FLEXA OPEL II I Autobedrijf S. Weterings OCCASIONS alle soorten erfverharding Voor mode op meubelgebied GARAGE J. HOEVENAARS GRANDIOZE KIENAVOND in Café „De Harmonie”, Hoofdstraat 72, Rijen. Aanvang half negen. Korpershoek n.v. Goederenhandel Fa. Vromans en Zn. s Ford wijst U de weg naar Kleurvrijheid on klourhlijhoid hij e Het adres voor een nieuwe Iedere woensdagavond !>e wegen en hun stmktuur zijn in vele gevallen fundamenteel Tel. 01615-1303 Lange Wagenstraat 19, Gilze Tevens het adres voor goede gebruikte Gilze ^9 a DOOR GL FRONT Nieuwstraat 85 kort of langer bij stil- in Postgiro no. 27880 r3 NVE Keuze uit 10 hoofdprijzen TE KOOP: Gespr.eide betaling mogelijk Dat en nog veel meer in onze 2500 m2 toonzaal aan de Haansbergseweg 2a. Stimulering woonerven De heer Roos konkludeerde: „daar waar vroeger iedereen liep, zit men zich tegenwoordig in de auto te haas ten. Bijna iedereen heeft een auto, ook in onze gemeente had men deze ontwikkeling niet voorzien. Vooral in WIJ MAKEN al uw salontafels en eetkamertafels op de door U ge wenste bladmaat. Uitsluitend mas sief. De Eiken Hoeve, Koestraat la, Riel (bij Brakelse overweg). Donder dag koopavond tot 9 uur. Hssie .abo- C. STERKENS, Drimmelenseweg 6a, Made Tel. 01626-2499. Vele waardevolle prijzen Gratis extra ronde. ATTENTIE: Voor al uw zonnewering voor binnen en 'buiten, het goed koopste adres. 5 Jaar garantie. Zeer speciaal voordeel in knikarm zonne scherm. Vraag prijs op, het is de moeite waard. Ini. vert. M. Schoen makers, Wilhelminastraat 56, Rijen, tel. 01612-2554. DE AMRO BANK voor uw reis- en annuleringsverzekeringen en vreem de valuta. VOOR EEN DEGELIJK massief ei ken meubel naar de Eiken Hoeve, Koestraat la, Riel. (Bij Brakelse overweg). Donderdag koopavond tot 9 uur. SPECIALE AANBIEDING in mas sief eiken bankstellen. De Eiken Hoeve, Koestr. la, Riel (bij Brakel se overweg). Donderdag koopavond tot 9 uur. NEDERLANDSE MUNTEN te koop gevraagd van voor 1946. Privé- verzameling. Geen handel! Graag een berichtje of bezoekje (nooit ’s- middags) aan Nico van Esdonk, Mar- grietstraat 7 te Rijen. Telefoon 2461. Hebben de algemene beschouwin gen al aandacht geschonken aan het bouwen van woningen, het volgen van onderwijs en het genieten van welzijn in brede zin, de wegen die tot dat alles leiden (en dan in de letterlijke betekenis) moeten natuur lijk ook voorhanden zijn of er komen. en alles wat u voor uw woninginrichting nodig heeft; o.a. voor: KASTEN, wenge, poli, eiken of teak BANKSTELLEN, klassiek of modern VLOERBEDEKKING alle kwaliteiten GORDIJNEN en VITRAGE VERLICHTING DAMES-, HEREN en KINDERKLEDING TEL. 01612-3152 F. V de Bavelseweg van voorrangskrui- singen te voorziien, is gelukkig over genomen en geraliseerd. Quo Vadis (waar gaat gij heen?) wordt een nóg moeilijker woord als men vanaf de Bavelseweg, Via de Ridderstraat, Gil ze binnenkomt. Een bewegwijzering is er nog altijd niet! Mocht die wor den aangebracht, wilt u die dan me teen doen voorzien van de broodno dige juiste route naar het industrie terrein? Het parkeren van vrachtwagens in de 'bebouwde kom, niet alleen óns probleem maar óók dat van de chauffeurs, zouden we graag in sa menwerking en in overleg met be trokkenen zien opgelost. Er komt thans enig zicht op een rijwielpad langs de Chaamseweg. Wij dringen er op aan eveneens langsde Bavelse weg en Alphenseweg rijwielpaden te realiseren.” Tot de laatste snik Tenslotte kreeg „het verkeer” ook de aandacht van de heer Van Wag- tendonk. „Wij juichen het toe dat een begin wordt gemaakt met het plaat sen van