THIELEN
PRISMA
Berkelmans
supermarkt
t
I
I
I
s
RK
Zn.
EERSTE OVERDEKTE MANEGE IN GEMEENTE
■1
I
I
:N
R9
Automobielbedrijf
DE GROOT
VIJF EN VEERTIGSTE JAARGANG
1
STATIONSSTRAAT 28-30
UITGAVE: VAN
RIJEN
TELEFOON 01612-2343
lier
out
EN
191
Gilze en
Rijen
VOOR EEN GOED HORLOGE NAAR
VERLOVINGSRINGEN ’’ROMANCE”
DRUKKERIJ NICO HOBBELEN N.V.
chines
■52601
(^DONDERDAG 18 MEI 1972
NO. 20
1
ƒ4,78
ƒ2,25
5
Alle maten voorradig
Nieuwstraat 42 - Gilze - Tel. 367
WEEKBLAD GILZE-RIJEN
Oversteken over de rijksweg
is levensgevaarlijk
Ouders waarschuwt uw kinderen
Vergunning uitvoering
groepsvervoer
Nu het natuurbad Klein Zwitser
land sinds enige dagen open is komt
het herhaaldelijk voor dat kinderen
vanuit Gilze de grote rijksweg over
steken wanneer zij vanuit het dorp
naar het natuurbad Klein Zwitser
land willen. Het is reeds voorgeko
men dat auto’s op de rijksweg rij
dende met grote snelheid plotseling
overstekende kinderen zagen, waar
door zij met krachtig remmen alleen
een aanrijding wisten te voorkomen.
Het zal iedereen duidelijk zijn dat
dit ontoelaatbaar is, zowel enerzijds
Aan besturen en leiders van
sportverenigingen in de
gemeente Gilze en Rjjen
Geachte besturen,
Er gebeuren grote dingen in onze
ƒ5,95
ƒ3,98
Ford Taunus 17M 1800S, radio
Mercedes 200D, lichtbeige
Volkswagen 1300, licht blauw
Opel Rekord 1900L, schuifdak
Peugeot 204, schuifdak, donkergroen
Simca 1501 G.L., pookversnelling
en vele anderen.
Nog enkele goedkope inruilers zonder
Renault R16, b.j. 1968
Ford Taunus 17M, 4-drs. type 1968
Ford Cortina 1200 b.j. 1967
ƒ1,25
ƒ1,08
ƒ0,82
garantie:
2250,00
2100,00
1200,00
Fiat 124 Speciaal groen als nieuw
Ford 2000 GXL radio, venyldak enz.
BMW 1600-2, lichtgrijs, radiaalbanden
Renault R16T.S. wit, zwart skybekleding
Peugeot 504, schuifdak
Simca 1501 G.L.S. als nieuw, slechts 38.000 km.
b.j. eind 1970
Opel Kadett Rallye 1900 opgevoerd tot 200 km/uur
b.j. 1970
Ford Taunus 15M Beige b.j. 1969
Peugeot 404, schuifdak b.j. 1969
Volkswagen 1300, schuifdak, 31.000 km gelopen
b.j. 1969
b.j. 1969
b.j. 1969
b.j. 1969
b.j. eind 1968
b.j. 1968
b.j. 1968
had het publiek een ruim uitzicht op de
manege, een met houtsnippers belegde
piste. Ze is zo groot dat je je paard er
rustig in een hoefslag of draf kunt zet
ten. „Manege Thielen” is dus overdekt.
De eerste en enige in de gemeente. Een
bezoek alleszins waard, was onze eerste
gedachte.
Burgemeester J. J. F. Krol was bereid
gevonden dit trefpunt van paardensport-
liefhebbers officieel te openen. Hij vol
deed hier gaarne aan, zo zei hij, omdat
hij in Hulten nog niet zo heel veel ge
opend had. Hij merkte op dat de ge
meente op sportgebied voor miljoenen
geïnvesteerd heeft, maar dat deze ma
nege zonder één cent subsidie werd ge
bouwd. De gemeente heeft enkel een
bouwvergunning af hoeven geven. Om
dat de kantine nu al te klein bleek,
merkte burgemeester Krol op, dat hij
spoedig de aanvrage voor een tweede
bouwvergunning verwachtte. Hij had de
grootste lof voor de heer Thielen, actief
lid van de Hultense rijvereniging Prinses
Marijke, pikeur, paardenkenner, instruc
teur en fokker. Deze heeft de manage
zelf gebouwd, geholpen door zijn oudste
kinderen en leden van Prinses Marijke.
De burgemeester en zijn echtgenote ver
dwenen daarop van het toneel om even
later onder luid applaus te paard in de
manege te verschijnen. Het eerste offi
cie ritje liep goed af. Bezorgdheid maak
te snel plaats voor bewondering. Beiden
zaten kaarsrecht te paard. Volgens in
structeur Bert Kluitmans, de enig juiste
houding. En ze bleven zitten. Groot werd
de verbazing toen de burgemeester als
een volleerd ruiter zijn rijdier tot een
drafje wist te bewegen. Omdat we ons in
de manege bevonden, hoorden we hem
tijdens deze dressuurproef uitroepen:
„Mijn buik!” Het gebaar dat hij daarbij
maakte, moet ook de genodigden in de
kantine, door een glaswand van de ma
nege gescheiden, duidelijk hebben ge
maakt met welk ongemak deze ruiter te
kampen had.
