choorzaamheidsgedraé
I
I
I
tin training van honden
Colf-Kolf-Golf
van
middeleeuws
tot
moderne
sport
r
\ns en zijn
%ens.
N
DE
sl
523-lJ
;erd worden te gehoorzamen en geduld en liefde vergt om te worden
moeten vervagen door lange uitleg
de Daar leren ze geen kunstjes, maar ze
1. Een jonge hond leert makke-
-net
yn
In principe moet élk huisdier ge- ten, die best wat tijd, maar vooral Korte, duidelijke woorden die niet
serd worden te gehoorzamen en geduld en liefde vergt om te worden r.._ v -
ich aan bepaalde regels te houden, afgewerkt tot volle tevredenheid van erna, die verstaathijtoch ni'eL
geluid. Schreeuwen is géén goede
vriendelijk eens te leren. Begin bij het begin, bij-
-ld ’zitten’, en laat er
geleidelijk aan steeds wat meerbij-
binnen de perken van die eeuwige
waarden te houden waarin, zo meende
men, de ware zin van het mensenleven
en dus zijn waarachtig geluk verankerd
lag. Maar sinds een paar eeuwen is men
hier in ons beschavingsmilieu gaan
denken en verkondigen dat mensen
eigenlijk alleen maar aardse wezens
zijn die buiten of boven de vormen en
mogelijkheden van dit aardse bestaan
niets te zoeken en niets verloren
hebben en toen kwamen al die
eeuwigheidsverlangens die er in
mensen leven of kunnen leven in een
heel ander licht te staan: in plaats van
tekens en signalen van de verborgen
werkelijke aard van de mens werden
het dwaallichten en ziekelijke uitingen
van mislukte of verwrongen aardse
verlangens. Zo verklaarde b.v. Karl
Max het geloof in een rechtvaardige
God en een gelukkige hemel dat in zijn
tijd nog leefde in de massa van het
proletariaat als het gefrusteerde
verlangen naar een rechtvaardig loon
en naar bevrediging van materiële
verlangens en nog onlangs legde een of
andere psychiater het hele geval
Lidwirii van Schiedam uit als gevolg
van een hysterische aanleg: een
ziekelijke angst voor huwelijk, mannen
enz.
Is dat nu waar? Dat is niet waar in zich
maar als gevolg van een op voorhand
aangenomen standpunt of mening
omtrent de aard van de mens. Van
belang is eigenlijk niet die gevolg
trekking maar die vooronderstelling. Is
het waar dat mensen alleen maar
ze haar nagels wil scherpen aan
laar bij sommige dieren is dat aan-
lenlijk makkelijker en vaak van-
elfsprekenderdan bij andere.
INeem nou een poes: die hoef je
lleen maar
■heid is echter dat de
an mensen net als hun
Ie a i on.h’ePaald zijn en zowel
en o» en kwade kunnen
!ns ofkmens kan door zijn
Pot begeerte ook wel naar
Ship/ ^dreven worden zoals
e™s herhaaldelijk is
nu te weten of hun
F goed of slecht, opbouwend
hebben mensen hun
ftv^°8entot inzicht en
rnogen tot herinnering:
van dat soort waarschuwingen is het
grijpen naar de krant meestal al vol
doende om haar een
gioen opzoeken, bij voorkeur na-
lichamelijke wezens zijn en dat alle
’’hogere” verlangens zoals o.a. het
hele verschijnsel godsdienst niets
anders zijn dan het ziekelijk gevolg van
gefrusteerde aardse verlangens? Het is
eigenlijk niet mogelijk daarop ”op
voorhand een antwoord te geven: op
voorhand weten we niet en kunnen we
niet weten \vie of wat mensen eigenlijk
zijn. Het enige wat mensen kunnen
doen is dat uitproberen en dat kan op
twee manieren. Mensen kunnen
te raden gaan bij de ervaring van
vroegere geslachten: dat is het princip
van de opvoeding en van wat men
beschaving noemt: dat is een veilige
weg maar men moet dan wèl oppassen
om niet het bijkonstige maar enkel het
wezenlijke ervan vast te houden daar
men anders de geschiedenis dooddrukt
en dat kan niet en daar heeft de mens
zijn verstand voor. Of mensen kunnen
het zelf, helemaal zelf uitproberen alsof
er vóór hen nog nooit mensenervaring
geweest is. Dat is tegenwoordig mode
en spreekt b.v. de jeugd sterk aan maar
het is een gevaarlijke weg omdat je dan
je enige leven als proefmateriaal
gebruikt: vergis je je, dan vergis je je in
je eigen bestaan met alle gevolgen van
dien.
