Marias ja-woord. van de vrede F" Het dal I s I 8 Landen om de Gouden Helm I 'i we zweven* BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Wij rijden en varen niet meer 1 „The Tommy Steele Story” Weduwnaar met vijf dochters TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - in D.V.C. ZONDER TEHUIS. - GESLAAGD. Voor nj (nieuw programma) A. Roe- lands te Rijen. De Rijense Biljartvereniging D.V.C. .liet zich voor rpSaatst. Was BEDEVAART NAAR LOURDES. Van 23 september tot 3 oktober or ganiseren de Aalmoezeniers van de Kon. Luchtmacht een bedevaart naar Lourdes. De deelname hieraan staat open voor alle militairen van Leger en'of Luchtmacht, terwijl eveneens de echtgenote, ouders of verloofde van deze kunnen deelnemen. Belangstellen den van de vliegbasis worden verzocht zich zo spoedig mogelijk op te geven bij de Aalmoezenier. G ZATERDAG 15 AUG. 3 uur naar het Stadion TILBURG I NEDERLAND - ZWEDEN - AUSTRALIË - SCHOTLAND I GROOTSTE EN LAATSTE SPEEDWAY PROGRAMMA 1959 BILJARTEN. V Nadat verleden week het tweede vijftal van de Onderofficiers Biljartver eniging ’t Fotske reeds een 6—4 neder laag had geleden in de wedstrijden met de Dongense Biljartvereniging De Valk (^ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1959-No. 3t) Ook in Zwitserland. Ook op het vasteland van Europa is men bezig met het ontwikkelen van zweeftuigen. De Zwitserse ingenieur Carl Weiland heeft onlangs op het Zü richer Meer een proef-„vaart" gemaakt met een op een luchtkussen drijvend schip, dat een omvang had van acht bij tien meter. Zijn eigenlijke ontwerp behelst echter een schip dat de vorm heeft van een ronde schijf met een dia meter van 300 meter. Met niet meer energie dan nu voor de voortstuwing van oceaanstomers wordt gebruikt kan dit zweefschip, volgens Weiland, met een snelheid van bijna 200 kilometer per uur de Oceaan oversteken. In scheepvaartkringen heeft Wei lands plan de nodige opschudding ver oorzaakt, want ook voor de zeevaart bieden de zweeftuigen ongekende mo gelijkheden. Naast de snelheid wijst men op het enorme voordeel dat deze toestellen geen grote havens nodig heb ben, omdat zij, wanneer dat noodza kelijk is, zonder bezwaar over een vlak stuk land kunnen vliegen, drijvend op hun luchtkussen. Ook hier dus een ware revolutie op het terrein van de thans in gebruik zijnde vervoersmiddelen. verricht, aan de openbaarheid prijs ge geven. Het meest sensationeel was wel de vertoning van het prototype van een door de Engelse Saunders Roe fabrie ken ontworpen „zweeftuig De nieuwe loot aan de stam van de vervoersmid delen maakte een toch over de Thames, zwevend op een kussen van samenge perste lucht. Niet lang na deze eerste openbare proefneming toonde deze „vliegende schotel zoals hij hier Nederland genoemd werd, zijn verras sende capaciteiten door over Het Ka naal te zweven. Militaire belangstelling. De zweeftuigen hebben door hun vele mogelijkheden de aandacht getrok ken van militaire instanties. De toepas singen in het leger zijn legio, want voor zo ver men het nu kon overzien stellen zij de orthodoxe auto’s in alle opzichten in de schaduw. Een jeep, die vrijwel geen hinder ondervindt van binnenwa teren, is natuurlijk bij uitstek geschikt voor patrouillediensten en een grotere uitvoering van de zweeftuigen kan manschappen vervoeren over gebieden die tot voor kort voor troepentransport volkomen ongeschikt waren. Men spreekt al van een geheel nieuwe veld- strategie, een strategie die niet meer steunt op verbindingswegen en ver keersknooppunten, maar op werkelijke aardrijkskundige centra. Voor het commerciële gebruik bieden de zweeftuigen evenveel perspectieven. Naar men heeft ondervonden hebben zij per gewichtseenheid van de lading een geringer motorvermogen nodig, wat minder brandstof betekent. Boven dien is de luchtaanzuiginstallatie vrij eenvoudig en minder aan slijtage onder hevig. TONEEL. De basistoneelgroep „De Pechvo gels’’ is opnieuw met haar stuk „Een