AUTOSCH E? revllac Muziek in zaal Kies een FOCWA-bedrijf kenmerk voor vakwerk (lil 1in „De Fijnproever’’ „Het Witte Verfhuis’’ Foto De Greef Het adres voor herstel schade van aan uw auto is: AUTOBEDRIJF VAN DORST uw wagen wordt door ons deskundig uitgedeukt en gespoten in onze moffelcabine. Gebr. Schoormans van Groezen m.m.v. het BIJ EEN JUBILEUM II r HEBTU LAK AAN UW HUIS „BA-HE-MA” trio I A-.-.--.: *C>HAGEMAN GILZE* -tel.01605-485j Tijdens de kermisdagen alsmede zaterdagavond 3 okt. GILZE Tel. 563 Nieuwstraat 111, Uw bedrijf voor betere en snelle service! P. Doorakkers - Gilze 1 I i I Hilsondishof 20 - Telefoon 2873 (hoek Nassaulaan) Raadhuisplein Rijen Daar werkt de vakman aan snel herstel van uw wagen. Zijn bedrijf Is sterk gespecialiseerd In carrosserle-reparatle (herstellen, uitdeuken, etc.) en het spuiten en bekleden van auto’s. Kies de zekere weg, ga direct naar de vakman! Uw auto Is er in goede handen. Houdt u thuis niet van een nieuw verfje hier en een fijn combinerend tintje daar? O, u bent niet zo’n held in doe ’t zelven Hoeft ook nietWij hebben voor u doe ’t zelf verven die het haast vanzelf doen in vele prachtige kleu ren. Zogezegd de beste èn de gemakkelijkste lakken voor uw huis Kom er es over praten. £'7’9'3 2fOC>u Ook voor: TECTYLEREN - M.L.-METHODE en BITAKKEN - tegen Auto-roest, naar: UITDEUK- EN AUTO-SPUITINRICHTING riO-J J] BBS ERKEND DOE 'T ZELF ADVISEUR VAN j GEBOREN. ANNEMARIE TE KOOP Citroen, Raadhuisplein 5, Rijen. i »- jwrrr «t—u~wi*«ib m - «awpc gaan, maar ik denk dat het weergeeft wat be- i ■PW nog duidelijker worden als we een volgende en Marilyn Met onze ouders en grootouders P. A. BROUWERS Huwelijks-, kinderreportages. - Op foto-, filmgebied steeds de grootste keus. Cbaamseweg 5, Baarle-Hertog telefoon 690.19. Geopend: van 9.30- 20.00 uur, ’s Zondags tot 1 uur. Voor Gilze en omstreken telefoon- aanvragen 000 Baarle-Hertog 690.19 Wij zijn lid van de Nederlandse Vereniging van Carrosseriebedrljven. een en ander organiseert. Het is kort dag, laten daarom de schoolbe sturen attent zijn en desnoods laten anderen ze stimuleren, want het gaat om aller zaak. Nieuwe onderwijs-doeleinden. De mammoethwet is nog geen twee jaar oud kennis?' Ietwat stadhuistaal, maar duidelijk is de men en schijnt nu al voor een deel achter haald. Dat geeft zelfs staatssecretaris Grosheide toe. En telkens weer horen we van protesten, petities, demonstraties, teach-ins en zelfs van stakingen; en dat in een land waar meer geld j voor onderwijs wordt uitgegeven dan in menig NecMmdM Varwifling vwi CMroMBngboktjvwi J. S. J. SLEE en C. W. M. SLEE-TIELEMANS Bergweg 239a, Rotterdam 25 september. beloften schenen zijn nu al achterhaald Door de snelheid waarmee veranderingen op ‘i en politiek terrein zich vol trekken en door de wijze waarop wetenschap en techniek het leefklimaat veranderen is de open gedachtewisseling tussen kloof wijder geworden tussen hetgeen in de scholen wordt onderwezen en de eisen die dezelfde onderwerpen die in de groepen zijn de samenleving rond de eeuwwisseling aan haar j leden zal stellen. De traditionele mechanismen en methoden voor het bij de tijd brengen van l en de methoden van het onderwijs dochter van de eucharistieviering welke die dag om 11 uur zal plaatsvinden in de parochiekerk „MARIA ALLE DAGEN verse, witte en bruine eieren in verschillende prijsklasse en aardappelen te koop ook voor wintervoorraad. Jac. van Dongen, Tuinstraat_75, Rijen. TE KOOP Volkswagen 1300, 1969, 20.000 km gel. Tel. 01615 - 892. en onbewust zijn geluk kan maken, voor zover dat van hem zelf afhangt. Deze omschrijving durf ik niet voor wetenschappelijk laten door- j en het zal steeds minder zo zijn. Er tekent zich duidelijk een toekomst af waarin het tus sen de kleuterschool en de middelbare of be roepsopleiding ontvangen onderwijs nog slechts een fase zal zijn in een levenslang proces van permanente vorming (niet alleen van scholing en zeker niet, zoals zo vaak wordt gedacht, ook in zekere zin voor het vormen van de Stationsstraat, tel. 2581 Hoofdstraat, tel. 2470 DAF-dealer voor Rijen e.o. niet. Maar dit is een BOODSCHAP” te Rijen. Ook op de receptie 's middags van 17.00 uur tot 18.30 uur bent U van harte welkom in Zaal „DE HARMONIE”, Hoofdstraat 72, Rijen. Hun dankbare knderen en kleinkind, Antoon en Elvia J. BROUWERS AARTS hopen wij zaterdag 10 oktober a.s., hun gouden huwelijksfeest te vieren. alleen maar van beroepsscholing). Dit geldt Wij nodigen U gaarne uit aanwezig te zijn bij godsdienstige mens. Met opzet gebruik ik hier* Ti ximnrrl nruloruiiic” niot Mnnr dit Jo i onderwijs ter hand neemt en voor zichzelf de bedoeling: wij zijn allemaal op zoek naar het vaststellen van nieuwe onderwijsdoeleinden. I' De mammoethwet van 1965 of ’68 (toen schijnbaar up to date) is nu al verouderd; de kloof tussen school en maatschappij is breder geworden, pas opgerichte landbouw- scholen staan nu al leeg bij gebrek aan leer- lingen en de jongens van onze agrariërs en j hun ouders, die wensen over te schakelen naar 1 de industrie werden en worden er onvoldoende op voorbereid en zo gevoelen sommigen zich ver van gelukkig in hun werksituatie. En zo kan men meer opnoemen. Permanente educatie. Hoever de eis tot werkelijk fundamentele vernieuwing gaat is tot dusver niet beter uit- eengezet dan door een medewerker van de Unesco, Paul Lengrand. j Deze man houdt zich al jaren bezig met i wat genoemd wordt „permanente edukatie”. i Wie een goed nederlands equivalent daarvoor 1 weet, mag zijn vinger opsteken, ik bedoel een j gelijkwaardige term. Kort samengevat zegt Lengrand dit: het on- j derwijs van nu is ingesteld op bepaalde be- i hoeften van individu en maatschappij (en kerk voegen we erbij). Maar die behoeften zijn to- taal aan het veranderen. En moet dus het nog duidelijijqkSHRDLUETAOIN onderwijs, zoals het vandaag aan kinderen en i _L_ __L jongeren wordt gegeven, helemaal op de hel- keer nader’ingaan op de SPANNINGEN die I zich in het gehele onderwijs voordoen en met name vanaf de lagere schoolleeftijd in het voortgezette en hoger onderwijs. A. P. Huysmans. zijn niet meer toereikend voor het oplossen van de vraagstukken die aan de orde worden doeld wordt,) begint het werkelijke onder gesteld door de vooruitgang van de weten- i wijs pas, nadat de leerling de school of de schappen en de toeneming van de verwerfbare universiteit heeft verlaten, als hij zijn eigen konnic I r»rtzT<amxriie T»an/T nppmf or» vrvxr rzo14- rit» nodiige redenen heeft om studie en vorming voort te zetten. Niet kennisoverdracht staat voorop, maar de ontwikkeling van de kunst om goed op te mer ken en zich te concentreren, om zich te uiten en om goed met anderen te kunnen omgaan, om te weten hoe en waar kennis kan worden vergaard. Wie op dit uitgangspunt doordenkt, ziet ge makkelijk in hoe diep dit insnijdt in de huidige opvattingen over de huidige inhoud en struc turen van het onderwijs, van kleuterschool en basisonderwijs tot en met de universiteit. Het heeft te maken met letterlijk