Ik durf niet te beweren dat iedereen er
goed aan zou doen de religieuze traditie
zoals die nu in feite is en gepropageerd
wordt te aanvaarden en te volgen want
die is in haar concrete gedaante niet
helemaal gezond maar nog minder zou
ik iemand durven aanraden: doe maar
zoals jij denkt dat het goed is zonder je
van wie of wat ook iets aan te trekken
want dan zou het wel eens kunnen zijn
dat hij, overigens met de beste
bedoelingen, zijn eigen enig bestaan de
soep indraait en dat is dan voor die
mens helemaal niet leuk.
mensen herinneren zich hun
ervaringen en kunnen die herinnering
aan anderen doorgeven: dat is het
principe van de opvoeding.
Een beroemd geval voor ons
christenen is de decaloog: de tien
geboden van Mozes. Dat is eigenlijk de
neerslag van een eeuwenlange ervaring
van een religieus hoogbegaafd volk
omtrent de zin en de kanalisering van
de grote menselijke verlangens of
hartstochten met als eerste doel het
mogelijk explosieve en verwoestende
karakter ervan in te dammen en met als
tweede doel ze te richten op het
werkelijk en uiteindelijk welzijn van de
mens als individu en gemeenschap.
De eerste drie ’’geboden” verankeren
de dynamiek van de menselijke
verlangens niet in een onmiddellijk
maar in een uiteindelijk welzijn en de
overigen dienen om de fundamentele
waarden van het mensenbestaan:
de band tussen de generaties, het
leven, de materiële levensmogelijkheid
en de veiligheid van de gezinnen
veilig te stellen tegen de mogelijk
verwoestende kracht van de
losgeslagen hartstocht.
Het typische is nu dat tot voor kort de
hele mensheid in al haar beschavings
vormen gemeend heeft dat in een mens
het verlangen naar eeuwigheid in al zijn
vormen een teken of signaal was van
een wezenlijke aanleg op eeuwige en
blijvende waarden. Het ge volg daarvan
was dat men meende zijn aardse
verlangens en begeerten te moeten
temmen en intomen om ze in de lijn en
de straat of uit slotte in een hoek neerploffen.
5. Het is belangrijk om dezelfde poten?
woorden blijven gebruiken.
Ze moeten op een gegeven mo
ment ophouden met blaffen. Moe
ten niet tegen iedereen die binnen-
3-5W°mt opspringen, al is dat soms nog
nzo hartelijk bedoeld, maar lang niet
iedereen is daarop gesteld - of ge
leed
Bij het wandelen met de hond, als
■j aan de lijn loopt, niet voortdu-
Itnd trekken. En als hij in het park
■jjuit mag hollen, moet hij terug
lenen als geroepen of gefloten
rordt. Niet zomaar de benen nemen
F- hele andere kant op, alls dat teefje
|°knóg zo verleidelijk.
portom, een waslijst van voorschrif-
■bgevouwen Krant goede diensten gezinsbond.
I Bewijzen. Niet om het dier mee af te T"”_ 1
fcigen natuurlijk, maar een klein een aantal regels in acht te nemen,
tikje en een waarschuwend ’foei’ of 1. Een jonge hond leert makke-
Bee-nee’leert het al heel snel dat het lijker dan een oudere, die al bepaalde
■ank binnen de kortste keren bij de
in een mens zijn als de
Ej? auto. Zoals een auto een
W1 «wegen moet zo is een
K yzen dat ergens heen moet.
i,even om ons Been is strikt
«Perkt en vertoont niet de
aan*eg om boven
iL even maar mensen zijn
onbepaalde mogelijk-
■^■'otri maken mensen
•En -5 u ^racht die hen drijft
waarden en
Ik h 6Ven’ individueel en
gangen. Daarom is het
■L n teken, een signaal en
lüen Aattent moeten zijn op
Boe r^k Un verdangens want
IBwo 'eden er in mensen
niemand maar in hun
hun dat duidelijker
■ander ruwig voorwerp dat speciaal
■aar\ oor is aangeschaft.
