Gilze BOTERMANS mode Vrijdag 28 september 1979 om 9 uur heropent NIEUWE DANSLESSEN TE GILZE GEHUWDENBAL Café-Rest. „de Fijnproever” DE KEUKEN IS OPEN m.m.v. de groep: ALBAS Wacht op onze advertentie van volgende week. Dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 september a.s. voor verkoop gesloten SPANDOEKEN INHAALMANOEUVRE BEVREEMDING FORSE VRAAGTEKENS BEN VOORZICHTIG P HULTEN VERONTRUST KREDIETBEWAKING SLUIPWEGGETJE Zaterdag 22 sept. a.s. DOBBEREN 1 IN DE ZAAL VAN DE HEER DOORAKKERS STRUISVOGELPOLITIEK Uw vriend van de dans: MEE GETROUWD MEVR. VRIENS-HEERKENS - ETTEN-LEUR TELEFOON 01606-12761 (b.g.g. 01608-16302) De Raadsvoorzitter kwam na bijna twee uren eindelijk ook weer eens Over het „dekkingsplan” tegen de heer Velge: „Dat komt bij de begro ting bij het meerjarenplan. Maar ik meen dat we eenenvoudig moeten beginnen, zoals vanavond. Dat is al moeilijk genoeg. Maar als je zwem men wilt leren, duik je toch óók niet meteen in zee?” Over het Gemeenschapshuis-Hul- ten: „is geen vergeten zaak, maar we zien een andere mogelijkheid om dat te realiseren”. Tegen de heer Van Ardenne over de riolering-Hul- ten: „zoals de zaken er nü bij staan moet er dan een oppompstation komen. De kosten belopen dan zo’n 5’/2 ton; we wachten even af wat het Rijk doet, zélf kunnen we dat onmo gelijk opbrengen”. Aanmelding a.s. maandag van 19.00 tot 20.00 uur voor beginners-jeugd. Tevens aanmelding voor gehuwde en verloofde paren en oudere dames en heren. Aanvang van de cursus: 24 september. Lestijd jeugd: van 19.00 tot 20.30 uur. Lestijd gehuwden: van 20.30 tot 22.00 uur. De heer Van Ardenne brak een lans voor riolering en een Gemeen schapshuis te Hulten. Rond de riole ring zei hij: „een willekeurig Hulte- naar moet, op eigen terrein zo’n 4 tot 5 duizend gulden neertellen om aan gesloten te worden. Een ekstreem geval is mij zelfs bekend dat ’t alles bij elkaar 9 duizend gulden zou kos ten. Tóch wil men ook dan nog aan gesloten worden! Rioolbelasting? Ik meen dat geen goede zaak! Beter meen ik te putten uit de pot saldi- reserve. Het is onze eigen portemon nee, waarom putten wij er niet uit?” Later: „een deugdelijk subsidiebe leid zou zoden aan de dijk zetten” en nog later: „voor 10 simpele guldens per jaar is men lid van de biblio theek en kan men putten uit duizen den boeken. Een uitleenprijs van 5 cent per boek is toch óók niet on overkomelijk?” Hij zou besluiten met zich neer te leggen bij een verhoging van OGB met zo’n 20 tot 25%, onder voorbehoud dat de meeropbrengst van hernieuwde taxaties in die ver hoging zouden worden verwerkt, (af getrokken, Red.) De heer De Bekker, Sociaal Ap pèl: „er ligt hier vanavond niks om te schrikken ter tafel. We hebben de bui namelijk al enkele jaren ge leden zien aankomen. Eerst gaf in voering van de Toeristenbelasting U enig soelaas, de invoering van de OGB was voor U een meevaller, de geboorte van de 20.000ste inwoner was eveneens om financiële redenen zeer welkom. Het is jammer dat U in 4 jaren de OGB niet verhoogde. Had U ’t wel gedaan dan had U be paalde projekten (De Schakel, Sane- ringsplan-Rijen) al in uitvoering kunnen zetten. Ik praat daar al jaren over! Kom ik op De Schakel dan „Als ik in algemeenheid hoor zeg gen: u komt met 40% OGB-verho- ging dan wil ik toch wél graag op merken dat we een bespreekbaar voorstel aan u hebben aangeboden. Met andere woorden:: we hebben becijferd: dat zijn de kosten, dan zal dat de verhoging moeten zijn. U kunt zeggen 30 maar als we voor de nabije toekomst nü al posten op ons af zien komen is dat niet verstan dig. Dan zullen we wéér moeten ver hogen. Ik dacht dat je in de begro ting geen posten moet schrappen als je de rekeningen al aan ziet komen. En wat de reserves betreftben voor zichtig hou je zelf niet voor de gek!” en daarmee was de (financiële)- koek voor ’80 dan wel helemaal op. Want om de drie werken te