PRISMA HORLOGE
THIELEN
Stoffenpaleis „HET RAADHUIS”
BOM
Dansen in zaal Tivoli”
VOORJ AARSSTOFFEN
Vernieuwing en
verwarring.
Sport- en Schoenhandel P. van Leijden
Bioscoop Kath. Kring - Gilze
Topslagerij
M. Berkelmans
DONDERDAG
EEN EN VEERTIGSTE JAARGANG
29 FEBR. 1968
No. 9
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
RIJEN - TELEFOON 2343 (01692) POSTGIROREKENING 1094472
I
ONS VLEESWARENHOEKJE
150
a.s. Zondag 3 maart
m.m.v.
Nu al een ruime keuze in
Rijens Winkelcentrum „Raadhuisplein”
Telefoon 2854
De grote mode voor dit seizoen is de Antiek-look.
spant de kroon
ELK HORLOGE IS VERZEKERD
TEGEN VERLIES EN DIEFSTAL.
Toppers - Toppers
van Uw Topslager
150
150
150
100
150
88 ct
79 ct
108 ct
Alles met klantenkorting. Stationsstraat 42, Rijen.
„The Blue Boys” o.l.v. R. Marijnissen.
Bijzonder „IN” zijn de DRALONS en
TREVIRA-2000.
Qilze-Rijen
VASTENBRIEF 1968
t
FRANKY EN JOHNNY
Geen verandering zonder onzekerheid
WALA foundation
TRIUMPH bh’s
PLAYTEX bh’s - gaines
VOEDINGS bh’s
POSITIEGORDELS
Geen leven zonder verandering
LIBELLE SUPPHOSE
Nieuwstr. 42 - Gilze - Tel. 367
Maar vernieuwing is niet mogelijk zon
der verwarring en onzekerheid. De verge
lijking met de verbouwing, welke wij zo
juist hebben gebruikt, gaat eigenlijk in
twee opzichten mank. Vooreerst: de archi-
tekt en de aannemer die uw huis onder
handen nemen, weten precies wat zij moe
ten doen. Maar de kerkgemeenschap heeft
alleen nog maar een vermoeden hoe de
nieuwbouw er uit zal zien. Over allerlei
vragen heerst nog onzekerheid en wij zien
hoogstens de grote lijn der vernieuwing.
Op de tweede plaats zal er aan de ver-
GEVRAAGD jong meisje voor de ochtenduren
of huishoudelijke hulp voor enige dagen per
week. Alphenseweg 26, Gilze.
Zaterdag 2 maart 8 uur en zondag 3
maart 8 uur
Gilze en Rijen
WIE weet waar Flipper is, onze kortpotige her
der. Tegen bel. t.t. bez. Alphenseweg 26, Gilze,
Tel. 218.
Weck
Nu kan vooreerst iedereen uit eigen er
varing vaststellen, dat overal waar men
selijk leven is, ook verandering is. Ons
lichaam verandert en vernieuwt zich on
ophoudelijk. En onze geest moet in staat
zijn tot vernieuwing van inzicht om ver
starring te voorkomen. Het kind gaat op
ontdekkingstocht uit, breidt het terrein
dat het verkent steeds meer uit. Het leert
de aangename maar ook de onaangename
Welnu, wij aarzelen niet het uit te spre
ken: de verbouwing der kerk is hoogno
dig. Dat blijkt al uit het feit dat zovelen
het huis der kerk onbewoonbaar hebben
geacht en elders een geestelijk onderko
men hebben gevonden, of rondzwerven
en die vrijheid beter leefbaar vinden dan
het oude huis.
Waarin heeft de kerk dan gefaald? Is
haar houding tegenover de ontwikkelingen
die in de mensheid plaats hebben gevon
den niet te vaak een houding geweest van
wantrouwen en traagheid? Wij noemen
als voorbeelden: de opkomst van een zelf
standige wetenschap, de verlangens der
kerken van het Oosten, de Reformatie,
het z.g. modernisme in de vorige eeuw,
het streven naar de erkenning van het
individuele geweten en naar democrati
sering van de samenleving, naar de sprei
ding der welvaart, ook zoals dat tot uiting
kwam in het communisme. Natuurlijk
moet zij kritisch blijven en altijd weer
juist van uit het Evangelie de wereld
corrigeren. Maar de achterdocht heeft niet
zelden in haar houding te veel overheerst.
