De arbeidersjeugd kiest „Rome”. DREI MaDELS VOM RHEIN Het laatste vuurgevecht STALEN ZENUWEN. Haring, nu en het hele jaar rond* Niet 's mensen engheid, maar God moet onze norm zijn* No. 33 DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 f ZATERDAG 17 AUG. 1957 Weekblad Qilze-Kijen hij I later in ruim 85 geheel de Fijn langs de Rijn in een film vol vro lijke melodieënen grappige situaties,prach tige kleuren. Romantiek en humor. Toegang 14 jaar. Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30 Woensdag 8 uur Een grote avonturenfilm in kleuren. Terreur in 't wilde westen, vol dreiging en vol van strijd om 't recht. 14 jaar. Verwacht: DE MACHINIST. geslaagde Rome-bedevaart. Moge zij wor den wat onze wereldaalmoezenier Mgr. Cardijn verwacht: „Een beginpunt voor de herleving van het Christendom in de we reld.” zijn helpers aan een hoge fabrieksschoor steen. Terwijl men de laatste tegels voor de afsluitring legde, stond de meester op de reeds gereedgekomen schoorsteenrand en was bezig een koord door de katrol te trekken. Plotseling stapte een van de jonge ar beiders mis, struikelde, en probeerde, ver twijfeld heen en weer zwaaiend zijn even wicht terug te vinden. Bliksemsnel begreep de oudere man in welk gevaar z’n jonge kameraad verkeerde en wierp de reeds omlaag stortende arbeider het touweinde toe, dat hij juist in de hand had. Op het zelfde moment schoot hem echter te bin nen dat, al kon de ander het touw ook grijpen, hij hem terwijl hij geheel vrij boven op de schoorsteen stond niet zou kunnen houden. Om het gewicht van de vallende man op te vangen, sprong hij daarom met het andere einde van het touw in de schoorsteen. Hij deed dat, zon der er zich van bewust te zijn dat hij zelf dood zou vallen, als de ander er niet in slaagde het touw te krijgen. Maar hij had geluk! Hij voelde een hevige ruk, en bei den bungelden zolang binnen en buiten de schoorsteen, tot de anderen, die te hulp schoten, hen konden optrekken. Niet alleen zijn het degenen die eigen lijk met gevaren vertrouwd moesten zijn, die bewijzen van dit snelle reactie-venno- gen geven. Dikwijls zijn het stille, in het leven onopvallende mensen, die een on gelooflijke wilskracht kunnen ontwikkelen op een beslissend moment. Vooral in de oorlog zijn er staaltjes geleverd van waar achtig „stalen zenuwen”. Maar ook in het gewone leven komt het dagelijks voor dat mensen op een critiek moment juist dat doen, wat in dat bepaalde geval de enige handeling is, die zijn leven of dat van een ander redt. Zo zouden we vele voorbeelden kun nen noemen van gevallen, waarin de mens Sla van haring, komkommer, tomaten en aardappelen. 4 haringen, J/j kg tomaten, een flinke komkommer, 1 uitje, kg gekookte aardappelen, olie en azijn of een slasaus, (peper), zout, peterselie, kervel of venkel. De vis van graten ontdoen en op een enkel exemplaar na in stukjes verdelen. De tomaten in kokend water dompe len, schillen en in plakjes snijden. De komkommer (schillen) en in blokjes snijden, evenals de aardappelen. Het uitje schoonmaken en zeer fijn snippe ren. Zout (peper) olie en azijn of een slasaus aan het uitje toevoegen. De in stukjes verdeelde vis, tomaten, kom kommer en aardappel luchtig door de saus mengen. De sla in een schaal overdoen, met fijngehakte kruiden be strooien en met reepjes haring versie ren. „de dood te snel af was”. Een mislukte sprong van een trapeze-werker, die zijn leven redde door een in de buurt staande gietijzeren booglamp te grijpen... De film- vertegenwoordiger Ted Parker met re- clame-tekenaar Arlington, die tijdens een hevige storm, halverwege een angstig zwiepende brug hun auto in de steek lie ten, en op handen en voeten terugkropen, om aan de oever beland de brug met veel geraas achter zich te zien instorten... Tijdens een demonstratie van parachute springen te Michigan in de Verenigde Staten gebeurde het volgende: Een der springers bleef, toen hij zich van z’n machine afzette, met z’n para chute aan het hoogteroer van het vliegtuig hangen en werd in razende vaart door de lucht getrokken. Het vliegtuig kon niet landen, want dat zou de valschermjager het leven kosten. Een, in een ander vlieg tuig gezeten weekbladjournalist zag de situatie, nam een touw, bond er een mes aan en liet de piloot van zijn vliegtuig zo lang naast de ongeluksmachine vliegen, tot de aan z’n draaggordel hangende man het mes kon grijpen en zichzelf lossnijden van de parachute, die