THIELEN PRISMA Berkelmans supermarkt t I I I s RK Zn. EERSTE OVERDEKTE MANEGE IN GEMEENTE ■1 I I :N R9 Automobielbedrijf DE GROOT VIJF EN VEERTIGSTE JAARGANG 1 STATIONSSTRAAT 28-30 UITGAVE: VAN RIJEN TELEFOON 01612-2343 lier out EN 191 Gilze en Rijen VOOR EEN GOED HORLOGE NAAR VERLOVINGSRINGEN ’’ROMANCE” DRUKKERIJ NICO HOBBELEN N.V. chines ■52601 (^DONDERDAG 18 MEI 1972 NO. 20 1 ƒ4,78 ƒ2,25 5 Alle maten voorradig Nieuwstraat 42 - Gilze - Tel. 367 WEEKBLAD GILZE-RIJEN Oversteken over de rijksweg is levensgevaarlijk Ouders waarschuwt uw kinderen Vergunning uitvoering groepsvervoer Nu het natuurbad Klein Zwitser land sinds enige dagen open is komt het herhaaldelijk voor dat kinderen vanuit Gilze de grote rijksweg over steken wanneer zij vanuit het dorp naar het natuurbad Klein Zwitser land willen. Het is reeds voorgeko men dat auto’s op de rijksweg rij dende met grote snelheid plotseling overstekende kinderen zagen, waar door zij met krachtig remmen alleen een aanrijding wisten te voorkomen. Het zal iedereen duidelijk zijn dat dit ontoelaatbaar is, zowel enerzijds Aan besturen en leiders van sportverenigingen in de gemeente Gilze en Rjjen Geachte besturen, Er gebeuren grote dingen in onze ƒ5,95 ƒ3,98 Ford Taunus 17M 1800S, radio Mercedes 200D, lichtbeige Volkswagen 1300, licht blauw Opel Rekord 1900L, schuifdak Peugeot 204, schuifdak, donkergroen Simca 1501 G.L., pookversnelling en vele anderen. Nog enkele goedkope inruilers zonder Renault R16, b.j. 1968 Ford Taunus 17M, 4-drs. type 1968 Ford Cortina 1200 b.j. 1967 ƒ1,25 ƒ1,08 ƒ0,82 garantie: 2250,00 2100,00 1200,00 Fiat 124 Speciaal groen als nieuw Ford 2000 GXL radio, venyldak enz. BMW 1600-2, lichtgrijs, radiaalbanden Renault R16T.S. wit, zwart skybekleding Peugeot 504, schuifdak Simca 1501 G.L.S. als nieuw, slechts 38.000 km. b.j. eind 1970 Opel Kadett Rallye 1900 opgevoerd tot 200 km/uur b.j. 1970 Ford Taunus 15M Beige b.j. 1969 Peugeot 404, schuifdak b.j. 1969 Volkswagen 1300, schuifdak, 31.000 km gelopen b.j. 1969 b.j. 1969 b.j. 1969 b.j. 1969 b.j. eind 1968 b.j. 1968 b.j. 1968 had het publiek een ruim uitzicht op de manege, een met houtsnippers belegde piste. Ze is zo groot dat je je paard er rustig in een hoefslag of draf kunt zet ten. „Manege Thielen” is dus overdekt. De eerste en enige in de gemeente. Een bezoek alleszins waard, was onze eerste gedachte. Burgemeester J. J. F. Krol was bereid gevonden dit trefpunt van paardensport- liefhebbers officieel te openen. Hij vol deed hier gaarne aan, zo zei hij, omdat hij in Hulten nog niet zo heel veel ge opend had. Hij merkte op dat de ge meente op sportgebied voor miljoenen geïnvesteerd heeft, maar dat deze ma nege zonder één cent subsidie werd ge bouwd. De gemeente heeft enkel een bouwvergunning af hoeven geven. Om dat de kantine nu al te klein bleek, merkte burgemeester Krol op, dat hij spoedig de aanvrage voor een tweede bouwvergunning verwachtte. Hij had de grootste lof voor de heer Thielen, actief lid van de Hultense rijvereniging Prinses Marijke, pikeur, paardenkenner, instruc teur en fokker. Deze heeft de manage zelf gebouwd, geholpen door zijn oudste kinderen en leden van Prinses Marijke. De burgemeester en zijn echtgenote ver dwenen daarop van het toneel om even later onder luid applaus te paard in de manege te verschijnen. Het eerste offi cie ritje liep goed af. Bezorgdheid maak te snel plaats voor bewondering. Beiden zaten kaarsrecht te paard. Volgens in structeur Bert Kluitmans, de enig juiste houding. En ze bleven zitten. Groot werd de verbazing toen de burgemeester als een volleerd ruiter zijn rijdier tot een drafje wist te bewegen. Omdat we ons in de manege bevonden, hoorden we hem tijdens deze dressuurproef uitroepen: „Mijn buik!” Het gebaar dat hij daarbij maakte, moet ook de genodigden in de kantine, door een glaswand van de ma nege gescheiden, duidelijk hebben ge maakt met welk ongemak deze ruiter te kampen had. De heer Thielen zei in zijn dankwoordje enkele rake dingen. „De jeugd is