Anjeractie 1958.
ZONDAG 22 JUNI: 0.D.W.-V0LLEYBALT0ERN00I, PIUS X-SGHOOL, RIJEN
Liebe, Tanz und
1000 Schlager
BIOSCOOP RIJEN TEL 303
Ge begrijpt me nie
Naar het Nationaal Mariacongres!
Gilze krijgt per 1 september een
eigen U.L.O.-School.
Koning Voetbal
Het lied
van Bernadette
No. 25
EEN EN DERTIGSTE JAARGANG
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
de zondag is als
aller
ver-
jeugd,
weten
en bui-
landelijk
het
van de Witte
Het moet de parochieherder van
Gilze hebben goed gedaan, dat hij ver-
Catarina Valente, Peter Alexander,
Rudolf Platte en Ruth Stephan
in een sprankelende film over muziek,
liefde en dans met beroemde jazz-orkes-
ten en zangers. Muziek waarvan U ge
niet tot 't laatste toe. Toegang 14 jaar.
r ZATERDAG 21 JUNI 1958
Bernhard, 29 juni, val dit jaar op zon
dag. Het weekeind van 28 en 29 juni
leent zich aldus wel bijzonder voor de
grote inzamelingsactie.
Op laatstgenoemde dagen zal het
Anjerfonds door middel van een speld-
jesverkoop een beroep doen op de be
volking van de gemeente Gilze en
Rijen. Het is zaak het Anjerfonds te
blijven steunen en van jaar op jaar het
bewijs te geven, dat het in de sympa
thie van de Brabantse Bevolking een
hechte grondslag heeft.
De burgemeester van Gilze en Rijen,
Mr. VAN MIERLO.
daden en de beoordeling daarvan. Of
anders gezegd, we moeten ons zelf
leven. Kinderen wordt het leven ge
geven, en zij worden lange jaren
geleefd. Maar wij blijven geen kinde
ren en moeten een keer zelf leven. Dit
moet bewust zijn, anders raken we de
kluts kwijt.
Laten we steeds bedenken dat het
niet alleen moeilijk is een goed-begrij-
pend iemand te vinden, maar bijna on
doenlijk om een rotsvaste hulp. Maar
als we die op onze weg gevonden heb
ben dan blijft nog zeer veel over voor
onze eigen deelname en medewerking.
En mochten we dit geluk hebben, la
ten we er dan dankbaar voor zijn en
de moeilijke opgave om ons zelf te
veranderen eventueel te verbeteren
ter hand nemen met eerlijke overgave
en onderdanige, maar gezonde gehoor
zaamheid. Het zou dus kunnen dat hij
(met een kleine letter) me niet begrijpt,
maar Hij (met een hoofdletter) wel.
Aalmoezenier Fritschy.
In verband met de grote inzame
lingsactie, die in de periode van 23 juni
tot en met 6 juli 1958 ten bate van het
Prins Bernhard Fonds en de daaron
der ressorterende Provinciale Anjer
fondsen in alle gemeenten zal worden
gehouden, lijkt het mij gewenst bij deze
enige aandacht te besteden aan het
ontstaan, karakter en doel van het An
jerfonds.
In 1940 is uit een initiatief van Vrij
heidslievende Nederlanders buiten be
zet Nederland een Fonds gesticht ter
vergroting van ons aandeel in de geal
lieerde oorlogsvoering: het Prins
Bernhard Fonds, Fonds
Anjer.
Door de vrije Nederlanders over de
gehele wereld werd een bedrag van
rond ƒ21.000.000,— bijeen gebracht,
waarvoor veel materiaal aangeschaft
kon worden, boven datgene wat de
rijksbegroting toeliet te kopen.
Na de be vrij ding van ons land en
het einde van de oorlog scheen de rol
van het Prins Bernhard Fonds uitge
speeld. Het werd echter al spoedig
duidelijk dat de strijd op het terrein
van de geest en de cultuur na t einde
van de oorlog pas recht een aanvang
zou nemen.
Het Prins Bernhard Fonds werd
daarom van een fonds voor de mate
riële oorlogvoering omgezet tot wat
het thans is: een financieel strijdfonds
voor onze geestelijke en culturele
weerbaarheid.
Volgens het nieuwe statuut heeft het
Fonds tot doel de zelfwerkzaamheid
van het Nederlandse Volk op het ge
bied van wetenschap, kunst en cultuur
in het algemeen te bevorderen, alsmede
de Nederlandse cultuur in de Over
zeese Rijksdelen en in het buitenland
uit te dragen. Het Fonds tracht dit
doel te bereiken door het verlenen van
financiële steun aan personen of orga
nisaties voor alle zodanige arbeid, die
de geestelijke weerbaarheid van het
Nederlandse volk kan versterken. Het
is een zuiver financiële instelling die
zelf geen deel neemt aan practische ar
beid, maar zich beperkt tot het moge
lijk of beter mogelijk maken van cul
tureel werk door derden. Het heeft
erkend, dat de Nederlandse cultuur is
opgebouwd uit gewestelijke eigenwaar
den, die ieder voor zich beter van uit
de provincie zelf beoordeeld en behar
tigd kunnen worden dan door het cen
traal bestuur.
