I MAAK NU UW KEUZE!! groen - rood - rose 4,95 per meter ONTBIJTLAKENS schotse ruiten 130 - 160 NU vanaf 5,95 DE VRIENDEN VAN LOURDES KAARSKENSPROCESSIE Tot ziens op zondag 22 augustus geen 10,95 MAAR 8,95 RESTANT-partij lange b.h.’s voorsluiting en achtersluiting voor oudere dames ZOJUIST ONTVANGEN: SETTERLAINE BROEKPAKKEN PANTALONS maten: 38 - 48 MAAK NU UW KEUZE!! COLL-TRUIEN MEISJES-BLOESES alle kleuren korte en lange mouw DAMES en HEREN PARTIJ OVERGORDIJNSTOF 120 breed WONINGINRICHTING RIJEN I 4 B. BOM E. te BAARLE-HERTOG-NASSAU 2 A. P. H. pr. (wordt vervolgd) c r Gebeden en gezangen worden met luidspre kers uitgezonden. Kaarsen met kapje kunnen Kom in grote getale MOEDER MARIA eren en steun het mooie werk voor de zieken Volgorde: Te 20 uur komen we tezamen in de St. Bi er I houden op ZONDAG 22 AUGUSTUS hun plechtige Opl Bur en dat A. d< 9! S( z< di g! 1. Met ingang van hard gewerkt ei ter plaatse worden aangeschaft tegen 50 ct. of 7 Fr. De netto opbrengst wordt totaal besteed aan 't werk der zieken. TE KOOP aangeboden TAUNUS 12^ st. car. ’68 i.p.st. en bromfiets 25,-— Lange Wagenstraat 63, Gilze. OVERBRUG DIE AFSTAND Op de drukke rotonde van ons dagelijks leven worden we in het weekeinde van 28-29 augustus a.s. even aangehouden: 213 mensen staan dan op ons te wach ten, willen ons even iets zeggen, hopen op een wederwoord. Zo kunt u de jaar lijkse, landelijke MIVA-aktie zien: 253 missionarissen vragen dan onze hulp bij de aanschaf van vervoermiddelen; daar mee overbruggen ze afstanden; tussen hen en de mensen ginds; zo kunnen ze efficiënt werken. Van deze 253 missionarissen zijn er 3 af komstig uit het dekenaat Oosterhout. Missionaris H. Nuyten is werkzaam in Borneo. In het gebied rond Pontianak heeft hij voor de mensen de waterzuive ring en watervoorziening opgezet. In de dorpen geeft hij catechese aan de doop leerlingen. Hij kampt daarbij wel met vervoersproblemen. Met een bromfiets zou hij zijn werk goed kunnen doen. Daar vraagt hij u om. Mgr. H. Riemslag werkt in het rivieren gebied rond Cameta in Brazilië. Hij reist in zijn oude jeep „welke alleen nog maar Zondag j.l. was Excelsior vertegenwoor digt in Hilvarenbeek, waar een prachtigs tocht was uitgezet in het landgoed De Utrecht. Zowel de senioren als de junio ren volbrachten deze tocht met een suc cesvolle uitslag. De senioren behaalden de le prijs md maar 1 puntje verschil op de le prijs winnaar wsv Noad uit Oosterhout e!1 de junioren behaalden de 6e prijs van de 24 groepen. Proficiat. En zondag gaan we weer trainen voor de Airhorne-mars. Alle leden komen om 10 uur in uniform bij hotel Nooten. De ze training is verplicht, anders kun je niet mee naar Oosterbeek Zaterdag wordt in rotel Nooten een jeugdvergadering gehouden. Al de iu' nioren worden dan ook verwacht om J uur aanwezig te zijn. Willen jullie dan je vestje meebrengen, zodat we even kunnen kijken, of alle jeugdleden een goed passend vestje hebben. Tot zaterdag en zondag. bibliotheek doorbrengt soort bohémienbestaan de Parijse theaters en „L'ART MODERNE” (1883) en dat meesterwerk „CERTAIN” (1889) dat bij H. zelf van al zijn boeken het meest de voorkeur had. Deze boeken nemen in het oeuvre van Huysmans dezelfde plaats in als bij Baudelaire, een tijdge noot en „vriend” van geschriften inne men, die betrekking hebben op Kunst kritiek en op Literaire en Muziek-kri- tiek. Ik zou onze Huysmans willen verge lijken met een verre voorloper