BERKELMANS I LesTricheurs Bij de naderende feesten! Ego te Absolvo. I 1 1 De zoon van de kallef te Sb ME ONZE NATIONALE DRIEKLEUR. TOPSLAGERIJ BEVRIJDINGSFEEST. ft BIOSCOOP RIJEN TEL 303 V' 1 No. 12 DRIE EN DERTIGSTE JAARGANG DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: 1^i •jfc:? Hollands vlag, je bent mijn glorie. r ZATERDAG 19 MAART 1960 1 Weekblad QilzéRijen Toegang: STRIKT 18 jaar. 'l 3 1 90 ct 90 ct 80 ct 65 ct 58 ct 50 ct 75 ct 75 ct f 1,95 f 2,50 f 2,80 f 2,90 f 2,00 f 1,45 f 0,90 Probeer onze rookworst eens wekelijks kersvers. a s. WOENSDAG */2 kg. Braadworst f 1,75 1/2 kg. Gehakt f 1,68 onze vlag om? I J Zaterdag 8, zondag 6.15 en 8.30 uur zondaars in spijkerbroek De film die Frankrijk schokte en zelfs Parijs verbaasdeDe meest opzien barende film der laatste jaren. Een film over de harde werkelijkheid en het cynisme van een deel der hedendaagse jeugd. j van En- van Og, 5. moet vrij kunnen wapperen. Hoeveel vlag gen worden om een ballustrade of balcon gedrapeerd? Een vlag is geen reclamemid- del. Maar desondanks kunt U op het wit van de vlag lezen, dat de nieuwe haring is uitgekomen, dat een of andere verfris sende drank zo lekker is, dat souvenirs worden verkocht, dat „ansichtkaarten” te koop zijnga zo maar door. Gelukkig treedt de overheid tegen dit laatste vergrijp ten aanzien van onze vlag meer en meer op en is de driekleur-met-opschrift vrijwel overal verdreven van de patattesfrites-kra- men, souvenirs-winkels en andere, op het langs komende publiek gerichte zakenpan den. Vele vrouwen en mannen zullen dezer dagen weer de uitdrukking gebruiken „het wordt Pasen en moeten weer te biechten”. Bij vele kathólieken heerst nog altijd de mening dat men zijn fouten en zonden moet opsparen tot Kerstmis of Pasen en dan met alles tegelijk naar de biechtstoel gaan. De tijd hiervoor nadert dus weer en talrijke Priesters moeten urenlang in de biechtstoel gaan zitten om onze duizende „opgespaar de” fouten en zonden te aanhoren en het „Ego te absolvo” uit te spreken. Toen de Protestanten in de Middeleeu wen vele gewoonten en gebruiken van de Katholieke Kerk hebben afgeschaft, zoals het celibaat van Priesters, het dagelijks mislezen, enkele sacramenten en onder meer ook de Biecht, kunnen we veilig vaststel len dat grondmotieven hiervoor te zoeken zijn in het dom en dwaas gebruik hier van. Door geen enkele geschiedschrijver, van welke richting ook, kan ontkend wor den dat helaas vele christenen er maar met de pet naar gooiden. Zo ook de Biecht. R.B.F. Gedurende het afgelopen weekeinde or ganiseerde de Rijense Biljart Federatie in Café Nijssen de. wedstrijden om het pers, kampioenschap van de 3e laagste groep. Na uitermate spannende strijd wist M. Ber- kelmans de titel vor zich op te eisen. Hij wist maandagavond, in zijn slotpartij te gen A. v. Engelen, het kampioenschap vei lig te stellen. De verdere uitslag was: 2. A. gelen, 3. Jac. Snijders, 4. P. A. van 't Hof, 6. Theo v. d. Boer, 7. J. Dekkers en 8. J. Leenaarts. De nieuwe kampioen werd gehuldigd door voorzitter Houwen, waarna ook de voorzitter van Vriendenkring, de heer A. Seelen, de kampioen toesprak. Men was vol lof over de organisatie. Woensdag 8 uur Een 1001-nacht avontuur vol machtige opwinding en wilde romantiek. Exotische Oosterse schoonheid vol pracht en praal. Toegang 14 jaar. Verwacht: „de kat.” Eerbied voor het dundoek moet meer dan een beleefdheid zijn. „Hollands vlag, je bent mijn glorie, Hollands vlag, je bent mijn lust. Ik roep van louter vreugd: Victorie! Als ik je zie aan vreemde kust.” Misschien, dat velen van LI. lezers, deze vier regels van het zo overbekende vader landse lied wel wat hoog van toon, wat gezwollen van inhoud zullen vinden. De Nederlander van vandaag is te nuchter om woorden, zoals hierboven aangehaald, vol geestdrift te uiten; ook al voelt hij zich toch wel Nederlander in de goede zin van het woord, Hoewel, degenen onder U, die het werkelijk hebben beleefd: Het zien van de driekleur aan vreemde kust...? Zij zul len inderdaad toegeven: „Ja, dan gaat er toch wel wat door je heen...” Hoe is onze houding tegenover vlag? Hoe gaan we met onze Hoe behandelen we onze vlag? „Hollands vlag, je bent mijn glorie... Moet er nu een vraagteken worden gezet? De manier, waarop sommige landgenoten de driekleur behandelen, rechtvaardigt