De zonde betaalt
contant, maar met
eigen munt.
Rijen’s
Fritiuirhedrijf
Belgisch
Crème Glacé
Port Afrique
TARZAN EN OE IVOOR DIEVEN
Machines
veroveren de
landbouw*
OFFICIEEL NIEUWS
S.D. NOY-LOCHTMANS
No. 30 2)
-
ZATERDAG 27 JULI 1957
DERTIGSTE JAARGANG
UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
BEKENDMAKING.
BEKENDMAKING.
BEKENDMAKING.
.’n Droom van lekkernij
Alleen bij
1
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Weekblad Q ilzeRijen
verlei-
Wethouders van Gilze
Nieuwe taak voor de landbouwsmid.
brengt U altijd de smake
lijkste hapjes. Nergens ter
wereld eet U fijner croquet-
ten of Nassi Gorenballen.
Weth. voornoemd,
Mierlo, burgemeester
I
Woensdag 8 uur.
man van
tussenpersoon voor
landbouwmachines
werktuigen en voor
Een avonturenfilm met ontelbare sensa
ties. Toegang 14 jaar.
Verwacht
MORGEN ZAL IK HUILEN.
Gilze, 10 juli 1957.
Burg, en
Mr. van
Hoevenaars, secretaris.
149; Marijkestraat;
Oomenstraat; Pius
Pastoor Gillisstraat
Burgemeester en
en Rijen;
Gelet op artikel 6, jo artikel 4 van het
W egenverkeersreglement;
besluiten
Niet alleen voor de boer, die voor het
eerst met een trekker en bijbehorende
werktuigen gaat werken, betekent de me-
Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30
tot geslotenverklaring van de navolgen
de wegen voor verkeer in beide richtingen
op zondag 4 augustus 1957 van 12.30 uur
tot 19.00 uur:
Stationsstraat, Hoofdstraat tot en met
het pand, plaatselijk gemerkt Hoofdstraat
Tuinstraat; Pastoor
X straat; Heistraat;
en Wilhelminastraat.
Een KLEUREN film met PIER ANGELI
MOORD IN DE HAVEN van
ding en duistere complotten.
In een Noord Afrikaans broeinest van
duistere begeerten vindt Rip Reardon
de wanhoop.maar ook nieuw geluk.
Toegang 14 jaar.
De meesten van ons begaan wel eens
de domheid te denken, dat er ooit een
zonde kan zijn, die werkelijk de moeite
waard is bedreven te worden. Inderdaad,
ze kan zich aan ons voordoen als een
mooie, begerenswaardige vrouw, die ver
overd kan en wil worden. De desillusie is
echter steeds groot, tenzij men cynisch is
geworden, en ongevoelig voor de leegte
omdat men zichzelf genoeg is.
Zonde maakt arm. St. Paulus zegt in zijn
brief aan de Romeinen, waarvan wij zon
dag a.s. enkele regels lezen, dat de soldij
van de zonde de dood is.
Het is goed, dat er op de zevende zon
dag na Pinksteren zo uitdrukkelijk over de
zonde gesproken wordt, want weten wij
eigenlijk nog wel wat zonde is?
St. Paulus beschrijft in zijn brief het
verschil in levensstijl dat er moet zijn tus
sen de heidenen en de leden van de jonge
christen gemeente.
Als heidenen, zegt de apostel, hebben
jullie je lichaam in dienst gesteld van de
ongerechtigheid, maar als christenen moet
datzelfde lichaam dienstbaar zijn aan de
gerechtigheid.
De gerechtigheid, zo vervolgt hij, voert
naar het leven met God; de ongerechtig
heid naar de dood.
In het Evangelie lezen wij wat gerech
tigheid is: de wil doen van God om zo
Zijn tegenwoordigheid te bereiken.
De brief van Paulus zou met nog meer
recht aan ons, christenen in de twintigste
eeuw geschreven kunnen zijn. Immers er is
zoveel verschil tussen heiden en katholiek.
Beperkt zich dat verschil eigenlijk niet tot
uiterlijkheden als een zondagsmisje voor
de een en uitslapen voor de ander, een
kruisbeeld in de ene huiskamer en een
schilderij in de andere. Wat is er momen
teel voor wezenlijk verschil tussen ons ka
tholieken en onze niet-gelovige landgeno
ten? In Brabant en Limburg, van oudsher
krachtige burchten van gelovig christen
dom, zitten katholiek en niet-katholiek
broederlijk naast elkaar in de bond voor
sexuele hervorming, d.w.z. in de bond
voor huwelijksmisvorming. Deze bond ont
kent immers het wezenlijke doel van het
huwelijk: de voortplanting en doet dat met
middelen, die een belediging zijn voor man
en vrouw, omdat beiden verlaagd worden
tot lustmachines. De katholiek in deze
bond wijst het offer af, ofschoon hij we-
Boer en bedrijfsleven hebben gemeen
schappelijke belangen.