zeer wild huwelijk” voor het voetlicht getreden. Men speelde thans voor de patiënten van het R.K. Sanatorium de Klokkenberg te Breda, waardoor de Pechtvogels hun doelstelling, door nut tige eigen vrije tijdsbesteding anderen iets te brengen, nog eens nadrukkelijk onderstreepten. De intieme recreatiezaal van het Sanatorium was welhaast ge heel gevuld met dankbare patiënten, waarvan enkele vanaf het bed het spel volgden. Aalmoezenier Fritschy opende de avond met een toepasselijk woord, hierbij nogmaals de nadruk leggend op het feit, dat men graag de gelegenheid waarnam iets voor de ontspanning van de patiënten bij te dragen. Hierna na men De Pechvogels het heft in handen om de patiënten enkele uren lang te doen vergeten dat zij ziek zijn. Met voortreffelijk spel, het werd de beste opvoering van het stuk, verkreeg men onomwonden de sympathie en waar dering van het dankbare publiek. Na afloop dankte Rector Hofman dan ook met bijzonder hartelijke woorden voor het waarlijk bijzonder geslaagde evene ment. De patiënten onderstreepten deze woorden van hun Rector met een dave rend applaus. Vele mensen vooral de jongeren hebben moeite met de heiligenverering. De vanzelfsprekendheid waarmee oude ren de H. Clemens Maria Hofbauer als patroon van aanstaande moeders aan roepen, de H. Clara met een worst pro beren te vermurwen tot goed weer en de H. Antonius verloren voorwerpen laten terugvinden, is voor vele anderen onbegrijpelijk. Die verandering in de waardering der heiligen, vóór de heiligen, is slechts een onderdeel van de grote wijzigingen, die zich in de beleving van geloof en godsdienst aan het voltrekken zijn. Er is echter één opvallend facet in de nieuwere godsdienstbeleving, waarin de heiligen als het ware iets terugtreden om Christus’ schittering beter te laten uitkomen. Eén heilige blijft onverminderd in zijn zelfde belangstelling en verering staan: Maria, Moeder van God. Nog sterker: naarmate Christus ons naderbij komt in onze beleving van het geloof in Hem, des te meer verering hebben wij voor Zijn Moeder. Onze grote eerbied voor de Moeder van God staat of valt inderdaad met onze liefde voor Christus, omdat Maria haar grootheid ontleent aan haar Zoon. Hoe meer wij Christus liefhebben des te meer beminnen wij Zijn Moeder. Onze protestantse broeders kunnen ons hier in niet volgen. Zij zijn bevreesd Gods eer te beknotten, wanneer zij Gods Moeder in hun verering zouden betrekken. Dat wij in onze Maria-verering uit eindelijk God eren, zien zij niet. En toch vinden zij in de Bijbel even goed als wij de diepste reden van onze verering van Maria. Het zou ook hun basis kunnen zijn. De woorden namelijk van Maria tot de Engel: „Zie de dienstmaagd des Heren”. God stelde Zijn verlossingswerk af hankelijk van de vrije toestemming van Maria. Deze droeg één moment het lot van de wereld in haar handen. En om haar ja-woord deelt zij thans in de glorie van haar Zoon. stond het eerste vijftal van de vliegba sisbewoners maandagavond voor een zware taak. Deze opgave bleek nog zwaarder naarmate de avond vorderde. De Valk boekte alsmaar overwinningen en bereikte ten laatste een 10—0 eind resultaat. B. v. Dongen won van M. Houwen, C. Freysen van H. v. Gestel, C. v, d. Meydenberg van J. v. Dongen, W. Nooyens van A. v. Gastel en J. Rozenbrand van Arnoldus. De totaal stand is hierdoor gekomen op 164 in het voordeel van De Valk. Begin sep tember kom De Valk 1 en 2 weliswaar nog voor de returnmatch naar de vlieg basis, doch veel vuil is er voor hen niet meer aan de lucht. Alleen een 18—2 overwinning kan de onderofficieren nog opnieuw en dan definitief in het bezif stellen van de beker. Ofschoon de leden van ’t Fotske heel wat mans zijn moet men dit toch echter maar tot de onmogelijkheden rekenen. Nieuwe middelen van vervoer in opkomst. Vrijwel onopgemerkt schijnt zich achter de schermen, die rond Engelse en Amerikaanse fabriekshallen werden opgesteld, een revolutie op het gebied van de