hem aan het vlieg tuig kluisterde. Toen opende hij zijn reserve-parachute en maakte een geslaag de landing! Een arbeider in een ijzerindustrie: toen een witgloeiende ijzeren staaf uit de oven trok gleed de staaf uit de tang en viel op de grond. Door de afkoeling kron kelde het gloeiende gevaarte zich om de man heen, en deze zou zeker levend ver brand zijn als hij niet op dat moment met de tang het uiteinde van de stang had vastgegrepen, om zijn as, heel de parochie er in geslaagd om drie van onze mannen af te vaardigen naar len staau tussen hun medebroeders en deze Wereld-Rome-Kruistocht. Zij zul len staan tussen hun medebroeders en blank en bruin, zwart en geel. Europea nen, Chinezen, Afrikanen, Amerikanen, Indiërs, Australiërs, Canadezen, kortom tussen de afgevaardigden van gans de we reld, om mede namens onze parochie te getuigen van de aanhankelijkheid en liefde voor Gods kerk en Zijn zichtbare plaats bekleder der aarde, de Paus. Zij zullen mede getuigen voor de gehele wereld van hun trouw aan het christendom en hun afkeer van het goddeloze communisme. Wij roepen allen die thuis blijven op om met onze mannen in Rome mee te leven, opdat deze K.A.J. Rome-kruistocht voor onze gehele parochie vruchtbaar zal zijn. Om iedereen in de gelegenheid te stel len deel te nemen aan deze gebedsactie voor de thuisblijvers zal op woensdag 21 augustus, voor het vertrek der deelne mers, om half 7 een H. Mis worden op gedragen tot welslagen van de K.A.J. Ro me-kruistocht, waaronder we indien mo gelijk zullen communiceren. Op zaterdag avond 24 augustus zullen we om van 7 tot 10 uur een gebedswake houden in de Maria-kapel. De internationale dag der K.A.J., zondag 25 augustus zal om half 8 een H. Mis worden opgedragen tot in tentie van de Wereld-K.A.J., waaronder onze leden gezamenlijk zullen communi ceren. 's Avonds zal voor eenieder die hierin belang stelt in een nog nader te be palen zaaltje gelegenheid worden gege ven tot het volgen van de rechtstreekse televisie-uitzending van de massale audiëntie bij de Paus en het Rome-spel uit Rome. Wij hopen dat al onze parochianen deze dagen met onze jongens in Rome in gebed en gedachten mede zullen leven, want pas dan kunnen wij spreken van een 10e zondag na Pinksteren. „In die tijd hield Jesus de volgende ge lijkenis voor aan sommigen, die voor zich zelf de overtuiging hadden, dat zij recht vaardig waren, en daarom op de anderen met minachting neerzagen.” Met deze woorden opent het evangelie van de 10e zondag na Pinksteren een der mooiste pa rabels, waarin Christus zo sterk was en waarin Hij steeds Gods deernis met de nederige, rouwmoedige mens treffend tot uitdrukking bracht. Maar tevens een pa rabel, die scherp al degenen veroordeelt die op grond van vermeende goede eigen schappen anderen menen te mogen min achten. Het is de gelijkenis der menselijke verhoudingen, waarvan tegenwoordig tijd schriften en couranten vol staan. Op directe en eenvoudige wijze tekent Christus de onderlinge verhouding der mensen in goddelijk perspectief. Met an dere woorden, Hij legt Gods oordeel de laatste en waarachtige basis over deze verhouding vast. Christus vertelt in Zijn parabel, dat niemand het recht heeft zich boven de ander verheven te voelen, integendeel, Gods oordeel valt heel anders uit, omdat dit oordeel andere maatstaven hanteert dan „men” gewoonlijk doet. In het dagelijkse leven worden wij be heerst door vele normen. Dit hoort niet en dat past niet, dit moet men doen en dat mag men niet laten. Het zou niet kwaad «ijn, wanneer wij deze normen eens toetsten aan de maatstaven, die God in Zijn oordeel over wat hoort en past han teert. Want hoe vaak worden die fat soensnormen geen aanleiding tot onbarm hartige critiek, zelfs tot kwaadsprekerij of nog erger tot kwaadaardige laster. Die normen - dikwijls niet meer dan enige levensgewoonten -worden verheven tot de enige weg naar de hemel. Het is kaste- geest op zijn ergst. Hoe vaak hoort men niet in gezelschap vol onbegrip en onwil praten over een altijd afwezige mens. Men staat altijd met zijn oordeel en veroordeling klaar. Zelden bemerkt men ook maar een poging tot begrip. Nee, die mens handelt anders, dus is hij niet goed, is hij geen goed christen, is hij geen trouw echtgenoot, is hij gemakzuchtig, is hij lui, is hij een streber. Wij kunnen hier de lijst van on deugden onbeperkt aanvullen. Met recht kunnen we ons afvragen wat de mensen bezielt, wanneer zij zo