K.V.O. afdeling Gilze
Rijense Biljart Federatie
Die Mühleheide Musikanten onder nieuwe
leiding enthousiast van start
Hulpcentrale Rijen
I
I
Buurtvereniging Oranjeplein
te Rijen.
verloren,
re-
DRIE V.O.S.-CURSISTEN
MELDEN
Yankees in de ban
tie Topklasse. Hoger is
De Hulpcentrale is het nieuwe jaar vol
Drie V.O.S. V. ouwen.
INSCHRIJVEN
Hulp aanvragen.
De organisatoren.
NAAM:
re-
ADRES:
J.R.
LEEFTIJD:
OPLEIDING:
I
i
i
i
i
naar
kan
HEEFT V OOIT EEN ZIGEUNER
ONTMOET
GROTE CYCLE-CROSS
IN RIJEN
Wat zijn Zigeuners en waar komen ze
vandaan?
Elly Brouwer,
Bede Dunn,
Jeanne de Hoon,
Ad Meulensteen,
Ad Mol,
Antoinette Raming,
Corina Sterk.
Programma 3 februari a.s. aanvang 23.00
uur in de Margrielhal:
ZVV ONA/Bon Appetit - Trimmers,
Dongen.
Vervoerders en huishoudelijke hulp
gevraagd.
2400, Hoofdstraat 58.
3
4
5
1
7
7
3
9
6
1
0
0
1
1
1
2
0
0
17
16
14
13
9
9
8
6
4
MEER WETEN??? BEL VOOR IN
FORMATIE NAAR EEN VAN DE OP
DE STROOK STAANDE ADRESSEN.
Inleveren vóór 30 januari a.s. bij:
Bep Snoeys, Beélstiraat 9, tel. 3480;
Babs Herlaar, Dreesstraat 2, tel. 2059;
Ria Trots, Heikantsestr. 43, tel. 3484.
5
4
4
1
11
9
9
3
2
3
3
6
WAT WORDT DE HOUDING VAN
DE RIJENSE BEVOLKING?
adders gezegd:
WAT WORDT UW HOUDING??
mlise en aantal punten.
1 D.O.S.
2 ’t Halve Maantje
3 ’t Hoékske
4 ’t Centrum II
5 D.O.B.
6 ’t Centrum I
7 O.V.M.
8 D.G.D.
9 ’t Halve Maantje j
8
8
8
8
Hoe bar het was.
Standenlijst viertalien-kompetitie
1978 - 1979
12
II 12
12
8
12
12
8
12
8
Van de grote groep statenloze zigeu
ners hebben 450 mensen in oktober 1977
toestemming gekregen zich in Nederland
te laten registreren. Met deze registratie
verplichtte de Nederlandse regering zich
tot het vinden van woonruimte voor deze
mensen. Na veel moeite en geharrewar
is het gelukt voor een aantal gezinnen
onderdlag te vinden in Ede, N'euwegein
en Veendam. De andere gezinnen zullen
nog een barre Winter moeten doormaken
in slecht geïsoleerde kampeerwagens op
niet of slecht imgerichte staanplaatsen.
De stand na de wedstrijden van maan
dag 15 januari 1979 is als volgt:
lóren ’t Wim Havennans vele jaren ge-
-y=j
Prins Carnaval in Gilze
wat trots op de boeren
van meetafaan toch wel
in haar mars had dan alleen
„muziekske”. Onder leiding
DOOR WIE
Het noord-brabantse VOS-projekt is een
gezamenlijk initiatief van meerdere pro
vinciale (vrouwen-jorganisaties.
De plaatselijke kursussen worden geor-
gariilseerd door een plaatselijke werk
groep.
WAT KRIJGT U ERVOOR
disciissieleiding door 2 VOS-kursus-
leidsters;
mondelinge en schriftelijke informa
tie;
samenvatting van de behandelde stof.
VOOR WIE
Voor alle vrouwen met lagere school en
eventueel 1 of 2 jaar voortgezet onder
wijs;
Wacht niet tot ’t laatste moment,
maar bel tijdig 2400, van 9 tot 11 uur
zijn de telefonisten aanwezig. Als U om
negen uur belt hebben zij meer tijd om
passende hulp voor U te vinden. Veel
vrijwiilïig(st)ers zijn dan nog thuis be
reikbaar.
