K.V.O. afdeling Gilze Rijense Biljart Federatie Die Mühleheide Musikanten onder nieuwe leiding enthousiast van start Hulpcentrale Rijen I I Buurtvereniging Oranjeplein te Rijen. verloren, re- DRIE V.O.S.-CURSISTEN MELDEN Yankees in de ban tie Topklasse. Hoger is De Hulpcentrale is het nieuwe jaar vol Drie V.O.S. V. ouwen. INSCHRIJVEN Hulp aanvragen. De organisatoren. NAAM: re- ADRES: J.R. LEEFTIJD: OPLEIDING: I i i i i naar kan HEEFT V OOIT EEN ZIGEUNER ONTMOET GROTE CYCLE-CROSS IN RIJEN Wat zijn Zigeuners en waar komen ze vandaan? Elly Brouwer, Bede Dunn, Jeanne de Hoon, Ad Meulensteen, Ad Mol, Antoinette Raming, Corina Sterk. Programma 3 februari a.s. aanvang 23.00 uur in de Margrielhal: ZVV ONA/Bon Appetit - Trimmers, Dongen. Vervoerders en huishoudelijke hulp gevraagd. 2400, Hoofdstraat 58. 3 4 5 1 7 7 3 9 6 1 0 0 1 1 1 2 0 0 17 16 14 13 9 9 8 6 4 MEER WETEN??? BEL VOOR IN FORMATIE NAAR EEN VAN DE OP DE STROOK STAANDE ADRESSEN. Inleveren vóór 30 januari a.s. bij: Bep Snoeys, Beélstiraat 9, tel. 3480; Babs Herlaar, Dreesstraat 2, tel. 2059; Ria Trots, Heikantsestr. 43, tel. 3484. 5 4 4 1 11 9 9 3 2 3 3 6 WAT WORDT DE HOUDING VAN DE RIJENSE BEVOLKING? adders gezegd: WAT WORDT UW HOUDING?? mlise en aantal punten. 1 D.O.S. 2 ’t Halve Maantje 3 ’t Hoékske 4 ’t Centrum II 5 D.O.B. 6 ’t Centrum I 7 O.V.M. 8 D.G.D. 9 ’t Halve Maantje j 8 8 8 8 Hoe bar het was. Standenlijst viertalien-kompetitie 1978 - 1979 12 II 12 12 8 12 12 8 12 8 Van de grote groep statenloze zigeu ners hebben 450 mensen in oktober 1977 toestemming gekregen zich in Nederland te laten registreren. Met deze registratie verplichtte de Nederlandse regering zich tot het vinden van woonruimte voor deze mensen. Na veel moeite en geharrewar is het gelukt voor een aantal gezinnen onderdlag te vinden in Ede, N'euwegein en Veendam. De andere gezinnen zullen nog een barre Winter moeten doormaken in slecht geïsoleerde kampeerwagens op niet of slecht imgerichte staanplaatsen. De stand na de wedstrijden van maan dag 15 januari 1979 is als volgt: lóren ’t Wim Havennans vele jaren ge- -y=j Prins Carnaval in Gilze wat trots op de boeren van meetafaan toch wel in haar mars had dan alleen „muziekske”. Onder leiding DOOR WIE Het noord-brabantse VOS-projekt is een gezamenlijk initiatief van meerdere pro vinciale (vrouwen-jorganisaties. De plaatselijke kursussen worden geor- gariilseerd door een plaatselijke werk groep. WAT KRIJGT U ERVOOR disciissieleiding door 2 VOS-kursus- leidsters; mondelinge en schriftelijke informa tie; samenvatting van de behandelde stof. VOOR WIE Voor alle vrouwen met lagere school en eventueel 1 of 2 jaar voortgezet onder wijs; Wacht niet tot ’t laatste moment, maar bel tijdig 2400, van 9 tot 11 uur zijn de telefonisten aanwezig. Als U om negen uur belt hebben zij meer tijd om passende hulp voor U te vinden. Veel vrijwiilïig(st)ers zijn dan nog thuis be reikbaar. BOERENGEZINSDAG Op dinsdag 30 januari wordt de jaar lijkse boerengezinsdag gehouden. In de Voormiddag ise er een koffietafel en een 3-BANDEN: resp. gespeeld, gewonnen, mtse en aantal punten. 