BETROKKEN Lachend langs de kassa! 39.95 00115 School Prinsenbos schrijft jaarlijks gemiddeld zeshonderd leerlingen in I GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot THEMADINERS SAND WO Stomerij Verhoeven Nieuwe collectie!!! 452582 DE HEER Albert Heijn, Wilhelminaplein 8, Rijen woensdag 30 augustus 2000 75e jaargang no. 35 Bij ons is het nu nóg plezieriger winkelen. Want u spaart makkelijk een mooie korting bij elkaar. Een korting van 25 gulden op uw boodschappen! Waar u met ’n beetje doorsparen nog veel meer korting van maakt. Want als u vier volle spaarkaarten tegelijk inlevert, krijgt u geen 100 gulden maar 125 gulden korting. Daarbovenop heeft u ook nog eens kans om 1 minuut gratis winkelen te winnen. Krijgt u al zin om mee te doen? Alle informatie en de spaarkaarten vindt u bij ons in de winkel. Elke zaterdagavond TEVENS VERZORGING VAN CATERING Ml RABEBJUE Kom nu kijken naar onze nieuwe najaarscollectie Merken: Transfer!Bandolera! EDC - By EspritStreet One enz. enz Steenakkerplein 2 - Gilze Telefoon: 0161-451368 Heren spijkerbroek merk Old Axe maten 31 t/m 38 - 2 lengtes Open dag tijdens “Gils Gekleurd” op zondag 10 september a.s. F Vrolijk en ontspannen Eteu rustig in de kring (fotografie Hefa, Bernadette C le ij sen) De leerlingen zijn erg leergierig en maand of vijf. “Meestal hoor ik 's re ze vrij snel kunnen zien Vervolg op pagina 9 00zs1 Concentratie bij het leren J31K VAN TEL. VEILIGHEIDSSCHOENEN waaron der Somalië, Irak, Iran, Angola, Joegoslavië en Rusland. Er wordt Stationsstraat 5 5121 EB Rijen Tel.: 0161-224442 Het beste adres voor het reinigen van al uw textiel! BASICS CASUALS LHOOfDJTIlAATÓl A RUSH. A 44 1 van de Nederlandse taal ^fotografie Hefa, Bernadette Cleijsen) ROOI 9 8 kleutergroepen, drie groepen waar van de kinderen het alfabet niet beheersen (de niet-leesbouw) en drie groepen waarvan de kinderen verzekeringsadviesbureau roelands steenakkerplein 11a-12, gilze telefoon: 0161-45 17 20 fax: 0161-45 10 09 QQtzy s die erg individueel zijn ge richt, krijgen de kinderen les in taal, rekenen, expressie, sport, muziek en wereldoriëntatie. Een speciale commissie ontwikkelt projecten, bijvoorbeeld over verkeer, gezond heid en voedsel. In de hal is goed te zien waar het project over gaat, want daar komen de werkstukken te staan. Het einde van het project is een feestelijke activiteit in de vorm van een uitvoering of ver schillende optredens waar het hele team en alle kinderen bij betrok ken zijn. Voor de kleuters is een apart taal- programma ontwikkeld en de leer lingen die ouder zijn dan zes jaar volgen een NT2 programma (Ne derlands als tweede taal). Iedere ochtend om tien uur gaat de bel en dat betekent: tijd voor de taalkring. Aan de hand van een bepaald the ma (zoals familie, school, lichaam, buiten spelen, kleding) leren de kinderen Nederlandse woorden. Voor GRATIS halen en brengen bel: 0161-224442! 01819 kinderen de andere dag vertrek ken,” zegt Tessy Panis. “Daarom worden ook de rapportages iedere dag aangevuld zodat alle gegevens op ieder moment beschikbaar zijn. Die informatie krijgen de kinderen mee naar de volgende plaats.” Er wordt dus vaak afscheid genomen. “Naarmate je dit werk langer doet, stel je je daar wel meer op in, maar het blijft moeilijk. De relatie tus sen leerkracht en kind is meestal erg hecht. Vaak zie je ze als schu we vogeltjes binnenkomen en op het moment dat ze weer zijn opge bloeid en je resultaten gaat berei ken, vertrekken ze weer. Maar in negen van de tien gevallen is het ten gunste van het kind, ze komen Oranjestraat 25a - Gilze 001 kk De.school is ongeveer een jaar na de start van het centrum opgericht en bestaat nu vijf jaar. Locatiedi- recteur Tessy Panis werkt er vanaf het begin. “Óp het moment dat hier de school werd opgericht, werd de school van het centrum in Rijsber- gen, waar ik destijds werkte, opge heven. Toen het verzoek kwam of ik hier, aan de slag wilde, was de keus voor mij snel gemaakt. Het wgrk spreekt me erg aan, het is nooit hetzelfde, nooit saai. Iedere dag brengt weer volop verrassingen.” Dubbel gevoel In de loop van vijf jaar schreef de school bijna 3200 leerlingen in, dat is ruim zeshonderd leerlingen gemiddeld per jaar. Het verblijf op het centrum duurt hooguit een vormen een hele hechte werkgroep, i Iedere zes weken is er een bijeen- i i komst en een van de eerste afspra- j ken die we hebben gemaakt is: I gelijkluidende rapportages. Verder i I worden alle vakken onder de loep j meegedeeld. Bovendien ontvan- j genomen en 1 Een grote hal. Heldere, lichte lokalen waarin kinderen en leer krachten aan het werk zijn. Aan de kapstokken in de gangen kleine en grotere jassen en tassen. Kortom, een basisschool zoals er in Nederland honderden te vinden zijn. Toch verschillen de lesprogramma's nogal van die van de reguliere scholen. Want de leerlingen die er voor het eerst