Algemene beschouwingen paarden
bijval aan milde kritiek op het B W
beleid
BETONTEGELS
GRINDTEGELS
WANDTEGELS
VLOERTEGELS
NU MET HERFSTKORTING
GARAGE J. HOEVENAARS
naar
VLOEIBARE SCHUIMAARDE
en
en
WEEKEND AANBIEDING
VERHD<
BETON
van 2.40 VOOR 2.10
van 5.40 VOOR 4.30
Volkoren 900 gram
4 Bossche bollen
FORD wijst U de weg
In 61 kantjes vervat
HEREN LANDBOUWERS
5121 MK rijen
01612-3728
Nieuwstraat 85 Gilze
ENERGIEBESPARING
FINANCIëN
MEERJARENBEGROTING
PERSONEELSUITBREIDING
OPVANG ZIGEUNERS
Vanaf heden kan
VOORLICHTING
Inlichtingen vrijblijvend:
L. v. d. VELDEN - GILZEWEG 24 - BAVEL - TEL. 01613-1237
RUIMTELIJKE ORDENING
OG-BELASTING
ericssonstraat 15
INSPRAAK
Gilze
Rijen
Alles uit eigen bakkerij!
direct geleverd worden, uitgereden op het land.
Een goedkope bekalking met vele nevenbestanddelen
en voor een betere structuur van de grond.
Ook zeer geschikt voor verzuurd grasland.
Vrijdag en Zaterdag a.s.
BAKKERIJ T LEKKERBEKJE
Tuinstraat 46
Tel. 01612-3098
November en december, de maanden bij uitstek om van die
fijne produkten van uw echte warme bakker te genieten,
zoals: spekulaas, marsepein, banketstaaf, roomboterstaaf,
roomboterletter, gevulde spekulaas.
dat er in het verleden te snél overleg
gepleegd is met bewoners en belang
hebbenden omtrent konkrete plan
nen. Wij zijn van mening dat er
eerder te laat de mogelijkheid tot
inspraak gegeven wordt, bijvoor
beeld wanneer de plannen al té kon-
kreet op papier staan”. Hij werd
hierin min of meer gevolgd door de
heer De Bekker. Zéér royale aan
dacht aan inspraak besteedde de
heer Dikker die hieromtrent eindig
de: „In de Tweede Kamer is name
lijk een wetsontwetrp in behande
ling waarin onder meer wordt voor
gesteld de gemeenten te verplichten
een inspraakverordening vast te stel
len. Er zou dan een recht op in
spraak bestaan, uiteraard een recht
met voorwaarden”.
Het College van B. W. behoeft
zich weinig échte zorgen te maken
over de door haar onlangs aangebo
den begroting 1980, sluitend met een
post onvoorzien van één ton. Maan
dagavond, 12 november’ lieten acht
frakties in variërende bewoordingen
hun visie óp dié begroting horen.
Uiteraard waren er een flink aantal
kanttekeningen te beluisteren, werd
óók wel onverbloemde kritiek ge
hoord. Maar in totaliteit stelde de
Raad zich welwillend op. Het pu
bliek was aanmerkelijk minder tal
rijk aanwezig dan bijvoorbeeld ver
leden jaar. Zou men denken: we blij
ven lekker warm thuis en lezen het
allemaal wel in dit weekblad? We
zouden bijna hopen van niet, want
om de 61(1) vóór ons liggende vol
getypte kantjes papier die werden
voorgelezen leesbaar te vertalen zón
der in doublures te vallen, lijkt ons
al een schier ónmogelijke opgave nog
vóór we beginnen!
„De verharding van de Heideweg
en de Bredasedijk laat nog steeds op
zich wachten. Het bestek is blijkbaar
uitbesteed aan een extern buro. Onze
fraktie is van mening dat we voor
een verharding van dit soort wegen
onze eigen dienst voldoende deskun
dig is, waardoor we de kosten beter
in de hand kunnen houden en het
werk hij dig (voor de winter!) hadden
kunnen uitvoeren.”
Ook de heer Oprins sprak over de
groeiklassen (klasse 2 is voor Gilze
niet aanvaardbaar). Hij brak ook een
lans voor een 15-tal bejaarden wonin
gen ekstra als uitvloeisel van de re
novatie. „Met name voor de bejaar
denwoningen verzoeken wij U voor
wat de lokatie betreft, alle aan
dacht te besteden aan de duidelijke
wensen van de Gilzese bejaarden.”
