BERKELMANS
Sayonara
BIOSCOOP RIJEN TEL 303
TOPSLAGERIJ
De jonge Desperado’s
(zaterdag
Eerbied in de kerk*
Verheijden Westenburg
Zondag van de
H. Familie.
DRIE EN DERTIGSTE JAARGANG
9 JANUARI 1960 -
No. 2
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
ZILVEREN MEDAILLE.
de H.
Weekblad Qilze-Kijen
TOP-kwaliteit ’n feit.
Verzekeringen - Hypotheken
Financieringen van auto’s,
motorrijwielen en bromfietsen.
Assurantiekantoor
Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692)
aller deelname.
deze avonden
150 gram gek. ham
150 gram boerenmetworst
150 gram varkensrollade
150 gram haagse
150 gram gek. rolspek
250 gram Smeerleverworst
250 gram gek. varkensworst
500 gram bloedworst
80 ct
75 ct
75 ct
40 ct
40 ct
75 ct
75 ct
75 ct
a.s.
worst voor f 1,75.
techniek, vervreemd van een al
en allesliefhebbende Vader.
(Vaarwel)
Marlon Brando en Müko Taka
Een film van zeldzame bekoringde
schoonheid van Japan als achtergrond
voor een meeslepende romance.
Toegang 14 jaar.
f 2,90
f 2,20
f 2,00
f 1,50
Woensdag 8 uur
Kinderen van bandieten, die hun vaders
in woestheid overtroffen.
Toegang 14 jaar.
BISSCHOPPELIJKE NODEN.
Na de inzameling voor 't noodfonds telt
de collectant de opbrengst.
De Pastoor telt ’t bedrag wat teleurge
steld na.
De Bisschop telt nog 'ns, genoeg be
drogen in Zijn verwachtingen, want Hij
móét kerken laten bouwen.
(’n Kerk kost 6.000.000 dubbeltjes).
O. L. Heer telt niet. Hij wéégt, Hij
weegtde goede bedoeling.
Behoort U óók al tot de goedwillenden,
die 's zondags 'n dubbeltje .schenken’ aan
’t noodfonds?
Proficiat dan! Gods zegen zal niet ont
breken.
van oordeel, dat dit zeer wel
8.30 uur
Zaterdag 8, zondag 6.15 en
van vandaag
dat ons meer
de gedachten
het gezin? Is deze zondag, die in de
de Kerk heet „Zondag
op zondag te dialogeren. In de kindermis
geschiedt dit wel en
zeggen met succes. Misschien
gelijk zijn om bijv, met nog
H.H. Missen ditzelfde te d<
overige bezwaren betreft, die
Zou aan deze suggesties
den voldaan, dan zijn wij
dat niemand met tegenzin
parochiekerk zou
Varkensfricandeau
Ribcoteletten
Halscoteletten
Vers mager spek
Gesmolten rund- of varkensvet
30 ct. per pakje.
en andere wor
er zeker van,
naar de eigen
behoeven te gaan onder
het motief: „Ik kan daar niet met aan
dacht mishoren”.
Dinsdagavond 29 dec., is aan mej. M.
Theeuwes uit Rijen en mej. A. Hoevenaars
uit Gilze, de zilveren medaille van het Na
tionaal Katholiek Thuisfront uitgereikt. De
plechtigheid vond plaats in het onlangs ge
opende Kath. Militaire Tehuis in Rijen.
Aanwezig waren de directeur van het Nat.
Kath. Thuisfront, aalmoezenier Fritschy,
burgemeester van Mierlo en het comité van
de vier kerkdorpen. De dames Theeuwes
en Hoevenaars verworven de medaille van
wege hun verdiensten en activiteiten, ont
plooid bij de totstandkoming en inrichting
van het Mil. Tehuis.
Na een welkomstwoord door de mode
rator, aalmoezenier Th. Fritschy, voerde
de Dir. van het Nat. Kath. Thuisfront het
woord, die de verdiensten van de beide
dames hoog roemde. Ook burgemeester
van Mierlo voerde het woord en toonde
zich trots op de dames uit zijn gemeente.
