Bekendmaking Bedrijfsadministratie Contant in de Supermarkten en Z*B Met ingang van zelfbe* en CONTANTE betaling worden verkocht. NIETS MEER OP~ er WAAROM? VéGé Centramarkt Ad Jansen, Past. Gillisstraat 86 Centramarkt Gebr. Jansen, Stationsstraat 49 permarkt L. Willemen, Julianastr. 98 VéGé su zelfbediening C. Willemen, Rijksweg zal in onderstaande supermarkten dieningszaken uitsluitend nog tegen Vanaf die datum zal GESCHREVEN WORDEN! supermarkt M. Berkelmans, Raadhuispi. Hoogachtend, 1 januari 1971, later af rekenen is n zeer ouder en a. wets Het is, 3. b. Het nieuwe supermarkt opge- n Het opschrijven begrip. 1. tijdrovend 2. kans op fouten zeer ingewikkeld v.d. kassiëres 4. kosten verhogend 5. in n moderne administratie niet meer te verwerken (computer) 6. diverse oninbare posten. feit dat Rijen zeer snel uitbreidt, betekent klanten in onze bedrijven, deze vinden het: a. vreemd dat in schreven wordt b. willen ook wel eens laten opschrijven, welke kassiëre kan dit nog volgen? Te meer daar er onder de kassiëres dikwijls gewisseld moet worden (koffie, thee en lunchpauze, 5-daagse werk week, snipperdagen, vacanties e.d.) Wij hopen dat U begrip zult hebben voor deze regeling. Wij begrijpen dat enkele klanten hiervan op zullen kijken en ook dat er klanten zijn waarvoor dit problemen zal geven (b.v. maandklanten) in overleg met Uw winkelier zal hiervoor ’n oplossing worden gezocht. i t tt Een ondernemer heeft tot taak, de reëel be reikbare mogelijkheden voor zijn bedrijf tot wer kelijkheid te maken. Om dat te kunnen bereiken dient hij te we ten wat er binnen en buiten zijn bedrijf omgaat en wat de toekomstmogelijkheden zijn. Dit houdt in, dat het leiden van een bedrijf, vooral bij de huidige schaalvergroting veel omvatten der wordt en dat aan de administratie voor een juiste bepaling van het bedrijfsbeleid, een steeds grotere betekenis moet worden toegekend. Het uitgangspunt mag niet meer alleen zijn: „wat heb ik in het verleden bereikt en hoe trek ik die lijn door” maar „welke mogelijk heden bestaan er tot vergroting van het be drijfsresultaat”. Nadrukkelijk moet worden ge steld, dat het daarbij niet uitsluitend om het omzetverloop gaat. Even belangrijk, misschien wel belangrijker, is het verloop van de kosten. Op ieder gewenst moment moet de admini stratie de nodige informaties kunnen verschaf fen Deze moet daarom een centrale plaats in nemen, te midden van de andere beleidsinstru menten. Helaas blijkt in de praktijk nog al te dikwijls een onderwaardering van de administra tie te bestaan. Het „schrijfwerk" zoals dat dan wordt genoemd, kan niet altijd rekenen op de volle sympathie van de ondernemer. Hij is nog te gauw geneigd deze werkzaamheden te beschouwen als een karweitje, dat hij tz.t. in een verloren half uurtje wel eens zal opknap pen. Bedacht moet worden dat de administratie signalen kan geven over de gang van zaken in het bedrijf, hetzij groen, hetzij rood. In het laatste geval is het voortbestaan van de onder neming er maar al te dikwijls mee gemoeid. Natuurlijk is het zó, dat al naar gelang de aard van de onderneming, de branche en de bedrijfsomvang, andere eisen aan de admini stratie moet worden gesteld. Het is niet de bedoeling in deze korte be schouwing een volledig inzicht te geven in de technische eisen, waaraan een administratie moet voldoen, en de daarvoor beschikbare tech nische hulpmiddelen. Er zijn voldoende moge lijkheden om daarover voorlichting te krijgen. Wij noemen alleen maar Uw organisatie, de accountant, het Ekonomisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (dat verschillende