3i
w
EXPLOITATIE-OVERZICHT SPORTACCOMMODATIES
Investeringen voor 1979
I
Hoe gaat het
gemeentebestuur in
1979 haar gelden
besteden
VERGELIJKEND OVERZICHT GEWONE DIENST
471 -
I-
(Onrendabele investeringen)
Sportterreinen
Exclusief nieuwe investeringen
Totaal
Gilze
Rijen
Molenschot
Hutten
Kapitaal lasten
Totaal uitgaven
549.462,—
63.447,—
841.550,—
276.350,—
460.632,—
98.850,—
8.446,—
2.298.737,—
68.920,—
297.000,—
109.507,—
198.549,—
11.964,—
15.000,—
13.000,—
11.000,—
85.399,—
53.045,—
2.400,—
Totaal inkomsten
169.319,—
363.045,—
109.507,—
11.000,—
200.949,—
11.964,—
865.784,—
aan-
UITGAVEN
Batig slot in hele guldens
Nadelig slot in hele guldens
kant.
3.732.391
3.926.072
dat een
138.853
15.783.706
17.088.457
15.783.706
17.088.457
CULTUUR, RECREATIE EN SPORT
Bergingsvijver Rijen
Woningbouw
ONDERWIJS
waaron-
200.000,—
Sportaccommodaties: sporthal Gilze
Verharding Heideweg?
52.447,—
51.132,—
166.843,—
177.780,—
380.143,—
369.532,—
128.281,—
421,181,—
27.374,—
3’6.073,—
49.221,—
49.629,—
86.886,—
45.567,—
8.446,—
4.699,—
849,—
6.349,—
7.198,—
1.248,—
bereidingen en uitwerking van bestem
mingsplannen ’n 'bedrag van 240.000,'
staat uitgetrokken. En ga zo maar door.
OPENBARE VEILIGHEID
Accommodatie subsidie sportvereniging
90% van de huur)
Onderhoud en energieverbruik
Jaarwedden, incl. sociale lasten
Belasting, verzekering
Voor het eerst staan in de begroting
bedragen opgenemen voor het V.J.V.
(Vormingswerk voor Jonge Volwasse
nen) en de werkgroep V.O.S. (Vrouwen
Oriënteren zich op de Samenleving).
Eigendommen niet voor de
openbare dienst bestemd
Gasbedrijf
Belastingen
Gemeentefondsuitkerinlgen.
Kas voorzieningen
Beschikking over de
reserve tot het sluitend
maken van de gewone dienst
Sporthal
Gilze
478.505,—
483.673,—
Margriet-
hal
Rijen
363.541
180.248
1.267.804
13.546.079
426.034
Klein Zwit
serland
Gilze
462.368
184.746
1.422.688
14.511.332
368.490
Algemeen beheer
Openbare veiligheid:
a. brandweer
b. straatverlichting
c. overige kosten
V ol ksgezo ndheid
Vol k shu i sves' ting.
Openbare werken
Onderwijs
Cultuur en recreatie
Sociale zorg en maat
schappelijk werk
Economische aangelegenheden
Overige uitgaven
Onvoorzien
259.683,—
267.398,—
347.924,—
112.708,—
462.648
307.239
96.308
506.011
307.204
2.734.031
2.902.905
2.144.297
1.640.123
34.976
746.494
169.079
1.432.953,—
1.399.781,—
1.714.498
47.483
814.681
186.150
INKOMSTEN
242.837,—
33.513,—
Begroting
1978
490.044
380.520
28.191
536.832
287.169
3.321.417
2.995.455
2.359.945
Begroting
1978
Begroting
1979
Begroting
1979
634.708,—
206.842,—
1.437.543,—
861.194,—
65.000,—
58.400,—
4.881,—
195.000
410.509,—
29.199,—
7.438,—
16.562,—
3.374,—
178.694,—
55.510,—
1 12.468,—
1.252,—
10.768,—
12.157,—
25.396,—
900,—
365.920,—
320.020,—
28.000,—
11.000,—
138.444,—
2.400,—
288.018,—
369.888,—
738.524,—
41.113,—
(in hele guldens)
98.556,—
33.934,—
108.840,—
1.507
Entree- en lesgelden
Huur en terreinen
Verpachting restaurant (t.m. 1982)
Erfpacht
Rijksuitkering onderwijs
Huur woning
Staat voor schoolzwemmen een be
drag uitgetrokken van 105.000,uit
deze gemeente worden ook een aantal
leerlingen vervoerd naar diverse scho
len binnen en buiten de gemeente, wat
de gemeente op ’n post van 283.000,
komt te staan.
tijd nog zo’n Slordige acht ton op tafel
moet worden gelegd.
Waar reeds eerder melding is gemaakt
van een matige verhoging van de reini
gingsrechten, zal het U niet verba
zen dat voor de gemeentereiniging een
bedrag van 613.652,staat uitge-
trokken.
