Alexander de Grote AFRIKA de Harmoniezaal het Dans- en Shou/orkest in van Jos de Mol. en de toekomst der Kerk. Die Liebe in Tirol JA DIE LIEBE IN TIROL Heddet geheurd van den dieje o No. 42 DERTIGSTE JAARGANG RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - (ZATERDAG 19 QKT. 1957 Weekblad Qilze-Rijen 1053 uit Neder- Missie-zondag 20 oktober. In CINEMASCOPE en TECHNICOLOR kankerge- TIJDENS DE KERMIS dansen MET MEDEWERKING VAN F. NIJSSEN. wat die tegen verlaagde prijzen 40 ct. en 70 ct. Voorkom teleurstelling spreek tijdig!II uur Dinsdag 6.15 uur DINSDAGMIDDAG om 3 uur extra kinder- en familie voor stelling van I<V' van van de waar- BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Zaterdag 8 Zondag, Maandag en kunnen daarmee en bij gelegen- een heel bijzon van Afrika wonen en 2.812.497 ca techumenen in 219 kerkelijke gebieden. Daar werken 10.812 priesters (onder wie 1608 Afrikanen), 4029 broeders en 18.550 zusters, die bijgestaan worden door 80.485 catechisten. Van de 10.812 priesters in Afrika zijn l| en be- Zondag, Maandag en Dinsdag 8.30 uur De eerste grote Duitse CINEMASCOPE film in prachtige kleuren. Een zeer amusante film die U in echt prettige kermisstemming zal brengen. Toegang alle leeftijden. er 1608 uit Afrika en land. Van de 1608 Afrikaanse priesters zijn er reeds 20 bisschop: 10 van hen staan aan het hoofd van een eigen bisdom, 10 anderen zijn bisschop-coadjutor. Reeds 12 missiegebieden zijn toevertrouwd aan dio cesane Afrikaanse priesters. In 5 daarvan staat nog een buitenlandse bisschop aan het hoofd. In 2 gebieden staat wel een Afrikaanse bisschop aan het hoofd, doch zijn nog in hoofdzaak vreemde missionarissen werk zaam. En ganyika-gebied20 pet uit Zuid-Afrika en 18 pet uit West-Afrika. In 1901 waren er in Afrika 514.000 ka tholieken. In de missiegebieden 16.598.828 katholieken Een spectaculaire film vol actie van de man die op zijn 30ste jaar de gehele toenmalige bekende wereld veroverd had. Toegang 14 jaar. Maar waar halen we vaak het recht en de moed vandaan om over anderen zo te spreken? Nu behoeven we hier niet met senti mentele ouderwetse streekromans te komen van „slachtoffers” van roddel- partijen, maar wel met de alles omvat tende vraag: Waarom praat men over anderen? Krijgen we dan meteen het gevoel van: Goddank dat ik niet zo ben, ik ben gelukkig altijd een „promp te” mens geweest, ik ga iedere morgen naar de kerk! Kunnen we ons niet in denken dat in zefeer opzicht niemand er onder uit komt eens lekker be(ver)oor- deeld te worden. Het kan zijn uit jalou- zie. Wanneer men iets doet, wanneer men zich uitslooft zullen er heus wel mensen zijn die zeggen: „Dat doet hij of zij ook niet voor niemendal”. Je hebt van die mensen die slurpen met volle teugen dagelijks de fouten van andere mensen, en kunnen daar ter zijner tijd eens lekker van smullen, en de geleerde piet uithangen die „lekker veel meer weet dan een ander”. „Als ge alles maar eens wist wat ik wist...” Ze hebben dit waar of niet waar gezien of gehoord, en pronken op feestjes heden. En de mens die beroddeld wordt? Zeker, er zijn er die er zich niets van aantrekken en door gaan, maar de doorsnee mens trekt zich dat wel dege lijk aan. Niemand wil tenslotte door gaan voor een foute mens alhoewel hij dat eerlijkheidshalve wel vaak moet erkennen. Maar zijn we ons bewust wat er alle maal aan de hand is, wanneer hij of zij te ver gegaan is? Weten we de ach tergronden, kennen we de zelfverwij ten, het schreeuwen om vergiffenis, de vake beloften van beterschap, de diepe vernederingen bij arsten en geestelij ken? Vertellen we ook dat we het een keer „mis” gehad hebben met ons oor