n Gilze werd de eerste openbare school in f gemeente nu ook officieel geopend dekblad José Vermetten eerst in het Belgische Minderhout Hekczyzewskijwe 1 GRATIS huis-aan-huis in Gilze, Rijen, Hullen en Molenschot iet apart, maar samen! PA( Li, J J6S! te r .eerste plaats voor José Ver metten... loensdag 20 oktober 1982 55f Jaargang No. 42 obd heb me daarover diep verheugd. Warmte en gelij kwaardigheid, luisteren en openstaan voor elkaar, zijn voor mij nu precies die fundamenten voor op voeding en onderwijs. Er is geen essentieel verschil tussen leraar en leerling. Ze zijn aan elkaar gelij kwaardig. Ze hebben elkaar nodig. Mijn kollega’s en ik proberen dat in ons dagelijks werk vorm te geven. Niet alleen bezig zijn met overdracht van boekengeleerdheid, maar vooral dat je leert luiste ren, leert kijken naar de taal van de boeken, de dingen, de mensen, zodat je leert zien wat ze te vertellen hebben. Óf dat waar of onwaar is”! ”Een kind moet je mondig houden, zorgen dat het eindeloos vragen stellen nooit over gaat. En dat je het kind de weg leert zelf antwoord op de vragen te vinden. Om zijn verwondering te leren inzetten in inzicht. De natuurlijke kreativiteit, het echt schep pend bezig zijn, is daarbij voor het kind het belan grijkste werktuig. Dank aan allen die zich hebben ingezet voor de tot standkoming van De Wildschut. Er is een ontzettende hoeveelheid werk verzet door velen. We hopen deze inspanningen niet te bescha men en deze school uit te laten groeien dot een school waarvan iedereen die ermee in kontakt was kan zeggen; dat was een fijne school. Voor mij IS het dat al”!. VRIJHEID KOST GELD De heer Otten had hierna, als gebruikelijk, een zeer lange toespraak in petto. ’’Gelukwensen aan allen die iets met deze school te maken hebben. Ook aan de gemeenschap Gilze. Dat zeg ik niet zomaar toe vallig, er is hier een nieuw soort school ontstaan. Een openbare school, niet gewend in onze kontrei- en. Ik geloof dat ’t een goede zaak is, al beweer ik niet dat iedereen moet vinden dat ’t een prettige zaak is. Het is een stuk realiteit dat over ons komt. Ik meen het een goede zaak dat in een gemeente als Gilze en Rijen met haar ruim 20 duizend inwoners minstens 1 openbare school is.” "En dan kan men zich afvragen; moet dat nu in déze tijd? Welnu; dioe tijd heeft er om te beginnen al niets mee te maken. Er zijn scholen genoeg, lo kalen voldoende, lokalen staan leeg. Ja... ik dénk dat dat allemaal wel waar is. Het kost geld, inder daad. Maar het is de uitvoering van een stuk vrije- hid wat wij in ons Nederlands onderwijs hebben. Uniek in de wereld, voor veel mensen ook ontzag lijk dwaas. Dat laatste hoeft niet als je weet wat vrijheid waard is. En vrijheid kost geld.” I Maar mevrouw toch, wij hebben I voor U c/e meest I exclusieve so/Ter/hp van o a Dl°r, Dunhill, Saphira, Silhouette enz. school altijd bespreekbaar. Wat is nu eigenlijk openbaar onderwijs? Dat heeft een ruime betekenis. Het moet voor iedereen open staan, het moet alge meen bekend zijn, zichtbaar, voor iedereen toegan kelijk. Het gaat iedereen aan en het belangrijkste vind ik, iedereen kan er aan deelnemen”. ”Ik hoop dat de intentie van hetgeen ik nu zeg; openbaar, open deur, openhartig, een belangrijke rol in het leven van deze school zullen blijven ver vullen. Aan medezeggenschap en de struktuur daarvan zal de gemeente in samenwerking met de ouderafvaardiging nu gaan werken. Deze school is een stukje samenleving met de nadruk op samen. Het aspekt medezeggenschap kan daartoe zeer be langrijk bijdragen. Je kunt een school niet runnen zonder er een team neer te zetten. We zijn blij, me neer Van Ravesteijn dat de raad U benoemd heeft. Ik vind namelijk na de Oisterwijkse affaire dat U eigenlijk de kans moet krijgen het hier nu eens heel goed te doen”. ”Ter verduidelijking; die Oisterwijkse zaak is een hele strijd geweest tussen biezondere en andere scholen en is niet van de grond gekomen. De sa menwerking tussen allen die met de opbouw betrok ken waren is geweldig geweest. U hebt hier een goe de, ruime