Marias ja-woord.
van de vrede
F"
Het dal
I
s
I
8 Landen om de Gouden Helm I
'i
we zweven*
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Wij rijden en
varen niet meer
1
„The Tommy Steele Story”
Weduwnaar met vijf dochters
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN -
in
D.V.C. ZONDER TEHUIS.
-
GESLAAGD.
Voor nj (nieuw programma) A. Roe-
lands te Rijen.
De Rijense Biljartvereniging D.V.C.
.liet zich voor
rpSaatst. Was
BEDEVAART NAAR LOURDES.
Van 23 september tot 3 oktober or
ganiseren de Aalmoezeniers van de
Kon. Luchtmacht een bedevaart naar
Lourdes. De deelname hieraan staat
open voor alle militairen van Leger
en'of Luchtmacht, terwijl eveneens de
echtgenote, ouders of verloofde van
deze kunnen deelnemen. Belangstellen
den van de vliegbasis worden verzocht
zich zo spoedig mogelijk op te geven
bij de Aalmoezenier.
G
ZATERDAG 15 AUG. 3 uur naar het Stadion TILBURG I
NEDERLAND - ZWEDEN - AUSTRALIË - SCHOTLAND I
GROOTSTE EN LAATSTE SPEEDWAY PROGRAMMA 1959
BILJARTEN. V
Nadat verleden week het tweede
vijftal van de Onderofficiers Biljartver
eniging ’t Fotske reeds een 6—4 neder
laag had geleden in de wedstrijden met
de Dongense Biljartvereniging De Valk
(^ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1959-No. 3t)
Ook in Zwitserland.
Ook op het vasteland van Europa is
men bezig met het ontwikkelen van
zweeftuigen. De Zwitserse ingenieur
Carl Weiland heeft onlangs op het Zü
richer Meer een proef-„vaart" gemaakt
met een op een luchtkussen drijvend
schip, dat een omvang had van acht bij
tien meter. Zijn eigenlijke ontwerp
behelst echter een schip dat de vorm
heeft van een ronde schijf met een dia
meter van 300 meter. Met niet meer
energie dan nu voor de voortstuwing
van oceaanstomers wordt gebruikt kan
dit zweefschip, volgens Weiland, met
een snelheid van bijna 200 kilometer
per uur de Oceaan oversteken.
In scheepvaartkringen heeft Wei
lands plan de nodige opschudding ver
oorzaakt, want ook voor de zeevaart
bieden de zweeftuigen ongekende mo
gelijkheden. Naast de snelheid wijst
men op het enorme voordeel dat deze
toestellen geen grote havens nodig heb
ben, omdat zij, wanneer dat noodza
kelijk is, zonder bezwaar over een vlak
stuk land kunnen vliegen, drijvend op
hun luchtkussen.
Ook hier dus een ware revolutie op
het terrein van de thans in gebruik
zijnde vervoersmiddelen.
verricht, aan de openbaarheid prijs ge
geven. Het meest sensationeel was wel
de vertoning van het prototype van een
door de Engelse Saunders Roe fabrie
ken ontworpen „zweeftuig De nieuwe
loot aan de stam van de vervoersmid
delen maakte een toch over de Thames,
zwevend op een kussen van samenge
perste lucht. Niet lang na deze eerste
openbare proefneming toonde deze
„vliegende schotel zoals hij hier
Nederland genoemd werd, zijn verras
sende capaciteiten door over Het Ka
naal te zweven.
Militaire belangstelling.
De zweeftuigen hebben door hun
vele mogelijkheden de aandacht getrok
ken van militaire instanties. De toepas
singen in het leger zijn legio, want voor
zo ver men het nu kon overzien stellen
zij de orthodoxe auto’s in alle opzichten
in de schaduw. Een jeep, die vrijwel
geen hinder ondervindt van binnenwa
teren, is natuurlijk bij uitstek geschikt
voor patrouillediensten en een grotere
uitvoering van de zweeftuigen kan
manschappen vervoeren over gebieden
die tot voor kort voor troepentransport
volkomen ongeschikt waren. Men
spreekt al van een geheel nieuwe veld-
strategie, een strategie die niet meer
steunt op verbindingswegen en ver
keersknooppunten, maar op werkelijke
aardrijkskundige centra.
Voor het commerciële gebruik bieden
de zweeftuigen evenveel perspectieven.
Naar men heeft ondervonden hebben
zij per gewichtseenheid van de lading
een geringer motorvermogen nodig,
wat minder brandstof betekent. Boven
dien is de luchtaanzuiginstallatie vrij
eenvoudig en minder aan slijtage onder
hevig.
TONEEL.
