TVeeMMad,
Het is nog altijd onduidelijk waar Tilburg
haar nieuwe grens in Rijense richting zal leggen
DDfflES KOCH
Paul Kin kan er wat van...
MARIBELLE
MIXI MODE
GRANDIOZE
OPRUIMING
□□HAPERS
bedrijfsorganisatie
Bisschop de Vetplein 7, 5126 CA Gilze
JÉ
makelaardij assurantiën
I
JAFFA
PIZZA
GRATIS hiiiS'aaivhuis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot
[nvmj
GRIL-HOUSE
Ontwikkelingsvisie Stadsregio Tilburg
4
Mi
f
assurantiën
woensdag 6 januari 1993
68e jaargang no. 1
Diverse
damesspijkerbroeken nu
39.95M95
automatisering
software
TEL. 01612-22377
- luhp
computers
- Exact
software
merken o.a.: Naf-Naf
Dito-Dito Miël
La-Pagayo Vanilia
etc. etc.
HOOFDSTRAAT 62a - RIJEN
truien blouses
jacks pantalons
rokken etc. etc.
*AIonze gerechten zijn ook telefonisch
te bestellen: 01612-20033
Hoofdstraat 11 - Rijen
Zo.t/mdo. 15.00-02.00 uur - vr. en zat. 15.00-03.00 uur
Dakdekkers
Installateurs
Koeriers
Drukkerijen
Winkels
inpdem
RIJEN - MARIASTRAAT 57
Een totaal-oplossing voor uw automatisering.
F Voor een goede bril
of contactlenzen
as
Gilze en Rijen
■1
■p.,
zo’n 300 meter
167
Paul Kin Makelaardij o.g. b.v.
Paul Kin Assurantiën b.v.
contactlensspecialist lid a.n.v.c.
oogmeetkundig opticien bv
Hoofdstraat 78 - Rijen - Tel.: 01612-27865
llllllllllllllll
llllllllllllllll
Stationstraat 110
5121 EE Rijen
Tel. 01612-24 125
220
warm belegd stokbrood - geserveerd met div. salades
pizza 's 20 verschillende - groot en bambino
van de grill: pitabroodjes - bordjes en plate
service o.a. shoarma, kebab, shaslik, enz.
*14 verschillende soorten echt Italiaans ijs
"IE
Haar rapport ging naar alle betrokken
gemeenten, naar diverse belangengroe
peringen, Kamers van Koophandel en
Standsorganisaties e.d. en er waren open
bare informatiebijeenkomsten over,
waarop ook de burgers konden inspre-
“We krijgen dus, inderdaad als kompro-
mis aan onze kant van De Donge, een
nieuwe landschappelijke barrière. Die
moet voorkomen dat Tilburg in de toe
komst nog verder richting Rijen gaat
bouwen”.Om het verhaal komplekserte
maken, komt de wethouder nog eens
terug op de aan te leggen Noord-West-
tangent. “We willen die best, tot aan de
Bredaseweg opnemen,maar dan wel aan
de binnenkant van de stadsrand. Hij zou
dan van Tilburg-Noord uitkomen op een
plaats tussen Dongewijck en Stad Parijs.
Vandaar zal men, over een stuk oude
rijksweg Tilburg-Breda en de Langen-
bergseweg nabij Audax onder Gilze op
de A58 uitkomen”.
planologische kaart. Met betrekking
de 4 grote centra (Eindhoven/Helmond,
Den Bosch, Tilburg en Breda), liet de
provincie de invulling rondom die cen
tra (ook regio’s genoemd), over aan de
betrokken regio-gemeenten. De provin
cie stelde ambtelijke ondersteuning in
het vooruitzicht, voor ‘t overige moes
ten de gemeenten er zelf zien uit te
komen.
Uitaeverii Em. de Jong B.V., Postbus 8, Baarle-Nassau, Telefoon 04257-8922*. - Kopij vóór maandag 8.30 uur en advertenties vóór 11.30 uur in ons
bezit - Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen: Drogisterij Wouters de Vries, Raadhuisplein 31,
Telefoon 01612-24136. Drogisterij Aarts, Stationsstraat 45, Telefoon 01612-22398. - Inlichtingen (alleen over advertentie t®neYen^^l’®r^k^’2T'J„.
Telefoon 09-32.14.699.235. - Telefonisch doorgeven of het faxen van advertenties is mogelijk tot maandag 17 30 uur. (Alleen via telef. nummer 04257-8922
toestel 34 en fax nummer 04257-8496). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant.
