MAXIE Land- en tuinbouwwenken. Boeken- GERVAISE Allerheiligen. ALLERZIELEN. TENTOONSTELLING Verheijden Westenburg THE KENTUCIAN No. 44 ZATERDAG 2 NOV. 1957 DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 HE Weekblad Qilze-Rijen Allerzielen van aardappelen Inkuilen. f Verzekeringen - Hypotheken Financieringen van auto’s, motorrijwielen en bromfietsen. het is de moeite waard te denken heeft niets met geëikte menselijke HUISVUILNISOPHAALDIENST RIJEN. In verband met Allerheiligen zal het huisvuil zaterdag 2 november worden op gehaald. Assurantiekantoor Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692) BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Vrijdag 1 november Allerheiligen. Zondag 3 uur MAXIE Een film voor de gehele familie extra kinder- en familievoor stelling, tegen verlaagde prij zen 40 et. en 70 ct. Voorkom teleurstelling en bespreek tijdig a 10 ct. p.p. Een Western MASCOPE en LANCASTER, in nende film. en Pa- blank velen vertoeven daar kinderen, en intel- van superklasse in CINE- KLEUREN met BURT een grandioos span- Toegang 14 jaar. van het zeer bevorder- 't product. Wij hebben een keurkollektie goede goedkope kinderboeken. Woensdag 8 uur Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30 op Zondag 3 november 1957 in de school bij de Eerw. Zusters Raadhuisstraat te Gilze. GEOPEND VAN 11-6 uur TOEGANG GRATIS. Kinderen zonder geleide worden geweerd. Een film waarbij U lacht met één traan in het oog. WILLY FRITSCH en SABINE EGGERTH als Maxie, de geliefde en bekende klei ne ster uit „Puntje en Anton” in haar beste rol. Wij geven U de verzekering dat U er spijt van zult hebben als U deze film mist. Toegang alle leeftijden. sortering op de leveringsplaats of ga des noods een kijkje op de veiling nemen. Pluk spruiten niet al te klein. U krijgt dan weliswaar een hoge kg-prijs, maar de opbrengst valt tegen. En wie weet, mis schien trekken de prijzen straks wat aan. Weeuwenkool. verkleuren en minder op. Ook de sortering vraagt onze aandacht. Met goed sorteren is geld te verdienen. Stel U op de hoogte omtrent de juiste de pluk de veiling is de kwaliteit van Spruiten die te lang geplukt staan gaan een verkleurde spruit brengt 6e zuiver in hun bedoelingen geweest zijn. Er valt m.i. een zeer belangrijke con clusie te trekken uit de viering van het Allerheiligenfeest van 1957. En wel deze, dat noch de atoom-energie, noch de aard- satelliet, noch de beurskoersen, noch de algemene welvaart van enig belang zijn voor de statistiek, die God van Zijn he melse medebewoners zou kunnen opstellen. Ook niet hun beroep, leeftijd, burgerlijke staat, hun ras of politieke kleur. Norma tief voor Hem is de beleving der acht zaligheden, zoals Hij ze in het jaar 30 na Christus opstelde. Zo zal het blijven, totdat Hij Zijn vier engelen bevelen zal schade toe te brengen aan de aarde en de zee. Het pronkjuweel van de Franse film. Naar de wereld beroemde roman van Emil Zola, met MARIA SCHELL, Eu ropa's grootste filmactrice in de rol van haar leven, bekroond met de le prijs voor de beste vrouwlijke hoofdrol en le prijs van de Internationale Filmpers. Toegang strikt 18 jaar. Het verspenen van weeuwenkool is nu wel achter de rug. Enkele punten blijven hierbij uw aandacht vragen. In de eerste plaats geldt dit het luchten. Zet alle ra men dag en nacht open tot de vorst in valt. Weeuwenplanten moeten gedrongen groeien en dit bereikt men door luchten. Hier en daar zijn plantjes aangetast door ’t wit. Hiertegen kunt U stuiven met koperstuif. Dit moet enkele keren herhaald worden. P.S. Inlichtingen omtrent tuinbouwaan- gelegenheden kunnen worden ingewonnen bij de heer J. Martens, assistent Rijkstuin- bouwvoorlichtingsdienst, Burgemeester van Poppelstraat 130 te Gilze. Om kuilvoer te winnen met een hoge voederwaarde moet het materiaal zinde lijk worden gewonnen; goed worden ge mengd in niet te dikke lagen van de in te kuilen gewassen; in korte tijd bijeenge- reden worden (2.3 dagen) en direkt worden belast met ruim Yz m grond. Het opstallen van het melkvee. De tijd breekt