BERKELMANS
NIEUWE L.T.S. FEESTELIJK GEOPEND.
Eindstation
LIEFDE
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
TOPSLAGERIJ
M. P. van AROENNE
Eiland der verschrikking
Zondaars in spijkerbroek.
geen
spreekuur.
Heeft liefde nog
kansen in 1959
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG
UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
(ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1959 - No. 36
Weekblad Qilze-Rijen
Biedt U deze week:
75 ct
a.s.
1 uur GESLOTEN.
specteur
het
DONDERDAG 17 SEPTEMBER
de
150 gram gek. ham
150 gram Boerenmetworst
150 gram leverkaas
150 gram gcbr. gehakt
150 gram gek. spek
Weer volop verse bloedworst
80 ct. per halve kg.
Mier-
voorbe-
80 ct.
75 ct.
60 ct.
60 ct.
40 ct.
ARTS
Woensdag */2 kg. gehakt of verse
worst voor f 1,75.
Dinsdagmiddag na
Streekschool met grote mogelijkheden.
Opnieuw doet de gemeente Gilze-Rijen
1 van zich spreken. Nu
de opening van de
Zaterdag 8 uur zondag 6.15 en 8.30 uur
somde vele moeilijkheden op welke men te
overwinnen had, in welk verband hij mede
dank bracht aan de Burgemeesters van de
omliggende dorpen bezuiden de spoorlijn
BredaTilburg, die door medeonderteke
ning de positie van de L.T.S.-Gilze bij de
overheid hebben versterkt. Hadden we het
aantal leerlingen geschat op 125, aldus de
Burgemeester, het aantal was 164 waar
aan thans onderwijs wordt gegeven, heeft
onze verwachtingen gunstig overtroffen.
Wanneer men het volgend jaar ook een
derde leerjaar er bij heeft, mag men, naar
riëele schatting, het aantal op 265 stellen.
Vervolgens sprak de Bisschoppelijk in-
spekteur, Rector van Dongen uit Roosen
daal. Zijne Hoogwaardigheid de Bisschop
verheugt zich over de gestadige groei en
uitbreiding van het Technische Onderwijs
in zijn Bisdom. Iedere arbeid is het mede
werken met de Schepper, aldus Rector
van Dongen, die vervolgens hartelijke
woorden van felicitatie richtte tot alle
betrokkenen.
Ook Directeur P. Peeters was vol lof
voor de grote mate van medewerking
welke men overal had ondervonden. Wij
hebben thans vakonderwijs in eigen streek
en omgeving, aldus de spreker, laten de
jongens die als eerste de school over twee
jaren verlaten, dan ook werk vinden in
diezelfde omgeving.
Hierna sprak nog drs. Doppen, voorzit
ter van de ulo-school te Gilze, mede in
kwaliteit van de sportvereniging Gilze.
Spreker bracht onder meer het bestuur
dank voor het beschikbaar stellen van
gebouw aan de sportvereniging.
W. Hanssen, oud-leraar, thans leraar te
Oss, sprak namens de oud-leraren van de
nood-L.T.S.
Nadat de heer Martens als voorzitter
van de Huishoudschool Sancta Maria, het
bestuur had gefeliciteerd, bood een afge
vaardigde namens de diverse firma's wel-
nen van onze tijd te verstaan en ons
toe te leggen op het verbeteren van die
fouten, waaraan wij allen schijnen te
lijden.
Het is de tijd, waarin de liefde in
christelijke zin opnieuw een plaats be
hoort te krijgen, daar waar de Moloch
van de instellingen en maatschappijen
de menselijke verhoudingen in liefde,
hulpbetoon en opoffering ongedaan
dreigt te maken.
Woensdag 8 uur
ALAN LADD en zijn spannende avon
turen als officier aan boord van een
Amerikaanse torpedojager in oorlogstijd.
Toegang 14 jaar.
Verwacht: „De Vos van Parijs”.
Het doel van onze technische scholen
moet echter niet alleen zijn de leerlingen
zoveel mogelijk technische kennis bij te
brengen, doch dient meer een voorberei
ding voor het latere leven te zijn. Of
schoon wij de toenemende belangstelling
uiteraard met vreugde aanschouwen, staan
wij voor een zware opgave, die kan wor
den samengevat met de woorden: „veel
leerlingen weinig ruimte Momenteel telt
Nederland 256 Lagere Technische Scho
len, met een leerlingenaantal van 90.000.
Ir. Bloem keerde vervolgens terug naar
het technisch onderwijs te Gilze, wat in
september 1958, in een noodschool met 3
eerste klassen begon. In het nieuwe ge
bouw is plaats voor 4 eerste, 4 tweede en
4 derde klassen. Na het eerste leerjaar,
waarin zeer veel aan algemene vorming
wordt gedaan, staat de leerling voor de
keuze van zijn definitieve vakrichting. De
voornaamste vakken van de drie-jarige
cursus te Gilze zijn metaalbewerking en
timmeren. Met de te verwachten groei der
school komen er vanzelf meerdere moge
lijkheden, terwijl de school reeds nu ge
legenheid biedt aan avondonderwijs.