dit vraagteken maar al te zeer. 150 gram gel. lever 150 gram heerlijke rauwe ham 150 gram gek. ham 150 gram berliner 150 gram ontbijtspek 150 gram preskop 200 gram boterhamworst, geen blik, maar wekelijks kersvers voor slechts 55 ct. 250 gram gek. varkensworst 250 gram Smeerworst 1/2 kg. hamlappen nog steeds Kalfsgehakt en poulet Kalfslappen vanaf Varkensfricandeau mager Coteletten vanaf Vers mager spek Vers of gerookt vet spek klinkt als een klok en nog nooit zo'n groot feest in Rijen is geweest. Het contact met de autoriteiten is reeds gelegd, met het onderwijzend personeel heeft a.s. dinsdag plaats en daarna zullen wij ook zo spoedig mogelijk contact opne men met de verenigingen en de buurten om ons te komen helpen met de verwe zenlijking van ons bevrijdingsfeest. Bereidt U dus voor, om straks tijdig klaar te zijn. Leve de Koningin! Leve de Bevrijding! DE ORANJE STICHTING. Slordigheden. „Is er dan reden om di.t zo nadrukkelijk te stellen?” zult U zich af vragen. „Wappe ren niet trots van vele g evels de vlaggen, tijdens nationale feestdacfen. Worden niet hoog de vlaggen gedrag en bij optochten? Natuurlijk, gelukkig steKen meer mensen de vlag uit, wanneer diit nodig is, maar toch.Om maar eens te noemen: Een vlag mag niet in het duister hangen. Hoeveel meters dundoek moeten echter in de bui tenlucht overnachten? Le t U maar eens op, s morgens na Koningin nedag. Een vlag Nederland juicht weer, waarom, omdat wij reeds 15 jaar vrij hebben kunnen ade men, spreken en belastingen hebben mogen betalen, ja, zeg dat wel zult U denken, dat laatste is ook niet alles, maar denkt U dan nog eens 15 jaar of nog wat lan ger terug, dan moet U toch zeggen, ja toen of nu, dat verschil is toch ontzettend groot, zoeits hopen wij nooit meer mee te maken, daarom ook hebben wij alle redenen, om blij, vrolijk en dankbaar te zijn, dat wij na 15 jaar bevrijding nog vrij zijn en geen oorlog meer gekend hebben. Wij gaan dit feit, dat het 15 jaar ge leden is dat wij bevrijd zijn, feestelijk vie ren, de Oranje Stichting is reeds met de voorbereidingen begonnen en hoopt met een goed geslaagd programma voor de dag te komen, maar dat kan niet zonder me dewerking van de autoriteiten, onderwij zend personeel, verenigingen en buurten, daarom ook doen wij nu reeds een zeer dringend beroep op Hallen om met ons mee te bouwen aan een feestprogramma, dat Symbool. De nationale kleuren vormen voor ieder volk een symbool. Het symbool van vrij heid, van eendracht, van nationale trots... noem maar op. In de Ver. Staten van Ame rika bijv, geldt dit zeer sterk. Bij plech tige bijeenkomsten, demonstraties of mani festaties, overal zijn de „Stars and Stripes” de sterren en de strepen, verenigd in de vlag, het teken, waaronder men zich dan schaart. Meer dan de persoon van de presi dent, is de vlag het symbool van eenheid, vrijheid en democratie. De vlag wordt daar dan ook met bijzondere toewijding behan deld; nimmer wordt de vlag verwaarloosd, nimmer misbruikt. Het wapperende doek is niet zo maar een lap stof, op aardige wijze voorzien van harmonische kleuren, neen, het is de vlag „for ever”. Hoe hoog staat de vlag bij ons in Ne derland aangeschreven? Is het rood-wit- blauw bij ons ook het symbool van vrijheid en recht, van democratie en nationale een dracht, van onafhankelijkheid...? Scharen we ons onder de driekleur in tijden van geluk en rampspoed? „Och,” zult U zeggen, „die vlag, ja, die hoort er wel bij, het rood-wit-blauw, het is wel mooi... maar één kleur staat, ook als symbool, hoger aangeschreven: het Oranje.” Inderdaad, Oranje en Nederland, wat was en is nauwer verbonden? Door de eeuwen heen en nu nog? Was Oranje niet altijd de waarborg voor vrijheid, recht en onafhankelijkheid? Ja van heel ons zijn als natie? Is het misschien hierom, dat de drie kleur bij ons niet zo „hoog in de mast’ prijkt? Mogelijk, maar dat wil nog niet zeggen, dat we onverschillig kunnen zijn tegenover de drie kleuren. Want Oranje en Rood-wit-blauw, ze behoren toch bij elkaar? Men kan nu eenmaal niet de ene kleur eerbiedigen en de andere kleuren ver onachtzamen. Ook de n.ationale driekleur is een symbool. Hoe hoort het eigenlijk? We moeten het nu ook weer niet te somber zien. Meestal is het onkunde en geen slechte bedoeling, welke aanleiding tot misbruik geeft of