I ■w Film van de week: „ELKE MINUUT TELT 90 laar Elke minuut telt „Surae” i Aanpassen. Diploma-zwemmen A en B afgenomen door de Consul van de K.N.Z.B. NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS. DE BRUGGEN BIJ TOKO-RI Brabants mooiste natuurbad Dorst (Gom. Oosterbout) I No. 29 DERTIGSTE JAARGANG B DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: verschillend Zwitser het hart, Hollander het brein. langzamerhand iedereen 1 tt BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Zondag 21 Juli 1957 des namid dags 4 uur Zwemmer of zwemster met het hoogst aantalpun ten krijgen GRATIS een abonnement voor het sei zoen 1958. P. van den Akker. Niet militair. Steeds méér werd het Rode Kruis werk vredeswerk. De moderne oorlog voering eist een tot het hoogst opge voerde medische verzorging van de (zaterdag 20 JULI 1957 BOERDERIJBRANDEN mei 1957. In de maand mei zijn 27 boerderij- branden vóórgekomen, waarbij de boerderij totaal werd vernield of zwaar beschadigd werd. Eén van deze branden kwam voor in Groningen, twee in Friesland, drie in Drenthe, twee in Overijssel, vijf in Gelderland, één in Utrecht, twee in Noordholland, twee in Zuidholland, zeven in Noord- brabant en twee in Limburg. De directe schade door deze bran den aangericht wordt geraamd op 1.068.597.—. Eén van deze branden werd veroor zaakt door een ongeluk met verlich- tingslantaarn; vijf door het spelen met vuur; één door het openen butaangas- fles in de nabijheid van brtindende pe troleumkachel; één door "vonken uit Pionier Basting Het was een Hollander, de officier van gezondheid Dr. Basting, die in deze strijd voor de verwerkelijking van zijn ideaal Dunants rechterhand is geweest. Was in het hart van Dunant dit ideaal geboren, in het koele, nuchtere brein van de Hollander rezen de antwoorden op het „Ónmogelijk!” der tegenstan ders. 't Is dan ook geen wonder, dat de Rode-Kruisgedachte in het vreedzame, sinds lang door geen oorlog geteisterde Holland zo snel wortel schoot. Koning Willem III leende het oor aan de voor stellen van Dr. Basting en benoemde hem meteen tot erelid van de nieuw op gerichte vereniging-met-de-lange-naam. De Frans-Duitse oorlog (1870) ver schafte het Nederlandsch Roode Kruis de kans, zijn menslievend werk te be ginnen. Dr. Basting heeft dit niet meer mogen beleven. Het werk had zijn krachten verteerd. En sindsdien waren Nederlandse am bulances overal, waar nood was. Op het slagveld, maar ook in de rampge bieden. Tijdens de eerste Wereldoorlog waren ze in St. Petersburg, in Parijs, in Wenen en Boedapest, ze gingen naar Finland en naar Abessinië. En het Ne- derlandsche Roode Kruis stuurde zijn witte wagens naar Oostenrijk en Hon garije, het Nederlandsche Roode Kruis bood reeds hulp in Perzië, toen de eer ste berichten van de aardbevingsramp nog maar schaars begonnen door te druppelen. In het Nieuwsblad van het Zuiden van maandag 8 juli 1.1. stond een be richtje onder de „kop” militaire jeugd- dag in Rijen. Dit overigens goedbedoeld artikeltje heeft naar onze mening een onjuistheid geplaatst door te ver klaren dat de Militaire gemeenschap zich nooit zal kunnen aanpassen aan de gebruiken en gewoonten van Rijen. Wie evenwel ons artikel in het Rijens krantje gelezen heeft van zaterdag 29 juni, en wie vooral onze doelstellingen heeft beluisterd op zaterdag 6 juli moet feitelijk tot het tegenovergestelde con cluderen, althans dat het streven naar „éénheid” juist ons doel is. We menen daarom dit onderwerp nog eens duidelijk onder de aandacht te moeten brengen. Het is natuurlijk be langrijk genoeg om hierover na te den ken en te spreken. Uit het antwoord van de voorzitter van Rijens belang bleek ook dat het bestuur van de be langrijkheid overtuigd is, ook zal de op lossing en het „hoe” nog wel heel wat discussie opwerpen. Als we beginnen met het „Godsdien stig” aanpassen, dan heb ik meteen een onderwerp waarover wel tien kranten vol geschreven kunnen worden. Immers dat is niet alleen een kwestie van Militair en burger, maar evenzeer van Boven of onder de Moerdijk. Nu zijn er beslist èn burgers èn mili tairen wier overtuiging beide christelijk zijn, maar door het niet op dezelfde strijdmacht. In zulk een gespecialiseerd korps is voor vrijwilligers geen plaats meer. Nog altijd is de Rode Kruis Colonne op militaire leest geschoeid, omdat dit het werk in organisatorisch verband zo veel makkelijker maakt. Maar de taken van het Rode Kruis zijn vredestaken. Hoornvliestransplantatie - bloedtrans fusie en - plasma - moedermelk-centrale - lectuurverspreiding boottochten voor langdurige zieken - welfarewerk eer ste hulp bij ongevallen, bij grote demon straties enz. - hulpverlening bij ram penhet is slechts een deel van het werk, waarvoor men automatisch de blik richt naar het Rode Kruis. Op het slagveld tot aanzien gekomen, heeft het Rode Kruis thans vrijwel uit sluitend een vredestaak. Gerespecteerd embleem. Het embleem van het Rode Kruis (helaas wel eens misbruikt, helaas niet