Terugblik op het weer ypermoderne tweede vuilniswagen stelt optimale rviceverlening veilig westering 233.000,— Attentie! Van onze weerkundige medewerker Verrassingsreis B.S. Nerhoven Noord een succes Bijen- en bloemenpraat Het belang van de evenementenkalender In memoriam Jos Hopstaken NVE n! gewoon vuil, per die datum ook worden de route’s gewijzigd. 6 2 9 5 10 10(5) 4(6) 140 (62) De Hultense EHBO-vereniging start in sept. ’n nieuwe EHBO-cursus; - om de 2 weken 1 les t/m maart; - op ma. of di.-avond - les v. instructeur dr. Wolvekamp - kosten 75,—. Voor meer informatie en/of aanmelding, bel mej. D. Menssen, tel. 01612-2583 of dhr. A. v. Enschot, tel. 01612-5566. Doe mee! Tot ziens. opnieuw een gemakkelijke prooi voor Atlantische onregelmatigheden. Op 24 juni brak in het begin van de mid dag een korte, maar felle bui los, met krachtig onweer en hagelstenen als knik kers. De dagen hierna bleven storingen over trekken, soms met onweerachtig karak ter. De laatste junidag kwamen we aan de rand van een mooi weer gebied boven Frankrijk. De zon kwam goed door en voor het eerst sedert 6 juni klom het kwik tot boven 20 graden. Het afgebro ken zomer perspectief werd aarzelend weer opgepakt. Met deze laatste junidag erbij, kon ik 7 dagen noteren waarop net 20 graden of warmer werd. Gemiddeld zouden dit er 17 behoren te zijn. Vorig jaar juni zaten we met 11 van zulke dagen ook al onder normaal. Wat cijfermateriaal, tussen haakjes de normalen te Gilze en Rijen. Gem. temperatuur: 13.8 (15.3) Gem. max. temperartuur: 18.7 (20.5) Aantal dagen veel zon: zonloos: overdag droog: weercijfer 8 of meer: weercijfer 4 of minder: onweer: 25 graden of meer: neerslag totaal: Besluitend: een maand met een fraaie start en een redelijk eind. Daartussen ruim drie weken onbestendigheid. Op 4 dagen hagelval van enige betekenis. Het was slecht, maar het is wel eens slechter geweest. Bedenk hoe slechter het slechte weer, hoe groter de kans op verbetering. Prettige vakantie, John Kerkhof, weerstation ’Rijen’ Met het huidige weer en de vele bloemen leven de bijen nu in ,’t land van melk en honing’. Er is heel wat dracht en de bij envolken vliegen af en aan. Het verzamelen van alle benodigde stof fen is voor de bijen een zware opgave ie eindigt bij de honing die wij zo graag eten. Hoe gaat dat? De bij die nektar verzamelt heeft ook zelf energie nodig. Dit voedsel voor eigen onderhoud pas seert slokdarm en voormaag en komt door de echte maag in de darmen. Maar de bij neemt ook nektar mee voor het volk, daar is het om begonnen. Tussen voormaal en echte maag zit een soort klep waardoor het onmogelijk is dat nektar uit de echte maag terugkeert in de voormaag. Zodoende blijft de nek tar die verzameld werd voor het thuis- volk in de voormaag en kan zodoende bij terugkeer van de bij in kast of korf via de mondholte afgegeven worden en na veel bewerkingen opgeslagen worden in de cellen. Een vliegbij weegt ongeveer 100 mg. en brengt per vlucht 10 mg. nektar mee. Bloemennektar bevat tenminste 3% sui ker, een lager gehalte wordt door de bij Besturen van alle soorten clubs, stichtin gen, verenigingen van de gemeente Gilze en Rijen, Hulten en Molenschot. Lees dit a.u.b. heel goed. I.v.m. uw ak tiviteiten die u gaat houden in de toe komst. De evenementenkalender is voor ons allen onmisbaar, maak daar a.u.b. zo snel mogelijk gebruik van en geef uw aktiviteiten