D’n huiperd. Sint Martinus Kunstmaan en atoomsplitsing zijn nog experimenteel, doch laat U de meest bruikbare wonderen der techniek zien op zaterdag, zondag en maandag, 9-10-11 november in de zaal van de Harmonie te Rijen. - - - Geopend van 14-23 uur. INSTALLATIE BUREAU Het trottoir r (zaterdag Fabrieken in dienst van de gezondheid. Abbott en Costello en de Rock 'n Roll No. 45 9 NOV. 1957 DERTIGSTE JAARGANG DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Weekblad Qilze-Rijen (ca. 316 - 397, Feestdag 11 november). huichelen De Nederlandse geneesmiddelen-industrie ■MM kon geslaag- of men geen het goede ver- mensen en we toch echt overweging te geven voor de a.s. zondags viering. Laten we onze huichelachtige jas verkopen, en eerlijk een probleem ook een huwelijksprobleem onder de ogen dur ven zien, en oplossen. Er kan veel meer opgelost worden dan we vaak wilen toe geven. Een fout kunnen we allemaal ma ken, maar ik zou haast zeggen laten we die fout dan eerlijk maken, en niet jaren lang huichelen tegenover de vooral tegenover God, die niet kunnen beduvelen. Aalmoezennier Th. Fritschy. Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30 Er zijn in de loop der eeuwen al heel wat minder vleiende opmerkingen gemaakt over dokters en geneesmiddelen. Seneca, die omstreeks het begin van onze jaartel ling leefde, beweerde al, dat sommige ge neesmiddelen erger waren dan de kwaal zelf. En Voltaire heeft eens het volgende geschreven: „Doktoren gieten geneesmid delen, waar ze weinig van afweten, om ziekten te genezen waar ze nog minder van afweten, in mensen waar ze helemaal niets van afweten". Ook in onze dagen worden er nog wel schampere dingen gezegd, niet zozeer over onze doktoren als wel over de drankjes en de poeders en de tabletten die zij voor schrijven! Laten we eerlijk zijn: Seneca leefde 19 eeuwen geleden en Voltaire is al 180 ja ren dood. Als er ooit iets te klagen was over medicijnen, dan hadden zij daar veel meer reden toe dan wij. Want met de me dische wetenschap heeft ook de pharma- cie, 'de kennis van de geneesmiddelen en de bereiding ervan, een enorme ontwikke ling doorgemaakt. Vijftig jaren geleden nog had de geneesheer slechte keuze uit wei nige medicamenten, die werkelijk genees kracht bezaten en enkele andere, die niet genezend, maar verzachtend werkten. Nu is er een schier eindeloze lijst van voortref felijke geneesmiddelen, een lijst die steeds nog langer wordt. Niet spectaculair, wel belangrijk. Als we zeggen, dat deze ontwikkeling te danken is aan de vorderingen van de we tenschap, dan is dat natuurlijk juist, maar wel wat onrechtvaardig tegenover de ge neesmiddelenindustrie. Want de pharma- ceutische industrie had en heeft in verleden en heden een zeer belangrijk aandeel in het beschikbaar komen van nieuwe medicijnen. En het „Nederlands fabrikaat" staat in dit opzicht niet achter bij wat andere landen presteren. Nederland heeft n.l. een vrij belangrijke pharmaceutische industrie, al merkt de bui tenwereld daarvan betrekkelijk weinig. Deze tak van industrie heeft n.l. geen spec taculair karakter. Er werken niet meer dan 6000 Nederlanders in de geneesmid delenfabrieken. Maar er wordt per jaar voor een bedrag van 180 miljoen gepro duceerd en ongeveer de helft daarvan wordt uitgevoerd naar vrijwel alle landen van de wereld. Iedereen weet, dat ons land een zeer grote export van bloembollen heeft. Te weinig is nog bekend, dat de export van Nederlandse geneesmiddelen meer dan de helft bedraagt van die van de