BERKELMANS I Quick Service Station M. Pelders Quick Service Koningin Moeder. „Kamp op het Bloedeiland De plaats van de Harmonie in de gemeenschap.. Gangsters van 18 BIOSCOOP RIJEN TEL 303 TOPSLAGERIJ Naar de Bios... No. 22J TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN waardoor wij in staat zijn onze reeds bekende service aanmerkelijk uit te breiden. RIJEN - TELEFOON 3434K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 Bij gelegenheid van dit feeste lijk gebeuren exposeren wij de nieuwste Renault auto mobielen. ^ZATERDAG 30 MEI 1959 Op zaterdag, 30 mei a.s. heropenen wij ons geheel gemoderniseerde Weekblad Qilze-Rijen Zaterdag 8, zondag 6.15 I Biedt U deze week 75 ct TOP-kwaliteit ’n feit. (Wordt vervolgd) en infans film te 150 gram gek. ham 150 gram saucison formidable 150 gram leverkaas 150 gram varkensrollade 150 gram snijleverworst f 2,60 f 2.10 f 1,90 f 1,48 80 ct 75 ct 60 ct 75 ct 40 ct voor en Varkensfricandeau of lappen Ribcottelette Halscottelette Vers mager spek of verse a.s. Woensdag ’/2 kg. gehakt worst voor f 1,75. en 8.30 uur Deze expositie is zo wel op zaterdag 30 als op zondag 31 mei voor eenieder gratis toegankelijk. vrije uren opofferen bloemetjes te zetten. Op het ogenblik zijn de mannen van de Harmonie drie keer per week van huis om te repeteren voor de a.s. muziekconcoursen. En HOOFDSTRAAT 137 - RIJEN N.B. De lezer gelieve in dit verslag Harmonie meestal te lezen „Harmonie Drumband”. 250 gram gek. varkens worst 500 gram doorregen varkensrollade f 2,60 per ’/z kg 'n Top-product, iets apparts. dit gebeurt weken achter elkaar. Om met een goed resultaat uit de bus te komen is dit echter hard nodig. Tijdens de concoursen vertegen woordigd de Harmonie de Rijense gemeenschap. En als straks een ereprijs in de wacht wordt gesleept, slaan de Rijenaren zich op de borst en vertellen, dat hun Harmonie maar weer eens goed voor de dag is gekomen. In het afgelopen jaar werden diverse sere nades gebracht; vele malen stond de Harmonie klaar om feestelijkheden en gebeurtenissen met muziek op te luisteren. Een taptoe werd ge geven in de „Militaire wijk” 'en verschillende concerten vonden plaats. Vele malen maakte „Vlijt en Eendracht" een muzikale wandeling door het dorp en organiseerde een autocross, een solistenconcours en nog meerdere festivi teiten. Steeds, weer of geen weer, tijd of geen tijd, de Harmonie was present. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd wel blijven. Wanneer de Harmonie echter haar best doet de sleur van ons dagelijkse arbeidende bezig- zijn uit te bannen, laat ons de mannen dan ech ter de waardering geven, die hen toekomt en het niet blijven beschouwen als iets vanzelfspre kends. We geloven, dat we de Harmonie pas het beste weten te waarderen, wanneer ze eens een keer verstek liet gaan bij een of andere feestelijke gebeurtenis. We zouden echter niet weten, wanner dat in werkelijkheid gebeurde, hoe zo'n gebeurtenis feestelijk moest worden..., daarom verdient de harmonie en drumband ons aller waardering en steun) Een ontstellend verhaal van het kamp, dat de vrede moest veroveren. „Geen man, vrouw of kind komt levend van dit eiland als mijn land de oorlog ver liest I” raasde de Japanse bevelhebber Wie zou hem vertellen dat het zich al had overgegeven? Toegang 18 jaar. Voor de theologen kan het misschien geen raadsel zijn, maar voor ons ge wone mensen is het huwelijk van Maria en Jozef maar moeilijk te begrijpen. Wanneer we in de Bijbel lezen, komen we over dit huwelijk betrekkelijk wei nig tegen. St. Joseph komt er bekaaid af. Hij is de heilige in de schaduw van het grote licht: Christus. Over Maria komen we meer te weten, ook al is het niet zoveel als wij zouden willen. Zondag lezen we in het Evangelie een tweegesprek tussen de boodschap per van God, de engel Gabriël, waar in het wonder van Gods Menswording in Maria wordt aangekondigd. Uit dit tweegesprek blijkt, dat Maria helemaal niet begreep wat haar stond te wachten. Zij schrok, zegt Lucas, en zij vroeg zich af wat de groet van de haar onbekende boodschapper te bete kenen zou hebben. Het is vrij gemak kelijk voor ons om alles achteraf te re construeren en te, zeggen: Dit woord betekende dit en dat woord dat. Maar Maria stond voor een groot vraagte ken. Toen de engel