De opmars van de mechanische paar-
dekrachten op ons Nederlandse platte
land gaat verbazend snel. Er zijn slechts
enkele cijfers nodig om dat duidelijk te
maken. In 1940, voor het uitbreken van
de oorlog, draaiden er in ons land op de
akkers 5000 landbouwtrekkers. Bij de be-
vrijding waren er nog 2000 overgebleven.
Nu 12 jaar later, zijn er ruim 50.000 in
bedrijf. En dit aantal neemt nog steeds toe
met ongeveer 10 per dag
Dat zijn indrukwekkende cijfers. Maar
ze geven nog een antwoord op allerlei vra
gen over deze snelle ontwikkeling, die men
landbouwmechanisatie noemt. Ze zeggen
bijv, niets over de veranderingen, die de
motorkracht op het platte land te weeg
gebracht heeft.
De landbouwmechanisatie is een zaak,
die van vele kanten bekeken kan worden.
Men kan zich afvragen waarom die ont
wikkeling zo snel is gegaan en beschou
wingen houden over het gebrek aan werk
krachten in het boerenbedrijf, over de hoge
lonen die niet geheel doorberekend kunnen
worden in de produkten, over de achter
stand, die onze boeren na de oorlog moes
ten inhalen en over de concurrentie met
het buitenland, die een moderner werk
wijze noodzakelijk maakte.
Men kan de landbouwmechanisatie ook
bekijken door de bril van de boer en pro
beren zich in te leven in de veranderingen
die de machines in zijn leven hebben ge
bracht. Eeuwenlang heeft de boer van va
der op zoon geweten hoe hij bij zijn werk
gebruik kon maken van de hulp van het
paard. Het paard vroeg in ruil voor zijn
werkkracht niets anders dan goed voer
en een warme stal. En af en toe een
vriendelijk woordje en misschien wel eens
een klap met de zweep.
Toen, plotseling, kwam die vreemde
machine met trek-, drijf- en duwstangen,
met plunjers en koppelingen en meeneem-
ringen en instelhefbomen en een heleboel
technische puzzles meer. De machine bleek
heel veel meer te kunnen verzetten dan
het paard, maar vroeg ook een heel an
dere behandeling dan alleen stevig voer en
een goede, stal!
ten kan dat het offer wezensbestanddeel
van het christenleven is. Of denkt hij, dat
men de gerechtigheid kan dienen zonder
offer?
Wat is er voor verschil tussen de chris-
ten-arbeider en de niet-gelovige collega?
Zij zijn even gebrand op steeds betere
levensvoorwaarden en promotie. Ellebo-
gentaktiek vindt men overal. De opvoe
ding der kinderen is gericht op de mate
riële vooruitgang of men nu in een chris-
ten-gezin komt of niet. De Amsterdamse
nozems vindt men zowel onder katholie
ken als niet-gelovigen. Het percentage ka
tholieken in de gevangenissen ligt persé
niet beneden het percentage van katholie
ken in ons land.
Waaraan kan men nog zien dat de
christenen volgelingen zijn van Christus,
Die hun Weg, Waarheid en Leven is?
Er is zo bitter weinig verschil. Wij, die
kunnen weten hoe te leven in dienst van
de gerechtigheid, weten het niet meer. Wij
weten niet meer wat zonde is. Wij kennen
alleen nog maar verontschuldigingen en
vergoelijkende omstandigheden.
Christus zegt ons echter uitdrukkelijk,
dat bidden ons niet zal baten, wanneer wij
niet de daad bij het woord voegen en de
Heer inderdaad als onze Meester be
schouwen en naar Zijn regels leven.
Probeer nu ons eigen bereid
I
De Burgemeester van Gilze en Rijen
maakt bekend, dat in zijn gemeente op de
dag, waarop
„DE LEREN ZOOL” te RIJEN
wordt verreden:
1. het verkeer kan plaats hebben, vol
gens de geplaatste vekeerstekens;
2. liedjeszangers, orgeldraaiers, reclame
wagens en straatfotografen worden ge
weerd; tegen venters, die niet in het be
zit van de vereiste vergunning zijn,
wordt proces-verbaal opgemaakt en hun
koopwaar zal in beslag worden genomen;
3. Eenieder verplicht is tot het betalen
van 1.— vermakelijkhedenbelasting, ver
hoogd met 0.50, indien gebruik wordt
gemaakt van de daartoe op de weg aan
gebrachte zitplaatsen.
Op de naleving van deze bepalingen
zal door de politie streng worden toege
zien.
Gilze, 10 juli 1957.
De Burgemester voornoemd,
Mr. VAN MIERLO.