door aan de gemeente afd. Pers en Voorlichting. Zoals u weet worden er steeds meer gro te aktiviteiten gehouden in onze gemeen te zoals een rommelmarkt, kermis, zes kamp tournooi, fiets- en autoritten en sportdagen en vele ander grote festivitei ten waarom dat weten wij ook om ons gezicht te laten zien aan anderen en om onze kas wat te versterken dat is toch zo. Is het dan niet beter om dit goed te rege len en niet met 4-5 verenigingen te gelijk een aktiviteit te houden. Daar is nie mand bij gebaat u niet en de anderen ook niet, ook dat is waar. Iemand zal er schade van hebben en dat is toch niet de bedoeling. Daarom om deze problemen samen op te gaan lossen is er de hulp van de gemeente Gilze-Rijen. Want als wij weten, let wel weten, via de kalender dat het al een druk weekend is dan ver schuiven wij liever naar een andere da tum. Als u dat nou ook vindt, en dat niet meegenomen. Om dus 1 kg. nektar te verzamelen moet een bij 1000 x 100 vluchten maken. Na de bewerkingen door de huisbijen in het volk blijft er on geveer 35 gram zuivere honing over. Ge lukkig hoeft de bij het niet alleen te doen, in deze tijd bestaat een volk uit 40- tot 50-duizend bijen. Voor het opslaan van honing is raat no dig. Raatbouw gebeurt met was. Voor een kilo was hebben de bijen 8 kilo ho ning nodig. De sommetjes om uit te re kenen hoeveel nektar er gehaald moet worden om een bijenvolk in stand te houden en bovendien zoveel honing te produceren dat de mens ook nog kan ge nieten laten wij graag aan u over, het brengt de imker tot een diep respekt voor de bijen. Op weg naar de nektar wordt bij de bloemen vaak aangegeven door strepen en/of een al of niet riekende vlek, de z.g.n. honingmerken. Het is b.v. gemakkelijk te bewijzen dat dagvlinders op honingmerken afkomen. Leg een blauwe bloem met een geel ho- ningmerk tussen 2 glasplaten (dus geen geur en geen natuurlijke vorm) dan zal een vlinder met de roltong op de plaats van de vlek proberen nektar te vinden. Zelfs bij de bijen is dit bewijsbaar. Maar goed ook, de vliesvleugelingen bestuiven meer soorten bloemen dan alle andere insekten samen. We mogen ze wel dank baar zijn die vele insekten. Gilzer Imkers. Prachtig weer j.l. zaterdag, een bus met gezellig mensen, wat wil je dan nog meer. Nou nog meer gezelligheid, en dat was er de gehele dag. Een prachtige huif kartocht door de Veluwse bossen met daarna een bezoek aan een recreatiepark niet te groot maar van alles te doen voor iedereen alweer goed! Nou en als je dan als afscheid van deze reis nog een gezel lig diner voorgeschoteld krijgt met van alles ruim voldoende en een vriendelijke bediening die niets te veel was nou dan is het resultaat prima. Een pluim voor de Ster in Nieuwkuyk en de firma Diepstraten. Een mooie reis op en top verzorgd, een goede bus en een prima chauffeur, bedankt. Maar aan alles komt een eind, maar dat dit tegenviel was alleen maar een goed eind vanwege de gezelligheid tot aan de Hultenseweg was het gezang te horen in de bus. Be dankt mensen, voor jullie gezelligheid en tot de volgende keer, want het is zeker voor herhaling vatbaar. Dat zei u ook en wij willen het graag weer eens opnieuw organiseren. Zaterdagmorgen bereikte ons het droevige bericht dat onze medewer ker Jos Hopstaken vrijdagavond door een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Samen met hem vonden ook zijn ouders de dood bij