BOERENGEZINSDAG
Op dinsdag 30 januari wordt de jaar
lijkse boerengezinsdag gehouden. In de
Voormiddag ise er een koffietafel en een
3-BANDEN:
resp. gespeeld, gewonnen,
mtse en aantal punten.
1 ’t Hoekske
2 O.V.M.
3 D.D.B.
4 D.G.D.
De huidige situatie.
Als gevolg van deze eeuwenlange ver
volging en onderdrukking, zien we nu
een volk, dat over de hele wereld ver
spreid woont en grotendeels verpauperd:
is. Ook na de 2e wereldoorlog is er in
de situatie van vele zigeuners weinig
verbetering gekomen.
In West-Europa leven nu ruim 1 mil
joen zigeuners. Van hen leven ruim 570
duizend zigeuners statenloos en rechte
loos in erbarmelijke omstandigheden. De
overigen hebben zich ergens kunnen ves
tigen en een nationaliteit kunnen ver
werven.
De statenloze zigeuners worden echter
tot op de dag van vandaag opgejaagd
van het ene land naar het andere. Ze
zijn nergens welkom.
spreekbeurt door Rector Merkse voor
N.C.B.-tódén met echtgenote, ’s Avonds
is er om 8 uur een dansavond bij C.
Doorakkers waarbij alle K.V.O.-leden
met echtgenote worden verwacht.
Zondag 28 januari a.s. zal in de bos
sen aan de Generaal v. Geenstraat weer
de jaarlijkse Wielercross gehouden wor
den. Hoe slecht het weer ook is, dit eve
nement gaat altijd door. Met nog in het
achterhoofd de successen van de cross
bij het Halve Maantje, zal de opkomst
uit binnen- en buitenland weer enorm
zijn.
Voor het publiek een mooie gelegen
heid in dit bosrijke gebied de beentjes
eens te strekken. Kijken naar deze cycle
cross kost niets, en het begint om half
twee met de jongste categorie.
Inschrijven kan men vanaf 12 uur in
't Stationskoffiehuis, alwaar ook de
prijsuitreiking plaats vindt vanaf 5 uur.
Iedereen kan mee d'oen, mits men met
een fiets komt. Wat voor een fiets staat,
gelijk.
Wat let U het eens een keer te pro
beren? Tot zondag bij het vertrek om
half twee.
De Hulpcentrale doet niet graag te
vaak een beroep op dezelfde mensen.
Daarom Willen we graag de groep ver
voerders en huishoudelijke hulpen uit
breiden. Informaties en aanmeldingen
tu'ssen 9 en 11 uur ’s morgens, telefoon
Om te beginnen mag u zigeuners niet
verwarren met de Nederlandse woon
wagenbevolking. Deze laatste groep be
staat in hoofdzaak uit afstammelingen
van Nederlandse seizoenarbeiders uit de
vorige eeuw, die al trekkend: met hun
gezin van het ene werk naar het andere
reisden.
De Zigeuners, of liever gezegd, de Rom
of Romani, zijn naar alle waarschijnlijk
heid afstammelingen van een Hindoe-
staans volk, dat woonde in het noorden
van het huidge India en Pakistan. Zij
waren een volk van aanzien, omdlat ze
een volk waren van brons- en goudsme
den en andere hoogwaardige ambachts
lieden.
Via Perzië trokken zij naar Egypte en
Vandaar naar alle landen rond de Mid
dellandse zee. Vanaf 1420 hebben zij
zich over Europa verspreid. In het oos
ten van Europa werden ze aanvankelijk
als graag geziene ambachtslieden en mu
sici binnengehaald. Daar hebben velen
zich ook blijvend gevestigd. In het wes
ten van Europa bleven groepen Zigeu
ners rondtrekken. Hun brorid verdienden
Ze met het uitoefenen van hun oude be
roepen zoals: smid, koperslager, houtbe
werker, rietvleChter, musikant en circus
artiest.. Ook de goochelarij en waarzeg
gerij behoorden bij de zigeuners. Aan
vankelijk kregen dë zigeuners steun van
de plaatselijke bevolking, mede omdat ze
geloofsbrieven van de Paus meedroegen
welke hen een gastvrij onthaal bezorg
den.
