BERKELMANS Sayonara BIOSCOOP RIJEN TEL 303 TOPSLAGERIJ De jonge Desperado’s (zaterdag Eerbied in de kerk* Verheijden Westenburg Zondag van de H. Familie. DRIE EN DERTIGSTE JAARGANG 9 JANUARI 1960 - No. 2 RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN ZILVEREN MEDAILLE. de H. Weekblad Qilze-Kijen TOP-kwaliteit ’n feit. Verzekeringen - Hypotheken Financieringen van auto’s, motorrijwielen en bromfietsen. Assurantiekantoor Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692) aller deelname. deze avonden 150 gram gek. ham 150 gram boerenmetworst 150 gram varkensrollade 150 gram haagse 150 gram gek. rolspek 250 gram Smeerleverworst 250 gram gek. varkensworst 500 gram bloedworst 80 ct 75 ct 75 ct 40 ct 40 ct 75 ct 75 ct 75 ct a.s. worst voor f 1,75. techniek, vervreemd van een al en allesliefhebbende Vader. (Vaarwel) Marlon Brando en Müko Taka Een film van zeldzame bekoringde schoonheid van Japan als achtergrond voor een meeslepende romance. Toegang 14 jaar. f 2,90 f 2,20 f 2,00 f 1,50 Woensdag 8 uur Kinderen van bandieten, die hun vaders in woestheid overtroffen. Toegang 14 jaar. BISSCHOPPELIJKE NODEN. Na de inzameling voor 't noodfonds telt de collectant de opbrengst. De Pastoor telt ’t bedrag wat teleurge steld na. De Bisschop telt nog 'ns, genoeg be drogen in Zijn verwachtingen, want Hij móét kerken laten bouwen. (’n Kerk kost 6.000.000 dubbeltjes). O. L. Heer telt niet. Hij wéégt, Hij weegtde goede bedoeling. Behoort U óók al tot de goedwillenden, die 's zondags 'n dubbeltje .schenken’ aan ’t noodfonds? Proficiat dan! Gods zegen zal niet ont breken. van oordeel, dat dit zeer wel 8.30 uur Zaterdag 8, zondag 6.15 en van vandaag dat ons meer de gedachten het gezin? Is deze zondag, die in de de Kerk heet „Zondag op zondag te dialogeren. In de kindermis geschiedt dit wel en zeggen met succes. Misschien gelijk zijn om bijv, met nog H.H. Missen ditzelfde te d< overige bezwaren betreft, die Zou aan deze suggesties den voldaan, dan zijn wij dat niemand met tegenzin parochiekerk zou Varkensfricandeau Ribcoteletten Halscoteletten Vers mager spek Gesmolten rund- of varkensvet 30 ct. per pakje. en andere wor er zeker van, naar de eigen behoeven te gaan onder het motief: „Ik kan daar niet met aan dacht mishoren”. Dinsdagavond 29 dec., is aan mej. M. Theeuwes uit Rijen en mej. A. Hoevenaars uit Gilze, de zilveren medaille van het Na tionaal Katholiek Thuisfront uitgereikt. De plechtigheid vond plaats in het onlangs ge opende Kath. Militaire Tehuis in Rijen. Aanwezig waren de directeur van het Nat. Kath. Thuisfront, aalmoezenier Fritschy, burgemeester van Mierlo en het comité van de vier kerkdorpen. De dames Theeuwes en Hoevenaars verworven de medaille van wege hun verdiensten en activiteiten, ont plooid bij de totstandkoming en inrichting van het Mil. Tehuis. Na een welkomstwoord door de mode rator, aalmoezenier Th. Fritschy, voerde de Dir. van het Nat. Kath. Thuisfront het woord, die de verdiensten van de beide dames hoog roemde. Ook burgemeester van Mierlo voerde het woord en toonde zich trots op de dames uit zijn gemeente. Tot slot werd bij de dames de medaille op de borst gespeld door de Dir. van het Nat. Kath. Thuisfront. Het verdere gedeel te van de avond bracht men in gezelligheid door. (Ingezonden) Men hoort nogal eens en vooral de laatste tijd, nu een deel van de bevolking van Rijen op zondag in het Katholiek Militaire