Zij aanvaardde wat in de genoemde stre
vingen aan goeds was óf in het geheel niet
óf te laat en schoorvoetend. Wij zeggen
het met droefheid: te vaak heeft zij zich
meer'laten leiden door angst voor de we
reld dan door een gelovig vertrouwen in
de kracht Gods, die toch juist in de men
selijke zwakheid tot haar recht komt. (2
Cor. 12, 9). Het gevolg van die afweerhou
ding was onder meer dat een groot deel
van het leven en denken der wereld zich
steeds meer buiten de kerk om heeft vol
trokken, tot schade van de boodschap die
zij had te brengen. Bij dit alles moeten
wij wel bedenken dat het weinig vrucht
baar en ook niet geheel fair is, voor dit
alles alleen de bestuursorganen der kerk
aansprakelijk te stellen. Ook de gemeen
schap der christenen als geheel faalt tel
kens weer en er is niemand die geen be
kering en vernieuwing nodig heeft.
met Elvis Presly, Donna Douglas, Nany
Kovack, Anthony Esly.
Elvis als beroepsbokser op een show
boat. Elvis op zijn best in een spranke
lende kleurenfilm met elf nieuwe songs.
Toegang 14 jaar.
bouwing van de kerk nooit een einde ko
men. De nieuwbouw zal nooit voltooid
zijn. Immers, in dit aardse leven kunnen
wij over niets een laatste en beslissend
woord spreken. De gemeenschap der kerk
blijft evenals de individuele mens altijd
in ontwikkeling. Wanneer de huidige pro
blemen zullen zijn opgelost, zullen er
weer andere zijn die om vernieuwing vra
gen. Wij kunnen de kerk dan ook beter
vergelijken met een tent van zwervelin
gen dan met een vast huis waarin men
zich blijvend heeft gevestigd. De tent moet
telkens weer worden afgebroken en op
nieuw opgezet, wanneer wij een eind ver
der zijn getrokken. Zij biedt nooit meer
dan een voorlopig onderdak.
(Wordt vervolgd)
kanten van de dingen kennen, als iets
rood-gloeiends ook heet blijkt te zijn; als
iets wat verleidelijk blinkt, pijnlijk snijdt.
Maar de pijnlijke ervaringen zullen het
kind er niet van weerhouden, telkens
nieuwe deuren open te maken letterlijk
en figuurlijk om te onderzoeken wat
daarachter is. Zo groeit het kind naar de
volwassenheid.
En de volwassenen, blijven zij die on-
derzoekingsdrang niet trouw? Hoeveel
ontdekkingsreizen zijn voorafgegaan aan
de folders waarin de reisbureaus de vreem
de werelddelen aantrekkelijk maken? Hoe
groot moet de volharding geweest zijn van
hen die in laboratoria zochten naar de
chemische verbindingen waaraan nu me
nigeen het behoud van zijn leven dankt.
Zo veelvuldig gebruiken wij in ons dage
lijks leven de resultaten van wat anderen
bereikten door zoeken en experimenteren,
dat wij daar nauwelijks meer bij stilstaan.
Slechts in uitzonderlijke gevallen laten wij
het even tot ons doordringen dat de men
selijke geest een machtig instrument is.
Het vliegtuig dat voor een zieke een spe
ciale spoedoperatie mogelijk maakt, zien
wij als een machtige verovering van het
menselijk verstand; de helikopter die men
sen van een zinkend schip redt, is een
weldaad; de penicilline die uw kind door
de crisis heen brengt, is u meer waard
dan tonnen gouds.
Zoals velen vóór ons de in hen levende
drang gevolgd hebben om te ontdekken
wat nog verborgen was, zo zullen ook in
en na onze tijd de mensen verder willen
doordringen in alle nog niet ontsloten ge
bieden, eenvoudig omdat deze drang de
mens ingeschapen is. Geen volwassene
blijft geestelijk op peil als hij niet bereid
is, zijn verworven zekerheden telkens weer
kritisch te bezien. Geen maatschappij kan
eeuwigdurend dezelfde blijven. Want de
menselijke geest is beperkt en is aangewe
zen op voortschrijdende ontdekking. Wij
hebben geen andere keus dan tussen ver
nieuwing en verstarring.
In het leven der kerk is dat precies zo.
Ook dat is een simpel ervaringsfeit: be
weging en onrust waren nooit geheel af
wezig. En laat ons daaraan toevoegen:
die onrust was altijd weer .nodig, omdat
vernieuwing altijd weer nodig was.
Vandaag is het niet anders. Er liggen in
de kerk van gisteren en heden te veel
onopgeloste vragen dan dat wij de rust
van de bewegingloosheid een goed zou
den willen noemen.
Wanneer uw huis verbouwd wordt, zit
u maandenlang in het stof en de rom
mel. Maar u hebt dat ervoor over, want
de verbouwing was nodig.
gr. gek. ham
(geen blik) 98 ct
gr. gebr. ham
gr. leverkaas
gr. pekelvlees
gr. gesn. hausmach. 62 ct
gr. palingworst 79 ct
Div. worst aan ’t stuk
100 gr. 52 ct
Wist U, dat U ook onze goud-
kronen kunt sparen op alle
vers vlees en vleeswaren.