alles wat in de school gebeurt: met de leerstof en de wijze van overdracht ervan, dus met de vorming van de docent en zijn wijze van omgaan met de leerlingen; met de vragen van aansluiting tussen de ene en de daarop volgende onderwijs vorm, van bevordering en zitten blijven en dus van waardering die men aan de onderscheiden „vakken” toekent, van zin en on-zin van over- gans- en eindexamens. Kortom, hier is in de meest wezenlijke betekenis van het woord het vraagstuk van de nieuwe onderwijsdoeleinden van het instituut „school” aan de orde. Hier hebben we al een heel veld voor be zinning en bespreking aangegeven en dit zal ven vóór 10 oktober a.s. bij het Bureau, dat de inhoud doorgesproken. Voor deze bijeenkomst moet men zich opge- vergelijkbaar land; ik lees, dat van elke gul den, die de belastingbetaler opbrengt er zeven en twintig centen aan het onderwijs worden besteed. Er is dus een crisis in het onderwijs. Deze crisis heeft in het katholiek onderwijs nog een eigen dimensie, nu de school staat in een ge loofsgemeenschap die moeizaam op zoek is naar nieuwe vormen van geloofsbeleving en ’n beeld vertoont dat nog maar weinig gemeen heeft met dat van de vroegere solide eenheid van denken en handelen. En daarom kan men ho ren vragen: HEEFT KATHOLIEK ONDER WIJS NOG WEL ZIN? Zo stelt het Bureau in zijn publikatie. Misschien is het onvructbaar zich lang met deze vraag bezig te houden. Het feit ligt er dat vrijwel 100 pct. van onze ouders, zeker in deze streek, hun kinderen aan katholieke scho len voor kleuter- en lager onderwijs, toever trouwt en dat een 85 pet. dit doet voor het voortgezet onderwijs. Hangt de zin van katholiek onderwijs niet ten nauwste samen met de zin die wij aan het onderwijs als zodanig weten te geven: de ka tholieke school toch is vóór alles school en zij dient een goede school te zijn, anders verdient zij de waardering van onze ouders niet. Zij zal haar zin blijven behouden in de mate waarin zij het bewijs af legt open te staan voor de wettige verlangens die op haar afkomen en voor de rol die zij in een tijd van religieuze crisis en van culturele en maatschappelijke grondverschuivingen geroepen is op zich te nemen. Een zwaar geladen zin, waard om nog eens te lezen. Mij dunkt, dat zij niet voor te genspraak vatbaar is. Nieuwe rol Hierover staat in een recent rapport van een grote internationale organisatie: „Geen enkel land dat lid is van onze orga- 1-- j_x i.-i ---'----J een afdoende definitie te geven van de nieuwe rol die het onderwijs zou kunnen spelen. Op- TE KOOP een z.g.a.n. bergmeubel 140 bij 120 (teakhout) tevens een combinatie schrijfburau- tje-boekenkast (blankeikenhout)Mgr. Schaep- manstraat 18, Rijen. bruidsfoto »_foto s 1 udio kino-liandel PROTESTANTSE GEMEENSCHAP RIJEN Zondag 4 oktober: Kerkdienst in de Basiskapel om 10 uur: Mej. Ds. M. H. van Everdingen. Kinderdienst in het PMC p.l.v. mej. M. Langerak Kinderoppas voor kinderen beneden de 6 jaar in het KMC. Er wordt nog eens aan herinnerd, dat heden - 1 oktober - de catechisaties van Ds. van Ever- dingen van start gaan en wel in de Van Hels- dingenschool, Saksen Weimarstraat 17. De 15-17 jarigen worden verwacht om 19.15 uur: zij, die 18 jaar of ouder zijn om 20.15 uur. ling worden gezet. Het onderwijs gaat er thans vanuit dat het leven in twee perioden is opgedeeld: een waar- j in de mens een geestelijke bagage verzamelt, een soort intellectueel kapitaal aankweekt èn i een periode de rest van zijn leven waar- j in hij zo goed mogelijk