1 ’t Hoekske 2 O.V.M. 3 D.D.B. 4 D.G.D. De huidige situatie. Als gevolg van deze eeuwenlange ver volging en onderdrukking, zien we nu een volk, dat over de hele wereld ver spreid woont en grotendeels verpauperd: is. Ook na de 2e wereldoorlog is er in de situatie van vele zigeuners weinig verbetering gekomen. In West-Europa leven nu ruim 1 mil joen zigeuners. Van hen leven ruim 570 duizend zigeuners statenloos en rechte loos in erbarmelijke omstandigheden. De overigen hebben zich ergens kunnen ves tigen en een nationaliteit kunnen ver werven. De statenloze zigeuners worden echter tot op de dag van vandaag opgejaagd van het ene land naar het andere. Ze zijn nergens welkom. spreekbeurt door Rector Merkse voor N.C.B.-tódén met echtgenote, ’s Avonds is er om 8 uur een dansavond bij C. Doorakkers waarbij alle K.V.O.-leden met echtgenote worden verwacht. Zondag 28 januari a.s. zal in de bos sen aan de Generaal v. Geenstraat weer de jaarlijkse Wielercross gehouden wor den. Hoe slecht het weer ook is, dit eve nement gaat altijd door. Met nog in het achterhoofd de successen van de cross bij het Halve Maantje, zal de opkomst uit binnen- en buitenland weer enorm zijn. Voor het publiek een mooie gelegen heid in dit bosrijke gebied de beentjes eens te strekken. Kijken naar deze cycle cross kost niets, en het begint om half twee met de jongste categorie. Inschrijven kan men vanaf 12 uur in 't Stationskoffiehuis, alwaar ook de prijsuitreiking plaats vindt vanaf 5 uur. Iedereen kan mee d'oen, mits men met een fiets komt. Wat voor een fiets staat, gelijk. Wat let U het eens een keer te pro beren? Tot zondag bij het vertrek om half twee. De Hulpcentrale doet niet graag te vaak een beroep op dezelfde mensen. Daarom Willen we graag de groep ver voerders en huishoudelijke hulpen uit breiden. Informaties en aanmeldingen tu'ssen 9 en 11 uur ’s morgens, telefoon Om te beginnen mag u zigeuners niet verwarren met de Nederlandse woon wagenbevolking. Deze laatste groep be staat in hoofdzaak uit afstammelingen van Nederlandse seizoenarbeiders uit de vorige eeuw, die al trekkend: met hun gezin van het ene werk naar het andere reisden. De Zigeuners, of liever gezegd, de Rom of Romani, zijn naar alle waarschijnlijk heid afstammelingen van een Hindoe- staans volk, dat woonde in het noorden van het huidge India en Pakistan. Zij waren een volk van aanzien, omdlat ze een volk waren van brons- en goudsme den en andere hoogwaardige ambachts lieden. Via Perzië trokken zij naar Egypte en Vandaar naar alle landen rond de Mid dellandse zee. Vanaf 1420 hebben zij zich over Europa verspreid. In het oos ten van Europa werden ze aanvankelijk als graag geziene ambachtslieden en mu sici binnengehaald. Daar hebben velen zich ook blijvend gevestigd. In het wes ten van Europa bleven groepen Zigeu ners rondtrekken. Hun brorid verdienden Ze met het uitoefenen van hun oude be roepen zoals: smid, koperslager, houtbe werker, rietvleChter, musikant en circus artiest.. Ook de goochelarij en waarzeg gerij behoorden bij de zigeuners. Aan vankelijk kregen dë zigeuners steun van de plaatselijke bevolking, mede omdat ze geloofsbrieven van de Paus meedroegen welke hen een gastvrij onthaal bezorg den. Rond de middeleeuwen zien we hier in verandering komen. Men begon de zwervende vreemdelingen met hun don kere ui terlijk en andere leefwijze te wan trouwen. Zo