in- struktieve brochures heeft uitgegeven over dit onderwerp, de Rijksconsulenten voor het Mid den- en Kleinbedrijf en Toerisme en het Cen traal Instituut voor het Midden- en Kleinbe drijf te Amsterdam. Enige belangrijke punten, waarop Uw admini stratie U volledig moet kunnen inlichten, willen wij echter wèl aangeven. Eerst de omzet. Het verloop daarvan moet U op ieder ogenblik kunnen vaststellen. En, U moet die nauwkeurig kennen, omdat U daaruit de gegevens moet kunnen distilleren voor Uw inkoop. Hierbij gaat het niet alleen om het totale omzetverloop, doch om die van de ver schillende artikelen of artikel-groepen om tot een goede samenstelling van het assortiment te komen. Een doelmatige inkoop is mede bepa lend voor het winstresultaat. De voorraad mag niet te groot, doch ook niet te kein zijn. „Neen' -verkopen stoot klanten af, en n te grote voorraad rukt de winst. Omzetcijfers moeten daarom aanwijzingen geven over de gangmakers in het assortiment en over de ar tikelen met een lage omzetsnelheid. De kosten vormen eveneens een zeer belang rijk bedrijfs-economisch gegeven. De administra tie moet ook daarover volledige informatie ver schaffen. En niet alleen over de totale kosten, maar over de verschillende kostensoorten en het verloop daarvan. Bij een uitgebreid assortiment, per artikel of artikelengroep. De financiële positie van Uw bedrijf, Uw „eigen” geld, de liquide middelen waarover U op een bepaald moment kunt beschikken, de stand van vorderingen en schulden,..bezittingen e.d„ ook daarover mag Uw administratie U niet in twijfel laten. Bij uitbreidingsplannen, bij de aanschaf van nieuwe (moderne bedrijfsmiddelen, waarvoor U niet over voldoende eigen middelen beschikt, kunt U beroep doen op geld van derden. Er zal eechter niemand te vinden zijn die U krediet wil geven, als uit Uw administratie niet duide lijk blijkt, dat Uw onderneming „goed" is voor het gevraagde bedrag. De fiscus heeft ook belangstelling voor Uw administratie. Die stelt eveneens zijn eisen. Denk b.v. maar aan de B.T.W.. Hierover moet Uw administratie op twee punten de juiste ge gevens kunnen verstrekken. 1. Het totaalbedrag van de omzetten waar over de belasting is verschuldigd; 2. Een inkoopadministratie (met bewijsstuk ken, waaruit de door de ondernemer betaalde B.T.W. foutloos kan worden vastgesteld. Het geeft vertrouwen als blijkt, dat Uw ad ministratie betrouwbaar en deugdelijk cijferma teriaal kan verstrekken. U heeft dan minder moeilijkheden met de fiscus te verwachten. Dit zijn enige punten, waarvoor wij nog eens Uw aandacht vragen. Als Uw administratie niet in orde is, neem dan op de kortst moge lijke termijn maatregelen om deze aan te passen. Tot slot nog dit. Aan het begin hebben wij geschreven, dat het de taak van de onderne mer is, bereikbare mogelijkheden te realiseren en dat hij daarvoor kennis dient te nemen van hetgeen er binnen en buiten zijn bedrijf gebeurt. Daarmee bedoelen wij óók te zeggen, dat zijn eigen cijfermateriaal alléén, nooit volledig hou vast kan geven. Zijn eigen gegevens moet hij regelmatig vergelijken met die van andere branchegenoten. De verschillende statistieken van het Economisch Instituut voor het Mid den- en Kleinbedrijf bieden daartoe vele moge lijkheden. Bovendien bestaan er in verschillen de branches clubs, waarvan de deelnemers aan mondelinge bedrijfsvergelijking doen. Over dit laatste kunnen Uw organisatie, het Centraal Instituut voor het Midden- en Klein bedrijf en de Rijksconsulenten voor het Mid den- en Kleinbedrijf U volledig inlichten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1970 | | pagina 3