Terugblik op het weer
ypermoderne tweede vuilniswagen stelt optimale
rviceverlening veilig
westering 233.000,—
Attentie!
Van onze weerkundige medewerker
Verrassingsreis B.S.
Nerhoven Noord een
succes
Bijen- en
bloemenpraat
Het belang van de
evenementenkalender
In memoriam
Jos Hopstaken
NVE
n!
gewoon vuil, per die datum ook worden
de route’s gewijzigd.
6
2
9
5
10
10(5)
4(6)
140 (62)
De Hultense EHBO-vereniging start in
sept. ’n nieuwe EHBO-cursus;
- om de 2 weken 1 les t/m maart;
- op ma. of di.-avond
- les v. instructeur dr. Wolvekamp
- kosten 75,—.
Voor meer informatie en/of aanmelding,
bel mej. D. Menssen, tel. 01612-2583 of
dhr. A. v. Enschot, tel. 01612-5566.
Doe mee! Tot ziens.
opnieuw een gemakkelijke prooi voor
Atlantische onregelmatigheden.
Op 24 juni brak in het begin van de mid
dag een korte, maar felle bui los, met
krachtig onweer en hagelstenen als knik
kers.
De dagen hierna bleven storingen over
trekken, soms met onweerachtig karak
ter.
De laatste junidag kwamen we aan de
rand van een mooi weer gebied boven
Frankrijk. De zon kwam goed door en
voor het eerst sedert 6 juni klom het
kwik tot boven 20 graden. Het afgebro
ken zomer perspectief werd aarzelend
weer opgepakt.
Met deze laatste junidag erbij, kon ik 7
dagen noteren waarop net 20 graden of
warmer werd. Gemiddeld zouden dit er
17 behoren te zijn. Vorig jaar juni zaten
we met 11 van zulke dagen ook al onder
normaal.
Wat cijfermateriaal, tussen haakjes de
normalen te Gilze en Rijen.
Gem. temperatuur: 13.8 (15.3)
Gem. max. temperartuur: 18.7 (20.5)
Aantal dagen
veel zon:
zonloos:
overdag droog:
weercijfer 8 of meer:
weercijfer 4 of minder:
onweer:
25 graden of meer:
neerslag totaal:
Besluitend: een maand met een fraaie
start en een redelijk eind. Daartussen
ruim drie weken onbestendigheid. Op 4
dagen hagelval van enige betekenis. Het
was slecht, maar het is wel eens slechter
geweest. Bedenk hoe slechter het slechte
weer, hoe groter de kans op verbetering.
Prettige vakantie,
John Kerkhof, weerstation ’Rijen’
Met het huidige weer en de vele bloemen
leven de bijen nu in ,’t land van melk en
honing’. Er is heel wat dracht en de bij
envolken vliegen af en aan.
Het verzamelen van alle benodigde stof
fen is voor de bijen een zware opgave ie
eindigt bij de honing die wij zo graag
eten. Hoe gaat dat? De bij die nektar
verzamelt heeft ook zelf energie nodig.
Dit voedsel voor eigen onderhoud pas
seert slokdarm en voormaag en komt
door de echte maag in de darmen. Maar
de bij neemt ook nektar mee voor het
volk, daar is het om begonnen.
Tussen voormaal en echte maag zit een
soort klep waardoor het onmogelijk is
dat nektar uit de echte maag terugkeert
in de voormaag. Zodoende blijft de nek
tar die verzameld werd voor het thuis-
volk in de voormaag en kan zodoende
bij terugkeer van de bij in kast of korf
via de mondholte afgegeven worden en
na veel bewerkingen opgeslagen worden
in de cellen.
Een vliegbij weegt ongeveer 100 mg. en
brengt per vlucht 10 mg. nektar mee.
Bloemennektar bevat tenminste 3% sui
ker, een lager gehalte wordt door de bij
Besturen van alle soorten clubs, stichtin
gen, verenigingen van de gemeente Gilze
en Rijen, Hulten en Molenschot.
