TVeeMMad, Het is nog altijd onduidelijk waar Tilburg haar nieuwe grens in Rijense richting zal leggen DDfflES KOCH Paul Kin kan er wat van... MARIBELLE MIXI MODE GRANDIOZE OPRUIMING □□HAPERS bedrijfsorganisatie Bisschop de Vetplein 7, 5126 CA Gilze JÉ makelaardij assurantiën I JAFFA PIZZA GRATIS hiiiS'aaivhuis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot [nvmj GRIL-HOUSE Ontwikkelingsvisie Stadsregio Tilburg 4 Mi f assurantiën woensdag 6 januari 1993 68e jaargang no. 1 Diverse damesspijkerbroeken nu 39.95M95 automatisering software TEL. 01612-22377 - luhp computers - Exact software merken o.a.: Naf-Naf Dito-Dito Miël La-Pagayo Vanilia etc. etc. HOOFDSTRAAT 62a - RIJEN truien blouses jacks pantalons rokken etc. etc. *AIonze gerechten zijn ook telefonisch te bestellen: 01612-20033 Hoofdstraat 11 - Rijen Zo.t/mdo. 15.00-02.00 uur - vr. en zat. 15.00-03.00 uur Dakdekkers Installateurs Koeriers Drukkerijen Winkels inpdem RIJEN - MARIASTRAAT 57 Een totaal-oplossing voor uw automatisering. F Voor een goede bril of contactlenzen as Gilze en Rijen ■1 ■p., zo’n 300 meter 167 Paul Kin Makelaardij o.g. b.v. Paul Kin Assurantiën b.v. contactlensspecialist lid a.n.v.c. oogmeetkundig opticien bv Hoofdstraat 78 - Rijen - Tel.: 01612-27865 llllllllllllllll llllllllllllllll Stationstraat 110 5121 EE Rijen Tel. 01612-24 125 220 warm belegd stokbrood - geserveerd met div. salades pizza 's 20 verschillende - groot en bambino van de grill: pitabroodjes - bordjes en plate service o.a. shoarma, kebab, shaslik, enz. *14 verschillende soorten echt Italiaans ijs "IE Haar rapport ging naar alle betrokken gemeenten, naar diverse belangengroe peringen, Kamers van Koophandel en Standsorganisaties e.d. en er waren open bare informatiebijeenkomsten over, waarop ook de burgers konden inspre- “We krijgen dus, inderdaad als kompro- mis aan onze kant van De Donge, een nieuwe landschappelijke barrière. Die moet voorkomen dat Tilburg in de toe komst nog verder richting Rijen gaat bouwen”.Om het verhaal komplekserte maken, komt de wethouder nog eens terug op de aan te leggen Noord-West- tangent. “We willen die best, tot aan de Bredaseweg opnemen,maar dan wel aan de binnenkant van de stadsrand. Hij zou dan van Tilburg-Noord uitkomen op een plaats tussen Dongewijck en Stad Parijs. Vandaar zal men, over een stuk oude rijksweg Tilburg-Breda en de Langen- bergseweg nabij Audax onder Gilze op de A58 uitkomen”. planologische kaart. Met betrekking de 4 grote centra (Eindhoven/Helmond, Den Bosch, Tilburg en Breda), liet de provincie de invulling rondom die cen tra (ook regio’s genoemd), over aan de betrokken regio-gemeenten. De provin cie stelde ambtelijke ondersteuning in het vooruitzicht, voor ‘t overige moes ten de gemeenten er zelf zien uit te komen. Uitaeverii Em. de Jong B.V., Postbus 8, Baarle-Nassau, Telefoon 04257-8922*. - Kopij vóór maandag 8.30 uur en advertenties vóór 11.30 uur in ons bezit - Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen: Drogisterij Wouters de Vries, Raadhuisplein 31, Telefoon 01612-24136. Drogisterij Aarts, Stationsstraat 45, Telefoon 01612-22398. - Inlichtingen (alleen over advertentie t®neYen^^l’®r^k^’2T'J„. Telefoon 09-32.14.699.235. - Telefonisch doorgeven of het faxen van advertenties is mogelijk tot maandag 17 30 uur. (Alleen via telef. nummer 04257-8922 toestel 34 en fax nummer 04257-8496). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant. De heer Joosen zal ons zeggen dat, naar de visie van ons kollege, de stadsrand zoals die nu geprojekteerd is, ongeveer op de huidige gemeentegrens komt.Die heeft overigens een grillig verloop, ligt bijvoorbeeld ongeveer zo’n 300 meter "en westen van Dongewijck. De Til- burgse standsrand zal breed worden,in te vullen met groen en eventueel waterpartijen. Het moet een waardevol natuurlijkgebied worden, wat duidelijk maakt dat ‘t een scheiding be treft tussen stenen en het open gebied. De gemeenten die tot de stadsregio Til burg behoren zijn Tilburg, Dongen, Gil ze en Rijen, Alphen en Riel, Goirle, Berkel-Enschot en Udenhout. Deze 7 hebben, verenigd in een stuurgroep, on der voorzitterschap van de gedeputeerde mevrouw Jacobs, samen met het SMB (Samenwerkingsverband Midden-Bra- bant),een stadsregionaal uitwerkingsplan gemaakt.Ook te noemen een ontwikke- fingsvisie voor de stadsregio Tilburg. De stuurgroep komt eind deze maand bij elkaar voor het geven van een definitief eindoordeel. In zijn werkkamer in het gebouw van de Dienst Gemeente Werken aan de Rem- brandtlaan in Rijen, zegt ons dit wethou der C. Joosen, vooronze gemeente belast met onder meer de ruimtelijke orde- ning.Het onderhoud wat we met hem hadden, was een direkt vervolg op het geen wij schreven in het raadsverslag in dit weekblad van 25 november. We be perkten ons toen in de weergave van I hetgeen in de raadsvergadering aan de I orde was geweest, inzake het standpunt wat de frakties hadden met betrekking tot de stadsregiovisie, als uitwerkings- voorstel van het streekplan.In bedoeld verslag zeiden we toe, in een apart arti kel, op de materie te zullen terug komen.Onze intentie is ook de ‘gewone burger’ een beetje wegwijs te maken, in wat we een draaikolk van ontwikkelin- I gen zouden willen noemen.Is het nóóit moeilijk om in ‘de politiek’ het spoor bijster te raken, nu maakt men ons dat I wel érg makkelijk! We moeten terug naar enkele jaren geleden, toen op natio naal nivo de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Ekstra uitkwam. Daarop gin gen de provincies hun streekplannen aanpassen. Dat werd een geheel nieuwe Noord-Westtangent (rondweg) voor de ontsluiting van het industrieter rein Vossenberg in Tilburg-Noord naar de A58 onder Gilze, zou niet worden meegenomen.Wat zegt Til burg nu in zijn boekje grenskorrek- ties: daar hebben we niks mee te maken. Wij denken er anders o ver. En dezelfde wethouder van Tilburg (R.van Eijkeren,red.), die akkoord was met de invulling door de stuurgroep, is óók akkoord met wat zijn kollege wil. En als je hem daaromtrent om kommentaar vraagt krijg je ten ant woord; nü heb ik een andere pet op”! De heer Joosen geeft als zijn mening dat dan voor de ‘gewone burger’ ‘t licht uitgaat.” Men snapt ‘t niet meer en daar kan ik volledig in komen”! Volgens de plannen van de stuurgroep komt straks aan de rand van Reeshof een brede land schappelijke buffer,waar voor eens en altijd de uitbreiding van Tilburg in wes telijke (Rijense) richting stopt. De wet houder grijpt nog even terug naar de beraadslagingen in de stuurgroep. “We moesten, op persoonlijke titel, meeden ken over de ruimtelijke ordening van de regio. Na héél zwaar diskussiëren heb ben we in de allerlaatste vergadering van de stuurgroep, een kompromis gesloten. Wij hebben als Gilze en Rijen altijd gezegd dat Tilburg De Donge niet mocht overschrijden.Maar in de diskussies bleek dat niemand ons wilde steunen. We stonden alleen. Omdat we bekend zijn met het feit dat de provincie een unaniem besluit van de stuurgroep zwaar laat wegen in haar eindbeslissing, hebben we als kompromis aanvaard, dat de stads rand van Tilburg óver De Donge wordt gesitueerd. We hebben daar in ieder geval mee voorkomen dat er dienaan gaande zónder ons een beslissing zou worden genomen, ófhelemaal geen stads rand zou worden aangelegd, met alle mogclijke gevolgen in de toekomst”. VERWARRING ROND RONDWEG (Foto Joost van Hoek) 7 riviertje De Donge,hier onder de Flaassendijk door, houdt Tilburg niet :anger tegen... ‘Ten aanzien van de stadsregionale uitwerking,hebben wij als kollege van Gilze ;n Rijen onze zorgen, dat Tilburg zal