Burgemeester en Wethouders van Gilze
en Rijen brengen hiermede ter openbare
kennis, dat voor het kerkdorp Rijen, bij
hun besluit van 10 juli 1957, algemene ont
heffing is verleend van het bepaalde in
de artikelen 2, letter a en 8, letter a van
de Winkelsluitingswet 1951, voor zondag,
4 augustus 1957 van 8.00 uur tot 22.00
uur.
Dientengevolge zullen de winkels op die
dag van 8.00 uur tot 20.00 uur voor het
publiek geopend mogen zijn.
Gilze, 10 juli 1957.
Burg, en Weth. voornoemd,
Mr. van Mierlo, burgemeester
Hoevenaars, secretaris.
chanisatie een ingrijpende verandering. De
landbouwsmid die, ook al weer van va
der op zoon, de boerenpaarden besloeg en
de gereedschappen van de boer repareer
de, die in vele opzichten de vertrouwens-
de boer was, werd vanzelf de
het leveren van de
en de bijbehorende
de service en de repa
ratie. Maar ook die smid moest zich daar
voor plotseling omschakelen en zorgen
voor de nodige vakkennis om de ingewik
kelde machines te kunnen repareren, een
behoorlijke werkplaats en nieuwe gereed
schappen en een onderdelenvoorraad. En
ook hij ontmoette dezelfde moeilijkheden
bij het zoeken naar geschikte werkkrach
ten. De vlucht van het platteland speel
de ook hem parten.
Veel landbouwsmeden hebben hun
taak begrepen en schakelden hun bedrijf
om. Anderen zijn daarmee nog bezig. De
smederij van vroeger werd en wordt een
„landbouwmechanisatiebedrijf”, een lang
woord, dat die nieuwe taak echter duidelijk
omschrijft.
Oók in het belang van de boer.
De smedenpatroonsorganisaties bleven
'niet achter en stichtten een speciale af
deling: de sectie tractoren- en tractor-
werktuigen-bedrijven. Deze nieuwe vak
organisatie behartigt natuurlijk in de aller-,
eerste plaats de belangen van de aange
sloten landbouwmechanisatiebedrijven. Zij
tracht op allerlei manieren deze bedrijven
op een zo hoog mogelijk peil te brengen,
vooral door het opvoeren van de vakbe
kwaamheid. En dat is uiteindelijk toch ook
weer in het belang van de boer.
Als de boer midden in de drukke tijd
pech krijgt aan zijn trekker of aan een
werktuig, dan moet hij zo vlug en zo goed
mogelijk geholpen worden. Zijn werk, dat
toch al zo afhankelijk is van het weer en
van allerlei andere omstandigheden, kan
niet wachten. De. vakman van het land
bouwmechanisatiebedrijf moet altijd voor
hem klaar staan. En als er een nieuwe
machine gekocht moet worden, heeft de
boer weer een vakman nodig die advies
geeft en hem voorrekent wat voor zijn be
drijf de beste koop is.
Goede service door gezonde handel.
De boer heeft ook belang bij een ge
zonde handel in deze branche, een van de
programmapunten van de sectie. „De toe
stand van het ogenblik is beslist onge
zond”, zegt de heer S. Gorter uit Emmel-
oord, de voorzitter van de sectie. „Er is
een grote concurrentiestrijd. Steeds meer
handeleren, zowel grote als kleine, ver
kopen beneden de catalogusprijs en be
talen bij inruil van oude trekkers fantas
tische bedragen. De boer heeft geen enkel
belang bij bedrijven, die zich wel op de
verkoop toeleggen en met alle middelen
proberen hun machines aan de man te
brengen, maar die zich verder niet bekom
meren om service, nazorg en reparatie.
Vandaar, dat wij proberen in overleg met
de landbouworganisaties en de importeurs
te komen tot een gezonde handel op dit
gebied.”
Dat zijn duidelijke woorden, die echter
nog niet altijd begrepen worden. Maar de
„Kostenspiegel" met cijfers en resultaten
van een aantal landbouwmechanisatiebe
drijven, die onlangs door de sectie werd
uitgegeven, toont het aan: als de handelaar
te royaal is met kortingen en inruilprijzen
dan moet dat gaan ten koste van de ser
vice en de nazorg óf van de bestaansmo
gelijkheid van de handelaar. Dus óf de
boer komt op de duur te kort aan service,
óf de handelaar wordt zelf de dupe. Het
een noch het ander is in het belang van de
landbouw in ons land.
Boeren en mechanisatiebedrijven hebben
allebei evenveel belang bij het doel dat
de sectie zich stelt: in heel het land te
komen tot een net van goede landbouw
mechanisatiebedrijven met een behoorlijke
bestaansmogelijkheid waarop de landbou
wer onder alle omstandigheden kan re
kenen.
De wijze waarop de smedenpatroonsor
ganisaties door allerlei vak-opleidingen dit
doel trachten te bereiken, zal in een
tweede artikel worden besproken.