Na een hartelijke felicitatie aan het
schoolbestuur, mede namens het Ministe
rie van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, nam voorzitter Pastoor Driesen
het woord, die ir. Bloem dank bracht
voor zijn technische en voortvarende lei
ding. Ook architect, aannemer, B. en W.
en gemeenteraad, alsmede alle andere be
trokkenen, werden in deze dankwoorden
betrokken. Pastoor stond nog geruime tijd
stil bij het doel der school, dit samenvat
tend met de woorden: „een vormingscen
trum voor plaats en omgeving”.
Hierna verkreeg Burgemeester v.
lo het woord, die de 9 jaren van
reiding welke aan de opening voorafgin
gen, de revue liet passeren. De Burge
meester stond aan de wieg van de stichting
die in november 1951 werd opgericht en
mag een grote stimulans genoemd worden
in de verwezenlijking der plannen. Sjpreker
Horst Buchholz in een film over de
jeugd van hedenmaar de niet ver-
dorvene. Een vrouwenjager capituleert
voor de liefde met als resultaat een
verloren weddenschap, maareen
gewonnen hart. Toegang 18 jaar.
250 gram gek. varkensworst
250 gram heerlijke smeerleverworst 75 ct
op onderwijs-gebied
naar aanleiding van
Lagere Technische School te Gilze, welk
feit zaterdagochtend op een feestelijke
wijze plaats vond. En inderdaad, er wa
ren redenen te over om het dagelijkse
werk een paar uren te verlaten om even
stil te staan en mee te leven met dit zicht
bare teken van vooruitgang.
Gedeeltelijk op de oude fundamenten
van het door de bezetters destijds opge
blazen Raadhuis, staat thans een monu
mentaal gebouw, wat, enerzijds een sie
raad voor het dorp, anderzijds een oplos
sing van het urgente probleem van het
Lager Technisch Onderwijs in deze streek,
een welkome aanvulling is.
Nadat 's morgens het schoolgebouw
door Pastoor G. Driesen plechtig was in
gezégend, begon om 10.30 uur de ope
ningsceremonie, waarvoor uit alle lagen
der gemeentelijke bevolking zeer grote be
langstelling bestond. Zo zagen we heren
Pastoors uit de kerkdorpen, Burgemeester,
Wethouders en Gemeenteraadsleden, Bur
gemeesters van naburige dorpen, de heer
C. Coppens uit Tilburg namens het Com
missariaat der Koningin en afgevaardigden
van welhaast alle Standsorganisaties, ver
enigingen en scholen uit de gemeente.
De eerste die het spreekgestoelte be
klom en daarmee een rij van sprekers
vooraf ging, was ir. W. J. L. Bloem, in
specteur van het Nijverheidsonderwijs in
Breda. Ir. Bloem prees de uitstekende ver
standhouding welke de medewerkers aan
de tot standkoming van het schoolgebouw
tot één harmonisch geheel deed samen
smelten. Spreker vervolgde met de posi
tie welke het technisch onderwijs over de
gehele wereld inneemt, nader te belichten.
Daar er voor Technisch geschoolden
steeds meer plaatsingsmogelijkheden ko
men, neemt de belangstelling voor dit on
derwijs in grote en versnelde mate toe.
kleinigheid en het vereist een goed op
letten en vooral goed begrijpen wat de
„filmmaker” bedoeld. Ons inziens is in
deze film helemaal niet bedoeld de
jeugd voor te stellen als domme onno
zele nozems die van „rotsooi” houden,
maar alleen dat ze een stukje van hun
leven „vals spelen”. Meesterlijk liet de
film zien dat uiteindelijk de jeugd het
goed bedoeld en net zo goed als de
jeugd van vroeger het goede wil. Dit
goed komt inderdaad helaas wel eens
langs allerlei dwaze wegen tot stand,
langs wilde jaren van dans en muziek,
en natuurlijk ook hier en daar door of
langs voorbijgaan van normale wetten
en voorschriften.
We vinden het straatnozemdom in
verschillende steden van Nederland en
in de wereld niet het ergste gevaar, ook
niet zo ontzettend onrustbarend als vele
kranten het voorstellen. Natuurlijk kan
geen enkel weldenkend mens het met
In vele geschriften, artikelen en be
schouwingen vindt men een klacht over
onze tijd geformuleerd, die hierop neer
komt: de hedendaagse mens vereen
zaamt hoe langer hoe meer. Men con
stateert, dat de wereldbevolking snel
toeneemt, dat de onderlinge verhoudin
gen steeds ingewikkelder worden, dat
de mechanisatie de mens meer van zijn
arbeid vervreemdt en dat niemand meer
een ruime blik over zijn omgeving heeft.