tegen haar zei, dat zij de gezegende onder de vrouwen was, begreep Maria dit werkelijk niet. En toen de engel haar zei, dat zij een zoon zou krijgen, wist Maria he- lehaal niet hoe zij het had. Zij was wel verloofd, maar niet getrouwd. En het voor ons vertrouwde feit, dat God in haar mens zou worden, was voor Maria alleen in geloof op te lossen. Voor dit mysterie heeft God Maria ge plaatst en met dit mysterie voor ogen zei Maria in geloof ja tegen God. Ze begreep het geheim niet, maar toch ver klaarde ze zich de dienstmaagd van God en werd zij Moeder van God. Met haar deemoedige dienstbaarheid aan een zaak, die geen mensenverstand kan begrijpen, heeft Maria zich de titel van Konnigin verworven. Zij heeft door haar aanvaarding het Verlos singswerk van God, zoals God dit wil de, mogelijk gemaakt. Zij verdient de naam van mede-verlosseres. Door haar medewerking kon de ge nade van God weer vrijuit stromen over de aarde en is zij de middelares aller genaden. In Christus is Maria verheven boven alle mensen tot koningin van hemel en aarde. God groeide in haar tot mens. Maria schonk .aan God haar bloed en levenssappen zodat Christus Zijn bloed kon vergieten voor ons. bied. De meesten gaan naar de film zonder dat ze weten wat er gedraaid wordt en hebben ook niet geleerd naar een film te zien. Heus de meeste filmmakers zijn geen kwajongens als ze proberen de diepste roerselen, de enorme spanningen en geweldige problemen van het menselijk leven van alle tijden te verfilmen, en dan is het diep beschaamd dat zovelen geen snars snappen van de film. Het zou veel te lang duren als we hier de belangrijkste films van de laatste tijd gingen bespreken. Een paar gedachten. Wie b.v. in de film van de Tien Geboden aanmerkingen maakt dat God nooit de tien geboden zó gegeven kan hebben, wie enkele liefdescènes niet aanvaardbaar vindt (er was wel degelijk liefdeleven 40 jaren in de woestijn) wie zuiver let op het technisch bijna onmogelijke van de doortocht door de Rode Zeeheeft geen sikkepit begrepen van de film. Wie van de film „De Brug over de rivier de Kwaai” heeft uitgedokterd dat het eigenlijk veel meer Hollanders waren dan Engelsen, wie de houding van de Engelse commandant om „mee te helpen aan de op bouw van de vijandelijke brug” niet begrijpt, heeft misschien een vervelende avond en moet feitelijk gekwalificeerd worden als een die nog niet bekwaam is naar een gaan. Neen, een film zien is niet eenvoudig. Als we „positief” naar de film gaan, dan be reiden we ons voor om te zien naar een groots gebeuren, naar een enorme uitvinding en dan gaan er enkele stukken leven of bijbel anders voor ons leven. Als ik gedeelten van de Tien Geboden b.v. zó op de lagere school had kun nen zien, dan zou dat gedeelte van het Oude Testament heel anders en heel wat meer voor me betekend hebben. Er zijn Katholieken die uit de film: „Christus wordt opnieuw gekruisd” gelopen zijn. Tussen haakjes de film is ook vertoond op Televisie. Men kon maar niet begrijpen dat er zo’n „slechte” Pope kon be staan. De kijkers hebben niet het minst be grepen waar het in de film om ging. Natuurlijk geven we toe dat vele films op een bepaalde manier gemaakt zijn om de sensatie, om geld, en zuiver winstbejag. Maar aan de andere kant is toch wat eerlijker fihnkijking op zijn plaats. Ook in Rijen is een bioscoop en wor den films gedraaid in een Katholiek gebouw. Het kan niet de bedoeling zijn dat vele ouders met bepaalde angst hun kinderen daar naar toe sturen. Evenmin is het thans verstandelijk verantwoord dat men zonder enige voorberei ding de een of andere film gaat zien. Derge lijke zien-gebeurtenissen dienen goed voorbe reid te worden. Wie goed naar een bioscoop voorstelling gaat, kan genieten en leren, weet onderscheid te maken tussen het wezen, het eigenlijke en het bijkomstige. Jeugdverenigingen onder meer dienen een ogenblik bij hun bij eenkomsten te wijzen op de al of niet belang rijkheid van een lopende-gangbare film. Ieder een die iets te maken heeft met opvoeding van kinderen dient enkele malen naar de film te gaan, het gegevene te bespreken en te be studeren en hun kindeern lichamelijke of geestelijke voldoende op de hoogte te bren gen wat ze gaan zien en hoe ze het moeten zien. Kortweg: ga gerust naar een bioscoop, maar