\-eeM&d
zich
Chauffeursvereniging Gilze-Rijen presenteert
Rijense Motorcross Club organiseert
idstrijden in de 125, 250 en 500 cc
et de ’’Familie-Truckersdag
10 Rijlessen voor f 250.-
Met de mogelijkheid tot het volgen van
theoriecursus volgens het nieuwe
ja/nee-computersysteem.
SPIJKER
BROEKEN
gebleekt of stone-washed
strakke en wijde modellen
o.a. BALL - EDWIN - BOBOS enz.
Aanstaande zaterdag
\ag op de Grote Heide in Rijen
GRATIS huis-aaivhuis in Gilze, Rijen, Bulten en Molenschot
II
Autorijschool Fred Leusink
Schoorveken 104 Rijen.
MIRABELLE
e da
iar
le
u
g<-
ll
13
19 en 23
l ze
af
ort
gina
isdag 15 augustus 1984
laargang - No. 33
t
n
rte Golf
&na
'morandum
gina
1-
ste
nsen
in Nood
gina
v-
meente Info
igina
ÏN
EN
Bel en informeer 01612-4641 of
kom even bij ons langs.
cdei
en di
n) co
jaarlijks met iets nieuws moest komen.
De verplichte inventiviteit bezorgde de
vereniging nóg meer aanzien. Het be
hoeft nauwelijks verwondering dat men
ook aan de wieg stond van de landelijke
’Vereniging N.C.K.B.’. (Nederlandse
Chauffeurs Kampioenschappen en Be-
hendigheidswedstrijden). In de ons om
op z
k
komen, wat de bedoeling van een hechte
onderlinge band, veel minder gemakke
lijk realiseerbaar zou maken”.
De vereniging heeft eigenlijk vanaf het
begin een voortrekkersrol vervuld. Dat
kwam mede door ’t feit dat men de eni
ge was in Nederland, behoudens dan
een ’slapende’ vereniging op Goere-
Overflakkee. Toen Gilze-Rijen, óók en
vooral door haar prestatie in internatio
naal verband nadrukkelijk in de publi
citeit kwam, schoten her en der in den
lande de Chauffeursklups als pad
destoelen uit de grond. Moeilijk hadden
die ’nieuwkomers’ het niet. In de
meeste gevallen dupliceerde men de
Statuten van Gilze-Rijen, in alle geval
len nam men de aktiviteiten over!
Men kan dat als een forse aai over de
ns'aande zondag (19 augustus) staan we voor de organisatie van de zesde
i
land. Hiernaast is er nog een wedstrijd in de 250 cc en de 5Ö0 cc. Een vol-
gemeente vooral door jeugdigen vee
klandistien werd gecrosst. Bossen en
plantsoenen hadden ’t zwaar te verdu
ren. Via een vereniging en een eigen
crosterrein meenden we daaraan perk en
paal te kunnen stellen, wat in het voor
deel was voor iedereen. Van alle partijen
vierde maal een wedstrijd toegewezen,
voor de eerste keer zou ook de zijspan
klasse in Rijen in aktie komen. Opnieuw
was de regen spelbreker, toch werd het
een prima wedstrijd, waarvoor we lof
ontvingen van de N.M.B. voor de orga
nisatie. Ofschoon we er financieel net
uitsprongen liet de kas het niet toe dat
we ook in ’82 een grote wedstrijd organi
seerden. We zochten een alternatief mid
dels een motorshow bij Boerke Jacobs.
Het werd een sukses, maar het ledenver
lies zette zich door”.
