nieuws
kort nieuws
Wie durft?
Audi A5 Sportback
Mercedes-Benz
E-klasse als Estate
Kizashi
3
1
De nieuwe grote Suzuki:
1
Volledig elektrisch: de Nissan Leaf
llllli
MM
EEN AUDI VOOR ELKE NICHE
l EB
PAGINA 22
GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 19 AUGUSTUS 2009
7
i
I
1
p
»Mn
Nissan en partner Renault zijn druk
bezig met de ontwikkeling van volle
dig elektrische auto’s voor de nabije
toekomst. Dit is één van de eerste
foto’s van de Nissan Leaf (het Engel
se woord voor een blaadje aan een
boom of plant), een volwaardige vijf-
persoons, vijfdeurs gezinsauto. De
Leaf heeft Lithium-lon accu’s en een
actieradius van 160 kilometer, wat
voor veel automobilisten voldoende
Suzuki afhankelijk van de econo
mische vooruitzichten, maar goed,
daar hebben we wel vertrouwen in,
de economie kan op termijn alleen
nog de goede kant op gaan. Suzuki
is al bezig met de ontwikkeling van
een hybride-versie en denkt nog over
de ontwikkeling van andere motoren
en carrosserievormen. In Europa zou
het voor het eerst zijn dat Suzuki
zich met een dergelijk model op de
markt waagt.
is voor de dagelijkse woon-werk- of
boodschappen-ritjes. Nissan claimt
dat de Leaf, die eind 2010 op de
Japanse markt verschijnt, concur
rerend geprijsd zal zijn en dus qua
investering overeenkomt met een
normale middenklasse-auto. De Leaf
rijdt uiteraard veel goedkoper en
produceert geen uitlaatgas. Onder
voorbehoud verwachten we de Leaf
na enige tijd ook wel in Europa.
heel de A5 Sportback is het feit dat
een aantal versies lager zijn geprijsd
dan vergelijkbaar gemotoriseerde,
tweedeurs A5 Coupé’s. Er zijn voor
lopig drie benzine- en drie diesel-
versies. Basis is de 2.0 TFSI met 132
kW/180 pk 40.800), die is er ook
met 155 kW/211 pk, maar dan voor
zien van quattro vierwielaandrijving
52.040). De benzine-topversie
is de 3,2 V6 FSI quattro met 195
kW/265 pk 60.250). Bij de diesels
hebben we de 2.0 TDI125 kW/170 pk
44.900) en de 2.7 V6 TDI met 140
kW/190 pk 49.990) en de 3.0 V6
TDI quattro met 176 kW/240 pk
61.300).
Het is een treurig verhaal. In 1933
startte een Zwitser een autoslope
rij in het 'dorpje Kaufdorf. De zaak
draaide vele jaren uitstekend en in
1975 nam zijn zoon de zaak over.
De familie had één vreemde ge
woonte: de sloopauto’s lieten ze in
de meeste gevallen gewoon staan
waar ze stonden. Dat is decennia
zo gebleven, maar nu zijn de plaat
selijke overheden de auto’s zat. De
voormalige sloperij is een soort be
devaartsoord voor autoliefhebbers
geworden, maar de Zwitserse milieu-
rakkers zijn onverbiddelijk: weg met
al dat oude roest. Er is nog maar één
gelegenheid om tenm.inste een deel
van de collectie klassiekers uit de
jaren dertig t/m zeventig te redden
van de shredder. Op 19 september
wordt er een veiling bij opbod ge
houden, waarop alle auto’s één voor
één aan bod komen, zonder mini
mumprijs. Een klassieker voor 5?
Dat kan, maar de condities van de
auto’s zijn sterk verschillend, vooral
de auto’s die in het bos door bomen
en struiken zijn overwoekerd, zijn
er vaak slecht aan toe. Veel auto’s
zijn ook niet compleet, ze waren
destijds immers al bedoeld voor de
sloop. De totale collectie telt 782
auto’s waaronder veel vroegere
‘gewone’ auto’s, maar ook een aan
tal nu zeer gezochte en interessante
types. Wie voor een kleine investe
ring een uitdagende restauratieklus
zoekt, kan hier terecht. Meer infor
matie via: www.oldtimergalerie.ch,
dat optreedt als veilinghuis. Let wel:
de auto’s die niet worden verkocht,
worden kort na de veiling echt ver
nietigd.
Opel heeft een tweede motorise-
ring uitgebracht van de Insignia
EcoFlex. Naast de 160 pk sterke
2.0 CDTi is er nu ook een 130 pk
EcoFlex. Deze heeft eveneens een
energielabel A. De nieuwe versie
is er als vierdeurs sedan, vijfdeurs
hatchback en vijfdeurs Sports
Tourer, vanaf 33.045.
Opmerkelijk: de Honda Civic Type
R wordt geproduceerd in Swindon,
Engeland. Met ingang van het ko
mende modeljaar wordt dit model
ook geëxporteerd naar... Japan!
