HUISVLIJT.
Schoenreparatie
SANTIAGO
Aanpassen.
MORALITEIT.
EL PASO
Verheijden Westenburg
C. van Bezouw
No. 37
DERTIGSTE JAARGANG
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
Jee Vanee.
De winter staat
lange avonden zijn
angst en beven vraag ik
men we deze lange
len dikwijls saaie
ik bijna
figuur-
mensen
„Het Gouden Uur”, mensen, die
ze
de
en
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
heeft nog niemand in de natuurlijke
orde kunnen geven, maar wel moeten
we stelling nemen tegen een zo-maar-
zonder-meer abonnement en toepas
sing van Neo.m.-middelen. Objectief
is dit altijd fout en propaganda maken
hiervoor is beslist afkeurenswaardig.
Ook in deze tijd mag gerust iets aan
vaard worden, offers gebracht worden
en een grote waarde gehecht worden
aan een geestelijke constructie.
Ik ken talrijke voorbeelden van ge
zinnen waarin bij tenslotte aanvaar
ding van het probleem meer geluk is
dan bij gezinnen die „knoeien”, vooral
als dit gebeurt om redenen zo bela
chelijk als schoonheid verliezen
vroeg lelijk worden, niet uit kunnen
gaan, enz.
Dit artikel is uiteraard meer bedoeld
om erover na te denken dan over te
spreken. Wil men er toch onder elkaar
over spreken, lees het dan nog een
keer goed over. De stof is te belangrijk
en te actueel om er zonder hersens
iver te spreken.
Aalmoezenier Fritschy.
Nieuwstraat 84 Gilze
(^ZATERDAG 14 SEPT. 1957
Alvorens hierover iets te schrijven
even een paar gedachten naar aanlei
ding van hier en daar gemaakte opmer
kingen aangaande deze artikelen-reeks.
Enkele zinssneden zouden bij enkele
oudere mensen wat wrevel hebben op
gewekt. Natuurlijk was dat niet m’n
bedoeling, maar ik geloof niet dat we
hier steeds onderuit komen, of je moet
inhoudsloze, zoutloze artikelen schrij
ven. Men beweerde als zou Rijen niet
helemaal rijp zijn voor verschillende ge
dachtengangen. Is dat zo verwonder
lijk? Noem me een stad of dorp op waar
alle mensen overal rijp voor zijn. Neem
een perenboom, van die ene boom wor
den nooit alle peren tegelijk rijp. Je
hebt overrijpe peren, half rijpe peren en
nog onrijpe peren. Maar ene peren
boom is t, en vroeg of laat vallen de
overrijpe peren af en worden de half
rijpe rijp.
Dat een dorpskrant in het algemeen
en een Rijense krant in het bijzonder
hoofdzakelijk een belangenkrant is, met
advertenties en zakelijke mededelingen
is volkomen logisch, maar waar dit
blad in bijna ieder huisgezin komt, meen
ik dat wekelijks een „pittig” stukje op
zijn plaats is, waarover men kan na
denken en spreken, en zeker wanneer
vraagstukken behandeld worden die
van algemeen belang zijn, waar velen
al mee te maken hebben of mee te ma
ken krijgen.
Nu de moraliteit. Dit is geen gemak
kelijk onderwerp, maar het is noodza
kelijk hierover iets te zeggen. Er is in
derdaad een behoorlijk verschil in op
vatting tussen de traditionele dorpsop-
vatting en de Militair van vandaag.
Maar door het steeds intenser wordend
contact tussen Burger en Militair is het
goed na te gaan in hoeverre we ons
kunnen „aanpassen”. Ik ben me er ter
dege van bewust dat „aanpassen” niet
door dik en dun moet gaan. Waar de
kinderen de ouders 's avonds thuis tref
fen heerst een familieband, daar gaat
alles redelijk, en tegen de tijd dat even
tueel de ietwat schuine moppen begin
nen, dromen de kinderen al van Engel
tjes. Maar dat is vandaag aan de dag
hier en daar wat anders. Vele kinderen
brengen heel wat uren op straat door,
onder elkaar, en helaas niet altijd met
voetballen en andere sport. Nu moeten
we natuurlijk niet al te kinderachtig
worden. We hebben als kleine jongen
natuurlijk allemaal stiekum wedstrijd
jes gehouden in wie het verste „sassen”
kon. Ook was het een geweldige pres
tatie wie als kleine jongen een bepaald
meisje een zoen durfde te geven. Op
de lagere school waar ik vroeger was,
loofde men tien knikkers uit, die dat
durfde. (Tussen haakjes, ik heb heel
wat knikkers verdiend).
Maar wanneer dat andere afmetin
gen gaat aannemen dan wordt de zaak
anders.
Kinderen mogen ’s avonds veel lan
ger opblijven dan vroeger, en vangen
dus van de ouders veel meer „dingen”
op, horen en zien veel meer.
Maar laten we ons in dit artikel be
perken tot de ouderen. Daar heersen
opvattingen die hoewel verklaarbaar,
toch onmogelijk goed te keuren zijn.
