choorzaamheidsgedraé I I I tin training van honden Colf-Kolf-Golf van middeleeuws tot moderne sport r \ns en zijn %ens. N DE sl 523-lJ ;erd worden te gehoorzamen en geduld en liefde vergt om te worden moeten vervagen door lange uitleg de Daar leren ze geen kunstjes, maar ze 1. Een jonge hond leert makke- -net yn In principe moet élk huisdier ge- ten, die best wat tijd, maar vooral Korte, duidelijke woorden die niet serd worden te gehoorzamen en geduld en liefde vergt om te worden r.._ v - ich aan bepaalde regels te houden, afgewerkt tot volle tevredenheid van erna, die verstaathijtoch ni'eL geluid. Schreeuwen is géén goede vriendelijk eens te leren. Begin bij het begin, bij- -ld ’zitten’, en laat er geleidelijk aan steeds wat meerbij- binnen de perken van die eeuwige waarden te houden waarin, zo meende men, de ware zin van het mensenleven en dus zijn waarachtig geluk verankerd lag. Maar sinds een paar eeuwen is men hier in ons beschavingsmilieu gaan denken en verkondigen dat mensen eigenlijk alleen maar aardse wezens zijn die buiten of boven de vormen en mogelijkheden van dit aardse bestaan niets te zoeken en niets verloren hebben en toen kwamen al die eeuwigheidsverlangens die er in mensen leven of kunnen leven in een heel ander licht te staan: in plaats van tekens en signalen van de verborgen werkelijke aard van de mens werden het dwaallichten en ziekelijke uitingen van mislukte of verwrongen aardse verlangens. Zo verklaarde b.v. Karl Max het geloof in een rechtvaardige God en een gelukkige hemel dat in zijn tijd nog leefde in de massa van het proletariaat als het gefrusteerde verlangen naar een rechtvaardig loon en naar bevrediging van materiële verlangens en nog onlangs legde een of andere psychiater het hele geval Lidwirii van Schiedam uit als gevolg van een hysterische aanleg: een ziekelijke angst voor huwelijk, mannen enz. Is dat nu waar? Dat is niet waar in zich maar als gevolg van een op voorhand aangenomen standpunt of mening omtrent de aard van de mens. Van belang is eigenlijk niet die gevolg trekking maar die vooronderstelling. Is het waar dat mensen alleen maar ze haar nagels wil scherpen aan laar bij sommige dieren is dat aan- lenlijk makkelijker en vaak van- elfsprekenderdan bij andere. INeem nou een poes: die hoef je lleen maar ■heid is echter dat de an mensen net als hun Ie a i on.h’ePaald zijn en zowel en o» en kwade kunnen !ns ofkmens kan door zijn Pot begeerte ook wel naar Ship/ ^dreven worden zoals e™s herhaaldelijk is nu te weten of hun F goed of slecht, opbouwend hebben mensen hun ftv^°8entot inzicht en rnogen tot herinnering: van dat soort waarschuwingen is het grijpen naar de krant meestal al vol doende om haar een gioen opzoeken, bij voorkeur na- lichamelijke wezens zijn en dat alle ’’hogere” verlangens zoals o.a. het hele verschijnsel godsdienst niets anders zijn dan het ziekelijk gevolg van gefrusteerde aardse verlangens? Het is eigenlijk niet mogelijk daarop ”op voorhand een antwoord te geven: op voorhand weten we niet en kunnen we niet weten \vie of wat mensen eigenlijk zijn. Het enige wat mensen kunnen doen is dat uitproberen en dat kan op twee manieren. Mensen kunnen te raden gaan bij de ervaring van vroegere geslachten: dat is het princip van de opvoeding en van wat men beschaving noemt: dat is een veilige weg maar men moet dan wèl oppassen om niet het bijkonstige maar enkel het wezenlijke ervan vast te houden daar men anders de geschiedenis dooddrukt en dat kan niet en daar heeft de mens zijn verstand voor. Of mensen kunnen het zelf, helemaal zelf uitproberen alsof er vóór hen nog nooit mensenervaring geweest is. Dat is tegenwoordig mode en spreekt b.v. de jeugd sterk aan maar het is een gevaarlijke weg omdat je dan je enige leven als proefmateriaal gebruikt: vergis je je, dan vergis je je in