FLEXA
OPEL
II
I
Autobedrijf S. Weterings
OCCASIONS
alle soorten erfverharding
Voor mode op
meubelgebied
GARAGE J. HOEVENAARS
GRANDIOZE KIENAVOND
in Café „De Harmonie”, Hoofdstraat 72, Rijen.
Aanvang half negen.
Korpershoek n.v. Goederenhandel
Fa. Vromans en Zn.
s
Ford wijst U de weg
naar
Kleurvrijheid on
klourhlijhoid hij
e
Het adres voor een nieuwe
Iedere woensdagavond
!>e wegen en hun stmktuur
zijn in vele gevallen
fundamenteel
Tel. 01615-1303
Lange Wagenstraat 19, Gilze
Tevens het adres voor goede gebruikte
Gilze
^9
a DOOR GL FRONT
Nieuwstraat 85
kort of langer bij stil-
in
Postgiro no. 27880
r3
NVE
Keuze uit 10 hoofdprijzen
TE KOOP:
Gespr.eide
betaling
mogelijk
Dat en nog veel meer in onze 2500 m2
toonzaal aan de Haansbergseweg 2a.
Stimulering woonerven
De heer Roos konkludeerde: „daar
waar vroeger iedereen liep, zit men
zich tegenwoordig in de auto te haas
ten. Bijna iedereen heeft een auto,
ook in onze gemeente had men deze
ontwikkeling niet voorzien. Vooral in
WIJ MAKEN al uw salontafels en
eetkamertafels op de door U ge
wenste bladmaat. Uitsluitend mas
sief. De Eiken Hoeve, Koestraat la,
Riel (bij Brakelse overweg). Donder
dag koopavond tot 9 uur.
Hssie
.abo-
C. STERKENS,
Drimmelenseweg 6a, Made
Tel. 01626-2499.
Vele waardevolle prijzen
Gratis extra ronde.
ATTENTIE: Voor al uw zonnewering
voor binnen en 'buiten, het goed
koopste adres. 5 Jaar garantie. Zeer
speciaal voordeel in knikarm zonne
scherm. Vraag prijs op, het is de
moeite waard. Ini. vert. M. Schoen
makers, Wilhelminastraat 56, Rijen,
tel. 01612-2554.
DE AMRO BANK voor uw reis- en
annuleringsverzekeringen en vreem
de valuta.
VOOR EEN DEGELIJK massief ei
ken meubel naar de Eiken Hoeve,
Koestraat la, Riel. (Bij Brakelse
overweg). Donderdag koopavond tot
9 uur.
SPECIALE AANBIEDING in mas
sief eiken bankstellen. De Eiken
Hoeve, Koestr. la, Riel (bij Brakel
se overweg). Donderdag koopavond
tot 9 uur.
NEDERLANDSE MUNTEN te koop
gevraagd van voor 1946. Privé-
verzameling. Geen handel! Graag
een berichtje of bezoekje (nooit ’s-
middags) aan Nico van Esdonk, Mar-
grietstraat 7 te Rijen. Telefoon 2461.
Hebben de algemene beschouwin
gen al aandacht geschonken aan het
bouwen van woningen, het volgen
van onderwijs en het genieten van
welzijn in brede zin, de wegen die
tot dat alles leiden (en dan in de
letterlijke betekenis) moeten natuur
lijk ook voorhanden zijn of er komen.
en alles wat u voor uw
woninginrichting nodig heeft; o.a. voor:
KASTEN, wenge, poli, eiken of teak
BANKSTELLEN, klassiek of modern
VLOERBEDEKKING alle kwaliteiten
GORDIJNEN en VITRAGE
VERLICHTING
DAMES-, HEREN en
KINDERKLEDING
TEL. 01612-3152 F. V
de Bavelseweg van voorrangskrui-
singen te voorziien, is gelukkig over
genomen en geraliseerd. Quo Vadis
(waar gaat gij heen?) wordt een nóg
moeilijker woord als men vanaf de
Bavelseweg, Via de Ridderstraat, Gil
ze binnenkomt. Een bewegwijzering
is er nog altijd niet! Mocht die wor
den aangebracht, wilt u die dan me
teen doen voorzien van de broodno
dige juiste route naar het industrie
terrein?
Het parkeren van vrachtwagens
in de 'bebouwde kom, niet alleen óns
probleem maar óók dat van de
chauffeurs, zouden we graag in sa
menwerking en in overleg met be
trokkenen zien opgelost. Er komt
thans enig zicht op een rijwielpad
langs de Chaamseweg. Wij dringen
er op aan eveneens langsde Bavelse
weg en Alphenseweg rijwielpaden te
realiseren.”