Tehuis de H. Mis bijwoont, ver zuchtingen slaken als: „Ik kan in de paro chiekerk niet met aandacht mishoren”, en „het is er zo rommelig”, of „waarom staan er achter in de kerk zo veel mensen, als er nog zoveel plaatsen zijn”, of nog erger, „het is een schande, zoals vele personen zich achter in de kerk gedragen, vooral zij, die soms nog binnen, maar vaak buiten de deuren staan”. Zijn deze klachten gegrond, ja op nee? Wij menen, dat het hier is, zoals met vele dingen in het leven. De waarheid ligt enigszins in het midden. Toegegeven moet worden, dat het bij wonen van de H. Mis in het Katholiek Militaire Tehuis waarschijnlijk voordelen biedt voor hen, die z.g. snel verstrooid zijn, omdat de kapel intiemer is, omdat de H. Mis gedialogeerd is, omdat wij practisch de gehele H. Mis kunnen blijven zitten, om dat er ontegenzeggelijk veel aandacht is bij het mishoren, enz. Dit alles neemt echter niet weg, dat iemand, die op een juiste manier de H. Mis wil bijwonen in de parochiekerk, die ge makkelijk kan, als hij of zij zich tenminste de moeite wil getroosten om aandachtig te zijn en te blijven. Het is begrijpelijk, dat het nogal wat moeilijkheden biedt om alle H.H. Missen parochiekerken kunnen ons VEERTIG JAAR DIRIGENT. De heer A. D. van Dongen zal aan staande zondag in de bloementjes worden gezet. Hij herdenkt dan namelijk het feit, dat hij 50 jaar lid is van het parochieel kerkkoor, waarvan niet minder dan 40 jaar dirigent. Dat de feestelijkheden pas nu gevierd worden en net rond de ge bruikelijke St. Ceciliadag op 22 november, vindt zijn oorzaak in de ziekte die de 69- jarige heer van Dongen rond die datum trof. Het feest zal er echter niet te minder om zijn. De jubilaris heeft zich de afgelopen halve eeuw zeer verdienstelijk gemaakt voor het kerkkoor. Met zijn aanstotelijke ijver, buitengewone muziekaliteit en kennis van de Gregoriaanse als wel de profane kerkmuziek, was hij een steunpilaar voor het koor. Hij bracht het koor ook buiten Rijen, o.a. op de zangersdagen, bekendheid. Grote verdiensten verwierf hij zich ook bij de opleiding van nieuwe zangers. Een uit het koor samengestelde feestcommissie zal hem hiervoor hartelijk huldigen. Het offi ciële programma vermeldt om kwart voor tien ’n plechtige H. Mis van dankbaarheid. Uitgevoerd zal worden de vierstemmige Mis van Jan Nieland, na de Mis het acht stemmige Te Deum van C. Cuypers. Om streeks elf uur volgt de huldiging voor ge nodigden in zaal v. d. Horst. Van een tot twee uur volgt een receptie voor alle be langstellenden. Daar de geziene jubilaris tevens voorzitter van Euterpe” is, lid van de „Commissie van Negen”, lid „Oranje Stichting” en ere-lid van de Ned. Bond van Lcderhandelarcn zal het hem aan be langstelling niet ontbreken. 'k Voel me als een vorst met TOP-slagers rookworst. Woensdag '/z kg. gehakt of verse Bestaat er in de wereld eigenlijk wel een vraagstuk, benauw als christenen, dan over bewoordingen van van de H. Familie", niet een van de meest actuele bezinningsdagen van heden? Ook voor de katholiek? En nu bedoel ik niet al die ingewikkelde en soms kunstmatige vragen over de ver houding van ouders en kinderen, over de kleuterzorg, de prenatale zorg en de be zorgdheid over moeilijk opvoedbare kin deren. Ik bedoel ook niet al die diepzinnige, noch minder die oppervlakkige beschou wingen over het vraagstuk der nozems. Mij gaat het op deze dag om één kern