n Gilze werd de eerste openbare school in
f gemeente nu ook officieel geopend
dekblad
José Vermetten eerst in het Belgische
Minderhout
Hekczyzewskijwe
1
GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hullen en Molenschot
iet apart, maar samen!
PA(
Li,
J
J6S!
te
r
.eerste plaats voor José Ver metten...
loensdag 20 oktober 1982
55f Jaargang No. 42
obd
heb me daarover diep verheugd. Warmte en gelij
kwaardigheid, luisteren en openstaan voor elkaar,
zijn voor mij nu precies die fundamenten voor op
voeding en onderwijs. Er is geen essentieel verschil
tussen leraar en leerling. Ze zijn aan elkaar gelij
kwaardig. Ze hebben elkaar nodig. Mijn kollega’s
en ik proberen dat in ons dagelijks werk vorm te
geven. Niet alleen bezig zijn met overdracht van
boekengeleerdheid, maar vooral dat je leert luiste
ren, leert kijken naar de taal van de boeken, de
dingen, de mensen, zodat je leert zien wat ze te
vertellen hebben. Óf dat waar of onwaar is”!
”Een kind moet je mondig houden, zorgen dat het
eindeloos vragen stellen nooit over gaat. En dat je
het kind de weg leert zelf antwoord op de vragen te
vinden. Om zijn verwondering te leren inzetten in
inzicht. De natuurlijke kreativiteit, het echt schep
pend bezig zijn, is daarbij voor het kind het belan
grijkste werktuig. Dank aan allen die zich hebben
ingezet voor de tot standkoming van De Wildschut.
Er is een ontzettende hoeveelheid werk verzet door
velen. We hopen deze inspanningen niet te bescha
men en deze school uit te laten groeien dot een
school waarvan iedereen die ermee in kontakt was
kan zeggen; dat was een fijne school. Voor mij IS
het dat al”!.
VRIJHEID KOST GELD
De heer Otten had hierna, als gebruikelijk, een zeer
lange toespraak in petto. ’’Gelukwensen aan allen
die iets met deze school te maken hebben. Ook aan
de gemeenschap Gilze. Dat zeg ik niet zomaar toe
vallig, er is hier een nieuw soort school ontstaan.
Een openbare school, niet gewend in onze kontrei-
en. Ik geloof dat ’t een goede zaak is, al beweer ik
niet dat iedereen moet vinden dat ’t een prettige
zaak is. Het is een stuk realiteit dat over ons komt.
Ik meen het een goede zaak dat in een gemeente als
Gilze en Rijen met haar ruim 20 duizend inwoners
minstens 1 openbare school is.”
"En dan kan men zich afvragen; moet dat nu in
déze tijd? Welnu; dioe tijd heeft er om te beginnen
al niets mee te maken. Er zijn scholen genoeg, lo
kalen voldoende, lokalen staan leeg. Ja... ik dénk
dat dat allemaal wel waar is. Het kost geld, inder
daad. Maar het is de uitvoering van een stuk vrije-
hid wat wij in ons Nederlands onderwijs hebben.
Uniek in de wereld, voor veel mensen ook ontzag
lijk dwaas. Dat laatste hoeft niet als je weet wat
vrijheid waard is. En vrijheid kost geld.”
I Maar mevrouw
toch, wij hebben
I voor U c/e meest
I exclusieve
so/Ter/hp van o a
Dl°r, Dunhill,
Saphira, Silhouette
enz.
school altijd bespreekbaar. Wat is nu eigenlijk
openbaar onderwijs? Dat heeft een ruime betekenis.
Het moet voor iedereen open staan, het moet alge
meen bekend zijn, zichtbaar, voor iedereen toegan
kelijk. Het gaat iedereen aan en het belangrijkste
vind ik, iedereen kan er aan deelnemen”.
”Ik hoop dat de intentie van hetgeen ik nu zeg;
openbaar, open deur, openhartig, een belangrijke
rol in het leven van deze school zullen blijven ver
vullen. Aan medezeggenschap en de struktuur
daarvan zal de gemeente in samenwerking met de
ouderafvaardiging nu gaan werken. Deze school is
een stukje samenleving met de nadruk op samen.
Het aspekt medezeggenschap kan daartoe zeer be
langrijk bijdragen. Je kunt een school niet runnen
zonder er een team neer te zetten. We zijn blij, me
neer Van Ravesteijn dat de raad U benoemd heeft.
Ik vind namelijk na de Oisterwijkse affaire dat U
eigenlijk de kans moet krijgen het hier nu eens heel
goed te doen”.
