NAJAARS- MODEÜ! MIRABELLE ukst bezochte vergadering aller tijden ld in gemeentehuis rustig verloop 1 ABACADABRA verkopen wij niet MULTIFORMA b.v. GRATIS huis*aan*huis in Gilze, Rijen, Kuiten en Molenschot «o dEN in kommissie R. O. I - :g !50, met spandoeken en vlaggetjes gewapende bezoekers, op de publieke jacks, truien, broeken (o.a. Black Denim) v.a. f 79,95 sweaters, blouses, blazers, enz. isdag 9 november 1988 3e jaargang no. 45 itSItl Haansbergseweg 12 - Rijen (industrieterrein) F Buro Weg- en Waterbouw), C. toiels (hoofd Buro Planologie) en de de Boer van het B.V.A., tegenover Goorweg 3a - 5133 NK Riel Telefoon: 04248-2020 professionele automatisering voor midden- en kleinbedrijf men goed was omgesprongen met de in gekomen reakties. ’Maar u blééf u kon- sentreren op de noordtangent. Ik denk dat de wijsheid ook in dit geval in het oosten ligt’, zo sloot hij af. De heer Koyen meen de hierna dat de inspraak de schoon heidsprijs niet zal verwerven. Hij hief een waarschuwende vinger dat men in de nieuwbouwwijk Vliegende Vennen dezelfde fout dreigt te gaan maken als 10 jaren ge leden met Wolfsweide, namelijk de wonin gen te dicht op elkaar en geen goede ont sluiting. Daar waar het VCP een uitgave van 24 miljoen gulden vergt en, volgens de heer De Boer, dan alles moet worden uit gevoerd, stond zijn fraktie een andere oplossing voor; het stapsgewijs uitvoering geven aan een aantal maatregelen. In va riant 13 zag hij het gevaar dat Wolfswei de zich gaat ontsluiten via de nieuwe woonwijk Vliegende Vennen, waardoor hij aan de Zwarte Dijk een trechterprobleem voorspelde. Ook al moest men er een raadsbesluit voor terugdraaien vond hij het te overwegen, bij de aanleg van een oosttangent, Vliegende Vennen voorrang te geven boven de Grote Spie als bouwlo- katie. Voor wat betreft het uit haar isole ment halen van Rijen Zuid via Grote Spie zou hij zeggen: ’Gezien de door u beoög- de doortrekking van de Rembrandlaan staan ze in Rijen Zuid al lang niet meer te trappelen’. De financiële ramingen in het VCP, vooral rond de oostelijke rondweg, riepen bij hem grote vraagtekens op. ’On ze eerste échte kritiek vanavond luidt; on geloofwaardig, tenzij u een achtbaansweg voor ogen heeft’. Hij stelde voor het voor stel terug te nemen, opnieuw rond de ta fel te gaan zitten en óver de gemeentegren zen te kijken. ’We komen dan wellicht tot een ander plan, waar de gehéle raad ach ter kan staan’! PROJEKTWERKGROEP De heer Dikker zou zeggen dat men destijds een oosttangent als de beste oplos sing vond, maar dat die dichslibte vanwe ge verdeeld adviezen. Daarnaast had Rij en in ’70 bijna een noordtangent. ’We hebben heel duidelijk in het verleden twee kansen gemist’. Rond Wolfsweide stelde hij: ’Die wijk is aan de achterkant volle dig dichtgebouwd. Als ontsluiting noem de hij het Mosstraatje, Zwarte Dijkje en de Zaaren. ’In al het gemeur hebben we het met z’n allen best gevonden, dat de Amrobank op een kruising werd gezet midden in het centrum, dat de bibliotheek uit het centrum ging, dat Formido zich aan de Tuinstraat vestigde én dat er stop lichten kwamen op de meest ondenkbare plaats in Rijen; recht voor de kerk. Rijen is verkeerstechnisch verworden tot een zeer moeilijk dorp.... verder gaat het prima’. Hij bestreed dat de problemen op te los sen waren door de keuze van een noord- of oosttangent, daarnaast betreft het nóg 32 maatregelen. ’Spreiding van het verkeer zal meer mensen er last van doen onder vinden, daar valt niet onderuit te komen’. Hij ging mee met het voorstel tot een noordtangent en een halve oosttangent. Hij lanceerde het voorstel tot het instellen van een projekt-managemëntgroep, ter kontrole op de voortgang en de ontwikke- Als sprekers gaven zich op Anneke Touw, Jan Akkermans en Wim van Avendonk. Eerstgenoemde sprak over het natuurbelang, het milieu, waarin ze de ontbossing en de zure regen noemde. 