hoge intelligentie be schikken over een aantal leerei- genschappen die gunstig zouden kunnen zijn voor hun schoolcar- rière: ze zijn snel van begrip, hebben een goed geheugen, hebben een hoog leertempo, ze beschikken over een groot pro bleemoplossend vermogen, zijn analytisch sterk ep zijn in staat om verworven kennis goed toe te passen. Bij hoogbegaafde kin deren zijn niet alleen die leerei- genschappen aanwezig, maar ook een aantal persoonlijkheids eigenschappen zoals creativiteit (dus in staat zijn oplossingen te bedenken die buiten de reguliere kaders vallen), een sterk asso ciatief vermogen en een groot doorzettingsvermogen. Deze persoonlijkheidseigenschappen zorgen ervoor dat de leereigen- schappen van het kind nóg beter uit de verf kunnen komen. Zo be- RAADSEL Tijdens “Breinbrekers” worden Yoël, Jesse, Justin, Luca, Thomas en Ukaashah continu geprikkeld en uitgedaagd om na te denken. Zo krijgen ze iedere woensdag een 'raadsel' voorgelegd. In twee tallen gaan ze aan de slag om het 'raadsel' op te lossen. Dit lijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Het volgende 'raadsel' kregen de kinderen tijdens één van de “Breinbrekers” voorgelegd: “De boer had ma?ir een héél klein bootje om zijn geit, zijn kool en zijn herdershond naar de over kant van de rivier te brengen. Het bootje was zó klein dat hij er telkens met maar één van zijn spullen (de dieren of de kool) in past. Hij moet er dus altijd twee achterlaten. En dat is het pro bleem. Want als hij de geit en de kool achterlaat, dat eet de geit de kool op. Maar als hij de herders hond en de geit achterlaat, dan eet de herdershond de geit op! (Het raadsel speelt zich af in een tijd dat de herdershond nog veel dichter bij de wolf stond dan nu het geval is). De boer kan wel zo vaak hij wil heen en weer varen. Maar hoe krijgt hij alle drie vei lig en heel naar de overkant?" De moeilijkhèid van dit 'raadsel' zit hem in de eenvoud. De oplossing is namelijk zo simpel dat je daar niet direct aan denkt. Alle kinde ren wisten dit 'raadsel' uiteinde lijk op te lossen. INGEWIKKELD Naast cognitieve vraagstukken, gaan de kinderen ook aan de slag met sociaal- emotionele kwes ties. Dit doen zij aan de hand van een stelling of een vraag. Een voorbeeld van zo'n vraag is: “Wie heeft recht op een knuffel?” “Het is belangrijk dat ze leren luiste ren naar de anderen. Daarnaast leren ze dat ze duidelijk argu- leerlingen bofkonten die er van zelf kunnen komen. Maar dat iets een handige eigen schap is, betekent niet dat je er ook vaardig in bent om die eigen schap handig te gebruiken. Veel hoogbegaafde kinderen lopen in hun schoolcarrière vroeger of later tegen het feit aan dat ze ei genlijk niet geleerd hebben hoe ze al die handige eigenschap pen zodanig kunnen gebruiken dat ze hun potentieel ook echt verzilveren. Het aanbod van de gebruikelijke lesstof vraagt nau welijks enige inspanning van hén om te begrijpen. In veel gevallen is de stof zo gemakkelijk voor hen dat er wezenlijk geen sprake van leren meer is. Ze konden het al, maar hadden het gewoon nog nooit eerder gedaan. Het gevolg is dat het kind niet leert hoe het een echte leertaak moet aanpak ken. Om dit te voorkomen is het goed om hoogbegaafde kinderen in een vroegtijdig stadium te le ren leren en daarbij gebruik te maken van die leer? en persoon lijkheidseigenschappen." INZICHT Bij “Breinbrekers” wordt ge bruikt gemaakt van genoemd TASC model (Taakgerichte Acti viteiten in een Sociale Context). De kinderen gebruiken dit model om onderzoeksverslagen te ma ken. Het gebruik van internet is daarbij niet toegestaan. “De in formatie moeten de kinderen uit boeken halen,” vertelt Margriet. “De kinderen moesten wel even wennen aan dit idee, omdat het zo voor de hand liggend is inter- idi Ou VANGILSRIJEN.nl TERUGKOPPELING Twee uur “Breinbrekers” in de week is niet voldoende om meer begaafde volledig tot hun recht te laten komen. De terugkoppeling van het geleerde bij “Breinbre kers” naar de leerkracht is dan ook van essentieel belang voor het slagen van het project. Tij dens de reguliere lessen krijgen de “Breinbrekers” ook de gele genheid om aan het onderzoeks verslag te werken. De kinderen worden ook meer betrokken bij de lessen zelf. Zo mocht Yoël pas een scheikundeles geven in zijn groep. Tijdens het groepsgesprek vertelde hij hierover aan zijn mede-”Breinbrekers”. Ook hier weer een leerelement: een goed samenhangend verhaal vertellen, zodat iedereen begrijpt wat er is gebeurd. Vanzelfsprekend vindt er ook een terugkoppeling met de ouders plaats. Dit gebeurt tij dens de 10-minuten gesprekken, waar de leerling ook bij aanwezig is.Het ligt in de lijn der verwach tingen dat een project als “Brein brekers” een positieve bijdrage zal leveren aan de intellectuele, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van meer begaafde kinderen in de leeftijd van zes tot twaalf jaar. “We zitten nu nog in een opstart jaar waarbij al leen meer begaafde kinderen uit de groepen 5, 6 en 7 aan deelne men. Vanaf volgend jaar kunnen kinderen uit groep 1 tot en met 8, mits ze aan alle eisen voldoen, ook deelnemen aan “Breinbre kers”,” aldus Margriet. Op de J.J. Anspachschool loopt het project nu voor het tweede jaar. Zowel de kinderen als de leerkrachten zijn erg positief over wat er is bereikt. Dit positieve geluid is ook te horen op basisschool De Vijf Eiken. De toekomst zal moe ten leren of “Breinbrekers” het antwoord is voor meer begaafde leerlingen. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat meer begaafde kinderen de aandacht krijgen die ze verdienen. «s® Betty Sprayt Linda van Beek Bert Ooi jen Manon Verspaandonk FLUITEND NAAR SCHOOL “Alles" weten, geen uitdaging meer hebben, je vaak alleen voelen en je vooral vervelen in de klas. Zo zag het schoolleven van Yoël (10 jaar), Jesse (10 jaar), Justin (10 jaar), Luca (8 jaar), Thomas (9 jaar) en Ukaashah (9 jaar) er uit. Hun leven is, sinds zij deelnemen aan “Breinbrekers, drastisch veranderd. Ze hebben schouwd zijn alle hoogbegaafde een uitdaging gevonden en gaan weer fluitend naar school. De woensdag is, bij niemand uitge zonderd, de leukste dag van de week geworden. Ook de ouders van de kinderen merken dit. “Ze worden op een andere manier uitgedaagd,” aldus de moeder van Yoël en Luca. Basisschool De Vijf Eiken in Rijen biedt sinds dit school jaar zes kinderen uit de groepen S,6 en 7, die meer begaafd zijn en niet meer genoeg hebben aan het verrijkings- en verdiepingsmateriaal dat in de klas wordt aangeboden en waarvoor een klas overslaan geen optie is, de mogelijkheid om op woensdag van 10.30 uur tot 12.30 uur deel te nemen aan het project voor meer begaafde kinderen: “Breinbre kers”. KIN POMPENTECHNIEK BV makelaars KIN machinebouw T +3113-5082773 info@hetklavertje.com 71

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2013 | | pagina 7