losser. De jeugd wil losser rijden. Wil draven in de bossen. De manege is er vooral voor diegenen die zich de rijkunst eigen wil len maken. Maar dat komt automatisch, als ze een paar keer een paard mee hebben gehad.” We informeerden terloops hoeveel deze hobby nou gaat kosten. En dat viel mee. Een uur paardrijden, komt op vijf gul den. Neem je in dat uur ook les, dan komt er een rijksdaalder bij. Daarna namen een achttal fde acht kin deren Thielen!) en een viertal van Prin ses Marijke bezit van de manege voor een demonstratie dressuur, waarbij Bert Kluitmans als explicateur optrad. gemeente. Er worden ook grote dingen van ons verwacht: een nog grotere inzet voor sport en jeugd. Binnen afzienbare tijd zal de achter stand op andere gemeenten ingelo pen zijn en zal Gilze en Rijen de beschikking hebben over een droge’ en een natte’ sportaccomodatie die er zijn mag: een sporthal en een overdekt zwembad. Deze zullen de mogelijkheid scheppen om in een goed geoutileerde ruimte, gedurende het gehele jaar sport te bedrijven in een mate en op een manier die vroeger niet mogelijk waren. Voor de sportverenigingen in onze gemeente opent dit grote mogelijk heden. De ervaring leert evenwel, dat een dergelijke uitbreiding van mogelijkheden de taak van de ver enigingsbesturen en van de vereni- gingsleiders aanmerkelijk verzwaart en met alle waardering voor de inzet van eenieder zal het zaak zijn te zorgen dat wat gedaan moet worden zo doelmatig mogelijk ge beurt en dat het ook zo deskundig mogelijk gedaan wordt. Hoe beter onze sportverenigingen geleid worden; hoe meer verant woord de sporters worden geleid en begeleid, dès te meer rendement zul len de sportcomplexen, die de ge meente handen vol geld kosten, op leveren aan levensvreugde, aan sportgenot, aan gezelligheid en aan menselijk contact. Het is nu tijd om ons dit eigen te maken. De sportcommissie en de Nederlandse Sport Federatie hebben samen plannen in die richting opge zet om u daarbij te helpen. Om die te bespreken zal op donderdag, 25 mei 1972, in de hal van het gemeen tehuis te Rijen om 8 uur een con- tact-avond van alle besturen van sportverenigingen worden gehouden, waar u meer over het gehele pro bleem zult horen en waar u zelf ook over het probleem mee zult kun nen praten. Vanzelfsprekend wordt ook uw ver eniging verwacht. De heer J. B. M. Gijsehart, gedele geerde van de N.S.F. zal een inlei ding houden, waarin een aantal mo gelijkheden zullen worden toegelicht. Burgemeester en wethouders van Gilze en Rijen maken bekend, dat zij bij hun besluit van 2 mei 1972 aan J. Verharen en Zn, Stations straat 3 te Rijen, vergunning hebben verleend tot het uitvoeren van groepsvervoer binnen deze gemeen te ten dienste van het vervoeren van leerlingen van de scholen voor basisonderwijs van en naar het in- structiebad te Rijen. OPROEP RIJKSWEG BREDA TILBURG 235 MOLENSCHOT TEL. 01611—224 Inruil Financiering Verzekering om ongelukken met kinderen te voorkomen, als anderzijds om on gelukken en kettingbotsingen op de rijksweg te vermijden. Het gemeentebestuur verzoekt de ouders van kinderen die het zwem bad gaan bezoeken dan ook drin gend om hun te wijzen op de grote gevaren die het oversteken van de rijksweg met zich meebrengt. Laten ze er toch op aandringen dat het beter is om te lopen onder het via duct dan om ernstige ongelukken te veroorzaken. De politie die hiervan op de hoogte is, heeft reeds menige vermaningen aan de kinderen uitgedeeld. Iedereen snapt uiteraard wel dat het evenwel onmogelijk is voor de politie om constant te posten bij de door de kinderen gebruikte over steekplaatsen, en dat zijn namelijk de overgangen aan het verlengde van de Nieuwstraat alsmede ook van de Boslaan. Ouders van kinderen, die het zwem bad Klein Zwitserland bezoeken, nogmaals, dringt bij uw kinderen op aan dat zij de weg onder het via duct volgen, en wijs hen uitdrukke lijk op de gevaren die het overste ken van de rijksweg met zich mee brengt. Hulten op zijn best, dat groene land daar. Jammer