bloembollen, waarop ons gehele land zo trots is. Deze belangrijke positie in de Neder landse economie heeft de pharmaceutische industrie pas na de laatste oorlog veroverd. Vóór 1940 had de Nederlandse genees middelenindustrie betrekkelijk weinig bete kenis. Duitsland en Zwitserland gaven de toon aan. Wel was Nederland de belang rijkste leverancier van kinine in de wereld, Anderhalf uur van ontstuimige vrolijk heid. De twee grootste komieken van het witte doek, doller, dwazer en gek ker dan ooit. Toegang alle leeftijden. Verwacht: „Zeg nooit vaarwel” en „Moordend lood.” zitter de heer A. L. van Bedaf de aanwe zigen hartelijk welkom, speciaal de Com mandant L.B.K.S. Princebosch, Majoor I. A. de Puyt, alsmede de bondsvoorzitter de heer L. Nihot die beiden met hun echt genoten de feestavond bijwoonden. Nadat de heer van Bedaf nog een enveloppe met inhoud had aangeboden aan de voorzitter van het zangkoor, de le Luitenant G. J. van de Brand, gingen allen weer naar de grote zaal, die tussentijds was omgetoverd tot danszaal. De dansmuziek werd op su blieme wijze verzorgd dc r „De Calado- niëns” o.l.v. Theo Grosfeld. Als speciale gasten waren uitgenodig „Het duo Martens” die de avond afwis selden met sketsches en humor, op een wijze die de aanwezigen stijve kaken be zorgden van het lachen. Op een vlotte wijze werden de prijzen verloot, die waren aangekocht van de op brengst der advertentnes in het aardig uit gevoerde feestprogramma. De opbrengst van de loterij was bestemd voor het Mar tinus Charitas fonds. Voor velen te vroeg, werd de avond ge sloten met het Wilhelmus dat door allen staande werd meegezongen, en kon „Sint Martinus” terug zien op een zeer de avond. De verfilming van het grote probleem van elke wereldstad. Het ontroerende, diep menselijke verhaal van een jong meisje, gered door de liefde. Toegang 18 jaar. Woensdag 8 uur Martinus maakte reeds op zeer jeugdige leeftijd deel uit van het Gallische Leger. Door zijn bijzondere begaafdheid doorliep hij in korte tijd verschillende rangen totdat hij spoedig de Officiers-rang had bereikt. Zijn karakter en menslievendheid bracht hem in contact met de eerste christenen, die op hem grote indruk hadden gemaakt, omdat „zij zoveel van elkaar hielden”. Op 22-jarige leeftijd ontving hij het Hei lig Doopsel, verliet de krijgsdienst, zette zijn hele persoon in tot verbreiding van het Christendom. Het eerste klooster van Gallic stichtte hij in Ligugé bij Poitiers, waarna hij ongeveer in 371 tot Bisschop werd gewijd van Tours. Sint Martinus is bij ons bekend, als de krijgsman die zijn mantel deelde met een bedelaar, waarop Christus hem is versche nen, met dit stuk mantel bekleed. Het was deze heilige die zijn naam werd verbonden als beschermheilige van de Ka tholieke Vereniging van Militaire Ambte naren beneden de rang van tweede Lui tenant. Het was dan ook ter viering van de feestdag van hun Patroonheilige dat de leden zich aan de vooravond van „Aller heiligen” met hun echtgenoten zich ver zamelden in de grote zaal van Hotel „De Bresser", tot bijwoning van de Heilige Mis ter intentie van de geestelijke en stoffelijke belangen der leden, opgedragen door Aal moezenier Th. van den Berg van Prince bosch. De Gezangen werden uitgevoerd door het koor van de vliegbasis o.l.v. Broe der Eustaghius. De feestpredikatie werd gehouden door de Geestelijk Adviseur van de afdeling Aalmoezenier Th. Fritschy. De Heilige Mis werd besloten met het geza- melijk zingen van het: „Wilt heden nu treden”, waarna allen