verkerslichten op één van de gevaarlijkste wegkruisingen in onze gemeente. Maar we zien dit duidelijk als een begin. We spreken de ver wachting uit, dat bij een verdere ont wikkeling de verkeersveilighéi die nende, de in onze gemeente gevorm de afdeling Veilig Verkeer zal wor den ingeschakeld.” Oók deze spreker stond stil „bij het dikwijls storend en gevaarlijke parkeren van zware vrachtauto’s binnen de dorpskernen in straten die hiervoor niet geschikt zijn.” „We zjjn wat verontrust over de geruchten die ons bereiken met be trekking tot de zogenaamde tangen ten of rondwegen, die dienen om het doorgaand verkeer uit de dorpsker nen te weren. Het is onze vaste over tuiging, dat, ook al worden op pro vinciaal nivo wat bezwaren tegen deze tangenten geopperd, tot de laat ste snik voor de realisatie van deze rondwegen zal moeten worden ge vochten. De intensiteit van het ge motoriseerde verkeer zal alleen maar toenemen en, als een gedeelte van dit verkeer in de toekomst niet om de dorpskernen kan worden geleid, dan zal nietalleen de verkeersveilig heid maar ook de leefbaarheid van de kerkdorpen ernstig in gevaar ko men.” De heer Van Wagtendonk besloot met: „wij spreken de verwachting uit dat, waar het maar even mogelijk is, het creëren van woonerven zal plaatsvinden. Het waarborgen van de veiligheid, in het bizonder van on ze kinderen, is van het grootste be lang. In iéder geval van een veel gro ter belang dan een parkeerplaats voor de hedendaagse heilige koe: de auto!” Raadhuisplein 30, Rijen Tel. 4187 VOOR DE SCHERPSTE PRIJZEN en kwaliteit: De Eiken Hoeve, Koe straat la, Riel (bij Brakelse overweg) Donderdag koopavond tot 9 uur. SCHOONHEIDSSALON Corrie van lersel, Riekevoort 21 Rijen. Behande ling op afspraak. Tel. 01612-2075. DE SCHERPSTE PRIJZEN voor massief eiken salontafels. 100 rond, 5 dik 355,—; 100 rond, 8 dik mas sief ƒ535,—. De Eiken Hoeve, Koe straat la, Riel (bij Brakelse overweg). BOEKHOUDER voor de verzorging van uw administratie en aangifte biljetten H. Koreman, Van Bossehof 13, Rijen, tel. 01612-3508. PEDICURE, medisch gediplomeerd. Behandeling alleen op afspraak. Mevr. Schrik, Frederikplein 25, Rijen. REPARATIE aan alle merken naai machines: Jacobs, Molenschot, tel. 01611-245. Veiligheid op straten en wegen is een goede zaak, vandaar dat ook alle sprekers er kort of langer bij stil stonden. Agrarische gronden sparen We laten de heer Jacobs het spits afbijten. „Ten aanzien van de ruim telijke ontwikkelingen, vooral met betrekking tot de standpuntbepaling van G.S. inzake de Oosttangent en de zuidelijke randweg, kunnen wij de. gedachtengang van de Provinciale Planologische Dienst wel volgen. Zé ker wanneer men bereid is medewer king te verlenen aan de, vooral voor de landbouw, wat minder ingrijpen de oplossingen voor de verkeerspro blemen te Rijen en Gilze, door deze zoveel mogelijk trachten te vinden langs de bestaande tracé’s.” „Ten aanzien van de oostelijke om leiding te Gilze verzoeken wij u stap pen bij de Provincie te ondernemen om.tot een snelle realisering van de ze weg te kom, vanwege de overlast van het doorgaande verkeer te Gilze in de richting Alphen/Baarle-Nas- sau. Met betrekking tot de verhar ding van de Heideweg en de Molen- scotsedijk hopen wij dat u in 1978 daadwerkeljjk tot uitvoering zult o- vergaan. Ons geduld is hierrond al lang op de proef gesteld!” „De riolering te Hulten dóórtrekken van het riool in de Veenstraat te Molenschot laat lang op zidh wachten. Tóch zei uw Col lege al meerdere malen toe met een agendapunt 'dienaangaande in de raad te