'Rijen schijnt een stuk bos, zowat het enige wat we hebben, te moeten door klieven met een rondweg. Ik hoop dat u nog eens goed wil nadenken over de schade die het kleine Rijen met een tè groot stedelijk plan aanrricht. Ik bied u een potje zuiver boslucht aan en vraag u; ben zuinig op de natuur’! De heer Akkermans (Rembrandlaan) noemde het een waanzinnig idee dat de noord-zuidas in Rijen te veranderen zou zijn in een winkelcentrum. De beslissing dit toch te doen zou wel eens de doodsteek voor een aantal neringdoenden kunnen betekenen. ’Wij roepen u op; durf stelling te nemen tegen dit plan, doerzie de bedoe lingen en neem die beslissing waar u zelf achter staat. Laat u niet voor een karre tje spannen, er zijn volop burgers die re deneren; laat ze maar op hun bek vallen, dan leren ze het wel’. Hij wees naar een brief van 2 november verleden jaar, met de toezegging erin ’binnenkort voor een gesprek te worden uitgenodigd. Na één jaar wachten we nog steeds op uw uitno diging. Wij zijn overtuigd dat er iets ge daan moet worden aan de soms levensge vaarlijke noord-zuidas, maar tegen dit VCP zeggen wij nee’. Na een aantal wen sen zou hij eindigen: ’Wij vinden dat wij moeten voorkomen dat u op uw bek valt’! De heer van Avendonk (Statenlaan) sprak over de inspraak en de dialoog als groot goed van onze demokratie. ’Maar hoe schril steekt de gang van zaken hier tegenaP. GROTE VRAAGTEKENS Hij vond niet of nauwelijks tegemoet ge komen aan de ingediende bezwaren door de belangengroepen, men heeft duidelijk tegen dovemansoren gesproken. ’De wij- ze waarop met de procedure is om gesprongen is knullig, op sommige punten schandalig en een zo belangrijke zaak on waardig’. Hij verweet de plannenmakers dat men geen rekening hield met de regi onale ontwikkelingen, dat men doet alsof men op een eiland woont. ’Het is pure waanzin en getuigt van weinig realiteitsge voel te veronderstellen dat in de looptijd van het plan wat het rapport aangeeft, de ontwikkelingen stil zullen blijven staan, wij handhaven dan ook onverkort onze be zwaren en standpunten zoals we die bij brief van 18 maart aan u lieten weten. Het VCP in deze vorm is voor ons niet aksep- tabel, onverantwoord. Wij willen een an dere, gefaseerde aanpak met een oostelij ke rondweg’. Ter ondersteuning van het betoog bood hij een symbool aan; een pakje échte boter. ’Wie in dit VCP gelooft heeft boter op z’n höofd’, zo verduidelijk te hij zijn gebaar. Uiteraard kregen de drie insprekers een royaal applaus van de aan wezigen, Vervolgens kwamen de kommis- sieleden aan het woord, de lezer zal er be grip voor hebben dat we slechts maar af en toe wat kunnen weergeven. De heer Haagh memoreerde dat men voor het eerst een studie had gemaakt van een grote oosttangent en konkludeerde dat de ver schillen tussen de varianten 12 (oost) en 13 (noord) voor wat de verkeersintensiteit betreft voor Rijen slechts marginaal waren. Ter oplossing van het probleem meende hij binnen de kern Rijen potentiële mo gelijkheden aanwezig via de aanleg van een aantal paralelwegen of deze door te trekken. Hij doelde op het gebruik ma ken van De Wittstraat en de Schoutstraat en de Rembrandtlaan voor het uit Don gen komend verkeer. Ook aan de oost zijde zag hij een parallelroute; doortrek king van de Hoeksestraat naar de Mosstraat. Door het realiseren van deze parallelroutes zag hij een grote verlichting op de noord-zuidas. Hij zei dat,metingen hadden uitgewezen dat van het uit Dongen komend ver keer richting Tilburg en Gilze gaat, dus moeilijk te bewegen zal zijn via het noor den van Rijen om te rijden. De industrie terreinen van Dongen, Rijen en Gilze meende hij gediend met de aanleg van een oosttangent. Hij was ervan overtuigd dat Weth. Lavooij: we proberen de lasten te spreiden... Zij pleitte voor een aantrekkelijk winkel gebied voor het centrum van Rijen, meer parkeergelegenheid, betere