werd &.a. hun bron van in komsten uit de goochelarij en waarzeg gerij door de katholieke kerk veraf schuwd. Toch hielden de zigeuners vast aan hun eigen wetten en cultuur. Ging het echter in een land slecht, dan kregen de zigeuners de rol van zondebok opgedra gen. Ze werden vervolgd omdat ze weiger den zich te laten dopen, omdat ze wei gerden hun ëigen taal op te geven, om dat ze weigerden zich op vaste woon plaatsen te vestigen, want dat zou hun broodwinning kosten. In andere landen werden ze verjaagd omdat ze te grote groepen vormden in de steden en de overige bevolking zich bedreigd voelde. Toen de steun van de plaatselijke be volking wegviel, restte de zigeuners dan ook niets anders dan door diefstal in hun levensonderhoud te voorzien. Vanaf die tijd zien we, dat de zigeuners werden vervolgd vanwege hun afwijkende ufter- lijk, gewoonten en leefregels. Zij werden verbannen naar o.a. Afrika, Amerika en Brazilië, tot slavernij ge bracht, gemarteld en vermoord. Het tra gische dieptepunt in de geschiedenis van de zigeuners vormde de uitroeiing door Hitler en zijn aanhangers in de 2e we reldoorlog. 4 a 5 Miljoen zigeuners ■stierven in de gaskamers van Auschwitz en Dachau. RUILBEURS IN GILZE Zondag 28 januari a.s. wordt in Gilze de maandelijkse ruilbeurs voor verzame laars van postzegels, munten e.d. gehou den. De beurs is in zaal de Fijnproever, Nieuwstraat 70 te Gilze. Aanvang 2 uur. Mocht U echter verhinderd zijn, dan bestaat wellicht de mogelijkheid de vol gende beurs te bezoeken, die gehouden wordt op zondag 18 februari. Eén week eerder dan gebruikelijk in verband met karnaval. Voor de tweede maal in 4 weken trad ONA/Bon Appetit aan tegen de Verplegers van het Elisabcth-ziekeinhuis Tilburg; ook deze krachtmeting eindig de in een overwinning voor ONA/Bon Appetit, maar ONA kon eigenlijk pas in de slotfase echt uitlopen. Oorzaak hiervan was in feite dat de Verplegers zonder wissels moesten spelen; de 'glad heid speelde enkele van hen namelijk parten, ook ONA/Bon Appetit had «laar overigens last van, want twee spelers dlie van buiten Rijen moesten komen, belden ,af. Niettemin, ONA/Bon Appetit wop de wedstrijd; alhoewel het daar heel lang beslist niet naar uitzag. Een kwartier lang bleef de stand du'bbelblank; toen pas scoorde Ben van Gorkum het ope- niniglsdloelpunt voor de Verplegers, de broers Simon en Ton Faro zetten ONA/ Bon Appetit voor rust echter nog op voorsprong (2-1). Na de hervatting hetzelfde spelbeeld; een sportieve wedstrijd met twee ploegen die de aanval niet schuwden, terwijl er toch nog goed werd verdedigd. Er werd nu beurtelings gescoord, Simon Faro (2 maal) en Ton Machielsen voor ONA/ Bon Appetit, Peter van Velzen (2 maal) en Joep Joosen voor de Verplegers; de stand was hierdoor dus 5-4. Pas hierna liep ONA/Bon Appetit uit; het was Ton Faro, die drie maal achtereen toesloeg en dë eindstand aldus op 8-4 bepaalde. Aanstaande zaterdag, 27 januari, ko men wij per auto’s langs de volgende route's de spullen voor de Rommelmarkt bij U ophalen. De route Rijen-Zuid wordt ’s middags opgehaald. De overige wijken worden ’s morgens opgehaald. Wij hopen dan ook, namens het be stuur, dat U alles op tijd klaar wilt zet ten, daar dit nogal veel tijd vraagt. Mochten