Verschillende burgers, en verschil
lende Militairen (ook katholieke) zijn
geabonneerd op het blad wat een hand
leiding bedoeld voor de geboortbeper-
king. In „Rooms Leven”, het weekblad
voor het Katholieke gezin in het Deke
naat Tilburg, van 20 juli 1957 staat een
merkwaardig artikel over dit probleem.
Het gaat over het ledental van de Ned.
Vereniging voor Sexuele Hervorming.
In 1948 waren in Noord-Brabant 2 af-
voor de deur. De
op komst. Met
me af, hoe ko-
en voor heel ve-
avonden door. Ik
zie vele jongelui al langs de straten
slenteren en op de hoek van de straat
staan groepjes jongens en meisjes, op
geschoten jongelui, allerlei onzinnige
praatjes te verkopen.
Wanneer ik deze „toekomst” van de
maatschappij zie, vraag ik me af: heb
ben deze toekomstige mannen en vrou
wen niets anders te doen. Het eten
hebben ze nog niet door de keel, of ze
vliegen eruit, naar buiten toe, in let
terlijke, maar ook in figuurlijke zin, de
donkerte tegemoet.
Kan er niets gedaan worden om deze
jonge mensen op te vangen en te
strikken in het vangnet van „BEZIGE
HANDEN”.
Er zullen wellicht mensen hier uit
Gilze de tentoonstelling gezien hebben
van „Het Gouden Uur”, enkele jaren
geleden in Tilburg gehouden. Hier kon
men zien, dat er ook mensen zijn, die
hun tijd s avonds heel wat beter be
nutten, dan die „straatjonkers” die hele
avonden de hoek van de straat bezet
houden.
Gelukkig bezit Gilze ook
van
aan huisvlijt doen. Gelukkig hebben
hier in Gilze ook een afdeling van
K.A.B., die huisvlijt wil stimuleren
animeren.
Wordt er hier niet aan smyrna ge
daan? Welke prachtige figuren kan
men niet in die kleurrijke smyrna-kle-
den brengen. Hier kan men zijn fan
tasie dé vrije loop laten. Natuurlijk,
men moet niet verwachten, dat men in
enkele avonden een smyrna-kleed ge
fabriceerd heeft. Maar de winter duurt
dan ook nog lang, zodat men er de tijd
over kan doen. En wat zou het heerlijk
zijn, te kunnen zeggen, wanneer men
b.v. het huwelijksbootje gaat aanschaf
fen: dat smyrna-kleed heb ik zelf ge
maakt.
Hoeveel „stille” amateur-schilders
bezit Gilze wel niet. Ik weet het niet,
misschien geen, misschien wel tiental
len „ezel-bezitters”, die prachtige land
schappen kunnen schilderen, portret
schilders, die er mogen zijn. Juist nu,
de dag van vandaag, leent er zich zo
schitterend voor. Gaat de hei op en
het prachtige paars der hei inviteert
U neder te zitten en in stilte te genie
ten van Gods mooie natuur. Zet uw in
drukken op het linnen vast. Ik heb al
tijd bloeiende hei in huis, ik heb die
prachtige gele brem in huis en altijd
en eeuwig bloeit die hei en die brem.
deling, een met 298 en een met 33 le
den. De jongste cijfers luiden voor Bra
bant 3986 leden en Limburg 2992 leden.
Van deze leden zou volgens „Rooms
Leven” 42 pet. Katholiek zijn.
Zo op het eerste gezicht is dat in
veler ogen „ontstellend". En dat is het
ook. Maar het zou kortzichtig zijn geen
aandacht te schenken aan de diepere
achtergrond, die vaak heel tragisch is.
Hier treedt een typisch verschi
opvatting aan de dag. De burger-, de
dorpsmens doet „dit” hier en daar ook,
maar hij zal steeds blijven erkennnen:
„Het is fout wat ik doe”. Hij krijgt spijt,
belooft beterschap, maar doet het toch,
om dan weer te zeggen dat het eigen
lijk fout is. De militair pardon ver
schillende militairen denken daar
zelfs niet bij na en vinden het heel ge
woon, omdat ze in de loop der jaren nu
eenmaal verschillende zonden hebben
„afgeschaft”. Dus die zeggen niet meer
„het is fout”, maar „ik kan niet anders,
dus zal het wel in orde zijn".
Als Priester vraagt deze oplossing
een enorm begripsvermogen, een begrip
voor persoonlijke omstandigheden, en
vooral een tact om tot een zo goed mo
gelijke oplossing te komen. Het is t
gemakkelijk om te zeggen: „Als je zon
dags niet naar de kerk gaat doe je
doodzonde”. Maar vergeet niet, dat
vele militairen jaren en jaren in Indo
nesië gewoond en geleefd hebben, waar
af en toe eens een Missionaris langs
kwam, en dan gingen ze naar de kerk,
maar dan bleef ie soms weer maanden
weg. Begrip bijbrengen dat men iedere
zondag naar de kerk moet, en als men
dat niet doet, men doodzonde doet, is
niet zo gemakkelijk, en we kunnen vei
lig aannemen dat niet steeds doodzon
den worden gedaan.