deel, en zijn we bereid dat allemaal te herstellen? Wat zijn we vaak belachelijk klein als we een van de grootste zonde die we kunnen begaan, n.l. kwaadspreken, gewoon maar even vermelden als com pletering bij onze Paasbiecht... „Ja Eerwaarde en dan nog kwaadspreken, u weet wel van kleine dingen... maar dan nooit met kwaaie bedoelingen... (ook dat nog)... Hoe vaak wordt het de mens onmo gelijk gemaakt of althans uiterst moei lijk, wanneer hij ondanks zijn goede wil, zijn verbetering zelfs, nog altijd moet rekenen op een definitief niet aanvaarden van de mens die geoor deeld heeft, In bonden, banden en verenigingen heerst vreugde en vriendschap maar VEEFONDS GILZE-HULTEN. In de week van 13 tot 19 oktober 1957 zal door de wijkmeesters geld worden op gehaald voor het Veefonds, of men kan deze gelden ook overmaken door over schrijving per Boerenleenbank. Ter vereenvoudiging van de administra tie van wijkmeesters en secretaris van het Veefonds, en de Kassiers der Boerenleen bank, is het gewenst dat men gebruik maakt van automatische overschrijving per Bib. Dit echter voor zover men hieraan gaarne vrijwillig zou willen medewerken. Zij die tot heden echter nog niet door middel van automatische overschrijving hun omslagheffing hebben betaald, moeten eerst bij hun Kassier der Boerenleenbank ter plaatse hiervoor een volmacht tekenen. Tevens wijzen wij er de leden nogmaals nadrukkelijk op dat zij alle wijzigingen van aan- en verkoop enz. van hun te verzeke ren vee met schetsno. van T.B.-bestrijding moeten opgeven aan de wijkmeesters, dit ook tussentijds van de omslagheffingen, en hiervoor 2,— betalen, anders zijn deze bijgekomen runderen niet verzekerd. ook uitstoten en hard trappen van on vergefelijke verzoening en wij toch maar naar de kerk gaan, en toch de sacramenten ontvan gen, niet altijd om genade te vragen om die en die onuitstaanbare mens te aanvaarden als een kruisje van God maar als: „Heer ik lach me de hele dag gelukkig dat ik niet ben zoals die vij and van me, u weet wel...” „Hedde het geheurd van den dieje”, deze zin moet de wereld uit, we hebben niks te horen van den dieje, die weet het evenmin als wijzelf. Eén „Dieje” is er waarna we moeten luisteren en dat is God. Dat is de ware oprechte „Dieje”. Die zei: als ge u herinnert dat ge iets met u broeder hebt, ga dan uit de kerk, en laat je niet eerder zien voordat je je met hem verzoend hebt. Mensen die theoretisch, technisch, géén moord op hun geweten hebben, konden toch wel eens te horen krijgen „Wat gij de minste der mijnen (zon daars) hebt aangedaan hebt ge Mij aangedaan, ga heen Ik wil je niet zien.” Aalmoezenier Th. Fritschy. Dit is een steeds weerkerende vraag die dagelijks duizenden mensen stellen, als ze bij de buren op visite zijn, als ze elkaar op straat ontmoeten vooral na de „Kerk” ’s morgens. De Mis duurt ’s morgens een half uur, maar vele mensen hebben daarna bijna een uur nodig om „thuis” te komen. Bij de bakker en de slager, de groen teboer en kruidenier is er altijd iedere morgen wel wat op te vangen. „Heddet geheurd van den dieje?” „Neen, mens wat je zegt, is het zo ver, ik heb altijd wel gedacht dat het met die vent niet in orde was, ik zei vorige week nog tegen Een mateloze ellende, een zwel in de samenleving is nog steeds het onder christenen gebruikelijke rod delen en kwaadspreken. Het lijkt me een waagstuk te durven oordelen, en spreken over andere mensen, immers niemand weet hoelang we zelf vrij blij ven van hetgeen we in andere laken. nu de toekomst voor Afrika, wat zijn eigen priesters betreft. 