GROOT ORANJEBAL „D’n Ouwe". o 1 Zaal „TIVOLI” I i Viering Koninginnefeest. Extra versterkt orkest - Aanvang 7 uur op zondag 13 april Bij een dubbel jubileum* in 1 Verheijden Westenburg Salvo der Dapperen WKHNM No. 15 ZATERDAG 12 APRIL 1958 EEN EN DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VAN: BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Zaterdag 8, zondag 6.15 en 8.30 uur De zoon van Anna DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 1 t ■■^-4 lad Qilze-Rijen de j Ti Verzekeringen - Hypotheken Financieringen van auto’s, motorrijwielen en bromfietsen. dorp ieder- luistert, één leven toch Assurantiekantoor Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692) Het verhaal van een vondelingetje, dat een tweede moeder vond. Een film die boeit en ontroert, maar ook doet scha terlachen. Toegang 14 jaar. Woensdag 8 uur van de oudere niet missen, het is beslist nodig om onze al te grote onstuimigheid wat in bedwang te houden. Kannibalen en hottentotten, wereldde len, landen en staten, hebben toch nog al tijd een of andere „ouwe” (pardon Chur chill en Adenauer) zitten die de touwtjes in handen hebben, die sterker zijn door de vergrijsde meemaaksels niet van maar van duizende levens, en Wanneer komt een laan van oude bomen goed tot zijn recht? Wanneer er jonge tussen staan. Wanneer men weet of er een geestelijke, een Minister, een leraar, een onderwijzeres te oud is? wanneer er een jongere in de buurt is. Over het verwijt „Snotaap, wat weet jij er van” en.. „Ouwe je weet het niet meer” gaan we volgende week nog even dieper op in. Aalmoezenier Th. Fritschy. Robert Ryan Virginia Mayo Het verhaal van 'n sheriff, die fier en zonder angst z'n land verdedigde. Zijn kogels spraken het beslissende woord, nadrukkelijk en recht op de man af. In CINEMASCOPE en KLEUREN. Toegang 14 jaar. Verwacht: de operette „Der Bettelstudent” Een pluim op de hoed! De ouderen onder onze lezers herinne ren zich ongetwijfeld de „Jonge Werk man” van voor de oorlog, een standsorga- nisatie voor jongemannen uit het arbeids milieu, die na de opheffing tijdens de oor log, weer verrees onder de naam „Katho lieke Arbeiders Jeugd, K.A.J. Wanneer we dit artikel wijden asm het 12J^-jarig be- staan van de K.A.J. te Gilze, een koperen jubileum dus, kunnen we in één adem ge noemd jubileum promoveren tot een zilve ren; het is immers 25 jaar geleden, dat in de parochie Sint Petrus Banden de spe ciale zorg voor de arbeidende jonge mens werd ter hand genomen en wel door de jonge arbeider zelf. „Door eigen werk sterk!”, zo klinkt het in hun strijdlied. En de tijd heeft geleerd, dat er inderdaad dóór de jonge arbeider vóór de jonge ar beider iets te bereiken is. Zoals iedere vereniging of organisatie heeft ook deze beweging zijn ups en downs gekend. Wij willen trachten een beeld te geven van doel en werkwijze van deze organi satie in het algemeen, om dan nog even een pluim op de hoed te steken van de plaatselijke, jubilerende K.A.J., die er, na jaren van aanhoudend en opofferend ploe teren, onder de bezielende leiding van een zevental ijverige bestuursleden en geassis teerd door een trouwe pioniersleider, wer kelijk zijn mag. K.A.J.: Katholieke Arbeiders Jeugd. Katholiek, niet alleen als individuen, maar als leden van een gemeenschap, waarin deze jeugd een onvervangbare taak heeft. Er is, nu meer dan ooit, zo sprak nog onlangs Z. H. Paus Pius XII tot de verzamelde arbeidersjeugd te Rome, in de Kerk behoefte aan jonge arbeiders, die onder alle omstandigheden willen werken aan de opbouw van een wereld, zoals die door God is gewild. De Oranjestichting prijst zich gelukkig, dat zij bij gelegenheid van de verjaardag van Koningin Juliana een uitgebreid feest programma aan de Rijense bevolking kan aanbieden: 8 uur: H. Mis uit dankbaarheid. 