Anjeractie 1958. ZONDAG 22 JUNI: 0.D.W.-V0LLEYBALT0ERN00I, PIUS X-SGHOOL, RIJEN Liebe, Tanz und 1000 Schlager BIOSCOOP RIJEN TEL 303 Ge begrijpt me nie Naar het Nationaal Mariacongres! Gilze krijgt per 1 september een eigen U.L.O.-School. Koning Voetbal Het lied van Bernadette No. 25 EEN EN DERTIGSTE JAARGANG RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN de zondag is als aller ver- jeugd, weten en bui- landelijk het van de Witte Het moet de parochieherder van Gilze hebben goed gedaan, dat hij ver- Catarina Valente, Peter Alexander, Rudolf Platte en Ruth Stephan in een sprankelende film over muziek, liefde en dans met beroemde jazz-orkes- ten en zangers. Muziek waarvan U ge niet tot 't laatste toe. Toegang 14 jaar. r ZATERDAG 21 JUNI 1958 Bernhard, 29 juni, val dit jaar op zon dag. Het weekeind van 28 en 29 juni leent zich aldus wel bijzonder voor de grote inzamelingsactie. Op laatstgenoemde dagen zal het Anjerfonds door middel van een speld- jesverkoop een beroep doen op de be volking van de gemeente Gilze en Rijen. Het is zaak het Anjerfonds te blijven steunen en van jaar op jaar het bewijs te geven, dat het in de sympa thie van de Brabantse Bevolking een hechte grondslag heeft. De burgemeester van Gilze en Rijen, Mr. VAN MIERLO. daden en de beoordeling daarvan. Of anders gezegd, we moeten ons zelf leven. Kinderen wordt het leven ge geven, en zij worden lange jaren geleefd. Maar wij blijven geen kinde ren en moeten een keer zelf leven. Dit moet bewust zijn, anders raken we de kluts kwijt. Laten we steeds bedenken dat het niet alleen moeilijk is een goed-begrij- pend iemand te vinden, maar bijna on doenlijk om een rotsvaste hulp. Maar als we die op onze weg gevonden heb ben dan blijft nog zeer veel over voor onze eigen deelname en medewerking. En mochten we dit geluk hebben, la ten we er dan dankbaar voor zijn en de moeilijke opgave om ons zelf te veranderen eventueel te verbeteren ter hand nemen met eerlijke overgave en onderdanige, maar gezonde gehoor zaamheid. Het zou dus kunnen dat hij (met een kleine letter) me niet begrijpt, maar Hij (met een hoofdletter) wel. Aalmoezenier Fritschy. In verband met de grote inzame lingsactie, die in de periode van 23 juni tot en met 6 juli 1958 ten bate van het Prins Bernhard Fonds en de daaron der ressorterende Provinciale Anjer fondsen in alle gemeenten zal worden gehouden, lijkt het mij gewenst bij deze enige aandacht te besteden aan het ontstaan, karakter en doel van het An jerfonds. In 1940 is uit een initiatief van Vrij heidslievende Nederlanders buiten be zet Nederland een Fonds gesticht ter vergroting van ons aandeel in de geal lieerde oorlogsvoering: het Prins Bernhard Fonds, Fonds Anjer. Door de vrije Nederlanders over de gehele wereld werd een bedrag van rond ƒ21.000.000,— bijeen gebracht, waarvoor veel materiaal aangeschaft kon worden, boven datgene wat de rijksbegroting toeliet te kopen. Na de be vrij ding van ons land en het einde van de oorlog scheen de rol van het Prins Bernhard Fonds uitge speeld. Het werd echter al spoedig duidelijk dat de strijd op het terrein van de geest en de cultuur na t einde van de oorlog pas recht een aanvang zou nemen. Het Prins Bernhard Fonds werd daarom van een fonds voor de mate riële oorlogvoering omgezet tot wat het thans is: een financieel strijdfonds voor onze geestelijke en culturele weerbaarheid. Volgens het nieuwe statuut heeft het Fonds tot doel de zelfwerkzaamheid van het Nederlandse Volk op het ge bied van wetenschap, kunst en cultuur in het algemeen te bevorderen, alsmede de Nederlandse cultuur in de Over zeese Rijksdelen en in het buitenland uit te dragen. Het Fonds tracht dit doel te bereiken door het verlenen van financiële steun aan personen of orga nisaties voor alle zodanige arbeid, die de geestelijke weerbaarheid van het Nederlandse volk kan versterken. Het is een zuiver financiële instelling die zelf geen deel