vraag, waarvoor de wereld gesteld is: het bestaansrecht van het gezin. Onze Westerse beschaving, die nog altijd meent het toppunt van doelmatig denken te bezitten en daardoor ver uit te steken boven Aziatische, Afrikaanse, Indiaanse en Oost-Europese culturen, heeft zich in be nauwenis afgevraagd hoe de wereld van tegenwoordig met zijn sterke bevolkings aanwas, over enige tientallen jaren de mens nog te eten kan geven. Zij, die de krach ten der natuur niet beheersen, zij die nog veel minder de vrijheid van de miljoenen mensen in handen hebben, willen ons nu doen geloven, dat er te veel mensen op de wereld komen. En zij leggen de huidige medemensen als plicht op de bijl aan de wortel van het gezin te leggen. De mens moet gedeeltelijk worden uitgeroeid. Het geboren-worden, deze opperste gave van God, moet worden geregeld naar wetten van doelmatigheid en berekeningen van electronische machines. Kortom: Gods voorzienigheid moet wij ken voor de conclusies, die een paar ge leerden zullen voorleggen aan de staatslie den, zonder God, zonder zedenleer, zonder godsdienst of Kerk. In plaats van God, willen een paar des kundigen, wier geleerdheid een belachelijk kleine afspiegeling van Gods Wijsheid vormt, het bestuur van de wereld in handen nemen. En om dwang bij te zetten aan hun plan nen, zullen aan onderontwikkelde gebieden zo is aan het Amerikaanse parlement voorgesteld finantiële bijdragen worden gekoppeld aan eisen van geboortebeper king. De zwarten en gekleurden, die wij meenden van het heidendom naar het licht der christelijke beschaving te kunnen bren gen, zullen van deze technische mensen deze nieuwe vorm van heidendom opgelegd krijgen. Zie hier de angst voor ons katho lieken in een wereld geleid door de weten schap en wetende JONGEREN VAN GILZE. Reeds nu maken wij er u op attent, dat de Kath. Actie Jongeren Gilze een jon gerenweek organiseert voor meisjes en jon gemannen van 19 tot ongeveer 30 jaar van maandag 1 februari tot en met zater dag 6 februari. In deze week zullen prominente sprekers als pater P. Wesselings, mej. R. de Kort, Drs. C. Cosijn, dokter Roks en Hans Velu u helpen u een weekje te bezinnen om te komen tot.een lijn in uw leven. Zij zullen spreken over: Levensdiepte Levenstaak Levensvreugde Levensliefde en Levensstijl. Wij zullen gezamenlijk sluiten met een plechtige Avondmis en een ontspannings avond, vermoedelijk met een prachtige film. Wij vertrouwen op uw Zorgt nu reeds, dat gij aan deel kunt nemen. De besturen van de verenigingen ver zoeken wij geen vergaderingen of bijeen komsten te beleggen voor de jeugd in deze week. De leerlingen van avondcursussen ver zoeken wij om tijdig vrij te vragen voor het bijwonen van de avonden. Bestuur K.A. Jongeren Gilze. wij zouden durven zou het mo- een of twee loen. Wat de aan het begin genoemd zijn, kunnen wij helaas alleen maar zeggen, dat het de volle waarheid is, uiteraard hen, die ook achter in de kerk de H. Mis met aandacht volgen, niet te na gesproken. Spreekt U eens met de Heren Collec tanten. Zij zullen U eensgezind bevestigen, dat het vaak zelfs een janboel is, dat vele personen beter uit de H. Mis hadden kun nen weg blijven, niet alleen omdat ze deze niet met aandacht bijwonen, maar omdat ze daarbij vaak ook een ontstellende erger nis geven aan anderen. Foto’s kijken, klet sen van het begin tot het eind, lachen, moppen vertellen, enz. Is hier nu werkelijk niets