Rond de middeleeuwen zien we hier
in verandering komen. Men begon de
zwervende vreemdelingen met hun don
kere ui terlijk en andere leefwijze te wan
trouwen. Zo werd &.a. hun bron van in
komsten uit de goochelarij en waarzeg
gerij door de katholieke kerk veraf
schuwd.
Toch hielden de zigeuners vast aan
hun eigen wetten en cultuur. Ging het
echter in een land slecht, dan kregen de
zigeuners de rol van zondebok opgedra
gen.
Ze werden vervolgd omdat ze weiger
den zich te laten dopen, omdat ze wei
gerden hun ëigen taal op te geven, om
dat ze weigerden zich op vaste woon
plaatsen te vestigen, want dat zou hun
broodwinning kosten. In andere landen
werden ze verjaagd omdat ze te grote
groepen vormden in de steden en de
overige bevolking zich bedreigd voelde.
Toen de steun van de plaatselijke be
volking wegviel, restte de zigeuners dan
ook niets anders dan door diefstal in
hun levensonderhoud te voorzien. Vanaf
die tijd zien we, dat de zigeuners werden
vervolgd vanwege hun afwijkende ufter-
lijk, gewoonten en leefregels.
Zij werden verbannen naar o.a. Afrika,
Amerika en Brazilië, tot slavernij ge
bracht, gemarteld en vermoord. Het tra
gische dieptepunt in de geschiedenis van
de zigeuners vormde de uitroeiing door
Hitler en zijn aanhangers in de 2e we
reldoorlog. 4 a 5 Miljoen zigeuners
■stierven in de gaskamers van Auschwitz
en Dachau.
RUILBEURS IN GILZE
Zondag 28 januari a.s. wordt in Gilze
de maandelijkse ruilbeurs voor verzame
laars van postzegels, munten e.d. gehou
den.
De beurs is in zaal de Fijnproever,
Nieuwstraat 70 te Gilze. Aanvang 2 uur.
Mocht U echter verhinderd zijn, dan
bestaat wellicht de mogelijkheid de vol
gende beurs te bezoeken, die gehouden
wordt op zondag 18 februari. Eén week
eerder dan gebruikelijk in verband met
karnaval.
Voor de tweede maal in 4 weken
trad ONA/Bon Appetit aan tegen de
Verplegers van het Elisabcth-ziekeinhuis
Tilburg; ook deze krachtmeting eindig
de in een overwinning voor ONA/Bon
Appetit, maar ONA kon eigenlijk pas
in de slotfase echt uitlopen. Oorzaak
hiervan was in feite dat de Verplegers
zonder wissels moesten spelen; de 'glad
heid speelde enkele van hen namelijk
parten, ook ONA/Bon Appetit had «laar
overigens last van, want twee spelers dlie
van buiten Rijen moesten komen, belden
,af. Niettemin, ONA/Bon Appetit wop de
wedstrijd; alhoewel het daar heel lang
beslist niet naar uitzag. Een kwartier
lang bleef de stand du'bbelblank; toen
pas scoorde Ben van Gorkum het ope-
niniglsdloelpunt voor de Verplegers, de
broers Simon en Ton Faro zetten ONA/
Bon Appetit voor rust echter nog op
voorsprong (2-1).
Na de hervatting hetzelfde spelbeeld;
een sportieve wedstrijd met twee ploegen
die de aanval niet schuwden, terwijl er
toch nog goed werd verdedigd. Er werd
nu beurtelings gescoord, Simon Faro (2
maal) en Ton Machielsen voor ONA/
Bon Appetit, Peter van Velzen (2 maal)
en Joep Joosen voor de Verplegers; de
stand was hierdoor dus 5-4. Pas hierna
liep ONA/Bon Appetit uit; het was Ton
Faro, die drie maal achtereen toesloeg
en dë eindstand aldus op 8-4 bepaalde.