akkommodatie. Ook al is die dan van hout. Uw school is leefbaar en kan de groeikans versterken. Het gemeentebestuur is zich volledig van haar verantwoordelijkheid als schoolbestuur bewust. Ik vind het eigenlijk wel leuk; na 31 jaar burgemeester eindelijk eens een eigen school te heb ben. We zullen blijven stimuleren. Dit is een novum in de onderwijswereld in Gilze, wij moeten het initi atief een goede kans geven.” WARME BETROKKENHEID ”Ik wil nu graag deze school openen. Vooral in het belang van de kinderen. Ik wens dat de school een lang leven beschoren is en levensvatbaar zal blijken te zijn. Dat ze zal beantwoorden aan datgene wat het team én het bestuur zich daarvan voorstelt. De burgemeester onthulde hierna het embleem. Een doek geschildert door Hans Ballenkamp, waarop een boog als teken van bescherming en de school- naam. De heer Van Ravensteijn had aanhet begin van de zeer druk bezette avond, bijvoorbeeld zagen we nagenoeg de gehele gemeenteraad en vele afge vaardigden van andere scholen uit de gemeente, een algemeen welkom gesproken. Hij zou zeggen: ”Ik wil toch even stilstaan bij hetgeen ik voor ogen heb als ik aan deze school denk, als ik er in werk.” "Waar opvoeding en onderwijs naar mijn mening niet buiten kan is een warme betrokkenheid door de mensen die ermee te maken hebben. Vanaf ‘t eerste begin zijn diefaktoren aanwezig geweest. Ik De heer Otten citeerde uit de Lagere Onderwijs Wet: ’Het onderwijs op een openbare school dienst baar moet worden gemaakt aan de opleiding tot alle Ofschoon we ook nu geen tijd hebben ons met sportberichtjes bezig te houden, we menen toch eens een uitzondering te moeten maken voor José Vermetten, Margrietstraat 4 te Rijen. Met 15 len tes in haar stevige benen, in december hoopt ze 16 te worden, neemt ze al geruime tijd deel aan wie lerkoersen voor jongens. En... ofschoon ze ook daar "haar mannetje” stond, het ere-podium was steeds voor de sterkere jongens. VOORBEREIDING Tot ze afgelopen zaterdag deelnam aan een véldrit alleen voor dames in het Belgische Minderhout. Wat men in Nederland noemt; een echte Belgische cross met volop modder en andere narigheid. José werd eerste met een voorsprong van ongeveer een minuut op de rest van het veld. Omroeper Woutje van Wanrooij uit Rijen nam van de gelegenheid waar het publiek te vertellen dat José op weg was in vaders voetsporen te treden. Willem was vroeger een bekend wegrenner en kan ook nu in veldritten nog aardig uit de voeten. Voor José is dit soort veldritten overigens slechts een voorbereiding. Volgend jaar wil ze deelnemen aan de dameskoersen op de weg die door de K.N.W.U. worden georganiseerd. Ze is hiervoor al lid geworden van de wielervereniging ”De Jonge Renner” te Oosterhout. We geloven zeker de ko mende jaren nog van haar te zullen horen! christelijke en maatschappelijke deugden! ”Dit houdt in dat de openbare school niet de zogenaam de neutrale school is, waarvoor veel mensen haar houden. Neutrale scholen zijn er niet, hebben ook nooit bestaan. Iedereen, ongeacht zijn levensbe schouwing of overtuiging kan hier binnen. Ieder on derwijs heeft te, maken met waarden, van mens en maatschappij. Óók een openbare school, omdat er mensen staan die werken vanuit hun opvatting over mens en maatschappij. En dat doe je niet waarde vrij, niet waardeloos, ook hier niet!” HOPELIJK GEEN SCHOOLSTRIJD ”Dit is een school waar je op basis van dit verschei denheid van opvattingen en overtuiging iets moet doen. De openbare school voert landelijk in haar vaandel ’niet apart, maar samen’. Dat is een moei lijke opgave. Niet passief neutraal zijn, maar met de verschillen iets doen. Kennis nemen van eikaars neutraal zijn, maar met de verschillen iets doen. Kennis nemen van elkaaïs opvattingen, want onbe kend maakt onbemind. Het openbare heeft de op dracht 't onbekende weg te nemen. Men hoort ook wel; het is de school der Goddelozen. Waarop an deren met evenveel recht zeggen; wil je nog iets aan Godsdienst doen, dan moet je naar een openbare school. Nu is dat natuurlijk niet altijd waar, maar