realise ren, althans in werking te stellen, rekende B W de Raad voor dat er feitelijk maar één hanteerbaar mid del was om haar voorstel te realise ren, namelijk verhoging van de OGB met 40%. De verhoging mócht van B W ook gerust 10, 20 of 30% worden, maar dan moest de Raad wél aantonen waar bezuinigd kon worden of welke van de drie objek- ten nog een jaar „vooruit” werden geschoven. Met zowel boven als onder een „afgeladen” publieke tribune, liefst vier spandoeken spraken vurige taal, terwijl een „Aktiegroep Gemeen schapshuis Hulten” een vlugschrift uitdeelde dat ongenoegen te lezen gaf over ’t uitblijven van voorzieningen aan haar „kot”. Wanneer we (om ’t zo kort moge lijk te houden in sneltreinvaart) door de woorden van de Raadsleden „lo pen” horen we als eerste de heer Adriaensen namens Kern ’75. aan het woord: „Ik beluister een groot aantal overeenkomsten. Wij hebben de materie uitgebreid voor u neergelegd, open en eerlijk. In de hoop op suggesties. Er is wat ver warring over de verhoging van de OGB. Wij willen toch alleen maar van u horen wat de maksimale be lastingdruk mag zijn volgens u.” De heer Ballings schetste de huidige be huizing in het Gemeentehuis, „dat in 1961 een trots was, maar nu op aller lei tekort schiet”. Over De Schakel: „dat is een gebouw waar de ge meente lichtelijk mee getrouwd is. Daar hebben we al zoveel geld inge stopt dat ik meen dat we het nu maar eens bij de tjjd moesten bren gen. Ik kan u nog zeggen, heren, dat we deze week al fors hebben zitten schrappen in de ontwerp-begroting 1980. Maar een begroting moet wel flexibel zijn en blijven. Maar waar om zou ik langer praten: ik heb een excellent wethouder die overal ant woord op weet!” Dat bleek werkelijk niets teveel gezegd. De heer Van Gooi: „Ik dacht dat dit de eerste maal was dat de Raad zo nauw en zo gauw bij de komplexe begroting werd betrokken. Het Gemeentehuis is een onmisbare schakel in de gemeenschap; De Scha kel is een onmisbaar gemeenschaps huis in de gemeente.” Hij gaf hierna antwoord of toelichting aan of op alle vragen. Met grote kennis van zaken enduidelijk! Af en toe ook een fraai lijstje erom, zoals: „In spraak met inzicht moet uitmonden in een uitspraak met uitzicht; jam mer genoeg hebben we het uitzicht nog niet in zicht” en: „ik dacht dat alles bijen de vogelverschrikker nu wel verdwenen is, alleen het lapje is gebleven”. De Heer Oomen sprak namens de fraktie Boemaars. „Zijn we blij dat er een overzicht gekomen is omtrent de plannen die er voor de komende jaren zijn, we zijn verontrust over de wijze waarop al deze plannen dek- kingsmiddelen moeten worden inge vuld. Wij vrezen dat dit een aanslag zal worden op de beurs van onze in woners, welke niett reëel, niet ver antwoord en zéker niet verkoopbaar zal zijn. Wij zijn derhalve ook ge schrokken van Uw advies de OGB met 40% te verhogen, dit kunnen wij naar onze mening in deze tijd niet maken. Als U onze aanpassingen die we op Uw voorstellen hebben mee neemt, kunnen wij akkoord gaan met een verhoging van de OGB met 25%, ondanks dat we dit al érg fors vin den. Wij realiseren ons dat we er dan niet uit zijn voor de komende jaren en wij zullen dan ook in de toekomst, o.a. bij de begrotingsbe handeling kritisch bekijken of er niet zodanig bezuinigd kan worden dat we wat meer armslag krijgen voor de komende jaren.” De heer Oomen lanceerde hierna 5 posten die ver laagd kunnen worden. vind ik het Godsonmogelijk dit ge bouw nog langer te laten wachten. Wachten op het Welzijnsplan zou wéér een jaar uitstel betekenen. Ik ben geen voorstander van nieuwe belastingen, dus zal belastingverho ging onvermijdelijk zijn. U komt nu met een voorstel van 40%-verhoging. Het is te hoog, ik sta niet te juichen, maar principieel mag dat van mij, als het zinnig en nuttig is. De stil stand van voorbije jaren was poli tiek heel mooi. Maar ’t was wel