”Ecn absoluut dieptepunt bereikten we
met nog slechts een 20-tal leden. Op 1
januari 1983 integreerde de N.M.B. in
de K.N.M.V. (Kon. Ned. Motorrijders
Bond). Toen we verleden jaar ons
eerste lustrum vierden meenden we iets
aparts te moeten doen voor de trouw
gebleven leden, van de K.N.M.V. kre
gen we zowaar op 10 april de organisa
tie van een wedstrijd voor het Neder
lands kampioenschap in de 250 cc toe
gewezen. Cees van der Ven werd een
royaal winnaar, hij zou datzelfde sei
zoen afsluiten met een Nederlands
Kampioenschap^”
We verwierven internationale lof, van
zowel rijders als de Bond. Vooral de
veiligheid van het circuit werd gepre
zen. Je moet van goede huize komen
om voor dat soort wedstrijden in aan
merking te komen, er sprak een duide
lijke waardering én ondersteuning uit
voor de K.N.M.V. De twijfelaars rond
onze vereniging, ik denk te mogen zeg
gen dat dit ook voor de autoriteiten
gold, zagen er een duidelijk teken in dat
we wel degelijk bestaansrecht hadden.
Eindelijk kwamen we daarna in een
stroomversnelling ten goede. Van de
wethouder kregen we te horen dat we
vanaf l-12-’83 op de Grote Heide (na
bij het sportpark ”De Vijf Eiken”
mochten gaan trainen”.
PROEFJAAR
”In januari van dit jaar hadden we alle
vergunningen binnen, daarna konden we
vervolg op pagina 15
ny Strijbos in aktie in de 125 cc klasse
ijn op 17 maart 1978 opgericht, hebben meer dan eens bewezen dat we alle
nsrecht hadden en hebben, maar we kregen eigenlijk nog nooit de wind eens
eilen. Ik mag eerder spreken van tegenwind. Niettemin gingen we stug door.
crosswedstrijd in de klasse 125 cc die meetelt voor het kampioenschap van
I
ig programma dus”!
I VOORSPOED
listcren naar Ben Schouten, de
(ter van de Rijense Motorcross
(R.M.C.). Omdat we nog nooit
deze vereniging schreven, terwijl
ach een gemeentelijke club is, vra-
e de preases ons ook iets over de
lande jaren te vertellen. Hij is
e best bereid, maar naarmate hij
rt konkluderen we voor ons zelf
voornamelijk roeien tegen de
in was. ”De initiatiefnemers
is waren Roel Willemen, Cor van
roek en ik, minder direkt hadden
inderen hun waardevolle inbreng,
inleiding was het feit dat er in de
- j.ki Al in eerste bestuur was ik voor- vierde maal
dus! Al in ’t eerste bestuur was ik voor
zitter, bijgestaan door Johan van den
Berg (sekretaris) en Cor van den Broek
(penningmeester). Vanaf de eerste dag
zijn we gestart met een briefwisseling met
de gemeente, om een cross- c.q. trai-
ningscircuit aangewezen te krijgen”.
”Ik geloof niet dat ik te veel zeg dat we
tot en met vandaag nog altijd aan de bel
trekken, ik geloof ook dat we geduren
de vele jaren maar zo’n beetje aan ’t
lijntje zijn gehouden. En dat was jam
mer. Gestart met een dertigtal leden
maakten we immers van meet af aan
een geweldige groei door, in ’79 telden
we bijna 100 leden. En dat terwijl we
geen enkele faciliteit te bieden
hadden”.
”In ’79, om precies te zijn op 1 septem
ber, zouden we een motorcrosswedstrijd
organiseren op de ’Grote Heide’. Er gin
gen gesprekken met de gemeente aan
vooraf, alsmede onze aanvraag bij De
fensie, de eigenaar van het terrein. Door
een ambtelijke fout binnen ons eigen ge-
meenteapparaat kregen we geen toestem
ming en moesten we zo’n 400 ingeschre
ven rijders afzeggen. Ik schat dat we
voor tweeduizend gulden onkosten ge
maakt hadden dus ook financieel kre
gen we een dreun te inkasseren. De
westrijd werd verschoven naar 14 okto
ber. Toen speelde de stromende regen
ons parten, doch ondanks dat mochten
we ons toch tevreden noemen”.
