Santa Lucia Dansen in Zaal de Bresser Weet wat u in huis haalt I „Geld te geef!” Versterkt orkest van Hoe ge d’r an komt gift nie, a ge’t maor het „Eenzame Jeugd” „The Glowmasters” 1 FEBR. 1958 ZATERDAG EEN EN DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VAN: No. s') DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 Weekblad QilzeRijen BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 zondag 6.15 en 8.30 u. als U in de ko- W. DE VET. harde arbeid, ZONDAG 2 februari Een vrolijke kleurenfilm met romantiek, humor en heerlijke melodieën, met smok kelaars en mooie meisjes, en met in de hoofdrol „VICO TORRIANI”. die zich met vele bekende schlagers o.a. „Arri- vederci Roma" door alle moeilijkheden heenzingt. Toegang alle leeftijden. die er houdt. Zaterdag 8 uur Woensdag 8 uur Een film die de problemen van de op groeiende jeugd weergeeft. De jeugd kijkt naar haar eigen problemeneen film door, voor en over jongen mensen. Toegang 14 jaar. zegt de Paus en de televisiekijkers legt Hij zelfs de plicht op om programma’s, die niet geschikt zijn voor kinderen, af te zetten als er nog kinderen op zijn. Zo streng zou de Paus zich zeker niet uitlaten, wanneer de radio en televisie niet zo’n enorm grote invloed op de mensen hadden. Maar daarbij laat de Paus het niet, in tegendeel. Met nadruk dringt Hij er op aan, dat die machtige invloed van radio en televisie benut zal worden voor het apostolaat. Dit hebben nergens ter wereld de katholieken zo goed begrepen als in ons land. Reeds meer dan dertig jaar bezitten wij een Katholieke Radio Omroep als men bijna nergens een aantreft en alleen de Hemel weet hoe groot de betekenis van de K.R.O. is voor het apostolaatswerk in eigen land. Het zijn deze twee punten vooral, waar op de Paus het licht laat vallen in de ency cliek: de Christenplicht om te waken tegen de gevaren door zorgvuldig de program ma’s te kiezen en de even grote verplichting van elke katholiek om het apostolaatswerk via radio en televisie naar vermogen te steunen. Overweegt U dit eens mende week de dames van de R.K. Boerin- nenbond te Gilze op bezoek krijgt en laat U inschrijven als lid van de Katholieke Radio Omroep! Namens de Diocesane Contact Commis sie van de K.R.O. Al de krachten, waarover Comedia te be schikken heeft en het waren er dit sei zoen veertien, zijn voor de vertolking van deze, uit het Amerikaans bewerkte, klucht in „Katholiek Leven” voor het voetlicht getreden; zondag en dinsdag j.l. telkens voor 'n zaal, geheel gevuld met een op- vallend-aandachtig luisterend publiek. Het heeft in deze zenuwspannende tijd 'n flinke portie heilzame ontspanning mee naar huis terug genomen. We zullen ons maar niet wagen aan de analysering van deze, echt-Amerikaanse, door A. Defresne in t Nederlands bewerk te stof. Ze is op de keper beschouwd zeer simpel: ’n graveur van de Rijksmunt, die als ’n razende „echt-vals” bankpapier in z'n kelder fabriceert, enkel als dat zou kunnen om het onder de minder-be- deelden te verspreiden met ideële bedoelin gen... ,,’n duppeltje geluk hier, ’n drup peltje geluk daar”. Die stof is tevens buitengewoon inge wikkeld door de diverse, buiten verband met de intrige, daarin verwerkte verwikke lingen. De rol-karakteristiek, al gaat die in Ame rikaanse kluchten niet zeer diep, eist niet temin 'n weergave met apart cachet, even als de montering, de costumering, de grime en het tempo. Dit alles bijeen genomen heeft Comedia voor ’n zware artistieke taak gesteld, die zij als geheel niet alleen kranig heeft volbracht, maar die opnieuw helder heeft bewezen, dat dit Toneel- ensemble tot een der beste van ’t Zuiden behoort. Horen we „Geld te Geef”, dan zien we Grootvader Eliot, Piet van Loon, in ’n glansrol! Piet van Loon heeft ’n schit terende kans gekregen en dan ook 'n schit terende beurt gemaakt. Dit was geen „spel” meer, dit was „beleving”, de subtiele uit- „Ongelukkig is degene, die niet de vrien den weet te kiezen, die hij in het heiligdom van zijn gezin binnenhaalt”, zo zegt de Paus Pius XII in Zijn jongste encycliek „Miranda Prorsus” en met die vrienden huisgenoten bedoelt de H. Vader de radio en de televisie. Misschien hebt U uw radio- of televisie toestel nooit zo bekeken, maar in feite zijn het vrienden, die U in de huiskamer toe laat om U en Uw gezin aangename of spannende of leerzame uurtjes te bezorgen Gelukkig doen ze dit heel vaak ook, maar dat het lang niet altijd even mooi is wat er op die manier in Uw huiskamer komt, zal U toch wel opgevallen