Alexander
de Grote
AFRIKA
de Harmoniezaal
het Dans- en Shou/orkest
in
van Jos de Mol.
en de toekomst der Kerk.
Die Liebe in Tirol
JA DIE LIEBE IN TIROL
Heddet geheurd
van den dieje
o
No. 42
DERTIGSTE JAARGANG
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN -
(ZATERDAG 19 QKT. 1957
Weekblad Qilze-Rijen
1053 uit Neder-
Missie-zondag 20 oktober.
In CINEMASCOPE en TECHNICOLOR
kankerge-
TIJDENS DE KERMIS
dansen
MET MEDEWERKING VAN
F. NIJSSEN.
wat
die
tegen verlaagde prijzen 40 ct.
en 70 ct.
Voorkom teleurstelling
spreek tijdig!II
uur
Dinsdag 6.15 uur
DINSDAGMIDDAG om 3 uur
extra kinder- en familie voor
stelling van
I<V'
van
van de
waar-
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Zaterdag 8
Zondag, Maandag en
kunnen daarmee
en bij gelegen-
een heel bijzon
van Afrika wonen
en 2.812.497 ca
techumenen in 219 kerkelijke gebieden.
Daar werken 10.812 priesters (onder wie
1608 Afrikanen), 4029 broeders en
18.550 zusters, die bijgestaan worden door
80.485 catechisten.
Van de 10.812 priesters in Afrika zijn
l|
en be-
Zondag, Maandag en Dinsdag 8.30 uur
De eerste grote Duitse CINEMASCOPE
film in prachtige kleuren.
Een zeer amusante film die U in echt
prettige kermisstemming zal brengen.
Toegang alle leeftijden.
er 1608 uit Afrika en
land.
Van de 1608 Afrikaanse priesters zijn
er reeds 20 bisschop: 10 van hen staan
aan het hoofd van een eigen bisdom, 10
anderen zijn bisschop-coadjutor. Reeds 12
missiegebieden zijn toevertrouwd aan dio
cesane Afrikaanse priesters. In 5 daarvan
staat nog een buitenlandse bisschop aan
het hoofd.
In 2 gebieden staat wel een Afrikaanse
bisschop aan het hoofd, doch zijn nog in
hoofdzaak vreemde missionarissen werk
zaam.
En
ganyika-gebied20 pet uit Zuid-Afrika
en 18 pet uit West-Afrika.
In 1901 waren er in Afrika 514.000 ka
tholieken.
In de missiegebieden
16.598.828 katholieken
Een spectaculaire film vol actie van de
man die op zijn 30ste jaar de gehele
toenmalige bekende wereld veroverd had.
Toegang 14 jaar.
Maar waar halen we vaak het recht en
de moed vandaan om over anderen zo
te spreken?
Nu behoeven we hier niet met senti
mentele ouderwetse streekromans te
komen van „slachtoffers” van roddel-
partijen, maar wel met de alles omvat
tende vraag: Waarom praat men over
anderen? Krijgen we dan meteen het
gevoel van: Goddank dat ik niet zo
ben, ik ben gelukkig altijd een „promp
te” mens geweest, ik ga iedere morgen
naar de kerk! Kunnen we ons niet in
denken dat in zefeer opzicht niemand er
onder uit komt eens lekker be(ver)oor-
deeld te worden. Het kan zijn uit jalou-
zie. Wanneer men iets doet, wanneer
men zich uitslooft zullen er heus wel
mensen zijn die zeggen:
„Dat doet hij of zij ook niet voor
niemendal”.
Je hebt van die mensen die slurpen
met volle teugen dagelijks de fouten
van andere mensen, en kunnen daar ter
zijner tijd eens lekker van smullen, en
de geleerde piet uithangen die „lekker
veel meer weet dan een ander”.
„Als ge alles maar eens wist wat ik
wist...”
Ze hebben dit waar of niet waar
gezien of gehoord, en
pronken op feestjes
heden.
En de mens die beroddeld wordt?
Zeker, er zijn er die er zich niets van
aantrekken en door gaan, maar de
doorsnee mens trekt zich dat wel dege
lijk aan. Niemand wil tenslotte door
gaan voor een foute mens alhoewel hij
dat eerlijkheidshalve wel vaak moet
erkennen.