STATIONSSTRAAT 69 - TEL. 01692-2367
RIJEN
De makkelijke schoen met blokhak en brede neus, wij hebben ze voor
U in diverse kleuren en modellen,
Ziet onze etalage. REEDS VANAF f 17,95
Speciale prijs rolschaatsen, merk Esmi, met garantie en verstuurbaar voor f 19,95.
Inleiding
Het behoort tot de tradities in onze Ne
derlandse kerkprovincie dat wij bij het
begin van de vastentijd contact met u zoe
ken door middel van een vastenbrief. Dit
jaar hebben wij gemeend in een aparte
brochure wat uitvoeriger op enkele vra
gen te moeten ingaan.
Wij willen deze uitgave zien tegen de
achtergrond van het feit dat wij leven in
een herdenkingsjaar, dat door Paus Paulus
VI genoemd werd „het jaar van het ge
loof”. De Kerk herdacht 29 juni 1967 de
marteldood van de apostelen Petrus en
Paulus, negentien eeuwen geleden. Deze
twee apostelen, die in Christus’ heilsplan
zo’n bijzondere plaats hebben ingenomen,
werden reeds door de eerste christenge
meenten steeds samen herdacht. En naar
onze mening zeer terecht: Petrus, het fun
dament, de eerste die leiding moest geven
aan de groeiende gemeente; Paulus, die
geroepen door de Heer, zichzelf prijs gaf
om allen voor Christus te winnen. Hun
woorden en werken vormen een getuigenis
die ons nog steeds kan sterken en richten.
Als Christus vraagt wie, volgens de
opvatting der mensen, de Mensenzoon is,
geven de leerlingen verschillende antwoor
den. Dan is het Petrus die de prachtige
verklaring uitspreekt: „Gij zijt de Chris
tus, de Zoon van de levende God”. Om dit
antwoord wordt hij door Jezus zalig ge
prezen. (Matth. 16). En Paulus’ eerste pre
diking na zijn bekering staat opgetekend
in Handelingen 9, 20; sprekend over Jezus
getuigt hij„Deze is de Zoon Gods”.
Misschien vraagt de lezer zich na het
voorafgaande af, waarom deze brochure
niet een titel heeft meegekregen die aan
deze geloofsbelijdenis herinnert.
Waarom bijvoorbeeld niet: De gelovende
Mens?
Wij menen dat in het leven van vele
waarachtig gelovige mensen, door de ver
anderingen die zij op elk terrein, ook in
het kerkelijk leven, ervaren, de verwarring
een zo grote rol speelt, dat wij nu vooral
daaraan onze aandacht wilden geven.
De verwarring blijkt dagelijks uit twee
feiten; ten eerste uit de diepgaande me
ningsverschillen over de geloofsleer en de
geloofspraktijk en ten tweede uit ,een pijn
lijk gevoel van onzekerheid, omdat zo veel
van wat tot voor kort vanzelfsprekend
leek te zijn, is weggevallen.
In deze situatie zijn ook de verwachtin
gen die men heeft van het beleid der bis
schoppen zeer uiteenlopend. Sommigen
eisen dat zij gezagvolle uitspraken zullen
doen om daardoor duidelijkheid te schep
pen en aan de verwarring een einde te
maken. Anderen menen dat dit juist niet
moet gebeuren, omdat daardoor een ont
wikkeling voortijdig zou worden af geremd
en omdat uitspraken die steunen op niet
voldoende uitgerijpte gedachten toch geen
uitwerking zouden hebben. Wij willen er
hier op wijzen dat wij reeds meermalen
gesproken hebben. In 1965 hebben wij uit
drukkelijk gesproken over de boeteviering
en het Sacrament van de Biecht. In dat
zelfde jaar hebben wij verklaard dat het
geloof in de waarachtige tegenwoordig
heid van Christus in de Eucharistie wezen
lijk tot ons christelijk erfgoed behoort.
Wij weten dat er onrust gebracht werd,
doordat sommigen bij hun verklaringen
van geloofs gegevens de onmisbare bezon
nenheid uit het oog verloren. Daarom
hebben wij gesproken over de Godheid
van Jezus Christus, over de maagdelijkheid
van Maria, over het eeuwig leven. Ver
der herinneren wij u aan onze publicaties
over de Oecumenische beweging en over
de zondagsviering.
Toch hebben velen blijkbaar vaker op een
uitspraak gehoopt. Tot hen willen wij zeg
gen: Als wij de laatste jaren minder heb
ben gesproken dan sommigen wensten, is
dat niet omdat wij vreesden tegen een
publieke opinie in te gaan, maar omdat
een vrije en open discussie bij het leven
der kerk behoort. Wij willen u daarom
uitnodigen om met ons mee te denken over
de vraag wat onrust en verwarring voor
de gemeenschap der kerk en voor ieder
van ons kunnen betekenen.