MAXIE
Land- en
tuinbouwwenken.
Boeken-
GERVAISE
Allerheiligen.
ALLERZIELEN.
TENTOONSTELLING
Verheijden Westenburg
THE KENTUCIAN
No. 44
ZATERDAG 2 NOV. 1957
DERTIGSTE JAARGANG
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
HE
Weekblad Qilze-Rijen
Allerzielen
van
aardappelen
Inkuilen.
f
Verzekeringen - Hypotheken
Financieringen van auto’s,
motorrijwielen en bromfietsen.
het is de moeite waard
te denken heeft niets
met geëikte menselijke
HUISVUILNISOPHAALDIENST
RIJEN.
In verband met Allerheiligen zal het
huisvuil zaterdag 2 november worden op
gehaald.
Assurantiekantoor
Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692)
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Vrijdag 1 november Allerheiligen.
Zondag 3 uur
MAXIE
Een film voor de
gehele familie
extra kinder- en familievoor
stelling, tegen verlaagde prij
zen 40 et. en 70 ct. Voorkom
teleurstelling en bespreek
tijdig a 10 ct. p.p.
Een Western
MASCOPE en
LANCASTER, in
nende film.
en Pa-
blank
velen vertoeven daar
kinderen,
en intel-
van superklasse in CINE-
KLEUREN met BURT
een grandioos span-
Toegang 14 jaar.
van het
zeer bevorder-
't product.
Wij hebben een keurkollektie
goede goedkope kinderboeken.
Woensdag 8 uur
Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30
op Zondag 3 november 1957
in de school bij de Eerw. Zusters
Raadhuisstraat te Gilze.
GEOPEND VAN 11-6 uur
TOEGANG GRATIS.
Kinderen zonder geleide
worden geweerd.
Een film waarbij U lacht met één traan
in het oog.
WILLY FRITSCH en
SABINE EGGERTH
als Maxie, de geliefde en bekende klei
ne ster uit „Puntje en Anton” in haar
beste rol. Wij geven U de verzekering
dat U er spijt van zult hebben als U
deze film mist. Toegang alle leeftijden.
sortering op de leveringsplaats of ga des
noods een kijkje op de veiling nemen.
Pluk spruiten niet al te klein. U krijgt
dan weliswaar een hoge kg-prijs, maar de
opbrengst valt tegen. En wie weet, mis
schien trekken de prijzen straks wat aan.
Weeuwenkool.
verkleuren en
minder op.
Ook de sortering vraagt onze aandacht.
Met goed sorteren is geld te verdienen.
Stel U op de hoogte omtrent de juiste
de pluk
de veiling is
de kwaliteit van
Spruiten die te lang geplukt staan gaan
een verkleurde spruit brengt
6e zuiver in hun bedoelingen geweest zijn.
Er valt m.i. een zeer belangrijke con
clusie te trekken uit de viering van het
Allerheiligenfeest van 1957. En wel deze,
dat noch de atoom-energie, noch de aard-
satelliet, noch de beurskoersen, noch de
algemene welvaart van enig belang zijn
voor de statistiek, die God van Zijn he
melse medebewoners zou kunnen opstellen.
Ook niet hun beroep, leeftijd, burgerlijke
staat, hun ras of politieke kleur. Norma
tief voor Hem is de beleving der acht
zaligheden, zoals Hij ze in het jaar 30 na
Christus opstelde. Zo zal het blijven, totdat
Hij Zijn vier engelen bevelen zal schade
toe te brengen aan de aarde en de zee.
Het pronkjuweel van de Franse film.
Naar de wereld beroemde roman van
Emil Zola, met MARIA SCHELL, Eu
ropa's grootste filmactrice in de rol van
haar leven, bekroond met de le prijs
voor de beste vrouwlijke hoofdrol en
le prijs van de Internationale Filmpers.
Toegang strikt 18 jaar.
Het verspenen van weeuwenkool is nu
wel achter de rug. Enkele punten blijven
hierbij uw aandacht vragen. In de eerste
plaats geldt dit het luchten. Zet alle ra
men dag en nacht open tot de vorst in
valt. Weeuwenplanten moeten gedrongen
groeien en dit bereikt men door luchten.
Hier en daar zijn plantjes aangetast
door ’t wit. Hiertegen kunt U stuiven met
koperstuif. Dit moet enkele keren herhaald
worden.
P.S. Inlichtingen omtrent tuinbouwaan-
gelegenheden kunnen worden ingewonnen
bij de heer J. Martens, assistent Rijkstuin-
bouwvoorlichtingsdienst, Burgemeester van
Poppelstraat 130 te Gilze.
Om kuilvoer te winnen met een hoge
voederwaarde moet het materiaal zinde
lijk worden gewonnen; goed worden ge
mengd in niet te dikke lagen van de in te
kuilen gewassen; in korte tijd bijeenge-
reden worden (2.3 dagen) en direkt
worden belast met ruim Yz m grond.