Lees dit a.u.b. heel goed. I.v.m. uw ak
tiviteiten die u gaat houden in de toe
komst. De evenementenkalender is voor
ons allen onmisbaar, maak daar a.u.b.
zo snel mogelijk gebruik van en geef uw
aktiviteiten door aan de gemeente afd.
Pers en Voorlichting.
Zoals u weet worden er steeds meer gro
te aktiviteiten gehouden in onze gemeen
te zoals een rommelmarkt, kermis, zes
kamp tournooi, fiets- en autoritten en
sportdagen en vele ander grote festivitei
ten waarom dat weten wij ook om ons
gezicht te laten zien aan anderen en om
onze kas wat te versterken dat is toch zo.
Is het dan niet beter om dit goed te rege
len en niet met 4-5 verenigingen te gelijk
een aktiviteit te houden. Daar is nie
mand bij gebaat u niet en de anderen
ook niet, ook dat is waar. Iemand zal er
schade van hebben en dat is toch niet de
bedoeling. Daarom om deze problemen
samen op te gaan lossen is er de hulp
van de gemeente Gilze-Rijen. Want als
wij weten, let wel weten, via de kalender
dat het al een druk weekend is dan ver
schuiven wij liever naar een andere da
tum. Als u dat nou ook vindt, en dat
niet meegenomen. Om dus 1 kg. nektar
te verzamelen moet een bij 1000 x 100
vluchten maken. Na de bewerkingen
door de huisbijen in het volk blijft er on
geveer 35 gram zuivere honing over. Ge
lukkig hoeft de bij het niet alleen te
doen, in deze tijd bestaat een volk uit
40- tot 50-duizend bijen.
Voor het opslaan van honing is raat no
dig. Raatbouw gebeurt met was. Voor
een kilo was hebben de bijen 8 kilo ho
ning nodig. De sommetjes om uit te re
kenen hoeveel nektar er gehaald moet
worden om een bijenvolk in stand te
houden en bovendien zoveel honing te
produceren dat de mens ook nog kan ge
nieten laten wij graag aan u over, het
brengt de imker tot een diep respekt
voor de bijen.
Op weg naar de nektar wordt bij de
bloemen vaak aangegeven door strepen
en/of een al of niet riekende vlek, de
z.g.n. honingmerken.
Het is b.v. gemakkelijk te bewijzen dat
dagvlinders op honingmerken afkomen.
Leg een blauwe bloem met een geel ho-
ningmerk tussen 2 glasplaten (dus geen
geur en geen natuurlijke vorm) dan zal
een vlinder met de roltong op de plaats
van de vlek proberen nektar te vinden.
Zelfs bij de bijen is dit bewijsbaar. Maar
goed ook, de vliesvleugelingen bestuiven
meer soorten bloemen dan alle andere
insekten samen. We mogen ze wel dank
baar zijn die vele insekten.
Gilzer Imkers.
Prachtig weer j.l. zaterdag, een bus met
gezellig mensen, wat wil je dan nog
meer. Nou nog meer gezelligheid, en dat
was er de gehele dag. Een prachtige huif
kartocht door de Veluwse bossen met
daarna een bezoek aan een recreatiepark
niet te groot maar van alles te doen voor
iedereen alweer goed! Nou en als je dan
als afscheid van deze reis nog een gezel
lig diner voorgeschoteld krijgt met van
alles ruim voldoende en een vriendelijke
bediening die niets te veel was nou dan
is het resultaat prima. Een pluim voor
de Ster in Nieuwkuyk en de firma
Diepstraten. Een mooie reis op en top
verzorgd, een goede bus en een prima
chauffeur, bedankt. Maar aan alles
komt een eind, maar dat dit tegenviel
was alleen maar een goed eind vanwege
de gezelligheid tot aan de Hultenseweg
was het gezang te horen in de bus. Be
dankt mensen, voor jullie gezelligheid en
tot de volgende keer, want het is zeker
voor herhaling vatbaar. Dat zei u ook en
wij willen het graag weer eens opnieuw
organiseren.
Zaterdagmorgen bereikte ons het
droevige bericht dat onze medewer
ker Jos Hopstaken vrijdagavond
door een auto-ongeluk om het leven
is gekomen. Samen met hem vonden
ook zijn ouders de dood bij dit onge
luk.
