NAJAARS-
MODEÜ!
MIRABELLE
ukst bezochte vergadering aller tijden
ld in gemeentehuis rustig verloop
1
ABACADABRA
verkopen wij niet
MULTIFORMA b.v.
GRATIS huis*aan*huis in Gilze, Rijen, Kuiten en Molenschot
«o
dEN
in kommissie R. O.
I
-
:g
!50, met spandoeken en vlaggetjes gewapende bezoekers, op de publieke
jacks, truien,
broeken (o.a. Black
Denim) v.a. f 79,95
sweaters, blouses,
blazers, enz.
isdag 9 november 1988
3e jaargang no. 45
itSItl
Haansbergseweg 12 - Rijen
(industrieterrein)
F Buro Weg- en Waterbouw), C.
toiels (hoofd Buro Planologie) en de
de Boer van het B.V.A., tegenover
Goorweg 3a - 5133 NK Riel
Telefoon: 04248-2020
professionele automatisering voor midden- en kleinbedrijf
men goed was omgesprongen met de in
gekomen reakties. ’Maar u blééf u kon-
sentreren op de noordtangent. Ik denk dat
de wijsheid ook in dit geval in het oosten
ligt’, zo sloot hij af. De heer Koyen meen
de hierna dat de inspraak de schoon
heidsprijs niet zal verwerven. Hij hief een
waarschuwende vinger dat men in de
nieuwbouwwijk Vliegende Vennen dezelfde
fout dreigt te gaan maken als 10 jaren ge
leden met Wolfsweide, namelijk de wonin
gen te dicht op elkaar en geen goede ont
sluiting. Daar waar het VCP een uitgave
van 24 miljoen gulden vergt en, volgens de
heer De Boer, dan alles moet worden uit
gevoerd, stond zijn fraktie een andere
oplossing voor; het stapsgewijs uitvoering
geven aan een aantal maatregelen. In va
riant 13 zag hij het gevaar dat Wolfswei
de zich gaat ontsluiten via de nieuwe
woonwijk Vliegende Vennen, waardoor hij
aan de Zwarte Dijk een trechterprobleem
voorspelde. Ook al moest men er een
raadsbesluit voor terugdraaien vond hij
het te overwegen, bij de aanleg van een
oosttangent, Vliegende Vennen voorrang
te geven boven de Grote Spie als bouwlo-
katie. Voor wat betreft het uit haar isole
ment halen van Rijen Zuid via Grote Spie
zou hij zeggen: ’Gezien de door u beoög-
de doortrekking van de Rembrandlaan
staan ze in Rijen Zuid al lang niet meer te
trappelen’. De financiële ramingen in het
VCP, vooral rond de oostelijke rondweg,
riepen bij hem grote vraagtekens op. ’On
ze eerste échte kritiek vanavond luidt; on
geloofwaardig, tenzij u een achtbaansweg
voor ogen heeft’. Hij stelde voor het voor
stel terug te nemen, opnieuw rond de ta
fel te gaan zitten en óver de gemeentegren
zen te kijken. ’We komen dan wellicht tot
een ander plan, waar de gehéle raad ach
ter kan staan’!
PROJEKTWERKGROEP
De heer Dikker zou zeggen dat men
destijds een oosttangent als de beste oplos
sing vond, maar dat die dichslibte vanwe
ge verdeeld adviezen. Daarnaast had Rij
en in ’70 bijna een noordtangent. ’We
hebben heel duidelijk in het verleden twee
kansen gemist’. Rond Wolfsweide stelde
hij: ’Die wijk is aan de achterkant volle
dig dichtgebouwd. Als ontsluiting noem
de hij het Mosstraatje, Zwarte Dijkje en
de Zaaren. ’In al het gemeur hebben we
het met z’n allen best gevonden, dat de
Amrobank op een kruising werd gezet
midden in het centrum, dat de bibliotheek
uit het centrum ging, dat Formido zich
aan de Tuinstraat vestigde én dat er stop
lichten kwamen op de meest ondenkbare
plaats in Rijen; recht voor de kerk. Rijen
is verkeerstechnisch verworden tot een zeer
moeilijk dorp.... verder gaat het prima’.
Hij bestreed dat de problemen op te los
sen waren door de keuze van een noord-
of oosttangent, daarnaast betreft het nóg
32 maatregelen. ’Spreiding van het verkeer
zal meer mensen er last van doen onder
vinden, daar valt niet onderuit te komen’.
Hij ging mee met het voorstel tot een
noordtangent en een halve oosttangent.
Hij lanceerde het voorstel tot het instellen
van een projekt-managemëntgroep, ter
kontrole op de voortgang en de ontwikke-
Als sprekers gaven zich op Anneke
Touw, Jan Akkermans en Wim van
Avendonk. Eerstgenoemde sprak over
het natuurbelang, het milieu, waarin ze
de ontbossing en de zure regen noemde.