van Pie ter van der Meer de Walcheren met zijn vooroorlogse kritieken in de NIEUWE EEUW in de twintiger en dertiger ja- ren van deze eeuw en met een Jan En gelman en Anton van Duinkerken in nog recenter verleden. En daarom vind ik hem zo’n boeiende figuur, doch lezer, u moogt gerust met mij van mening ver schillen en dit ophalen van oude histo ries als tijdverlies beschouwen en goed voor mensen, die een beetje op een zij spoor gerangeerd zijn. Als verdediging zou ik de stelling willen poneren: wisten onze „modernen” maar wat meer af van geschiedenis in literatuur en kunst, want het woord van de oude Cicero geldt nog altijd, dunkt mij: Historia vitae magistra (de geschiedenis is de leermeester voor het leven). En zouden onze kerkarchi- tecten en „ont’sierders zulke bokken ge schoten hebben als ze wat meer van de overgeleverde waarden met open oog en hart hadden willen kennisnemen? Graag eenieder „abundet in sensu suo”,' zeiden wij vroeger op het semina rie als er verschil van mening was: iedereen moge een overvloed van gelijk hebben, als ze allemaal maar aan het woord mogen komen... en op het beleid hun invloed mogen uitoefenen de ge adoreerde inspraak die wel eens om hals gebracht werd. Nou geef ik ook weer graag toe, dat het veel moeilijker geworden is met het voeren van een goed beleid met alle mogelijke inspraak-commissies van men sen, die „van de prins geen kwaad we ten", of „er geen kaas van gegeten hebben”. Wat doe je met zulke onmogelijke din gen anders dan ze op een gepaste manier passeren? Maar dan moeten wel de ad viseurs uitmunten in wijsheid en voor zichtig beleid oftewel de deugd van pru dentie. God geve aan de kerk van onze dagen vele zulke figuren en behoude ze, die goed gebleken zijn!! een en bezoekt veel houdt zich ook wel op met acteurs en actrices en loopt in hun soms onfraaie straatjes. De moderne Wanneer wij nu verder gaan met onze uiteenzetting en studie over JORIS KARL HUYSMANS, dan merken wij eerst op dat er een hele fanclub bestaat over de wereld, die zich met het nog altijd lezen en produceren van de werken van deze nu al een eeuw-oude ranse Nederlander bezig houdt. En nu moet ik oppassen zelf nuchter te blijven en niet in een soort familietrots dingen te gaan beweren, die vertekend doorkomen. Mijn lezers zullen mijn be wondering toch wel kunnen aanvoelen, en ik zal proberen ze te argumenteren. Zonder chauvinisme, waar de Fransen en de Brabanders zich wel eens aan te buiten gaan. En wie eigenlijk niet?! Pie Duployé schrijft in zijn boekje dat in 1968 bij Desclée de Brouwer is uit gekomen: „De Huysmanstudies” moeten rekening houden met de Huysmansiaan- se „traditie”; met die „kerk”, die bijna een eeuw oud is en die niet opgehouden heeft aan dat „evangelie" iets toe te voegen. Het is gelukkig niet nodig aan dat voorafgaand opruimingswerk vier grote delen te wijden „aan de mythes” van Huysmans, want er is er maar één dat eigenlijk de weg verspert en dat is niet dat van de kroniekschrijver van de Parijse restaurants, noch dat van de bor delenloper, noch dat van de dodenon dervrager; het is dat deel dat handelt over de minnaar van oudheden, of van de „antiquair”. Het is te belangrijker deze mythe van dichtbij te bekijken om dat zij aan een onweersprekelijke wer kelijkheid beantwoordt, en omdat ze deel uitmaakt van de katholieke Huys- mansiaanse „traditie”. Huysmans zou die man zijn, die niet in staat om echt te „wonen” in de