10 uur: Vrolijke kinderoptocht. Na de middag grootscheepse kinder spelen op het RAC-veld en tijdens ’n korte pauze een fijne traktatie. Om 5 uur wordt de jeugd van 1418 jaar in vuur en vlam gezet en begint 'n zeer interessante sterrit, waaraan prachtige wil, jong te zijn. Maar U zult ook over tuigd zijn van de grote genade in dit moei lijke jong-zijn leiding te ontvangen, leiding te aanvaarden. Door eigen werk sterk! Door eigen ondervinding, door eigen ont wikkeling, door hun ogen de kost te geven, door te zien dus, en dan samen een ver standig oordeel te vellen, om daarna tot handelen over te gaan en daardoor elkaar te helpen in de opgang naar God. Kajotters van Gilze, vooral het laatste jaar hebben jullie deze opdracht van Christus goed begrepen. De motor van je K.A.J. je pioniersgroep, heeft niet stilge staan en dank zij jullie aller medewerking heeft je actieve bestuur de juiste snaren weten te treffen. Een pluim op hun hoed voor het vele, dikwijls opofferende werk, door hen verzet. Jullie K.A.J. mag er zijn en nu je gaat feestvieren, om daardoor de kroon te zetten op 25 jaar moeizaam wer ken, gaat onze dank uit naar allen, die met Gods genade hebben meegewerkt voor de bloei van jullie K.A.J. Mogen velen, werkgevers zowel als werknemers, hun sympathie met jullie werk tonen, niet alleen door jullie zaterdagavond om 6 uur de hand te drukken, wat natuurlijk zeer ge waardeerd zal worden, maar vooral door op de eigenlijke jubileum-zondag samen met de Priester het offer aan de Vader op te dragen als een dank voor de vooraf gaande 25 jaar en een smeking om genade voor de toekomst. AALMOEZENIER C. VERHAAK. Katholiek wil zeggen wereldomvattend en het duidt er tevens op, dat de strijd van de K.A. J. een geestelijke strijd is, een strijd, die tot doel heeft de Verlosser te leren kennen en Zijn liefdewet overal te laten binnendringen, pal te staan voor een zaak, die onschatbare waarde heeft. De Heilige Vader durft zelfs te zeggen, dat hij van de K.A.J. grote dingen verwacht en dat hij nu, zoals in het verleden, op de Katholieke Arbeidersjeugd rekent in het steeds beslister en krachtiger voortzetten van hun apostolaatswerk. Katholiek arbeider, delend in het leven van de arbeidende jeugd en daardoor deel hebbend aan hun niet geringe pro blemen. Midden in het arbeidsmilieu wil len ze eerst zelf een christelijke opvatting hebben over de arbeid en deze dan in alle arbeidsmiddens laten binnendringen, een rechtstreeks, praktisch en noodzakelijk apostolaat. Katholieke arbeidersjeugd, jongeren, vol optimisme ten opzichte van de toekomst, waarvan de Heilige Vader zegt, dat die alleen gerechtvaardigd is door het geloof en de genade. Tegen het vele leed in de samenleving is alleen het geloof bestand. Alleen degenen, die geloven durven de problemen te zien en op een oplossing te vertrouwen. Geleid door het licht van het Evangelie moeten alle middelen gebruikt worden, die de beweging biedt, tot eigen vorming en tot vorming van anderen. Geen wonder, dat ook onze Aartsbis schop in zijn toespraak tot de Nederlandse Kajotters te Rome, er op wijst dat het Episcopaat van Nederland niets bever wil zien, dan dat deze beweging groeit om de Kerk van Jezus Christus te dienen. Voor iedere jonge arbeider gelden on veranderlijk de volgende grondwaarheden, in de geest waarvan de K.A.J. haar wensen en verlangens bepaalt, noodzakelijk om verbeteringen aan te brengen ten behoeve van de arbeidersjeugd. Iedere jonge arbeider heeft als menselijk persoon een wezenlijke waardigheid, ge schapen door God naar Zijn beeld en ge lijkenis - iedere jonge arbeider heeft een persoonlijke roeping, welke roeping (als arbeider, als burger, als christen) onmo gelijk te verwezenlijken is zonder een aan gepaste opvoeding van de arbeidende jeugd in de voor het leven beslissende jaren van 14 tot 25 jaar. En deze aangepaste opvoeding te geven is de taak van de jeugd-standsorganisatie, vóór de oorlog bekend onder de naam „Jonge Werkman”, nadien onder de naam „K.A.J.”