AUTOSCH
E?
revllac
Muziek in zaal
Kies een FOCWA-bedrijf
kenmerk
voor
vakwerk
(lil
1in
„De Fijnproever’’
„Het Witte Verfhuis’’
Foto De Greef
Het adres voor herstel
schade
van
aan uw auto is:
AUTOBEDRIJF VAN DORST
uw wagen wordt door ons deskundig uitgedeukt en
gespoten in onze moffelcabine.
Gebr. Schoormans
van
Groezen
m.m.v. het
BIJ EEN JUBILEUM II
r
HEBTU
LAK AAN UW HUIS
„BA-HE-MA” trio
I A-.-.--.:
*C>HAGEMAN
GILZE* -tel.01605-485j
Tijdens de kermisdagen alsmede zaterdagavond 3 okt.
GILZE
Tel. 563
Nieuwstraat 111,
Uw bedrijf voor betere en snelle service!
P. Doorakkers - Gilze
1
I
i
I
Hilsondishof 20 - Telefoon 2873
(hoek Nassaulaan)
Raadhuisplein
Rijen
Daar werkt de vakman aan snel herstel van uw
wagen. Zijn bedrijf Is sterk gespecialiseerd In
carrosserle-reparatle (herstellen, uitdeuken, etc.)
en het spuiten en bekleden van auto’s.
Kies de zekere weg, ga direct naar de vakman!
Uw auto Is er in goede handen.
Houdt u thuis niet van een
nieuw verfje hier en een fijn
combinerend tintje daar?
O, u bent niet zo’n held in doe ’t zelven Hoeft
ook nietWij hebben voor u doe ’t zelf verven
die het haast vanzelf doen in vele prachtige kleu
ren. Zogezegd de beste èn de gemakkelijkste
lakken voor uw huis Kom er es over praten.
£'7’9'3
2fOC>u
Ook voor: TECTYLEREN - M.L.-METHODE
en BITAKKEN - tegen Auto-roest, naar:
UITDEUK- EN AUTO-SPUITINRICHTING
riO-J
J] BBS
ERKEND DOE 'T ZELF ADVISEUR VAN
j
GEBOREN.
ANNEMARIE
TE KOOP Citroen, Raadhuisplein 5, Rijen.
i »- jwrrr «t—u~wi*«ib m - «awpc
gaan, maar ik denk dat het weergeeft wat be-
i
■PW
nog duidelijker worden als we een volgende
en
Marilyn
Met onze ouders en grootouders
P. A. BROUWERS
Huwelijks-, kinderreportages. - Op
foto-, filmgebied steeds de grootste
keus. Cbaamseweg 5, Baarle-Hertog
telefoon 690.19. Geopend: van 9.30-
20.00 uur, ’s Zondags tot 1 uur.
Voor Gilze en omstreken telefoon-
aanvragen 000 Baarle-Hertog 690.19
Wij zijn lid van de
Nederlandse
Vereniging van
Carrosseriebedrljven.
een en ander organiseert.
Het is kort dag, laten daarom de schoolbe
sturen attent zijn en desnoods laten anderen
ze stimuleren, want het gaat om aller zaak.
Nieuwe onderwijs-doeleinden.
De mammoethwet is nog geen twee jaar oud
kennis?'
Ietwat stadhuistaal, maar duidelijk is de
men en schijnt nu al voor een deel achter
haald. Dat geeft zelfs staatssecretaris Grosheide
toe. En telkens weer horen we van protesten,
petities, demonstraties, teach-ins en zelfs van
stakingen; en dat in een land waar meer geld
j voor onderwijs wordt uitgegeven dan in menig
NecMmdM Varwifling
vwi CMroMBngboktjvwi
J. S. J. SLEE en
C. W. M. SLEE-TIELEMANS
Bergweg 239a,
Rotterdam 25 september.
beloften schenen zijn nu al achterhaald
Door de snelheid waarmee veranderingen op
‘i en politiek terrein zich vol
trekken en door de wijze waarop wetenschap
en techniek het leefklimaat veranderen is de
open gedachtewisseling tussen kloof wijder geworden tussen hetgeen in de
scholen wordt onderwezen en de eisen die
dezelfde onderwerpen die in de groepen zijn de samenleving rond de eeuwwisseling aan haar
j leden zal stellen. De traditionele mechanismen
en methoden voor het bij de tijd brengen van
l en de methoden van het onderwijs
dochter van
de eucharistieviering welke die dag om 11 uur
zal plaatsvinden in de parochiekerk „MARIA
ALLE DAGEN verse, witte en bruine eieren in
verschillende prijsklasse en aardappelen te koop
ook voor wintervoorraad. Jac. van Dongen,
Tuinstraat_75, Rijen.
