BETROKKEN
Lachend
langs de kassa!
39.95
00115
School Prinsenbos schrijft jaarlijks
gemiddeld zeshonderd leerlingen in
I
GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot
THEMADINERS
SAND
WO
Stomerij
Verhoeven
Nieuwe collectie!!!
452582
DE HEER
Albert Heijn, Wilhelminaplein 8, Rijen
woensdag 30 augustus 2000
75e jaargang no. 35
Bij ons is het nu nóg plezieriger winkelen. Want u spaart
makkelijk een mooie korting bij elkaar. Een korting van 25
gulden op uw boodschappen! Waar u met ’n beetje
doorsparen nog veel meer korting van maakt. Want als u
vier volle spaarkaarten tegelijk inlevert, krijgt u geen 100
gulden maar 125 gulden korting. Daarbovenop heeft u ook
nog eens kans om 1 minuut gratis winkelen te winnen.
Krijgt u al zin om mee te doen? Alle informatie en de
spaarkaarten vindt u bij ons in de winkel.
Elke zaterdagavond
TEVENS VERZORGING
VAN CATERING
Ml RABEBJUE
Kom nu kijken naar onze nieuwe
najaarscollectie
Merken: Transfer!Bandolera!
EDC - By EspritStreet One
enz. enz
Steenakkerplein 2 - Gilze
Telefoon: 0161-451368
Heren spijkerbroek
merk Old Axe
maten 31 t/m 38 - 2 lengtes
Open dag tijdens “Gils Gekleurd” op zondag 10 september a.s.
F
Vrolijk en ontspannen
Eteu rustig in de kring (fotografie Hefa, Bernadette C le ij sen)
De leerlingen zijn erg leergierig en
maand of vijf. “Meestal hoor ik 's
re
ze vrij snel kunnen zien
Vervolg op pagina 9
00zs1
Concentratie bij het leren
J31K
VAN
TEL.
VEILIGHEIDSSCHOENEN
waaron
der Somalië, Irak, Iran, Angola,
Joegoslavië en Rusland. Er wordt
Stationsstraat 5
5121 EB Rijen
Tel.: 0161-224442
Het beste adres voor het reinigen
van al uw textiel!
BASICS CASUALS
LHOOfDJTIlAATÓl A RUSH.
A 44
1 van de Nederlandse taal
^fotografie Hefa, Bernadette Cleijsen)
ROOI
9 8
kleutergroepen, drie groepen waar
van de kinderen het alfabet niet
beheersen (de niet-leesbouw) en
drie groepen waarvan de kinderen
verzekeringsadviesbureau
roelands
steenakkerplein 11a-12, gilze
telefoon: 0161-45 17 20 fax: 0161-45 10 09
QQtzy
s die erg individueel zijn ge
richt, krijgen de kinderen les in taal,
rekenen, expressie, sport, muziek
en wereldoriëntatie. Een speciale
commissie ontwikkelt projecten,
bijvoorbeeld over verkeer, gezond
heid en voedsel. In de hal is goed
te zien waar het project over gaat,
want daar komen de werkstukken
te staan. Het einde van het project
is een feestelijke activiteit in de
vorm van een uitvoering of ver
schillende optredens waar het hele
team en alle kinderen bij betrok
ken zijn.
Voor de kleuters is een apart taal-
programma ontwikkeld en de leer
lingen die ouder zijn dan zes jaar
volgen een NT2 programma (Ne
derlands als tweede taal). Iedere
ochtend om tien uur gaat de bel en
dat betekent: tijd voor de taalkring.
Aan de hand van een bepaald the
ma (zoals familie, school, lichaam,
buiten spelen, kleding) leren de
kinderen Nederlandse woorden.
Voor GRATIS halen en brengen
bel: 0161-224442!
01819
kinderen de andere dag vertrek
ken,” zegt Tessy Panis. “Daarom
worden ook de rapportages iedere
dag aangevuld zodat alle gegevens
op ieder moment beschikbaar zijn.