neemt aan practische ar beid, maar zich beperkt tot het moge lijk of beter mogelijk maken van cul tureel werk door derden. Het heeft erkend, dat de Nederlandse cultuur is opgebouwd uit gewestelijke eigenwaar den, die ieder voor zich beter van uit de provincie zelf beoordeeld en behar tigd kunnen worden dan door het cen traal bestuur. Deze erkenning heeft geleid tot het in het leven roepen van de provinciale Anjerfondsen, die als provinciale in stanties van het Prins Bernhard Fonds een deel der financiën ter verdeling krijgen toegewezen. Hun werkterrein is uiteraard beperkter dan dat van het Prins Bernhard Fonds. Het omvat slechts drie van de vijf categorieën, en wel: kunst, volksontwikkeling en jeugd. De andere categorieën, t.w. schap en overzeese rijksdelen tenland, dragen uiteraard een karakter en worden dus behandeld door het Prins Bernhard Fonds zelf. Het Provinciaal Anjerfonds Noord- Brabant ziet zich voor een moeilijke en zware taak geplaatst. De financiële nood van de Brabantse Culturele ver enigingen en instellingen is dermate groot, dat slechts met financiële steun van de gehele Brabantse bevolking de doelstellingen van het Anjerfonds ver wezenlijkt kunnen worden. Zoals boven reeds gemeld, is de periode van 23 juni tot en met 6 juli 1958 gereserveerd voor de Anjeractie 1958. De verjaardag van Z.K.H. Prins leden vrijdag bij het verlijden van de stichtingsakte ten overstaan van nota ris Jhr. E. de Kuijper de nieuwe R.K. U.L.O.-school als „geestelijke vader” ten doop kon houden en haar naar de parochieheilige de naam „St. Petrus” kon geven. Daarmee werd de defini tieve grondslag gelegd voor de R.K. U.L.O.-school voor jongens en meis jes, die op 1 sept. a.s. in de „oude” jongensschool aan de Raadhuisstraat gaat starten met een parallelklas voor het eerste leerjaar. Het jonge en energieke bestuur staat onder voorzitterschap van dokter F. A. M. Doppen, vice-voorzitster is Mevr. Starmans-van Hagen, secretaris de heer Jan Theeuwes, Nieuwstraat 52, penningmeester Drs. Jacq. Aarts. In het bestuur hebben voorts zitting de Zeereerwaarde Heer Pastoor Driesen, die tevens als Bisschoppelijk Commis saris voor de school zal optreden, Mevr, de Winter-Simons en de heer A. P. P. Kruijsen. Hoewel Gilze zelf het vereiste mini- mum-aantal leerlingen voor de start van een dubbele klas oplevert, tracht het bestuur reeds nu leerlingen uit de omliggende plaatsen aan te trekken. Gilze, dat ook met zijn huishoud school en de nieuwe lagere technische school in de omgeving een bekende en een goede klank heeft op onderwijs gebied, krijgt er op 1 sept. een belang rijke onderwijsinstelling bij, waarvoor ongetwijfeld ook in de omgeving be langstelling zal bestaan. In afwachting van de bouw der defi- Op zondag 12 juli is de sluitings plechtigheid van het congres, waarvoor het Nederlands Episcopaat ons belangstelling en medeleven heeft zocht. Nijmegen is een mooie stad met schitterende omgeving, een bezoek op zich overwaard. Het program van volgt: 12.15 uur: Pontificale Hoogmis op het congresterrein Kelfkensbosch. 15.30 uur: Nationale Maria Om- dracht. 17.00 uur: Plechtig sluitingslof. 20.00—22.00 uur: Tweede opvoering van „Herwonnen Paradijs” van Jan Naaykens onder regie van Anton Sweers. We hebben aan de fa. Diepstraten gevraagd, wat de kosten zijn van een busreis naar Nijmegen en terug. Wel nu voor 3,75 per persoon brengt men ons naar het congres. En als men dan een gele congreskaart bestelt voor ƒ3,—, dan heeft men recht op een zit plaats bij „Herwonnen Paradijs” in het Goffertstadion des avonds. Hebt ge 7,— over voor een rode congreskaart, dan hebt ge toegang tot het gereserveerde gedeelte Pontificale H. Mis en idem Pontificaal Lof en idem Maria-omdracht met programma boekje voor het congres. Nu is zulk een kaart voor valiede en jonge mensen niet nodig, maar er hebben ook enkele bejaarden zin om mee te gaan. Wie ondanks het „Hart van Gilze” wil