Tot slot werd bij de dames de medaille
op de borst gespeld door de Dir. van het
Nat. Kath. Thuisfront. Het verdere gedeel
te van de avond bracht men in gezelligheid
door.
(Ingezonden)
Men hoort nogal eens en vooral de
laatste tijd, nu een deel van de bevolking
van Rijen op zondag in het Katholiek
Militaire Tehuis de H. Mis bijwoont, ver
zuchtingen slaken als: „Ik kan in de paro
chiekerk niet met aandacht mishoren”, en
„het is er zo rommelig”, of „waarom staan
er achter in de kerk zo veel mensen, als er
nog zoveel plaatsen zijn”, of nog erger,
„het is een schande, zoals vele personen
zich achter in de kerk gedragen, vooral zij,
die soms nog binnen, maar vaak buiten de
deuren staan”.
Zijn deze klachten gegrond, ja op nee?
Wij menen, dat het hier is, zoals met
vele dingen in het leven. De waarheid ligt
enigszins in het midden.
Toegegeven moet worden, dat het bij
wonen van de H. Mis in het Katholiek
Militaire Tehuis waarschijnlijk voordelen
biedt voor hen, die z.g. snel verstrooid zijn,
omdat de kapel intiemer is, omdat de H.
Mis gedialogeerd is, omdat wij practisch de
gehele H. Mis kunnen blijven zitten, om
dat er ontegenzeggelijk veel aandacht is
bij het mishoren, enz.
Dit alles neemt echter niet weg, dat
iemand, die op een juiste manier de H. Mis
wil bijwonen in de parochiekerk, die ge
makkelijk kan, als hij of zij zich tenminste
de moeite wil getroosten om aandachtig te
zijn en te blijven.
Het is begrijpelijk, dat het nogal wat
moeilijkheden biedt om alle H.H. Missen
parochiekerken kunnen ons
VEERTIG JAAR DIRIGENT.
De heer A. D. van Dongen zal aan
staande zondag in de bloementjes worden
gezet. Hij herdenkt dan namelijk het feit,
dat hij 50 jaar lid is van het parochieel
kerkkoor, waarvan niet minder dan 40
jaar dirigent. Dat de feestelijkheden pas
nu gevierd worden en net rond de ge
bruikelijke St. Ceciliadag op 22 november,
vindt zijn oorzaak in de ziekte die de 69-
jarige heer van Dongen rond die datum
trof. Het feest zal er echter niet te minder
om zijn. De jubilaris heeft zich de afgelopen
halve eeuw zeer verdienstelijk gemaakt
voor het kerkkoor. Met zijn aanstotelijke
ijver, buitengewone muziekaliteit en kennis
van de Gregoriaanse als wel de profane
kerkmuziek, was hij een steunpilaar voor
het koor. Hij bracht het koor ook buiten
Rijen, o.a. op de zangersdagen, bekendheid.
Grote verdiensten verwierf hij zich ook bij
de opleiding van nieuwe zangers. Een uit
het koor samengestelde feestcommissie zal
hem hiervoor hartelijk huldigen. Het offi
ciële programma vermeldt om kwart voor
tien ’n plechtige H. Mis van dankbaarheid.
Uitgevoerd zal worden de vierstemmige
Mis van Jan Nieland, na de Mis het acht
stemmige Te Deum van C. Cuypers. Om
streeks elf uur volgt de huldiging voor ge
nodigden in zaal v. d. Horst. Van een tot
twee uur volgt een receptie voor alle be
langstellenden. Daar de geziene jubilaris
tevens voorzitter van Euterpe” is, lid van
de „Commissie van Negen”, lid „Oranje
Stichting” en ere-lid van de Ned. Bond
van Lcderhandelarcn zal het hem aan be
langstelling niet ontbreken.
'k Voel me als een vorst
met TOP-slagers rookworst.
Woensdag '/z kg. gehakt of verse
Bestaat er in de wereld
eigenlijk wel een vraagstuk,
benauw als christenen, dan
over
bewoordingen van
van de H. Familie", niet een van de meest
actuele bezinningsdagen van heden? Ook
voor de katholiek?
