nieuws kort nieuws Wie durft? Audi A5 Sportback Mercedes-Benz E-klasse als Estate Kizashi 3 1 De nieuwe grote Suzuki: 1 Volledig elektrisch: de Nissan Leaf llllli MM EEN AUDI VOOR ELKE NICHE l EB PAGINA 22 GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 19 AUGUSTUS 2009 7 i I 1 p »Mn Nissan en partner Renault zijn druk bezig met de ontwikkeling van volle dig elektrische auto’s voor de nabije toekomst. Dit is één van de eerste foto’s van de Nissan Leaf (het Engel se woord voor een blaadje aan een boom of plant), een volwaardige vijf- persoons, vijfdeurs gezinsauto. De Leaf heeft Lithium-lon accu’s en een actieradius van 160 kilometer, wat voor veel automobilisten voldoende Suzuki afhankelijk van de econo mische vooruitzichten, maar goed, daar hebben we wel vertrouwen in, de economie kan op termijn alleen nog de goede kant op gaan. Suzuki is al bezig met de ontwikkeling van een hybride-versie en denkt nog over de ontwikkeling van andere motoren en carrosserievormen. In Europa zou het voor het eerst zijn dat Suzuki zich met een dergelijk model op de markt waagt. is voor de dagelijkse woon-werk- of boodschappen-ritjes. Nissan claimt dat de Leaf, die eind 2010 op de Japanse markt verschijnt, concur rerend geprijsd zal zijn en dus qua investering overeenkomt met een normale middenklasse-auto. De Leaf rijdt uiteraard veel goedkoper en produceert geen uitlaatgas. Onder voorbehoud verwachten we de Leaf na enige tijd ook wel in Europa. heel de A5 Sportback is het feit dat een aantal versies lager zijn geprijsd dan vergelijkbaar gemotoriseerde, tweedeurs A5 Coupé’s. Er zijn voor lopig drie benzine- en drie diesel- versies. Basis is de 2.0 TFSI met 132 kW/180 pk 40.800), die is er ook met 155 kW/211 pk, maar dan voor zien van quattro vierwielaandrijving 52.040). De benzine-topversie is de 3,2 V6 FSI quattro met 195 kW/265 pk 60.250). Bij de diesels hebben we de 2.0 TDI125 kW/170 pk 44.900) en de 2.7 V6 TDI met 140 kW/190 pk 49.990) en de 3.0 V6 TDI quattro met 176 kW/240 pk 61.300). Het is een treurig verhaal. In 1933 startte een Zwitser een autoslope rij in het 'dorpje Kaufdorf. De zaak draaide vele jaren uitstekend en in 1975 nam zijn zoon de zaak over. De familie had één vreemde ge woonte: de sloopauto’s lieten ze in de meeste gevallen gewoon staan waar ze stonden. Dat is decennia zo gebleven, maar nu zijn de plaat selijke overheden de auto’s zat. De voormalige sloperij is een soort be devaartsoord voor autoliefhebbers geworden, maar de Zwitserse milieu- rakkers zijn onverbiddelijk: weg met al dat oude roest. Er is nog maar één gelegenheid om tenm.inste een deel van de collectie klassiekers uit de jaren dertig t/m zeventig te redden van de shredder. Op 19 september wordt er een veiling bij opbod ge houden, waarop alle auto’s één voor één aan bod komen, zonder mini mumprijs. Een klassieker voor 5? Dat kan, maar de condities van de auto’s zijn sterk verschillend, vooral de auto’s die in het bos door bomen en struiken zijn overwoekerd, zijn er vaak slecht aan toe. Veel auto’s zijn ook niet compleet, ze waren destijds immers al bedoeld voor de sloop. De totale collectie telt 782 auto’s waaronder veel vroegere ‘gewone’ auto’s, maar ook een aan tal nu zeer gezochte en interessante types. Wie voor een kleine investe ring een uitdagende restauratieklus zoekt, kan hier terecht. Meer infor matie via: www.oldtimergalerie.ch, dat optreedt als veilinghuis. Let wel: de auto’s die niet worden verkocht, worden kort na de veiling echt ver nietigd. Opel heeft een tweede motorise- ring uitgebracht van de Insignia EcoFlex. Naast de 160 pk sterke 2.0 CDTi is er nu ook een 130 pk EcoFlex. Deze heeft eveneens een energielabel A. De nieuwe versie is er als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en vijfdeurs Sports Tourer, vanaf 33.045. Opmerkelijk: de Honda Civic Type R wordt geproduceerd in Swindon, Engeland. Met ingang van het ko mende modeljaar wordt dit model ook geëxporteerd naar... Japan! Die werd al verwacht, de stationcar-uitvoering van de onlangs geïntrodu ceerde Mercedes-Benz E-klaSse. De E-klasse Estate is technisch nauw verwant aan de zeer vooruitstrevende nieuwe sedan, met alle innova tieve technieken die in dat model zijn opgenomen. De E-klasse Estate is voorzien van een in twee delen omklapbare achterbank, die kan worden omgeklapt met een ontgrendeling in de bagageruimte, dus ook als je zelfs achter de auto staat. Dat is niet uniek, maar wel bijzonder han dig. De bagageruimte is groter dan die van de ‘oude’ E-klasse Combi en bereikt een maximale