TE KOOP Volkswagen 1300, 1969, 20.000 km
gel. Tel. 01615 - 892.
en onbewust zijn geluk kan maken, voor zover
dat van hem zelf afhangt. Deze omschrijving
durf ik niet voor wetenschappelijk laten door- j
en het zal steeds minder zo zijn. Er tekent
zich duidelijk een toekomst af waarin het tus
sen de kleuterschool en de middelbare of be
roepsopleiding ontvangen onderwijs nog slechts
een fase zal zijn in een levenslang proces van
permanente vorming (niet alleen van scholing
en zeker niet, zoals zo vaak wordt gedacht,
ook in zekere zin voor het vormen van de
Stationsstraat, tel. 2581 Hoofdstraat, tel. 2470
DAF-dealer voor Rijen e.o.
niet. Maar dit is een BOODSCHAP” te Rijen.
Ook op de receptie 's middags van 17.00 uur tot
18.30 uur bent U van harte welkom in Zaal
„DE HARMONIE”, Hoofdstraat 72, Rijen.
Hun dankbare knderen en kleinkind,
Antoon en Elvia
J. BROUWERS AARTS
hopen wij zaterdag 10 oktober a.s.,
hun gouden huwelijksfeest te vieren.
alleen maar van beroepsscholing). Dit geldt Wij nodigen U gaarne uit aanwezig te zijn bij
godsdienstige mens. Met opzet gebruik ik hier*
Ti ximnrrl nruloruiiic” niot Mnnr dit Jo
i onderwijs ter hand neemt en voor zichzelf de
bedoeling: wij zijn allemaal op zoek naar het
vaststellen van nieuwe onderwijsdoeleinden. I'
De mammoethwet van 1965 of ’68 (toen
schijnbaar up to date) is nu al verouderd;
de kloof tussen school en maatschappij is
breder geworden, pas opgerichte landbouw-
scholen staan nu al leeg bij gebrek aan leer-
lingen en de jongens van onze agrariërs en j
hun ouders, die wensen over te schakelen naar 1
de industrie werden en worden er onvoldoende
op voorbereid en zo gevoelen sommigen zich
ver van gelukkig in hun werksituatie. En zo
kan men meer opnoemen.
Permanente educatie.
Hoever de eis tot werkelijk fundamentele
vernieuwing gaat is tot dusver niet beter uit-
eengezet dan door een medewerker van de
Unesco, Paul Lengrand. j
Deze man houdt zich al jaren bezig met i
wat genoemd wordt „permanente edukatie”. i
Wie een goed nederlands equivalent daarvoor 1
weet, mag zijn vinger opsteken, ik bedoel een j
gelijkwaardige term.
Kort samengevat zegt Lengrand dit: het on- j
derwijs van nu is ingesteld op bepaalde be- i
hoeften van individu en maatschappij (en kerk
voegen we erbij). Maar die behoeften zijn to-
taal aan het veranderen. En moet dus het nog duidelijijqkSHRDLUETAOIN
onderwijs, zoals het vandaag aan kinderen en i _L_ __L
jongeren wordt gegeven, helemaal op de hel- keer nader’ingaan op de SPANNINGEN die
I zich in het gehele onderwijs voordoen en met
name vanaf de lagere schoolleeftijd in het
voortgezette en hoger onderwijs.
A. P. Huysmans.
zijn niet meer toereikend voor het oplossen
van de vraagstukken die aan de orde worden doeld wordt,) begint het werkelijke onder
gesteld door de vooruitgang van de weten- i wijs pas, nadat de leerling de school of de
schappen en de toeneming van de verwerfbare universiteit heeft verlaten, als hij zijn eigen
konnic I r»rtzT<amxriie T»an/T nppmf or» vrvxr rzo14- rit»
nodiige redenen heeft om studie en vorming
voort te zetten.