komen. Gaat de uitvoering van de ruilverkaveling gestadig voort en zijn in het investeringsplan posten opgenomen voor het verhar den van wegen en het aanleggen van nutsvoorzieningen, wat wij een goe de zaak menen!, wij betwijfelen tóch of de gestelde bedragen toereikend zullen blijken. Wij hopen op blijven de goede kontakten met de ruilver- kavëlingscommissie. Een ontwikke lingsplan voor Rijen staat op stapel. Dat is een goede zaak. Wij pleiten ervoor dat ook voor Gilze zo’n plan wordt voorbereid, zodat we ons be leid hierop kunnen afstemmen.” Rondwegen in de ijskast De heer Hennekam draaide er weer allerminst omheen, getuigen zijn: „Hoe denkt uw College over de mo gelijkheid van de aanleg van de Oosttangent, nu de Provincie bij haar schrijven van juni jl. duidelijk heeft gemaakt dat u die wel kunt verge ten. Immers u neemt nu wél een voorbereidingskrediet op van 150.000. Maar als de Provincie aan haar standpunt, géén Oosttangent, blijft vasthouden, heeft het opnemen van dat krediet weinig zin. Wij laten dan nog daar dat het niet-realiseren van de Oosttangent beslist andere konsekwenties heeft, welke nu iet wat verdoezeld worden door dit voorbereidingskrediet dat naar alle waarschijnlijkheid geen zin zal heb ben!” Deze spreker sloot dit onderwerp af met te zeggen: „op het punt van het verkeer zal door de heer Van Poppel nog nader worden terugge komen op een aantal verkeerssitua ties, welke voor een aantal agrariërs grote belemmeringen hebben opge- roepen bij hun bedrijfsuitoefening. Wij denken dan vooral aan het ten dele afsluiten van de vroegere Grote Aalstraat, thans Burgemeester Krol- 1 aan geheten.” De heer Van der Spek zëi „het op prijs te zullen stéllen indien in 1978 nu eens daadwerkelijk een aanvang gemaakt kan worden met de uitvoe ring van de eerste fase van het we- genstructuurplan. Bepaalde verkeers toestanden, zoals Pastoor Gillisstraat /Oosterhoutseweg en Hoofdstraat/ Stationsstraat, vragen om een spoe dige oplossing. Hiernaast blijven wij aandacht vragen voor de interne ver keersmaatregelen in de kom van Rij en en Gilze. Maatregelen die moeten leiden tot het veiliger maken voor automobilisten, fietsers en bromfiet sers, maar ook voetgangers. De aan- gekondigde verbetering van de weg naar Surae zal hier zeker toe kun nen bijdragen. De plannen om ook een gedeelte van een aan te leggen regionaal fietspad langs deze recre atieplaats te leiden, zouden hiermede gekombineerd kunnen worden.” en het oudere wijken is dat duidelijk te zien: de helft van de beschikbare rij weg wordt in gebruik genomen door stalling van onze heilige vierhandige vriend.” Onze groepering is vóór het ma ken van woonerven. Doch zowel be woner als gemeente moeten hun in breng 'hebben rond oplossingen. Alle woonerven krijgen niet dezelfde vorm. Zéker in de oudere wijken dient men deze steéds 'aan te passen. De gemeente kan de idee van woon erf stimuleren, doch dient dan naar onze mening, de burgers óók op de konsekwenties te wijzen.” Rond de Oosttangent Rijen en de Zuidelijke Randweg te Gilze zei de heer Roos nog: „in het investerings plan Fonds Grote Werken 1978-1982 is voor 3‘A miljoen gulden aan kos ten voor de Oosttangent opgenomen en voor 2,4 miljoen gulden voor de zuidelijke randweg te Gilze. Omdat de randwegen in de ijskast zitten komt het hoofdstratenplan weer ter discussie. Immers, we besloten tot randwegen en de vastgestelde trace ring van de Rembrandtlaan, in kom- binatie uit te voeren. Het één niét zonder het andere! Nu het één niét kan, mag niet zonder meer het an dere doorgaan. Zowel de