'Rijen schijnt een stuk bos, zowat het
enige wat we hebben, te moeten door
klieven met een rondweg. Ik hoop dat u
nog eens goed wil nadenken over de
schade die het kleine Rijen met een tè
groot stedelijk plan aanrricht. Ik bied u
een potje zuiver boslucht aan en vraag u;
ben zuinig op de natuur’!
De heer Akkermans (Rembrandlaan)
noemde het een waanzinnig idee dat de
noord-zuidas in Rijen te veranderen zou
zijn in een winkelcentrum. De beslissing
dit toch te doen zou wel eens de doodsteek
voor een aantal neringdoenden kunnen
betekenen. ’Wij roepen u op; durf stelling
te nemen tegen dit plan, doerzie de bedoe
lingen en neem die beslissing waar u zelf
achter staat. Laat u niet voor een karre
tje spannen, er zijn volop burgers die re
deneren; laat ze maar op hun bek vallen,
dan leren ze het wel’. Hij wees naar een
brief van 2 november verleden jaar, met
de toezegging erin ’binnenkort voor een
gesprek te worden uitgenodigd. Na één
jaar wachten we nog steeds op uw uitno
diging. Wij zijn overtuigd dat er iets ge
daan moet worden aan de soms levensge
vaarlijke noord-zuidas, maar tegen dit
VCP zeggen wij nee’. Na een aantal wen
sen zou hij eindigen: ’Wij vinden dat wij
moeten voorkomen dat u op uw bek valt’!
De heer van Avendonk (Statenlaan) sprak
over de inspraak en de dialoog als groot
goed van onze demokratie. ’Maar hoe
schril steekt de gang van zaken hier
tegenaP.
GROTE VRAAGTEKENS
Hij vond niet of nauwelijks tegemoet ge
komen aan de ingediende bezwaren door
de belangengroepen, men heeft duidelijk
tegen dovemansoren gesproken. ’De wij-
ze waarop met de procedure is om
gesprongen is knullig, op sommige punten
schandalig en een zo belangrijke zaak on
waardig’. Hij verweet de plannenmakers
dat men geen rekening hield met de regi
onale ontwikkelingen, dat men doet alsof
men op een eiland woont. ’Het is pure
waanzin en getuigt van weinig realiteitsge
voel te veronderstellen dat in de looptijd
van het plan wat het rapport aangeeft, de
ontwikkelingen stil zullen blijven staan, wij
handhaven dan ook onverkort onze be
zwaren en standpunten zoals we die bij
brief van 18 maart aan u lieten weten. Het
VCP in deze vorm is voor ons niet aksep-
tabel, onverantwoord. Wij willen een an
dere, gefaseerde aanpak met een oostelij
ke rondweg’. Ter ondersteuning van het
betoog bood hij een symbool aan; een
pakje échte boter. ’Wie in dit VCP gelooft
heeft boter op z’n höofd’, zo verduidelijk
te hij zijn gebaar. Uiteraard kregen de drie
insprekers een royaal applaus van de aan
wezigen, Vervolgens kwamen de kommis-
sieleden aan het woord, de lezer zal er be
grip voor hebben dat we slechts maar af
en toe wat kunnen weergeven. De heer
Haagh memoreerde dat men voor het
eerst een studie had gemaakt van een grote
oosttangent en konkludeerde dat de ver
schillen tussen de varianten 12 (oost) en
13 (noord) voor wat de verkeersintensiteit
betreft voor Rijen slechts marginaal
waren.
Ter oplossing van het probleem meende
hij binnen de kern Rijen potentiële mo
gelijkheden aanwezig via de aanleg van
een aantal paralelwegen of deze door te
trekken. Hij doelde op het gebruik ma
ken van De Wittstraat en de Schoutstraat
en de Rembrandtlaan voor het uit Don
gen komend verkeer. Ook aan de oost
zijde zag hij een parallelroute; doortrek
king van de Hoeksestraat naar de
Mosstraat. Door het realiseren van deze
parallelroutes zag hij een grote verlichting
op de noord-zuidas.
Hij zei dat,metingen hadden uitgewezen
dat van het uit Dongen komend ver
keer richting Tilburg en Gilze gaat, dus
moeilijk te bewegen zal zijn via het noor
den van Rijen om te rijden. De industrie
terreinen van Dongen, Rijen en Gilze
meende hij gediend met de aanleg van een
oosttangent. Hij was ervan overtuigd dat
Weth. Lavooij: we proberen de lasten
te spreiden...
