\-eeM&d zich Chauffeursvereniging Gilze-Rijen presenteert Rijense Motorcross Club organiseert idstrijden in de 125, 250 en 500 cc et de ’’Familie-Truckersdag 10 Rijlessen voor f 250.- Met de mogelijkheid tot het volgen van theoriecursus volgens het nieuwe ja/nee-computersysteem. SPIJKER BROEKEN gebleekt of stone-washed strakke en wijde modellen o.a. BALL - EDWIN - BOBOS enz. Aanstaande zaterdag \ag op de Grote Heide in Rijen GRATIS huis-aaivhuis in Gilze, Rijen, Bulten en Molenschot II Autorijschool Fred Leusink Schoorveken 104 Rijen. MIRABELLE e da iar le u g<- ll 13 19 en 23 l ze af ort gina isdag 15 augustus 1984 laargang - No. 33 t n rte Golf &na 'morandum gina 1- ste nsen in Nood gina v- meente Info igina ÏN EN Bel en informeer 01612-4641 of kom even bij ons langs. cdei en di n) co jaarlijks met iets nieuws moest komen. De verplichte inventiviteit bezorgde de vereniging nóg meer aanzien. Het be hoeft nauwelijks verwondering dat men ook aan de wieg stond van de landelijke ’Vereniging N.C.K.B.’. (Nederlandse Chauffeurs Kampioenschappen en Be- hendigheidswedstrijden). In de ons om op z k komen, wat de bedoeling van een hechte onderlinge band, veel minder gemakke lijk realiseerbaar zou maken”. De vereniging heeft eigenlijk vanaf het begin een voortrekkersrol vervuld. Dat kwam mede door ’t feit dat men de eni ge was in Nederland, behoudens dan een ’slapende’ vereniging op Goere- Overflakkee. Toen Gilze-Rijen, óók en vooral door haar prestatie in internatio naal verband nadrukkelijk in de publi citeit kwam, schoten her en der in den lande de Chauffeursklups als pad destoelen uit de grond. Moeilijk hadden die ’nieuwkomers’ het niet. In de meeste gevallen dupliceerde men de Statuten van Gilze-Rijen, in alle geval len nam men de aktiviteiten over! Men kan dat als een forse aai over de ns'aande zondag (19 augustus) staan we voor de organisatie van de zesde i land. Hiernaast is er nog een wedstrijd in de 250 cc en de 5Ö0 cc. Een vol- gemeente vooral door jeugdigen vee klandistien werd gecrosst. Bossen en plantsoenen hadden ’t zwaar te verdu ren. Via een vereniging en een eigen crosterrein meenden we daaraan perk en paal te kunnen stellen, wat in het voor deel was voor iedereen. Van alle partijen vierde maal een wedstrijd toegewezen, voor de eerste keer zou ook de zijspan klasse in Rijen in aktie komen. Opnieuw was de regen spelbreker, toch werd het een prima wedstrijd, waarvoor we lof ontvingen van de N.M.B. voor de orga nisatie. Ofschoon we er financieel net uitsprongen liet de kas het niet toe dat we ook in ’82 een grote wedstrijd organi seerden. We zochten een alternatief mid dels een motorshow bij Boerke Jacobs. Het werd een sukses, maar het ledenver lies zette zich door”. ”Ecn absoluut dieptepunt bereikten we met nog slechts een 20-tal leden. Op 1 januari 1983 integreerde de N.M.B. in de K.N.M.V. (Kon. Ned. Motorrijders Bond). Toen we verleden jaar ons eerste lustrum vierden meenden we iets aparts te moeten doen voor de trouw gebleven leden, van de K.N.M.V. kre gen we zowaar op 10 april de organisa tie van een wedstrijd voor het Neder lands kampioenschap in de 250 cc toe gewezen. Cees van der Ven werd een royaal winnaar, hij zou datzelfde sei zoen afsluiten met een Nederlands Kampioenschap^” We verwierven internationale lof, van zowel rijders als de Bond. Vooral de veiligheid van het circuit werd gepre zen. Je moet van goede huize komen om voor dat soort wedstrijden in aan merking te komen, er sprak een duide lijke waardering én ondersteuning uit voor de K.N.M.V. De twijfelaars rond onze vereniging, ik denk te mogen zeg gen dat dit ook voor de autoriteiten gold, zagen er een duidelijk teken in dat we wel degelijk bestaansrecht hadden. Eindelijk kwamen we daarna in een stroomversnelling ten goede. Van de wethouder kregen we te horen dat we vanaf l-12-’83 op de Grote Heide (na bij het sportpark ”De Vijf Eiken” mochten gaan trainen”. PROEFJAAR ”In januari van dit jaar hadden we alle vergunningen binnen, daarna konden we vervolg op pagina 15 ny Strijbos in aktie in de 125 cc klasse ijn op 17 maart 1978 opgericht, hebben meer dan eens bewezen dat we alle nsrecht hadden en hebben, maar we kregen eigenlijk nog nooit de wind eens eilen. Ik mag eerder spreken van tegenwind. Niettemin gingen we stug door. crosswedstrijd in de klasse 125 cc die meetelt voor het kampioenschap van I ig programma dus”! I VOORSPOED listcren naar Ben Schouten, de (ter van de Rijense Motorcross (R.M.C.). Omdat we nog nooit deze vereniging schreven, terwijl ach een gemeentelijke club is, vra- e de preases ons ook iets over de lande jaren te vertellen. Hij is e best bereid, maar naarmate hij rt konkluderen we voor ons zelf voornamelijk roeien tegen de in was. ”De initiatiefnemers is waren Roel Willemen, Cor van roek en ik, minder direkt hadden inderen hun waardevolle inbreng, inleiding was het feit dat er in de - j.ki Al in eerste bestuur was ik voor- vierde maal dus! Al in ’t eerste bestuur was ik voor zitter, bijgestaan door Johan van den Berg (sekretaris) en Cor van den Broek (penningmeester). Vanaf de eerste dag zijn we gestart met een briefwisseling met de gemeente, om een cross- c.q. trai- ningscircuit aangewezen te krijgen”. ”Ik geloof niet dat ik te veel zeg dat we tot en met vandaag nog altijd aan de bel trekken, ik geloof ook dat we geduren de vele jaren maar zo’n beetje aan ’t lijntje zijn gehouden. En dat was jam mer. Gestart met een dertigtal leden maakten we immers van meet af aan een geweldige groei door, in ’79 telden we bijna 100 leden. En dat terwijl we geen enkele faciliteit te bieden hadden”. ”In ’79, om precies te zijn op 1 septem ber, zouden we een motorcrosswedstrijd organiseren op de ’Grote Heide’. Er gin gen gesprekken met de gemeente aan vooraf, alsmede onze aanvraag bij De fensie, de eigenaar van het terrein. Door een ambtelijke fout binnen ons eigen ge- meenteapparaat kregen we geen toestem ming en moesten we zo’n 400 ingeschre ven rijders afzeggen. Ik schat dat we voor tweeduizend gulden onkosten ge maakt hadden dus ook financieel kre gen we een dreun te inkasseren. De westrijd werd verschoven naar 14 okto ber. Toen speelde de stromende regen ons parten, doch ondanks dat mochten we ons toch tevreden noemen”. DIEPTEPUNT ”Ook een jaar later, op 20 juli, was de regen spelbreker rond onze tweede wedstrijd. Door de Ned. Motorsport Bond (N.M.B.) werd ons een vervangen de wedstrijd toegewezen op 16 novem ber. Zowel gemeente als Defensie gaven alle medewerking, een gegeven wat we in grote dank aanvaarden. Maar toen we in 1981 nog altijd geen crossterrein ter be schikking hadden, hielden veel leden het voor gezien. Ik denk dat we nog met een 50-tal getrouwen overbleven om te trach ten het initiatief uiteindelijk te doen sla gen. Op 14 juni 1981 kregen we voor de te ver van huis en veilig kon worden takT ontstond de vereniging, omdat de Statuten op 14 januari ’78 haar goed keuring kregen, werd die datum als start 50 leden. Men groeide vanaf de leden. Hiervan komen er een honderdtal uit de eigen gemeente, de overigen uit de grote regio en een enkele ook wel uit Zuid-Holland. De dit jaar als voorzitter afgetreden Arie Verhoeven, die enorme verdiensten op zijn konto schreef, zei ons verleden jaar: ”Als we dat zouden willen, hadden we binnen de kortste ke ren meer dan drie duizend leden. Maar die zouden dan uit het hele land met kolossen van wagens tot op centimeters manoeuvreren in de behendigheids- wedstrijden Op de keeper beschouwd werd uit pure onenigheid in 1977 de ’Chauffeursvereni ging Gilze-Rijen’ opgericht. Nu, nog slechts zes jaren later, is de verleiding groo om te denken dat men al tientallen jaren bestaat. Men geniet immers in zowel binnen- als buitenland een uitstekende naam en is tot zeer yer over de landsgrenzen bekend. Ligt de kwaliteit hieraan ten grondslag, ook de aktiviteiten die men organi seert droegen hiertoe bij. Op aanstaande zaterdag (18 augustus) plaats men zich weer in de schijnwerpers via de jaarlijkse ’Familie-Truckersdag’, die zoals gewoon lijk voor veel bedrijvigheid op en rond het Ericssonparkeerterrein gaat zorgen. VOORBEELD Wat de onenigheid betreft waaruit men werd geboren, was de burgerij het in ’77 knap beu om zeer regelmatig een gepar keerde vrachtauto voor de deur te heb ben. Er kwamen klachten binnen bij de gemeente, deze zocht kontakt met een aantal vrachtwagenchauffeurs om te trachten in goed overleg een oplossing te vinden. Dat lukte, temeer omdat de chauffeurs bereid bleken alle medewer king te verlenen mits hun voertuig niet al te ver van huis en veilig kon worden weggezet. Uit het noodgedwongen kon takt ontstond de vereniging, omdat de Statuten op 14 januari ’78 haar goed keuring kregen, werd die datum als start aangehouden. Bij de oprichting telde men 50 leden. Men groeide vanaf de eerste dag, momenteel telt men ruim 150 |30'i ervaren, feit was wel dat Gilze-Rijen I4iprvan Lnmpn er een honderdtal mot iotc nwnwc mnpct Vnmen De verplichte inventiviteit bezorgde hoeft nauwelijks verwondering dat ’Vereniging N.C.K.B.’. (Nederlandse Chauffeurs Kampioenschappen t.. 2. les ma 4 ■L X GINi t. e ■x>. het grote aantal geslaagden SPECIALE Z0MERAANBIED1NG: Haansbergseweg - Rijen (Industrieterrein) ver volg op pagina 15 Gilze en Rijen Uitgeverij Em. de Jong B.V., Telefoon 04257-8922*. Postbus 8, Baarle-Nassau. - Kopij vóór maandag 8 30 uur en advertenties vóór 12 30 uur in ons bezit. Voor Gilze: Drogisterij Van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, Telefoon 01615-1279. - Voor Rijen: Drogisterij "De Trekpleister", Raadhuisplein 31, Telefoon 01612-4136. - Inlichtingen over advertenties (buiten kantoortijd^ Tele foon 013-343277. Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.30 uur. (Alléén via nummer 04257-8922 Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen kontant.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1984 | | pagina 1