De zonde betaalt contant, maar met eigen munt. Rijen’s Fritiuirhedrijf Belgisch Crème Glacé Port Afrique TARZAN EN OE IVOOR DIEVEN Machines veroveren de landbouw* OFFICIEEL NIEUWS S.D. NOY-LOCHTMANS No. 30 2) - ZATERDAG 27 JULI 1957 DERTIGSTE JAARGANG UITGAVE VANDRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 BEKENDMAKING. BEKENDMAKING. BEKENDMAKING. .’n Droom van lekkernij Alleen bij 1 BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Weekblad Q ilzeRijen verlei- Wethouders van Gilze Nieuwe taak voor de landbouwsmid. brengt U altijd de smake lijkste hapjes. Nergens ter wereld eet U fijner croquet- ten of Nassi Gorenballen. Weth. voornoemd, Mierlo, burgemeester I Woensdag 8 uur. man van tussenpersoon voor landbouwmachines werktuigen en voor Een avonturenfilm met ontelbare sensa ties. Toegang 14 jaar. Verwacht MORGEN ZAL IK HUILEN. Gilze, 10 juli 1957. Burg, en Mr. van Hoevenaars, secretaris. 149; Marijkestraat; Oomenstraat; Pius Pastoor Gillisstraat Burgemeester en en Rijen; Gelet op artikel 6, jo artikel 4 van het W egenverkeersreglement; besluiten Niet alleen voor de boer, die voor het eerst met een trekker en bijbehorende werktuigen gaat werken, betekent de me- Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30 tot geslotenverklaring van de navolgen de wegen voor verkeer in beide richtingen op zondag 4 augustus 1957 van 12.30 uur tot 19.00 uur: Stationsstraat, Hoofdstraat tot en met het pand, plaatselijk gemerkt Hoofdstraat Tuinstraat; Pastoor X straat; Heistraat; en Wilhelminastraat. Een KLEUREN film met PIER ANGELI MOORD IN DE HAVEN van ding en duistere complotten. In een Noord Afrikaans broeinest van duistere begeerten vindt Rip Reardon de wanhoop.maar ook nieuw geluk. Toegang 14 jaar. De meesten van ons begaan wel eens de domheid te denken, dat er ooit een zonde kan zijn, die werkelijk de moeite waard is bedreven te worden. Inderdaad, ze kan zich aan ons voordoen als een mooie, begerenswaardige vrouw, die ver overd kan en wil worden. De desillusie is echter steeds groot, tenzij men cynisch is geworden, en ongevoelig voor de leegte omdat men zichzelf genoeg is. Zonde maakt arm. St. Paulus zegt in zijn brief aan de Romeinen, waarvan wij zon dag a.s. enkele regels lezen, dat de soldij van de zonde de dood is. Het is goed, dat er op de zevende zon dag na Pinksteren zo uitdrukkelijk over de zonde gesproken wordt, want weten wij eigenlijk nog wel wat zonde is? St. Paulus beschrijft in zijn brief het verschil in levensstijl dat er moet zijn tus sen de heidenen en de leden van de jonge christen gemeente. Als heidenen, zegt de apostel, hebben jullie je lichaam in dienst gesteld van de ongerechtigheid, maar als christenen moet datzelfde lichaam dienstbaar zijn aan de gerechtigheid. De gerechtigheid, zo vervolgt hij, voert naar het leven met God; de ongerechtig heid naar de dood. In het Evangelie lezen wij wat gerech tigheid is: de wil doen van God om zo Zijn tegenwoordigheid te bereiken. De brief van Paulus zou met nog meer recht aan ons, christenen in de twintigste eeuw geschreven kunnen zijn. Immers er is zoveel verschil tussen heiden en katholiek. Beperkt zich dat verschil eigenlijk niet tot uiterlijkheden als een zondagsmisje voor de een en uitslapen voor de ander, een kruisbeeld in de ene huiskamer en een schilderij in de andere. Wat is er momen teel voor wezenlijk verschil tussen ons ka tholieken en onze niet-gelovige landgeno ten? In Brabant en Limburg, van oudsher krachtige burchten van gelovig christen dom, zitten katholiek en niet-katholiek broederlijk naast elkaar in de bond voor sexuele hervorming, d.w.z. in de bond voor huwelijksmisvorming. Deze bond ont kent immers het wezenlijke doel van het huwelijk: de voortplanting en doet dat met middelen, die een belediging zijn voor man en vrouw, omdat beiden verlaagd worden tot lustmachines. De katholiek in deze bond wijst het offer af, ofschoon hij we- Boer en bedrijfsleven hebben gemeen schappelijke belangen. De opmars van de mechanische paar- dekrachten op ons Nederlandse platte land gaat verbazend snel. Er