De heer Joosen zal ons zeggen dat, naar
de visie van ons kollege, de stadsrand
zoals die nu geprojekteerd is, ongeveer
op de huidige gemeentegrens komt.Die
heeft overigens een grillig verloop, ligt
bijvoorbeeld ongeveer zo’n 300 meter
"en westen van Dongewijck. De Til-
burgse standsrand zal
breed worden,in te vullen met groen en
eventueel waterpartijen. Het moet een
waardevol natuurlijkgebied worden, wat
duidelijk maakt dat ‘t een scheiding be
treft tussen stenen en het open gebied.
De gemeenten die tot de stadsregio Til
burg behoren zijn Tilburg, Dongen, Gil
ze en Rijen, Alphen en Riel, Goirle,
Berkel-Enschot en Udenhout. Deze 7
hebben, verenigd in een stuurgroep, on
der voorzitterschap van de gedeputeerde
mevrouw Jacobs, samen met het SMB
(Samenwerkingsverband Midden-Bra-
bant),een stadsregionaal uitwerkingsplan
gemaakt.Ook te noemen een ontwikke-
fingsvisie voor de stadsregio Tilburg.
De stuurgroep komt eind deze maand bij
elkaar voor het geven van een definitief
eindoordeel.
In zijn werkkamer in het gebouw van de
Dienst Gemeente Werken aan de Rem-
brandtlaan in Rijen, zegt ons dit wethou
der C. Joosen, vooronze gemeente belast
met onder meer de ruimtelijke orde-
ning.Het onderhoud wat we met hem
hadden, was een direkt vervolg op het
geen wij schreven in het raadsverslag in
dit weekblad van 25 november. We be
perkten ons toen in de weergave van
I hetgeen in de raadsvergadering aan de
I orde was geweest, inzake het standpunt
wat de frakties hadden met betrekking
tot de stadsregiovisie, als uitwerkings-
voorstel van het streekplan.In bedoeld
verslag zeiden we toe, in een apart arti
kel, op de materie te zullen terug
komen.Onze intentie is ook de ‘gewone
burger’ een beetje wegwijs te maken, in
wat we een draaikolk van ontwikkelin-
I gen zouden willen noemen.Is het nóóit
moeilijk om in ‘de politiek’ het spoor
bijster te raken, nu maakt men ons dat
I wel érg makkelijk! We moeten terug
naar enkele jaren geleden, toen op natio
naal nivo de Vierde Nota Ruimtelijke
Ordening Ekstra uitkwam. Daarop gin
gen de provincies hun streekplannen
aanpassen. Dat werd een geheel nieuwe
Noord-Westtangent (rondweg) voor
de ontsluiting van het industrieter
rein Vossenberg in Tilburg-Noord
naar de A58 onder Gilze, zou niet
worden meegenomen.Wat zegt Til
burg nu in zijn boekje grenskorrek-
ties: daar hebben we niks mee te
maken. Wij denken er anders o ver. En
dezelfde wethouder van Tilburg
(R.van Eijkeren,red.), die akkoord was
met de invulling door de stuurgroep,
is óók akkoord met wat zijn kollege
wil. En als je hem daaromtrent om
kommentaar vraagt krijg je ten ant
woord; nü heb ik een andere pet op”!
De heer Joosen geeft als zijn mening dat
dan voor de ‘gewone burger’ ‘t licht
uitgaat.” Men snapt ‘t niet meer en daar
kan ik volledig in komen”! Volgens de
plannen van de stuurgroep komt straks
aan de rand van Reeshof een brede land
schappelijke buffer,waar voor eens en
altijd de uitbreiding van Tilburg in wes
telijke (Rijense) richting stopt. De wet
houder grijpt nog even terug naar de
beraadslagingen in de stuurgroep. “We
moesten, op persoonlijke titel, meeden
ken over de ruimtelijke ordening van de
regio. Na héél zwaar diskussiëren heb
ben we in de allerlaatste vergadering van
de stuurgroep, een kompromis gesloten.
Wij hebben als Gilze en Rijen altijd
gezegd dat Tilburg De Donge niet mocht
overschrijden.Maar in de diskussies
bleek dat niemand ons wilde steunen.
We stonden alleen. Omdat we bekend
zijn met het feit dat de provincie een
unaniem
besluit van de stuurgroep zwaar laat
wegen in haar eindbeslissing, hebben
we als kompromis aanvaard, dat de stads
rand van Tilburg óver De Donge wordt
gesitueerd. We hebben daar in ieder
geval mee voorkomen dat er dienaan
gaande zónder ons een beslissing zou
worden genomen, ófhelemaal geen stads
rand zou worden aangelegd, met alle
mogclijke gevolgen in de toekomst”.
VERWARRING ROND RONDWEG
(Foto Joost van Hoek)
7 riviertje De Donge,hier onder de Flaassendijk door, houdt Tilburg niet
:anger tegen...