Onder dit hoofdstuk worden met name
uitgegeven de kosten voor de brandweer
en straatverlichting. De brandweer in
deze gemeente bestaat uit een drietal
goed geoefende korpsen, die allen regel
matig de brandweeroefeningen bijwonen,
als ook nog diverse cursussen volgen.
Ook de huisvestingskosten voor het ap
paraat blijven hoog omdat in een ge
meente als Gilze en Rijen huisvesting
gegeven moet worden in drie kernen.
Dat betekent natuurlijk dat ook de ma
teriaalvoorziening op alle plaatsen vol
doende moet zijn. Inmiddels is het korps
voorzien van een hulpverleningswagen,
die ook ingezet wordt bij grotere onge
lukken. Het gemeentebestuur is blij
met een vrijwilligerskorps van brand
weerlieden dat zich zo velled'ig inzet.
Ook de straatverlichting is een flinke
uitgavenpost, maar zonder enige twijfel
een noodzakelijke. Dat de straatverlich
ting moet worden uitgebreid en ver
nieuwd is door de enorme uitbreidingen
van de woonwijken vanzelfsprekend,
maar het doet het gemeentebestuur wel
zeer dat zo enorm veel straatverlichting
vernield wordt. Bij de onlangs gedane
oplevering van het rioleringswerk op het
industrieterrein „De Broek akkers” te
Gilze bleek dat alle verlichtingsarmatu-
ren geplaatst aan de Burgemeester Krol-
laan waren vernield. Alléén de masten
Waren blijven staan. En dit is maar één
van de vele vernielingen, waarvan ver
nieuwing en/of reparatie bergen geld
koSten.
Nadelig saldo 1979
Nadelig saldo 1978
OPENBARE WERKEN
Hoofdstuk VI van de gemeen tebegro
ting sluit met een nadelig slot van ruim
3 miljoen gulden, een post die hoofidza-
kelijk wordt veroorzaakt door de post
personeel en het onderhoud van gebou
wen en voertuigen.
Hoewel de kosten van zogeheten ter
tiaire en quartaire wegen voor een deel
gedekt worden door doeluitkeringen uit
het wegenfonds, de kosten voor de we
gen, straten en pleinen binnen de be
bouwde kom, komen helemaal voor re
kening van de gemeente waarvoor al-
Het onderwijs is een voortdurende
zorg van de overheid. Dit geldt uiteraard
voor de rijksoverheid, maar zeker ook
voor de gemeentelijke overheid. En dat
het gemeentebestuur van deze gemeente
dit ook daadwerkelijk als een opdracht
ziet, blijkt uit het feit dat naast de
doeluitkeringen nog bijna 3 miljoen
gulden worden uitgegeven voor het on
derwijs. Vanzelfsprekend heeft het ge
meentebestuur dit geld er gaarne voor
over, maar het moet toch ook worden
opgebracht. In Gilze moet een nieuwe
kleuterschool worden opgericht, waarbij
eraan wordt gedacht om in „De Strij-
pakkers” een nieuwe geïntegreerde ba-
sis/kleuterschool te stichten.
In Molenschot is de kleuterschool hard
aan vervanging toe. Gedacht wordt om
de nieuwe kleuterschool aan de bestaan
de (pas één jaar oude) basisschool te
bouwen.
Is de problematiek met betrekking
tot vele hoofdstukken van de gemeente
begroting tamelijk ondoorzichtig en
daardoor minder onder de aandacht van
het grote publiek, anders ligt dit met
het onderdeel cultuur, recreatie en sport.
Doet de gemeente Wel voldoende aan
sport? Hoe zit het met diverse subsidies?
Worden alle gevraagde bedragen gehono
reerd? Dit onderdeel van de begroting
spreekt velen van ons meer aan en is
ook wat beter te ovenzien. Voor het
jaar 1979 wordt met betrekking tot de
subsidiëring grotendeels nog op de oude
voet verder gewerkt. Voor de verdere
toekomst zal dit ongetwijfeld verande
ren, doordat de minister van cultuur,
recreatie en maatschappelijk werk een
nieuwe rijksbijdlrageregeling per 1 ja
nuari 1979 in het vooruitzicht heeft ge
steld. Dit betekent dat voor een aantal
instellingen andere procedures gaan gel
den, dat de gemeente in samenspraak
met de belanghebbende verenigingen een
gemeentelijk welzijnsplan gaat opstellen
enz.