op het opgespaarde kapitaal teert om redelijk te kunnen bestaan. Maar zo is het nu al niet meer helemaal j Op 11 november a.s. zal in een lokaliteit van de scholengemeenschap St. Pauluslyceum, Wan- i delboslaan 1 te Tilburg, een regionale bijeen- I o o-- komst plaats hebben, waarbij een ontmoeting en is na jarenlange worsteling tot stand geko- zal worden gearrangeerd van de directie en de staf van het Centraal Bureau voor het katho liek onderwijs en een of twee personen van elk van de werkgroepen, die zich hebben bezigge houden met de vragen, die het Bureau ter dis cussie heeft gesteld. j Als onze streek ook wil profiteren van deze opiniepeiling en de stoot om tot beweging en uit de impasse te komen met ons onderwijs, dan zal het zaak zijn, dat er enkele werkgroe pen zich gaan buigen over de kwesties, die aangereikt werden. Hopelijk zal dat in alle dorpen van onze regio het geval zijn. Ons miljardenverslindend onderwijs verdient dat alleen reeds om econo mische motieven. Maar veel meer nog om ideële redenen, want men kan wel rapporten schrijven en de papierwinkel als maar groter doen wor den en men kan zelfs congressen houden en schoolraadsvergaderingen met gekwalificeerde sprekers - wat haalt het allemaal uit als er zo bitter weinig van naar de basis en naar de mid delmoot van ons onderwijs neerdruppelt in de vorm van iets waar de praktijk wat aan heeft. Onderwijsvernieuwing en aanpassing aan de maatschappij is door iedereen gewild en demo cratisering ook nog, maar het blijkt wel een heel moeizame geschiedenis. En dat is geen wonder, want zij die zich er voor interesseren, zijn meestentijds tot over hun oren bezet met praktisch schoolwerk en dan is wel een heksen toer om nog de ambitie op te brengen voor een ernstig nadenken over: ben ik nu wel voor deze tijd met mijn lessen op de goede weg en hoe moet het anders als ik mijn pupillen voor het leven van nu en niet van voor wereldoor log 2 wil gereed maken? Kunnen we nog wel met een onderwijssysteem werken, een vast program? Moeten we alle statische en voor jaren vastliggende geplogen heden niet zó durven loslaten, dat we telkens in overleg met collega’s en maatschappij, dus ouders en anderen, het onderwijsdoel en zijn methodiek kritisch bekijken en ons niet al te zeer op onze onderwijskundige „deskundigheid” blind staren en allen, die daarbuiten staan min of meer kleinerend tot inspraak onbekwaam achten?! nisatie beweert dat het er al in geslaagd Discussiestof en vragenlijsten zijn gratis ver- krijgbaar voor de werkgroepen bij het Bureau in Den Haag (Bezuidenhoutseweg 275). Wij vattingen die een paar jaar geleden nog vol het woord „onderwijs’ hoofdstuk apart. Welnu in dit perspectief verandert de rol i van de school volkomen. Natuurlijk, er zal altijd „geleerd” moeten worden. Maar in een weldoordacht stelsel van blijvende edukatie of 1 opvoeding, met een modern woord spreekt men wel van anthropogogie (een nieuw vak aan de j Amsterdamse universiteit: het geleiden van de mens tot een mens-zijn in de volle zin, in de situatie waarin hij zich bevindt, zodat hij vrij - - Rijen, september 1970. Haansbergseweg 47. gaven reeds in ’n vorig artikel aan over welke onderwerpen gehandeld wordt. De bijeenkomst in Tilburg zal niet het geijkte sociaal, economisch patroon van de spreekbeurt-met-gelegenheid-tot- ->->• het-stellen-van-vragen volgen, maar worden besteed aan een de aanwezigen en de staf van het bureau over

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1970 | | pagina 5