1425 Afrikaan se groot-seminaristen bereiden zich voor op het heilig priesterschap. Daarvan stu deren er 72 buiten Afrika en 1353 aan 33 groot-seminaries. Zij zijn de hoop van de Kerk in Afrika! De klein-seminaries tellen 7258 leerlingen. Rekent men het aantal katholieken per priester op 938 voor West-Europa, op 660 in Nederland, 905 in Duitsland, 935 in India, 815 in Pakistan, 475 in Siam en 170 in Japan, voor Afrika bedraagt het gemiddelde 2100 katholietken per pries ter. In de streken, waar het katholicisme grote ingang vindt, houdt het aantal pries ters absoluut geen gelijke tred met de toe name: daar is het priestergebrek dan ook ontstellend. Eén priester heeft zielzorg voor 3150 katholieken! Maar bij zijn nor male zielzorg heeft hij ook nog de zorg voor het bekeringswerk. Missiezondag heeft dus dere betekenis in 1957. Op zondag a.s., 20 oktober, vieren de katholieken over de gehele wereld Mis siezondag; zij herinneren zich dan hun bijzondere plicht mee te werken aan de uitbreiding der Kerk. Op dat ogenblik moeten zij een duidelijk beeld hebben hetgeen er in de wereld gebeurt, vreugden en noden die de Kerk, van zij lid zijn, beleeft. Dit beeld nu is enerzijds opwekkend, anderzijds teleur stellend. Want terwijl van de gehele wereld bevolking 35 pet christen is, blijft 65 pet van de kennis van Christus verstoken. Na 2000 jaren prediking blijft derhalve de Heer nog voor 1.720.000 mensen een vreemde. Bijzonder zorgwekkend moeten wij het noemen, dat de wereld per dag niet meer katholiek wordt en dat het percentage der niet-christenen zich handhaaft. Van de 96.000 mensen die er elke dag meer op de wereld zijn worden er slechts 21.000 katholiek, doch 61.000 niet-christen. Wij zien dus, dat de Kerk in haar ge heel voor een zeer zware taak staat die zij uit te voeren heeft. Nu moeten wij daarbij wel overwegen, dat de kansen niet overal dezelfde zijn: in China, dat enorme rijk met zijn communistisch regiem, staat de Kerk voor een bijna ho peloze opdracht. Vervolging en.- uitdrij ving van de bijna 7000 buitenlandse mis sionarissen maken het missiewerk daar tot een hopeloze zaak. Daarentegen biedt het zich snel ontslui- dende zwarte deel van Afrika enorme kansen. Deze zijn zo belangrijk, dat de H. Vader op 21 april j.l. een bijzondere Encycliek heeft uitgegeven, waarin Hij de wereld op de grote mogelijkheden in dit werelddeel wijst. In bewogen woorden betoogt Pius XII, dat de Kerk de missionarissen in Afrika beter moet helpen, omdat daar een toe vloed van katholieken is, terwijl er te weinig priesters, seminaries, ziekenhuizen en scholen zijn. Er is te kort aan man kracht, aan organisatie aan geld! Vandaar dat Missiezondag dit jaar bijzonder in het teken van Afrika staat, het werelddeel dat een christelijke bescha ving zal hebben of niet, afhankelijk van onze inspanning en interesse. Hoe is het in Afrika gesteld? Om een beeld te geven van hetgeen in Afrika op het gebied der directe geloofs verkondiging geschiedt, volgen hier enkele gegevens. De bevolking van Afrika wordt mo menteel geschat op 216.000.000 zielen. In het noordelijk deel van Afrika tot en met de Sahara waar de Islam de overheersende godsdienst is wonen 45.000.000 mensen en in het overige deel 171.000.000: deze zijn voor de helft mo hammedaans, voor de andere helft heiden of christen (katholiek en protestant). Afrika telt momenteel ongeveer 23 mil- lioen katholieken (met inbegrip van 3 mil- lioen catechumenen of geloofsleerlingen): 2 millioen in het noordelijk en 21 millioen in het overige deel. In een jaar tijd is het aantal katholieken met 1.050.000 toegenomen; de helft hier van kwam uit de gebieden van Centraal Afrika (van de Kameroen tot het Tan-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1