binnenstappen, spreken geen woord Nederlands. Het zijn de kinderen van de asielzoekers die tijdelijk verblijven op het opvang- en onderzoekscentrum Prin- j senbos in Gilze. HANS HOOFDSTRAAT RIJEN 0 16 1-2 2 2 5 01 Gilze en Ri en Uitgeverij Em de Jong B.V., Postbus 8, 5110 AA Baarle-Nassau, tel. 013-5075534. - Kopij vóór donderdag 16.30 uur en advertenties vóór maandag 08.00 uur in ons bezit. Telefoon 06-53819597 - Telefonisch doorgeven of het faxen van advertenties is mogelijk tot maandag 09.00 uur. (Alléén via telef. nummer 013-5075572 en fax nummer 013-5078929). Uitgezonderd particuliere advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant. Op alle opdrachten tot plaatsing zijn onze algemene vwnvaarden van kracht die gedeponeerd zijn bij de Kamer van Koophandel in Tilburg onder nummer 2486. De volledige tekst ligt ter inzage op ons bedrijfsbureau en is op aanvraag verkrijgbaar. Klachten over bezorging kunt u doorgeven aan VSP Netwerk, tel.: 0165-567447. Redaktie: Arda van Puyenbroek (451305) of Manelle van Hezewijk (452297). i weer een stapje verder in de proce- I i dure. Dat geeft de kinderen ook I j een dubbel gevoel. Ze zijn blij dat i er vooruitgang is, maar ze gaan niet i graag weg van j gen we altijd of ze I «chriive.n zodat we krant.” Om ervoor te zorgen dat de de programma's, zowel voor kin- 1 deren die niet kunnen lezen als 1 voor leerlingen die dat al wel kun nen. de school en hun i vrienden en vriendinnen. Wel vra- ■■■■-. ons een brief i schrijven zodat we nog een keer j I iets van ze horen. Deze brieven zin het ontbrekende woord invul- j i plaatsen we dan in onze school- len. Er zijn tientallen verschillen- overgang naar een andere school i zo soepel mogelijk verloopt, zijn er landelijk afspraken gemaakt over de manier van rapporteren. Tessy Panis: “Vertegenwoordigers van de i vijftien OC-scholen in Nederland ren, vanaf elf tot ongeveer veertien I jaar. Ze werken met behulp van j bandjes en cd's en zoeken de juiste I afbeeldingen bij woorden of ze I oefenen de uitspraak. “We zoeken i bewust naar methodes waarbij het kunnen lezen (de leesbouw). lede- 1 reSultaat snel duidelijk en zicht te groep is gekoppeld aan een kleur I baar js Het werkt voor de kinderen die overal terugkomt: in de bal aan prettig als ze vrij snel kunnen zien de deur van de wc, in de ring om de j of ze bij een opdracht fouten heb- foto van de leerkracht, op de speel- ben gemaakt,” aldus Frans van I plaats waar gekleurde ringen aan- I Lisdonk. I geven op welke plaats de kinderen I moeten verzamelen voordat ze bin- nengaan. In aangepaste program ma's die erg individueel zijn ge- Nieuwkomers op het centrum kun- i e r nen hun kinderen iedere ochtend I Iedere zes weken is er een bijeen- i tussen elf en twaalf uur inschrij- ---1-- ven Op basis van een toets bepaalt men in welke groep de kinderen komen en dat wordt aan de ouders kijken we welke me- gen ze een schoolgids in hun eigen j staande methodes voldoen meest- dag ontvangt de school de nieuwe al niet en moeten aangepast wor- 1- - den. Daarnaast is er ieder jaar een studiedag voor alle leerkrachten die aan de OC-scholen verbonden zijn.” Grote rol voor de computer i Het aantal kinderen dat de school thode het beste werkt. Want be- taal. Op de eerstvolgende maan kinderen. Ze worden, nadat ze zijn j verwelkomd, naar hun groep ge- I bracht. Om tien uur gaan ze naar de j I eerste taalkring en dat is meteen I een introductiebijeenkomst: de i leerkracht neemt ze mee door het gebouw en geeft uitleg. -- - - I De leerlingen zijn erg leergierig en i bezoekt, ligt tussen de 120 en de gemotiveerd. Ze komen graag naar 160. Ze komen uit zo'n vijfentwin- school. “Een vrije dag is een straf,” I I tig verschillende landen waaron- zegt leerkracht Frans van Lisdonk. I v>. ,.j- i der Somalië, Irak, Iran, Angola, Hij geeft les aan de oudere kinde- i middags, net voor vijf uur, welke i Joegoslavië en Rusland. Er wordt ren vanaf elf tot ongeveer veertien j gewerkt in negen groepen: drie i jaaj £e werken met behulp van Ldrie arrw*npn waar- ii:-.. Tr AUDIO -VIDEO-TELECOM HUISHOUDELIJK COMPUTERS Wekelijks vindt een toetsing plaats en heeft een kind niet alles goed begrepen, dan volgt het hetzelfde I programma nog een week. “Alles j wordt in hele kleine stapjes aange- l boden en ieder kan werken op zijn of haar eigen niveau. Niemand krijgt daardoor ooit het gevoel dat ze minder kunnen dan andere kin- I deren,” aldus Tessy Panis. Bij het i 1 uitvoeren van de activiteiten I speelt de computer een grote rol. Zo moeten kinderen uit vier afbeel- j dingen de juiste aanklik i ken als het woord op het scherm j verschijnt. Of ze horen een letter i i en moeten die met de muis aanwij- zen. Oudere kinderen moeten in een j i faiii 1 1 Belangrijke zaken bespreek je met vakmensen! nvaüsd

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2000 | | pagina 1