Maar zijn we ons bewust wat er alle
maal aan de hand is, wanneer hij of zij
te ver gegaan is? Weten we de ach
tergronden, kennen we de zelfverwij
ten, het schreeuwen om vergiffenis, de
vake beloften van beterschap, de diepe
vernederingen bij arsten en geestelij
ken? Vertellen we ook dat we het een
keer „mis” gehad hebben met ons oor
deel, en zijn we bereid dat allemaal te
herstellen?
Wat zijn we vaak belachelijk klein
als we een van de grootste zonde die
we kunnen begaan, n.l. kwaadspreken,
gewoon maar even vermelden als com
pletering bij onze Paasbiecht...
„Ja Eerwaarde en dan nog
kwaadspreken, u weet wel van
kleine dingen... maar dan nooit met
kwaaie bedoelingen... (ook dat nog)...
Hoe vaak wordt het de mens onmo
gelijk gemaakt of althans uiterst moei
lijk, wanneer hij ondanks zijn goede
wil, zijn verbetering zelfs, nog altijd
moet rekenen op een definitief niet
aanvaarden van de mens die geoor
deeld heeft,
In bonden, banden en verenigingen
heerst vreugde en vriendschap maar
VEEFONDS GILZE-HULTEN.
In de week van 13 tot 19 oktober 1957
zal door de wijkmeesters geld worden op
gehaald voor het Veefonds, of men kan
deze gelden ook overmaken door over
schrijving per Boerenleenbank.
Ter vereenvoudiging van de administra
tie van wijkmeesters en secretaris van het
Veefonds, en de Kassiers der Boerenleen
bank, is het gewenst dat men gebruik
maakt van automatische overschrijving per
Bib. Dit echter voor zover men hieraan
gaarne vrijwillig zou willen medewerken.
Zij die tot heden echter nog niet door
middel van automatische overschrijving
hun omslagheffing hebben betaald, moeten
eerst bij hun Kassier der Boerenleenbank
ter plaatse hiervoor een volmacht tekenen.
Tevens wijzen wij er de leden nogmaals
nadrukkelijk op dat zij alle wijzigingen van
aan- en verkoop enz. van hun te verzeke
ren vee met schetsno. van T.B.-bestrijding
moeten opgeven aan de wijkmeesters, dit
ook tussentijds van de omslagheffingen, en
hiervoor 2,— betalen, anders zijn deze
bijgekomen runderen niet verzekerd.
ook uitstoten en hard trappen van on
vergefelijke verzoening
en wij toch maar naar de kerk
gaan, en toch de sacramenten ontvan
gen, niet altijd om genade te vragen
om die en die onuitstaanbare mens te
aanvaarden als een kruisje van God
maar als: „Heer ik lach me de hele dag
gelukkig dat ik niet ben zoals die vij
and van me, u weet wel...”
„Hedde het geheurd van den dieje”,
deze zin moet de wereld uit, we hebben
niks te horen van den dieje, die weet
het evenmin als wijzelf. Eén „Dieje” is
er waarna we moeten luisteren en dat
is God. Dat is de ware oprechte „Dieje”.
Die zei: als ge u herinnert dat ge iets
met u broeder hebt, ga dan uit de kerk,
en laat je niet eerder zien voordat je je
met hem verzoend hebt.
Mensen die theoretisch, technisch,
géén moord op hun geweten hebben,
konden toch wel eens te horen krijgen
„Wat gij de minste der mijnen (zon
daars) hebt aangedaan hebt ge Mij
aangedaan, ga heen Ik wil je niet zien.”
Aalmoezenier Th. Fritschy.
Dit is een steeds weerkerende vraag
die dagelijks duizenden mensen stellen,
als ze bij de buren op visite zijn, als ze
elkaar op straat ontmoeten vooral na
de „Kerk” ’s morgens. De Mis duurt
’s morgens een half uur, maar vele
mensen hebben daarna bijna een uur
nodig om „thuis” te komen.
Bij de bakker en de slager, de groen
teboer en kruidenier is er altijd iedere
morgen wel wat op te vangen.
„Heddet geheurd van den dieje?”
„Neen, mens wat je zegt, is het zo
ver, ik heb altijd wel gedacht dat het
met die vent niet in orde was, ik zei
vorige week nog tegen
Een mateloze ellende, een
zwel in de samenleving is nog steeds
het onder christenen gebruikelijke rod
delen en kwaadspreken. Het lijkt me
een waagstuk te durven oordelen, en
spreken over andere mensen, immers
niemand weet hoelang we zelf vrij blij
ven van hetgeen we in andere laken.
nu de toekomst voor Afrika, wat
zijn eigen priesters betreft. 1425 Afrikaan
se groot-seminaristen bereiden zich voor
op het heilig priesterschap. Daarvan stu
deren er 72 buiten Afrika en 1353 aan
33 groot-seminaries.