men heeft die vrijheid wél! "Deze school is op weg naar de strukturele inte gratie van een basisschool. Zij wordt hopelijk geen aanleiding tot een schoolstrijd, de strijd om het kind, de leerling. We moeten elkaar respekteren, samen praten. Dat we gespaard mogen blijven voor allerlei wervingsakties voor leerlingen, voor welke school dan ook! Ik wens de school erg veel sukses, veel goeds. Want als ’t deze school goed gaat, dan is dat op de anderen óók het geval. De start was goed, het gebouw is prima, ik zou willen besluiten met; maak er ’t beste van”!. Namens de ouders sprak hierna Jan Doms. ”Ook namens ons een hartelijke welkom”. En later: ”Oud-wethouder Boemaars was degene die zich op de meest opvallende wijze inleefde in de standpun ten van de ouders.” Hij ging dieper in op de brief die de ouders schreven aan B&W, waarin een aan tal punten waren geformuleerd waarlangs het on derwijzend personeel uitgezocht zou moeten wor den.” Zo vonden wij dat, met name de direkteur, oog zou moeten hebben voor een stukje eigentijdse inrichting voor het onderwijsproces. Er zou ruime aandacht moeten zijn voor sociale- maatschappelijke en kulturele vorming. Gericht op het zelfstandig funktioneren, individueel en in groepsverbanden.” VRIJHEID IN DE MARGE De heer Doms zou dit onderwerp besluiten met; ”de plaats van de ouders is niet op het schoolplein maar in de school! Nu we op het punt staan dat aan alle basisvoorwaarden is voldaan, er is een gebouw, personeel en leermiddelen, gaat het er om de eerste aanzet een bepaalde vorm te geven. Wij als ouders willen dat stimuleren. Wij menen dat het een school moet zijn die staat IN de samenleving. Ook dat de samenleving in de school moet staan. De ouders de- feester Ballings speldt de heer Van Ravesteijn de button op, waarop het schoolembleem... Rfta ik dan in mijn eigen school. De gemeente had nog nooit ’n school, maar dit is de eerste waar- ■gemeentebestuur het schoolbestuur is. Ik moet beginnen met toch een paar mensen welkom te ■feaard inspekteur Otten, maar ook de oud-wethouder Boemaars die een groot gedeelte van de deze school in zijn portefeuille had. Het ontstaan van deze school is eigenlijk heel snel gegaan. aan allerlei, maar ik dacht vooral aan de goede kontakten tussen de heer Van Ravesteijn, onze Onderwijs en Bouwtoezicht. Nog pas begin ’81 was er een initiatief van een groep ouders om te tot de stichting van een openbare school, aan het begin van dit schooljaar werd ze in gebruik ge- Bn nu dan officieel geopend.” WE SAMENLEVING deze woorden zou burgemeester P. Ballings gagavond in plan ”De Steenakkers” te Gilze pbare school ”De Wildschut” openen. Doch «ij tot de feitelijke openingshandeling kwam ■onder meer nog zeggen: ”We zijn als kolle- igonnen binnen de gehele opzet van deze school takvaststelling vast te leggen. Een aantal be- Wgangspunten werden als grondslag geno- De eerste taak was een duidelijk inzicht te I ftin de kwantitatieve behoefte naar openbaar Dat was des te moeilijker omdat het mo- Utoch al moeilijk is prognoses te maken in Merwijs. We vonden het eerlijk om het initia- te steunen. Verscheidenheid van beginse- e$ maatschappelijke stromingen zijn in deze Mijnheer Czyzewski, moet ik voor een zeer exclusieve bril naar een juwelier I toe? I t. GILZE en RIJEN 5 A ?n s de otl’l Uitgeverij Em. de Jong B.V., telefoon 04257-8765*, Postbus 8, Baarle-Nassau. Kopij voor maandag 8.30 uur en advertenties voor 12.30 in ons bezit. Voor Gilze: Drogisterij Bey-van Alphen, Bisschop de Vetplein 15, telefoon 01615-1279. Voor Rijen: Drogisterij "De Trekpleister", Raadhuisplein 31, telefoon 01612-4136. Inlichtingen over advertenties (buiten kantoortijd): tele foon 013-343277. Telefonisch doorgeven van advertenties is mogelijk tot maandag 17.30 uur. (Allen via nummer 04257-8765*) Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij kontaktadressen contant. *4 Foto: Joost van Hoek TOMETRIST O. V. Pastoor de Katerstraat 5 B«arle-Nassau - Tel 04257-8792

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1982 | | pagina 1