er onder U zijn die a.s. za terdag niet thuis zijn, laat dit dan even telefonisch aan ons weten, dan wordt het eerder opgehaakt. De volgende nummers kunt U altijd bellen: B. Schouten, tel. 01612-3520 of C. v. d. Broek, tel. 01612- 4576. De Rommelmarkt wordt gehouden op 3 en 10 februari in de zaal „Boerke Ja cobs” U allen wel bekend. Verder heeft het bestuur van R.M.C. nog enige medewerkers nodig. Dus le den, wilt U die dagen meehelpen, geef U dan zo snel mogelijk op bij het Be stuur. Aangezien ze geen geldige papieren hebben, krijgen ze geen werk- en staan- plaatsvengunriing. Omdat Ze geen werk en geen staanplaats hebben, krijgen ze weer geen verblijfsvergunning. Bovendien hebben de specifieke zi- geuner-beroepen weinig toekomst meer in de huidige maatschappij. Als ze een ander vak willen leren is dat moeilijk, want ze mogen geen onderwijs volgen omdat ze statenloos zijn. Als je geen geld hebt, geen werk kunt krijgen, niet verzekert! bent, heb je ook geen recht op s’ocnale uitkeringen, op medische hulp en op scholing. Dus blijf je analfa beet en ook de kinderen blijven het. In tussen moet je wel blijven leven! Je gaat bedelen bij je familie, je lotgenoten, die het een beetje beter hebben getroffen. Je probeert met een slim handeltje toch nog Wat te verdienen, en desnoods maar iets te stelen. AIS zigeuner heb je die naam toch al en een uitweg ziet men niet. De zigeuners zelf zijn er echter niet geluk kig mee. Ze Willen voor hun kinderen een betere toekomst, onderwijs en een menswaardig bestaan. De romantiek van het trekkersleven is er al lang af. Z.V.V. O.N.A./Bon Appetit - Verplegers Elisabeth-ziekenhuis Tilburg: 8-4 bolle pronkavond I Onder de rook van de Duitse grens, Laar blaaskapellen ais vanouds een be langrijk en ook geschoold deel uitma len van festiviteiten van enige omvang, (promoveerden de Gilzer muzikanten ver leden jaar te Almelo van de Berg- naar lie Topklasse. Hoger is er niet. Men fioeft zich onder de eliten van de ka nu alléén nog maar waar te ma- De meesten onder ons zullen hierop ontkennend moeten antwoorden. Toch roept het woord „Zigeuner” allerlei ge dachten bij ons op welke variëren van „die mensen met dat donkere u'iterlijk” tot „die mensen die niet te vertrouwen zijn”. Weer andëren zullen zeggen, dat zi geuners zo’n andere leefwijze hebben dan wij, want ze wonen in woonwagens, werken zeer onregelmatig, spreken een andere taal, nemen het niet zo nauw met het mijn en dijn. Kortom ze hebben anider eopvattingen en gewoontes. Omdat we liever niets te maken heb ben met mensen dlie vreemd voor ons zijn, worden ze binnen een land van de ene gëmeente naar de andere gesleept. Ook worden er vrijwel dagelijks zigeu ners van het ene land naar het andere uitgewezen. Dit artikel wil u iets vertellen over de werkelijke achtergronden van deze men sen. Wat doen we in Rijen Enkele ménsen in Rijen hebben de koppen bij elkaar gestoken toen zij een paar maanden geleden, via de Neder landse Raad van Kerken, hoorden dat oOk Rijen gevraagd zou worden, zigeu ners op te nemen. De reakties op de komst van zigeu ners in Ede, Nieuwegëin en Veendam Zetten ons aan het denken. We merkten bij onszelf, dat wij ook moeite hebben met andere leefgewoon tes van mensen