Die informatie krijgen de kinderen
mee naar de volgende plaats.” Er
wordt dus vaak afscheid genomen.
“Naarmate je dit werk langer doet,
stel je je daar wel meer op in, maar
het blijft moeilijk. De relatie tus
sen leerkracht en kind is meestal
erg hecht. Vaak zie je ze als schu
we vogeltjes binnenkomen en op
het moment dat ze weer zijn opge
bloeid en je resultaten gaat berei
ken, vertrekken ze weer. Maar in
negen van de tien gevallen is het
ten gunste van het kind, ze komen
Oranjestraat 25a - Gilze
001 kk
De.school is ongeveer een jaar na
de start van het centrum opgericht
en bestaat nu vijf jaar. Locatiedi-
recteur Tessy Panis werkt er vanaf
het begin. “Óp het moment dat hier
de school werd opgericht, werd de
school van het centrum in Rijsber-
gen, waar ik destijds werkte, opge
heven. Toen het verzoek kwam of
ik hier, aan de slag wilde, was de
keus voor mij snel gemaakt. Het
wgrk spreekt me erg aan, het is nooit
hetzelfde, nooit saai. Iedere dag
brengt weer volop verrassingen.”
Dubbel gevoel
In de loop van vijf jaar schreef de
school bijna 3200 leerlingen in,
dat is ruim zeshonderd leerlingen
gemiddeld per jaar. Het verblijf op
het centrum duurt hooguit een
vormen een hele hechte werkgroep,
i Iedere zes weken is er een bijeen- i
i komst en een van de eerste afspra- j
ken die we hebben gemaakt is:
I gelijkluidende rapportages. Verder i
I worden alle vakken onder de loep j meegedeeld. Bovendien ontvan-
j genomen en 1
Een grote hal. Heldere, lichte lokalen waarin kinderen en leer
krachten aan het werk zijn. Aan de kapstokken in de gangen
kleine en grotere jassen en tassen. Kortom, een basisschool zoals
er in Nederland honderden te vinden zijn. Toch verschillen de
lesprogramma's nogal van die van de reguliere scholen. Want de
leerlingen die er voor het eerst binnenstappen, spreken geen
woord Nederlands. Het zijn de kinderen van de asielzoekers die
tijdelijk verblijven op het opvang- en onderzoekscentrum Prin- j
senbos in Gilze.
HANS
HOOFDSTRAAT
RIJEN
0 16 1-2 2 2 5 01
Gilze en Ri en
Uitgeverij Em de Jong B.V., Postbus 8, 5110 AA Baarle-Nassau, tel. 013-5075534. - Kopij vóór donderdag 16.30 uur en advertenties vóór maandag 08.00 uur in ons bezit.
Telefoon 06-53819597 - Telefonisch doorgeven of het faxen van advertenties is mogelijk tot maandag 09.00 uur. (Alléén via telef. nummer 013-5075572 en fax nummer 013-5078929).
Uitgezonderd particuliere advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant. Op alle opdrachten tot plaatsing zijn onze algemene vwnvaarden
van kracht die gedeponeerd zijn bij de Kamer van Koophandel in Tilburg onder nummer 2486. De volledige tekst ligt ter inzage op ons bedrijfsbureau en is op aanvraag verkrijgbaar.
Klachten over bezorging kunt u doorgeven aan VSP Netwerk, tel.: 0165-567447. Redaktie: Arda van Puyenbroek (451305) of Manelle van Hezewijk (452297).
i weer een stapje verder in de proce- I
i dure. Dat geeft de kinderen ook I
j een dubbel gevoel. Ze zijn blij dat
i er vooruitgang is, maar ze gaan niet
i graag weg van
j gen we altijd of ze
I «chriive.n zodat we
krant.” Om ervoor te zorgen dat de de programma's, zowel voor kin-
1 deren die niet kunnen lezen als 1
voor leerlingen die dat al wel kun
nen.