vervoersmiddelen te hebben vol trokken. Maandenlang moeten technici en wetenschapsmensen onafgebroken hebben gewerkt aan een geheel nieuw idee, koortsachtig zoekend naar de besté vorm waarin het principe kon worden uitgewerkt, daarbij opgezweept door een concurrentiestrijd, die ont stond toen berichten circuleerden waar op in feite niemand, behalve de inge wijden, reageerde. De mogelijkheden, die de nieuwe vin ding biedt, moeten de technici nog tot extra krachtsinspanningen hebben ge stimuleerd, want wat te zeggen van een kruising tussen een auto, een vliegtuig en een schip, een voertuig dat vrijwel niet afhankelijk is van het aardopper vlak waarover het zich voortbeweegt, dat zweeft over water en land en dat daardoor geen kostbare en moeilijk aan te leggen wegen vereist? In de afgelopen weken zijn de eerste resultaten van de lange arbeid, geschei den van elkaar in verschillende landen aparte moeilijkheden ge- men jarenlang de graag ■geziene vereniging in Café Tuytelaars, na^overname van het Cafébedrijf door de heer Swanen kwam er zeer weinig wijziging in het clubleven. Nu de heer Swanen zijn bedrijf echter heeft geslo ten en de zaak als café opgehouden heeft te bestaan, zit men zonder tehuis. Overigens zitten „De gezel lige spaarders de „Coca-Cola drin kers” de kaartclub „Hartenaas” en de Hondenclub W.W.B. in hetzelfde I schuitje. Te koop. Terwijl men in Engeland voor de dag kwam met het zweefschip, werd in de Verenigde Staten in verscheidene grote bladen een advertentie geplaatst, waar in de Curtiss Wright fabrieken aankon- digden binnenkort met de verkoop van zweeftauto’s te beginnen. Het gehele proces van voorbereidingen, inclusief de studies, experimenten en proefne mingen met prototypes, heeft men dus vrijwel onopgemerkt kunnen verrichten, met het resultaat dat nu, geheel onver wacht, de Amerikaan een „wagen kan kopen die zich niet meer voortbeweegt op wielen, maar op lucht. Bij de advertenties werd een afbeel ding geplaatst van het nieuwe voertuig. Direkt valt natuurlijk het ontbreken van wielen op, meer verder is een ze kere gelijkenis met de huidige grote Amerikaanse personenwagens behou den. Dezelfde chroomstrippen flankeren de zijkanten en de neus lijkt veel op de voorkant van een dure Amerikaanse klassewagen. De grote blikvangers zijn de twee enorme, ronde luchtinlaten, één voor en één achter de bestuurdersca- bine, waardoor lucht wordt aangezogen, die aan de onderzijde weer wordt uit gestoten, daardoor een luchtkussen vormend tussen de bodem van het voer tuig en de grond. Curtiss Wright heeft opzienbare toe komstplannen met de nieuwe zweeftui gen. Men wil bussen maken, die 40 passagiers kunnen vervoeren, bestelwa gens, jeeps en vrachtauto's. Zij zullen alle het grote voordeel hebben dat zij zich ook over een wateroppervlak kun nen voortbewegen en geen zorgvuldig aangelegde wegen nodig hebben. Weekblad G ilze-Rijen Zaterdag 6.15 en 8.30 uur Tijdens de oorlog, als huizen instorten en mensen gedood worden, gaan twee kinderen op zoek naar een vallei waar geen oorlog zou zijn. Rondom hen be leeft men de oorlog in al z'n hevigheid. Als U zelf kinderen hebt, mag U deze film niet missen, ’n Verwijt van de jeugd vindt U hier, dat niet ongehoord mag blijven. Deze film is bekroond met de grote prijs van Cannes. 14 jaar. WOENSDAGMIDDAG 3 uur DENEMARKEN - FINLAND - DUITSLAND - ENGELAND Woensdag 8 uur Het verhaal van de Engelse Elvis Presley, hoe hij opklimt naar de wereldroem. Een film voor de jeugd en allen die de jeugd willen begrijpen. Toegang elke leeftijd. Zondag 6.15 en 8.30 uur Een hartverwarmende film met humor van het allerbeste soort. Een film die U vreugde brengt en U gelukkig maakt. Toegang elke leeftijd. Speciale kinder- en familievoor stelling van de „TOMMY STEELE STORY” tegen verlaagde prijzen van 40 en 70 ct. Bespreek tijdig Voorkom teleurstelling. Plaatsbespreken 10 ct.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1959 | | pagina 1