De tijd dat Geestelijken een huisge
zin binnenstapten en direct de vraag
stelden: hoe lang ben je getrouwd
4 jaar en hoeveel kinderendie
tijd is goddank praktisch voorbij, om
van vele andere uitlatingen maar niet
te spreken.
Maar het is wel de moeilijke taak
de spanningen na te gaan die er kun
nen bestaan zowel als men het goed
doet als dat men het verkeerd doet, om
dan als een „Vader” die raad te geven
die èn verantwoord èn vol begrip en
meeleven is.
Het is zo gemakkelijk voor ons steeds
het klassieke gezegde te bezigen tegen
moeders die hun „vijfde” verwachten:
„Moeder bid maar goed. O. L. Heer
zal wel helpen." De H. Maagd wist ook
dat haar Zoon zou verrijzen in heerlijk
heid, maar ze heeft toch de diepe ellen
de en smart en kruisdood gevoeld als
een niet te beschrijven smart. Iedere
moeder weet dat wanneer haar kindje
direct na het Doopsel sterft, dat kind
in de hemel is en ontzettend gelukkig is
maar zij is haar kind kwijt
Uiteindelijk is de doorsnee moeder
blij met ieder kind dat komt, maar ze
denkt aan haar petieterige behuizing,
aan het schamel salaris, aan het steeds
meer gebonden zijn aan huis. Ze heeft
geen dienstbode, die bestaan niet meer,
maar ze heeft een man die de gehele
dag weg is, die gedetacheerd is, die
over geplaatst is, naar een kampement
waar het eerste jaar geen kijk op is
een woning te krijgen.
Neen, eenvoudig is dat niet, en als
met het gebod van de naastenliefde als
zeer belangrijk beschouwd, dan zou
men vaak mee moeten huilen en bid
den en smeken tot God om hulp, om
uitkomst. Z. H. de Paus heeft in meer
dere toespraken tot huismoeders in die
geest gesproken en al kan en mag de
Kerk geen duimbreed wijken (waar
zou de grens zijn) wil dat niet zeggen
dat zij zich niet bewust is van de ge
weldige moeilijkheden rondom dit pro
bleem. Maar het is een natuurwet waar
geen Kerk of beweging iets aan kan
veranderen.
Denk niet dat in dit artikel wat
we uiteraard zo beknopt mogelijk moe
ten houden een antwoord komt, dat
Ga er met je „ezel” op uit, een prach
tige tijd komt aan om die prachtige
herfstkleuren vast te leggen.
Er is nog meer voor andere liefheb
bers. Teken eens een oud boerderijtje,
een doodgewone zwart-witte tekening.
Er zijn nog wel meer prachtige objec
ten hier in Gilze om na te tekenen.
Wie is niet de boetseerkunst mees
ter? Het maken van poppen en het aan
kleden van poppen, juist iets voor de
vrouwen en meisjes. Vooral het ver
vaardigen van poppen is een mooie be
zigheid en een mooie kunst. Moeilijk?
Laat gerust uw fantasie werken. Maak
eens een oud heertje, een vergrijsd
vrouwtje, of een schoon, knap dame
tje en een schone jonkheer.
Fineren is weer een ander soort van
huisvlijt. Het is het aanbrengen van 'n
dunne laag van een edele houtsoort op
een ondergrond van gewoon hout. Ook
hier kan men fantastische resultaten
bereiken, vooral voor diegenen, die er
een hobby van hebben gemaakt.
Verder mag ik hier nog noemen: de
smeedkunst; de kunst met de naald,
speciaal voor dames: de weefkunst.
Een voornaam onderdeel zou
vergeten: het houtsnijwerk en
zagen. Kortom: alle liefhebberijen,
waarbij handen worden gebruikt, kan
men rekenen onder huisvlijt.
In een volgend artikel hoop ik na
dere bijzonderheden te kunnen bren
gen omtrent oprichting van een huis-
vlijt-kring, het houden van een ten
toonstelling, een en ander onder aus
piciën van de plaatselijke K.A.B., doch
bestemd voor iedereen, wel of niet ge
organiseerd.
IV.
Assurantiekantoor
Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692)
Woensdag 8 uur.
Een prachtige kleurenfilm
met JOHN PAYNE en GAIL RUSSELL
in een grootse actiefilm.
Een stad onder de ban van het meedo
genloze uitvaagsel der maatschappij in
een strijd van hard tegen hard.
Toegang 14 jaar.
Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30
In CINEMASCOPE en KLEUREN
Een avontuurlijke wapensmokkel, dwars
door de oerwouden van Cuba, vol actie
en romantiek.
Een groep mannen, gelust op winst en
vervuld van onderlinge haat.
Hun argumenten zijn revolverkogels,
hun enig doel geld en macht.
Toegang 14 jaar.
Verzekeringen - Hypotheken
Financieringen van auto’s,
motorrijwielen en bromfietsen.
Weekblad Qilze-Rijen