En nu bedoel ik niet al die ingewikkelde
en soms kunstmatige vragen over de ver
houding van ouders en kinderen, over de
kleuterzorg, de prenatale zorg en de be
zorgdheid over moeilijk opvoedbare kin
deren. Ik bedoel ook niet al die diepzinnige,
noch minder die oppervlakkige beschou
wingen over het vraagstuk der nozems.
Mij gaat het op deze dag om één kern
vraag, waarvoor de wereld gesteld is: het
bestaansrecht van het gezin.
Onze Westerse beschaving, die nog altijd
meent het toppunt van doelmatig denken
te bezitten en daardoor ver uit te steken
boven Aziatische, Afrikaanse, Indiaanse en
Oost-Europese culturen, heeft zich in be
nauwenis afgevraagd hoe de wereld van
tegenwoordig met zijn sterke bevolkings
aanwas, over enige tientallen jaren de mens
nog te eten kan geven. Zij, die de krach
ten der natuur niet beheersen, zij die nog
veel minder de vrijheid van de miljoenen
mensen in handen hebben, willen ons nu
doen geloven, dat er te veel mensen op
de wereld komen. En zij leggen de huidige
medemensen als plicht op de bijl aan de
wortel van het gezin te leggen. De mens
moet gedeeltelijk worden uitgeroeid. Het
geboren-worden, deze opperste gave van
God, moet worden geregeld naar wetten
van doelmatigheid en berekeningen van
electronische machines.
Kortom: Gods voorzienigheid moet wij
ken voor de conclusies, die een paar ge
leerden zullen voorleggen aan de staatslie
den, zonder God, zonder zedenleer, zonder
godsdienst of Kerk.
In plaats van God, willen een paar des
kundigen, wier geleerdheid een belachelijk
kleine afspiegeling van Gods Wijsheid
vormt, het bestuur van de wereld in handen
nemen.
En om dwang bij te zetten aan hun plan
nen, zullen aan onderontwikkelde gebieden
zo is aan het Amerikaanse parlement
voorgesteld finantiële bijdragen worden
gekoppeld aan eisen van geboortebeper
king. De zwarten en gekleurden, die wij
meenden van het heidendom naar het licht
der christelijke beschaving te kunnen bren
gen, zullen van deze technische mensen
deze nieuwe vorm van heidendom opgelegd
krijgen. Zie hier de angst voor ons katho
lieken in een wereld geleid door de weten
schap en
wetende
JONGEREN VAN GILZE.
Reeds nu maken wij er u op attent, dat
de Kath. Actie Jongeren Gilze een jon
gerenweek organiseert voor meisjes en jon
gemannen van 19 tot ongeveer 30 jaar
van maandag 1 februari tot en met zater
dag 6 februari.
In deze week zullen prominente sprekers
als pater P. Wesselings, mej. R. de Kort,
Drs. C. Cosijn, dokter Roks en Hans Velu
u helpen u een weekje te bezinnen om te
komen tot.een lijn in uw leven.
Zij zullen spreken over:
Levensdiepte
Levenstaak
Levensvreugde
Levensliefde en
Levensstijl.
Wij zullen gezamenlijk sluiten met een
plechtige Avondmis en een ontspannings
avond, vermoedelijk met een prachtige
film.
Wij vertrouwen op uw
Zorgt nu reeds, dat gij aan
deel kunt nemen.
De besturen van de verenigingen ver
zoeken wij geen vergaderingen of bijeen
komsten te beleggen voor de jeugd in deze
week.
De leerlingen van avondcursussen ver
zoeken wij om tijdig vrij te vragen voor
het bijwonen van de avonden.
Bestuur K.A. Jongeren Gilze.
wij zouden durven
zou het mo-
een of twee
loen. Wat de
aan het begin
genoemd zijn, kunnen wij helaas alleen
maar zeggen, dat het de volle waarheid is,
uiteraard hen, die ook achter in de kerk de
H. Mis met aandacht volgen, niet te na
gesproken.
Spreekt U eens met de Heren Collec
tanten. Zij zullen U eensgezind bevestigen,
dat het vaak zelfs een janboel is, dat vele
personen beter uit de H. Mis hadden kun
nen weg blijven, niet alleen omdat ze deze
niet met aandacht bijwonen, maar omdat
ze daarbij vaak ook een ontstellende erger
nis geven aan anderen. Foto’s kijken, klet
sen van het begin tot het eind, lachen,
moppen vertellen, enz.