Deze erkenning heeft geleid tot het
in het leven roepen van de provinciale
Anjerfondsen, die als provinciale in
stanties van het Prins Bernhard Fonds
een deel der financiën ter verdeling
krijgen toegewezen. Hun werkterrein
is uiteraard beperkter dan dat van het
Prins Bernhard Fonds. Het omvat
slechts drie van de vijf categorieën, en
wel: kunst, volksontwikkeling en jeugd.
De andere categorieën, t.w.
schap en overzeese rijksdelen
tenland, dragen uiteraard een
karakter en worden dus behandeld
door het Prins Bernhard Fonds zelf.
Het Provinciaal Anjerfonds Noord-
Brabant ziet zich voor een moeilijke en
zware taak geplaatst. De financiële
nood van de Brabantse Culturele ver
enigingen en instellingen is dermate
groot, dat slechts met financiële steun
van de gehele Brabantse bevolking de
doelstellingen van het Anjerfonds ver
wezenlijkt kunnen worden.
Zoals boven reeds gemeld, is de
periode van 23 juni tot en met 6 juli
1958 gereserveerd voor de Anjeractie
1958. De verjaardag van Z.K.H. Prins
leden vrijdag bij het verlijden van de
stichtingsakte ten overstaan van nota
ris Jhr. E. de Kuijper de nieuwe R.K.
U.L.O.-school als „geestelijke vader”
ten doop kon houden en haar naar de
parochieheilige de naam „St. Petrus”
kon geven. Daarmee werd de defini
tieve grondslag gelegd voor de R.K.
U.L.O.-school voor jongens en meis
jes, die op 1 sept. a.s. in de „oude”
jongensschool aan de Raadhuisstraat
gaat starten met een parallelklas voor
het eerste leerjaar.
Het jonge en energieke bestuur staat
onder voorzitterschap van dokter F.
A. M. Doppen, vice-voorzitster is
Mevr. Starmans-van Hagen, secretaris
de heer Jan Theeuwes, Nieuwstraat
52, penningmeester Drs. Jacq. Aarts.
In het bestuur hebben voorts zitting de
Zeereerwaarde Heer Pastoor Driesen,
die tevens als Bisschoppelijk Commis
saris voor de school zal optreden,
Mevr, de Winter-Simons en de heer
A. P. P. Kruijsen.
Hoewel Gilze zelf het vereiste mini-
mum-aantal leerlingen voor de start
van een dubbele klas oplevert, tracht
het bestuur reeds nu leerlingen uit de
omliggende plaatsen aan te trekken.
Gilze, dat ook met zijn huishoud
school en de nieuwe lagere technische
school in de omgeving een bekende en
een goede klank heeft op onderwijs
gebied, krijgt er op 1 sept. een belang
rijke onderwijsinstelling bij, waarvoor
ongetwijfeld ook in de omgeving be
langstelling zal bestaan.
In afwachting van de bouw der defi-
Op zondag 12 juli is de sluitings
plechtigheid van het congres, waarvoor
het Nederlands Episcopaat ons
belangstelling en medeleven heeft
zocht.
Nijmegen is een mooie stad met
schitterende omgeving, een bezoek op
zich overwaard.
Het program van
volgt:
12.15 uur: Pontificale Hoogmis op
het congresterrein Kelfkensbosch.
15.30 uur: Nationale Maria Om-
dracht.
17.00 uur: Plechtig sluitingslof.
20.00—22.00 uur: Tweede opvoering
van „Herwonnen Paradijs” van Jan
Naaykens onder regie van Anton
Sweers.
We hebben aan de fa. Diepstraten
gevraagd, wat de kosten zijn van een
busreis naar Nijmegen en terug. Wel
nu voor 3,75 per persoon brengt men
ons naar het congres. En als men dan
een gele congreskaart bestelt voor
ƒ3,—, dan heeft men recht op een zit
plaats bij „Herwonnen Paradijs” in het
Goffertstadion des avonds.
Hebt ge 7,— over voor een rode
congreskaart, dan hebt ge toegang tot
het gereserveerde gedeelte Pontificale
H. Mis en idem Pontificaal Lof en
idem Maria-omdracht met programma
boekje voor het congres.
Nu is zulk een kaart voor valiede
en jonge mensen niet nodig, maar er
hebben ook enkele bejaarden zin om
mee te gaan.