Tot de laatste snik
Tenslotte kreeg „het verkeer” ook
de aandacht van de heer Van Wag-
tendonk. „Wij juichen het toe dat een
begin wordt gemaakt met het plaat
sen van verkerslichten op één van de
gevaarlijkste wegkruisingen in onze
gemeente. Maar we zien dit duidelijk
als een begin. We spreken de ver
wachting uit, dat bij een verdere ont
wikkeling de verkeersveilighéi die
nende, de in onze gemeente gevorm
de afdeling Veilig Verkeer zal wor
den ingeschakeld.” Oók deze spreker
stond stil „bij het dikwijls storend
en gevaarlijke parkeren van zware
vrachtauto’s binnen de dorpskernen
in straten die hiervoor niet geschikt
zijn.”
„We zjjn wat verontrust over de
geruchten die ons bereiken met be
trekking tot de zogenaamde tangen
ten of rondwegen, die dienen om het
doorgaand verkeer uit de dorpsker
nen te weren. Het is onze vaste over
tuiging, dat, ook al worden op pro
vinciaal nivo wat bezwaren tegen
deze tangenten geopperd, tot de laat
ste snik voor de realisatie van deze
rondwegen zal moeten worden ge
vochten. De intensiteit van het ge
motoriseerde verkeer zal alleen maar
toenemen en, als een gedeelte van
dit verkeer in de toekomst niet om
de dorpskernen kan worden geleid,
dan zal nietalleen de verkeersveilig
heid maar ook de leefbaarheid van
de kerkdorpen ernstig in gevaar ko
men.”
De heer Van Wagtendonk besloot
met: „wij spreken de verwachting
uit dat, waar het maar even mogelijk
is, het creëren van woonerven zal
plaatsvinden. Het waarborgen van
de veiligheid, in het bizonder van on
ze kinderen, is van het grootste be
lang. In iéder geval van een veel gro
ter belang dan een parkeerplaats
voor de hedendaagse heilige koe: de
auto!”
Raadhuisplein 30, Rijen Tel. 4187
VOOR DE SCHERPSTE PRIJZEN
en kwaliteit: De Eiken Hoeve, Koe
straat la, Riel (bij Brakelse overweg)
Donderdag koopavond tot 9 uur.
SCHOONHEIDSSALON Corrie van
lersel, Riekevoort 21 Rijen. Behande
ling op afspraak. Tel. 01612-2075.
DE SCHERPSTE PRIJZEN voor
massief eiken salontafels. 100 rond,
5 dik 355,—; 100 rond, 8 dik mas
sief ƒ535,—. De Eiken Hoeve, Koe
straat la, Riel (bij Brakelse overweg).
BOEKHOUDER voor de verzorging
van uw administratie en aangifte
biljetten H. Koreman, Van Bossehof
13, Rijen, tel. 01612-3508.
PEDICURE, medisch gediplomeerd.
Behandeling alleen op afspraak.
Mevr. Schrik, Frederikplein 25, Rijen.
REPARATIE aan alle merken naai
machines: Jacobs, Molenschot, tel.
01611-245.
Veiligheid op straten en wegen is een
goede zaak, vandaar dat ook alle
sprekers er kort of langer bij stil
stonden.
Agrarische gronden sparen
We laten de heer Jacobs het spits
afbijten. „Ten aanzien van de ruim
telijke ontwikkelingen, vooral met
betrekking tot de standpuntbepaling
van G.S. inzake de Oosttangent en de
zuidelijke randweg, kunnen wij de.
gedachtengang van de Provinciale
Planologische Dienst wel volgen. Zé
ker wanneer men bereid is medewer
king te verlenen aan de, vooral voor
de landbouw, wat minder ingrijpen
de oplossingen voor de verkeerspro
blemen te Rijen en Gilze, door deze
zoveel mogelijk trachten te vinden
langs de bestaande tracé’s.”
„Ten aanzien van de oostelijke om
leiding te Gilze verzoeken wij u stap
pen bij de Provincie te ondernemen
om.tot een snelle realisering van de
ze weg te kom, vanwege de overlast
van het doorgaande verkeer te Gilze
in de richting Alphen/Baarle-Nas-
sau. Met betrekking tot de verhar
ding van de Heideweg en de Molen-
scotsedijk hopen wij dat u in 1978
daadwerkeljjk tot uitvoering zult o-
vergaan. Ons geduld is hierrond al
lang op de proef gesteld!”
