week landoeken en sprekers laten weinig heel n plannen voor noordêliikp mndwpo GROOTSE ANTIEKBEURS Baarle-Nassau plannen voor noordelijke rondweg MIRABELLE GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot iraakavond verkeersplan Rijen Landgoed Schaluinen Zondag 20 maart van 11-18 uur (50 stands) NOG 1 WEEK GEDULD1 HEROPENING woensdag 23 maart Van Meer Schoenen Lederwaren Sport GILZE Hij komt eraan... de Lentekrant 1988 NIEUW! NIEUW! Nü al volop VOORJAARSMODE voor dames Ti 23 25, 27 en 29 Haansbergseweg Rijen (industrie-terrein) v* f I ■■.r w f- Org. v. Aerie 04920 - 25483. m' Let op de openingsadvertentie volgende week in dit weekblad lensdag 16 maart 1988 Be jaargang - No. 11 'Na ’t aanhoren van onze bezwaren zal ’t u duidelijk zijn dat wij fel protesteren tegen het VCP zoals dat nu ter tafel ligt. Als dit plan overeind blijft op grond van ons niet overtuigende argumenten, zullen wij blijven protesteren tot aan de Kroon toe. Wij willen een vergelijkbaar alterna tief, de uitwerking van een totale Ooste lijke rondweg’. Die rondweg aan de Oostkant (p.v. de voorgestelde Noord kant) moet een intergemeentelijke en re gionale funktie krijgen. De eerste voor de kernen Hulten, Gilze en Rijen ten behoe ve van de agrarische sektor, het station, |L VARIANTEN I de wethouder het gedeelte van de joep had voorgesteld die het laatste fen de voorbereiding van het VCP P'erkt en op de avond fungeerde als ford (Ir. J. de Boer van het Buro lerkeerskundige Advisering te Raal- p an Zuilen van de afdeling Weg- en louw van de gemeente, de heer J. termans van de afdeling Algemene |en hij zelf onder meer belast met pzaken) zette hij een klein stapje te lde tijd. ’Toen dit kollege aantrad fd) 'ag er mede een koalitiepro- F aan ten grondslag dat met name f aspekt verkeer nogal wat punten Benomen rond de veiligheid en de gheid. De Noord-Zuidas (Dongen- Boofdstraat/Stationsstraat/Julia- B kreeg een erg hoge prioriteit om Bnel te worden genomen, verleden Buari verleende de gemeenteraad ïie* ™or het opstarten van het E van het eksterne Buro Be Rijense bevolking kreeg een Bro knelpunten aan te dragen, het honderden reakties. Wij stelden Bansatienota op, verleden jaar ju- een kompromis, werd een aanvang ge maakt met het voorzien van kommentaar en/of toelichting op een zestal gestelde vra gen, van de in totaal 30. Hierna kwam de heer J. Hessels namens ’de Belangengroep Statenlaan’ aan het woord, hij ontpopte zich als een goed pleiter. Na in zijn roya le inleiding onder meer te hebben gesteld ’waar één wil is, is géén weg’ en ’de afkor ting van dit plan (VCP) zijn wij geneigd te vertalen in Verkeerd Circulatie Plan’, noemde hij een achttal konkrete bezwaren op. Omdat deze voor een niet gering deel overlappend waren voor een groot aantal gemaakte opmerkingen, nemen we van hem zoveel mogelijk mee. Samengevat; het plan lost in onvoldoende mate de proble matiek m.b.t. de spoorwegovergangen op; ’t bevordert in nog grotere mate het sluip- verkeer in ’t Rijens Broek, de Steenoven- sebaan en de kom van Rijen; het veroor zaakt een overbelasting op de toch al drukke Oosterhoutseweg; houdt geen re kening met de toekomstige uitbreiding van Rijen; het getuigt van korte-termijn-visie; er wordt eerst strikt naar het verkeerspro bleem gekeken zonder dat er een duidelijk plan ligt voor een winkelcentrum; bevat teveel kunstmatige maatregelen om 't ver keer te dwingen; 2 van de 3 nieuwe ge plande trajekten vergen een hoge investe ring terwijl ze maar een beperkte funktie krijgen; er is meer naar de intensiteit van het verkeer gekeken dan naar de veilig heid! h”!en zo massaal opkomen’. En na een flink boe-geroep; ’Dat stellen we zeer F- welkom op deze inspraakavond rond het verkeers Circulatieplan (VCP)’ W schatting 150 belangstellenden lieten meteen blijken niet voornemens te zijn por vnendehjke woorden van wethouder L. Lavooij te laten ’inpakken’. Span- n werden ontrold, we noemen er slechts een paar met: Rijen zal ’t best gedij- we via t oosten rijen; Oost oké, noord nee; Via rondweg Oost wordt ’t ver- best geloosd; Keuze in plaats van diktaat en dit VCP door de WC! I li hielden we in deze zelfde hal van het ge meentehuis een informatieavond. We heb ben ons daarna geworpen op een varian tenstudie, uit een 20-tal werd in een open bare kommissievergadering gekozen voor variant 13. De heer De Boer zal deze zo meteen uitvoerig en duidelijk