dit onge luk. Sinds 1 maart 1980 is Jos Hopstaken bij de gemeente Gilze en Rijen in dienst als contactfunctionaris voor de zigeuners. Als vertrouwensman tussen het ge meentebestuur en de zigeuners func tioneerde hij in een dikwijls moeilijke situatie. Hij moest deze groep zigeu ners die zich toch al erg miskend voelden, begeleiden en bijstaan in de problemen, zodat de zogewenste in tegratie met de bevolking gestalte zou kunnen worden gegeven. Zijn moeilijke taak en zijn enorme werkinzet hebben hem gekenmerkt als een functionaris, die nagenoeg al zijn tijd besteedde aan ’zijn’ zigeu ners. Veel energie stak hij in het pogen de zigeuners volledig zelfstandig te laten functioneren, zodanig dat integratie van deze bevolkingsgroep verwezen lijkt kon worden. In de laatste fase van zijn taak, het sedentair huisvesten van de laatste zigeuners in ’stenen’ woningen, is hij ons ontvallen. Wij wensen zijn familie veel sterkte toe in deze zware dagen. Jos Hopsta ken zullen wij blijven herinneren als een plezierig en beminnelijk mens, die met zijn inzet voor zijn dikwijls moeilijke taak een voorbeeld mag blijven voor velen. Het gemeentebestuur van Gilze en Rijen Juni 1985: niemand was in zijn schik met al dat gedonder, geplens en getik De afgelopen maand was koud, somber en vooral veel te nat. Te Rijen is 140mm naar beneden gekomen. Gemiddeld valt er in juni slechts 62mm. De maand opende zoals zij ook eindig de: in zomers perspectief. De eerste juni dagen werd het bij aanhoudende zonne schijn elke dag wanner. Op 4 juni werd het hoogtepunt bereikt met ruim 30 gra den. In de avond en nacht maakte een langdurig onweer, met plaatselijk zeer krachtige ontladingen, een einde aan het zomerweer. Dit einde vormde het begin van een langdurige slechtweerperiode. Op 5 en 6 juni kwam het kwik nog boven de 20 graden, maar de zon ging schuil achter wolken en later viel ook regen. Na de 6e kwam het ruim drie weken niet meer tot 20 graden. Op 7 juni trok een buitenlijn over het land met licht onweer. Hierachter stroomde koude poollucht over ons land. Gedurende de periode 8 t/m 12 ju ni bleven we in deze poollucht met talrij ke buien, vaak met hagel en onweer, en op de 12e te Rijen ook zware windstoten. De temperaturen bleven héél ver achter. Zo bleef op mijn station de temperatuur op 8 juni rond 10 graden schommelen. Gemiddeld bekeken zou het kwik rond de 21 graden behoren te schommelen. Op 13 en 14 juni bleef het onder regen- gebieden opnieuw erg koud. Zo was het op de 14e om 12.00 uur te Rijen nog geen 9 graden. Het tijdvak 15-18 juni bracht ons wat beter weer. Dankzij hogedruk invloeden vanuit het zuidwesten bleef het droog en kwam de zon wat beter door. Het bleef echter koel. Doordat dit gebied met hogere luchtdruk naar het zuidoosten wegtrok, werden we hopen wij, dan geeft u zo snel mogelijk uw aktiviteiten door aan de evenemen tenkalender. Neemt u a.u.b. onze welgemeende raad aan en meldt uw aktiviteiten van groot naar klein, denk niet daar hebben wij toch niks aan, help de anderen die wel gebruik maken van de evenementenka lender, daar zijn wij u dankbaar voor. Laat ons niet in de steek. Help elkaar. De gemeente zelf geeft ook alle medewerking en hulp die zij kunnen bieden. Dus wat let ons om daar aan ee te werken alleen maar makkelijk. Als u allen reageert dan kan er misschien een jaaropgave komen voor de deelne mende verenigingen. U