Aanstaande zaterdag, 27 januari, ko
men wij per auto’s langs de volgende
route's de spullen voor de Rommelmarkt
bij U ophalen. De route Rijen-Zuid
wordt ’s middags opgehaald. De overige
wijken worden ’s morgens opgehaald.
Wij hopen dan ook, namens het be
stuur, dat U alles op tijd klaar wilt zet
ten, daar dit nogal veel tijd vraagt.
Mochten er onder U zijn die a.s. za
terdag niet thuis zijn, laat dit dan even
telefonisch aan ons weten, dan wordt het
eerder opgehaakt. De volgende nummers
kunt U altijd bellen: B. Schouten, tel.
01612-3520 of C. v. d. Broek, tel. 01612-
4576.
De Rommelmarkt wordt gehouden op
3 en 10 februari in de zaal „Boerke Ja
cobs” U allen wel bekend.
Verder heeft het bestuur van R.M.C.
nog enige medewerkers nodig. Dus le
den, wilt U die dagen meehelpen, geef
U dan zo snel mogelijk op bij het Be
stuur.
Aangezien ze geen geldige papieren
hebben, krijgen ze geen werk- en staan-
plaatsvengunriing. Omdat Ze geen werk
en geen staanplaats hebben, krijgen ze
weer geen verblijfsvergunning.
Bovendien hebben de specifieke zi-
geuner-beroepen weinig toekomst meer
in de huidige maatschappij. Als ze een
ander vak willen leren is dat moeilijk,
want ze mogen geen onderwijs volgen
omdat ze statenloos zijn. Als je geen
geld hebt, geen werk kunt krijgen, niet
verzekert! bent, heb je ook geen recht
op s’ocnale uitkeringen, op medische
hulp en op scholing. Dus blijf je analfa
beet en ook de kinderen blijven het. In
tussen moet je wel blijven leven! Je gaat
bedelen bij je familie, je lotgenoten, die
het een beetje beter hebben getroffen. Je
probeert met een slim handeltje toch nog
Wat te verdienen, en desnoods maar iets
te stelen. AIS zigeuner heb je die naam
toch al en een uitweg ziet men niet. De
zigeuners zelf zijn er echter niet geluk
kig mee. Ze Willen voor hun kinderen
een betere toekomst, onderwijs en een
menswaardig bestaan. De romantiek van
het trekkersleven is er al lang af.
Z.V.V. O.N.A./Bon Appetit - Verplegers
Elisabeth-ziekenhuis Tilburg: 8-4
bolle pronkavond
I Onder de rook van de Duitse grens,
Laar blaaskapellen ais vanouds een be
langrijk en ook geschoold deel uitma
len van festiviteiten van enige omvang,
(promoveerden de Gilzer muzikanten ver
leden jaar te Almelo van de Berg- naar
lie Topklasse. Hoger is er niet. Men
fioeft zich onder de eliten van de ka
nu alléén nog maar waar te ma-
De meesten onder ons zullen hierop
ontkennend moeten antwoorden. Toch
roept het woord „Zigeuner” allerlei ge
dachten bij ons op welke variëren van
„die mensen met dat donkere u'iterlijk”
tot „die mensen die niet te vertrouwen
zijn”.
Weer andëren zullen zeggen, dat zi
geuners zo’n andere leefwijze hebben
dan wij, want ze wonen in woonwagens,
werken zeer onregelmatig, spreken een
andere taal, nemen het niet zo nauw
met het mijn en dijn. Kortom ze hebben
anider eopvattingen en gewoontes.
Omdat we liever niets te maken heb
ben met mensen dlie vreemd voor ons
zijn, worden ze binnen een land van de
ene gëmeente naar de andere gesleept.
Ook worden er vrijwel dagelijks zigeu
ners van het ene land naar het andere
uitgewezen.
Dit artikel wil u iets vertellen over de
werkelijke achtergronden van deze men
sen.