zijn slechts enkele cijfers nodig om dat duidelijk te maken. In 1940, voor het uitbreken van de oorlog, draaiden er in ons land op de akkers 5000 landbouwtrekkers. Bij de be- vrijding waren er nog 2000 overgebleven. Nu 12 jaar later, zijn er ruim 50.000 in bedrijf. En dit aantal neemt nog steeds toe met ongeveer 10 per dag Dat zijn indrukwekkende cijfers. Maar ze geven nog een antwoord op allerlei vra gen over deze snelle ontwikkeling, die men landbouwmechanisatie noemt. Ze zeggen bijv, niets over de veranderingen, die de motorkracht op het platte land te weeg gebracht heeft. De landbouwmechanisatie is een zaak, die van vele kanten bekeken kan worden. Men kan zich afvragen waarom die ont wikkeling zo snel is gegaan en beschou wingen houden over het gebrek aan werk krachten in het boerenbedrijf, over de hoge lonen die niet geheel doorberekend kunnen worden in de produkten, over de achter stand, die onze boeren na de oorlog moes ten inhalen en over de concurrentie met het buitenland, die een moderner werk wijze noodzakelijk maakte. Men kan de landbouwmechanisatie ook bekijken door de bril van de boer en pro beren zich in te leven in de veranderingen die de machines in zijn leven hebben ge bracht. Eeuwenlang heeft de boer van va der op zoon geweten hoe hij bij zijn werk gebruik kon maken van de hulp van het paard. Het paard vroeg in ruil voor zijn werkkracht niets anders dan goed voer en een warme stal. En af en toe een vriendelijk woordje en misschien wel eens een klap met de zweep. Toen, plotseling, kwam die vreemde machine met trek-, drijf- en duwstangen, met plunjers en koppelingen en meeneem- ringen en instelhefbomen en een heleboel technische puzzles meer. De machine bleek heel veel meer te kunnen verzetten dan het paard, maar vroeg ook een heel an dere behandeling dan alleen stevig voer en een goede, stal! ten kan dat het offer wezensbestanddeel van het christenleven is. Of denkt hij, dat men de gerechtigheid kan dienen zonder offer? Wat is er voor verschil tussen de chris- ten-arbeider en de niet-gelovige collega? Zij zijn even gebrand op steeds betere levensvoorwaarden en promotie. Ellebo- gentaktiek vindt men overal. De opvoe ding der kinderen is gericht op de mate riële vooruitgang of men nu in een chris- ten-gezin komt of niet. De Amsterdamse nozems vindt men zowel onder katholie ken als niet-gelovigen. Het percentage ka tholieken in de gevangenissen ligt persé niet beneden het percentage van katholie ken in ons land. Waaraan kan men nog zien dat de christenen volgelingen zijn van Christus, Die hun Weg, Waarheid en Leven is? Er is zo bitter weinig verschil. Wij, die kunnen weten hoe te leven in dienst van de gerechtigheid, weten het niet meer. Wij weten niet meer wat zonde is. Wij kennen alleen nog maar verontschuldigingen en vergoelijkende omstandigheden. Christus zegt ons echter uitdrukkelijk, dat bidden ons niet zal baten, wanneer wij niet de daad bij het woord voegen en de Heer inderdaad als onze Meester be schouwen en naar Zijn regels leven. Probeer nu ons eigen bereid I De Burgemeester van Gilze en Rijen maakt bekend, dat in zijn gemeente op de dag, waarop „DE LEREN ZOOL” te RIJEN wordt verreden: 1. het verkeer kan plaats hebben, vol gens de geplaatste vekeerstekens; 2. liedjeszangers, orgeldraaiers, reclame wagens en straatfotografen worden ge weerd; tegen venters, die niet in het be zit van de vereiste vergunning zijn, wordt proces-verbaal opgemaakt en hun koopwaar zal in beslag worden genomen; 3. Eenieder verplicht is tot het betalen van 1.