inhoud van liefst 1.950 liter. Het leverings programma omvat drie benzinemotoren en drie diesels, in alle geval len zeer moderne en zuinige motoren. Door de lager verbruikswaarden en C02-emissie zijn sommige uitvoeringen vanwege de BPM-kortingen zelfs goedkoper dan hun voorgangers. De prijslijst start bij 49.900 voor de E200 CGI Estate. De Estate wordt onthuld op de IAA in Frankfurt, maar zal nog tijdens de tentoonstelling voor een select publiek ook te zien zijn in een ‘sneak preview’ bij de importeur in Utrecht. Dat is op 16 en 17 september en serieuze geïnteresseerden kunnen zich melden op www.merdeces-benz.nl. De uitlevering start in november. IShL -- De Seat Leon Ecomotive is nog zuiniger geworden. Met name de bodemplaat en de achterspoiler zijn verbeterd, waardoor de gemid delde uitstoot van de 1.9 TDI is ge daald tot 115 g/km. Daarmee heeft deze nieuwe versie niet alleen een A-label, maar komt ook in aanmer king voor 20% bijtelling, wat voor zakelijke kopers interessant is. De vernieuwde Leon Ecömotive kost 23.495. 1 I 1 I I I I Eind dit verschijnt de Suzuki Kiza- shi op de Amerikaanse markt. Dit is een sportieve sedan van het formaat Opel Insignia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo, die is voorzien van een nieuw ontwikkelde 2,4 liter vier- cilinder motor. De Kizashi was de afgelopen jaren al een aantal malen als studiemodel te .zien op diverse grote autoshows. Op dit moment is het nog niet duidelijk of de auto ook naar Europa komt. Dat is volgens /O Het doorgestarte GM-concern be looft voor modeljaar 2010 zes compleet nieuwe modellen voor de Amerikaanse markt. Tot en met 2001 zijn er zelfs elf nieuwe model len te verwachten. Heel verrassend isdeaankondigingvaneen nieuwe, middenklasse Cadillac, nu de BLS een vroege dood is gestorven. Voor Europa staat de Chevrolet Orlando (foto) op stapel, een middenklasse MPV. Mogelijk krijgt die op termijn ook de aandrijflijn van de Volt, een elektrische auto met een verbran dingsmotor die stroom genereert. De Volt zelf blijft in Amerika, de zelfde techniek zien we hier te zij ner tijd zeker inde Opel Ampera. r Nichemarketing. Die houdt zich be zig met auto’s die zijn bedoeld voor een relatief kleine groep kopers, met een bijzondere combinatie van wensen. Sommige merken ontwikke len auto’s speciaal voor zo’n kleine groep, anderen komen tot zo’n bij zondere versie door bestaande ele menten met elkaar te combineren. De Audi A5 Sportback is typisch zo’n niche-model en is grotendeels opge bouwd uit elementen van bestaande andere Audi-modellen. We hebben al de A4 Sedan en de A4 Avant. Die zijn al technisch nauw verwant aan de A5 Coupé en de A5 Cabriolet. Daarnaast kennen we natuurlijk nog de Q5 als middenklasse-SUV. Je zou zeggen dat dit een aardig vol programma is, maar nee, daar komt die A5 Sportback dus nog bij. Hoe dan? Nou, die volgt de lijnen van de A5 Coupé, maar hij staat op de bo demplaat van de A4, met zes centi meter langere wielbasis. De daklijn is wel coupé-achtig, maar hij heeft vier portieren, net als de A4, maar de zijruiten hebben geen stijlen en dat is weer zoals de A5 Coupé dat heeft. Daarbij is de Sportbak hoger dan de A5 Coupé, maar iets lager dan een A4. Bent u er nog? De grootste truc is de grote achterklep, want de Sport back is een vijfdeurs, net als de A4 Avant, maar dan met minder ruimte, al is een bagageruimte van 480 liter geen slechte score. Het geheel is op nieuw een prachtige auto, dat moet gezegd,' maar voor wie is die Sport back nu bedoeld? De marketingspe- cialisten van Audi weten het wel. De A5 Sportback-koper is hoogop geleid en heeft minstens een dub- belmodaal inkomen. OK, dus hij is niet voor domme mensen en om te genwoordig een nieuwe auto te kun nen kopen moet je vrijwel altijd een dubbelmodaal inkomen hebben. Verder wordt de Sportback koper aangesproken door de uitdagend esthetische vormen van een coupé met een sterk emotionele bezits drang, waarbij in zekere mate wordt toegegeven aan de praktische as pecten van een A4 Avant. Ik vind het een ingewikkeld verhaal. Het wordt nog gekker, want Audi voelt wel dat het programma een beetje erg vol wordt. Het meest opmerkelijke van Audi heeft het leveringsprogram ma van de Q5 naar beneden uit gebreid. De middenklasse SUV is er nu ook met de 2.0 TFSI-motor met 132 kW/180 pk 48.250) en met de 2.0 TDI met 107 kW/143 pk 48.500). beide versies hebben standaard de quattro vierwielaan drijving en krijgen een groen (C) energielabel. gj s _O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2009 | | pagina 22