„De riolering te Hulten
dóórtrekken van het riool in de
Veenstraat te Molenschot laat lang
op zidh wachten. Tóch zei uw Col
lege al meerdere malen toe met een
agendapunt 'dienaangaande in de
raad te komen. Gaat de uitvoering
van de ruilverkaveling gestadig
voort en zijn in het investeringsplan
posten opgenomen voor het verhar
den van wegen en het aanleggen van
nutsvoorzieningen, wat wij een goe
de zaak menen!, wij betwijfelen tóch
of de gestelde bedragen toereikend
zullen blijken. Wij hopen op blijven
de goede kontakten met de ruilver-
kavëlingscommissie. Een ontwikke
lingsplan voor Rijen staat op stapel.
Dat is een goede zaak. Wij pleiten
ervoor dat ook voor Gilze zo’n plan
wordt voorbereid, zodat we ons be
leid hierop kunnen afstemmen.”
Rondwegen in de ijskast
De heer Hennekam draaide er weer
allerminst omheen, getuigen zijn:
„Hoe denkt uw College over de mo
gelijkheid van de aanleg van de
Oosttangent, nu de Provincie bij haar
schrijven van juni jl. duidelijk heeft
gemaakt dat u die wel kunt verge
ten. Immers u neemt nu wél
een voorbereidingskrediet op van
150.000. Maar als de Provincie aan
haar standpunt, géén Oosttangent,
blijft vasthouden, heeft het opnemen
van dat krediet weinig zin. Wij laten
dan nog daar dat het niet-realiseren
van de Oosttangent beslist andere
konsekwenties heeft, welke nu iet
wat verdoezeld worden door dit
voorbereidingskrediet dat naar alle
waarschijnlijkheid geen zin zal heb
ben!”
Deze spreker sloot dit onderwerp
af met te zeggen: „op het punt van
het verkeer zal door de heer Van
Poppel nog nader worden terugge
komen op een aantal verkeerssitua
ties, welke voor een aantal agrariërs
grote belemmeringen hebben opge-
roepen bij hun bedrijfsuitoefening.
Wij denken dan vooral aan het ten
dele afsluiten van de vroegere Grote
Aalstraat, thans Burgemeester Krol-
1 aan geheten.”
De heer Van der Spek zëi „het op
prijs te zullen stéllen indien in 1978
nu eens daadwerkelijk een aanvang
gemaakt kan worden met de uitvoe
ring van de eerste fase van het we-
genstructuurplan. Bepaalde verkeers
toestanden, zoals Pastoor Gillisstraat
/Oosterhoutseweg en Hoofdstraat/
Stationsstraat, vragen om een spoe
dige oplossing. Hiernaast blijven wij
aandacht vragen voor de interne ver
keersmaatregelen in de kom van Rij
en en Gilze. Maatregelen die moeten
leiden tot het veiliger maken voor
automobilisten, fietsers en bromfiet
sers, maar ook voetgangers. De aan-
gekondigde verbetering van de weg
naar Surae zal hier zeker toe kun
nen bijdragen. De plannen om ook
een gedeelte van een aan te leggen
regionaal fietspad langs deze recre
atieplaats te leiden, zouden hiermede
gekombineerd kunnen worden.”
en het
oudere wijken is dat duidelijk te
zien: de helft van de beschikbare rij
weg wordt in gebruik genomen door
stalling van onze heilige vierhandige
vriend.”
Onze groepering is vóór het ma
ken van woonerven. Doch zowel be
woner als gemeente moeten hun in
breng 'hebben rond oplossingen. Alle
woonerven krijgen niet dezelfde
vorm. Zéker in de oudere wijken
dient men deze steéds 'aan te passen.
De gemeente kan de idee van woon
erf stimuleren, doch dient dan naar
onze mening, de burgers óók op de
konsekwenties te wijzen.”
Rond de Oosttangent Rijen en de
Zuidelijke Randweg te Gilze zei de
heer Roos nog: „in het investerings
plan Fonds Grote Werken 1978-1982
is voor 3‘A miljoen gulden aan kos
ten voor de Oosttangent opgenomen
en voor 2,4 miljoen gulden voor de
zuidelijke randweg te Gilze. Omdat
de randwegen in de ijskast zitten
komt het hoofdstratenplan weer ter
discussie. Immers, we besloten tot
randwegen en de vastgestelde trace
ring van de Rembrandtlaan, in kom-
binatie uit te voeren. Het één niét
zonder het andere! Nu het één niét
kan, mag niet zonder meer het an
dere doorgaan. Zowel de Stedebouw-
kundige als de Verkeersdeskundige
zien dat in, zij schetsen dan ook een
andere structuur in het gebied van
het bestemmingsplan Grote Spie.” De
heer Roos zou besluiten met een drie
tal direkte vragen rond hetgeen hij
te berde had gébracht.