de school en hun
i vrienden en vriendinnen. Wel vra-
■■■■-. ons een brief
i schrijven zodat we nog een keer j
I iets van ze horen. Deze brieven zin het ontbrekende woord invul- j
i plaatsen we dan in onze school- len. Er zijn tientallen verschillen-
overgang naar een andere school
i zo soepel mogelijk verloopt, zijn
er landelijk afspraken gemaakt over
de manier van rapporteren. Tessy
Panis: “Vertegenwoordigers van de
i vijftien OC-scholen in Nederland
ren, vanaf elf tot ongeveer veertien I
jaar. Ze werken met behulp van
j bandjes en cd's en zoeken de juiste
I afbeeldingen bij woorden of ze
I oefenen de uitspraak. “We zoeken
i bewust naar methodes waarbij het
kunnen lezen (de leesbouw). lede- 1 reSultaat snel duidelijk en zicht
te groep is gekoppeld aan een kleur I baar js Het werkt voor de kinderen
die overal terugkomt: in de bal aan prettig als ze vrij snel kunnen zien
de deur van de wc, in de ring om de j of ze bij een opdracht fouten heb-
foto van de leerkracht, op de speel- ben gemaakt,” aldus Frans van I
plaats waar gekleurde ringen aan- I Lisdonk.
I geven op welke plaats de kinderen
I moeten verzamelen voordat ze bin-
nengaan. In aangepaste program
ma's die erg individueel zijn ge-
Nieuwkomers op het centrum kun- i
e r nen hun kinderen iedere ochtend I
Iedere zes weken is er een bijeen- i tussen elf en twaalf uur inschrij-
---1-- ven Op basis van een toets bepaalt
men in welke groep de kinderen
komen en dat wordt aan de ouders
kijken we welke me- gen ze een schoolgids in hun eigen
j staande methodes voldoen meest- dag ontvangt de school de nieuwe
al niet en moeten aangepast wor- 1- -
den. Daarnaast is er ieder jaar een
studiedag voor alle leerkrachten
die aan de OC-scholen verbonden
zijn.”
Grote rol voor de computer
i Het aantal kinderen dat de school
thode het beste werkt. Want be- taal. Op de eerstvolgende maan
kinderen. Ze worden, nadat ze zijn j
verwelkomd, naar hun groep ge- I
bracht. Om tien uur gaan ze naar de j
I eerste taalkring en dat is meteen
I een introductiebijeenkomst: de i
leerkracht neemt ze mee door het
gebouw en geeft uitleg.
-- - - I De leerlingen zijn erg leergierig en i
bezoekt, ligt tussen de 120 en de gemotiveerd. Ze komen graag naar
160. Ze komen uit zo'n vijfentwin- school. “Een vrije dag is een straf,” I
I tig verschillende landen waaron- zegt leerkracht Frans van Lisdonk. I
v>. ,.j- i der Somalië, Irak, Iran, Angola, Hij geeft les aan de oudere kinde- i
middags, net voor vijf uur, welke i Joegoslavië en Rusland. Er wordt ren vanaf elf tot ongeveer veertien
j gewerkt in negen groepen: drie i jaaj £e werken met behulp van
Ldrie arrw*npn waar- ii:-..
Tr AUDIO -VIDEO-TELECOM
HUISHOUDELIJK COMPUTERS
Wekelijks vindt een toetsing plaats
en heeft een kind niet alles goed
begrepen, dan volgt het hetzelfde
I programma nog een week. “Alles
j wordt in hele kleine stapjes aange-
l boden en ieder kan werken op zijn
of haar eigen niveau. Niemand
krijgt daardoor ooit het gevoel dat
ze minder kunnen dan andere kin-
I deren,” aldus Tessy Panis. Bij het i
1 uitvoeren van de activiteiten
I speelt de computer een grote rol.
Zo moeten kinderen uit vier afbeel-
j dingen de juiste aanklik
i ken als het woord op het scherm
j verschijnt. Of ze horen een letter i
i en moeten die met de muis aanwij-
zen. Oudere kinderen moeten in een j
i faiii 1 1
Belangrijke zaken bespreek je met vakmensen! nvaüsd