week
landoeken en sprekers laten weinig heel
n plannen voor noordêliikp mndwpo
GROOTSE
ANTIEKBEURS
Baarle-Nassau
plannen voor noordelijke rondweg
MIRABELLE
GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot
iraakavond verkeersplan Rijen
Landgoed Schaluinen
Zondag 20 maart van 11-18 uur (50 stands)
NOG 1 WEEK GEDULD1
HEROPENING
woensdag 23 maart
Van Meer Schoenen
Lederwaren Sport GILZE
Hij komt eraan... de Lentekrant 1988
NIEUW! NIEUW!
Nü al volop
VOORJAARSMODE
voor dames
Ti
23
25, 27 en 29
Haansbergseweg Rijen
(industrie-terrein)
v*
f
I
■■.r w f-
Org. v. Aerie 04920 - 25483. m'
Let op de openingsadvertentie volgende week in dit weekblad
lensdag 16 maart 1988
Be jaargang - No. 11
'Na ’t aanhoren van onze bezwaren zal
’t u duidelijk zijn dat wij fel protesteren
tegen het VCP zoals dat nu ter tafel ligt.
Als dit plan overeind blijft op grond van
ons niet overtuigende argumenten, zullen
wij blijven protesteren tot aan de Kroon
toe. Wij willen een vergelijkbaar alterna
tief, de uitwerking van een totale Ooste
lijke rondweg’. Die rondweg aan de
Oostkant (p.v. de voorgestelde Noord
kant) moet een intergemeentelijke en re
gionale funktie krijgen. De eerste voor de
kernen Hulten, Gilze en Rijen ten behoe
ve van de agrarische sektor, het station,
|L VARIANTEN
I de wethouder het gedeelte van de
joep had voorgesteld die het laatste
fen de voorbereiding van het VCP
P'erkt en op de avond fungeerde als
ford (Ir. J. de Boer van het Buro
lerkeerskundige Advisering te Raal-
p an Zuilen van de afdeling Weg- en
louw van de gemeente, de heer J.
termans van de afdeling Algemene
|en hij zelf onder meer belast met
pzaken) zette hij een klein stapje te
lde tijd. ’Toen dit kollege aantrad
fd) 'ag er mede een koalitiepro-
F aan ten grondslag dat met name
f aspekt verkeer nogal wat punten
Benomen rond de veiligheid en de
gheid. De Noord-Zuidas (Dongen-
Boofdstraat/Stationsstraat/Julia-
B kreeg een erg hoge prioriteit om
Bnel te worden genomen, verleden
Buari verleende de gemeenteraad
ïie* ™or het opstarten van het
E van het eksterne Buro
Be Rijense bevolking kreeg een
Bro knelpunten aan te dragen, het
honderden reakties. Wij stelden
Bansatienota op, verleden jaar ju-
een kompromis, werd een aanvang ge
maakt met het voorzien van kommentaar
en/of toelichting op een zestal gestelde vra
gen, van de in totaal 30. Hierna kwam de
heer J. Hessels namens ’de Belangengroep
Statenlaan’ aan het woord, hij ontpopte
zich als een goed pleiter. Na in zijn roya
le inleiding onder meer te hebben gesteld
’waar één wil is, is géén weg’ en ’de afkor
ting van dit plan (VCP) zijn wij geneigd
te vertalen in Verkeerd Circulatie Plan’,
noemde hij een achttal konkrete bezwaren
op. Omdat deze voor een niet gering deel
overlappend waren voor een groot aantal
gemaakte opmerkingen, nemen we van
hem zoveel mogelijk mee. Samengevat; het
plan lost in onvoldoende mate de proble
matiek m.b.t. de spoorwegovergangen op;
’t bevordert in nog grotere mate het sluip-
verkeer in ’t Rijens Broek, de Steenoven-
sebaan en de kom van Rijen; het veroor
zaakt een overbelasting op de toch al
drukke Oosterhoutseweg; houdt geen re
kening met de toekomstige uitbreiding van
Rijen; het getuigt van korte-termijn-visie;
er wordt eerst strikt naar het verkeerspro
bleem gekeken zonder dat er een duidelijk
plan ligt voor een winkelcentrum; bevat
teveel kunstmatige maatregelen om 't ver
keer te dwingen; 2 van de 3 nieuwe ge
plande trajekten vergen een hoge investe
ring terwijl ze maar een beperkte funktie
krijgen; er is meer naar de intensiteit van
het verkeer gekeken dan naar de veilig
heid!
h”!en zo massaal opkomen’. En na een flink boe-geroep; ’Dat stellen we zeer
F- welkom op deze inspraakavond rond het verkeers Circulatieplan (VCP)’
W schatting 150 belangstellenden lieten meteen blijken niet voornemens te zijn
por vnendehjke woorden van wethouder L. Lavooij te laten ’inpakken’. Span-
n werden ontrold, we noemen er slechts een paar met: Rijen zal ’t best gedij-
we via t oosten rijen; Oost oké, noord nee; Via rondweg Oost wordt ’t ver-
best geloosd; Keuze in plaats van diktaat en dit VCP door de WC!
I li hielden we in deze zelfde hal van het ge
meentehuis een informatieavond. We heb
ben ons daarna geworpen op een varian
tenstudie, uit een 20-tal werd in een open
bare kommissievergadering gekozen voor
variant 13. De heer De Boer zal deze zo
meteen uitvoerig en duidelijk uitleggen.