m.a.w. we zitten zelf ook met vooroordelen. We helsloten hieraan iets te doen, n.l. onszelf en anderen te informeren over de geschiedenis van zigeuners. (Dit artikel is daartoe een eerste poging.) Wij hopen, dat deze informatie u evenals ons helpt om over uw mogelijke Vooroordelen na te denken. Er moet toch hulp geboden kunnen wörden, zodat ook de laatste groep zi- gcunergezinnen een redelijke kans krijgt als mens te leven, gesespekteerd te wor den en een toekomst op te bouwen voor hun kinderen. Wij, enkele vrouwen die deze cursus bezochten, Willen bij het beëindigen hier van graa gonze bevindingen weergeven. Wij danken dhr. Boemaars die, met medewerking van het gemeentebestuur, de cursus de nodige subsidie toekende. Wij denken ook de werkgroep, onder leiding van Bep Snoeys, die dit zo spoe dig realiseerde. Wij danken vooral onze leidsters, Rest Broekman en Marie Louise Gall, die ons op bijzonder prettige wijze begeleid den. Wat schoorvoetend gaven wij ons op en toch wel benieuwd begaven wij ons op weg naar het Stationsplein 5 cm te vernemen, wat ons in deze 12 lessen ge boden zou worden. De kennismaking verliep uitermate vlot en gezellig. In de loop der cursus spraken we over ver schillende onderwerpen b.v.: - de vrouw als vrouw. Daarbij werden op een morgen dia’s ver toond, waarna we van gedachten wissel den over de vertoonde beelden en de omgéving van die verschillende vrouwen. Enkele morgens besteedden we aan on derwerpen als: de voordelen van het man-zijn en de voordelen van het vrouw-zijn; de vrouw en buitenshuis werken; - de vrouw in sex en reklame; besteedt de vrouw wel genoeg geld en tijd aanzidhzelf; enz. Wij behandelden ook: de vrouw als opvoedster. Aan dit onderwerp werden twee mor gens besteed. Op één daarvan kwam Dhr. Drenth, opvoedkundige, enkele fa cetten daarvan met ons bespreken. Dit kwam zeer positief over, maar de tijd was eigenlijk veel te kort, want we had den daar wel drie morgens over door kunnen gaan. Ook algemene dingen kwamen aan de orde. Zo bezochten wij een morgen de bibliotheek, waar we ons lieten vertel len, hoe alles in zijn werk gaat en waar bij velen van ons lid werden. Wij spraken een morgen over de po litiek, waar weonszogoed mlcigelijk in verdiepten, al was het wel een moeilijk onderwerp. Maar ook wij vrouwen wil len op elk gebied zo goed mogelijk bij blijven! Hieruit vloeide een bezoek aan het gemeentehuis voort, wat ons nog te wachten staat en waar wij benieuwd naar uitzien. Ook namen wij nog door, wat ons te wachten staat als wij plotseling alleen komen te staan: weten wij genoeg van bank en giro; is er b.v. een testament of andere beschikking, waardoor wij niet bij alle verdriet ook nog in geldelijke na righeid komen te verkeren. Ook persoonlijke dingen kwamen soms aan de orde, maar door de fijne sfeer •in de groep en het vertrouwen onderling, werd dit niet naar buiten gebracht. Kortom het was samen allemaal erg fijn, gezellig en leerzaam en we kunnen het iedereen die belangstelling en tijd heeft van harte aanbevelen. Eén ding spijt ons: dat het afgelopen is en we hopen d'an ook, dat erspoedig een vervolgcursus op zal volgen. Vrijdag 19 januari jl. mochten de buurtbewoners van het Oranjeplein uit bundig zijn, want er