Stedebouw- kundige als de Verkeersdeskundige zien dat in, zij schetsen dan ook een andere structuur in het gebied van het bestemmingsplan Grote Spie.” De heer Roos zou besluiten met een drie tal direkte vragen rond hetgeen hij te berde had gébracht. Grote verlanglijst Gilze De heer Van Beijsterveldt zou la ter nog vragen: „heeft uw College reeds kontakt gëhad met Veilig Ver keer Nederland, afdeling Rijen, over de verlaging van de stoepen?” Nadat ook de heer De Bekker had gepleit voor spoedige verwerking van de onderzoeksresultaten in plannen voor onder anderen de Wilhelmina straat, Stationsstraat en Laagstraat, alsmede aandrong op het door de Provincie gevraagd ontwikkelings plan in verband met het wegenstruc tuurplan, speciaal de 'aansluitingen op de Oosterhoutseweg, de Oosttan gent, de verkeersmaterie in de kern Rijen, de verharding van de Heide weg en de parkeerplaatsen voor het beroepsvervoer in de Stationsstraat- Hoofdstraat staapte óók de heer Van Baaien „in het verkeer”. „Waarom wordt in eerste instantie de Warande in Gilze niet doorgetrok ken? Kunt U zich voorstellen hoe de toestand op het Steenakkerplein wordt wanneer de bouwweg van en naar de sporthal hierop een aanslui ting krijgt? Wij zijn en bljjven van mening dat het doortrekken van-de Warande de hoogste prioriteit heeft, óók ten behoeve van de inwoners van Steenakkers I en II.” „Wat zijn uw plannen met betrek king tot de rekonstruktie van de Burgemeester Van Mierlostraat? Wanneer worden de bewoners van de Gouberg nu eindelijk eens verlost van die modderpoel voor hun deu ren, nu de gebouwde woningen on langs zijn bewoond? Hoe staat het mét de kruising Lange-Korte Wa- genstraat/Nieuwstraat? Het krediet is reeds enkele jaren geleden door de raad goedgekeurd; van uitvoering komt echter niets?! De lijnbussen van de B.B.A. heb- i ben nóg steéds hun haltestop op de rijweg aan de zuidzijde van het Bis- schop ‘de Vetplein, waardoor zowel het uitzicht als de voortgang van het overige verkeer ernstig wordt be lemmerd. Ook de parkeersituatie in de bochtige Abdis van Thomstraat, waardoor dagelijks 24 lijndiënstbus- sen rijden, zou, naast de aan te bren gen gele strepen, verder op te lossen zijn door het aanleggen van enige parkeerhavens. Oók de gevaarlijke kruising Molenstraat Geren Hof stad, alsmede Gouberg/Molenstraat, vragen nog steeds om een oplossing! Ook rijwielpaden bepleit „De Burgemeester van Poppel- straat is een soort verzamelstraat geworden voor het verkeer komende uit verschillende straten van de Steenakkers. Aan weerszijde van de straat geparkeerde auto’s belemme ren een vlotte doorstroming. Bij de aanstaande renovatie van de wonin gen en rekonstruktie van de rijweg, kan deze wellicht worden verbreed? De aanwezigheid van de fabriek Doublette wordt zachtjes aan on houdbaar in de bebouwde kom. Het doorgaande verkeer ondervindt re gelmatig hinder van dwars op de weg staande opleggers. Komende vanuit de Lange Wagenstraat wordt het uitzicht ook ten zeerste belem merd. Zijn er al eens onderhandelin- gen gevoerd om het bedrijf naar het industrieterrein te verplaatsen?” „Onze suggestie in de vorige alge mene beschouwingen, om, buiten de bebouwde kom en dan nog speciaal o.a. mooie 2e keus betonklinkers en betontegels. Diverse soorten grindtegels en bielzen. exclusieve herenkleding en modes Tel 01620-23045 Arendshof. Oosterhout 'n mode-eldorado voor mannen in ’n handomdraai in hoog glanslak, satin en acryllatex met de modernste kleuren- mengmachine.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1978 | | pagina 7