Hij stelde tevens de doortrekking
van de Warande van cruciaal be
lang en stond stil bij het hoofd-
stratenplan-Gilze. De heer De Bek
ker steunde hem met „wat mij be
treft mag de groeiklasse voor Gilze
best anders worden vastgesteld, al
leen al vanwege de nieuwe rijksweg
en het effekt daarvan op het indu
strieterrein.” Hij besloot met: hoe
lang denkt U nog te studeren op het
ontwerp-bestemmingsplan Stations-
straat/Wilhelminastraat?”
VROMANS BAKKERIJEN B.V.
Nieuwstraat 44
Tel. 01615-1380
De heer Lavooij: „Ook de huidige
regering kwam met een goed natio
naal isolatieplan op de proppen,
maar om dat blijkbaar te kunnen be
talen pakt het juist de gastarieven
middels een zeer forse verhoging
aan. Het voert hier te ver om uitge
breid op deze materie in te gaan,
maar één ding is duidelijk, zo snel
De heer Van Vugt: „Wél betreu
ren wij het, dat de uitbreidingen
niet zijn onderbouwd met cijfer
materiaal en dat men ook nog niet
is gekomen tot duidelijke taakom
schrijvingen”. De heer Oprins: „Wij
zijn niet voor uitbreiding zonder
meer. Echter, als het takenpakket,
met name op voorzieningsnivo, toe
neemt, moet het personeelsbestand
evenredig kunnen groeien”. De heer
Van der Ham vroeg hoe het stond
met de „Uitkeringsverordening ver
vroegd uittredend personeel in amb
telijke dienst” en „is hiermee al
rekening gehouden?” De heer La
vooij: „Ik kan met de plannen ak
koord gaan, doch het bevreemdt mij
dat de vakature op de afdeling
financiën nog steeds nie tis vervuld”.
De heer Dikker had een drietal vra
gen rond een te verschaffen totaal
overzicht over: het huidig perso
neelsbestand plus eventuele vaka-
tures, rond de uitbreiding der taken
van de gemeente en de te realiseren
uitbreiding. De heer Oomen: „Als we
echter naar de ons bekende prognose
voor de komende jaren kijken moe
ten we, mede in verband met de ge
weldige kosten, aandringen op grote
terughoudendheid”.
De heer Oomen: „De voorlichting
vanuit de gemeente en de aktivitei-
ten rondom inspraak, vademekum en
informatie via de pers achten wij
een goede zaak. Ook hier is naar
onze mening soberheid geboden”. De
heer Lavooij„Vraagtekens zet ik bij
Uw opmerking dat de noodzakelijke
en wenselijke voorlichtingsaktivitei-
tën niet lang meer met de huidige
mankracht zal kunnen plaatsvinden.
Juist nu de afdeling kabinet en voor
lichting verlicht is door de zelfstan
dige afdeling welzijn, komt dat wat
vreemd voor”. De heer Van der
Spek: „Dat de voorlichting wat meer
armslag zal krijgen wordt door mij
toegejuicht, maar het wordt dan ook
wel tijd. Zowel in- als extern ont
breekt er nog wel iets aan”. De heer
Van Vugt: „Wij ervaren het als bij
zonder positief, dat door de chef van
de afdeling een nota is samengesteld
inhoudende omlijnde taakomschrij
vingen en konkretisering van de
funktie-inhoud. Jammer beperkt het
College zich tot de mededeling van
het bestaan van de nota en hangt
dan verder een grauwe sluier over
de inhoud”. De heer Oprins: „Voor
lichting als aktiviteit mist in deze
gemeente een bestuurlijke onder
grond, het mist de basis van waaruit
gedacht en gehandeld zou moeten
worden”.
De heer Van der Spek hierover:
„De openheid van het bestuur werpt
wat vragen bij mij op. Bij verschil
lende gelegenheden wordt aan de
inwoners gelegenheid gegeven „in te
spreken” op bepaalde plannen dan
wel worden er informatie- c.q. hoor-
bijeenkomsten gehouden. Deze over
legsituaties verlopen thans telkens
anders en het overleg of de inspraak
wordt niet volgens een vast schema
afgehandeld”. Deze spreker pleitte
voor het ontwerpen van een vaste
inspraakprocedure. De heer Lavooij:
„Met de inspraak blijkt de gemeente
nogal moeite te hebben. Veelal wordt
het als een lastige, tijd en geld kos
tende bezigheid gezien. Toch moeten
we aan inspraak grote waarde hech
ten, omdat hiervan een optimale
woon- en leefsituatie afhankelijk is”.