je eigen bestaan met alle gevolgen van dien. Ik durf niet te beweren dat iedereen er goed aan zou doen de religieuze traditie zoals die nu in feite is en gepropageerd wordt te aanvaarden en te volgen want die is in haar concrete gedaante niet helemaal gezond maar nog minder zou ik iemand durven aanraden: doe maar zoals jij denkt dat het goed is zonder je van wie of wat ook iets aan te trekken want dan zou het wel eens kunnen zijn dat hij, overigens met de beste bedoelingen, zijn eigen enig bestaan de soep indraait en dat is dan voor die mens helemaal niet leuk. mensen herinneren zich hun ervaringen en kunnen die herinnering aan anderen doorgeven: dat is het principe van de opvoeding. Een beroemd geval voor ons christenen is de decaloog: de tien geboden van Mozes. Dat is eigenlijk de neerslag van een eeuwenlange ervaring van een religieus hoogbegaafd volk omtrent de zin en de kanalisering van de grote menselijke verlangens of hartstochten met als eerste doel het mogelijk explosieve en verwoestende karakter ervan in te dammen en met als tweede doel ze te richten op het werkelijk en uiteindelijk welzijn van de mens als individu en gemeenschap. De eerste drie ’’geboden” verankeren de dynamiek van de menselijke verlangens niet in een onmiddellijk maar in een uiteindelijk welzijn en de overigen dienen om de fundamentele waarden van het mensenbestaan: de band tussen de generaties, het leven, de materiële levensmogelijkheid en de veiligheid van de gezinnen veilig te stellen tegen de mogelijk verwoestende kracht van de losgeslagen hartstocht. Het typische is nu dat tot voor kort de hele mensheid in al haar beschavings vormen gemeend heeft dat in een mens het verlangen naar eeuwigheid in al zijn vormen een teken of signaal was van een wezenlijke aanleg op eeuwige en blijvende waarden. Het ge volg daarvan was dat men meende zijn aardse verlangens en begeerten te moeten temmen en intomen om ze in de lijn en de straat of uit slotte in een hoek neerploffen. 5. Het is belangrijk om dezelfde poten? woorden blijven gebruiken. Ze moeten op een gegeven mo ment ophouden met blaffen. Moe ten niet tegen iedereen die binnen- 3-5W°mt opspringen, al is dat soms nog nzo hartelijk bedoeld, maar lang niet iedereen is daarop gesteld - of ge leed Bij het wandelen met de hond, als ■j aan de lijn loopt, niet voortdu- Itnd trekken. En als hij in het park ■jjuit mag hollen, moet hij terug lenen als geroepen of gefloten rordt. Niet zomaar de benen nemen F- hele andere kant op, alls dat teefje |°knóg zo verleidelijk. portom, een waslijst van voorschrif- ■bgevouwen Krant goede diensten gezinsbond. I Bewijzen. Niet om het dier mee af te T"”_ 1 fcigen natuurlijk, maar een klein een aantal regels in acht te nemen, tikje en een waarschuwend ’foei’ of 1. Een jonge hond leert makke- Bee-nee’leert het al heel snel dat het lijker dan een oudere, die al bepaalde ■ank binnen de kortste keren bij de in een mens zijn als de Ej? auto. Zoals een auto een W1 «wegen moet zo is een K yzen dat ergens heen moet. i,even om ons Been is strikt «Perkt en vertoont niet de aan*eg om boven iL even maar mensen zijn onbepaalde mogelijk- ■^■'otri maken mensen •En -5 u ^racht die hen drijft waarden en Ik h 6Ven’ individueel en gangen. Daarom is het ■L n teken, een signaal en lüen Aattent moeten zijn op Boe r^k Un verdangens want IBwo 'eden er in mensen niemand maar in hun hun dat duidelijker ■ander ruwig voorwerp dat speciaal ■aar\ oor is aangeschaft. B Bij honden kan een en ander wat Bigewikkelder zijn, want er wordt genoeg lukt. pan een hond ook meer geëist. Ze 4. Een hond moet leren onmid- pioeten wachten met hun behoefte dellijk te gehoorzamen, dus ’zit’ en Idoeri tot de baas of bazin klaar is om hij moet gaan zitten, niet eerst nog En waarom moeten buren wakker met hen uit te gaan. Ze mogen