Is hier nu werkelijk niets aan te doen?
Kan met een beetje goede wil van de
zijde van de geestelijke overheid, het kerk
bestuur en de parochianen zelf, niet een
groot deel van deze problemen worden
opgelost.
Wij zijn
mogelijk is.
Tal van
op dit punt tot voorbeeld strekken.
Wij willen ten deze enige suggesties
doen, welke naar onze mening vele punten
zullen oplossen, mits van het begin af daad
werkelijk en flink doorgezet.
Zodra de H. Mis begonnen is, vervalt
het recht van een ieder op zijn vaste plaats
in de kerk, zo deze plaats op dat moment
niet bezet is. Het bevordert ongetwijfeld
het op tijd in de kerk komen. Onmiddellijk
na het begin van de H. Mis zorgt de Suisse
(Het moet ons van het hart, dat het wel
wat erg veel van het goede is, wanneer
in een parochie, waar op zondag 5 H.H.
Missen worden gelezen, de functies van
koster, ophaler plaatsengeld en suisse in
één persoon zijn verenigd. Maar ja, het
is goedkoop!), dat alle personen, die nog
achter in de kerk staan een plaats moeten
zoeken. De suisse helpt hen daarbij. Op
deze manier behoeft niemand te blijven
staan, uitgezonderd misschien in de kin
dermis, maar die is dan ook niet voor de
ouderen bestemd.
Wanneer de H. Mis afgelopen is, wach
ten alle parochianen tot de priester met de
misdienaars de sacristie weer betreden
heeft, voordat zij de kerk verlaten. Dit is
niet meer dan de verschuldigde eerbied
tegenover God en zijn bedienaar, de
priester. Thans is het zo, dat de meeste
personen al weg zijn met of voor het geven
van de zegen door de priester, of voordat
in stille H.H. Missen het gebed na de H.
Mis is gebeden.
Uit gewoonte gaan de meeste parochia
nen na het evangelie zitten. Accoord. Maar
waarom kunnen wij dan bij de Sanctus niet
wederom gaan knielen. Nu is het vaak
zo, dat wij met knielen beginnen, zodra de
Consecratie, het heiligste deel van de H.
Mis, begint, terwijl een groot deel nog met
knielen moet beginnen tijdens de Conse
cratie.
Het naderen ter H. Tafel is verder ook
vaak een wedloop. Waarom kan dit niet,
zoals in de kindermis, bank voor bank
geschieden? De ene week te beginnen voor
in de kerk, de week daarop achter in de
kerk.
De ouders moeten trachten hun kinderen
zoveel mogelijk naar de kindermis te zen
den, deze is special voor hen bedoeld. De
overige parochianen dienen zoveel moge
lijk naar andere H.H. Missen te gaan.
Het is echter uitgesloten, dat iedereen
's zondags de kinderen naar de kindermis
kan zenden. Hiervoor kunnen uiteraard
diverse redenen zijn. Wij zullen dus wel
met het probleem blijven zitten, dat ook de
overige H.H. Missen door kinderen wor
den bezocht. Laat de ouders dan deze kin
deren niet bij zich in de banken houden,
maar hen naar de kinderbanken voor in
de kerk sturen. Ten dele gebeurt dit wel.
Het ergste is echter, dat deze kinderen
vrijwel steeds zonder toezicht zitten met
alle gevolgen van dien.
Waar er in onze parochie toch wel een
25-tal onderwijzers en onderwijzeressen is
en deze toch beslist niet allemaal in de kin
dermis behoeven te zijn, moet het mogelijk
zijn, dat bij toerbeurt een onderwijzer of
onderwijzeres toezicht houdt op de kin
deren, die door omstandigheden niet naar
de kindermis konden gaan. Dit zou de orde
beslist ten goede komen.
Wij hebben hier slechts enkele punten
genoemd, die o.i. stuk voor stuk kunnen
bijdragen om de H. Mis op zondag met
aandacht bij te wonen.