proberen haar stadsrand zo ver mogelijk n onze richting te duwen.Wij van onze kant zullen proberen, op basis van irgumenten,daaraan paal en perk te stellen. Op 5 januari (gisteren,red.) lebben wij een gesprek met het kollege van Tilburg, daarin zullen we onze '.orgen duidelijk op tafel leggen”! STUURGROEP UIT 7 GEMEENTEN Ook met betrekking tot die rondweg is ‘t nogal verwarrend. Tilburg heeft een onderzoek laten doen door een deskun dig buro naar de wenselijkheid van de tangent. Het rapport geeft aan dat de N-W tangent de eerste 25 jaren niet nodig is. Maar de inkt was nog maar amper droog of het kollege van Tilburg klopt bij G.S. aan voor een spoedige goed keuring van die rondweg. Tilburg gaat daarbij wel érg voortvarend te werk. Men trok een rechte lijn tussen het industrieterrein Tilburg-Noord (Vossenberg) en de A58 nabij Audax. Noordelijk van die weg isoleert men dan als ‘t ware een gebied van onze gemeen te, groot circa 500 HA, waarin bijvoor beeld ook Klein Tilburg ligt. “Met dat gebied doet men tóch niks meer, kan men net zo goed aan ons geven”, zo redeneert men in de Wolstad wel érg simpelTerwijl men er vanwege de start en landingsbaan van de vliegbasis niet eens mag bouwen.” Ook in het Streek plan heeft het onderhavige gebied een bepaalde waarde, dus daar moet men met een snelweg uitblijven”, zo zegt de heer Joosen. Opvallend in het gehele verhaal is het gegeven dat de PPC (Pro vinciale Planologische Commissie) het eens is met de stuurgroep.” Men geeft ons een pluim dat we de N-W tangent niet opgenomen hebben,omdat wegen Vervolg op pagina 9 Keren we terug naar de stadsregio, het nog niet uitgewerkte deel van het Streek plan waartegen men in Den Bosch in dit voorjaar nog ja moet zeggen, dan stuit men op onzekerheden. Bijvoorbeeld wat onze gemeente betreft; blijft de grens waar hij thans ligt? “Men spreekt over (Foto Joost van Hoek) weth. C.Joosen ...kompromis was ‘t best haalbare... een fleksibele grens tussen Rijen en Til burg. In ‘t kader van de gemeentelijke herindeling zal eksakt aangegeven wor den waar de grens ligt, maar dat moet dan weer wel passen in het verhaal van de stadsregio.Gelegenheid genoeg tot verwarring dus! Maar daarkomtnóg wat bij. De bestuurders van de gemeenten die zitting hadden in de stuurgroep,zaten er om, als individueel wethouder, hun ruimtelijke visie te ontwikkelen. Ze ver klaarden zich akkoord met het Stadsre gionaal Uitwerkingsplan zoals dat werd gemaakt. Maar de kolleges waarin die wethouders zitting hebben, ik beperkt me maar tot Tilburg, hebben al geluiden doen horen die strijdig zijn met de visie van de stuurgroep. En dan zit je in de problemen”, zo stelt de heer Joosen. “Bijvoorbeeld spraken we in de stuur groep af, waar de standsrand tussen Tilburg en Riien zou komen. De ken. De provincie en het SMB zijn thans bezig alle reaktics te verwerken,waarna het geheel terugkomt bij de stuurgroep, voor het maken van haar eindrapport aan de provincie. De heer Joosen zet alles nog eens op een rijtje, met: “We hebben dus als lijn de Vierde Nota Ruimtelijke Ontwikkeling Ekstra, het Streekplan en het Stadsregionaal Uitwerkingsplan. En aan de hand van dat laatste kunnen wij als gemeente onze bestemmingsplannen maken.Is dit vooronze burgers nog wel te snappen, het feit dat, parallel aan deze ontwikkeling, nu óók nog eens de ge meentelijke herindeling is gaan spelen, zorgt voor vele vraagtekens in de samen leving. En met parallel bedoel ik dan zowel kwa tijd als materie. En wat bracht ons de gemeentelijke herindeling tot dusverre? Het rapport Schampers voor Midden-Brabant, met daarop de eigen reakties van zowel G.S. als de gemeente Tilburg. Helaas zijn ‘t 3 verschillende stromingen”! LANDSCHAPPELIJKE BUFFER

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1993 | | pagina 1