Het opstallen van het melkvee.
De tijd breekt weer aan dat het melkvee
de weide verlaat om ongeveer een half jaar
lang een verblijf te krijgen in de stal.
De dieren moeten wennen aan een zeer
beperkte bewegingsvrijheid. Hun kostje
dat ze in de weide zelf bijeen scharrelden
krijgen ze nu voortaan afgepast in de
voergoot. Ook de huidverzorging, die in de
frisse buitenlucht op natuurlijke wijze zijn
beurt kreeg door zon, regen en wind, moet
nu door de veehouder verzorgd worden.
Het scheren der dieren bij het op stal
komen en het regelmatig borstelen al of
niet met behulp van een veereiniger, zijn
niet alleen van belang uit gezondheidsover
wegingen, maar spelen tevens een belang
rijke rol bij de winning van kwaliteitsmelk.
Als gedurende de staltijd helder, reuke-
loos fris drinkwater ter beschikking is, zal
dit de gezondsheidstoestand en de produk-
tie van het vee ten goede komen.
Voedermiddelen, die kwaliteit van de
melk ongunstig kunnen beïnvloeden zoals
stoppelknollen, vers bietenblad, mergkool,
spruitenkoppen, kuilvoer enz. moeten na
het melken worden gevoerd.
Bij alle rantsoenen dient stro naar be
hoefte te worden verstrekt, zodat de dieren
voldoende buikvulling hebben.
Om inzicht te krijgen in de hoeveelheden
hooi, knolgroen en allerlei andere voeder
middelen welke aan het vee worden ver
strekt is het wegen van de rantsoenen zo
nu en dan noodzakelijk.
De voederwaarde van het krachtvoer is
wel bekend, maar op hoeveel bedrijven
zal men iets weten van de voederwaarde
van het voer door ruwonderzoek vastge
steld?.
In elk rantsoen moet minimaal 3 kg hooi
opgenomen zijn.
Tot zover deze algemene opmerkingen.
Onder normale omstandigheden kunnen
onze bedrijven beschikken over grote
hoeveelheden knolgroen, met als gevolg dat
het vee rantsoenen te verwerken krijgt met
50 kg of meer van dit zeer gewaardeerde
groenvoer, aangevuld met een kilo of 5
hooi en aardappelen en stro naar be
hoefte.
Momenteel ligt voor verschillende be
drijven de voederpositie geheel anders
door het ontbreken van de gebruikelijke
hoeveelheid knolgroen. Hier zullen dus
herfstrantsoenen moeten worden samenge
steld bestaande uit suikerbietenkoppen
blad, snijrogge, voederbieten in combinatie
met knolgroen. Hierover de volgende
keer.
Op Allerzielen weten wij ons bijzonder
verbonden met degenen, die ons zijn voor
gegaan in de dood.
Wij beseffen dan meer dan anders de
verbondenheid van ons leven hier op aarde
en het toekomstige leven in het hierna
maals. De feesten van Allerheiligen en Aller
zielen zijn niet voor niets direct na elkaar
geplaatst, want wanneer wij ze vieren dan
symboliseren zij de sterke band der ge
meenschap van de heiligen. Met ons, die
de beide dagen herdenken, vormen zij de
draad, die de triomferende Kerk in de
hemel, de Lijdende Kerk der zielen in het
vagevuur en ons, die de Strijdende Kerk
zijn, verbinden met de Goddelijke Stichter,
Christus.
Er is vanzelfsprekend voor allen, die een
dierbare te betreuren hebben, sprake van
weemoedige herinnering.
Misschien is er nog het schrijnende ver
driet om een pas overleden echtgenoot of
vrouw, het pijnlijke gemis van een gestor
ven kind, vader oï moeder. Het feest van
Allerzielen kent dan ook geen luidheid of
uiterlijk vertoon, want de Kerk eerbiedigt
het menselijke verdriet.
Toch is de grondtoon
niet droevig.
Wij zouden haast zeggen, integendeel.
Op Allerzielen realiseren wij ons immers
de zekerheid van een ander leven, dat een
bekroning zijn kan van het leven op aarde.
Wanneer wij jong het leven ingaan dan
denken wij amper aan de dood. Hij is nog
niet in onze berekeningen opgenomen, ten
zij als een noodzaak, die nog heel ver weg
ligt en die nog geen invloed uitoefent op
ons denken en handelen.
De dood is nog geen werkelijkheid. Maar
plotseling kunnen wij ermee in aanraking
komen, tot in zijn meest tragische ver
schijningsvormen. Dan komt de dood ons
voor als een zwarte dreiging, als de onher
roepelijke, de onverbiddelijke. Doch dit is
slechts een eerste reactie.