Voorzieningen in gemeentehuis
Bureaucomputer
Automatisering 'bevolkingsadministratie
Brandweermalteriaal
Uitbreiding en vervanging straatverlichting
Waterleiding Rijens Broek
Bijdrage wegen in ruilverkavelingsverband
Aanpassing wegen in verband met hoofdstratenplan
Doortrekking Rembrandtlaan
Weg langs sportpark Vijf Eiken
Verkeersvoorzieningen
Renovaties van wegen en plantsoenen
Reconstructie en herstratingen
Verharding en riolering Heideweg/Molenschotsebaan
Parallelweg Lanigenbergseweg
Diverse rioleringen en aanleg bergingsvijver Rijen
Verbouwing/inrichting kleuteronderwijs
Verbouwing/inrichting basisonderwijs
Bouw muziekschool Gilze
Uitbreiding sportterrein Vijf Eiken
Uitbreiding sportterrein Gilze
Aanpassing i.v.m. overname gymnastieklokalen
Verbouwing Laagstraat 104
Electriciteitsvoorziening Rijens Broek
Incidentele aankopen en bouwrijpmaken binnen
de bebouwde kommen
De laatse jaren hebben wij in de pu-
blikatie rond de begrotingen het volle
dige investeringsplan opgenomen; dit
geeft natuurlijk een goed beeld over de
uitgaven in het lopende begrotingsjaar
doen, maar ook wat er in de komende
jaren gedacht wordt uit te geven. Deze
Volledige cijfermatige opsomming vin
den sommige lezers moeilijk vertaalbaar
én zeggen zij, het komt ook lang niet
altijd uit zoals er vermeld staat. Inder
daad worden niet alle aangegeven wer
ken in het betrokken begrotingsjaar ge
realiseerd. Veelal moeten plannen nog in
procedure worden gebracht en moet er
toestemming van andére instanties wor
den verkregen. Ook zal tussentijds door
het gemeentebestuur zelf aan het ene
plan een hogere urgentie worden toege-
kend dan aan het andere plan. Daarom
is deze reis weer eens gekozen voor een
meer verklarende uitleg, waarin echter
cijfers toch niet kunnen ontbreken. Het
is natuurlijk ook niet mogelijk alle
hoofdstukken te behandelen, vandaar
dat slechts een kleine greep wordt ge
daan en wel van die uitgaven waarvan
vermoed wordt dat zij de meeste
dacht van de lezers krijgen.
ALGEMEEN BEHEER
Als U het vergelijkend overzicht be
ziet van de gewone dienst dan zal het
U onmiddellijk opvallen dat een aantal
hoofdstukken er met forse cijfers uit
springen. Met betrekking tot de inkom
stenkant is al eerder het een en ander
geschreven, thans iets over de uitgaven-
Het begint al direkt met het
hoofdstuk „algemeen beheer”,
nadelig slot laat zien van ruim 3 mil
joen gulden. De uitgaven vermeld in
dit tweede hoofdstuk van de gemeente
begroting hebben betrekking op de sa
larissen van het bestuur en het personeel,
alsmede op het onderhoud, de verlichting
en verwarming van de gebouwen. Ook
vindt U hierin de uitgaven vermeld, die
nodig zijn om het ambtelijk apparaat
goed te laten functioneren. Zo staat
voor schrijf- en bureaubehoeften e.d.
■n bedrag uitgetrokken van 131.000,
U vindt voor deelname aan het stads
gewest Tilburg een bedrag uitgetrok
ken van 106.969,terwijl voor voor-
Terugkerend tot de direkte uitgaven
vallen enige „slo'kops” natuurlijk on
middellijk op die gesubsidieerd' worden
op wettelijke basis, nl. de bibliotheek
met een bedrag van 314.600,of op
basis van een gemeenschappelijke rege
ling zoals het muziekinstituut met een
bedrag van 309.981,—. Aan de sport
verenigingen wordt ’n subsidie toegekend
van 315.000,terwijl de zang- en
muziekverenigingen 44.925,ontvan
gen.
De totale post „Volksfeesten”,
50.000,—
100.000,—
30.000,—
36.000,—
108.000,—
75.000,—
200.000,—
100.000,—
41,000,—
25.000,—
50.000,—
136.800,—
736.000,—
640.000,—
282.448,—
379.000,—
75.000,—
200.000,—
810.000,—
20.000,—
635.000,—
200.000,—
150.000,—
75.000,—
der vallen de subsidies aan de Oranje-
en Sint Nicoiaasverenigingen, alsook de
kerstboomverbrandingsactiviteiten en het
carnavalgëbeuren bedraagt 58.000,
Al deze uitgaven zijn natuurlijk alle
maal verantwoorde uitgaven, en nie
mand zou één van deze onderdelen uit
het welzijnspakket van de gemeente kun
nen wegdenken. Velen vinden echter de
ze zaken een vanzelfsprekendheid zon
der lang stil te staan bij de financiële
gevolgen. Daarom vinden wij het nuttig
hiervan eens wat cijfers te laten zien.
Iedereen, dan wel bijna iedereen, vindt
het ook vanzelfsprekend, dat het ge
meentebestuur zorgt dat er voldoende
sportaccommodaties zijn. Groeit de
interesse voor een sport dan is uitbrei
ding noodzakelijk vindt men, en daar
moet de gemeente maar voor zorgen.
Natuurlijk moeten aanpassingen en ver
nieuwingen worden verricht, met zo
weinig mogelijk kosten voor de vereni
gingen. Het moet U dan niet verbazen
dat hét gemeentebestuur zoveel geld op
tafel moet brengen. Om U een inzicht
te geven van wat een en ander zoal kost
plaatsen we bovenstaand het exploitatie-
overzicht van de gemeentelijke sportac
commodaties, dan kunt U zelf oordelen.
- I -