Niet kennisoverdracht staat voorop, maar de
ontwikkeling van de kunst om goed op te mer
ken en zich te concentreren, om zich te uiten
en om goed met anderen te kunnen omgaan,
om te weten hoe en waar kennis kan worden
vergaard.
Wie op dit uitgangspunt doordenkt, ziet ge
makkelijk in hoe diep dit insnijdt in de huidige
opvattingen over de huidige inhoud en struc
turen van het onderwijs, van kleuterschool en
basisonderwijs tot en met de universiteit. Het
heeft te maken met letterlijk alles wat in de
school gebeurt: met de leerstof en de wijze
van overdracht ervan, dus met de vorming
van de docent en zijn wijze van omgaan met
de leerlingen; met de vragen van aansluiting
tussen de ene en de daarop volgende onderwijs
vorm, van bevordering en zitten blijven en dus
van waardering die men aan de onderscheiden
„vakken” toekent, van zin en on-zin van over-
gans- en eindexamens. Kortom, hier is in de
meest wezenlijke betekenis van het woord het
vraagstuk van de nieuwe onderwijsdoeleinden
van het instituut „school” aan de orde.
Hier hebben we al een heel veld voor be
zinning en bespreking aangegeven en dit zal
ven vóór 10 oktober a.s. bij het Bureau, dat de inhoud
doorgesproken.
Voor deze bijeenkomst moet men zich opge-
vergelijkbaar land; ik lees, dat van elke gul
den, die de belastingbetaler opbrengt er zeven
en twintig centen aan het onderwijs worden
besteed.
Er is dus een crisis in het onderwijs. Deze
crisis heeft in het katholiek onderwijs nog een
eigen dimensie, nu de school staat in een ge
loofsgemeenschap die moeizaam op zoek is naar
nieuwe vormen van geloofsbeleving en ’n beeld
vertoont dat nog maar weinig gemeen heeft
met dat van de vroegere solide eenheid van
denken en handelen. En daarom kan men ho
ren vragen: HEEFT KATHOLIEK ONDER
WIJS NOG WEL ZIN? Zo stelt het Bureau
in zijn publikatie.
Misschien is het onvructbaar zich lang met
deze vraag bezig te houden. Het feit ligt er
dat vrijwel 100 pct. van onze ouders, zeker in
deze streek, hun kinderen aan katholieke scho
len voor kleuter- en lager onderwijs, toever
trouwt en dat een 85 pet. dit doet voor het
voortgezet onderwijs.
Hangt de zin van katholiek onderwijs niet
ten nauwste samen met de zin die wij aan het
onderwijs als zodanig weten te geven: de ka
tholieke school toch is vóór alles school en zij
dient een goede school te zijn, anders verdient
zij de waardering van onze ouders niet.
Zij zal haar zin blijven behouden in de mate
waarin zij het bewijs af legt open te staan voor
de wettige verlangens die op haar afkomen en
voor de rol die zij in een tijd van religieuze
crisis en van culturele en maatschappelijke
grondverschuivingen geroepen is op zich te
nemen. Een zwaar geladen zin, waard om nog
eens te lezen. Mij dunkt, dat zij niet voor te
genspraak vatbaar is.
Nieuwe rol
Hierover staat in een recent rapport van een
grote internationale organisatie:
„Geen enkel land dat lid is van onze orga-
1-- j_x i.-i ---'----J
een afdoende definitie te geven van de nieuwe
rol die het onderwijs zou kunnen spelen. Op-
TE KOOP een z.g.a.n. bergmeubel 140 bij 120
(teakhout) tevens een combinatie schrijfburau-
tje-boekenkast (blankeikenhout)Mgr. Schaep-
manstraat 18, Rijen.
bruidsfoto
»_foto s 1 udio kino-liandel
PROTESTANTSE GEMEENSCHAP RIJEN
Zondag 4 oktober:
Kerkdienst in de Basiskapel om 10 uur:
Mej. Ds. M. H. van Everdingen.
Kinderdienst in het PMC p.l.v. mej. M. Langerak
Kinderoppas voor kinderen beneden de 6 jaar
in het KMC.
Er wordt nog eens aan herinnerd, dat heden -
1 oktober - de catechisaties van Ds. van Ever-
dingen van start gaan en wel in de Van Hels-
dingenschool, Saksen Weimarstraat 17. De
15-17 jarigen worden verwacht om 19.15 uur:
zij, die 18 jaar of ouder zijn om 20.15 uur.
ling worden gezet.