De heer Thielen zei in zijn dankwoordje
enkele rake dingen. „De jeugd is losser.
De jeugd wil losser rijden. Wil draven in
de bossen. De manege is er vooral voor
diegenen die zich de rijkunst eigen wil
len maken. Maar dat komt automatisch,
als ze een paar keer een paard mee
hebben gehad.”
We informeerden terloops hoeveel deze
hobby nou gaat kosten. En dat viel mee.
Een uur paardrijden, komt op vijf gul
den. Neem je in dat uur ook les, dan
komt er een rijksdaalder bij.
Daarna namen een achttal fde acht kin
deren Thielen!) en een viertal van Prin
ses Marijke bezit van de manege voor
een demonstratie dressuur, waarbij Bert
Kluitmans als explicateur optrad.
gemeente. Er worden ook grote
dingen van ons verwacht: een nog
grotere inzet voor sport en jeugd.
Binnen afzienbare tijd zal de achter
stand op andere gemeenten ingelo
pen zijn en zal Gilze en Rijen de
beschikking hebben over een droge’
en een natte’ sportaccomodatie die
er zijn mag: een sporthal en een
overdekt zwembad. Deze zullen de
mogelijkheid scheppen om in een
goed geoutileerde ruimte, gedurende
het gehele jaar sport te bedrijven in
een mate en op een manier die
vroeger niet mogelijk waren.
Voor de sportverenigingen in onze
gemeente opent dit grote mogelijk
heden. De ervaring leert evenwel,
dat een dergelijke uitbreiding van
mogelijkheden de taak van de ver
enigingsbesturen en van de vereni-
gingsleiders aanmerkelijk verzwaart
en met alle waardering voor de
inzet van eenieder zal het zaak
zijn te zorgen dat wat gedaan moet
worden zo doelmatig mogelijk ge
beurt en dat het ook zo deskundig
mogelijk gedaan wordt.
Hoe beter onze sportverenigingen
geleid worden; hoe meer verant
woord de sporters worden geleid en
begeleid, dès te meer rendement zul
len de sportcomplexen, die de ge
meente handen vol geld kosten, op
leveren aan levensvreugde, aan
sportgenot, aan gezelligheid en aan
menselijk contact.
Het is nu tijd om ons dit eigen te
maken. De sportcommissie en de
Nederlandse Sport Federatie hebben
samen plannen in die richting opge
zet om u daarbij te helpen. Om die
te bespreken zal op donderdag, 25
mei 1972, in de hal van het gemeen
tehuis te Rijen om 8 uur een con-
tact-avond van alle besturen van
sportverenigingen worden gehouden,
waar u meer over het gehele pro
bleem zult horen en waar u zelf
ook over het probleem mee zult kun
nen praten.
Vanzelfsprekend wordt ook uw ver
eniging verwacht.
De heer J. B. M. Gijsehart, gedele
geerde van de N.S.F. zal een inlei
ding houden, waarin een aantal mo
gelijkheden zullen worden toegelicht.
Burgemeester en wethouders van
Gilze en Rijen maken bekend, dat
zij bij hun besluit van 2 mei 1972
aan J. Verharen en Zn, Stations
straat 3 te Rijen, vergunning hebben
verleend tot het uitvoeren van
groepsvervoer binnen deze gemeen
te ten dienste van het vervoeren
van leerlingen van de scholen voor
basisonderwijs van en naar het in-
structiebad te Rijen.
OPROEP
RIJKSWEG BREDA TILBURG 235
MOLENSCHOT TEL. 01611—224
Inruil Financiering Verzekering
om ongelukken met kinderen te
voorkomen, als anderzijds om on
gelukken en kettingbotsingen op de
rijksweg te vermijden.
Het gemeentebestuur verzoekt de
ouders van kinderen die het zwem
bad gaan bezoeken dan ook drin
gend om hun te wijzen op de grote
gevaren die het oversteken van de
rijksweg met zich meebrengt. Laten
ze er toch op aandringen dat het
beter is om te lopen onder het via
duct dan om ernstige ongelukken te
veroorzaken.
De politie die hiervan op de hoogte
is, heeft reeds menige vermaningen
aan de kinderen uitgedeeld.
Iedereen snapt uiteraard wel dat
het evenwel onmogelijk is voor de
politie om constant te posten bij de
door de kinderen gebruikte over
steekplaatsen, en dat zijn namelijk
de overgangen aan het verlengde
van de Nieuwstraat alsmede ook
van de Boslaan.
Ouders van kinderen, die het zwem
bad Klein Zwitserland bezoeken,
nogmaals, dringt bij uw kinderen op
aan dat zij de weg onder het via
duct volgen, en wijs hen uitdrukke
lijk op de gevaren die het overste
ken van de rijksweg met zich mee
brengt.