— vermakelijkhedenbelasting, ver hoogd met 0.50, indien gebruik wordt gemaakt van de daartoe op de weg aan gebrachte zitplaatsen. Op de naleving van deze bepalingen zal door de politie streng worden toege zien. Gilze, 10 juli 1957. De Burgemester voornoemd, Mr. VAN MIERLO. Burgemeester en Wethouders van Gilze en Rijen brengen hiermede ter openbare kennis, dat voor het kerkdorp Rijen, bij hun besluit van 10 juli 1957, algemene ont heffing is verleend van het bepaalde in de artikelen 2, letter a en 8, letter a van de Winkelsluitingswet 1951, voor zondag, 4 augustus 1957 van 8.00 uur tot 22.00 uur. Dientengevolge zullen de winkels op die dag van 8.00 uur tot 20.00 uur voor het publiek geopend mogen zijn. Gilze, 10 juli 1957. Burg, en Weth. voornoemd, Mr. van Mierlo, burgemeester Hoevenaars, secretaris. chanisatie een ingrijpende verandering. De landbouwsmid die, ook al weer van va der op zoon, de boerenpaarden besloeg en de gereedschappen van de boer repareer de, die in vele opzichten de vertrouwens- de boer was, werd vanzelf de het leveren van de en de bijbehorende de service en de repa ratie. Maar ook die smid moest zich daar voor plotseling omschakelen en zorgen voor de nodige vakkennis om de ingewik kelde machines te kunnen repareren, een behoorlijke werkplaats en nieuwe gereed schappen en een onderdelenvoorraad. En ook hij ontmoette dezelfde moeilijkheden bij het zoeken naar geschikte werkkrach ten. De vlucht van het platteland speel de ook hem parten. Veel landbouwsmeden hebben hun taak begrepen en schakelden hun bedrijf om. Anderen zijn daarmee nog bezig. De smederij van vroeger werd en wordt een „landbouwmechanisatiebedrijf”, een lang woord, dat die nieuwe taak echter duidelijk omschrijft. Oók in het belang van de boer. De smedenpatroonsorganisaties bleven 'niet achter en stichtten een speciale af deling: de sectie tractoren- en tractor- werktuigen-bedrijven. Deze nieuwe vak organisatie behartigt natuurlijk in de aller-, eerste plaats de belangen van de aange sloten landbouwmechanisatiebedrijven. Zij tracht op allerlei manieren deze bedrijven op een zo hoog mogelijk peil te brengen, vooral door het opvoeren van de vakbe kwaamheid. En dat is uiteindelijk toch ook weer in het belang van de boer. Als de boer midden in de drukke tijd pech krijgt aan zijn trekker of aan een werktuig, dan moet hij zo vlug en zo goed mogelijk geholpen worden. Zijn werk, dat toch al zo afhankelijk is van het weer en van allerlei andere omstandigheden, kan niet wachten. De. vakman van het land bouwmechanisatiebedrijf moet altijd voor hem klaar staan. En als er een nieuwe machine gekocht moet worden, heeft de boer weer een vakman nodig die advies geeft en hem voorrekent wat voor zijn be drijf de beste koop is. Goede service door gezonde handel. De boer heeft ook belang bij een ge zonde handel in deze branche, een van de programmapunten van de sectie. „De toe stand van het ogenblik is beslist onge zond”, zegt de heer S. Gorter uit Emmel- oord, de voorzitter van de sectie. „Er is een grote concurrentiestrijd. Steeds meer handeleren, zowel grote als kleine, ver kopen beneden de catalogusprijs en be talen bij inruil van oude trekkers fantas tische bedragen. De boer heeft geen enkel belang bij bedrijven, die zich wel op de verkoop toeleggen en met alle middelen proberen hun machines aan de man te brengen, maar die zich verder niet bekom meren om service, nazorg en reparatie. Vandaar, dat wij proberen in overleg met de landbouworganisaties en de importeurs te komen tot een gezonde handel op dit gebied.” Dat zijn duidelijke woorden, die echter nog niet altijd begrepen worden. Maar de „Kostenspiegel" met cijfers en resultaten van een aantal landbouwmechanisatiebe drijven, die onlangs door de sectie werd uitgegeven, toont het aan: als de handelaar te royaal is met kortingen en inruilprijzen dan moet dat gaan ten koste van de ser vice en de nazorg óf van de bestaansmo gelijkheid van de handelaar. Dus óf de boer komt op de duur te kort aan service, óf de handelaar wordt zelf de dupe. Het een noch het ander is in het belang van de landbouw in ons land. Boeren en mechanisatiebedrijven hebben allebei evenveel belang bij het doel dat de sectie zich stelt: in heel het land te komen tot een net van goede landbouw mechanisatiebedrijven met een behoorlijke bestaansmogelijkheid waarop de landbou wer onder alle omstandigheden kan re kenen. De wijze waarop de smedenpatroonsor ganisaties door allerlei vak-opleidingen dit doel trachten te bereiken, zal in een tweede artikel worden besproken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1