DIEPTEPUNT
”Ook een jaar later, op 20 juli, was de
regen spelbreker rond onze tweede
wedstrijd. Door de Ned. Motorsport
Bond (N.M.B.) werd ons een vervangen
de wedstrijd toegewezen op 16 novem
ber. Zowel gemeente als Defensie gaven
alle medewerking, een gegeven wat we in
grote dank aanvaarden. Maar toen we in
1981 nog altijd geen crossterrein ter be
schikking hadden, hielden veel leden het
voor gezien. Ik denk dat we nog met een
50-tal getrouwen overbleven om te trach
ten het initiatief uiteindelijk te doen sla
gen. Op 14 juni 1981 kregen we voor de
te ver van huis en veilig kon worden
takT ontstond de vereniging, omdat de
Statuten op 14 januari ’78 haar goed
keuring kregen, werd die datum als start
50 leden. Men groeide vanaf de
leden. Hiervan komen er een honderdtal
uit de eigen gemeente, de overigen uit de
grote regio en een enkele ook wel uit
Zuid-Holland. De dit jaar als voorzitter
afgetreden Arie Verhoeven, die enorme
verdiensten op zijn konto schreef, zei
ons verleden jaar: ”Als we dat zouden
willen, hadden we binnen de kortste ke
ren meer dan drie duizend leden.
Maar die zouden dan uit het hele land
met kolossen van wagens tot op centimeters manoeuvreren in de behendigheids-
wedstrijden
Op de keeper beschouwd werd uit pure onenigheid in 1977 de ’Chauffeursvereni
ging Gilze-Rijen’ opgericht. Nu, nog slechts zes jaren later, is de verleiding groo
om te denken dat men al tientallen jaren bestaat. Men geniet immers in zowel
binnen- als buitenland een uitstekende naam en is tot zeer yer over de landsgrenzen
bekend. Ligt de kwaliteit hieraan ten grondslag, ook de aktiviteiten die men organi
seert droegen hiertoe bij. Op aanstaande zaterdag (18 augustus) plaats men zich
weer in de schijnwerpers via de jaarlijkse ’Familie-Truckersdag’, die zoals gewoon
lijk voor veel bedrijvigheid op en rond het Ericssonparkeerterrein gaat zorgen.
VOORBEELD
Wat de onenigheid betreft waaruit men
werd geboren, was de burgerij het in ’77
knap beu om zeer regelmatig een gepar
keerde vrachtauto voor de deur te heb
ben. Er kwamen klachten binnen bij de
gemeente, deze zocht kontakt met een
aantal vrachtwagenchauffeurs om te
trachten in goed overleg een oplossing te
vinden. Dat lukte, temeer omdat de
chauffeurs bereid bleken alle medewer
king te verlenen mits hun voertuig niet al
te ver van huis en veilig kon worden
weggezet. Uit het noodgedwongen kon
takt ontstond de vereniging, omdat de
Statuten op 14 januari ’78 haar goed
keuring kregen, werd die datum als start
aangehouden. Bij de oprichting telde
men 50 leden. Men groeide vanaf de
eerste dag, momenteel telt men ruim 150 |30'i ervaren, feit was wel dat Gilze-Rijen
I4iprvan Lnmpn er een honderdtal mot iotc nwnwc mnpct Vnmen
De verplichte inventiviteit bezorgde
hoeft nauwelijks verwondering dat
’Vereniging N.C.K.B.’. (Nederlandse
Chauffeurs Kampioenschappen t.. 2.
les ma
4
■L X
GINi
t.
e
■x>.
het grote aantal geslaagden SPECIALE Z0MERAANBIED1NG:
Haansbergseweg - Rijen
(Industrieterrein)
ver volg op pagina 15
Gilze en Rijen
Uitgeverij Em. de Jong B.V., Telefoon 04257-8922*. Postbus 8, Baarle-Nassau. - Kopij vóór maandag 8 30 uur en advertenties
vóór 12 30 uur in ons bezit. Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen:
Drogisterij "De Trekpleister", Raadhuisplein 31, Telefoon 01612-4136. - Inlichtingen over advertenties (buiten kantoortijd^ Tele
foon 013-343277. Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.30 uur. (Alléén via nummer 04257-8922
Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen kontant.