kunt altijd bellen voor inlichtingen betreft data en of akti viteiten. Is dat niet makkelijk wij vinden dat deze kalender moet blijven maar dan wel voor u allemaal! Wij hopen op uw medewerking. Bestuur Buurtschap Nerhoven Noord Gilze P.S. Even een briefje met uw aktiviteiten naar evenementenkalender, afd Pers en Voorlichting, gemeente Gilze-Rijen. Doen - Doen - Doen a.u.b. fttcnbineerd ophalen 1 direkteur van de D.G.W., de heer A. 9 Irtea, de chef Onderhoud en Reiniging i I Adriaanssen, de Chef Kabinet en Boröchting H. Prinssen en de zich later ■1 ourgemeester drs. A. Aarts aan- ■ot De heer Joosen zei het belangrijk vinden vanuit de bestuurskant een lar dingen te zeggen. ’Min of meer is B oepassing: lang gewacht, nooit ver- ■cht, toch gekregen. Als mannen van einingsdienst maakten jullie vaak Iran aissievergaderingen mee, tijdens Hike je dan zat te tellen hoeveel voor al tegenstanders er voor een nieuwe wa- ■vJHB waren. Achter de schermen is er ein- MVos veel afgepraat. Dat ging dan niet ffiBen ,ÜVer de vraag of we een nieuwe ilwagcn zouden kopen, maar het rof ook de vraag of we als gemeente iden gaan privatiseren. Afstoten naar reguliere bedrijfsleven dus. Uiteinde- sloeg de balans door naar 't zelf op en van huisvuil. Dat die beslissing I is uiteindelijk in niet geringe mate te eken aan de manier waarop jullie je rk doen’. meen te mogen zeggen dat we in on- gemeente een goed georganiseerde, ■feks werkende huisvuilophaaldienst )ben. De mensen achter de buro’s nnen danwel routes en schema’s ma- i, ais jullie die het werk moeten doen niet voor 100% achterstaan lukt het t. Door jullie werkwijze dwong je als «are een positieve beslissing af voor aanschaf. Daarmee wil ik jullie ag feliciteren. Het is een kompli- at waard’. in de andere kant, als bestuurder in momische benarde tijden, moet ik er li op wijzen dat jullie een berg geld in iden krijgen waar je niet goed van rdt. Wees ef alsjeblieft zuinig op. Dat ren jullie overigens ook al op de ou- h het had er veel van weg dat jullie 1 de klub ’keep them roling’ waren, de hielden de zaak draaiende, ook irvoor dank’! De wethouder zei nog de nieuwe wagen al twee jaren eerder de begroting stond, telkens weer werd teruggeschoven. ’Heel veel werkple- met de nieuwe wagen. Het hele teem is een team work, we hebben nu leede wagens. We beginnen aan een eilijke klus, het gekomineerd ophalen 1 gewoon en grofvuil. In het begin zal niet meevallen. Voor de burger niet dat men niet precies weet hoe men «P straat moet aanbieden, voor jullie t omdat je van alles en nog wat zult inkomen. Ik vraag bij voorbaat: pro- I in het begin zoveel mogelijk mee te iroyiseren, in te spelen op de proble- II die je op straat tegenkomt. Los het i op, dan ben ik ervan overtuigd dat reen tijdje alles soepel loopt’. Tot de g24 van Saval-Kromenburg en van 'cedes zou de wethouder zeggen: ’Als (r zoveel plezier en werkgenoegen van '«n als van de andere wagen dan m ik dat het een goede keuze is ge- Er staat een ster op en die staat "kwaliteit’! Hij hoopte dat de man- tan de reinigingsdienst spoedig hele- vertrouwd zouden zijn met de be- ■BI de chef afdeling reiniging en onderhoud met de Boys van de ophaaldienst voor 1 nieuwe wagen. Links eenzelfde type van 1981 ijuagmiddag waren we bij de Dienst Gemeente Werken (DGW) aan de Rem- induaan, waar wethouder C. Joosen de sleutel van een nieuwe vuilniswagen