Het onderwijs gaat er thans vanuit dat het
leven in twee perioden is opgedeeld: een waar- j
in de mens een geestelijke bagage verzamelt,
een soort intellectueel kapitaal aankweekt èn i
een periode de rest van zijn leven waar- j
in hij zo goed mogelijk op het opgespaarde
kapitaal teert om redelijk te kunnen bestaan.
Maar zo is het nu al niet meer helemaal j
Op 11 november a.s. zal in een lokaliteit van
de scholengemeenschap St. Pauluslyceum, Wan- i
delboslaan 1 te Tilburg, een regionale bijeen- I o o--
komst plaats hebben, waarbij een ontmoeting en is na jarenlange worsteling tot stand geko-
zal worden gearrangeerd van de directie en de
staf van het Centraal Bureau voor het katho
liek onderwijs en een of twee personen van elk
van de werkgroepen, die zich hebben bezigge
houden met de vragen, die het Bureau ter dis
cussie heeft gesteld. j
Als onze streek ook wil profiteren van deze
opiniepeiling en de stoot om tot beweging en
uit de impasse te komen met ons onderwijs,
dan zal het zaak zijn, dat er enkele werkgroe
pen zich gaan buigen over de kwesties, die
aangereikt werden.
Hopelijk zal dat in alle dorpen van onze
regio het geval zijn. Ons miljardenverslindend
onderwijs verdient dat alleen reeds om econo
mische motieven. Maar veel meer nog om ideële
redenen, want men kan wel rapporten schrijven
en de papierwinkel als maar groter doen wor
den en men kan zelfs congressen houden en
schoolraadsvergaderingen met gekwalificeerde
sprekers - wat haalt het allemaal uit als er zo
bitter weinig van naar de basis en naar de mid
delmoot van ons onderwijs neerdruppelt in de
vorm van iets waar de praktijk wat aan heeft.
Onderwijsvernieuwing en aanpassing aan de
maatschappij is door iedereen gewild en demo
cratisering ook nog, maar het blijkt wel een
heel moeizame geschiedenis. En dat is geen
wonder, want zij die zich er voor interesseren,
zijn meestentijds tot over hun oren bezet met
praktisch schoolwerk en dan is wel een heksen
toer om nog de ambitie op te brengen voor
een ernstig nadenken over: ben ik nu wel voor
deze tijd met mijn lessen op de goede weg en
hoe moet het anders als ik mijn pupillen voor
het leven van nu en niet van voor wereldoor
log 2 wil gereed maken?
Kunnen we nog wel met een onderwijssysteem
werken, een vast program? Moeten we alle
statische en voor jaren vastliggende geplogen
heden niet zó durven loslaten, dat we telkens
in overleg met collega’s en maatschappij, dus
ouders en anderen, het onderwijsdoel en zijn
methodiek kritisch bekijken en ons niet al te
zeer op onze onderwijskundige „deskundigheid”
blind staren en allen, die daarbuiten staan min
of meer kleinerend tot inspraak onbekwaam
achten?! nisatie beweert dat het er al in geslaagd
Discussiestof en vragenlijsten zijn gratis ver-
krijgbaar voor de werkgroepen bij het Bureau
in Den Haag (Bezuidenhoutseweg 275). Wij vattingen die een paar jaar geleden nog vol
het woord „onderwijs’
hoofdstuk apart.
Welnu in dit perspectief verandert de rol i
van de school volkomen. Natuurlijk, er zal
altijd „geleerd” moeten worden. Maar in een
weldoordacht stelsel van blijvende edukatie of 1
opvoeding, met een modern woord spreekt men
wel van anthropogogie (een nieuw vak aan de j
Amsterdamse universiteit: het geleiden van de
mens tot een mens-zijn in de volle zin, in de
situatie waarin hij zich bevindt, zodat hij vrij
- - Rijen, september 1970.
Haansbergseweg 47.
gaven reeds in ’n vorig artikel aan over welke
onderwerpen gehandeld wordt.
De bijeenkomst in Tilburg zal niet het geijkte sociaal, economisch
patroon van de spreekbeurt-met-gelegenheid-tot- ->->•
het-stellen-van-vragen volgen, maar worden
besteed aan een
de aanwezigen en de staf van het bureau over