belediging van de bij iedere rechtgeaarde Nederlander toch zeer geliefde driekleur. Daarom enige richt lijnen. We weten al: De vlag mag niet in het donker hangen, uitzondering: tenzij door schijnwerpers verlicht nog al logisch zult U zeggen, want dan is er van donker geen sprake. Ook moet elk Nederlands vaartuig, zelfs in de dikdonkerste nacht, de driekleur blijven voeren. Elk schip moet nu eenmaal „kleur bekennen Nooit mag een vlag door middel van een opschrift een „reclamelading” dekken. De vlag mag nimmer verfrommeld worden, al is het op een nog zo artistieke wijze, dus weg van balcons en omheiningen. Het dundoek moet natuurlijk schoon en heel zijn. In ons weer en windklimaat soms een probleem. In een bijeenkomst staat de vlag op het podium rechts van de spreker en hangt in de zaal rechts van het publiek. Ter gelegenheid van een feestdag, die ons Vorstenhuis betreft, kan een oranje wimpel, aan het Rood-wit-blauw worden toegevoegd. Dit zijn de voornaamste richtlijnen zo ongeveerO ja, nog iets: Officieel vroeger was daar namelijk verschil van mening over zijn de kleuren van de Nederlandse vlag: rood wit en blauw. Het Orange-blanche-bleu is in de veertiger ja ren door de regering als nationale drie kleur afgewezen. Laten we afspreken, dat we bij komende gelegenheden deze voorschriften, uit eer bied en achting voor onze fraaie, door en door Nederlandse vlag zullen navolgen. Accoord Voor Katholieken betekenden zonden geen „ramp”. Je biechtte even en alles was dan weer O.K. Helaas noemen velen zich vandaag de dag ook nog Katholiek, die er zo’n men taliteit op na houden. Het is niet hun Liefde voor Christus en zijn Kerk, die hen tot de Sacramenten noopt, maar de angst en dé gewoonte en het menselijk opzicht. Dit juiste Godsdienstbeleving is aan het ver dwijnen. Kinderen van zulke ouders zijn nu reeds radicaler en doen eenvoudig niets meer. In vele steden en dorpen van ons goede Brabant „houdt” men eenvoudigweg zijn Pasen niet meer. In Breda zo ongeveer 30 procent, in Tilburg minstens zoveel. In grote noordelijke steden loopt dit op tot 40 procent en soms nog hoger. In onze verzwakt-geestelijke wereld wil men nu eenmaal niet gemakkelijk knielen en erkennen. We weten het beter, en we hebben het „niet” gedaan. Maar als er één logisch en psychologisch cadeautje is wat Jesus ons nagelaten heeft, dan is het t Sa crament van de Biecht. De fijne mensen kenner Jesus wist dat ons leven vol moei lijkheden is, vol fouten en vol dwaashe den. Maar Hij wist ook dat we vaak enor me verlangens hebben om het op te lossen. We willen bevrijd worden van onze zon- denlast. En juist daarom stelde Hij de Biecht in. Hij was daarin radicaal, zoals Hij dat in alles was. Dus niet een hopen op vergiffenis, een vertrouwen dat het mis schien wel in orde zal zijn, neen radicaal- kwijtschelding-volkomen vernietiging van de zonden, alsof we er geen gedaan hadden. Alleen één voorwaarde stelde Hij. Berouw! Maar dit berouw kan men niet halen bij een drogist met Pasen. En dat is het juist wat bij sommige „Paasklanten de indruk wekt. Biechten moet men doen uit de over tuiging dat men schuld heeft, fout is ge weest, en dit alles weer goed moet maken. We zondigen vaak, en daarom moet men vaak biechten, en na een zonde onmiddel lijk biechten. De Biechtstoel mag nooit een spaarbank worden waar men af en toe „wat” brengt. Natuurlijk is de gang naar een Biechtstoel heus niet eenvoudig, maar als men durft zondigen, moeten we ook durven biechten. Als het voor velen sinds lange tijd weer eens de gelegenheid is om te biechten doe het dan goed. De Biecht is de heerlijke oplosser van ons gescheiden zijn van God. Het is het weer bij elkaar komen zoals een lange scheiding van een huwelijksleven. Het is de geestelijke opfris sing, het vrij voelen van een muf leven. Het is de moeite waard om te biechten. De Priester heeft niets anders te doen en doet ook niets anders dan in de naam van de goede Jesus te zeggen: Ga maar, uw zon den zijn u vergevenheeft niemand u veroordeeld? Ik zal het ok niet doen Vader vergeef het hun want zij weten niet wat ze doenvier feest met Pasen want mijn zoon die verloren was is terugge keerdBiechten is mooi en de moeite waard om het te proberen. Aalmoezenier TH. FRITSCHY.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1960 | | pagina 1