. We kennen die goedwillende jonge ke rels in hun witte blouses met rode dassen, trots op hun embleem, dat prijkt op de linkerborstzak; we kennen ze in hun jong enthousiasme, in het uiten van hun jonge, bruisende leven; we kennen hen te weinig» misschien in hun problemen, in de strijd, die ze te doorworstelen hebben dag na dag. Ze zijn jong en U weet, wat het zeggen Wel niet direct aansluitend op de voor gaande artikelen, maar wel daarmee sa menhangend; willen we vandaag iets zeg gen over de verhouding „Jongeren en Ouderen”. Dat het tussen ouders en kin deren, en tussen ouderen en jongeren in het algemeen wel eens botst is echt geen kwestie van leeftijd alleen. Kinderen die het beter „weten” dan hun ouders, onder danen die het niet eens zijn met hen die hun leiders zijn, hebben altijd bestaan. In vele eeuwen en in vele werelddelen ging dat vaak harmonisch, zonder al te veel drukte. Mij doet het voorkomen, dat in deze eeuw het „afmaken” van oud en „ouwe” zo ontzettend hard gaat, dat de „middenmoot” het helemaal niet meer bij kan houden. Mischien was het vroeger ook wel zo, maar het lijkt nu allemaal veel sneller te gaan. Hoe het ook zij, de ver draagzaamheid tussen oud en jong is over het algemeen niet zo heel groot meer. Sinds de jeugd geen ipsofacto geleerd heid, inzicht en verstand meer toeschrijft aan ouders en ouderen (ómdat zij ouders of ouder zijn) en in de loop der geschie denis en aan de hand van gebeurtenissen fouten sneller en effectiever van ouderen aan de dag zijn getreden, is men er toe ge komen onverstand, geen inzicht, geen kijk op leven en „dingen” toe te schrijven aan ouderen alleen al om het feit dat zij „ouder” zijn. Nu behoeft „oud en wijs” niet steeds samen te gaan, men kan niet zeggen dat alle ouden wijs zijn, maar men kan even min zeggen dat al wat oud is niet wijs is. Het is de vaak onmogelijke taak van de „middenstanders in leeftijd”, die het inzicht van de ouderen en het enthousiasme van de jongeren moeten bijeenbrengen. In vele opzichten hebben „ouderen” ge lijk mét hun vermaningen en rake opmer kingen, maar het alleen-geven-van verma ningen heeft op de jeugd geen invloed meer. Bijna alle geestelijken in de Kath. Kerk hebben 20 eeuwen lang vermaningen gegeven en een wijze leer voorgehouden, en toch zijn er millioenen de „andere" kant uitgegaan, omdat de jeugd vroeg of laat tot de ontdekking kwam dat de ouderen zelf niet deden wat ze voorhielden. Op zich genomen kan een lange levens periode met veel levenservaring een zegen zijn voor anderen zowel in het begin als daarbuiten. En bijna ieder stad en d heeft van de „ouwe mensen” waar een naar toe gaat, waarnaar men en wiens raad men opvolgt. Je hebt ook van die vaders, die vaders blijven ook al zijn ze tachtig. Toen mijn vader enkele ja ren geleden eens met me mee reed in de auto en ik een bocht ietwat scherp maakte kwam er heel spontaan uit, zoals dertig i jaar geleden (toen ik voor 't eerst reed): „Jongen, je leert het niet, en je zult het wel nooit leren ook. Nou had ik kunnen zeggen: „Nou moet je ophouden, ik rijd al dertig jaar practisch over de gehele wereld, en wou u me nou Ik dacht even na, eigenlijk had hij wel een beetje gelijk. Hij reed ruim 40 jaar auto, misschien hoekig en zonder zwier, maar degelijk en stevig, en vooral uiterst berekend, zonder enige risico. Toen ik voor het eerst mijn kniekousen aan mijn grootvader liet zien, riep hij verbijsterd uit: „Hoe kan je moeder het goed vinden dat je zo jong al met blote knieën loopt, rheumatiek zul je krijgen... Wat heb ik gelachen om die goede ouwe Grootvader die amper kon schrijven en rekenen. Maar wel is het merkwaar dig dat hij op tachtig-jarige leeftijd nog fietste en schaatsen reed, en ik op 45-ja- rige leeftijd al behoorlijk rheumatiek heb. (Natuurlijk wil ik hier geen verband leg gen tussen blote knieën-praktijk en rheu matiek.) Duizende zinnen en uitspraken, die je je herinnert van ouders en oude ren, die je naast je leer legde, waar je geen acht op sloeg worden later nog al eens bewaarheid. In deze jachterige drukke wereld kunnen we het misschien ietwat overdrevene, maar toch reële bezadigde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1958 | | pagina 1