meegaan en de organisa toren houden me ten goede, dat ik veronderstel, dat toch niet alle Gilze- naren en die van Molenschot en Hul- ten naar het „Hart van Gilze” zullen komen kijken moet zich vóór zon dagavond 6 juli bij de fa. Diepstraten opgeven en tevoren betalen. Daar ligt ook het programmaboekje ter inzage. Zouden we niet met een volle bus uit Gilze gaan meedoen met de natio nale hulde aan Maria, die we toch hier een grote verering toedragen?! A. P. Huysmans, rector. Alle mensen hebben een bepaald eigen gedachten- en doen-wereld. Zo helemaal apart, en lang niet volledig door anderen begrepen. Merkwaardi gerwijze zouden we wel graag willen dat anderen of althans een bepaald iemand ons begreep. Wanneer we aan de weg timmeren, iets ondernemen op politiek, sociaal maatschappelijk ge bied of in en rondom het verenigings leven, dan haken we er na dat iemand begrijpt. Wij achten onszelf bekwaam tot bepaalde daden en activiteiten. An deren keuren ons doen en laten af ze begrijpen ons niet. Op godsdienstig terrein komt dat vaak voor. Nog steeds worden er vooral oudere men sen gevonden die bij bepaalde oude paters gaan biechten, want de jonge geestelijken begrijpen hen niet, zeggen ze. De uitdrukking „ik moet nodig weer eens naar de Capucienen” is nog steeds gebruikelijk. Ook al onderkennen we de voorko mende gevallen van een bepaalde lei ding en begrip niet, moeten we toch wel vaak zeggen dat hier sprake is van een typische levenshouding die een schijnbaar begrip vindt bij iemand geestelijken die een toevallige gedachte of zinswending hebben ge bruikt die ons op dat moment bijzon der lag. Niemand wil graag op zijn bliksem hebben, ouders helemaal niet, die zijn vaak gewend hun kinderen te straffen maar hebben een hekel om zelf bestraft te worden. Maar afgezien van de zoekers die nooit een begrijpende vriend vinden, is het wel eens een groot probleem om iemand te zoeken die nou eens wer kelijk met algehele interesse naar ons luistert en begrip toont. Dat kan de echtgenoot zijn, maar evenzovele ma len hoort men de klacht: „zij of hij be grijpt me toch niet.” Ook echtgenoten die veel van elkaar weten en veel met elkaar spreken, behouden een heel klein wereldje door elkaar niet begre pen. Natuurlijk is het ontzettend veel waard door iemand begrepen te wor den, maar juist omdat het zo moeilijk is, en zo weinig voorkomt is de mens voor een groot gedeelte op zich zelf aangewezen. Er is niemand die ons helemaal goed beoordeelt, dus moeten we ons zelf oordelen. Kunnen we dat? Ook niet zo eenvoudig. Sommigen denken aan hun „geweten”. Christe nen denken aan God. Bijna alle men sen kunnen denken aan een Opper wezen. Hoe het ook zij, er moet wel iets of „iemand” zijn die ons wel be grijpt. Maar dat houdt in dat wij van de aardse mensen niet een volledig begrip kunnen verwachten, en dus wel aangewezen zijn op „bovenaardse wezens”. Er blijft dus een geweldige verant woordelijkheid over voor onze eigen Verwacht Brandmerk der zonde. Woensdag 8 uur De gekste match die ooit werd gespeeld, want.... Dean Martin en Jerrq Lewis spelen inee. Ze zijn weer dwazer dan ooit, nü als de raarste voetballers die U ooit zag! Toegang 14 jaar. -M—MnMM—rn—a—MBm— dinsdag 8 uur Zondag 8.30 en Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 uur Zondag 3 uur en Woensdag 3 uur Speciale kindervoorstellingen te gen verlaagde prijzen 40 en 70 ct. om ook hen in de gelegenheid te stellen deze film te zien. Ter gelegenheid van het Maria- jaar brengen wij deze film terug om iedereen, die niet naar Lourdes kan om de indrukwekkende ge beurtenissen aan de Lourdes-grot mee te maken, hier een vleugje kan opvangen van deze waardige, machtige en diep ontroerende plechtigheid. Een film van zeld zame schoonheid en dramatische kracht met in de hoofdrol JEN NIFER JONES in de rol van BERNADETTE. Weekblad Qilze-Rijen -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1958 | | pagina 1