Grote verlanglijst Gilze
De heer Van Beijsterveldt zou la
ter nog vragen: „heeft uw College
reeds kontakt gëhad met Veilig Ver
keer Nederland, afdeling Rijen, over
de verlaging van de stoepen?”
Nadat ook de heer De Bekker had
gepleit voor spoedige verwerking van
de onderzoeksresultaten in plannen
voor onder anderen de Wilhelmina
straat, Stationsstraat en Laagstraat,
alsmede aandrong op het door de
Provincie gevraagd ontwikkelings
plan in verband met het wegenstruc
tuurplan, speciaal de 'aansluitingen
op de Oosterhoutseweg, de Oosttan
gent, de verkeersmaterie in de kern
Rijen, de verharding van de Heide
weg en de parkeerplaatsen voor het
beroepsvervoer in de Stationsstraat-
Hoofdstraat staapte óók de heer Van
Baaien „in het verkeer”.
„Waarom wordt in eerste instantie
de Warande in Gilze niet doorgetrok
ken? Kunt U zich voorstellen hoe de
toestand op het Steenakkerplein
wordt wanneer de bouwweg van en
naar de sporthal hierop een aanslui
ting krijgt? Wij zijn en bljjven van
mening dat het doortrekken van-de
Warande de hoogste prioriteit heeft,
óók ten behoeve van de inwoners
van Steenakkers I en II.”
„Wat zijn uw plannen met betrek
king tot de rekonstruktie van de
Burgemeester Van Mierlostraat?
Wanneer worden de bewoners van de
Gouberg nu eindelijk eens verlost
van die modderpoel voor hun deu
ren, nu de gebouwde woningen on
langs zijn bewoond? Hoe staat het
mét de kruising Lange-Korte Wa-
genstraat/Nieuwstraat? Het krediet
is reeds enkele jaren geleden door de
raad goedgekeurd; van uitvoering
komt echter niets?!
De lijnbussen van de B.B.A. heb-
i ben nóg steéds hun haltestop op de
rijweg aan de zuidzijde van het Bis-
schop ‘de Vetplein, waardoor zowel
het uitzicht als de voortgang van het
overige verkeer ernstig wordt be
lemmerd. Ook de parkeersituatie in
de bochtige Abdis van Thomstraat,
waardoor dagelijks 24 lijndiënstbus-
sen rijden, zou, naast de aan te bren
gen gele strepen, verder op te lossen
zijn door het aanleggen van enige
parkeerhavens. Oók de gevaarlijke
kruising Molenstraat Geren Hof
stad, alsmede Gouberg/Molenstraat,
vragen nog steeds om een oplossing!
Ook rijwielpaden bepleit
„De Burgemeester van Poppel-
straat is een soort verzamelstraat
geworden voor het verkeer komende
uit verschillende straten van de
Steenakkers. Aan weerszijde van de
straat geparkeerde auto’s belemme
ren een vlotte doorstroming. Bij de
aanstaande renovatie van de wonin
gen en rekonstruktie van de rijweg,
kan deze wellicht worden verbreed?
De aanwezigheid van de fabriek
Doublette wordt zachtjes aan on
houdbaar in de bebouwde kom. Het
doorgaande verkeer ondervindt re
gelmatig hinder van dwars op de
weg staande opleggers. Komende
vanuit de Lange Wagenstraat wordt
het uitzicht ook ten zeerste belem
merd. Zijn er al eens onderhandelin-
gen gevoerd om het bedrijf naar het
industrieterrein te verplaatsen?”
„Onze suggestie in de vorige alge
mene beschouwingen, om, buiten de
bebouwde kom en dan nog speciaal
o.a. mooie 2e keus betonklinkers en betontegels.
Diverse soorten grindtegels en bielzen.
exclusieve herenkleding en modes
Tel 01620-23045
Arendshof. Oosterhout
'n mode-eldorado voor mannen
in ’n handomdraai in hoog
glanslak, satin en acryllatex
met de modernste kleuren-
mengmachine.