98
133
ovh
BRILLEN
SUPER
89
Q'SLASAUS
49
445
van Groezen
ontbijtspek
boterbamworst
gekookte ham
89
Kimmes
smulpudpirg
champignons
Paprika 60
-J
Z komkommer 2
55#
arwialukrs
ft FAfo 5S7WS mee- 138
S aumumtK
*KÖfFI<tK
49
J sinaasappelen
59
WRKCKS
lums 495
VMK&IS- 2
mur - S
^KRssimes 2
2 BneAowonsr
J 5co 1955
ft AM57ERDAMSE
UmWORST
ADVOCAAT
bn0K 68 71 gfynipic
sperciebwoi
- 139
doperwtenn
9? *«v«»X,89
soepballetje*
muurverf "JAA
-- ft
#2S”'?' mooier han't niet!
schuunwetfer 40
voorde goedkoopste
schoonmaak
bieten groen
chloor bleekmiddel
59
nUesseMfer
af was met citroen I
autosptns
stofdoek 145
-(CONSTANT IN PRUS VERLAAGD,
Gemakkelijk een Bromfiets kopen
RIJWIELHANDEL „DE POLDER”
A JLO TF^S I 2
i/ah helle 93^9
2X>^M- 79
Z^z-^- jCjMS
ZboGW 989
IfBödenstoöi
emmepve%mteRjj^ 145
Desgewenst betaling in zes maanden.
Zonder rente of kosten.
Past. Gillisstraat 28
Rijen
Telefoon 3523
A. Verhaegen, Gilze
distriktskatechist
1
zTfr cmèv&f sos "Tr jr
KIND EN GELOVEN:
OPVOEDEN NAAR HET MODEL
VAN CHRISTUS
5
r
i
i
i
i
i
i»
r
SUf&t HOTEL I
~&SNEDEN WW-& MT-&71
A\JH PM5
20% korting voor
ziekenfondsleden
RAADHUISPLEIN
RIJEN
EHHER 4-^-0 OW
ifö&S&AKANEL *|OO
gedachte geïndoctrineerd dat alleen
de prestaties tellen. Kost wat kost zal
er een Havo of Mavo-diploma ge
haald moeten worden of het nu het
geluk van het kind tengoede komt of
niet. En de scholen willen in de ogen
van de ouders een zo goed mogelijke
school zijn door vol trots met de re
sultaten van de toelatingsexamens te
pronken. Dat kinderen die uiteinde
lijk maar naar een LTS of Huishoud
school verwezen worden en daar geen
enkele belangstelling meer voor het
leerproces hebben, in feite daardoor
op de basisschool misvormd zijn, is
een vraag die men maar liever uit de
weg gaat. Een groot onderzoek heeft
aangetoond dat in feite de selectie in
ons onderwijs en daardoor later in
het maatschappelijk leven al plaats
vindt in de eerste klas van de basis
school waar taalarme kinderen vanaf
het begin het loodje moeten leggen.
Gelukkig zijn er ook hoopvolle ge
luiden te signaleren. In februari had
ik op ouderavonden een hele hoop
gesprekken met ouders van kinderen
die zich gingen voorbereiden op de
eerste communie. Omdat de groepen
met opzet klein waren gehouden ont
stonden er spontane en levendige ge
sprekken.
Een van de vragen die ik de ouders
had voorgelegd was deze: ’’Welke
levenswaarden vindt U belangrijk dat
uw kind zich eigen gaat maken?”. En
ik citeer nu uit het toen verschenen
verslag: ”De ouders willen hun kin
deren opvoeden tot kinderen die eer
lijk door het leven gaan, open, so
ciaal voelend zijn, zelfstandig wor
den, die klaar staan voor elkaar, le
ren samenwerken, niet allereerst de
W BLEED- ft
alt a /Fstl/es 198
Onze bisschoppen spreken in hun vas
tenbrief in het derde hoofdstuk ”een
betere maatschappij” over mentali-
teitshervorming. Al te vaak blijft het
streven naar een betere maatschappij
steken in eindeloze discussies met de
uiteindelijke verzuchting: wij kunnen
er niets aan veranderen, het ligt aan
de maatschappij, aan de strukturen.