Wat doen we in Rijen
Enkele ménsen in Rijen hebben de
koppen bij elkaar gestoken toen zij een
paar maanden geleden, via de Neder
landse Raad van Kerken, hoorden dat
oOk Rijen gevraagd zou worden, zigeu
ners op te nemen.
De reakties op de komst van zigeu
ners in Ede, Nieuwegëin en Veendam
Zetten ons aan het denken.
We merkten bij onszelf, dat wij ook
moeite hebben met andere leefgewoon
tes van mensen m.a.w. we zitten zelf
ook met vooroordelen.
We helsloten hieraan iets te doen, n.l.
onszelf en anderen te informeren over de
geschiedenis van zigeuners. (Dit artikel is
daartoe een eerste poging.)
Wij hopen, dat deze informatie u
evenals ons helpt om over uw mogelijke
Vooroordelen na te denken.
Er moet toch hulp geboden kunnen
wörden, zodat ook de laatste groep zi-
gcunergezinnen een redelijke kans krijgt
als mens te leven, gesespekteerd te wor
den en een toekomst op te bouwen voor
hun kinderen.
Wij, enkele vrouwen die deze cursus
bezochten, Willen bij het beëindigen hier
van graa gonze bevindingen weergeven.
Wij danken dhr. Boemaars die, met
medewerking van het gemeentebestuur,
de cursus de nodige subsidie toekende.
Wij denken ook de werkgroep, onder
leiding van Bep Snoeys, die dit zo spoe
dig realiseerde.
Wij danken vooral onze leidsters, Rest
Broekman en Marie Louise Gall, die
ons op bijzonder prettige wijze begeleid
den.
Wat schoorvoetend gaven wij ons op
en toch wel benieuwd begaven wij ons
op weg naar het Stationsplein 5 cm te
vernemen, wat ons in deze 12 lessen ge
boden zou worden. De kennismaking
verliep uitermate vlot en gezellig. In de
loop der cursus spraken we over ver
schillende onderwerpen b.v.:
- de vrouw als vrouw.
Daarbij werden op een morgen dia’s ver
toond, waarna we van gedachten wissel
den over de vertoonde beelden en de
omgéving van die verschillende vrouwen.
Enkele morgens besteedden we aan on
derwerpen als:
de voordelen van het man-zijn en de
voordelen van het vrouw-zijn;
de vrouw en buitenshuis werken;
- de vrouw in sex en reklame;
besteedt de vrouw wel genoeg geld
en tijd aanzidhzelf;
enz.
Wij behandelden ook:
de vrouw als opvoedster.
Aan dit onderwerp werden twee mor
gens besteed. Op één daarvan kwam
Dhr. Drenth, opvoedkundige, enkele fa
cetten daarvan met ons bespreken. Dit
kwam zeer positief over, maar de tijd
was eigenlijk veel te kort, want we had
den daar wel drie morgens over door
kunnen gaan.
Ook algemene dingen kwamen aan de
orde. Zo bezochten wij een morgen de
bibliotheek, waar we ons lieten vertel
len, hoe alles in zijn werk gaat en waar
bij velen van ons lid werden.
Wij spraken een morgen over de po
litiek, waar weonszogoed mlcigelijk in
verdiepten, al was het wel een moeilijk
onderwerp. Maar ook wij vrouwen wil
len op elk gebied zo goed mogelijk bij
blijven! Hieruit vloeide een bezoek aan
het gemeentehuis voort, wat ons nog te
wachten staat en waar wij benieuwd naar
uitzien.
Ook namen wij nog door, wat ons te
wachten staat als wij plotseling alleen
komen te staan:
weten wij genoeg van bank en giro;
is er b.v. een testament of andere
beschikking, waardoor wij niet bij
alle verdriet ook nog in geldelijke na
righeid komen te verkeren.
Ook persoonlijke dingen kwamen soms
aan de orde, maar door de fijne sfeer
•in de groep en het vertrouwen onderling,
werd dit niet naar buiten gebracht.
Kortom het was samen allemaal erg
fijn, gezellig en leerzaam en we kunnen
het iedereen die belangstelling en tijd
heeft van harte aanbevelen.
Eén ding spijt ons: dat het afgelopen
is en we hopen d'an ook, dat erspoedig
een vervolgcursus op zal volgen.