struisvogelpolitiek, waarvoor we nu moeten betalen. Jammer maar waar. Jammer ook dat we geen referen dum kunnen houden, want het zou toch wel interessant zijn te peilen wat de Gilzer-burgerij bereid is te betalen voor voorzieningen aan De Schakel e.d.” Ook deze spreker kwam tot een aantal vragen en/of voorstellen, om te besluiten: „voor alsnog is voor mij een OGB-verho- ging van 30% acceptabel!” De heer Dikker van P’70 doorliep op zijn „overdrachtelijke wijze” de materie. Hij gebruikte het beleids programma van de drie grote frak- ties in de Raad als criteria voor het voorliggende investeringsprogramma. Hij kwam tot vragen die gelardeerd werden met „tel uit je winst” of: wat is er bezuinigd, wat levert het op, etc. „Over de verhoging van de OGB met 40 spreekt u duidelijke taal. Over het invoeren van nieuwe be lastingen zegt u niks meer. Wij ook niet. In deze zijn we het volledig met u eens. Maar wij vinden een ander punt noodzakelijk, dat noemen we kredietbewaking. Dit is een zaak die voor ons vastgeklonken zit aan investeringen doen!” Later: „de aan sluiting Nassaulaan op de Ooster- houtseweg gaat 133.000,-méér kosten dan was geraamd. Géén goed voorbeeld van kredietbewaking. En als die niet snel en effektief op poten wordt gezet dan is het inves teringsprogramma een farce. U heeft nu drie prioriteiten uitgesproken. Wij vinden echter dat u meteen had moeten uitleggen waaróm u deze be langrijk vindt en de andere voorzie ningen minder.” Later zou hij opnieuw inhaken op het beleidsprogramma van „de grote drie” in de Raad. „In zijn algemeen heid wordt een trendmatige belas- tingtariefstelling toegestaan. Daar zijn we het dan wéér eens volledig mee eens maar vier maal 5 per jaar is 20 en géén 40 zoals u voorstelt.” Na nog vragen en aante keningen kwam hij tot de slotzin: „onze voorlopige konklusie is dat wij niet overtuigd zijn van de door uw College voorgestelde prioriteiten. De voorgestelde verhoging van de OGB is voor ons onaanvaardbaar.” „Wij gaan er van uit, en hebben er ook vertrouwen in, dat Uw Col lege bij het opstellen van de begro ting voor 1980 alle soberheid en zui nigheid in acht zal nemen. Dit wil zeggen dat alle uitgaven kritisch moeten worden afgewogen tegen de moeilijke financiële positie van onze Gemeente. Overigens is het ons dui delijk dat bedoelde verlaging van andere uitgaven nauwelijks soelaas zal bieden.” „Reeds vaker is gesproken over de mogelijkheid tot invoering van een rioolrecht. Wij zien dat vooralsnog niet zitten. Afgaande op de door U voorgestelde prioriteitsstelling en ur- gentieaanduiding zullen de kapitaal- lasten in 1980 met 508.655 stijgen. Konkreet betekent dit een verhoging van de OGB met ruim 40%. Het be lang van sociaal kulturele aktivitei- ten voor de Gilzer Gemeenschap achten wij zó hoog dat voor óns De Schakel nummer één is.” „Wat de voorzieningen aan het Ge meentehuis betreft hebben wij en kele forse vraagtekens. Het effekt van het voor 1981 geraamde bedrag van ƒ1.900.000, aan onrendabele in vesteringen, heeft het effekt van een vogelverschrikker. Kern ’75 is géén voorstander om dekkingsmiddelen uit de saldi-reserve te putten. Een verhoging van de OGB met 30% ach ten wij akseptabel er kan ook mee worden volstaan indien de door ons voorgestelde bezuinigingen worden doorgevoerd.” De heer Van der Spek sprak na mens de VVD. „Het beloven en het toezeggen, waar ook Uw College on der bepaalde omstandigheden een ware sport of kuituur van maakt, zal niet meer kunnen plaatsvinden zónder er tevens het percentage van de belastingverhoging bij te vermel den”. Later: „een regelmatige ver hoging van de OGB met het inflatie percentage is niet gebeurd en daar om wilt U nu een inhaalmanoeuvre maken van 40%. Uitgangspunt moet volgens mij de belastingbetaler zéif zijn. Daar waar we allen in Neder land een voorzichtig beleid moeten voeren, kunnen we als Gemeente de