Spoedig breken andere gedachten door,
welke licht geven in het ogenblikkelijke,
uitzichtloze verdriet. In zulke dagen krijgt
het geloof een bijzondere betekenis.
Spoedig breken andere gedachten door,
welke licht geven in het ogenblikkelijke,
uitzichtloze verdriet. In zulke dagen krijgt
het geloof een bijzondere betekenis.
Het geeft de getroffene kracht, het geeft
het uitzichtloze weer verschiet. Het geeft
werkelijk kracht naar kruis.
Maar bovendien laat het geloof in zulke
dagen beseffen, dat niets zonder zin is,
dat wij slechts leven voor een ander, een
beter leven.
Allerzielen plaatst ons voor hetzelfde.
Dit feest is in wezen dus niet droef, doch
integendeel met recht het blijde erkennen
van het vollediger leven. Wanneer wij op
die dag bijzonder bidden voor hen, die
ons lief waren, wanneer wij staan aan hun
graven, dan schieten onze ogen wellicht vol
tranen om de herinnering van gedeeld lief
en leed, doch daarnaast kennen wij de
vreugde der zekerheid, dat zij de strijd
volstreden hebben en kennen wij de hoop,
dat zij ons voorgegaan zijn in het vol
maakte geluk.
GOD VERSCHAFT GEEN
STATISTIEKEN, WEL RICHTLIJNEN.
„En ik hoorde het getal der getekenden
honderd vier en veertig duizend getekenden
uit al de stammen van de kinderen Israëls”,
zo beschrijft de Apostel Joannes in zijn
visionaire openbaringen het getal der hei
ligen op het moment dat de wereld een
eind zal nemen. De werkelijkheid geeft hij
wat kinderlijk weer: wij mensen van de
twintigste eeuw weten, dat men niet over
honderd-duizenden uitverkorenen of hei
ligen zal moeten spreken, maar over mil-
lioenen.
Wij immers beschikken over statistieken
der wereldbevolking, over sterfte en ge
boorte, over groei en migratie.
Voor Allerheiligen hebben deze cijfers
ook waarde n.l. aan de kant van het graf.
Wij weten dat van deze zijde dagelijks
tienduizenden door het graf naar de over
zijde gaan en dus millioenen per jaar.
Maar daar houden plotseling onze boe
ken op, het getal van hen, die in de hemel
worden opgenomen blijft ons onbekend.
Daar kunnen we net niet meer bij en God
verschaft ons geen statistieken.
Er is geen draaideur bij de loge van St.
Petrus, die het aantal toegelatenen
registreert en geen telmachine, waartoe wij
ter wetenschappelijke controle worden toe
gelaten. En toch,
voor het aanschijn van God,
moeders, vaders; ambachtslieden
lectuelen, vroegere schurken en braaf op-
po,:scnde i neusjes, zusters en broeders,
pastoors, enz. Zij behoren tot de roodhui
den en de negers, tot de Chinezen
poea’s. Hier heerst waarlijk geen
overwicht.
Zijn zij gedoopt? Waren zij katholiek? Ook
hieromtrent licht God noch iemand namens
Hem ons in. We weten alleen, dat al deze
mensen rond Hem met de grote groepen
engelen naamloos gelukkig zijn. En God
zelf is gelukkig, dat Hij hun Zijn aanschijn
kan tonen en hun lofprijzingen in ontvangst
kan nemen.
Dit geluk,
hierover goed na
meer te maken
waarden: of men rijk was of arm, twee
handen had of slechts stompjes, of men
professor was of straatveger, of men kan
autorijden of vioolspelen. Maar wel heeft
men dit geluk binnen al die eigenschappen
en vaardigheden, binnen zijn eigen ras en
milieu moeten verwerven. Op Allerheiligen
komt echter pas aan het licht, welke hun
reële waarde geweest is.
Welke dan was die waarde in dit leven,
en welke was die waarde, om dit gelukkig
aanschouwen te verwerven? Een heel dui
delijk antwoord geeft ons het Evangelie,
dat zegt: „Zalig zijn al degenen, die op
aarde le arm van geest geweest zijn, 2e
van hun goederen aan hongerigen wegge
geven hebben, 3e vrede gebracht hebben,
4e vervolging geleden hebben, 5e bespot
geweest zijn en belasterd om Christus wil,
Spruitkool.
De spruiten vergen momenteel veel van
onze aandacht. Door 't warme weer ver
loopt de oogst in versneld tempo. Op vele
bedrijven is men niet in staat de pluk goed
bij te houden. Op de veiling is de aanvoer
groot, waardoor de prijs aan de lage kant
is. Wat kouder weer zou de spruitenkwe-
ker goed van pas komen. Naast lagere
temperaturen is ook een overbemesting
met kaliezout in staat de groei wat te
remmen.
Een snelle afvoer na
bedrijf naar
lijk voor