aan te doen? Kan met een beetje goede wil van de zijde van de geestelijke overheid, het kerk bestuur en de parochianen zelf, niet een groot deel van deze problemen worden opgelost. Wij zijn mogelijk is. Tal van op dit punt tot voorbeeld strekken. Wij willen ten deze enige suggesties doen, welke naar onze mening vele punten zullen oplossen, mits van het begin af daad werkelijk en flink doorgezet. Zodra de H. Mis begonnen is, vervalt het recht van een ieder op zijn vaste plaats in de kerk, zo deze plaats op dat moment niet bezet is. Het bevordert ongetwijfeld het op tijd in de kerk komen. Onmiddellijk na het begin van de H. Mis zorgt de Suisse (Het moet ons van het hart, dat het wel wat erg veel van het goede is, wanneer in een parochie, waar op zondag 5 H.H. Missen worden gelezen, de functies van koster, ophaler plaatsengeld en suisse in één persoon zijn verenigd. Maar ja, het is goedkoop!), dat alle personen, die nog achter in de kerk staan een plaats moeten zoeken. De suisse helpt hen daarbij. Op deze manier behoeft niemand te blijven staan, uitgezonderd misschien in de kin dermis, maar die is dan ook niet voor de ouderen bestemd. Wanneer de H. Mis afgelopen is, wach ten alle parochianen tot de priester met de misdienaars de sacristie weer betreden heeft, voordat zij de kerk verlaten. Dit is niet meer dan de verschuldigde eerbied tegenover God en zijn bedienaar, de priester. Thans is het zo, dat de meeste personen al weg zijn met of voor het geven van de zegen door de priester, of voordat in stille H.H. Missen het gebed na de H. Mis is gebeden. Uit gewoonte gaan de meeste parochia nen na het evangelie zitten. Accoord. Maar waarom kunnen wij dan bij de Sanctus niet wederom gaan knielen. Nu is het vaak zo, dat wij met knielen beginnen, zodra de Consecratie, het heiligste deel van de H. Mis, begint, terwijl een groot deel nog met knielen moet beginnen tijdens de Conse cratie. Het naderen ter H. Tafel is verder ook vaak een wedloop. Waarom kan dit niet, zoals in de kindermis, bank voor bank geschieden? De ene week te beginnen voor in de kerk, de week daarop achter in de kerk. De ouders moeten trachten hun kinderen zoveel mogelijk naar de kindermis te zen den, deze is special voor hen bedoeld. De overige parochianen dienen zoveel moge lijk naar andere H.H. Missen te gaan. Het is echter uitgesloten, dat iedereen 's zondags de kinderen naar de kindermis kan zenden. Hiervoor kunnen uiteraard diverse redenen zijn. Wij zullen dus wel met het probleem blijven zitten, dat ook de overige H.H. Missen door kinderen wor den bezocht. Laat de ouders dan deze kin deren niet bij zich in de banken houden, maar hen naar de kinderbanken voor in de kerk sturen. Ten dele gebeurt dit wel. Het ergste is echter, dat deze kinderen vrijwel steeds zonder toezicht zitten met alle gevolgen van dien. Waar er in onze parochie toch wel een 25-tal onderwijzers en onderwijzeressen is en deze toch beslist niet allemaal in de kin dermis behoeven te zijn, moet het mogelijk zijn, dat bij toerbeurt een onderwijzer of onderwijzeres toezicht houdt op de kin deren, die door omstandigheden niet naar de kindermis konden gaan. Dit zou de orde beslist ten goede komen. Wij hebben hier slechts enkele punten genoemd, die o.i. stuk voor stuk kunnen bijdragen om de H. Mis op zondag met aandacht bij te wonen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1960 | | pagina 1