was iets bijzonders te vieren. Om half acht stond de bus van Karei Verharen op het plein voor vervoer van de feestvierders naar de ver sierde zaal van DE HERBERG. Het werd al rap een feest toen we voetje voor voetje schuifelende over de beijzel de stoep van de bus uit de Herberg in gingen. Lekker warme zaal, heerlijk kof fie met göbak en dan plots daar waren Ze „Het Diamanten Paar, Wout en Ma rie. Het SUNSET TRIO had zich in middels geïnstalleerd en onder hun mu zikale leiding klonk het LANG ZUL LEN ZE LEVEN. Voorzitter Somers sprdk een welkomstwoord voor het Dia manten paar en hun familie, waarna ook de bruidegom het woord nam en al de aanwezigen verwelkomde op hun feest, de hoop uitsprekendi, dat het een prach tige avond zou worden. En dat werd het!! Al snel had het Sunset Trio er de stemming in zitten en het was dan ook 'niet verwonderlijk dat zelfs ook Wout en Marie niet op hun stoel konden blij ven zitten en zich letterlijk en figuurlijk in het feestgedruis begaven. Op deze leeftijd mogen we het stellen „de oud jes doen het nog best”. Van het voor nemen om zich een uurtje op het buurt feest te laten zien kwam dan ook niets terecht voor het diamanten paar en ook Voor Wöut en Marie kwam het einde van de avond te snel. Het was ai zater dag toen de Voorzitter dhr. C. Somërs de avond met een dankwoord afsloot en de secretaris dlhr. J. Hermsen zijn dank woord ulitsprak tegenover de fam. v. Vugt en de aanwezige buurtgenoten. Samen met dhr. Hermsen hopen wij dat zijn wens met Wout en Marie straks de Briljante bruiloft te kunnen vieren uit zal komen. Jammer, Kareltje Verharen zat al te wachten, wij mOeSten terug naar ons plein. We schoven letterlijk de bus in, even nakaarten over de geweldige gezelligheid, de muziek en de verzor ging. De buurt was tevreden en we ho pen dat deze geslaagde feestavond voor Wout en Marie onvergetelijk zal blijken te zijn. goede moed begonnen. Ondanks sneeuw en gladheid gingen de vrijwilligers op pad, in Rijen werden de warme maaltij den bezorgd alsof er niets aan dë hand Was. Op het kantoortje bleven dc tele fonistes op hun post, gehuld in dikke jassen want verwarming en waterleiding in de Muziekschool hadden het begeven. Wat kost vrijwillige hulp? teren. Als enige kapel! In een enorm grote zaal kreeg men de zaal dol-en- thouSi'ast. Radio- en T.V.-artiesten tra den op, onvoorstelbaar dat zónder ook maar énige inspeling een Ad'èle Bloe- mendaal in de hand werd gewerkt door de Gilzer slagwerker Johan Klaassen. VIERING BUURTFEEST DIAMANTEN BRUILOFT WOUT EN MARIE VAN VUGT LIBRE: resp. gespeeld, gewonnen, verloren, 8 8 7 6 4 4 3 3 2 bellen ksn! Eenvoudig geschreven, in opdracht Lwaar! Ekstra zwaar nu de leider van de intussen officieel gedoopte „Die Mühle- hëide Muzikanten”, Ton de Bruin, we gens werkzaamheden te Etten-Leur en het vooruitzicht op een woning aldaar, [zijn taak in de kapel niet langer kan ver vullen. Ton, in muzikale begaafdheid leven sterk als in de show en het leider schap, is moeilijk te vervangen. Het is [niet overdreven van een „groot verlies” te spreken! Maar... komt er spreekwoordelijk na (regen zonneschijn, de kapel is er in ge klaagd tot een nieuwe leider te komen. (Üit eigen „stal”; Jan Graafmans de (trompettist. Intussen