Sinds 1 maart 1980 is Jos Hopstaken
bij de gemeente Gilze en Rijen in
dienst als contactfunctionaris voor
de zigeuners.
Als vertrouwensman tussen het ge
meentebestuur en de zigeuners func
tioneerde hij in een dikwijls moeilijke
situatie. Hij moest deze groep zigeu
ners die zich toch al erg miskend
voelden, begeleiden en bijstaan in de
problemen, zodat de zogewenste in
tegratie met de bevolking gestalte
zou kunnen worden gegeven.
Zijn moeilijke taak en zijn enorme
werkinzet hebben hem gekenmerkt
als een functionaris, die nagenoeg al
zijn tijd besteedde aan ’zijn’ zigeu
ners.
Veel energie stak hij in het pogen de
zigeuners volledig zelfstandig te laten
functioneren, zodanig dat integratie
van deze bevolkingsgroep verwezen
lijkt kon worden.
In de laatste fase van zijn taak, het
sedentair huisvesten van de laatste
zigeuners in ’stenen’ woningen, is hij
ons ontvallen.
Wij wensen zijn familie veel sterkte
toe in deze zware dagen. Jos Hopsta
ken zullen wij blijven herinneren als
een plezierig en beminnelijk mens,
die met zijn inzet voor zijn dikwijls
moeilijke taak een voorbeeld mag
blijven voor velen.
Het gemeentebestuur
van Gilze en Rijen
Juni 1985: niemand was in zijn schik
met al dat gedonder, geplens en getik
De afgelopen maand was koud, somber
en vooral veel te nat. Te Rijen is 140mm
naar beneden gekomen. Gemiddeld valt
er in juni slechts 62mm.
De maand opende zoals zij ook eindig
de: in zomers perspectief. De eerste juni
dagen werd het bij aanhoudende zonne
schijn elke dag wanner. Op 4 juni werd
het hoogtepunt bereikt met ruim 30 gra
den. In de avond en nacht maakte een
langdurig onweer, met plaatselijk zeer
krachtige ontladingen, een einde aan het
zomerweer. Dit einde vormde het begin
van een langdurige slechtweerperiode.
Op 5 en 6 juni kwam het kwik nog boven
de 20 graden, maar de zon ging schuil
achter wolken en later viel ook regen.
Na de 6e kwam het ruim drie weken niet
meer tot 20 graden.
Op 7 juni trok een buitenlijn over het
land met licht onweer. Hierachter
stroomde koude poollucht over ons
land. Gedurende de periode 8 t/m 12 ju
ni bleven we in deze poollucht met talrij
ke buien, vaak met hagel en onweer, en
op de 12e te Rijen ook zware windstoten.
De temperaturen bleven héél ver achter.
Zo bleef op mijn station de temperatuur
op 8 juni rond 10 graden schommelen.
Gemiddeld bekeken zou het kwik rond
de 21 graden behoren te schommelen.
Op 13 en 14 juni bleef het onder regen-
gebieden opnieuw erg koud. Zo was het
op de 14e om 12.00 uur te Rijen nog
geen 9 graden.
Het tijdvak 15-18 juni bracht ons wat
beter weer. Dankzij hogedruk invloeden
vanuit het zuidwesten bleef het droog en
kwam de zon wat beter door. Het bleef
echter koel.
Doordat dit gebied met hogere luchtdruk
naar het zuidoosten wegtrok, werden we
hopen wij, dan geeft u zo snel mogelijk
uw aktiviteiten door aan de evenemen
tenkalender.
Neemt u a.u.b. onze welgemeende raad
aan en meldt uw aktiviteiten van groot
naar klein, denk niet daar hebben wij
toch niks aan, help de anderen die wel
gebruik maken van de evenementenka
lender, daar zijn wij u dankbaar voor.
Laat ons niet in de steek.
Help elkaar. De gemeente zelf geeft ook
alle medewerking en hulp die zij kunnen
bieden. Dus wat let ons om daar aan ee
te werken alleen maar makkelijk.