De heer Oprins: „Wij kiezen er
daarom ook voor zoveel mogelijk
burgers te betrekken bij en invloed
te geven op de beleidsvoorbereidin
gen van de gemeente”. De heer
Beenackes stond averechts tegenover
het College waar dit van mening is
Zéker als we dan aan de ruimte
denken die een „vertaling” zal in
nemen wordt ons nagenoeg alle
moed ontnomen. Ruimte in haar al
gemene beschouwingen gebruikte
Kern ’75, die bij loting de spits
mocht af bij ten. In elf hoofdzaken
verdeeld had men het geheel tot een
keurig „boekwerkje” verpakt. Kern
’75 noemde het beleidsprogramma
1978-1982 van Kern ’75, de lijst Boe-
maars en het CDA, op een aantal
punten konkreter gemaakt in de
„beleidsnota begroting 1980 van B.
W”. „Jammer vinden wij het,” aldus
de woordvoerder, de heer Oprins,
„dat het U niet is gelukt tegelijker
tijd de meerjarenbegroting met dek-
kingsplan aan te bieden”; het CDA
„het vaststellen van de begroting ’80
zónder dat dit vergezeld gaat van
een meerjarenbegroting valt ons zeer
moeilijk”. De heer Van der Spek
(VVD) kon daarentegen begrip op
brengen „omdat een goede en over
wogen opstelling over deze raming
mij méér waard is dan onbetrouw
baar haastwerk”. De heer Lavooij
(PvdA): „ik krijg de indruk dat dit
College geen beleid heeft op finan
cieel gebied, maar achteraf, geba
seerd op uitspraken van de Raad, dit
in elkaar timmert”. Ook de heer Van
der Ham (lijst Van Ardenne) toonde
begrip voor het (nog) uitblijven,
„omdat het een fiktieve aangelegen
heid blijft door de vele onzekerheden
die de toekomst biedt”.
De heer Van Vugt: „Het principe
van hinderlijke industrieën uit de
bebouwde kommen te verwijderen
kunnen we wel ondersteunen, doch
de financiële armslag zal hier niet
anders dan beperkt kunnen zijn.” O-
ver het Streekplan en de daarin ge
noemde groeiklassenindeling voor de
4 kerkdorpen zou hij zeggen: „De
vele woinigzoekenden zijn er echter
weinig mee gebaat dit streeplan tot
een soort „Heilige Koran” te verhef
fen.” De heer Van der Spek: „Met
de fondsvorming voor geprogram
meerd onderhoud van wegen en re
novatie van plantsoenen is thans in
de begroting een tanvang gemaakt.
Het plantsoen aanlegbeleid vraagt
m.i. toch een andere benadering in
deze tijd. Voorts wordt ook door mij
nog eens aangedrongen op spoedige
verharding van de Heideweg.” De
heer Lavooij: „Sociale woningbouw
moet absolute voorrang krijgen.” En:
„Opmerkelijk is ook dat we in een
gemeente van ruim 20.000 inwoners
nauwelijks iets doen aan jongeren
huisvesting en het bouwen van z.g.
Van Dam-eenheden. Samengevat
komt het er op neer dat wij willen
dat er snel bouwrijpe grond komt, de
verdeling naar de soort woningen
moet aansluiten bij de behoefte en
dit betekent met woningwetwonin
gen en mogelijkheden voor eigen
bouwers.” De heer Beenackers stond
uitvoerig stil bij dit onderwerp. Hij
pleitte om met grote voortvarend
heid te werken aan de verdere uit
bouw van het wegenstruktuurplan in
Rijen en verkeerslichten aan de Nas-
saulaan. „Wij pleiten voor een snel
le doortrekking van de Rembrandt-
laan, dit om de verkeersoverlast in
de Stationsstraat te verminderen en
het plan De Grote Spie in exploitatie
te nemen.