”Ter verduidelijking; die Oisterwijkse zaak is een
hele strijd geweest tussen biezondere en andere
scholen en is niet van de grond gekomen. De sa
menwerking tussen allen die met de opbouw betrok
ken waren is geweldig geweest. U hebt hier een goe
de, ruime akkommodatie. Ook al is die dan van
hout. Uw school is leefbaar en kan de groeikans
versterken. Het gemeentebestuur is zich volledig
van haar verantwoordelijkheid als schoolbestuur
bewust. Ik vind het eigenlijk wel leuk; na 31 jaar
burgemeester eindelijk eens een eigen school te heb
ben. We zullen blijven stimuleren. Dit is een novum
in de onderwijswereld in Gilze, wij moeten het initi
atief een goede kans geven.”
WARME BETROKKENHEID
”Ik wil nu graag deze school openen. Vooral in het
belang van de kinderen. Ik wens dat de school een
lang leven beschoren is en levensvatbaar zal blijken
te zijn. Dat ze zal beantwoorden aan datgene wat
het team én het bestuur zich daarvan voorstelt. De
burgemeester onthulde hierna het embleem. Een
doek geschildert door Hans Ballenkamp, waarop
een boog als teken van bescherming en de school-
naam. De heer Van Ravensteijn had aanhet begin
van de zeer druk bezette avond, bijvoorbeeld zagen
we nagenoeg de gehele gemeenteraad en vele afge
vaardigden van andere scholen uit de gemeente, een
algemeen welkom gesproken. Hij zou zeggen: ”Ik
wil toch even stilstaan bij hetgeen ik voor ogen heb
als ik aan deze school denk, als ik er in werk.”
"Waar opvoeding en onderwijs naar mijn mening
niet buiten kan is een warme betrokkenheid door
de mensen die ermee te maken hebben. Vanaf ‘t
eerste begin zijn diefaktoren aanwezig geweest. Ik
De heer Otten citeerde uit de Lagere Onderwijs
Wet: ’Het onderwijs op een openbare school dienst
baar moet worden gemaakt aan de opleiding tot alle
Ofschoon we ook nu geen tijd hebben ons met
sportberichtjes bezig te houden, we menen toch
eens een uitzondering te moeten maken voor José
Vermetten, Margrietstraat 4 te Rijen. Met 15 len
tes in haar stevige benen, in december hoopt ze 16
te worden, neemt ze al geruime tijd deel aan wie
lerkoersen voor jongens. En... ofschoon ze ook
daar "haar mannetje” stond, het ere-podium was
steeds voor de sterkere jongens.
VOORBEREIDING
Tot ze afgelopen zaterdag deelnam aan een véldrit
alleen voor dames in het Belgische Minderhout.
Wat men in Nederland noemt; een echte Belgische
cross met volop modder en andere narigheid. José
werd eerste met een voorsprong van ongeveer een
minuut op de rest van het veld. Omroeper Woutje
van Wanrooij uit Rijen nam van de gelegenheid
waar het publiek te vertellen dat José op weg was in
vaders voetsporen te treden. Willem was vroeger
een bekend wegrenner en kan ook nu in veldritten
nog aardig uit de voeten.
Voor José is dit soort veldritten overigens slechts
een voorbereiding. Volgend jaar wil ze deelnemen
aan de dameskoersen op de weg die door de
K.N.W.U. worden georganiseerd. Ze is hiervoor al
lid geworden van de wielervereniging ”De Jonge
Renner” te Oosterhout. We geloven zeker de ko
mende jaren nog van haar te zullen horen!
christelijke en maatschappelijke deugden! ”Dit
houdt in dat de openbare school niet de zogenaam
de neutrale school is, waarvoor veel mensen haar
houden. Neutrale scholen zijn er niet, hebben ook
nooit bestaan. Iedereen, ongeacht zijn levensbe
schouwing of overtuiging kan hier binnen. Ieder on
derwijs heeft te, maken met waarden, van mens en
maatschappij. Óók een openbare school, omdat er
mensen staan die werken vanuit hun opvatting over
mens en maatschappij. En dat doe je niet waarde
vrij, niet waardeloos, ook hier niet!”
HOPELIJK GEEN SCHOOLSTRIJD
”Dit is een school waar je op basis van dit verschei
denheid van opvattingen en overtuiging iets moet
doen. De openbare school voert landelijk in haar
vaandel ’niet apart, maar samen’. Dat is een moei
lijke opgave. Niet passief neutraal zijn, maar met de
verschillen iets doen. Kennis nemen van eikaars
neutraal zijn, maar met de verschillen iets doen.
Kennis nemen van elkaaïs opvattingen, want onbe
kend maakt onbemind. Het openbare heeft de op
dracht 't onbekende weg te nemen. Men hoort ook
wel; het is de school der Goddelozen. Waarop an
deren met evenveel recht zeggen; wil je nog iets aan
Godsdienst doen, dan moet je naar een openbare
school. Nu is dat natuurlijk niet altijd waar, maar
men heeft die vrijheid wél!