Het is geen simpele zaak om een veelheid
van plannen zoals we die hier kennen tot
één geheel te smeden. Maar ’t gaat dan
ook om een integrale benadering van alle
mogelijke knelpunten om voor de komen
de tientallen jaren een beleid te kunnen
voeren waarin de leefbaarheid voorop
staat. Het is dan geen individueel belang
meer, maar een totaalprodukt wat het al
gemeen belang dient’.
Hij schetste vervolgens de te volgen pro
cedure van de avond. Na de uitleg door
de heer De Boer zou er een pauze wor
den ingelast, tijdens welke men gelegen
heid kreeg schriftelijke vragen in te die
nen. Na de hervatting werken we die dan
eerst af, daarna komen diegene aan de
beurt die voorkeur geven aan mondelin
ge vragenstelling. ’We mikken erop de
ze avond om een uur of half elf, elf uur
te kunnen besluiten. Wij kozen voor ’t
Aan onze adverteerders:
Op woensdag 23 maart a.s. verschijnt weer onze jaarlijkse Lentekrant
t-ns en fleurig met allerhande artikelen over mode, tuintips, het vroege
^mTjdv7rtemUUrlijklOnZeLentepuzzeL Ditallesoml‘Jstmetspeciale
Was u afgelopen jaar al van de partij in deze Lentekrant, dan zult u
automatisch door onze mensen worden benaderd; was dit niet het geval
en wilt u van deze unieke gelegenheid gebruik maken, neem dan even
kontakt met ons op voor het maken van een qfspraak
Telefoon 04257-8922 (Eric van Dijk of Rob van Raak).
Na kantoortijd: 013-343277.
vloeken spraken een duidelijke taal.iFoto Jeanne de Hoon/
iet ons altijd veel genoegen als de mensen ter ondersteuning van gemeentelij-
eerst nog ns presenteren van óns pro-
dukt. Niet om u monddood te maken,
f maar om u in staat te stellen op een even-
wichtige wijze uw vragen te formuleren,
na inzicht te hebben in de gehéle mate
rie. Want daar gaat ’t om’!
De heer De Boer begon bij het begin, om,
zoals hij ’t noemde duidelijk te maken
waarom er bepaalde afwegingen waren ge
maakt. Het zou (veel) te ver voeren lan
ger stil te staan bij de overigens zeer des
kundige en ook duidelijke toelichting die
hij gaf, gevisualiseerd middels de projek-
tie van meer dan 20 sheets. Van hetgeen
tijdens de avond werd besproken zal een
verslag worden gemaakt, waarnaar we
kortheidshalve verwijzen. De eerder om
schreven variant 13 die men wil realiseren
gaat uit van de aanleg van een noordelij
ke rondweg (iets ten noorden van de Sta
tenlaan) die een verbinding vormt van de
Dongenseweg zal dan voor autoverkeer
worden verbroken. In deze denkt men aan
de aanleg van een verbindingsweggetje tus
sen Statenlaan en noordelijke rondweg.
De Rembrandtlaan wil men doortrekken
tot in de buurt van de Ericssonstraat. Er
komt een verbinding tussen Stationsstraat I
en Laagstraat, niet onmogelijk dat de
Spoorlaan Noord wordt doorgetrokken.
De spoorwegovergang Julianastraat wordt
hiermee ontlast en dit geeft ontsluiting van
het toekomstige woongebied Vliegende
Vennen. Dit gebied wordt overigens ook
nog eens ontsloten via een gedacht wegen
patroon aansluitend op een geprojekteerde I
weg over het industrieterrein De Haans-
berg. Zijn dit een vijftal nieuw geplande
voorzieningen, het VCP behelst veel meer.
Huidige voorrangswegen zullen hun status
kwijtraken, elders zullen eenrichtingver- I
keersmaatregelen worden getroffen. Als
doelstellingen heeft men voor ogen onder
andere het doen afnemen van de verkeers- I
druk op de noord-zuidas, het sneller en
met minder overlast voor derden doen af
wikkelen van het verkeer en een ver
keersluw centrum te kreëren waarin fiet
ser en voetganger als ’t ware voorrang
krijgt. Het bevorderen van de verkeersvei
ligheid speelt in ’t geheel een grote rol.
Een zeer kompleks geheel, ’t een grijpt in
’t ander, we zien geen kans in kort bestek
de plannen beter te omschrijven.
TOT AAN DE KROON
Nadat men, na de pauze, eerst nog stoei
de over de volgorde van de beantwoording
van de mondelinge en schriftelijke gestel
de vragen, de heer De Boer vond in deze
TRUIEN
SWEATERS
PANTALONS
BLAZERS
BLOUSES
STRAKKE ROKKEN
KORTE WIJDE ROKJES
ENZ.
in de nieuwste modekleuren:
khaki - rood - groen - lila -
mint - oud rose - enz.
(orteGolf
ulturele avond
^oldeBrakken
13
tgin, g aut°b€drijf Evert man
20 en 21
V^ndum
wnc
ton
kina
Paginal
-"I
9
11
■Ki
ifife-v' - sSfe*
K '*s
-y.^g
Gilze en Rijen
vervolg op pagina 9
Etó - V°oo9r Giïze T/i892^ maanda9 830 uur en advertenties vóór 12.00
»a.