De basistoneelgroep „De Pechvo
gels’’ is opnieuw met haar stuk „Een
zeer wild huwelijk” voor het voetlicht
getreden. Men speelde thans voor de
patiënten van het R.K. Sanatorium de
Klokkenberg te Breda, waardoor de
Pechtvogels hun doelstelling, door nut
tige eigen vrije tijdsbesteding anderen
iets te brengen, nog eens nadrukkelijk
onderstreepten. De intieme recreatiezaal
van het Sanatorium was welhaast ge
heel gevuld met dankbare patiënten,
waarvan enkele vanaf het bed het spel
volgden. Aalmoezenier Fritschy opende
de avond met een toepasselijk woord,
hierbij nogmaals de nadruk leggend op
het feit, dat men graag de gelegenheid
waarnam iets voor de ontspanning van
de patiënten bij te dragen. Hierna na
men De Pechvogels het heft in handen
om de patiënten enkele uren lang te
doen vergeten dat zij ziek zijn. Met
voortreffelijk spel, het werd de beste
opvoering van het stuk, verkreeg men
onomwonden de sympathie en waar
dering van het dankbare publiek. Na
afloop dankte Rector Hofman dan ook
met bijzonder hartelijke woorden voor
het waarlijk bijzonder geslaagde evene
ment. De patiënten onderstreepten deze
woorden van hun Rector met een dave
rend applaus.
Vele mensen vooral de jongeren
hebben moeite met de heiligenverering.
De vanzelfsprekendheid waarmee oude
ren de H. Clemens Maria Hofbauer als
patroon van aanstaande moeders aan
roepen, de H. Clara met een worst pro
beren te vermurwen tot goed weer en
de H. Antonius verloren voorwerpen
laten terugvinden, is voor vele anderen
onbegrijpelijk.
Die verandering in de waardering
der heiligen, vóór de heiligen, is slechts
een onderdeel van de grote wijzigingen,
die zich in de beleving van geloof en
godsdienst aan het voltrekken zijn. Er
is echter één opvallend facet in de
nieuwere godsdienstbeleving, waarin
de heiligen als het ware iets terugtreden
om Christus’ schittering beter te laten
uitkomen.
Eén heilige blijft onverminderd in zijn
zelfde belangstelling en verering staan:
Maria, Moeder van God. Nog sterker:
naarmate Christus ons naderbij komt in
onze beleving van het geloof in Hem,
des te meer verering hebben wij voor
Zijn Moeder.
Onze grote eerbied voor de Moeder
van God staat of valt inderdaad met
onze liefde voor Christus, omdat Maria
haar grootheid ontleent aan haar Zoon.
Hoe meer wij Christus liefhebben des
te meer beminnen wij Zijn Moeder.
Onze protestantse broeders kunnen
ons hier in niet volgen. Zij zijn bevreesd
Gods eer te beknotten, wanneer zij
Gods Moeder in hun verering zouden
betrekken.
Dat wij in onze Maria-verering uit
eindelijk God eren, zien zij niet.
En toch vinden zij in de Bijbel even
goed als wij de diepste reden van onze
verering van Maria. Het zou ook hun
basis kunnen zijn.
De woorden namelijk van Maria tot
de Engel: „Zie de dienstmaagd des
Heren”.
God stelde Zijn verlossingswerk af
hankelijk van de vrije toestemming van
Maria. Deze droeg één moment het lot
van de wereld in haar handen.
En om haar ja-woord deelt zij thans
in de glorie van haar Zoon.
stond het eerste vijftal van de vliegba
sisbewoners maandagavond voor een
zware taak. Deze opgave bleek nog
zwaarder naarmate de avond vorderde.
De Valk boekte alsmaar overwinningen
en bereikte ten laatste een 10—0 eind
resultaat. B. v. Dongen won van M.
Houwen, C. Freysen van H. v. Gestel,
C. v, d. Meydenberg van J. v. Dongen,
W. Nooyens van A. v. Gastel en J.
Rozenbrand van Arnoldus. De totaal
stand is hierdoor gekomen op 164 in
het voordeel van De Valk. Begin sep
tember kom De Valk 1 en 2 weliswaar
nog voor de returnmatch naar de vlieg
basis, doch veel vuil is er voor hen niet
meer aan de lucht. Alleen een 18—2
overwinning kan de onderofficieren nog
opnieuw en dan definitief in het bezif
stellen van de beker. Ofschoon de
leden van ’t Fotske heel wat mans zijn
moet men dit toch echter maar tot de
onmogelijkheden rekenen.
Nieuwe middelen van vervoer in
opkomst.