Als u allen reageert dan kan er misschien
een jaaropgave komen voor de deelne
mende verenigingen. U kunt altijd bellen
voor inlichtingen betreft data en of akti
viteiten. Is dat niet makkelijk wij vinden
dat deze kalender moet blijven maar dan
wel voor u allemaal!
Wij hopen op uw medewerking.
Bestuur Buurtschap Nerhoven Noord
Gilze
P.S. Even een briefje met uw aktiviteiten
naar evenementenkalender, afd Pers en
Voorlichting, gemeente Gilze-Rijen.
Doen - Doen - Doen a.u.b.
fttcnbineerd ophalen
1 direkteur van de D.G.W., de heer A.
9 Irtea, de chef Onderhoud en Reiniging
i I Adriaanssen, de Chef Kabinet en
Boröchting H. Prinssen en de zich later
■1 ourgemeester drs. A. Aarts aan-
■ot De heer Joosen zei het belangrijk
vinden vanuit de bestuurskant een
lar dingen te zeggen. ’Min of meer is
B oepassing: lang gewacht, nooit ver-
■cht, toch gekregen. Als mannen van
einingsdienst maakten jullie vaak
Iran aissievergaderingen mee, tijdens
Hike je dan zat te tellen hoeveel voor
al tegenstanders er voor een nieuwe wa-
■vJHB waren. Achter de schermen is er ein-
MVos veel afgepraat. Dat ging dan niet
ffiBen ,ÜVer de vraag of we een nieuwe
ilwagcn zouden kopen, maar het
rof ook de vraag of we als gemeente
iden gaan privatiseren. Afstoten naar
reguliere bedrijfsleven dus. Uiteinde-
sloeg de balans door naar 't zelf op
en van huisvuil. Dat die beslissing
I is uiteindelijk in niet geringe mate te
eken aan de manier waarop jullie je
rk doen’.
meen te mogen zeggen dat we in on-
gemeente een goed georganiseerde,
■feks werkende huisvuilophaaldienst
)ben. De mensen achter de buro’s
nnen danwel routes en schema’s ma-
i, ais jullie die het werk moeten doen
niet voor 100% achterstaan lukt het
t. Door jullie werkwijze dwong je als
«are een positieve beslissing af voor
aanschaf. Daarmee wil ik jullie
ag feliciteren. Het is een kompli-
at waard’.
in de andere kant, als bestuurder in
momische benarde tijden, moet ik er
li op wijzen dat jullie een berg geld in
iden krijgen waar je niet goed van
rdt. Wees ef alsjeblieft zuinig op. Dat
ren jullie overigens ook al op de ou-
h het had er veel van weg dat jullie
1 de klub ’keep them roling’ waren,
de hielden de zaak draaiende, ook
irvoor dank’! De wethouder zei nog
de nieuwe wagen al twee jaren eerder
de begroting stond, telkens weer werd
teruggeschoven. ’Heel veel werkple-
met de nieuwe wagen. Het hele
teem is een team work, we hebben nu
leede wagens. We beginnen aan een
eilijke klus, het gekomineerd ophalen
1 gewoon en grofvuil. In het begin zal
niet meevallen. Voor de burger niet
dat men niet precies weet hoe men
«P straat moet aanbieden, voor jullie
t omdat je van alles en nog wat zult
inkomen. Ik vraag bij voorbaat: pro-
I in het begin zoveel mogelijk mee te
iroyiseren, in te spelen op de proble-
II die je op straat tegenkomt. Los het
i op, dan ben ik ervan overtuigd dat
reen tijdje alles soepel loopt’. Tot de
g24 van Saval-Kromenburg en van
'cedes zou de wethouder zeggen: ’Als
(r zoveel plezier en werkgenoegen van
'«n als van de andere wagen dan
m ik dat het een goede keuze is ge-
Er staat een ster op en die staat
"kwaliteit’! Hij hoopte dat de man-
tan de reinigingsdienst spoedig hele-
vertrouwd zouden zijn met de be-
■BI
de chef afdeling reiniging en onderhoud met de Boys van de ophaaldienst voor
1 nieuwe wagen. Links eenzelfde type van 1981
ijuagmiddag waren we bij de Dienst Gemeente Werken (DGW) aan de Rem-
induaan, waar wethouder C. Joosen de sleutel van een nieuwe vuilniswagen aan
e Boys’ overdroeg. Ad Machielsen ontving de sleutel als chauffeur van het voer-
ig, dat de reinigingsdienst van de gemeente op slag modem maakte. De over
acht gebeurde in aanwezigheid van J. Kronenburg en J. den Haak als respektie-
Hjk vertegenwoordiger en technisch instrukteur van Savel-Kronenburg van B.