bereid u goed voor. Weet wat u gaat zien. Ga niet teveel naar de film maar ga „goed” naar de film. Aalmoezenier Fritschy, De bedoeling van dit artikel is, een be schouwing te wijden aan het werk, het we zen en de plaats van de Harmonie in de gemeenschap in het algemeen en van de Har monie en Rederijkersvereniging „Vlijt en Een dracht” in de Rijense gemeenschap in het bij zonder. En als we willen doordringen in het wezen van „de harmonie in het algemeen” dan moe ten we „harmonie" niet als een beperkt om- lijnd begrip beschouwen als: „een vrij hechte groep, die onder leiding van een daartoe be kwaam en uitverkoren leider zorgt voor de voortbrenging van muziek en daardoor een zekere band kweekt tussen de leden onderling en de leden uit de gemeenschap”, maar dan moeten we aan „harmonie” een veel ruimere betekenis toekennen. Doen we dit namelijk niet, dan zullen we nooit het wezen en de bete kenis van de harmonie kunnen doorgronden. In het oerwoud uiteindelijk stammen we allemaal uit het oerwoud bestaat er meer dan hier, een rhytme van arbeid en spel. In sommige oerwouden bestaat er zelfs geen dui delijk onderscheid tussen arbeid het voorzien in het dagelijks onderhoud en spel het voortbewegen van muziek om de arbeid te verlichten. Iedereen kent wel het monotome repeterende gezang van de negers, die hun uit geholde boomstam over de rivier voortbewegen, Het gezang is een stimulans om telkens op tijd weer aan de roeiboom te trekken en zo gemeenschappelijk een zo groot mogelijke pres tatie te bereiken door een zo volmaakt moge lijke „harmonie”. Hier is er muziek tijdens het werk. En het is nu wel een grote sprong om van het oerwoud plotseling over te stappen naar de harmonie zoals wij die kennen en nog ver der, naar de harmonie zoals wij die hébben, toch valt een zekere overeenkomst tussen onze harmonie en de „harmonie” uit de cultuurdor- pen niet te ontkennen. Ook onze harmonie ver vult assentieel dezelfde taak als de muziekge- zelschapjes en de muziekbegeleiders van de cultuurvolkeren. Wij zijn nu aangeland bij onze bloedeigen Harmonie. Onlangs werd ons een verslag ter hand gesteld over de activiteiten welke de Harmonie in het afgelopen jaar zoal bedreef. Wanneer men dat op enkele vellen papier bij elkaar ziet staan, dan ziet men pas welk werk de Harmonie in een tijdsbestek van één enkel jaar verricht. We realiseren ons dat eigenlijk helemaal niet. We zijn er hier zo mee vertrouwd geraakt, dat de Harmonie bij alle voorkomende gelegen heden acte de presence geeft, dat we er nauwe lijks bij blijven stilstaan. Uit de reactie van de mensen: „O, daar is de Harmonie al” blijkt overduidelijk dat er geen vraag bestaat omtrent het al of niet komen van de Harmonie bij een of andere gebeurtenis. Het is vanzelfsprekend, dat de muzikanten hun om iemand anders in de Woensdag 8 uur De film over New Yorks jongensbenden, hun oorlogenhun meisjesen het slechte gezelschap dat ze opzoeken ze groeien op voor galg en rad maar nóg is hun hart niet slecht. Toegang 14 jaar. Deze week hebben we op de „Jongeren- Contactavond” gesproken over de film. Het kan goed zijn enkele gedeelten hiervan ook aan de overigen van de Gemeente ter overweging te geven. Ook 't bioscoopbezoek immers brengt conflicten mee tussen ouderen en Jongeren. Mensen die zonder meer alle bioscoopbezoek afkeuren zijn er betrekkelijk weinig, maar er zijn vele ouders die weinig of geen goed ver wachten indien hun kinderen „almaar naar de bios gaan”. Film is absoluut een prachtige uitvinding, en millioenen hebben reeds genoten en ge leerd van de film. Prachtige beelden van over de hele wereld kunnen ze zo maar zien en ook talrijke onderwerpen zijn of worden be handeld welke we anders niet zo markant duidelijk te zien kregen. Neen, op zich ge nomen is film iets geweldigs. Ik wil zelfs be weren dat werkelijk „slechte” films in de mo rele zin van het woord althans in Nederland sporadisch voorkomen. Maar zoals alles in deze wereld hangt het er helemaal van af welke personen naar welke films gaan. Niet voor ieder boek is iedereen rijp evenmin ook voor de film. Hier is alleen maar hard en hard nodig dat was de unanieme mening van de Jon geren een betere voorlichting op dit ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1959 | | pagina 1