De mens raakt verloren in de wirwar
en de persoonlijke verhoudingen die in
kleine gemeenschappen, in dorpen en
gehuchten een belangrijke rol gespeeld
hebben en vaak nog spelen, worden ge
leidelijk vervangen door organisaties
en instellingen. De mens staat daardoor
tegenover ambtenaren en employé s, die
niet persoonlijk in de belangen van an
deren geïnteresseerd zijn. Daarmee gaat
de verhouding van dienstbetoon en be
langeloze toewijding aan zijn evenmens
verloren. De armoede is af genomen en
het opkomen voor menselijk leed is er
niet meer bij. Was volgens de leer van
Christus, ook in het evangelie van de
komende zondag tot uitdrukking ge
bracht, was ook volgens het onderricht
van St. Paulus voorheen de liefde de
band, thans nemen de gereglementeer
de voorschriften de plaats in van deze
christelijke liefde. Het goed uurloon en
de verkorte arbeidstijd vieren hoogtij
tegenover de menselijke onvolkomen
heden.
Er is nog een ander verschijnsel, dat
deze omwenteling ten kwade bevordert:
de geloofsafval. Grote delen van Euro
pa, vooral de industriële opeenhopingen
lijden aan onkunde over het geloof en
over het bestaan van Christus. Het is
juist in die centra van mensen, geme
chaniseerde mensen, dat de regelmaat
van de machine en de stempelklokken
en de fabriekssirenes norm van het le
ven worden. De levensgang van deze
mensen wordt alleen nog bepaald door
de wil zichzelf in stand te houden. En
de liefde is uit die milieus helemaal of
zo goed als geheel verdwenen. Dit alles
maakt, dat de zo geroemde cultuur van
het Westen, die nog steeds christelijk
heet, sterk aan het verheidensen is.
Onze neergang tekent zich duidelijk af.
Daarnaast echter zijn ook verrassen
de verschijnselen van tegenovergestel
de aard te constateren. Heel bijzonder
grijpt de oecumenische gedachte om
zich heen, die de liefde predikt tegen
over allen, vooral tussen de christe
nen. De oecumene wordt gevoed door
de gedachte, dat wij allen broeders zijn
van de ene Christus.
Het is natuurlijk de bedoeling, dat
wij geleidelijk tot een toenadering in de
leer zullen komen. Maar zeer terecht
ziet men een toenadering in de liefde
als een wezenlijke en onontbeerlijke ba
sis, wil men ooit tot hereniging komen.
Op merkwaardige wijze wordt dit alles
zowel van protestantse als van katho
lieke zijde in de hand gewerkt, juist
omdat het komende algemene concilie,
dat Johannes XXIII in het vooruitzicht
heeft gesteld, zoveel sympathie ont
moet.
Het is voor ons allen leerrijk de teke^
O, wat is die vertaling slecht uit
gevallen van die over de gehele we
reld beroemd geworden film „Les tri-
cheurs”. Een film overigens die op geen
stukken na door iedereen bezocht kan
worden en nog minder begrepen kan
worden.
Er is door ons al meer geschreven
over films zien; dat is namelijk geen
kleinigheid
vernielen, dik doen, joelen en janken,
voorbijgangers lastig vallen enz. eens
zijn. We moeten hier echter niet te veel
overschrijven of praten en zeker niet
demonstratief naar buiten gaan, om
schijnbaar zeer geïnteresseerd af te kij
ken wat ze allemaal doen. Neen, dat
alles gaat wel over. Maar wat niet over
gaat en wat eigenlijk de diepe tragiek
is, dat is de verwijdering van ouders
en kinderen, het ondoordacht verbre
ken van een mooie door de Schepper
gewilde band. Wat is het toch dat
kinderen soms menen da ouders abso
luut ongelijk hebben? Waar haalt men
de moed vandaan om een tijdje vals
in het leven te spelen, alsof men om ho
gere waarden als oprechte liefde, eer
lijkheid en trouw niets geeft? Een van
de oorzaken moet toch wel liggen in het
marchanderen van deze waarden door
de ouderen. Wanneer Vaders en Moe
ders het niet te nauw nemen met de
eerlijkheid, liefde en trouw dan kwe
ken wij de „vrije” kinderen die het nog
minder nauw nemen.
Het leven in een eeuw is bijna steeds
de vrucht van het leven van de vorige
eeuw. Het is daarom goed ons vaak
te bezinnen op de vorige eeuw, de
goede kanten van die eeuw te bewaren
en te verstevigen, maar de verkeerde
radicaal uit te roeien.
Wie als geestelijke uitdrager van een
Godsdienst of als opvoeder van kinde
ren mensen en kinderen verwaarloost
door onvoldoende of bijna geen con
tact, moet niet verbaasd staan indien
op een goede dag die Geestelijke en/of
ouders en opvoeders lastig gevallen en
zelfs uitgescholden worden.
Laten ouderen en jongeren nooit
„vals” spelen, want dan wordt de we
reld en de samenleving erg „vals”,
maar steeds eerlijk elkaar tegemoet ko
men, in onderling begrip en vol liefde.
Aalmoezenier Th. Fritschy.