trader en B. Kluitmans als vertegenwoordiger en chef werkplaats van Mercedes, het gekombineerd ophalen van grof en
diening van de moderne wagen, in welke
hij de aloude uitspraak aanhaaldc: ge
mak went gauw!
Besparing Transportkosten
Tot de leveranciers zei hij dat er op een
biezondere konstruktieve wijze zaken
waren gedaan, iets wat men van de zijde
van het gemeente bestuur wist te waarde
ren. ’Ik hoop dat de relatie tussen u en
ons zal blijven zoals die is, want we zul
len u nodig hebben voor de service en
dergelijke’. Hij bracht dank aan alle le
den van de D.G.W. die hadden meege
werkt dtot een goede oordeelsvorming en
tenslotte ook een verantwoorde besluit
vorming te komen. Na het overhandigen
van de sleutel en het demonstreren van
de technische snufjes, dronk het gezel
schap in de riante kantine van de
D.G.W. nog een drankje. Tijdens deze
vroegen we Ad Adriaanssen naar wat
biezonderheden. De auto bestaat uit een
Mercedes chassis en een Savel-
Kronenburg opbouw. Het systeem is van
het Duitse Haller X2, door Kronenburg
in licentie gebouwd. De motor heeft een
vermogen van 220 PK, de tankinhoud is
200 liter diesel.
Al ongeveer 3 jaren speelt men met de
gedachten van de aanschaf, waarmee
een bedrag is gemoeid van 233 duizend
gulden. Twee vuilniswagens werden
verkocht, na respektievelijk 12 en 10
jaren oud waren ze totaal op. Kan de
nieuwe 10 ton laden, de oudjes beperk
ten zich tot 6 ton. De inhoud van de
laadruimte is 18 m3. Het grote laadver
mogen is interessant vanwege de grote
afstand naar de regionale stortplaats,
dwars door Tilburg. Een groter laadver
mogen betekent minder ritten, wat al
direkt besparingen oplevert.
De nieuwe wagen is 3 assig. Omdat de
middelste meestuurt krijgt hij ’t rijgedrag
van een 2 assige wagen, waardoor bij
voorbeeld voorkomen wordt dat klinkers
uit de straat worden gedraaid. De nieu-
E we aanwinst heeft een verbeterde kraak-
persinstallatie, hydraulische-elektrische
t bestuurd. Deze, bestaande uit een slede
s en een persblad, is biezonder veilig voor
de beladers. De wagen heeft overigens
meerdere beveiligingen, zoals treeplank-
beveiliging en noodstopknopen. De wa-
I gen is onderhoudsarm vanwege een
automatisch smeersysteem. In veel
woonstraten rijdt de wagen achteruit om
het vuilnis op te halen, gedachten leven
om hem vanwege dat feit uit te rusten
met een SONAR-installatie, die waar
schuwt als hij op een afstand van 1.50
meter van een objekt komt. De 2 wagens
die onze gemeente thans in dienst heeft
verzorgen de ophaaldienst in alle 4 de
kerkdorpen, waarvoor elke week maar
liefst 925 kilometer moet worden gere
den. Voorlopig gaat de nieuwe wagen
ook nog een halve dag per week (alleen
met chauffeur) naar Dongen, waardoor
de rentabiliteit optimaal is. Zoals men
verleden week op de info-pagina van dit
Weekblad heeft kunnen lezen wordt van
af 5 augustus aanstaande begonnen met
rw' 1
I H
ilNA
■EKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 17 JULI 1985
PAGINA 16
Foto: Joost van Hoek
-
z sS