Zij zijn de hoop van de Kerk in Afrika!
De klein-seminaries tellen 7258 leerlingen.
Rekent men het aantal katholieken per
priester op 938 voor West-Europa, op
660 in Nederland, 905 in Duitsland, 935
in India, 815 in Pakistan, 475 in Siam en
170 in Japan, voor Afrika bedraagt het
gemiddelde 2100 katholietken per pries
ter.
In de streken, waar het katholicisme
grote ingang vindt, houdt het aantal pries
ters absoluut geen gelijke tred met de toe
name: daar is het priestergebrek dan ook
ontstellend. Eén priester heeft zielzorg
voor 3150 katholieken! Maar bij zijn nor
male zielzorg heeft hij ook nog de zorg
voor het bekeringswerk.
Missiezondag heeft dus
dere betekenis in 1957.
Op zondag a.s., 20 oktober, vieren de
katholieken over de gehele wereld Mis
siezondag; zij herinneren zich dan hun
bijzondere plicht mee te werken aan de
uitbreiding der Kerk. Op dat ogenblik
moeten zij een duidelijk beeld hebben
hetgeen er in de wereld gebeurt,
vreugden en noden die de Kerk,
van zij lid zijn, beleeft. Dit beeld nu is
enerzijds opwekkend, anderzijds teleur
stellend.
Want terwijl van de gehele wereld
bevolking 35 pet christen is, blijft 65 pet
van de kennis van Christus verstoken.
Na 2000 jaren prediking blijft derhalve
de Heer nog voor 1.720.000 mensen een
vreemde.
Bijzonder zorgwekkend moeten wij het
noemen, dat de wereld per dag niet meer
katholiek wordt en dat het percentage der
niet-christenen zich handhaaft. Van de
96.000 mensen die er elke dag meer op
de wereld zijn worden er slechts 21.000
katholiek, doch 61.000 niet-christen.
Wij zien dus, dat de Kerk in haar ge
heel voor een zeer zware taak staat die
zij uit te voeren heeft. Nu moeten wij
daarbij wel overwegen, dat de kansen
niet overal dezelfde zijn: in China, dat
enorme rijk met zijn communistisch
regiem, staat de Kerk voor een bijna ho
peloze opdracht. Vervolging en.- uitdrij
ving van de bijna 7000 buitenlandse mis
sionarissen maken het missiewerk daar tot
een hopeloze zaak.
Daarentegen biedt het zich snel ontslui-
dende zwarte deel van Afrika enorme
kansen. Deze zijn zo belangrijk, dat de
H. Vader op 21 april j.l. een bijzondere
Encycliek heeft uitgegeven, waarin Hij
de wereld op de grote mogelijkheden in
dit werelddeel wijst.
In bewogen woorden betoogt Pius XII,
dat de Kerk de missionarissen in Afrika
beter moet helpen, omdat daar een toe
vloed van katholieken is, terwijl er te
weinig priesters, seminaries, ziekenhuizen
en scholen zijn. Er is te kort aan man
kracht, aan organisatie aan geld!
Vandaar dat Missiezondag dit jaar
bijzonder in het teken van Afrika staat,
het werelddeel dat een christelijke bescha
ving zal hebben of niet, afhankelijk van
onze inspanning en interesse.
Hoe is het in Afrika gesteld?
Om een beeld te geven van hetgeen in
Afrika op het gebied der directe geloofs
verkondiging geschiedt, volgen hier enkele
gegevens.
De bevolking van Afrika wordt mo
menteel geschat op 216.000.000 zielen.
In het noordelijk deel van Afrika tot en
met de Sahara waar de Islam de
overheersende godsdienst is wonen
45.000.000 mensen en in het overige deel
171.000.000: deze zijn voor de helft mo
hammedaans, voor de andere helft heiden
of christen (katholiek en protestant).
Afrika telt momenteel ongeveer 23 mil-
lioen katholieken (met inbegrip van 3 mil-
lioen catechumenen of geloofsleerlingen):
2 millioen in het noordelijk en 21 millioen
in het overige deel.
In een jaar tijd is het aantal katholieken
met 1.050.000 toegenomen; de helft hier
van kwam uit de gebieden van Centraal
Afrika (van de Kameroen tot het Tan-