genadeloos en ver vuld van eigen rechtvaardigheid anderen afkraken en er niet voor terugschrikken reputaties te vernietigen. Zij oordelen van uit hoogmoedige onfeilbaarheid en over tuigdheid van eigen rechtvaardigheid. Zij onthouden anderen het recht zichzelf te zijn. Christus oordeelt anders. Niet de van eigen goedheid overtuigde farizeër vindt genade bij God, maar de niet volgens be paalde „normen” levende tollenaar, niet omdat hij gefaald heeft, maar omdat hij nederig naar God kwam om zijn falen te belijden. We zouden er allen wel een paar kunnen opnoemen: van die mensen met „stalen zenuwen”. Zij bevinden zich in alle beroepen, in alle rangen van de maat schappij, onder mannen zowel als onder vrouwen. Dikwijls zou men het op het eerste gezicht niet van ze zeggen, vaak zelfs weten ze het van zichzelf niet eens. Maar dan opeens, als de gelegenheid zich voor doet, stellen zij op het critieke mo ment in een bliksemsnel reageren de enig juiste daad. Onder alle omstandigheden manifesteert zich deze „koelbloedigheid"; haar hoogtepunt bereikt zij echter in mo menten „op leven en dood Zo werkte een schoorsteenbouwer met Over enkele dagen zullen 30.000 jonge arbeiders (sters) uit 85 landen optrekken op de oproep welke de grijze wereldaal moezenier Mgr. Cardijn eind 1955 richtte aan de arbeidersjeugd van gans de we reld. De oproep om getuigenis te geven voor geheel de wereld van de trouw en aanhankelijkheid aan het Christendom. Deze wekroep van Cardijn had nog maar nauwelijks over de wereld geklon ken, toen de communistische machtheb bers te Moskou de jongeren van geheel de wereld opriepen deel te nemen aan het socialistisch jeugdfestival te Moskou, eveneens in augustus 1957. Dit was een openlijke aanval op Car dijn en zijn arbeidersjeugd. Een aanval, die Cardijn en zijn mannen direct pa reerden en hen deed uitroepen „Arbeiders jeugd wat kiest gij, Rome of Moskou, communisme of christendom?’ Aanvankelijk in 73 landen verspreid over geheel de we reld, maakte de arbeidersjeugd zich op om een duidelijk en onomwonden ant woord te geven op deze vragen. Uit tal loze monden klonk het „Wij jonge arbei ders kiezen Rome”. „Kiezen CHRISTEN DOM”. Deze grote geestelijke actie in opzet alleen begonnen als een levende getuigenis van het wereld christendom groeide uit tot een halt aan het communisme, dat een aanval doet op de geestelijke en zedelijke waarden van het christendom. Millioenen jonge arbeiders zetten zich in om ruim 30.000 jonge mensen uit hun midden af te vaardigen naar Rome. Alom kregen zij de steun der ouderen, die zowel gees telijk als materieel hun medewerking ver leenden en nog verlenen aan deze grote geestelijke wereld-actie. Ook Rijen zal over enkele dagen in Rome vertegenwoordigd zijn. Door een drachtige samenwerking zijn ook onze jonge arbeiders met medewerking van ge- van zo, ronddraaiend om zich te laten vangen in een gloeiende spiraal, waaruit hij toen zijn „gevangenis” was afgekoeld, verlost werd zonder een enkele brandwonde... Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding meldt: De eerste vreugde over het weer zien met de nieuwe haring is wat ge stild, maar haring is en blijft voor de Nederlander een kostelijk voedsel. Waarschijnlijk spelen voor hem overwegingen over de voedingswaar de nauwelijks een rol. Toch mag hier nog wel eens gezegd zijn, dat haring veel beschermende voedingsstoffen be vat en bij de hoofdschotel aan de warme maaltijd gebruikt geen duur gerecht genoemd kan worden. Nu profiteren we van de weinig ge zouten jonge vis, die ons als groene haring wordt aangekondigd, maar die waarlijk niet groen van kleur is. Hij kan zelfs, zonder dat dit op een mindere kwaliteit duidt, roodachtig op de graat zijn. „Haring” betekent echter niet alleen groene haring. Voor hen, die een zil- ter, belegen produkt prefereren, is er de gewone nieuwe maatjesharing, die na het vangseizoen als koelhuismaatjes verkrijgbaar is. In nazomer, herfst, winter en voorjaar kan de gewoon lijk ongezouten verse haring als ge stoofde of gebakken panharing ons de tong strelen. Om de volle haring niet te vergeten, die als bokking gerookt of gestoomd de rokerij verlaat. Ook de zure haring en de rolmops zijn op hun tijd zeker niet te versma den. Voor onderstaande sla, die in de zo mer als hoofdschotel aan de warme maaltijd dienst kan doen, verdienen nieuwe of koelhuismaatjes de voor keur.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1