B Bij honden kan een en ander wat
Bigewikkelder zijn, want er wordt genoeg lukt.
pan een hond ook meer geëist. Ze 4. Een hond moet leren onmid-
pioeten wachten met hun behoefte dellijk te gehoorzamen, dus ’zit’ en
Idoeri tot de baas of bazin klaar is om hij moet gaan zitten, niet eerst nog En waarom moeten buren wakker
met hen uit te gaan. Ze mogen als ze een rondje door de kamer en ten- liggen van zijn geblaf, of hun tuin
■et vieze poten van de straat of uit slotte in een hoek neerploffen. omgespit vinden door zijn honde-
tuin komen, niet zomaar in een - --
nik door naar binnen. Ze mogen in
de meeste huishoudens niet op ban-
baas en dier. 6. Zo goed als een mens soms zijn
Voor mensen die zelf niet genoeg dag niet heeft, is dat het geval bij
tijd hebben of misschien het geduld dieren. Het dier voelt de mens, als hij
missen om hun hond goed op te die eenmaal heeft leren kennen, vaak
te wijzen waar de bak voeden tot een gehoorzaam huisdier, wonderbaarlijk goed aan. Probeer
iaat en ze zal haar behoeftes nooit bestaan hier en daar in het land ge- ook het dier aan te voelen en breng
leer ergens anders deponeren. Als hoorzaamheids-training-cursussen. begrip op voor zijn slechte bui.
p j7. Vooral als er intensief ’ge
landen van het bankstel, dan kan een worden er opgeleid tot een goede traind’is, verdient het dier afleiding
■ngevouwen krant goede diensten gezinsbond. Een robbertje spelen of even lekker
- --Wie het zelf wil ondernemen dient met de baas hollen zal zeer gewaar-
deerdworden.
8. Al lijkt het dat de hond voor-
t J - ---- beeldig gehoorzaam naast u blijft
iet de bedoeling is om de mooie gewoontes heeft. Ieder levend wezen lopen, houdt hem bij druk verkeer
Bnk binnen de kortste keren bij de leert nou eenmaal makkelijker iets toch altijd aan de lijn. Eén moment
pilms te moeten zetten. Na een paar èèndan èf. van onachtzaamheid kan veel ver-
,2’. Bl^f geduldig, ook van stem- driet en pijn ten gevolge hebben.
w--- J 9. Probeer niet een hond teveel in-
ander plekje te opvoedingsmethode,
- --- - maar beslist praten kan wonderen voorbeeld
gurlijk een echte krab-plank of een doen. L
3. Als de hond iets goed gedaan komen,
heeft, prijs hem dan. Maar ga niet 10. Tenslotte: voed de hond zo-
meteen schelden als het niet snel danig op dat hij anderen geen on
nodige last bezorgt. De hond is de
verantwoordelijkheid van de eige
naar.
IMMiKkV
D GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 14 JULI 1982
■KI
PAGINA 23
’S
L
van
Bron: 1/1/1/ Breda
rkeri
k. II
os:-
Een unieke tentoonstelling over de historie
van een sport gedurende 7 eeuwen is de
Rode Draad van deze tentoonstelling die
van 20 maart tot en met 3 mei wordt ge
houden in het Markiezehof te Bergen op
Zoom.
De grondregel van dit spel is om met be
hulp van een stok een bal in zo min moge
lijk slagen naar een bepaald doel te slaan.
Reeds in de middeleeuwen (oudste vermel
ding in Nederland 1297) speelde men dit
spel, bekend als 'colf', buiten, ook op het
ijs. Na een periode van grote populariteit
verdwijnt het rond 1700 vrij plotseling. Er
voor in de plaats kwam het 'kolf'-spel, dat
binnen, d.w.z. in overdekte kolfbanen
werd gespeeld.
Toen ook dit spel in de loop van de 19e
eeuw grotendeels verdween, kwam op
nieuw het buitenspelen ervan op, het
'golf'-spel.
Het heeft sedertdien in toenemende mate
aan populariteit gewonnen en het aantal
spelers in vele landen groeit met de dag.
Deze sport in zijn verschillende verschij
ningsvormen is in de loop der eeuwen een
voortdurende bron van inspiratie geweest
voor talrijke kunstenaars. De tentoonstel
ling omvat naast archiefstukken en kaarten
tal van schilderijen, tekeningen, zilveren
kunstvoorwerpen, tegels, postzegels, mo
deprenten, spelmateriaal, gereedschappen
voor het maken ervan enz.
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag
11-17 uur, zondag van 14-17 uur.
Deze tentoonstelling zal na Bergen op
Zoom nog te zien zijn in Gent, Antwerpen
en Amersfoort.
•••wjlv üuiöiiMLlvidld 111CL UJJ Udll- eggg%-
|en of stoelen, maar ergens staat hun P
pand of ligt een plaid of anderszins
ter aanduiding van hun eigen plek