belastingschroef niet met forse sla gen aandraaien. Gelet op het feit dat we sinds de invoering van de OGB niet verhoogd hebben, ben ik bereid in te stemmen met een maksimale verhoging van 2O°/o van deze belas tingopbrengst.” Met nadruk op „op brengst” bedoelde de spreker dat herwaardering van panden eveneens zal zorgen voor een verhoogde op brengst, het tarief dient daarop dan aangepast te worden en pas dan ten hoogste 20% bedragen. De heer Van der Spek becijferde dat door „opschuivng, vervallen, of verminderen” in 1980 een bedrag van 223.329 kon worden bezuinigd. De fraktie Van Ardenne had een „sluipweggetje” gevonden méé raan- dacht van ons te krijgen, omdat hier na de fraktiegenoot de heer Van der Ham het woord voerde. „Een inves teringsplan moet flexibel zijn en de jaarlijks budgettaire ruimte voor nieuwe onrendabele uitgaven mag, mits dekking, niet worden over schreden. In een tijd dat de overheid zowel als het bedrijfsleven op elke cent beknibbelt, lijkt het mij een on zinnige zaak als de gemeente Gilze- Rijen voor deze alles doortrekkende trend in onze samenleving blind zou zijn, of althans willen zijn.” Spreker had een twaalftal vragen, op- of aanmerkingen op hetgeen aan de or de was. Nieuwstraat 70, Gilze - Tel. 01615-1327 Namens het CDA sprak de heer Velge. „Alleen voor 1980 schrijft U summier over mogelijke vormen van inkomstenbronnen, zonder deze na der te preciseren. Slechts bij de OGB geeft U aan wat voor bedragen aan inkomsten verwacht kunnen worden bij stijging van het aanslagpercenta- ge. Wij vinden dit jammer, want hierdoor ontbreekt een visie op de toekomst en het inzicht voor de Raad en de burgerij waar de Gemeente in de toekomst haar geld vandaan denkt te halen.” „Een schoksgewijze verhoging van 40% OGB is een niet te verteren zaak voor de burgerij. Nog minder ver teerbaar omdat uit niets blijkt dat de Gemeente ernstig heeft onder zocht in hoeverre door efficiency en beperking aan uitgaven, beneden de trendmatige lijn ook het nodige aan inkomsten bij te dragen. Wij staan daarom volledig afwijzend tegenover dit voorstel voor een dergelijke be lastingverhoging. Uw wijze van wer ken is niet besturen maar ad hoe dobberen van jaar tot jaar.” Rond de uitbreiding vgn het Gemeentehuis had de heer Velge diverse opmerkin gen, besloten met: „wij zeggen daar om met de huidige ons beschikbare gegevens NEEN tegen deze hoge pri oriteitsstelling!” Voor wat De Scha kel betreft meende de spreker dat het téveel vooruitlopen was op het Welzijnsplan dat voor alle kerkdor pen in de maak is, alsmede vroeg hij zich af of het doel van De Schakel niet te kombineren was met een be tere behuizing voor de Gilzer biblio theek? „Hulten moet nu eindelijk eens goede behuizingen krijgen voor gemeenschapswerk.” Deze spreker kwam na zijn kritiek met een groot aantal voorstellen, die resulteerden in: „omdat in voorgaan de jaren de OGB niet is verhoogd is ons voorstel een absoluut maksimum van 19% toe te staan, wat al een zwaar offer is voor de burgerij. De P.v.d.A.-woordvoerder de heer Van Lavooij: „met de door U voor gestane urgentie-aanduiding voor 1980 en het dekkingsplan hebben wij grote moeite. Ook wij kiezen uiter aard voor het sluitend houden van het gemeentelijk huishouden. Hierbij komt dat de P.v.d.A. per definitie geen tegenstander is van belasting verhogingen indien hierdoor dek kingsmiddelen vrijkomen voor het uitvoeren van noodzakelijke en zin nige zaken die ten goede komen aan de gemeenschap. Dat U de financi ële ruihte op de eerste plaats wilt vinden door verhoging van de OGB met ruim 40% is naar onze smaak in deze tijd en gezien de door U voorgestane urgentie-aanduiding, veel te hoog!” De heer Lavooij sprak zijn be vreemding uit dat De Schakel pas na uitbreiding Gemeentehuis op de urgentielijst stond. „De Schakel ver dient in onze ogen de hoogste priori teit, de uitbreiding van het