Kerk naar welke hij terugkeert, zijn toevlucht neemt tot een ideale en anachronistische Kerk: die van de kloosters en die van de kathedralen, die van de boekverluch tingen en gekleurde platen en van de wierook, van de gouden boordsel of ka zuifels en koorkappen, en van het gor gelend keelgeluid van biddende religieu zen, van de oblaten en de devote zielen. Het leven van Durtal (een romanfi guur), dat is het laatste hoofdstuk van het leven van „des Esseintes” (autobio grafisch): de decadent is mystiek gewor den, maar de a priori-vormen van zijn verbeelding en van zijn gevoeligheid zijn dezelfde gebleven. Het is dan verleidelijk om wat toe te voegen en te vereenvou digen om te besluiten: de christelijke mystiek van H. was niet meer en niet minder dan de meest geraffineerde vorm van zijn decadentie”. Tot zover het ci taat. Deze nogal grove beschuldiging wordt dan onderzocht op waarheidsge halte. En dan moet gezegd, dat een zelfs haastige lectuur van de werken van H. vóór zijn terugkeer of bekering onmid dellijk doet verstaan dat deze „antiquair- mythe” is ontstaan. In 1880 is H. niet alleen een „antimoderne" hij is een „anti-Amerikaan”„ zoals Poe, Baudelai re, zoals Flaubert en Whistler, en dat is heel iets anders maar hij is een van de strengste leermeesters en een van de verstandigste over de noodzakelijke ver nieuwing van de kunst. Men kan in dit verband niet tè veel waarde hechten aan twee boeken van hem die hij gewijd heeft aan de kunstkritiek en waarin hij, alles bij elkaar, aan de bespotting heeft onttrokken en in de publieke aandacht gebracht de schilders, die hij zonder on derscheid „impressionisten” of „onafhan- kelijken” noemt. Joris-Karl Huysmans ZIJN LITERAIRE LOOPBAAN GESCHETST TEGEN HISTORISCHE GEGEVENS Met zijn eerste „roman” was hij naar Brussel getrokken op zoek naar een uit gever. „Bloed en bodem trokken hem blijkbaar en hij vond naast een welwil lende uitgever Jean Gay, een groep let- terlievenden als Camille Lemonnier, Théodore Hannon en Henry Kistemae- ckers met wie hij zal blijven correspon deren en ook nog anderen. Het boek wordt gedrukt bij Felix Callewaert, een bekende naam destijds en komt in sep tember 1876 uit, maar in België heeft het geen aandacht gehad. In Frankrijk verwierf het bijval. En onze jonge schrijver vond er een stimulans in om naast zijn saaie boekhoudersbaantje de journalistieke literatuur te beoefenen. Hij werd de studax en de goeie opmer ker, die met vaardige pen zijn indrukken en meningen graag aan het papier toe vertrouwde en gemakkelijk gelezen werd. Emile Zola, ja lezer, de beruchte, nam hem in zijn kring op en de „diners der vijf” in de rue Saint-Georges, een literair onderonsje, zijn vermaard geweest in de tweede helft van de vorige eeuw; het waren Huysmans, Céard, Paul Alexis, Jennique en Maupassant. Zola had naar aanleiding van Huysmans’ eerste boek geschreven: Je bent zeker een van onze romanschrijvers van morgen. Het blijkt te zijn uitgekomen. Remi- giuskerk voor de H. Eucharistieviering. Te 20.30 uur Kaarskensprocessie zoals in Lourdes. propaganda maakt voor uithoudingsver- mogen; welke uitsluitend rijdt op geduld I en handigheid van de missionarissen, die I meer sleutelen dan rijden.” Hij vraagt de I MIVA een busje om het werk voort te kunnen zetten op het platteland, waar I mannen en vrouwen in kader-cursussen I opgeleid worden tot leiders van de op I gang komende ontwikkeling. Rond Bandung