delen en de begrootte totale verbou-
wingskosten zullen we ons t.z.t. uit
spreken voor uitbreiding van het
gemeentehuis in èèn keer of gefa
seerd”, aldus de heer Oprins. De
heer De Bekker hierover: „Ook ver
wacht ik inzicht betreffende de in
deling en de kosten, ook die van de
tijdelijke voorzieningen”. De heer
Dikker ging zéér uitvoerig in op de
materie, kwam tot een vijftal voor
waarden en tenslotte tot een drietal
vragen die sloten met: „met wélk
bedrag wordt de begroting verlaagd,
indien we de Rabo-bank, omgere
kend in vierkante meters, erbij be
trekken. Sociale Zaken en Welzijn en
Sport kunnen best in een ander ge
bouw”. De heer Lavooij beperkte
zich tot het financiële gedeelte en
noemde rond het opentrekken van
alel potjes: „met als klap op de
vuurpijl het voornemen 850 duizend
gulden van het rekeningsaldi 1977
toe te voegen aan het bouwfonds
voor de verbouwing van het ge
meentehuis. Het lijkt wel een teer-
avond”. De heer Van der Spek
meende ook uit oogpunt van de
representatieve taak de uitbreiding/
ophoging van het gemeentehuis
overwegenswaard. „Maak van het
gemeentehuis als het enigszins kan
nog méér het middelpunt van lokale
algemene aktiviteiten”. Het CDA
meende: „In dit verband zou het
voor de Raad interessant zijn ken
nis te kunnen nemen van de nieuwe
prognose van de kommissieijRuys
inzake de behoefte aan ruimte”.
maar ook zo goed mogelijk begin
nen met isolatie en niet alleen van
woningen, maar ook de gemeentelij
ke panden en scholen. Het aanstel
len van een energie-ambtenaar dient
alsnog serieus bekeken te worden.”
De heer Dikker: „kunt U een plan
ning geven van de aktiviteiten in
het kader van het nationaal pro
gramma ter bezuiniging van ener-
gir? We kunnen, vooruitlopend op
de brief van het VNG, de schijn
werpers die op de toren staan ge
richt uitdraaien. Het is gemakkelijk
om over energiebesparing te praten,
maar nóg gemakkelijker gewoon de
schakelaar om te draaien.”
De heer Van der Ham „juichte de
aandacht rond het aspekt energie
besparing toe.” De heer Van der
Spek: „Wij blijven de besparing op
basis van vrijwilligheid ondersteu
nen. U kondigt aan bij gemeentelij
ke eigendommen zélf maatregelen
te treffen, doch het stimuleren van
particulieren heeft nog geen vaste
vormen aangenomen.” De heer Been
ackers: „wij zijn voorshands niet van
oordeel dat we moeten overgaan tot
het aanstellen van een energieamb-
tenaar, bij onze eigen Dienst Bouw
en Woningtoezicht menen wij vol
doende kennis aanwezig. Er ligt voor
de gemeente een grote taak om als
voorbeeld voor haar inwoners voor
te gaan.” Ook de heer Oprins tilde
zwaar aan de energiebesparing, waar
rond hij een viertal initiatieven
noemde die de gemeente kan ont
plooien. „Wij hebben ons overigens
afgevraagd in hoeverre de omvang
van het vraagstuk niet appelleert
aan een grootschaliger aanpak, bij
voorbeeld op stadsgewestelijk nivo.”
Wordt vervolgd.
Het verlenen van medewerking
aan de huisvesting van zigeuners
in de gemeente {Raadsbesluit van 21
mei; red.) hield nagenoeg alle frak
ties bezig. De heer Oprins: „Betreu
ren wij het bijzonder dat de uitwer
king van het Raadsbesluit zo lang op
zich heeft laten wachten, het is ons
toch wel duidelijk dat boze vingers
in deze voornamelijk in de richting
van CRM moeten worden geheven.
Niettemin zochten wij in Uw be
leidsnota tevergeefs naar een enkel
woord over de opvang van zigeuners.
Dat heeft ons toch wel verbaasd!”.
De heer Beenackers (lijst Boemaars)
„Wij betreuren het dat er twee loka-
ties in Gilze en maar één in Rijen
genoemd worden in het verslag van
de ambtelijke stedebouwkundige
commissie”. Ook de heer De Bekker
(Sociaal Appèl) „had wel iets ver
wacht in de beleidsnota”. De heer
Dikker (P’70): „Wij hebben geen goed
woord over voor de procedure tus
sen B. W. en CRM”. De heer
Lavooij„De gemeente laat zien geen
beleid op humanitair gebied te kun
nen of willen voeren”. De heer Van
der Spek: „Voorlichting over de ver
dere gang van zaken rond de komst
van de zigeunergezinnen laat veel te
wensen over”.