uitleggen. Het is geen simpele zaak om een veelheid van plannen zoals we die hier kennen tot één geheel te smeden. Maar ’t gaat dan ook om een integrale benadering van alle mogelijke knelpunten om voor de komen de tientallen jaren een beleid te kunnen voeren waarin de leefbaarheid voorop staat. Het is dan geen individueel belang meer, maar een totaalprodukt wat het al gemeen belang dient’. Hij schetste vervolgens de te volgen pro cedure van de avond. Na de uitleg door de heer De Boer zou er een pauze wor den ingelast, tijdens welke men gelegen heid kreeg schriftelijke vragen in te die nen. Na de hervatting werken we die dan eerst af, daarna komen diegene aan de beurt die voorkeur geven aan mondelin ge vragenstelling. ’We mikken erop de ze avond om een uur of half elf, elf uur te kunnen besluiten. Wij kozen voor ’t Aan onze adverteerders: Op woensdag 23 maart a.s. verschijnt weer onze jaarlijkse Lentekrant t-ns en fleurig met allerhande artikelen over mode, tuintips, het vroege ^mTjdv7rtemUUrlijklOnZeLentepuzzeL Ditallesoml‘Jstmetspeciale Was u afgelopen jaar al van de partij in deze Lentekrant, dan zult u automatisch door onze mensen worden benaderd; was dit niet het geval en wilt u van deze unieke gelegenheid gebruik maken, neem dan even kontakt met ons op voor het maken van een qfspraak Telefoon 04257-8922 (Eric van Dijk of Rob van Raak). Na kantoortijd: 013-343277. vloeken spraken een duidelijke taal.iFoto Jeanne de Hoon/ iet ons altijd veel genoegen als de mensen ter ondersteuning van gemeentelij- eerst nog ns presenteren van óns pro- dukt. Niet om u monddood te maken, f maar om u in staat te stellen op een even- wichtige wijze uw vragen te formuleren, na inzicht te hebben in de gehéle mate rie. Want daar gaat ’t om’! De heer De Boer begon bij het begin, om, zoals hij ’t noemde duidelijk te maken waarom er bepaalde afwegingen waren ge maakt. Het zou (veel) te ver voeren lan ger stil te staan bij de overigens zeer des kundige en ook duidelijke toelichting die hij gaf, gevisualiseerd middels de projek- tie van meer dan 20 sheets. Van hetgeen tijdens de avond werd besproken zal een verslag worden gemaakt, waarnaar we kortheidshalve verwijzen. De eerder om schreven variant 13 die men wil realiseren gaat uit van de aanleg van een noordelij ke rondweg (iets ten noorden van de Sta tenlaan) die een verbinding vormt van de Dongenseweg zal dan voor autoverkeer worden verbroken. In deze denkt men aan de aanleg van een verbindingsweggetje tus sen Statenlaan en noordelijke rondweg. De Rembrandtlaan wil men doortrekken tot in de buurt van de Ericssonstraat. Er komt een verbinding tussen Stationsstraat I en Laagstraat, niet onmogelijk dat de Spoorlaan Noord wordt doorgetrokken. De spoorwegovergang Julianastraat wordt hiermee ontlast en dit geeft ontsluiting van het toekomstige woongebied Vliegende Vennen. Dit gebied wordt overigens ook nog eens ontsloten via een gedacht wegen patroon aansluitend op een geprojekteerde I weg over het industrieterrein De Haans- berg. Zijn dit een vijftal nieuw geplande voorzieningen, het VCP behelst veel meer. Huidige voorrangswegen zullen hun status kwijtraken, elders zullen eenrichtingver- I keersmaatregelen worden getroffen. Als doelstellingen heeft men voor ogen onder andere het doen afnemen van de verkeers- I druk op de noord-zuidas, het sneller en met minder overlast voor derden doen af wikkelen van het verkeer en een ver keersluw centrum te kreëren waarin fiet ser en voetganger als ’t ware voorrang krijgt. Het bevorderen van de verkeersvei ligheid speelt in ’t geheel een grote rol. Een zeer kompleks geheel, ’t een grijpt in ’t ander, we zien geen kans in kort bestek de plannen beter te omschrijven. TOT AAN DE KROON Nadat men, na de pauze, eerst nog stoei de over de volgorde van de beantwoording van de mondelinge en schriftelijke gestel de vragen, de heer De Boer vond in deze TRUIEN SWEATERS PANTALONS BLAZERS BLOUSES STRAKKE ROKKEN KORTE WIJDE ROKJES ENZ. in de nieuwste modekleuren: khaki - rood - groen - lila - mint - oud rose - enz. (orteGolf ulturele avond ^oldeBrakken 13 tgin, g aut°b€drijf Evert man 20 en 21 V^ndum wnc ton kina Paginal -"I 9 11 ■Ki ifife-v' - sSfe* K '*s -y.^g Gilze en Rijen vervolg op pagina 9 Etó - V°oo9r Giïze T/i892^ maanda9 830 uur en advertenties vóór 12.00 »a.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1988 | | pagina 1