BERKELMANS
I
Quick Service Station
M. Pelders Quick Service
Koningin Moeder.
„Kamp op het
Bloedeiland
De plaats van de Harmonie in de
gemeenschap..
Gangsters van 18
BIOSCOOP RIJEN TEL 303
TOPSLAGERIJ
Naar de Bios...
No. 22J
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
waardoor wij in staat zijn onze reeds bekende
service aanmerkelijk uit te breiden.
RIJEN - TELEFOON 3434K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
Bij gelegenheid
van dit feeste
lijk gebeuren
exposeren wij
de nieuwste
Renault auto
mobielen.
^ZATERDAG 30 MEI 1959
Op zaterdag, 30 mei a.s. heropenen wij ons
geheel gemoderniseerde
Weekblad Qilze-Rijen
Zaterdag 8, zondag 6.15
I
Biedt U deze week
75 ct
TOP-kwaliteit ’n feit.
(Wordt vervolgd)
en
infans
film te
150 gram gek. ham
150 gram saucison formidable
150 gram leverkaas
150 gram varkensrollade
150 gram snijleverworst
f 2,60
f 2.10
f 1,90
f 1,48
80 ct
75 ct
60 ct
75 ct
40 ct
voor
en
Varkensfricandeau of lappen
Ribcottelette
Halscottelette
Vers mager spek
of verse
a.s. Woensdag ’/2 kg. gehakt
worst voor f 1,75.
en 8.30 uur
Deze expositie is zo
wel op zaterdag 30
als op zondag 31 mei
voor eenieder gratis
toegankelijk.
vrije uren opofferen
bloemetjes te zetten.
Op het ogenblik zijn de mannen van de
Harmonie drie keer per week van huis om te
repeteren voor de a.s. muziekconcoursen. En
HOOFDSTRAAT 137 - RIJEN
N.B. De lezer gelieve in dit verslag
Harmonie meestal te lezen „Harmonie
Drumband”.
250 gram gek. varkens worst
500 gram doorregen varkensrollade
f 2,60 per ’/z kg
'n Top-product, iets apparts.
dit gebeurt weken achter elkaar. Om met een
goed resultaat uit de bus te komen is dit echter
hard nodig. Tijdens de concoursen vertegen
woordigd de Harmonie de Rijense gemeenschap.
En als straks een ereprijs in de wacht wordt
gesleept, slaan de Rijenaren zich op de borst
en vertellen, dat hun Harmonie maar weer eens
goed voor de dag is gekomen.
In het afgelopen jaar werden diverse sere
nades gebracht; vele malen stond de Harmonie
klaar om feestelijkheden en gebeurtenissen met
muziek op te luisteren. Een taptoe werd ge
geven in de „Militaire wijk” 'en verschillende
concerten vonden plaats. Vele malen maakte
„Vlijt en Eendracht" een muzikale wandeling
door het dorp en organiseerde een autocross,
een solistenconcours en nog meerdere festivi
teiten. Steeds, weer of geen weer, tijd of geen
tijd, de Harmonie was present. Zo is het
altijd geweest en zo zal het altijd wel blijven.
Wanneer de Harmonie echter haar best doet
de sleur van ons dagelijkse arbeidende bezig-
zijn uit te bannen, laat ons de mannen dan ech
ter de waardering geven, die hen toekomt en het
niet blijven beschouwen als iets vanzelfspre
kends. We geloven, dat we de Harmonie pas
het beste weten te waarderen, wanneer ze eens
een keer verstek liet gaan bij een of andere
feestelijke gebeurtenis. We zouden echter niet
weten, wanner dat in werkelijkheid gebeurde,
hoe zo'n gebeurtenis feestelijk moest worden...,
daarom verdient de harmonie en drumband ons
aller waardering en steun)
Een ontstellend verhaal van het kamp,
dat de vrede moest veroveren. „Geen
man, vrouw of kind komt levend van
dit eiland als mijn land de oorlog ver
liest I” raasde de Japanse bevelhebber
Wie zou hem vertellen dat het zich al
had overgegeven? Toegang 18 jaar.
Voor de theologen kan het misschien
geen raadsel zijn, maar voor ons ge
wone mensen is het huwelijk van Maria
en Jozef maar moeilijk te begrijpen.
Wanneer we in de Bijbel lezen, komen
we over dit huwelijk betrekkelijk wei
nig tegen. St. Joseph komt er bekaaid
af. Hij is de heilige in de schaduw
van het grote licht: Christus. Over
Maria komen we meer te weten, ook
al is het niet zoveel als wij zouden
willen.
Zondag lezen we in het Evangelie
een tweegesprek tussen de boodschap
per van God, de engel Gabriël, waar
in het wonder van Gods Menswording
in Maria wordt aangekondigd.