in Indonesië, leidt missio- I naris F. Vermeulen in de dessa’s tal van I projekten op gebied van landbouw, hui- I zenbouw, medische verzorging; samen I met leraren en leerlingen en de mensen I van de dorpen. Hij heeft een landrover I gevraagd om dit werk uit te kunnen I breiden, dat zeer bijdraagt tot de ge- I meenschapsvorming. I Deze 3 missionarissen en de 250 anderen I verwachten onze hulp. Wil daarom deze I mensen even ontmoeten op de rotonde I van uw dagelijks leven; doe iets bizon- I ders voor hen. OVERBRUG DIE AF- I STAND. Gedenk daarom de MIVA-kollekte met I een ruime gift; of vul even een giro in: I giro 27 22 49 t.n.v. MIVA - Amsterdam. I SOCIALE SCHOOL TREFT VOORBEREIDINGEN i deze maand wordt er I Het schoolbestuur stelt I zich tot taak de Sociale School ook dit I jaar weer goed bezet te krijgen. Daar dit een veel tijdrovend organiseren I is, vragen wij langs deze weg oud eerste I en tweedejaars cursisten een steentje bij I te dragen en een cursist in te Schrijven I of door te sturen naar de adressen die U I onder dit schrijven vindt. Voor wie is de Sociale School? In principe voor diegene, die lagere I school normaal doorlopen hebben. Die in de leeftijd van ong. 18 jaar tot 45 jaar zitten. Die na de lagere school geen ver dere scholing of algemene ontwikkeling hebben gehad. Hen wordt de kans geboden een cursus te volgen. Neem die kans ook! Leden van de vakbonden aangesloten bij het NKV genieten daarbij een financiële tegemoetkoming. Ook dit jaar zal het lesprogramma in nauw overleg met cursisten en docenten vastgesteld worden. Inlichtingen kunt U verkrijgen bij: H. van Tilburg, Oranjeplein 49 Rijen; J. M- van Riel, Julianastraat 88, Dongen. EXCELSIOR VARIA De lezer vergeve mij, dat ik nu mis schien wat veel van zijn meedenken vraag. Voor hen, die op school nooit over letterkunde en wel de Franse en Nederlandse iets hebben gehoord, zal het niet interessant zijn... maar onder de lezers van dit blad zijn ook velen, die wel daarover gehoord en gelezen heb ben. De vriendengroep wordt groter: ook Frangois Coppée, Paul Bourget, Mau rice Boucher, Octave Mirbeau, Guy de Maupassant noemden we reeds en Léon Hennique. Vijf jongeren onder hen no digen Zola, Flaubert en de Goncourt (de man van de grote Franse literatuur prijs) uit en een nieuwe literaire school, zoals men dat noemt, komt tot leven, en draagt de vlag van het „naturalisme”. Iedere zondag komen ze voortaan in Médan bij Zola bij elkaar en ze schrij ven hun intenties bijeen in het bekende „Les soirees de Médan”, waarin onze auteur een novelle laat opnemen „Le sac au dos”, wat zou vertaald kunnen worden met „Ransel op de rug”, een novelle, die herinnert aan zijn soldaten tijd. Hij is een schrijver, die vooral het artistieke en culturele leven van zijn tijd volgt en weet te verwoorden, maar ook het gewone dagelijkse leven van straat en atelier te boek durft schrijven. Hij ris keert daarmee een breuk met sommigen van zijn vrienden en beschermers. Hij wordt niet rijk van zijn schrijven en leeft in kommervolle omstandigheden in zijn vrije uren, als hij niet op het ministerie Wegwijzer: Kerkstraat - Des. Geeraertsstraat - Singel Molenstraat - Nieuwe wijk - Pastoor van Her- degomstraat - Kerkstraat - Stationsstraat Nieuwstraat - Singel. Na de processie wordt door de deelnemers het Credo en het Salve Regina gezongen. TEXTIEL een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1971 | | pagina 8