Gemeen tehuis op de voorgestelde schaal kan worden uitgesteld, indien we de uit breiding van de bouw Dienst Ge meente Werken ten volle gaan be nutten.” Later: „wij willen nogmaals plei ten voor een jaarlijkse belastingver hoging met een percentage minstens gelijk aan het inflatiepercentage en afschaffing van de egalisatiereser ve.” Rond de hertaxaties voor de OGB merkte hij op: „het is van be lang dat de getaxeerde waarde zo veel mogelijk overeenkomt met de werkelijke waarde bij huidige ver koop. Hierdoor kan ook een procen tuele verhoging worden ingetoomd, waardoor bewoners van goedkopere woningen een minder sterke belas tingverhoging hoeven te ondergaan.” Spreker zon in zijn samenvatting ak koord kunnen gaan met een verho ging van de OGB met 25%, of zoveel minder als mogelijk is als de her taxaties dusdanig hoger zullen uit vallen. IK VRAAG BEWIJZEN In tweede termijn als eerste de I heer Adriaensen: „De antwoorden! die we kregen hebben ons gesterkt I in onze prioriteitsstelling. Ik vraag I schorsing voor onderling beraad.” De I heer Ballings vanaf het vinkentouw: I „Dat was ook mijn bedoeling, maar] éérst de tweede termijn.” Ja en toen begon de rit langs de I diverse „fraktie-stations” opnieuw, I waarbij principieel toch weinig I nieuws werd aangevoerd. Een her-1 haling, inderdaad met andere woor-l den, van het al gezegde. Men kreeg! antwoord van de burgemeester en daarvan van wethouder Van Gooi. I Het liep tegen half twaalf, als ver slaggever word je verzadigd, zit je vol, ben je een wespennest. Dan tóch! nog een verfissing! Wethouder Boemaars tegen de heerl Van Ardenne: „Wat De Schakel be treft zullen we er met ons Welzijns-I plan atten bij zijn” en rond de sub sidieregelingen: „In de begroting ’80 gaan we alles weer opnieuw be-j kijken”. En dan tóch nog een ver kwikkende douche na de op zich bijzonder saoie cijfermaterie. De heerl Boemaars met stemverheffing: „Del heer Velge zegt: er wordt maar her en der gebouwd zonder dat is nage-| gaan of één gebouw geen dubbel-| funktie had kunnen krijgen. Nou, kijkdaar kan ik nou niet tegen!! Als men zo’n opemrking maakt dan! moet men duidelijk zijn een voor-l beeld geven niet in het wilde weg iets zeggeniemand aanvallen!”! (We waren weer helemaal wakker;! red.) Was de heer Velge even uit de raadszaal en trachtte de heer Van Vugt antwoord te geven, de heerl Velge móést bij terugkomst zoge zegd „met de billen bloot”. Gekon-I fronteerd met een „op het fatsoenl getrokken uitspraak” had hij een influistering van een buurman nodig om te antwoorden: „Een duidelijk voorbeeld is dit Gemeentehuis. Als men dit in 1961 royaler had gebouwd! had de Dienst Gemeentewerken niet naar de Rembrandtlaan gehoeven!’! De bloeddruk van onze wethouden Boemaars vlóóg omlaag, we hoorden! hem zeggen: „Nou, kijk... moet u eens horenik zit al ruim 25 jaren in de Raad, maar dit heb ik nog! nóóit gehoord.” KONSTRUKTIEVE INBRENG De vergadering werd geschorsj voor zo’n klein half uurtje. Er waren twee moties waarover kon worden gestemd. Het moet eksakt midderj nacht zijn geweest dat men hoofde! lijk ging stemmen over- een motid van Kern ’75, Fraktie Boemaars en Sociaal Appèl om de OGB met 25 j te verhogen. Een tweede motie girl tot 20 °/o verhoging, maar omdat da Raad de éérste met 10 stemmen vood en 9 tégen stemmen aannam, kwal die niet meer aan bod. De publiek! tribune „zong” toen allang „aan hel strand stil en verlaten”. Eén uitzon! derlijk dappere was er nog. De burl gemeester: „Heren, ik dank u allefl voor de konstruktieve inbreng van! avond, de vergadering is gesloten! Met een onhoorbare kreun hesen wl ons uit de stoelen waarop we nul 4/2 uur hadden gezeten; de zucni van verlichting die we slaakte! „echoot” waarschijnlijk nog dagel van wand naar wand, van bovei naar beneden, in ons praathuis! J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1979 | | pagina 6