Uit dit tweegesprek blijkt, dat Maria
helemaal niet begreep wat haar stond
te wachten. Zij schrok, zegt Lucas, en
zij vroeg zich af wat de groet van de
haar onbekende boodschapper te bete
kenen zou hebben. Het is vrij gemak
kelijk voor ons om alles achteraf te re
construeren en te, zeggen: Dit woord
betekende dit en dat woord dat. Maar
Maria stond voor een groot vraagte
ken. Toen de engel tegen haar zei, dat
zij de gezegende onder de vrouwen
was, begreep Maria dit werkelijk niet.
En toen de engel haar zei, dat zij
een zoon zou krijgen, wist Maria he-
lehaal niet hoe zij het had. Zij was
wel verloofd, maar niet getrouwd. En
het voor ons vertrouwde feit, dat God
in haar mens zou worden, was voor
Maria alleen in geloof op te lossen.
Voor dit mysterie heeft God Maria ge
plaatst en met dit mysterie voor ogen
zei Maria in geloof ja tegen God. Ze
begreep het geheim niet, maar toch ver
klaarde ze zich de dienstmaagd van
God en werd zij Moeder van God.
Met haar deemoedige dienstbaarheid
aan een zaak, die geen mensenverstand
kan begrijpen, heeft Maria zich de titel
van Konnigin verworven. Zij heeft
door haar aanvaarding het Verlos
singswerk van God, zoals God dit wil
de, mogelijk gemaakt. Zij verdient de
naam van mede-verlosseres.
Door haar medewerking kon de ge
nade van God weer vrijuit stromen
over de aarde en is zij de middelares
aller genaden.
In Christus is Maria verheven boven
alle mensen tot koningin van hemel en
aarde. God groeide in haar tot mens.
Maria schonk .aan God haar bloed
en levenssappen zodat Christus Zijn
bloed kon vergieten voor ons.
bied. De meesten gaan naar de film zonder dat
ze weten wat er gedraaid wordt en hebben
ook niet geleerd naar een film te zien. Heus
de meeste filmmakers zijn geen kwajongens als
ze proberen de diepste roerselen, de enorme
spanningen en geweldige problemen van het
menselijk leven van alle tijden te verfilmen,
en dan is het diep beschaamd dat zovelen geen
snars snappen van de film. Het zou veel te
lang duren als we hier de belangrijkste films
van de laatste tijd gingen bespreken. Een paar
gedachten. Wie b.v. in de film van de Tien
Geboden aanmerkingen maakt dat God nooit
de tien geboden zó gegeven kan hebben, wie
enkele liefdescènes niet aanvaardbaar vindt
(er was wel degelijk liefdeleven 40 jaren in
de woestijn) wie zuiver let op het technisch
bijna onmogelijke van de doortocht door de
Rode Zeeheeft geen sikkepit begrepen
van de film. Wie van de film „De Brug
over de rivier de Kwaai” heeft uitgedokterd
dat het eigenlijk veel meer Hollanders waren
dan Engelsen, wie de houding van de Engelse
commandant om „mee te helpen aan de op
bouw van de vijandelijke brug” niet begrijpt,
heeft misschien een vervelende avond en moet
feitelijk gekwalificeerd worden als een
die nog niet bekwaam is naar een
gaan. Neen, een film zien is niet eenvoudig.
Als we „positief” naar de film gaan, dan be
reiden we ons voor om te zien naar een groots
gebeuren, naar een enorme uitvinding en dan
gaan er enkele stukken leven of bijbel anders
voor ons leven. Als ik gedeelten van de Tien
Geboden b.v. zó op de lagere school had kun
nen zien, dan zou dat gedeelte van het Oude
Testament heel anders en heel wat meer voor
me betekend hebben. Er zijn Katholieken die
uit de film: „Christus wordt opnieuw gekruisd”
gelopen zijn. Tussen haakjes de film is ook
vertoond op Televisie. Men kon maar niet
begrijpen dat er zo’n „slechte” Pope kon be
staan. De kijkers hebben niet het minst be
grepen waar het in de film om ging. Natuurlijk
geven we toe dat vele films op een bepaalde
manier gemaakt zijn om de sensatie, om geld,
en zuiver winstbejag. Maar aan de andere
kant is toch wat eerlijker fihnkijking op zijn
plaats. Ook in Rijen is een bioscoop en wor
den films gedraaid in een Katholiek gebouw.
Het kan niet de bedoeling zijn dat vele ouders
met bepaalde angst hun kinderen daar naar
toe sturen. Evenmin is het thans verstandelijk
verantwoord dat men zonder enige voorberei
ding de een of andere film gaat zien. Derge
lijke zien-gebeurtenissen dienen goed voorbe
reid te worden. Wie goed naar een bioscoop
voorstelling gaat, kan genieten en leren, weet
onderscheid te maken tussen het wezen, het
eigenlijke en het bijkomstige. Jeugdverenigingen
onder meer dienen een ogenblik bij hun bij
eenkomsten te wijzen op de al of niet belang
rijkheid van een lopende-gangbare film. Ieder
een die iets te maken heeft met opvoeding
van kinderen dient enkele malen naar de film
te gaan, het gegevene te bespreken en te be
studeren en hun kindeern lichamelijke of
geestelijke voldoende op de hoogte te bren
gen wat ze gaan zien en hoe ze het moeten
zien. Kortweg: ga gerust naar een bioscoop,
maar bereid u goed voor. Weet wat u gaat
zien. Ga niet teveel naar de film maar ga
„goed” naar de film.