‘Ten aanzien van de stadsregionale uitwerking,hebben wij als kollege van Gilze
;n Rijen onze zorgen, dat Tilburg zal proberen haar stadsrand zo ver mogelijk
n onze richting te duwen.Wij van onze kant zullen proberen, op basis van
irgumenten,daaraan paal en perk te stellen. Op 5 januari (gisteren,red.)
lebben wij een gesprek met het kollege van Tilburg, daarin zullen we onze
'.orgen duidelijk op tafel leggen”!
STUURGROEP
UIT 7 GEMEENTEN
Ook met betrekking tot die rondweg is ‘t
nogal verwarrend. Tilburg heeft een
onderzoek laten doen door een deskun
dig buro
naar de wenselijkheid van de tangent.
Het rapport geeft aan dat de N-W
tangent de eerste 25 jaren niet nodig
is. Maar de inkt was nog maar amper
droog of het kollege van Tilburg klopt
bij G.S. aan voor een spoedige goed
keuring van die rondweg. Tilburg gaat
daarbij wel érg voortvarend te werk.
Men trok een rechte lijn tussen het
industrieterrein Tilburg-Noord
(Vossenberg) en de A58 nabij Audax.
Noordelijk van die weg isoleert men dan
als ‘t ware een gebied van onze gemeen
te, groot circa 500 HA, waarin bijvoor
beeld ook Klein Tilburg ligt. “Met dat
gebied doet men tóch niks meer, kan
men net zo goed aan ons geven”, zo
redeneert men in de Wolstad wel érg
simpelTerwijl men er vanwege de start
en landingsbaan van de vliegbasis niet
eens mag bouwen.” Ook in het Streek
plan heeft het onderhavige gebied een
bepaalde waarde, dus daar moet men
met een snelweg uitblijven”, zo zegt de
heer Joosen. Opvallend in het gehele
verhaal is het gegeven dat de PPC (Pro
vinciale Planologische Commissie) het
eens is met de stuurgroep.” Men geeft
ons een pluim dat we de N-W tangent
niet opgenomen hebben,omdat wegen
Vervolg op pagina 9
Keren we terug naar de stadsregio, het
nog niet uitgewerkte deel van het Streek
plan waartegen men in Den Bosch in dit
voorjaar nog ja moet zeggen, dan stuit
men op onzekerheden. Bijvoorbeeld wat
onze gemeente betreft; blijft de grens
waar hij thans ligt? “Men spreekt over
(Foto Joost van Hoek)
weth. C.Joosen
...kompromis was ‘t best haalbare...
een fleksibele grens tussen Rijen en Til
burg. In ‘t kader van de gemeentelijke
herindeling zal eksakt aangegeven wor
den waar de grens ligt, maar dat moet
dan weer wel passen in het verhaal van
de stadsregio.Gelegenheid genoeg tot
verwarring dus! Maar daarkomtnóg wat
bij. De bestuurders van de gemeenten
die zitting hadden in de stuurgroep,zaten
er om, als individueel wethouder, hun
ruimtelijke visie te ontwikkelen. Ze ver
klaarden zich akkoord met het Stadsre
gionaal Uitwerkingsplan zoals dat werd
gemaakt. Maar de kolleges waarin die
wethouders zitting hebben, ik beperkt
me maar tot Tilburg, hebben al geluiden
doen horen die strijdig zijn met de visie
van de stuurgroep. En dan zit je in de
problemen”, zo stelt de heer Joosen.
“Bijvoorbeeld spraken we in de stuur
groep af, waar de standsrand tussen
Tilburg en Riien zou komen. De
ken. De provincie en het SMB zijn thans
bezig alle reaktics te verwerken,waarna
het geheel terugkomt bij de stuurgroep,
voor het maken van haar eindrapport aan
de provincie. De heer Joosen zet alles
nog eens op een rijtje, met: “We hebben
dus als lijn de Vierde Nota Ruimtelijke
Ontwikkeling Ekstra, het Streekplan en
het Stadsregionaal Uitwerkingsplan. En
aan de hand van dat laatste kunnen wij
als gemeente onze bestemmingsplannen
maken.Is dit vooronze burgers nog wel
te snappen, het feit dat, parallel aan deze
ontwikkeling, nu óók nog eens de ge
meentelijke herindeling is gaan spelen,
zorgt voor vele vraagtekens in de samen
leving. En met parallel bedoel ik dan
zowel kwa tijd als materie. En wat bracht
ons de gemeentelijke herindeling tot
dusverre? Het rapport Schampers voor
Midden-Brabant, met daarop de eigen
reakties van zowel G.S. als de gemeente
Tilburg. Helaas zijn ‘t 3 verschillende
stromingen”!
LANDSCHAPPELIJKE BUFFER