mogelijkhe den voor langzaam verkeer als voetgan gers en fietsers, goed openbaar vervoer en minder autoverkeer op de noord- zuidas, terwijl de bereikbaarheid van de bedrijven gewaarborgd moet zijn. Bracht een rondweg de zaak meteen in het bui tengebied, zij zei behoorlijk wat moeite te hebben met een verdere aantasting daarvan. ’Een Oostelijke rondleiding be tekent doorsnijding van ’t Rijens Broek, een noordelijke een verdere aantasting van een bosgebied, ook daar zijn we niet echt gelukkig mee vervolg op pagina 9 ling van alles wat met het VCP te maken heeft. ’Niemand op het bestuurlijk of ambtelijk terrein moet daar langs kun nen’. Tenslotte ventileerde hij de koalitie- mening dat, ook als men noch een noord- noch een oosttangent aanlegt, er struktu- reel minimaal een bedrag van 11 miljoen gulden in Rijen moet worden geïnvesteerd. ’Mensen die menen dat we aan het potver teren zijn hebben het bij het verkeerde eind’. Mevrouw Vernooij begon met te stellen dat men veel te laat was, dat men nu te maken kreeg met een veel geld kostende inhaalmanouvre. We zullen een keuze moeten maken, wat we ook kiezen, het zal pijn doen! mf nadrukkelijk het hier aanwezige publiek heel hartelijk dankzeggen voor de ■aarop men op eigen wijze heeft getuigd van hun zienswijze. Mede gelet op ■roe aantal heeft men op een uitmuntende wijze geluisterd naar de meningen [de verschillende vertegenwoordigers van de politieke partijen. Ik hoop dat u er [in heeft terug kunnen vinden. Ik dank iedereen voor zijn of haar inbreng en wens el thuis’. ^INSPREKERS •hinde woorden van wethouder La- BvdA), verleden week dinsdaga- B het einde van de ekstra vergade- B de kommissie Ruimtelijke Orde- BO), met als enige agendapunt het I B Circulatie Plan (VCP) voor Rij- I rat tenslotte in de raadsvergadering november aanstaande een (voorlo- >Bide van een begin krijgt. De 150 ■pi die ter vergroting van de publieke feite naar de raadszaal waren gesleept fen nagenoeg allen bezet. Leuk druk [en een fijn sfeertje wat nog in de hand Bewerkt door diverse spandoeken. |<k heer Lavooij zich aan men. Ing. Ben (Hoofd Sektor Gemeentewer- en Grondbedrijf), W. van Zuylen jtatels (hoofd Buro Planologie) en de zetelde at ijl de kommissie aan de ■ervormige raadstafel. Fraktie- poerders waren achtereenvolgens V. B (VVD), A. Koyen (CDA), drs. C. B (Gemeentebelang), mevrouw M. B>ij (PvdA) en C. Oprins (Kern ’75). Bk belangstelling toonden burge- F£r drs. A. Aarts, al zijn wethouders pi” plaatsvervanger van de rijkspolitie FP Gilze-Rijen. Dat de kaarten eigen- ^ooraf al geschud waren kon worden uit de tafelposisitie die de kom- t® eden innamen; de koalitie aan de ’oppositie’ aan de andere kant. De Be tribune gaf eigenlijk een leuker B zei de bekende aktievoerder J. F naast mevrouw Lavooij. In zijn ■©woord zei de wethouder zich niet zfUinen herinneren dat men ooit bij een fusievergadering zoveel publiek had. -Ier de vele publiciteit rond het VDP B hij het niet zinvol nog een inleiding Bden, zodat men direkt begon met Bn het woord laten komen van die- Ble gebruik wenste te maken van het Brecht. S 7 N «yi te^wGilze en Rijen i 2 0 Uitgeverij Em. de Jong B.V., Postbus 8, Baarle-Nassau, Telefoon 04257-8922*. - Kopij vóór maandag 8.30 uur en advertenties vóór 12.00 uur in ons bezit. - Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen: Drogisterij: "De Trekpleister", Raad huisplein 31, Telefoon 01612-4136. Drogisterij Aarts, Stationsstraat 45, Telefoon 01612-2398. - Inlichtingen (alléén over advertentie tarieven) buiten kantoortijd. Telefoon 013-343277. - Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.00 uur. (Alléén via telef.nummer 04257-8922* toestel 34). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant. Foto Joost van Hoek Foto Joost van Hoek m 3 (0 O Oi I z m KMI j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1988 | | pagina 1