aan e Boys’ overdroeg. Ad Machielsen ontving de sleutel als chauffeur van het voer- ig, dat de reinigingsdienst van de gemeente op slag modem maakte. De over acht gebeurde in aanwezigheid van J. Kronenburg en J. den Haak als respektie- Hjk vertegenwoordiger en technisch instrukteur van Savel-Kronenburg van B. trader en B. Kluitmans als vertegenwoordiger en chef werkplaats van Mercedes, het gekombineerd ophalen van grof en diening van de moderne wagen, in welke hij de aloude uitspraak aanhaaldc: ge mak went gauw! Besparing Transportkosten Tot de leveranciers zei hij dat er op een biezondere konstruktieve wijze zaken waren gedaan, iets wat men van de zijde van het gemeente bestuur wist te waarde ren. ’Ik hoop dat de relatie tussen u en ons zal blijven zoals die is, want we zul len u nodig hebben voor de service en dergelijke’. Hij bracht dank aan alle le den van de D.G.W. die hadden meege werkt dtot een goede oordeelsvorming en tenslotte ook een verantwoorde besluit vorming te komen. Na het overhandigen van de sleutel en het demonstreren van de technische snufjes, dronk het gezel schap in de riante kantine van de D.G.W. nog een drankje. Tijdens deze vroegen we Ad Adriaanssen naar wat biezonderheden. De auto bestaat uit een Mercedes chassis en een Savel- Kronenburg opbouw. Het systeem is van het Duitse Haller X2, door Kronenburg in licentie gebouwd. De motor heeft een vermogen van 220 PK, de tankinhoud is 200 liter diesel. Al ongeveer 3 jaren speelt men met de gedachten van de aanschaf, waarmee een bedrag is gemoeid van 233 duizend gulden. Twee vuilniswagens werden verkocht, na respektievelijk 12 en 10 jaren oud waren ze totaal op. Kan de nieuwe 10 ton laden, de oudjes beperk ten zich tot 6 ton. De inhoud van de laadruimte is 18 m3. Het grote laadver mogen is interessant vanwege de grote afstand naar de regionale stortplaats, dwars door Tilburg. Een groter laadver mogen betekent minder ritten, wat al direkt besparingen oplevert. De nieuwe wagen is 3 assig. Omdat de middelste meestuurt krijgt hij ’t rijgedrag van een 2 assige wagen, waardoor bij voorbeeld voorkomen wordt dat klinkers uit de straat worden gedraaid. De nieu- E we aanwinst heeft een verbeterde kraak- persinstallatie, hydraulische-elektrische t bestuurd. Deze, bestaande uit een slede s en een persblad, is biezonder veilig voor de beladers. De wagen heeft overigens meerdere beveiligingen, zoals treeplank- beveiliging en noodstopknopen. De wa- I gen is onderhoudsarm vanwege een automatisch smeersysteem. In veel woonstraten rijdt de wagen achteruit om het vuilnis op te halen, gedachten leven om hem vanwege dat feit uit te rusten met een SONAR-installatie, die waar schuwt als hij op een afstand van 1.50 meter van een objekt komt. De 2 wagens die onze gemeente thans in dienst heeft verzorgen de ophaaldienst in alle 4 de kerkdorpen, waarvoor elke week maar liefst 925 kilometer moet worden gere den. Voorlopig gaat de nieuwe wagen ook nog een halve dag per week (alleen met chauffeur) naar Dongen, waardoor de rentabiliteit optimaal is. Zoals men verleden week op de info-pagina van dit Weekblad heeft kunnen lezen wordt van af 5 augustus aanstaande begonnen met rw' 1 I H ilNA ■EKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 17 JULI 1985 PAGINA 16 Foto: Joost van Hoek - z sS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1985 | | pagina 15