„Wij stellen voor de konklusies in
deze van de bouwkommissie en van
Uw College spoedig terug te koppe
len naar de raadskommissies. Afhan
kelijk van de dan beschikbare mid-
„Konden we, mede door de verho
ging van de OGB met 25 starten
met gestalte te geven aan de top
prioriteiten (De Schakel, het Ge
meentehuis en de sportaccomodatie
te Gilze), nu blijkt dat er nóg 5 pro-
jekten in aanmerking komen voor
uitvoering in 1980”, aldus de heer
Oprins. Het CDA meende zich over
de OGB „in september voldoende
duidelijk uitgesproken”, aldus de
woordvoerder, de heer Van Vugt. De
heer Van der Spek: „Ik blijf pleiten
voor matige, trendmatige, verhogin
gen van de OGB, die naar mijn me
ning het beste jaarlijks, indien nodig,
kunnen plaatsvinden en niet uitge
steld moeten worden tot éénmaal per
4 jaren”, De heer Lavooij: „Op een
informele bijeenkomst van de Raad
vernamen óók de wethouders hoe
over hun beleid werd gedacht (voor
stel 40%; red.). De wethouder van
financiën stemde zijn betoog in de
openbare vergadering schielijk af op
28,75 Een verrassing voor de niet-
ingewijde raadsleden, maar zo heeft
U er wel meer”. De heer Oomen
(lijst Boemaars) noemde de verho
ging met 25 „een groot offer dat
van de bevolking wordt gevraagd”.
UITBREIDING GEMEENTEHUIS
De heer Oprins: „De rekeningen
van van 1976, ’77 ’78 hebben resp.
saldi opgeleverd van 650.000,
879.000,— en f 1.325.000,—. De po
sitieve resultaten van de rekeningen
zijn aangewend voor fondsvorming,
zoals bouwfonds gemeentehuis, fonds
onderhoud wegen en fonds onder
houd gemeentelijke gebouwen. De
saldi werden gevormd terwijl 1976
en ’77 moeilijke jaren waren, want
we hadden toen nog geen 20.000 in
woners en daardoor een lagere uit-)
kering uit het gemeentefonds. Voor
waar geen slecht beleid!”. De heer
De Bekker: „Het is een gelukkige
zaak dat de jaren 1976 t/m ’78 een
flink batig saldi hebben opgeleverd.
Voorlopig ben ik akkoord met de
bestemming die U eraan gaat geven.,
Al vraag ik me af, of het ook niet
verstandig was de post onvoorzien
in de begroting te verhogen”. De
heer Oomen: „Wij maken ons echter
toch duidelijk zorgen over de finan
ciële konsekwenties, vooral als we
kijken naar het wensenpakket”. De
heer Dikker: „Iets overhouden, zo
ten bedrage van een ton of acht tot
iets meer dan een miljoen, is bijna
gewoonte geworden. Wij vinden dan
ook dat er financieel-technisch goed
beleid wordt gevoerd. Tóch noemen
we het verschijnsel overschotten
problematisch”. De heer Lavooij
„Dat U erin „geslaagd” bent de post
onvoorzien te ramen op een ton vind
ik niet om over naar huis te schrij
ven, of is er wéér zo ruim geraamd
dat we de tendens van de sterk stij
gende rekening-saldi over over 1980
mogen verwacht?”. We heer Van der
Spek: „Als U een terughoudend be
leid als richtsnoer wilt nemen, doe
het dan zéker op het gemeentelijk
belastinggebied. Eerlijkheidshalve
moet ik natuurlijk wijzen op de
smalle marges in de gemeentelijke
financiële politiek, omdat we in de
eerste plaats afhankelijk zijn van
gelden te ontvangen van de, thans
ook noodgedwongen zuinige, Rijks
overheid”. De heer Van der Ham:
„Zuinigheid bij het gemeentebeleid
wordt alsmaar meer geboden en
steeds nadrukkelijker zullen we bij
nieuwe plannen de financiële dek-
kingking nauwlettend moeten vol
gen”. De heer Van Vugt: „Dit hoofd
stuk is eigenlijk het hart wat het
gehele beleid stuwt en draagt. Zeker
in deze steeds moeilijker wordende
tijden is een sluitende begroting een
felicitatie waard. Doch laat ons niet
te vroeg juichen. Om tot sluitend te
komen moesten alle meevallers van
de afgelopen jaren worden aange
wend. Dat wil zeggen, dat er voor de
komende jaren, na 1980, geen mee
vallers meer inzitten”.