dat het regende. Waar is de Oude Lijn? Voor we er erg in hadden, stonden we voor het gevaarte van de nieuwe rijksweg. Dus terug. Zou die boer liet weten? Dat zal toch wel, want het moest daar in de buurt zijn. Bij Stad Parijs rechtsaf en dan links een dreef in, hadden ze gezegd. Maar die boer kwam kennelijk slechts zelden zijn erf af. „Manege Thielen,” vroeg hij verbaasd. „Nooit van gehoord.” Nam hij ons in de maling? We zitten hier toch in Hul ten, vroegen wij. Dat kon hij niet be vestigen. „Daar ligt Hulten.” Hij draaide zich om. „En daar ligt Hulten. Daar Breda en daar Tilburg.” Wij werden, dat kunt u begrijpen, wel een beetje ongeduldig. Die man deed alsof we uit Harlingen kwamen en voor het eerst van ons leven in deze contreien verzeild wa ren geraakt. „Er is hier toch een ma nege,” probeerden we opnieuw. En ja wel. „In Bavel,” zei hij, „daar is een hele grote, maar dat is nog een heel eind hoor!” Hoogst verbaasd wensten we hem nog een goede dag toe. Wat leek het landschap plotseling ruim. Slechts hier en daar een boerderij. En het bleef regenen. Ofschoon maar een paar minuten van de bewoonde wereld in dit geval de kom Hulten ver wijderd, zaten we daar opeens zo maar in een niemandsland en zin om naar de rijksweg terug te rijden om het vandaar- uit nog maar eens opnieuw te proberen, hadden we niet. Het levende wezen dat ons weer op de goede weg kon helpen, was een vrouw die besloten had in dit ellendige weer toch haar voortuin nog even een beurt te geven. We hebben zelden iemand zo vriendelijk begroet. En jawel. Wat die boer niet wist, wist zij wel. „Aan het einde van het bos rechts. Dat is een macadamweg hoor en die rij je helemaal uit. Dan rij je er bovenop. „Kom hier,” riep ze tegen haar dochtertje. Toen kon den we de auto keren. Het was inderdaad een glad geasfalteerd weggetje. En na een paar scherpe boch ten verhief zich het bordje „Oude Lijn” dat bij nadering erg uit de hoogte leek te doen, alsof het met ons spotte. „Je mag hier niet op de weg blijven staan,” zei ons een druipend iemand. „Daar langs.” Moet dat nou, daar ko men we nooit meer uit, zeiden we mop perend. Het karrespeor was veranderd in pen modderpoel. „Het wordt druk en iedereen wordt verzocht achter de ma nege te parkeren. Er is daar een wei.” Het viel alles mee en er stond al een groot aantal auto’s. Het doel van onze tocht was bereikt. We hadden trouwens het idee gehad dat de officiële opening een natte bedoening zou worden: visioenen van natte paarde- hoofden en amazones die hun „petje” (bij wijze van spreken, want zo’n ding is wg stevig, hebben we ons laten vertellen) staan uit te wringen en een burgemeester me na zijn officiële daad ijlings naar betere oorden vertrekt. Maar de grote hal stelde ons meteen I gerust. Het was allemaal binnen te doen. vanuit de feestelijk versierde kantine Mercedes 220 diesel m. schuifdak, radio enz. b.j. 1971 Mercedes 200 diesel met pookversn. radio enz. b.j. 1971 Peugeot 204 G.L. met schuifdak, radio’ 8000 km. b.j. eind 1971 b.j. 1971 b.j. 1971 b.j. 1970 b.j. 1970 b.j. 1970 FEESTELIJKE PINKSTERAANBIEDING VAN VW TOPSLAGER Weekend Heerlijk gekruide Varkens Haas rollade 500 gram Rib carbonade 500 gram Superkwaliteit Ribstuk, botermals 500 gram Voor ’n krachtige soep Poulet met been 500 gram 2,18 A.s. dinsdag 500 gram Halscotelette 3,08 500 gram Magere Speklappen 1,78 A.s. woensdag 500 gram Heerlijk gekruid Topslagers Gehakt, half om 2,18 A.s. donderdag 500 gram Kers vers Bami en Nasi Goreng 1,40 500 gram Braadsaucys 2,28 Steeds voorradig volop blank Kalfsvlees, Kalfslever, Kalfszwezerik, Kalfstong Feestelijke vleeswaren voor iedere beurs: 100 gram Gerookte Rundertong 150 gram Gekookte Ham 150 gram Leverkaas 1 Heel Cervelaatworstje van 2,75 nu 1 Heel Lunchworstje plm. 250 gram nu 0,98 Bakje Vleessalade 250 gram 1,50 nu 1,25 Verder ’n keuze uit diverse salades plm. 60 soorten Vleeswaren DOE NIET MIS NEEM TOPSLAGERS VLEESWAREN OP UW DIS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1972 | | pagina 1