Zij pleitte voor een aantrekkelijk winkel
gebied voor het centrum van Rijen, meer
parkeergelegenheid, betere mogelijkhe
den voor langzaam verkeer als voetgan
gers en fietsers, goed openbaar vervoer
en minder autoverkeer op de noord-
zuidas, terwijl de bereikbaarheid van de
bedrijven gewaarborgd moet zijn. Bracht
een rondweg de zaak meteen in het bui
tengebied, zij zei behoorlijk wat moeite
te hebben met een verdere aantasting
daarvan. ’Een Oostelijke rondleiding be
tekent doorsnijding van ’t Rijens Broek,
een noordelijke een verdere aantasting
van een bosgebied, ook daar zijn we niet
echt gelukkig mee vervolg op pagina 9
ling van alles wat met het VCP te maken
heeft. ’Niemand op het bestuurlijk of
ambtelijk terrein moet daar langs kun
nen’. Tenslotte ventileerde hij de koalitie-
mening dat, ook als men noch een noord-
noch een oosttangent aanlegt, er struktu-
reel minimaal een bedrag van 11 miljoen
gulden in Rijen moet worden geïnvesteerd.
’Mensen die menen dat we aan het potver
teren zijn hebben het bij het verkeerde
eind’. Mevrouw Vernooij begon met te
stellen dat men veel te laat was, dat men
nu te maken kreeg met een veel geld
kostende inhaalmanouvre. We zullen een
keuze moeten maken, wat we ook kiezen,
het zal pijn doen!
mf
nadrukkelijk het hier aanwezige publiek heel hartelijk dankzeggen voor de
■aarop men op eigen wijze heeft getuigd van hun zienswijze. Mede gelet op
■roe aantal heeft men op een uitmuntende wijze geluisterd naar de meningen
[de verschillende vertegenwoordigers van de politieke partijen. Ik hoop dat u er
[in heeft terug kunnen vinden. Ik dank iedereen voor zijn of haar inbreng en wens
el thuis’.
^INSPREKERS
•hinde woorden van wethouder La-
BvdA), verleden week dinsdaga-
B het einde van de ekstra vergade-
B de kommissie Ruimtelijke Orde-
BO), met als enige agendapunt het
I B Circulatie Plan (VCP) voor Rij-
I rat tenslotte in de raadsvergadering
november aanstaande een (voorlo-
>Bide van een begin krijgt. De 150
■pi die ter vergroting van de publieke
feite naar de raadszaal waren gesleept
fen nagenoeg allen bezet. Leuk druk
[en een fijn sfeertje wat nog in de hand
Bewerkt door diverse spandoeken.
|<k heer Lavooij zich aan men. Ing.
Ben (Hoofd Sektor Gemeentewer-
en Grondbedrijf), W. van Zuylen
jtatels (hoofd Buro Planologie) en de
zetelde at ijl de kommissie aan de
■ervormige raadstafel. Fraktie-
poerders waren achtereenvolgens V.
B (VVD), A. Koyen (CDA), drs. C.
B (Gemeentebelang), mevrouw M.
B>ij (PvdA) en C. Oprins (Kern ’75).
Bk belangstelling toonden burge-
F£r drs. A. Aarts, al zijn wethouders
pi” plaatsvervanger van de rijkspolitie
FP Gilze-Rijen. Dat de kaarten eigen-
^ooraf al geschud waren kon worden
uit de tafelposisitie die de kom-
t® eden innamen; de koalitie aan de
’oppositie’ aan de andere kant. De
Be tribune gaf eigenlijk een leuker
B zei de bekende aktievoerder J.
F naast mevrouw Lavooij. In zijn
■©woord zei de wethouder zich niet
zfUinen herinneren dat men ooit bij een
fusievergadering zoveel publiek had.
-Ier de vele publiciteit rond het VDP
B hij het niet zinvol nog een inleiding
Bden, zodat men direkt begon met
Bn het woord laten komen van die-
Ble gebruik wenste te maken van het
Brecht.
S
7
N
«yi
te^wGilze en Rijen
i
2
0
Uitgeverij Em. de Jong B.V., Postbus 8, Baarle-Nassau, Telefoon 04257-8922*. - Kopij vóór maandag 8.30 uur en advertenties vóór 12.00 uur
in ons bezit. - Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen: Drogisterij: "De Trekpleister", Raad
huisplein 31, Telefoon 01612-4136. Drogisterij Aarts, Stationsstraat 45, Telefoon 01612-2398. - Inlichtingen (alléén over advertentie tarieven) buiten
kantoortijd. Telefoon 013-343277. - Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.00 uur. (Alléén via telef.nummer 04257-8922*
toestel 34). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant.
Foto Joost van Hoek
Foto Joost van Hoek
m
3
(0
O
Oi
I
z
m
KMI j