Vrijdag 19 januari jl. mochten de
buurtbewoners van het Oranjeplein uit
bundig zijn, want er was iets bijzonders
te vieren. Om half acht stond de bus
van Karei Verharen op het plein voor
vervoer van de feestvierders naar de ver
sierde zaal van DE HERBERG. Het
werd al rap een feest toen we voetje
voor voetje schuifelende over de beijzel
de stoep van de bus uit de Herberg in
gingen. Lekker warme zaal, heerlijk kof
fie met göbak en dan plots daar waren
Ze „Het Diamanten Paar, Wout en Ma
rie. Het SUNSET TRIO had zich in
middels geïnstalleerd en onder hun mu
zikale leiding klonk het LANG ZUL
LEN ZE LEVEN. Voorzitter Somers
sprdk een welkomstwoord voor het Dia
manten paar en hun familie, waarna ook
de bruidegom het woord nam en al de
aanwezigen verwelkomde op hun feest,
de hoop uitsprekendi, dat het een prach
tige avond zou worden. En dat werd
het!! Al snel had het Sunset Trio er de
stemming in zitten en het was dan ook
'niet verwonderlijk dat zelfs ook Wout
en Marie niet op hun stoel konden blij
ven zitten en zich letterlijk en figuurlijk
in het feestgedruis begaven. Op deze
leeftijd mogen we het stellen „de oud
jes doen het nog best”. Van het voor
nemen om zich een uurtje op het buurt
feest te laten zien kwam dan ook niets
terecht voor het diamanten paar en ook
Voor Wöut en Marie kwam het einde
van de avond te snel. Het was ai zater
dag toen de Voorzitter dhr. C. Somërs
de avond met een dankwoord afsloot en
de secretaris dlhr. J. Hermsen zijn dank
woord ulitsprak tegenover de fam. v.
Vugt en de aanwezige buurtgenoten.
Samen met dhr. Hermsen hopen wij
dat zijn wens met Wout en Marie straks
de Briljante bruiloft te kunnen vieren uit
zal komen. Jammer, Kareltje Verharen
zat al te wachten, wij mOeSten terug
naar ons plein. We schoven letterlijk de
bus in, even nakaarten over de geweldige
gezelligheid, de muziek en de verzor
ging. De buurt was tevreden en we ho
pen dat deze geslaagde feestavond voor
Wout en Marie onvergetelijk zal blijken
te zijn.
goede moed begonnen. Ondanks sneeuw
en gladheid gingen de vrijwilligers op
pad, in Rijen werden de warme maaltij
den bezorgd alsof er niets aan dë hand
Was. Op het kantoortje bleven dc tele
fonistes op hun post, gehuld in dikke
jassen want verwarming en waterleiding
in de Muziekschool hadden het begeven.
Wat kost vrijwillige hulp?
teren. Als enige kapel! In een enorm
grote zaal kreeg men de zaal dol-en-
thouSi'ast. Radio- en T.V.-artiesten tra
den op, onvoorstelbaar dat zónder ook
maar énige inspeling een Ad'èle Bloe-
mendaal in de hand werd gewerkt door
de Gilzer slagwerker Johan Klaassen.
VIERING BUURTFEEST
DIAMANTEN BRUILOFT
WOUT EN MARIE VAN VUGT
LIBRE:
resp. gespeeld, gewonnen, verloren,
8
8
7
6
4
4
3
3
2
bellen
ksn!
Eenvoudig geschreven, in opdracht
Lwaar! Ekstra zwaar nu de leider van de
intussen officieel gedoopte „Die Mühle-
hëide Muzikanten”, Ton de Bruin, we
gens werkzaamheden te Etten-Leur en
het vooruitzicht op een woning aldaar,
[zijn taak in de kapel niet langer kan ver
vullen. Ton, in muzikale begaafdheid
leven sterk als in de show en het leider
schap, is moeilijk te vervangen. Het is
[niet overdreven van een „groot verlies”
te spreken!
Maar... komt er spreekwoordelijk na
(regen zonneschijn, de kapel is er in ge
klaagd tot een nieuwe leider te komen.