zijn. En dan behoeft U nog niet eens te denken aan die plat- vloersigheden of goedkope aardigheidjes, welke helaas nog altijd voorkomen, als wel aan die uitzendingen, welke er geheel op berekend zijn om verwarming te stichten in de geesten der christenen. Het is dit gevaar dat natuurlijk nog groter is voor de kinderen waarop de Paus bij herhaling wijst. „De luisteraar is verplicht zijn programma’s te kiezen” zo alle middelen goedkeuren is zeker moreel niet verantwoord, en het andere gezegde „als ge het maar hebt” evenmin. Wie geld heeft moet dat ook nog ver antwoord gebruiken. Een flink deel om zijn zaak uit te breiden, te reserveren voor kin deren. allemaal uitstekend, maar bij velen zou ook nog heel gemakkelijk een deel af kunnen voor de duizenden en nogmaals duizenden stakkerds die niets bereiken in het leven, omdat hun de middelen ontbre ken. Royaal een honderdtje stuk gooien in Antwerpen of Brussel en een stuiver zon dags op de schaal in de kerk doen neen dat klopt niet. Iemand met een handeltje met vlag en wimpel in huis halen komt er in zet je hoed af maar de honderden arme non netjes en broeders, die dag in dag uit langs de huizen gaan voor de noodlijdende mis sies, scholen, kerken enz.... die mensen aan de deur laten staan of af te schepen met... mijn vader is niet thuis, of mijn moeder is op het ogenblik druk bezig... of nog erger met een paar kwartjes wegsturen, is niet juist. Ik weet wel, het zegt ons niet veel wanneer we ten anwoord krijgen „God zal het u belonen, of ik zal u in mijn gebeden gedenken'en ik weet ook wel dat sommige geestelijken en nonnen soms zeer onsym pathiek kunnen „schooien”, maar dat neemt niet weg dat we ons toch af moeten vragen niet alleen hoe we aan het geld •komen, maar als we het eenmaal hebben hoe we voor God en ons geweten, en reke ning houdend met ons gezin en de vele 20ste eeuwse eisen, er toch nog een andere vraag aan vast koppelen: „Hoe raken we het verantwoord weer kwijt”. Als we tien boerderijen gekocht hebben en twintig hui zen dan moet er ook iets af kunnen voor de honderden sociale instellingen die ons geld ook nodig hebben. Wees niet royaal om er iets geldelijk wijzer van te worden en om de pluimpjes van de omgeving, maar denk ook christelijk-charitatief. Dit is en blijft nog altijd een essentieel onderdeel van ons Christen zijn. AALMOEZENIER TH. FRITSCHY. Op een avond praatte ik eens met iemand die op een of andere manier een paar dubbeltjes in zijn leven „verdiend” heeft, toen de man op zeker moment uit z'n mond liet vallen: „Ach hoe ge d’r an komt, gift nie, a ge t maor het.” Het is met dat geld vergaren soms heel raar ge steld op ons jachterig wereldje van van daag. Een jaar of wat geleden stond er plots een geslacht op van eenvoudige men sen, die nauwelijks konden lezen of schrij ven, maar die een enorm werk-uithoudings- vermogen hadden om van te watertanden. Ze werkten, bouwden, kochten en beleg den, en ze hadden een fabriek textiel, leer enz., zoals we dat allemaal kennen. Die oudere typen ze leven nog ergens in een mooie villa of huis, nog altijd met een gewoon jasje aan, een doodgewoon pak alleen zondags een schoon over hemd -— z’n borreltje en biertje en voor de rest geen haarlemmerdijkjes. Maar de zoons, die geleidelijk aan in vaders bedrijf zijn gestapt, wèl met dure kostscholen, H.B.S. enz., die leven heel anders. Met kunst- en vliegwerk, een paar doublures, zijn ze door wat scholen geschommeld, hebben een diploma, lopen iedere dag in een zondags pak, roken veel en duur, dine ren vaak buitenshuis en.duur.die zoons leven en doen heel anders. Sommigen sla gen meesterlijk het door vader verworven bezit te vergroten en te verstevigen, ande ren slagen nog meesterlijker vaders ver worven bezit in enkele jaren naar de kelder te brengen en hun kinderen worden weer gedwongen langs andere wegen wat te gaan verdienen. Opa’s verdienen een en ander door harde voortdurende handenarbeid, de zoons meer door handigheid, behendigheid enz. Vroeger moest je hard werken om wat te verdienen, tegenwoordig kun je het met praten, lekker eten, een fles champagne enz. Met het veranderen van de levenseisen van een pruimpje tabak naar de dure siga ret, van de erwtensoep en stamp naar de kip en kalkoen van het biertje en bitter tje naar de champagne van de jaarlijkse kermis, naar de wekelijkse weekend over- de-grens van het tafeltje en wat stoelen naar het dure bankstel van de winter jas naar de bontmantel met al dat ver anderen is er een jacht