WASAUTOMATEN DIVERSE MERKEN NU VANAF 499 40 JAAR ZIEKTEWET» Remmens Alphen Bedden Kamerbreed Tapijt GEBR. VAN LISDONK Gebr. de Jong SIMCAIIOOWWOiT Last van reuma? AUTOMOBIELBEDRIJF Meubelen van BOM Voor al uw meubelen Bankstellen vanaf f 349,- Textielhuis Witteveen adri gorissen Sport-en Schoenhandel P. v. Leijden Telefoon 2624 Rijen Hoofdstraat 14 Alles Assurantiekantoor BOERENBOND RIJEN A. I. van de Klok Alles voor uw tuin d) 370 breed f 69.— Gratis leggen. EENS VRIJBLIJVEND LANGS KOMT U 10 tot 50% KORTING Pullman - Epeda Tuingeréedschap Pakhuis: Hoeksestraat la Pastoor Gillisstraat 12, Rijen. Tel.: 2329. brengt uw verzekeringen onder bij de N.V. Interpolis NCB. Bloem- en tuinzaden Gazongraszaden VAM siertuincompost Komeco (gedroogde koemest) Kunstmest HATÉMA MUDIANA Dracacel Rawi 1-pers. vanaf f 39.- Bij ons keus uit meer dan 45 modellen in prijzen van 24,— tot 1425,— toe. Dan naar: wordt het tijd om aan de aanschaf van een nieuw fototoestel te denken. Als U straks op vakantie gaat, bent U er reeds aan gewend. foto- kino Stationsstraat 59, Rijen, Tel. 2234 a.s. Zaterdag de gehele dag GESLOTEN. Stationsstraat - Rijen Verzorgt ook uw hypotheken en financieringen. a) SIMCA v.a. met klantenkorting DAN VOOR EEN REUMA-ARMBAND NAAR: TEL. 04258-290 67 A b) van c) OPH1TTINGS-UITVERKOOP JUIST NU wegens beëindiging van het bedrijf DESSO Wij geven op alle artikelen Komt U vrijblijvend binnen kijken Raadhuisstraat Gilze IN5TALLATIEBUREAU U kunt hiervan nog profiteren tot het eind van deze maand. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. v.a. n 55 16,90 6,95 3,75 1,95 3,90 0,80 stationsstraat 84 - rijen Enorm handzaam voor bedrijf en gezin. Veel lading of ruimte voor vier of vijf personen en bagage. Maakt u eens een vrijblijvende proefrit 1 Raadhuisstraat 24-26 - GILZE Tel. 01605-215 Tennis racket schoenen sokken hoezen persen ballen Tennis shorts shirts rokjes jurken 1 APRIL begint het tennisseizoen. Wij hebben een grote keus in tennis artikelen, o.a.: 9,90 v.a. 13,95 v.a. 20,30 v.a. 33,50 Deze maand gaat alles weg, dus zijn er koopjes te halen. AA Het is op 1 maart a.s. precies .40 jaar geleden dat de Ziektewet in werking trad. Ér is aan de invoering van deze wet heel wat voorafgegaan. Geen onzer sociale verzekeringswetten is met zoveel barensweeën gepaard gegaan als deze Reeds toen rond de eeuwwisseling het ontwerp Ongevallenwet in behandeling kwam werd er in de Tweede Kamer bezwaar tegen gemaakt dat niet eerst de ziekengeldverzekering werd gere geld. Voor minister Abraham Knijper was dit aan leiding onmiddellijk na het tot stand komen van de Ongevallenwet een ontwerp-Ziektewet in te dienen. Daarin werd niet slechts een verzekering van ziekengeld (loonderving) voorgesteld, doch tevens een ziektekostenverzekering (wij zouden thans zeggen de ziekenfondsverzekering). Kuijpers' ontwerp haalde de Tweele Kamer niet en werd in 1910 door Talma ingetrokken en door een geheel nieuw ontwerp vervangen. Daarin kwam de ziektekostenverzekering niet meer voor. Weliswaar werd Talma’s Zietewet op 5 juni 1913 in het Staatsblad afgekondigd, maar het zou 17 jaar duren aleer dé wet in werking trad. Met name twee zaken zijn de oorzaak van deze vertraging geweest. In de eerste plaats de strijd over de vraag of in de Ziektewet ook de ziektekostenverzekering diende te worden opgenomen. In de tweede plaats de verschillen van opvatting over de organen aan welke de uitvoering van de wet moest worden opgedragen. Talma, de geestelijke vader van de Raden van Arbeid, wilde naar het voorbeeld van de Duitse Ortskrankenkassen, de wet uitsluitend zien uitgevoerd door ziekenkassen van deze Raden. Daartegen rezen ernstige bezwaren in de Tweede Kamer, als gevolg waarvan een amen dement werd aanvaard dat het mogelijk maakte ook door werknemers gestichte ziekenkassen als uitvoeringsorgaan in de schakelen. Herhaaldelijk werden wijzigingsvoorstellen in gediend. Daarin werd dan weer wel, dan weer niet de ziektekostenverzekering als .onderdeel van de ziekengeldverzekering voorgesteld. De Raden van Arbeid kwamen als uitvoeringsor ganen steeds meer op de achtergrond, terwijl bedrijfsverenigingen naar voren kwamen. In 1925 heeft minister Aalberse een poging gewaagd de ongevallen, en ziekengeldverzeke ring in één wet te regelen, met als uitvoerings organen in de eerste plaats bedrijfsverenigingen. De Raden van Arbeid zouden nog slechts als aanvullende uitvoeringsorganen optreden. Door het aftreden van de regering kwam het ontwerp-Aalberse niet in behandeling. Het in maart 1927 gehouden tweede congres sociale verzekering van de Vereniging van Ra den van Arbeid stond geheel in het teken van de wettelijke regeling van de ziekengeldverzeke ring. Ér heerste alom en met name in arbeiders kring teleurstelling en ontstemming over het lange uitblijven van een wettelijke regeling. In vele collectieve arbeidsovereenkomsten