Die werd al verwacht, de stationcar-uitvoering van de onlangs geïntrodu
ceerde Mercedes-Benz E-klaSse. De E-klasse Estate is technisch nauw
verwant aan de zeer vooruitstrevende nieuwe sedan, met alle innova
tieve technieken die in dat model zijn opgenomen. De E-klasse Estate is
voorzien van een in twee delen omklapbare achterbank, die kan worden
omgeklapt met een ontgrendeling in de bagageruimte, dus ook als je
zelfs achter de auto staat. Dat is niet uniek, maar wel bijzonder han
dig. De bagageruimte is groter dan die van de ‘oude’ E-klasse Combi
en bereikt een maximale inhoud van liefst 1.950 liter. Het leverings
programma omvat drie benzinemotoren en drie diesels, in alle geval
len zeer moderne en zuinige motoren. Door de lager verbruikswaarden
en C02-emissie zijn sommige uitvoeringen vanwege de BPM-kortingen
zelfs goedkoper dan hun voorgangers. De prijslijst start bij 49.900
voor de E200 CGI Estate. De Estate wordt onthuld op de IAA in Frankfurt,
maar zal nog tijdens de tentoonstelling voor een select publiek ook te
zien zijn in een ‘sneak preview’ bij de importeur in Utrecht. Dat is op 16
en 17 september en serieuze geïnteresseerden kunnen zich melden op
www.merdeces-benz.nl. De uitlevering start in november.
IShL --
De Seat Leon Ecomotive is nog
zuiniger geworden. Met name de
bodemplaat en de achterspoiler
zijn verbeterd, waardoor de gemid
delde uitstoot van de 1.9 TDI is ge
daald tot 115 g/km. Daarmee heeft
deze nieuwe versie niet alleen een
A-label, maar komt ook in aanmer
king voor 20% bijtelling, wat voor
zakelijke kopers interessant is. De
vernieuwde Leon Ecömotive kost
23.495.
1
I
1
I
I
I
I
Eind dit verschijnt de Suzuki Kiza-
shi op de Amerikaanse markt. Dit is
een sportieve sedan van het formaat
Opel Insignia, Volkswagen Passat,
Ford Mondeo, die is voorzien van
een nieuw ontwikkelde 2,4 liter vier-
cilinder motor. De Kizashi was de
afgelopen jaren al een aantal malen
als studiemodel te .zien op diverse
grote autoshows. Op dit moment is
het nog niet duidelijk of de auto ook
naar Europa komt. Dat is volgens
/O
Het doorgestarte GM-concern be
looft voor modeljaar 2010 zes
compleet nieuwe modellen voor
de Amerikaanse markt. Tot en met
2001 zijn er zelfs elf nieuwe model
len te verwachten. Heel verrassend
isdeaankondigingvaneen nieuwe,
middenklasse Cadillac, nu de BLS
een vroege dood is gestorven. Voor
Europa staat de Chevrolet Orlando
(foto) op stapel, een middenklasse
MPV. Mogelijk krijgt die op termijn
ook de aandrijflijn van de Volt, een
elektrische auto met een verbran
dingsmotor die stroom genereert.
De Volt zelf blijft in Amerika, de
zelfde techniek zien we hier te zij
ner tijd zeker inde Opel Ampera.
r
Nichemarketing. Die houdt zich be
zig met auto’s die zijn bedoeld voor
een relatief kleine groep kopers,
met een bijzondere combinatie van
wensen. Sommige merken ontwikke
len auto’s speciaal voor zo’n kleine
groep, anderen komen tot zo’n bij
zondere versie door bestaande ele
menten met elkaar te combineren.
De Audi A5 Sportback is typisch zo’n
niche-model en is grotendeels opge
bouwd uit elementen van bestaande
andere Audi-modellen. We hebben
al de A4 Sedan en de A4 Avant. Die
zijn al technisch nauw verwant aan
de A5 Coupé en de A5 Cabriolet.
Daarnaast kennen we natuurlijk
nog de Q5 als middenklasse-SUV.
Je zou zeggen dat dit een aardig vol
programma is, maar nee, daar komt
die A5 Sportback dus nog bij. Hoe
dan? Nou, die volgt de lijnen van de
A5 Coupé, maar hij staat op de bo
demplaat van de A4, met zes centi
meter langere wielbasis. De daklijn
is wel coupé-achtig, maar hij heeft
vier portieren, net als de A4, maar de
zijruiten hebben geen stijlen en dat
is weer zoals de A5 Coupé dat heeft.
Daarbij is de Sportbak hoger dan de
A5 Coupé, maar iets lager dan een
A4. Bent u er nog? De grootste truc is
de grote achterklep, want de Sport
back is een vijfdeurs, net als de A4
Avant, maar dan met minder ruimte,
al is een bagageruimte van 480 liter
geen slechte score. Het geheel is op
nieuw een prachtige auto, dat moet
gezegd,' maar voor wie is die Sport
back nu bedoeld? De marketingspe-
cialisten van Audi weten het wel.
De A5 Sportback-koper is hoogop
geleid en heeft minstens een dub-
belmodaal inkomen. OK, dus hij is
niet voor domme mensen en om te
genwoordig een nieuwe auto te kun
nen kopen moet je vrijwel altijd een
dubbelmodaal inkomen hebben.
Verder wordt de Sportback koper
aangesproken door de uitdagend
esthetische vormen van een coupé
met een sterk emotionele bezits
drang, waarbij in zekere mate wordt
toegegeven aan de praktische as
pecten van een A4 Avant. Ik vind het
een ingewikkeld verhaal. Het wordt
nog gekker, want Audi voelt wel dat
het programma een beetje erg vol
wordt. Het meest opmerkelijke van
Audi heeft het leveringsprogram
ma van de Q5 naar beneden uit
gebreid. De middenklasse SUV is
er nu ook met de 2.0 TFSI-motor
met 132 kW/180 pk 48.250) en
met de 2.0 TDI met 107 kW/143 pk
48.500). beide versies hebben
standaard de quattro vierwielaan
drijving en krijgen een groen (C)
energielabel.
gj
s
_O