weer aan dat het melkvee de weide verlaat om ongeveer een half jaar lang een verblijf te krijgen in de stal. De dieren moeten wennen aan een zeer beperkte bewegingsvrijheid. Hun kostje dat ze in de weide zelf bijeen scharrelden krijgen ze nu voortaan afgepast in de voergoot. Ook de huidverzorging, die in de frisse buitenlucht op natuurlijke wijze zijn beurt kreeg door zon, regen en wind, moet nu door de veehouder verzorgd worden. Het scheren der dieren bij het op stal komen en het regelmatig borstelen al of niet met behulp van een veereiniger, zijn niet alleen van belang uit gezondheidsover wegingen, maar spelen tevens een belang rijke rol bij de winning van kwaliteitsmelk. Als gedurende de staltijd helder, reuke- loos fris drinkwater ter beschikking is, zal dit de gezondsheidstoestand en de produk- tie van het vee ten goede komen. Voedermiddelen, die kwaliteit van de melk ongunstig kunnen beïnvloeden zoals stoppelknollen, vers bietenblad, mergkool, spruitenkoppen, kuilvoer enz. moeten na het melken worden gevoerd. Bij alle rantsoenen dient stro naar be hoefte te worden verstrekt, zodat de dieren voldoende buikvulling hebben. Om inzicht te krijgen in de hoeveelheden hooi, knolgroen en allerlei andere voeder middelen welke aan het vee worden ver strekt is het wegen van de rantsoenen zo nu en dan noodzakelijk. De voederwaarde van het krachtvoer is wel bekend, maar op hoeveel bedrijven zal men iets weten van de voederwaarde van het voer door ruwonderzoek vastge steld?. In elk rantsoen moet minimaal 3 kg hooi opgenomen zijn. Tot zover deze algemene opmerkingen. Onder normale omstandigheden kunnen onze bedrijven beschikken over grote hoeveelheden knolgroen, met als gevolg dat het vee rantsoenen te verwerken krijgt met 50 kg of meer van dit zeer gewaardeerde groenvoer, aangevuld met een kilo of 5 hooi en aardappelen en stro naar be hoefte. Momenteel ligt voor verschillende be drijven de voederpositie geheel anders door het ontbreken van de gebruikelijke hoeveelheid knolgroen. Hier zullen dus herfstrantsoenen moeten worden samenge steld bestaande uit suikerbietenkoppen blad, snijrogge, voederbieten in combinatie met knolgroen. Hierover de volgende keer. Op Allerzielen weten wij ons bijzonder verbonden met degenen, die ons zijn voor gegaan in de dood. Wij beseffen dan meer dan anders de verbondenheid van ons leven hier op aarde en het toekomstige leven in het hierna maals. De feesten van Allerheiligen en Aller zielen zijn niet voor niets direct na elkaar geplaatst, want wanneer wij ze vieren dan symboliseren zij de sterke band der ge meenschap van de heiligen. Met ons, die de beide dagen herdenken, vormen zij de draad, die de triomferende Kerk in de hemel, de Lijdende Kerk der zielen in het vagevuur en ons, die de Strijdende Kerk zijn, verbinden met de Goddelijke Stichter, Christus. Er is vanzelfsprekend voor allen, die een dierbare te betreuren hebben, sprake van weemoedige herinnering. Misschien is er nog het schrijnende ver driet om een pas overleden echtgenoot of vrouw, het pijnlijke gemis van een gestor ven kind, vader oï moeder. Het feest van Allerzielen kent dan ook geen luidheid of uiterlijk vertoon, want de Kerk eerbiedigt het menselijke verdriet. Toch is de grondtoon niet droevig. Wij zouden haast zeggen, integendeel. Op Allerzielen realiseren wij ons immers de zekerheid van een ander leven, dat een bekroning zijn kan van het leven op aarde. Wanneer wij jong het leven ingaan dan denken wij amper aan de dood. Hij is nog niet in onze berekeningen opgenomen, ten zij als een noodzaak, die nog heel ver weg ligt en die nog geen invloed uitoefent op ons denken en handelen. De dood is nog geen werkelijkheid. Maar plotseling kunnen wij ermee in aanraking komen, tot in zijn meest tragische ver schijningsvormen. Dan komt de dood ons voor als een zwarte dreiging, als de onher roepelijke, de onverbiddelijke. Doch dit is slechts een eerste reactie. Spoedig breken andere gedachten door, welke licht geven in het ogenblikkelijke, uitzichtloze verdriet. In zulke dagen krijgt