"Deze school is op weg naar de strukturele inte
gratie van een basisschool. Zij wordt hopelijk geen
aanleiding tot een schoolstrijd, de strijd om het
kind, de leerling. We moeten elkaar respekteren,
samen praten. Dat we gespaard mogen blijven
voor allerlei wervingsakties voor leerlingen, voor
welke school dan ook! Ik wens de school erg veel
sukses, veel goeds. Want als ’t deze school goed
gaat, dan is dat op de anderen óók het geval. De
start was goed, het gebouw is prima, ik zou willen
besluiten met; maak er ’t beste van”!.
Namens de ouders sprak hierna Jan Doms. ”Ook
namens ons een hartelijke welkom”. En later:
”Oud-wethouder Boemaars was degene die zich op
de meest opvallende wijze inleefde in de standpun
ten van de ouders.” Hij ging dieper in op de brief
die de ouders schreven aan B&W, waarin een aan
tal punten waren geformuleerd waarlangs het on
derwijzend personeel uitgezocht zou moeten wor
den.” Zo vonden wij dat, met name de direkteur,
oog zou moeten hebben voor een stukje eigentijdse
inrichting voor het onderwijsproces. Er zou ruime
aandacht moeten zijn voor sociale-
maatschappelijke en kulturele vorming. Gericht op
het zelfstandig funktioneren, individueel en in
groepsverbanden.”
VRIJHEID IN DE MARGE
De heer Doms zou dit onderwerp besluiten met;
”de plaats van de ouders is niet op het schoolplein
maar in de school! Nu we op het punt staan dat aan
alle basisvoorwaarden is voldaan, er is een gebouw,
personeel en leermiddelen, gaat het er om de eerste
aanzet een bepaalde vorm te geven. Wij als ouders
willen dat stimuleren. Wij menen dat het een school
moet zijn die staat IN de samenleving. Ook dat de
samenleving in de school moet staan. De ouders de-
feester Ballings speldt de heer Van Ravesteijn de button op, waarop het schoolembleem...
Rfta ik dan in mijn eigen school. De gemeente had nog nooit ’n school, maar dit is de eerste waar-
■gemeentebestuur het schoolbestuur is. Ik moet beginnen met toch een paar mensen welkom te
■feaard inspekteur Otten, maar ook de oud-wethouder Boemaars die een groot gedeelte van de
deze school in zijn portefeuille had. Het ontstaan van deze school is eigenlijk heel snel gegaan.
aan allerlei, maar ik dacht vooral aan de goede kontakten tussen de heer Van Ravesteijn, onze
Onderwijs en Bouwtoezicht. Nog pas begin ’81 was er een initiatief van een groep ouders om te
tot de stichting van een openbare school, aan het begin van dit schooljaar werd ze in gebruik ge-
Bn nu dan officieel geopend.”
WE SAMENLEVING
deze woorden zou burgemeester P. Ballings
gagavond in plan ”De Steenakkers” te Gilze
pbare school ”De Wildschut” openen. Doch
«ij tot de feitelijke openingshandeling kwam
■onder meer nog zeggen: ”We zijn als kolle-
igonnen binnen de gehele opzet van deze school
takvaststelling vast te leggen. Een aantal be-
Wgangspunten werden als grondslag geno-
De eerste taak was een duidelijk inzicht te
I ftin de kwantitatieve behoefte naar openbaar
Dat was des te moeilijker omdat het mo-
Utoch al moeilijk is prognoses te maken in
Merwijs. We vonden het eerlijk om het initia-
te steunen. Verscheidenheid van beginse-
e$ maatschappelijke stromingen zijn in deze
Mijnheer
Czyzewski, moet
ik voor een zeer
exclusieve bril
naar een juwelier
I toe?
I t.
GILZE en RIJEN
5
A
?n
s
de
otl’l
Uitgeverij Em. de Jong B.V., telefoon 04257-8765*, Postbus 8, Baarle-Nassau. Kopij voor maandag 8.30 uur en advertenties
voor 12.30 in ons bezit. Voor Gilze: Drogisterij Bey-van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, telefoon 01615-1279. Voor Rijen:
Drogisterij "De Trekpleister", Raadhuisplein 31, telefoon 01612-4136. Inlichtingen over advertenties (buiten kantoortijd): tele
foon 013-343277. Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.30 uur. (Allen via nummer 04257-8765*)
Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij kontaktadressen contant.
*4
Foto: Joost van Hoek
TOMETRIST O. V.
Pastoor de Katerstraat 5
B«arle-Nassau - Tel 04257-8792