Maar zeggen onze bisschoppen, ik ci
teer: ’’Veel wijst erop dat heel onze
samenleving, vanaf opvoeding en on
derwijs, doortrokken is van een in
dividualistische competitie- en pres-
tatiegeest”. Onze bisschoppen zeg
gen dan dat juist in de gezinnen soli
dariteit en gelijkwaardigheid van alle
mensen kan worden aangekweekt en
ze doen een beroep op de scholen in
hun onderwijssysteem veel meer na
druk te leggen op het aanleren van
solidariteit dan op het behalen van
resultaten omdat deze onze consump-
tiegeest al te zeer aanwakkeren. Kin
deren zullen een kritische houding
bijgebracht moeten worden t.o.v. hun
eigen gedrag en t.o.v. allerlei on
recht die onze samenlevingsstruktu-
ren met zich meebrengen.
De bisschoppen vragen onze gezin
nen en ons onderwijs dus zich kri
tisch te bezinnen. Want als jonge
mensen de gevaren ervaren die ons
gedrag de strukturen waarin wij ons
zo bekneld voelen gaan doorbreken.
Helaas liggen de feiten vaak anders.
We zien ouders zo hoog mogelijk
mikken voor hun kinderen; van
jongsaf aan worden kinderen met de
Christus geloven betekent naar het
model van Christus leven”. Zij sig
naleert daar dat alle mogelijke dog
matische uitspraken zonder enig risi-
ko beweerd kunnen worden zonder
kosten of risiko voor hem die deze
uitspreekt. Alle mogelijke diskussies
over onze maatschappij, kerk en ge
loof zijn volslagen ongevaarlijk zo
lang er niets gebeurt. Maar in Chris
tus geloven betekent leven zoals hij,
zijn droom verwezenlijken. Solle
haalt hierbij het ons allen bekende
verhaal van de barmhartige Samari
taan aan. Mensen met een officieel
geloofpriesters en levieten gaan voor
bij, maar die atheïstische Samaritaan,
die man zonder geloof, wordt door
Christus ten voorbeeld gesteld aan
de man die Christus vroeg hoe het
eeuwig leven te kunnen bereiken.
MAGERE
W ~HEÈ.pL0kE EER5E
ft FAR STERE 5AE
prestaties tellen. En een van de ouders
drukte het kemachtig aldus uit: lie
ver een ons geluk dan een kilo ver
stand.”
Een ander hoopvol geluid komt uit de
scholen zelf. Hier en daar wordt met
man en macht gewerkt aan onder
wijsvernieuwing en we mogen er trots
op gaan dat onze katechese op de ba
sisschool met haar H.K.I.-projeeten in
deze vernieuwing in onderwijsmenta-
liteit voorop wil lopen. Onze ver
nieuwde katechese legt alle nadruk
op het aanleren van solidariteit, zij
wil kinderen kritisch laten nadenken
over onze samenlevingsstrukturen en
het onrecht dat zich hierbinnen vol
trekt. Zij wil vooral sleutelen aan het
kritisch bezien van het eigen gedrag
door vanuit eigen ervaring die samen
leving aan de orde te stellen.
In het laatste (11de) H.K.I.-project
Profeet metterdaad” zien we Jezus
van Nazareth duidelijk opkomen voor
de onderwaardering van de gewone
man en de maatschappelijk zwakkere.
Jezus wordt de spreekbuis van hen
die schreeuwen om maatschappelijke
veranderingen.
Ik ben me bewust van de kritiek die
stelt: allemaal best en aardig maar
de kinderen leren niets meer van de
oude vertrouwde waarheden, ze we
ten niets meer van God en de sakra-
menten, ze kunnen niet meer bidden,
ze weten niets meer van het geloof.
Ik zou hierop willen antwoorden met'
te zeggen dat we kinderen niet willen
opvoeden tot theologen, maar tot ge
lovigen. In haar boek: ’’Recht om
een ander te worden”, zegt Dorothé
Solle in het hoofdstuk: ’’Bestaat er
een atheistisch christendom”, ”in
~GE5NEOEN ^IT-&Er\
SPECHT r/zM 88
I© HO HELËL/TER
rr
1K
grote prusschoonmaak!
I
AVEHA
I
1
i
i
i
i
i
t
t
j
j
f
i
f
i
f
f
I
F
zMoeRO WA
‘U 0OP/LE>/J
- Jr
C-HocoCAOe r
ftp AHAHöéL
LJ andue van hilst
9 P2P STOP
MP/¥
CH/AiESE I voep/ng Postse^i/oRM