zich verzamelen in het café waar een koffie-maaltijd gereed stond, die door de veel grotere deelname moest worden uitgebreid tot de zaal, om alle aanwezigen te doen aanzitten. In zijn welkomst-woord heette de voor- Of het een echt Brabants woord is weet ik niet, maar het wordt nog al veelvuldig gebruikt. Meestal gekscherend, maar soms ook als een felle bestempeling van een huichelachtig persoon. In deze betekenis kon Christus ook razend worden. Was Hij een en al liefde voor „eerlijke" zondaars, als Hij te doen had met „Hui- perds” dan was Hij niet mals in Zijn uit drukkingen: „Witgepleisterde graven, hui chelaars, adderengebroet enz. enz." Het is natuurlijk voor ons mensen moei lijk iemand aan te wijzen die een huichelaar is, in zekere zin huichelen we op zijn tijd allemaal. Een duidelijk voorbeeld van zou het volgende kunnen zijn. Een Mijnheer laat een meisje uitstappen uit z’n auto: „Dag schat, tot een volgende keer”. „Wanneer is dat, lieveling? „Ik denk morgenavond, dan is mijn vrouw toch de hele avond weg. „Mieters”. Tien minuten later wordt de auto in de garage thuis gereden. „Dag Papie!” roepen de kinderen. „Dag jongens, dag vrouwtje” aldus de Man. „Je bent laat vent.” „Ja de bespreking heeft wat langer ge duurd dan ik gedacht had, Piet was er ook, nog wat nagepraat, je weet wel hoe dat gaat „D’n huiperd!" Ik zei boven dit zou „huichelen” kunnen zijn. Natuurlijk onderkennen we niet de vele problemen die liggen in het vlak van andere mannen of vrouwen meer of ook even liefhebben. Huwelijksverwijdering is een ellendig kwaad, maar het bestaat, maar juist daarom menen we dat huichelen, oneerlijk handelen, de zaak nog veel erger maakt. Er zijn nog wel eens mensen die zo’n heel enkele keer gaan Biechten. „Ja eerwaarde, hier ben ik, ik zou beslist niet weten wat ik moet biechten, ik doe zo zeer geen kwaad. Ik heb nooit de Mis verzuimd, ga nooit met anderen op stap, ik zit practisch altijd thuis Maar dat is het hem juist! Nooit de mis verzuimd, maar misschien nooit goed bij gewoond. Het is geen kwestie van het „zijn” in een kerkgebouw, maar het hoe van het bijwonen van de H. Mis. Het is geen kwestie of men met anderen op stap gaat, maar of men voor de „Zijnen” een alles opofferende liefdevolle belangstelling heeft. We zouden het nog sterker kunnen zeg gen, het gaat er niet om kwaad doet, maar of men zuimd hebt. O we huichelen zo gemakkelijk. Luister maar. Je zit gezellig een avond met elkaar in huis, kinderen naar bed, zij kijkt naar de televisie, hij leest. Er wordt gebeld. „Donders als dat buurman maar niet is die vervelende vent „Dag buurman, kom je nog eens aan lopen, leuk, m’n vrouw zit naar de televisie te kijken, maar komt er in zet je hoed af.” „Ik stoor toch niet, of hadden jullie soms plannen „Welnee kerel je weet het, altijd wel kom D’n huiperd. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk je innerlijke gevoelens aan anderen duidelijk te laten merken, niet alleen niet mogelijk, maar mag vaak ook niet. Een arts die honderden geestelijke en lichamelijke narig heden heeft aanhoord op een spreekuur zal heus bij de zoveelste niet zeggen „Ha fijn dat u komt”. Een vrouw die hoofdpijn heeft, vermoeid is, zal dat niet alleen vaak verzwijgen, maar terwille van het gezin vrolijkheid, ijver moed en liefde „huichelen”. Het echte gemene huichelen als een soort dekmantel van onze gang gaan dat is het wat we hier onder de loupe nemen, en dat we voorstellen een punt van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1