Wie ondanks het „Hart van
Gilze” wil meegaan en de organisa
toren houden me ten goede, dat ik
veronderstel, dat toch niet alle Gilze-
naren en die van Molenschot en Hul-
ten naar het „Hart van Gilze” zullen
komen kijken moet zich vóór zon
dagavond 6 juli bij de fa. Diepstraten
opgeven en tevoren betalen. Daar ligt
ook het programmaboekje ter inzage.
Zouden we niet met een volle bus
uit Gilze gaan meedoen met de natio
nale hulde aan Maria, die we toch hier
een grote verering toedragen?!
A. P. Huysmans, rector.
Alle mensen hebben een bepaald
eigen gedachten- en doen-wereld. Zo
helemaal apart, en lang niet volledig
door anderen begrepen. Merkwaardi
gerwijze zouden we wel graag willen
dat anderen of althans een bepaald
iemand ons begreep. Wanneer we
aan de weg timmeren, iets ondernemen
op politiek, sociaal maatschappelijk ge
bied of in en rondom het verenigings
leven, dan haken we er na dat iemand
begrijpt. Wij achten onszelf bekwaam
tot bepaalde daden en activiteiten. An
deren keuren ons doen en laten af
ze begrijpen ons niet. Op godsdienstig
terrein komt dat vaak voor. Nog
steeds worden er vooral oudere men
sen gevonden die bij bepaalde oude
paters gaan biechten, want de jonge
geestelijken begrijpen hen niet, zeggen
ze. De uitdrukking „ik moet nodig
weer eens naar de Capucienen” is nog
steeds gebruikelijk.
Ook al onderkennen we de voorko
mende gevallen van een bepaalde lei
ding en begrip niet, moeten we toch
wel vaak zeggen dat hier sprake is
van een typische levenshouding die
een schijnbaar begrip vindt bij iemand
geestelijken die een toevallige
gedachte of zinswending hebben ge
bruikt die ons op dat moment bijzon
der lag.
Niemand wil graag op zijn bliksem
hebben, ouders helemaal niet, die zijn
vaak gewend hun kinderen te straffen
maar hebben een hekel om zelf bestraft
te worden.
Maar afgezien van de zoekers die
nooit een begrijpende vriend vinden,
is het wel eens een groot probleem om
iemand te zoeken die nou eens wer
kelijk met algehele interesse naar ons
luistert en begrip toont. Dat kan de
echtgenoot zijn, maar evenzovele ma
len hoort men de klacht: „zij of hij be
grijpt me toch niet.” Ook echtgenoten
die veel van elkaar weten en veel met
elkaar spreken, behouden een heel
klein wereldje door elkaar niet begre
pen.
Natuurlijk is het ontzettend veel
waard door iemand begrepen te wor
den, maar juist omdat het zo moeilijk
is, en zo weinig voorkomt is de mens
voor een groot gedeelte op zich zelf
aangewezen. Er is niemand die ons
helemaal goed beoordeelt, dus moeten
we ons zelf oordelen. Kunnen we dat?
Ook niet zo eenvoudig. Sommigen
denken aan hun „geweten”. Christe
nen denken aan God. Bijna alle men
sen kunnen denken aan een Opper
wezen. Hoe het ook zij, er moet wel
iets of „iemand” zijn die ons wel be
grijpt. Maar dat houdt in dat wij van
de aardse mensen niet een volledig
begrip kunnen verwachten, en dus wel
aangewezen zijn op „bovenaardse
wezens”.
Er blijft dus een geweldige verant
woordelijkheid over voor onze eigen
Verwacht
Brandmerk der zonde.
Woensdag 8 uur
De gekste match die ooit werd gespeeld,
want.... Dean Martin en Jerrq Lewis
spelen inee. Ze zijn weer dwazer dan
ooit, nü als de raarste voetballers die U
ooit zag! Toegang 14 jaar.
-M—MnMM—rn—a—MBm—
dinsdag 8 uur
Zondag 8.30 en
Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 uur
Zondag 3 uur en Woensdag 3 uur
Speciale kindervoorstellingen te
gen verlaagde prijzen 40 en 70 ct.
om ook hen in de gelegenheid te
stellen deze film te zien.
Ter gelegenheid van het Maria-
jaar brengen wij deze film terug
om iedereen, die niet naar Lourdes
kan om de indrukwekkende ge
beurtenissen aan de Lourdes-grot
mee te maken, hier een vleugje
kan opvangen van deze waardige,
machtige en diep ontroerende
plechtigheid. Een film van zeld
zame schoonheid en dramatische
kracht met in de hoofdrol JEN
NIFER JONES in de rol van
BERNADETTE.
Weekblad Qilze-Rijen
-