Vrijwel onopgemerkt schijnt zich
achter de schermen, die rond Engelse
en Amerikaanse fabriekshallen werden
opgesteld, een revolutie op het gebied
van de vervoersmiddelen te hebben vol
trokken. Maandenlang moeten technici
en wetenschapsmensen onafgebroken
hebben gewerkt aan een geheel nieuw
idee, koortsachtig zoekend naar de
besté vorm waarin het principe kon
worden uitgewerkt, daarbij opgezweept
door een concurrentiestrijd, die ont
stond toen berichten circuleerden waar
op in feite niemand, behalve de inge
wijden, reageerde.
De mogelijkheden, die de nieuwe vin
ding biedt, moeten de technici nog tot
extra krachtsinspanningen hebben ge
stimuleerd, want wat te zeggen van een
kruising tussen een auto, een vliegtuig
en een schip, een voertuig dat vrijwel
niet afhankelijk is van het aardopper
vlak waarover het zich voortbeweegt,
dat zweeft over water en land en dat
daardoor geen kostbare en moeilijk aan
te leggen wegen vereist?
In de afgelopen weken zijn de eerste
resultaten van de lange arbeid, geschei
den van elkaar in verschillende landen
aparte moeilijkheden ge-
men jarenlang de graag
■geziene vereniging in Café Tuytelaars,
na^overname van het Cafébedrijf door
de heer Swanen kwam er zeer weinig
wijziging in het clubleven. Nu de heer
Swanen zijn bedrijf echter heeft geslo
ten en de zaak als café opgehouden
heeft te bestaan, zit men zonder
tehuis. Overigens zitten „De gezel
lige spaarders de „Coca-Cola drin
kers” de kaartclub „Hartenaas” en de
Hondenclub W.W.B. in hetzelfde
I schuitje.
Te koop.
Terwijl men in Engeland voor de dag
kwam met het zweefschip, werd in de
Verenigde Staten in verscheidene grote
bladen een advertentie geplaatst, waar
in de Curtiss Wright fabrieken aankon-
digden binnenkort met de verkoop van
zweeftauto’s te beginnen. Het gehele
proces van voorbereidingen, inclusief
de studies, experimenten en proefne
mingen met prototypes, heeft men dus
vrijwel onopgemerkt kunnen verrichten,
met het resultaat dat nu, geheel onver
wacht, de Amerikaan een „wagen kan
kopen die zich niet meer voortbeweegt
op wielen, maar op lucht.
Bij de advertenties werd een afbeel
ding geplaatst van het nieuwe voertuig.
Direkt valt natuurlijk het ontbreken
van wielen op, meer verder is een ze
kere gelijkenis met de huidige grote
Amerikaanse personenwagens behou
den. Dezelfde chroomstrippen flankeren
de zijkanten en de neus lijkt veel op de
voorkant van een dure Amerikaanse
klassewagen. De grote blikvangers zijn
de twee enorme, ronde luchtinlaten, één
voor en één achter de bestuurdersca-
bine, waardoor lucht wordt aangezogen,
die aan de onderzijde weer wordt uit
gestoten, daardoor een luchtkussen
vormend tussen de bodem van het voer
tuig en de grond.
Curtiss Wright heeft opzienbare toe
komstplannen met de nieuwe zweeftui
gen. Men wil bussen maken, die 40
passagiers kunnen vervoeren, bestelwa
gens, jeeps en vrachtauto's. Zij zullen
alle het grote voordeel hebben dat zij
zich ook over een wateroppervlak kun
nen voortbewegen en geen zorgvuldig
aangelegde wegen nodig hebben.
Weekblad G ilze-Rijen
Zaterdag 6.15 en 8.30 uur
Tijdens de oorlog, als huizen instorten
en mensen gedood worden, gaan twee
kinderen op zoek naar een vallei waar
geen oorlog zou zijn. Rondom hen be
leeft men de oorlog in al z'n hevigheid.
Als U zelf kinderen hebt, mag U deze
film niet missen, ’n Verwijt van de jeugd
vindt U hier, dat niet ongehoord mag
blijven. Deze film is bekroond met de
grote prijs van Cannes. 14 jaar.
WOENSDAGMIDDAG 3 uur
DENEMARKEN - FINLAND - DUITSLAND - ENGELAND
Woensdag 8 uur
Het verhaal van de Engelse Elvis Presley,
hoe hij opklimt naar de wereldroem.
Een film voor de jeugd en allen die de
jeugd willen begrijpen.
Toegang elke leeftijd.
Zondag 6.15 en 8.30 uur
Een hartverwarmende film met humor
van het allerbeste soort. Een film die U
vreugde brengt en U gelukkig maakt.
Toegang elke leeftijd.
Speciale kinder- en familievoor
stelling van de
„TOMMY STEELE STORY”
tegen verlaagde prijzen van
40 en 70 ct. Bespreek tijdig
Voorkom teleurstelling.
Plaatsbespreken 10 ct.