(Üit eigen „stal”; Jan Graafmans de
(trompettist. Intussen heeft hij al een
|zeer geslaagd debuut achter de rug. Ver
heden zaterdag, de kapel is intussen óók
laangeivuld met twee nieuwe leden, trot
seerde men de beijzelde wegen naar het
(verre Didam (achter Arnhem tegen de
(Duitse grens!) om er een zogenaamde
„prorikavond” (een luxe uitvoering van
[onze sauwelavonden) muzikaal op te luis-
Om kort te Zijn: de datum voor vol
gend jaar werd al vastgelegd. Een uit
nodiging óók om net óver de grens te
kómen spélen. In Duitsland1: het Mekka
van de blaoskapellen aast menom de
Gilzer-vriendenlklub te kunnen strikken
voor een avond. Zegt dat niet genoeg?
Trekt men naar verre oorden en wórdt
men naar óver de grens getrokken, in
eigen plaats blijft men medewerking ver
lenen aan alles wat met een „muziekske”
béter tot haar recht komt. Zo is de ka
pel present op de sauwelavonden (a.s.
vrijdag tot en met zondag) in zaal Den
Heuvel. Hiernaast is men in drukke
voorbereiding voor de viering van het
20-jarig bestaan van de kapel in mei
aanstaande. En dan is de muziek intus
sen binnen voor het jaarlijks konkoers te
Almelo. We schreven ’t hierboven: men
behoeft zich in de hoogste klasse alleen
maar waar te maken.
Een opgave om nü al in de zenuwen
te komen! Echter niet voor Jan Graaf-
mans en zijn kapel. Keihard repeteren,
herhalen... en nóg eens! Hoe ’t allemaal
kan? De basis van de kapel is plezier
die men zelf beleeft en anderen bezorgt.
Een inspannende hobby zou men kunnen
stéllen. Praat er nie tmet de kapel over.
Onlangs werld men als, koningen ver
wend door Amerikaanse soldaten op
Soesterberg, de vliegbasis. De ritmisch
héél wat gewend zijnde Yankee’s kregen
niet genoeg van de Gilzer muZiëk. De
taal was een probleem, de muziek was
een brug waartegen geen kloof gewas
sen was! Is dat niet fantastisch??
Observer.
Niets, d.w.z. de hulpvrager betaalt
niets. De vrijwilliger die diensten ver
leend, krijgt daarvoor ook niets. Hoe
bestaat het in deze tijd!, in noodgevallen
staan er mensen klaar die helpen, zon
der dat daar een vergoeding tegenover
staat.
Natuurlijk heeft de Hulpcentrale on
kosten, denk b.v. aan de telefoonreke
ningen. Maakt U als hulpvrager zich
daarover maar geen zorgen. Wij Hulp
centrale zijn tot nu toe niet in de steek
gelaten door subsidiërende instanties zo-
aals b.v. onze gemeente.
KOSTEN
25,per persoon voor de hele kursus
van 12 bijeenkomsten van elk twee uur.
TWEEDE V.O.S.-KURSUS
IN RIJEN
Nog tot uiiterlijk 30 januari a.s. kun
nen Vrouwen, die zich willen Oriënte
ren in de Samenleving Zich mllddëls on
derstaande strook of telefonisch, aan
melden voor deze kursus.
De V.O.S.-kursus houdt zich bezig met
onderwerpen, die voor de vrouw boeiend
en belangrijk zijn.
Dë kursiSten bepalen in onderling
overleg die onderwerpen, waarbij de
hoofdthema’s zijn:
de vrouw als vrouw;
de vrouw als partner;
-de vrouw al's opvoedster;
de vrouw als burgeres.
De gekozen onderwerpen worden in 12
wekelijkse bijeenkomsten besproken.
„Een muziekske dat hoort erbij”. We
eden nog zeggen als was ’t gisteren^ Hij
vas toen nog
>n ging maar
jlaoskrpel die
|ets meer
r een
Ton de Bruin werd muziek en show
tot een wervelend geheel verheven, in
binnen- en buitenland geprezen.