waren daarom reeds bepalingen opgenomen die de on der deze c.a.o.’en vallende werknemers een uit kering bij ziekte garandeerden. Minister Slotemaker de Bruine trok het ont werp Ziekte- en Ongevallenwet van 1925 in en greep terug ap de in 1913 afgekondigde Ziek- tewet-Talma. Hij diende een aantal voorstellen tot wijziging in, die door de beide Kamers wer den aanvaard. De belangrijkste wijzigingen wa ren: de ziekengeldverzekering zou een collectief en geen individueel karakter dragen; de uitkering zou niet 70% doch 80% het dagloon bedragen; de wet zou uitsluitend gelden voor werkne mers met een loon van niet meer dan 3.000,^ per jaar; alleen zwangerschap en bevalling van een gehuwde vrouw zouden met ziekte worden gelijkgesteld. De uitvoering van de wet zou worden opge dragen aan bedrijfsverenigingen; slechts in die gevallen waarin een werkgever zich niet aan sloot bij een bedrijfsvereniging zou hij van rechtswege zijn aangesloten bij een ziekenkas van de Raad van Arbeid. Het merendeel der werkgevers sloot zich aan bij een bedrijfsvereniging. Slechts een klein deel, voornamelijk kleinere werkgevers, koos voor aansluiting bij de Raad van Arbeid of verzuim de zich bij een bedrijfsvereniging aan te sluiten en werd derhalve ingedeeld bij een Raad van Arbeid. Dit wijst erop, dat kennelijk de voor keur werd gegeven aan uitvoering door privaat rechtelijke organen. Tal van wijzigingen zijn in de loop der jaren in de Ziektewet aangebracht. De loongrens van 3.000,— is vele malen verhoogd. In 1947 werd de uitkeringsduur van 26 weken verlengd tot 52 weken. Ook de kring van verzerkerden is herhaalde malen uitgebreid. In de uitvoeringsorganisatie kwam een ingrij pende wijziging door het in werking treden van de Organisatiewet Sociale Verzekering op 1 januari 1953. Sedert dien hebben de zieken kassen van de Raden van Arbeid opgehouden te bestaan en wordt de Ziektewet uitsluitend uit gevoerd door zgn. vakbedrijfsverenigingen met verplicht lidmaatschap die met het in werking treden van de Werkloosheidswet (1 juli 1952) hun intrede hadden gedaan. Van nog ingrijpender betekenis was de wijzi ging van 1 juli 1967. Deze was het gevolg van de likwidatie der Ongevallen- en Invaliditeits wetten en het in werking treden der Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering op genoem de datum. Wat minister Aalberse in 1925 reeds beoogde werd in 1967 gerealiseerd: ongevallen- en ziek teverzekering werden in één wet ondergebracht. Door het vervallen van de loongrens werd de werkingsfeer uitgebreid. Thans valt een ieder die in dienstbetrekking is of wiens arbeidsver houding met een dienstbetrekking wordt gelijk gesteld onder de Ziektewet. De uitkeringsduur is weliswaar gehandhaafd op 52 weken, maar er is bij voortdurende ar beidsongeschiktheid een bijna automatische overgang naar de W.A.O. Voorheen kwam de gene die uit de Ziektewet was „uitgetrokken’1 veelal in aanmerking voor een uitkering krach tens de Invaliditeitswet (later aangevuld met de Interimwet voor Invaliditeitsrenteti-ekkers), doch in bijna alle gevallen betekende dit een aanzien lijke verlaging van de uitkering. Weliswaar werd deze in de laatste jaren in vele gevallen opgevangen door een aanvullende uitkering door de bedrijfsverenigingen, maar deze beruste ener zijds op vrijwilligheid en was anderzijds van be perkte duur. Terugziende op 40 jaren geschiedenis Ziekte wet kunnen wij constateren dat in die periode een stuk sociale zekerheid is gegroeid voor een zich steeds uitbreidende groep van werknemers. Niet bij benadering valt te zeggen hoeveel mil jarden guldens in die 40 jaren in Nederland aan ziekengeld is uitgekeerd. In de eerste plaats is dit vanzelfsprekend van grote betekenis geweest voor allen die in deze jaren gedurende korter of langer tijd door ziekte van het arbeidsproces waren uitgeschakeld. Daarnaast mag naar mijn mening toch ook de economische betekenis van een goede ziekengeldverzekering niet uit het oog worden verloren. Kan een werknemer niet meer aan het arbeidsproces deelnemen en is hij gedurende die tijd voor een belangrijk deel van inkomsten verstoken, dan vermindert zijn koop kracht en zal hij in toenemende mate zijn uit gaven moeten beperken. Dat dit bij een zo om vangrijke beroepsbevolking als ons land telt en een betrekkelijk hoog perctage aan ziektever zuim belangrijke gevolgen heeft voor ons gehele economische leven is wel zonder meer duidelijk. Dat een goede ziekengeldverzekering niet al leen van betekenis is voor de individuele werk nemer en diens gezin maar ook voor de gehele samenleving mag bij het veertigjarig bestaan van de Ziektewet ook wel worden gememoreerd. Zowel de sociale als de economische betekenis van onze sociale verzekeringswetten in het alge meen en van de Ziektewet in het bijzonder mo gen niet worden onderschat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1970 | | pagina 5