Hulten op zijn best, dat groene land
daar. Jammer dat het regende. Waar is
de Oude Lijn? Voor we er erg in hadden,
stonden we voor het gevaarte van de
nieuwe rijksweg. Dus terug. Zou die boer
liet weten? Dat zal toch wel, want het
moest daar in de buurt zijn. Bij Stad
Parijs rechtsaf en dan links een dreef in,
hadden ze gezegd. Maar die boer kwam
kennelijk slechts zelden zijn erf af.
„Manege Thielen,” vroeg hij verbaasd.
„Nooit van gehoord.” Nam hij ons in
de maling? We zitten hier toch in Hul
ten, vroegen wij. Dat kon hij niet be
vestigen. „Daar ligt Hulten.” Hij draaide
zich om. „En daar ligt Hulten. Daar
Breda en daar Tilburg.” Wij werden,
dat kunt u begrijpen, wel een beetje
ongeduldig. Die man deed alsof we uit
Harlingen kwamen en voor het eerst van
ons leven in deze contreien verzeild wa
ren geraakt. „Er is hier toch een ma
nege,” probeerden we opnieuw. En ja
wel. „In Bavel,” zei hij, „daar is een
hele grote, maar dat is nog een heel eind
hoor!” Hoogst verbaasd wensten we hem
nog een goede dag toe.
Wat leek het landschap plotseling ruim.
Slechts hier en daar een boerderij. En
het bleef regenen. Ofschoon maar een
paar minuten van de bewoonde wereld
in dit geval de kom Hulten ver
wijderd, zaten we daar opeens zo maar
in een niemandsland en zin om naar de
rijksweg terug te rijden om het vandaar-
uit nog maar eens opnieuw te proberen,
hadden we niet.
Het levende wezen dat ons weer op de
goede weg kon helpen, was een vrouw
die besloten had in dit ellendige weer
toch haar voortuin nog even een beurt
te geven. We hebben zelden iemand zo
vriendelijk begroet. En jawel. Wat die
boer niet wist, wist zij wel. „Aan het
einde van het bos rechts. Dat is een
macadamweg hoor en die rij je helemaal
uit. Dan rij je er bovenop. „Kom hier,”
riep ze tegen haar dochtertje. Toen kon
den we de auto keren.
Het was inderdaad een glad geasfalteerd
weggetje. En na een paar scherpe boch
ten verhief zich het bordje „Oude Lijn”
dat bij nadering erg uit de hoogte leek
te doen, alsof het met ons spotte.
„Je mag hier niet op de weg blijven
staan,” zei ons een druipend iemand.
„Daar langs.” Moet dat nou, daar ko
men we nooit meer uit, zeiden we mop
perend. Het karrespeor was veranderd in
pen modderpoel. „Het wordt druk en
iedereen wordt verzocht achter de ma
nege te parkeren. Er is daar een wei.”
Het viel alles mee en er stond al een
groot aantal auto’s.
Het doel van onze tocht was bereikt.
We hadden trouwens het idee gehad dat
de officiële opening een natte bedoening
zou worden: visioenen van natte paarde-
hoofden en amazones die hun „petje”
(bij wijze van spreken, want zo’n ding is
wg stevig, hebben we ons laten vertellen)
staan uit te wringen en een burgemeester
me na zijn officiële daad ijlings naar
betere oorden vertrekt.
Maar de grote hal stelde ons meteen
I gerust. Het was allemaal binnen te doen.
vanuit de feestelijk versierde kantine
Mercedes 220 diesel m. schuifdak, radio enz.
b.j. 1971
Mercedes 200 diesel met pookversn. radio enz.
b.j. 1971
Peugeot 204 G.L. met schuifdak, radio’ 8000 km.
b.j. eind 1971
b.j. 1971
b.j. 1971
b.j. 1970
b.j. 1970
b.j. 1970
FEESTELIJKE
PINKSTERAANBIEDING
VAN VW TOPSLAGER
Weekend Heerlijk gekruide Varkens Haas
rollade 500 gram
Rib carbonade 500 gram
Superkwaliteit Ribstuk, botermals
500 gram
Voor ’n krachtige soep Poulet met been
500 gram 2,18
A.s. dinsdag 500 gram Halscotelette 3,08
500 gram Magere Speklappen 1,78
A.s. woensdag 500 gram Heerlijk gekruid
Topslagers Gehakt, half om 2,18
A.s. donderdag 500 gram Kers vers Bami
en Nasi Goreng 1,40
500 gram Braadsaucys 2,28
Steeds voorradig volop blank Kalfsvlees,
Kalfslever, Kalfszwezerik, Kalfstong
Feestelijke vleeswaren voor iedere beurs:
100 gram Gerookte Rundertong
150 gram Gekookte Ham
150 gram Leverkaas
1 Heel Cervelaatworstje van 2,75
nu
1 Heel Lunchworstje plm. 250 gram
nu 0,98
Bakje Vleessalade 250 gram 1,50 nu 1,25
Verder ’n keuze uit diverse salades plm.
60 soorten Vleeswaren
DOE NIET MIS
NEEM TOPSLAGERS VLEESWAREN
OP UW DIS