Aalmoezenier Fritschy,
De bedoeling van dit artikel is, een be
schouwing te wijden aan het werk, het we
zen en de plaats van de Harmonie in de
gemeenschap in het algemeen en van de Har
monie en Rederijkersvereniging „Vlijt en Een
dracht” in de Rijense gemeenschap in het bij
zonder.
En als we willen doordringen in het wezen
van „de harmonie in het algemeen” dan moe
ten we „harmonie" niet als een beperkt om-
lijnd begrip beschouwen als: „een vrij hechte
groep, die onder leiding van een daartoe be
kwaam en uitverkoren leider zorgt voor de
voortbrenging van muziek en daardoor een
zekere band kweekt tussen de leden onderling
en de leden uit de gemeenschap”, maar dan
moeten we aan „harmonie” een veel ruimere
betekenis toekennen. Doen we dit namelijk niet,
dan zullen we nooit het wezen en de bete
kenis van de harmonie kunnen doorgronden.
In het oerwoud uiteindelijk stammen we
allemaal uit het oerwoud bestaat er meer
dan hier, een rhytme van arbeid en spel. In
sommige oerwouden bestaat er zelfs geen dui
delijk onderscheid tussen arbeid het voorzien
in het dagelijks onderhoud en spel het
voortbewegen van muziek om de arbeid te
verlichten. Iedereen kent wel het monotome
repeterende gezang van de negers, die hun uit
geholde boomstam over de rivier voortbewegen,
Het gezang is een stimulans om telkens op
tijd weer aan de roeiboom te trekken en zo
gemeenschappelijk een zo groot mogelijke pres
tatie te bereiken door een zo volmaakt moge
lijke „harmonie”. Hier is er muziek tijdens het
werk.
En het is nu wel een grote sprong om van
het oerwoud plotseling over te stappen naar
de harmonie zoals wij die kennen en nog ver
der, naar de harmonie zoals wij die hébben,
toch valt een zekere overeenkomst tussen onze
harmonie en de „harmonie” uit de cultuurdor-
pen niet te ontkennen. Ook onze harmonie ver
vult assentieel dezelfde taak als de muziekge-
zelschapjes en de muziekbegeleiders van de
cultuurvolkeren.
Wij zijn nu aangeland bij onze bloedeigen
Harmonie. Onlangs werd ons een verslag ter
hand gesteld over de activiteiten welke de
Harmonie in het afgelopen jaar zoal bedreef.
Wanneer men dat op enkele vellen papier bij
elkaar ziet staan, dan ziet men pas welk werk
de Harmonie in een tijdsbestek van één enkel
jaar verricht. We realiseren ons dat eigenlijk
helemaal niet.
We zijn er hier zo mee vertrouwd geraakt,
dat de Harmonie bij alle voorkomende gelegen
heden acte de presence geeft, dat we er nauwe
lijks bij blijven stilstaan.
Uit de reactie van de mensen: „O, daar is
de Harmonie al” blijkt overduidelijk dat er geen
vraag bestaat omtrent het al of niet komen
van de Harmonie bij een of andere gebeurtenis.
Het is vanzelfsprekend, dat de muzikanten hun
om iemand anders in de
Woensdag 8 uur
De film over New Yorks jongensbenden,
hun oorlogenhun meisjesen het
slechte gezelschap dat ze opzoeken
ze groeien op voor galg en rad maar
nóg is hun hart niet slecht.
Toegang 14 jaar.
Deze week hebben we op de „Jongeren-
Contactavond” gesproken over de film. Het
kan goed zijn enkele gedeelten hiervan ook aan
de overigen van de Gemeente ter overweging
te geven. Ook 't bioscoopbezoek immers brengt
conflicten mee tussen ouderen en Jongeren.
Mensen die zonder meer alle bioscoopbezoek
afkeuren zijn er betrekkelijk weinig, maar er
zijn vele ouders die weinig of geen goed ver
wachten indien hun kinderen „almaar naar de
bios gaan”.
Film is absoluut een prachtige uitvinding,
en millioenen hebben reeds genoten en ge
leerd van de film. Prachtige beelden van over
de hele wereld kunnen ze zo maar zien en
ook talrijke onderwerpen zijn of worden be
handeld welke we anders niet zo markant
duidelijk te zien kregen. Neen, op zich ge
nomen is film iets geweldigs. Ik wil zelfs be
weren dat werkelijk „slechte” films in de mo
rele zin van het woord althans in Nederland
sporadisch voorkomen. Maar zoals alles in deze
wereld hangt het er helemaal van af welke
personen naar welke films gaan. Niet voor
ieder boek is iedereen rijp evenmin ook voor
de film.
Hier is alleen maar hard en hard nodig
dat was de unanieme mening van de Jon
geren een betere voorlichting op dit ge-