98 133 ovh BRILLEN SUPER 89 Q'SLASAUS 49 445 van Groezen ontbijtspek boterbamworst gekookte ham 89 Kimmes smulpudpirg champignons Paprika 60 -J Z komkommer 2 55# arwialukrs ft FAfo 5S7WS mee- 138 S aumumtK *KÖfFI&lttK 49 J sinaasappelen 59 WRKCKS lums 495 VMK&IS- 2 mur - S ^KRssimes 2 2 BneAowonsr J 5co 1955 ft AM57ERDAMSE UmWORST ADVOCAAT bn0K 68 71 gfynipic sperciebwoi - 139 doperwtenn 9? *«v«»X,89 soepballetje* muurverf "JAA -- ft #2S”'?' mooier han't niet! schuunwetfer 40 voorde goedkoopste schoonmaak bieten groen chloor bleekmiddel 59 nUesseMfer af was met citroen I autosptns stofdoek 145 -(CONSTANT IN PRUS VERLAAGD, Gemakkelijk een Bromfiets kopen RIJWIELHANDEL „DE POLDER” A JLO TF^S I 2 i/ah helle 93^9 2X>^M- 79 Z^z-^- jCjMS ZboGW 989 IfBödenstoöi emmepve%mteRjj^ 145 Desgewenst betaling in zes maanden. Zonder rente of kosten. Past. Gillisstraat 28 Rijen Telefoon 3523 A. Verhaegen, Gilze distriktskatechist 1 zTfr cmèv&f sos "Tr jr KIND EN GELOVEN: OPVOEDEN NAAR HET MODEL VAN CHRISTUS 5 r i i i i i i» r SUf&t HOTEL I ~&SNEDEN WW-& MT-&71 A\JH PM5 20% korting voor ziekenfondsleden RAADHUISPLEIN RIJEN EHHER 4-^-0 OW ifö&S&AKANEL *|OO gedachte geïndoctrineerd dat alleen de prestaties tellen. Kost wat kost zal er een Havo of Mavo-diploma ge haald moeten worden of het nu het geluk van het kind tengoede komt of niet. En de scholen willen in de ogen van de ouders een zo goed mogelijke school zijn door vol trots met de re sultaten van de toelatingsexamens te pronken. Dat kinderen die uiteinde lijk maar naar een LTS of Huishoud school verwezen worden en daar geen enkele belangstelling meer voor het leerproces hebben, in feite daardoor op de basisschool misvormd zijn, is een vraag die men maar liever uit de weg gaat. Een groot onderzoek heeft aangetoond dat in feite de selectie in ons onderwijs en daardoor later in het maatschappelijk leven al plaats vindt in de eerste klas van de basis school waar taalarme kinderen vanaf het begin het loodje moeten leggen. Gelukkig zijn er ook hoopvolle ge luiden te signaleren. In februari had ik op ouderavonden een hele hoop gesprekken met ouders van kinderen die zich gingen voorbereiden op de eerste communie. Omdat de groepen met opzet klein waren gehouden ont stonden er spontane en levendige ge sprekken. Een van de vragen die ik de ouders had voorgelegd was deze: ’’Welke levenswaarden vindt U belangrijk dat uw kind zich eigen gaat maken?”. En ik citeer nu uit het toen verschenen verslag: ”De ouders willen hun kin deren opvoeden tot kinderen die eer lijk door het leven gaan, open, so ciaal voelend zijn, zelfstandig wor den, die klaar staan voor elkaar, le ren samenwerken, niet allereerst de W BLEED- ft alt a /Fstl/es 198 Onze bisschoppen spreken in hun vas tenbrief in het derde hoofdstuk ”een betere maatschappij” over mentali- teitshervorming. Al te vaak blijft het streven naar een betere maatschappij steken in eindeloze discussies met de uiteindelijke verzuchting: wij kunnen er niets aan veranderen, het ligt aan de maatschappij, aan de strukturen. Maar zeggen onze bisschoppen, ik ci teer: ’’Veel wijst erop dat heel onze samenleving, vanaf opvoeding en on derwijs, doortrokken is van een in dividualistische competitie- en pres- tatiegeest”. Onze bisschoppen zeg gen dan dat juist in de gezinnen soli dariteit en gelijkwaardigheid van alle mensen kan