naar geld gekomen, niet steeds als vrucht van maar van... handigheid. En hoe ge daor dan an komt... dat is een tweede. Merkwaardig is dat echtbreuk en moord punt van gewetenswroeging en biechtstoel zijn, maar „handigheid” zelden of nooit. Liegen wordt nooit meer gebiecht we liegen immers steeds om „bestwil”. We moeten niet overdrijven en genera liseren, maar niemand zal kunnen ontken nen dat velen zonder enig gewetensbe zwaar over normen van geweten en eerlijk heid gemakkelijk heen stappen. Men deed dit alle eeuwen door in de „grote” wereld, en o zo gemakkelijk heeft de „kleine” we reld het overgenomen. Het is een lofwaardig streven van de ouders zoveel te verdienen en te beleggen voor hun kinderen dat hun vorming en studies betaald kunnen worden, dat ze zelfs hen materieel (geld of zaak) kunnen geven dat is de rechtmatige trots van de ouders, maar om zoveel in kelders van banken op te stapelen dat het 8ste geslacht nog verzekerd is -— is zwaar overdreven. Met geld maakt men nooit van kinderen mannen en vrouwen. Geld kan helpen hen tot volwaardige mensen te maken, maar werkdrift, werkijver en werkliefde moet hen van kindsbeen bijgebracht worden. Ook kinderen moeten geen geld „krijgen maar verdienen en nogmaals mag het ver worven geld helpen en dienen, om een meer vereiste ontwikkeling te geven die de ouders niet hebben genoten, maar mag nooit alles vervangen. Hoe ge aan geld komt behoeft natuurlijk niet altijd onrechtvaardig te zijn, of ten koste van anderen verworven te zijn, maar beelding van ’n zonderling, maar desniettemin gezonde ideeën op na Hij heeft voor ’n groot deel het stuk ge dragen. De figuren uit z’n onmiddellijke omgeving, de heer en mevrouw Eliot met hun dochter Patricia, hun zoontje Junior en hun huishoudster Nora Colhorn, respec tievelijk vertolkt door Wil Hermens, Jo Franken, Ciss Kin, Henk Martens en An Haagh, hebben in volle overgave met hem samengewerkt, om alle taferelen zo gaaf mogelijk tot het publiek te brengen. De een iets meer, de ander iets minder, leverde weloverwogen en op de situatie uitgeba lanceerd spel. Ted Winters en Bernard Gridley, Jan Pelckmans en Ad. v. Mierlo, vielen al dadelijk als eerste onverwachte verwikkeling het keurig gedecoreerde huis van de Eliot’s binnen, ’t Ging om de gunst van de lieftallige Patricia, wier hart tus sen deze twee bleef balanceren. Mèt de opkomst van Price Henk Pelck mans) en Camillucci (Nico Hobbelen) steeg de intrige snel naar haar kookpunt. Op bewonderenswaardige manier hebben deze twee gangsters hun partij niet alleen aannemelijk gemaakt, zij hebben, in samen werking met Grootvader Eliot, 'n toneel- klaverblad gecreëerd, dat ongetwijfeld de onverdeelde bewondering van het publiek heeft getrokken. De opgave voor Price en voor de sullig-poenige Camullicci was las tig, want hun rol leende zich heel gemak kelijk voor al te goedkope charge. Dit laat ste mag ook getuigd worden van Jac. Bink, die z’n „heel gewone straat-agent” knap wist uit te beelden. Jacqueline Haagh, die als de schoonheidsspecialiste midden in het, tot kookpunt gestegen, spektakel viel, heeft ook nu weer getoond, dat er toneelbloed door haar stroomt, dat, mits goed geleid, nog veel goeds belooft te brengen. Bertha Theeuwes, als mevrouw Bronson, bracht de vierde -verwikkeling, kort maar krachtig, en even kort en krachtig hakte ten slotte Adr. Biemans, als Politie-Inspec- teur, de knoop door te zamen met Opa Eliot, de onverbeterlijke idealist, die nog gauw even ook deze politieman in z’n theorieën wilde meeslepen... ,,’n druppeltje hier, 'n druppeltje daar”... maar het ap plaus klaterde als ’n stortregen door de zaal. Hierin heeft stellig gedeeld de Toneel- meester-Etaleur Jos Theeuwes, wiens to neelwerk steeds, zoals ook nu, het stempel van verfijnde artisticiteit draagt. De Firma de Bruin Claus verzorgde de grime. Zij handhaafde ook ditmaal haar goede naam, hoewel we in de pruikverzorging gaarne iets moderners, iets meer Amerikaanse stijl gezien zouden hebben. Na afloop der uitvoering verzamelden alle spelers zich in Café van der Horst. Hier had, ter gelegenheid van het 12M-jarig bestaan van de Vereniging, 'n hartelijke, niet-officiële, huldiging plaats, waarbij, uit naam van de „Club der Intellectuelen”, een prachtig bloemstuk werd overhandigd. Er is bij deze gelegenheid veel en zeer hartelijk gesproken en alle „toneelpaarden” kregen volop de haver die ze eerlijk hebben ver diend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1958 | | pagina 1