heeft hij al een |zeer geslaagd debuut achter de rug. Ver heden zaterdag, de kapel is intussen óók laangeivuld met twee nieuwe leden, trot seerde men de beijzelde wegen naar het (verre Didam (achter Arnhem tegen de (Duitse grens!) om er een zogenaamde „prorikavond” (een luxe uitvoering van [onze sauwelavonden) muzikaal op te luis- Om kort te Zijn: de datum voor vol gend jaar werd al vastgelegd. Een uit nodiging óók om net óver de grens te kómen spélen. In Duitsland1: het Mekka van de blaoskapellen aast menom de Gilzer-vriendenlklub te kunnen strikken voor een avond. Zegt dat niet genoeg? Trekt men naar verre oorden en wórdt men naar óver de grens getrokken, in eigen plaats blijft men medewerking ver lenen aan alles wat met een „muziekske” béter tot haar recht komt. Zo is de ka pel present op de sauwelavonden (a.s. vrijdag tot en met zondag) in zaal Den Heuvel. Hiernaast is men in drukke voorbereiding voor de viering van het 20-jarig bestaan van de kapel in mei aanstaande. En dan is de muziek intus sen binnen voor het jaarlijks konkoers te Almelo. We schreven ’t hierboven: men behoeft zich in de hoogste klasse alleen maar waar te maken. Een opgave om nü al in de zenuwen te komen! Echter niet voor Jan Graaf- mans en zijn kapel. Keihard repeteren, herhalen... en nóg eens! Hoe ’t allemaal kan? De basis van de kapel is plezier die men zelf beleeft en anderen bezorgt. Een inspannende hobby zou men kunnen stéllen. Praat er nie tmet de kapel over. Onlangs werld men als, koningen ver wend door Amerikaanse soldaten op Soesterberg, de vliegbasis. De ritmisch héél wat gewend zijnde Yankee’s kregen niet genoeg van de Gilzer muZiëk. De taal was een probleem, de muziek was een brug waartegen geen kloof gewas sen was! Is dat niet fantastisch?? Observer. Niets, d.w.z. de hulpvrager betaalt niets. De vrijwilliger die diensten ver leend, krijgt daarvoor ook niets. Hoe bestaat het in deze tijd!, in noodgevallen staan er mensen klaar die helpen, zon der dat daar een vergoeding tegenover staat. Natuurlijk heeft de Hulpcentrale on kosten, denk b.v. aan de telefoonreke ningen. Maakt U als hulpvrager zich daarover maar geen zorgen. Wij Hulp centrale zijn tot nu toe niet in de steek gelaten door subsidiërende instanties zo- aals b.v. onze gemeente. KOSTEN 25,per persoon voor de hele kursus van 12 bijeenkomsten van elk twee uur. TWEEDE V.O.S.-KURSUS IN RIJEN Nog tot uiiterlijk 30 januari a.s. kun nen Vrouwen, die zich willen Oriënte ren in de Samenleving Zich mllddëls on derstaande strook of telefonisch, aan melden voor deze kursus. De V.O.S.-kursus houdt zich bezig met onderwerpen, die voor de vrouw boeiend en belangrijk zijn. Dë kursiSten bepalen in onderling overleg die onderwerpen, waarbij de hoofdthema’s zijn: de vrouw als vrouw; de vrouw als partner; -de vrouw al's opvoedster; de vrouw als burgeres. De gekozen onderwerpen worden in 12 wekelijkse bijeenkomsten besproken. „Een muziekske dat hoort erbij”. We eden nog zeggen als was ’t gisteren^ Hij vas toen nog >n ging maar jlaoskrpel die |ets meer r een Ton de Bruin werd muziek en show tot een wervelend geheel verheven, in binnen- en buitenland geprezen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1979 | | pagina 9