worden aangekweekt en ze doen een beroep op de scholen in hun onderwijssysteem veel meer na druk te leggen op het aanleren van solidariteit dan op het behalen van resultaten omdat deze onze consump- tiegeest al te zeer aanwakkeren. Kin deren zullen een kritische houding bijgebracht moeten worden t.o.v. hun eigen gedrag en t.o.v. allerlei on recht die onze samenlevingsstruktu- ren met zich meebrengen. De bisschoppen vragen onze gezin nen en ons onderwijs dus zich kri tisch te bezinnen. Want als jonge mensen de gevaren ervaren die ons gedrag de strukturen waarin wij ons zo bekneld voelen gaan doorbreken. Helaas liggen de feiten vaak anders. We zien ouders zo hoog mogelijk mikken voor hun kinderen; van jongsaf aan worden kinderen met de Christus geloven betekent naar het model van Christus leven”. Zij sig naleert daar dat alle mogelijke dog matische uitspraken zonder enig risi- ko beweerd kunnen worden zonder kosten of risiko voor hem die deze uitspreekt. Alle mogelijke diskussies over onze maatschappij, kerk en ge loof zijn volslagen ongevaarlijk zo lang er niets gebeurt. Maar in Chris tus geloven betekent leven zoals hij, zijn droom verwezenlijken. Solle haalt hierbij het ons allen bekende verhaal van de barmhartige Samari taan aan. Mensen met een officieel geloofpriesters en levieten gaan voor bij, maar die atheïstische Samaritaan, die man zonder geloof, wordt door Christus ten voorbeeld gesteld aan de man die Christus vroeg hoe het eeuwig leven te kunnen bereiken. MAGERE W ~HEÈ.pL0kE EER5E ft FAR STERE 5AE prestaties tellen. En een van de ouders drukte het kemachtig aldus uit: lie ver een ons geluk dan een kilo ver stand.” Een ander hoopvol geluid komt uit de scholen zelf. Hier en daar wordt met man en macht gewerkt aan onder wijsvernieuwing en we mogen er trots op gaan dat onze katechese op de ba sisschool met haar H.K.I.-projeeten in deze vernieuwing in onderwijsmenta- liteit voorop wil lopen. Onze ver nieuwde katechese legt alle nadruk op het aanleren van solidariteit, zij wil kinderen kritisch laten nadenken over onze samenlevingsstrukturen en het onrecht dat zich hierbinnen vol trekt. Zij wil vooral sleutelen aan het kritisch bezien van het eigen gedrag door vanuit eigen ervaring die samen leving aan de orde te stellen. In het laatste (11de) H.K.I.-project Profeet metterdaad” zien we Jezus van Nazareth duidelijk opkomen voor de onderwaardering van de gewone man en de maatschappelijk zwakkere. Jezus wordt de spreekbuis van hen die schreeuwen om maatschappelijke veranderingen. Ik ben me bewust van de kritiek die stelt: allemaal best en aardig maar de kinderen leren niets meer van de oude vertrouwde waarheden, ze we ten niets meer van God en de sakra- menten, ze kunnen niet meer bidden, ze weten niets meer van het geloof. Ik zou hierop willen antwoorden met' te zeggen dat we kinderen niet willen opvoeden tot theologen, maar tot ge lovigen. In haar boek: ’’Recht om een ander te worden”, zegt Dorothé Solle in het hoofdstuk: ’’Bestaat er een atheistisch christendom”, ”in ~GE5NEOEN ^IT-&Er\ SPECHT r/zM 88 I© HO HELËL/TER rr 1K grote prusschoonmaak! I AVEHA I 1 i i i i i t t j j f i f i f f I F zMoeRO WA ‘U 0OP/LE>/J - Jr C-HocoCAOe r ftp AHAHöéL LJ andue van hilst 9 P2P STOP MP/¥ CH/AiESE I voep/ng Postse^i/oRM

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1973 | | pagina 10