het geloof een bijzondere betekenis. Spoedig breken andere gedachten door, welke licht geven in het ogenblikkelijke, uitzichtloze verdriet. In zulke dagen krijgt het geloof een bijzondere betekenis. Het geeft de getroffene kracht, het geeft het uitzichtloze weer verschiet. Het geeft werkelijk kracht naar kruis. Maar bovendien laat het geloof in zulke dagen beseffen, dat niets zonder zin is, dat wij slechts leven voor een ander, een beter leven. Allerzielen plaatst ons voor hetzelfde. Dit feest is in wezen dus niet droef, doch integendeel met recht het blijde erkennen van het vollediger leven. Wanneer wij op die dag bijzonder bidden voor hen, die ons lief waren, wanneer wij staan aan hun graven, dan schieten onze ogen wellicht vol tranen om de herinnering van gedeeld lief en leed, doch daarnaast kennen wij de vreugde der zekerheid, dat zij de strijd volstreden hebben en kennen wij de hoop, dat zij ons voorgegaan zijn in het vol maakte geluk. GOD VERSCHAFT GEEN STATISTIEKEN, WEL RICHTLIJNEN. „En ik hoorde het getal der getekenden honderd vier en veertig duizend getekenden uit al de stammen van de kinderen Israëls”, zo beschrijft de Apostel Joannes in zijn visionaire openbaringen het getal der hei ligen op het moment dat de wereld een eind zal nemen. De werkelijkheid geeft hij wat kinderlijk weer: wij mensen van de twintigste eeuw weten, dat men niet over honderd-duizenden uitverkorenen of hei ligen zal moeten spreken, maar over mil- lioenen. Wij immers beschikken over statistieken der wereldbevolking, over sterfte en ge boorte, over groei en migratie. Voor Allerheiligen hebben deze cijfers ook waarde n.l. aan de kant van het graf. Wij weten dat van deze zijde dagelijks tienduizenden door het graf naar de over zijde gaan en dus millioenen per jaar. Maar daar houden plotseling onze boe ken op, het getal van hen, die in de hemel worden opgenomen blijft ons onbekend. Daar kunnen we net niet meer bij en God verschaft ons geen statistieken. Er is geen draaideur bij de loge van St. Petrus, die het aantal toegelatenen registreert en geen telmachine, waartoe wij ter wetenschappelijke controle worden toe gelaten. En toch, voor het aanschijn van God, moeders, vaders; ambachtslieden lectuelen, vroegere schurken en braaf op- po,:scnde i neusjes, zusters en broeders, pastoors, enz. Zij behoren tot de roodhui den en de negers, tot de Chinezen poea’s. Hier heerst waarlijk geen overwicht. Zijn zij gedoopt? Waren zij katholiek? Ook hieromtrent licht God noch iemand namens Hem ons in. We weten alleen, dat al deze mensen rond Hem met de grote groepen engelen naamloos gelukkig zijn. En God zelf is gelukkig, dat Hij hun Zijn aanschijn kan tonen en hun lofprijzingen in ontvangst kan nemen. Dit geluk, hierover goed na meer te maken waarden: of men rijk was of arm, twee handen had of slechts stompjes, of men professor was of straatveger, of men kan autorijden of vioolspelen. Maar wel heeft men dit geluk binnen al die eigenschappen en vaardigheden, binnen zijn eigen ras en milieu moeten verwerven. Op Allerheiligen komt echter pas aan het licht, welke hun reële waarde geweest is. Welke dan was die waarde in dit leven, en welke was die waarde, om dit gelukkig aanschouwen te verwerven? Een heel dui delijk antwoord geeft ons het Evangelie, dat zegt: „Zalig zijn al degenen, die op aarde le arm van geest geweest zijn, 2e van hun goederen aan hongerigen wegge geven hebben, 3e vrede gebracht hebben, 4e vervolging geleden hebben, 5e bespot geweest zijn en belasterd om Christus wil, Spruitkool. De spruiten vergen momenteel veel van onze aandacht. Door 't warme weer ver loopt de oogst in versneld tempo. Op vele bedrijven is men niet in staat de pluk goed bij te houden. Op de veiling is de aanvoer groot, waardoor de prijs aan de lage kant is. Wat kouder weer zou de spruitenkwe- ker goed van pas komen. Naast lagere temperaturen is ook een overbemesting met kaliezout in staat de groei wat te remmen. Een snelle afvoer na bedrijf naar lijk voor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1