als ze een rondje door de kamer en ten- liggen van zijn geblaf, of hun tuin ■et vieze poten van de straat of uit slotte in een hoek neerploffen. omgespit vinden door zijn honde- tuin komen, niet zomaar in een - -- nik door naar binnen. Ze mogen in de meeste huishoudens niet op ban- baas en dier. 6. Zo goed als een mens soms zijn Voor mensen die zelf niet genoeg dag niet heeft, is dat het geval bij tijd hebben of misschien het geduld dieren. Het dier voelt de mens, als hij missen om hun hond goed op te die eenmaal heeft leren kennen, vaak te wijzen waar de bak voeden tot een gehoorzaam huisdier, wonderbaarlijk goed aan. Probeer iaat en ze zal haar behoeftes nooit bestaan hier en daar in het land ge- ook het dier aan te voelen en breng leer ergens anders deponeren. Als hoorzaamheids-training-cursussen. begrip op voor zijn slechte bui. p j7. Vooral als er intensief ’ge landen van het bankstel, dan kan een worden er opgeleid tot een goede traind’is, verdient het dier afleiding ■ngevouwen krant goede diensten gezinsbond. Een robbertje spelen of even lekker - --Wie het zelf wil ondernemen dient met de baas hollen zal zeer gewaar- deerdworden. 8. Al lijkt het dat de hond voor- t J - ---- beeldig gehoorzaam naast u blijft iet de bedoeling is om de mooie gewoontes heeft. Ieder levend wezen lopen, houdt hem bij druk verkeer Bnk binnen de kortste keren bij de leert nou eenmaal makkelijker iets toch altijd aan de lijn. Eén moment pilms te moeten zetten. Na een paar èèndan èf. van onachtzaamheid kan veel ver- ,2’. Bl^f geduldig, ook van stem- driet en pijn ten gevolge hebben. w--- J 9. Probeer niet een hond teveel in- ander plekje te opvoedingsmethode, - --- - maar beslist praten kan wonderen voorbeeld gurlijk een echte krab-plank of een doen. L 3. Als de hond iets goed gedaan komen, heeft, prijs hem dan. Maar ga niet 10. Tenslotte: voed de hond zo- meteen schelden als het niet snel danig op dat hij anderen geen on nodige last bezorgt. De hond is de verantwoordelijkheid van de eige naar. IMMiKkV D GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 14 JULI 1982 ■KI PAGINA 23 ’S L van Bron: 1/1/1/ Breda rkeri k. II os:- Een unieke tentoonstelling over de historie van een sport gedurende 7 eeuwen is de Rode Draad van deze tentoonstelling die van 20 maart tot en met 3 mei wordt ge houden in het Markiezehof te Bergen op Zoom. De grondregel van dit spel is om met be hulp van een stok een bal in zo min moge lijk slagen naar een bepaald doel te slaan. Reeds in de middeleeuwen (oudste vermel ding in Nederland 1297) speelde men dit spel, bekend als 'colf', buiten, ook op het ijs. Na een periode van grote populariteit verdwijnt het rond 1700 vrij plotseling. Er voor in de plaats kwam het 'kolf'-spel, dat binnen, d.w.z. in overdekte kolfbanen werd gespeeld. Toen ook dit spel in de loop van de 19e eeuw grotendeels verdween, kwam op nieuw het buitenspelen ervan op, het 'golf'-spel. Het heeft sedertdien in toenemende mate aan populariteit gewonnen en het aantal spelers in vele landen groeit met de dag. Deze sport in zijn verschillende verschij ningsvormen is in de loop der eeuwen een voortdurende bron van inspiratie geweest voor talrijke kunstenaars. De tentoonstel ling omvat naast archiefstukken en kaarten tal van schilderijen, tekeningen, zilveren kunstvoorwerpen, tegels, postzegels, mo deprenten, spelmateriaal, gereedschappen voor het maken ervan enz. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur, zondag van 14-17 uur. Deze tentoonstelling zal na Bergen op Zoom nog te zien zijn in Gent, Antwerpen en Amersfoort. •••wjlv üuiöiiMLlvidld 111CL UJJ Udll- eggg%- |en of stoelen, maar ergens staat hun P pand of ligt een plaid of anderszins ter aanduiding van hun eigen plek

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1982 | | pagina 23