immer gerespecteerd) heeft wereldwij de betekenis verkregen. Zoals het SOS bekend is geworden als het algemeen noodsignaal, is het Rode Kruis-embleem algemeen erkend als het internationaal symbool voor menslievend hulpbetoon. „Ónmogelijk!”, riepen Dunants tegenstanders. En nu bestaat al negentig jaar Het Nederlandsche Roode Kruis en heeft telkens weer de wereld getoond, dat het kleine Nederland vooraan staat als het gaat om hulp aan de lijdende mensheid. Het is een veelomvattende organi satie geworden en buitenstaanders kij ken er wel eens tegen aan en zeggen: is dat allemaal nodig? Maar het Roode Kruis is als de brandweer, die ook kost baar materiaal het grootste deel van de tijd ongebruikt moet latenom da delijk te kunnen ingrijpen als er ge vaar is. Want snelle hulp is nog altijd dub bele hulp. En waar hulp geboden moet worden, waar ook ter wereld, staat Het Neder landsche Roode Kruis vóóraan! tractor; twee door brandende sigaret; één door kortsluiting; twee door de fecte schoorsteen; één door vonken uit schoorsteen; één door brandstichting; twee door blikseminslag; één door het in brand geraken van een door een benzinemotor aangedreven stropers; één door verwarmingsinstallatie van kuikens, terwijl in acht gevallen de oorzaak onbekend bleef. Bij deze branden zijn acht koeien, tien varkens en 109 stuks pluimvee omgekomen. Nagekomen opgaven: In maart is in Noordholland nog één boerderijbrand voorgekomen. Oorzaak onbekend. In Noordbrabant zijn nog twee.boer- derijbranden voorgekomen, resp. in maart en april. In beide gevallen was de oorzaak onbekend. Schade respec tievelijk ƒ20.000.— en ƒ35.000.-. plaats opgevoed zijn, zeer denken, en handelen. We moeten ons niet verwonderen dat het voor velen bijv, eigenaardig is waar er kerken zijn met een formidabel aantal beelden, er plotseling op een aanhang- wagentje nog een beeld van „Maria- Fatima” aan komt rijden. Dit doet helemaal niets af aan een devotie, aan de Mariaverering zoals vele katholieken deze hebben, maar we moeten begrijpen dat niet iedereen dit zo kan aanvaarden. Zelfs niet alle katholieken nemen aan dat Maria in zovele „bomen” is verschenen. Het is ongetwijfeld onze plicht de Militairen te wijzen op bepaalde gewoontes en ge bruiken, en na enig uitleg begrijpt hij heus wel de betekenis. Hij is ook vaak veel radicaler met zijn besluit, en gaat beslist niet naar de kerk zondags als hij er niets voor „voelt”, en vooral niet als hij eens getuige is geweest van een Kerkdienst, waar op zovele gezichten duidelijk te lezen staat dat ze er ook niets voor „voelen”. Ik beweer niet dat deze houding goed is, we stellen het feit alleen maar vast. Vooral wordt al te gemakkelijk leer en practijk aan elkaar gekoppeld. Nu valt het niet altijd mee iemand Christen te noemen, die alle uiterlijke plichten nakomt, maar die steelt, vloekt, roddelt, kwaadspreekt, overspel bedrijft enz. We zouden kunnen antwoorden, als zulke mensen niet naar de kerk zouden gaan zou het nog erger zijn. De weke lijkse terugkeer van bepaalde voorne mens helpen vele mensen gelukkig de „fouten” niet te talrijk te maken. Het is geen gemakkelijke taak van Geestelijken om voortdurend dag en nacht te werken aan een verantwoord christelijk leven van al hun schaapjes. Alleen de Zondagse preek helpt hier weinig, en wordt opgevangen door mensen die het overigens nog zo slecht niet doen. Toch moet met ijzer geduld het mogelijk zijn hierin verbetering te brengen en door gezamelijk streven Godsdienstige gewoontes en gebruiken aanvaardbaar te maken voor iedereen. Een militair moet zich in alle kerken „thuis” voelen, anders klopt er iets niet van welke kant dat „niet kloppen” dan ook komt. Als we gaan biechten of er over spreken, moeten we het goed doen, het is nog altijd jammer dat het biechten met trossen van mensen gaat met heel lang wachten eer je aan de beurt bent. Maar daar is nu eenmaal niets aan te veranderen, „indruk” maakt het evenwel niet. Datzelfde geldt ook voor Mis horen, processies houden en bedevaarten maken. Als de christenen zorgen niet al te dronken van een bedevaart terug te komen, zal ook deze vorm van devotie gemakke lijker aanvaard worden. Een volgende week ’n ander aspect. Aalmoezenier Th. Fritschy. Het Nederlandsche Roode Kruis viert zijn negentigjarig bestaan. Op 19 juli 1869 werd door Koning Willem III besloten dat er zou zijn een „Nederlandsche Vereniging tot het ver lenen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog hetzij Nederland er al of niet bijbetrokken is.” Daarmee was Het Nederlandsche Roode kruis geboren! Zoals zo langzamerhand iedereen weet, was het de Zwitser Henri Du nant, die diep getroffen door de ellende welke hij aanschouwde op het slagveld van Solferino, op het denkbeeld kwam een internationale organisatie op te richten voor hulp aan zieke en gewonde soldaten. Het was een revolutionaire gedachte, want tot dan toe had men de lijn, die de combattanten scheidde, ook tot in de hospitalen doorgetrokken. De medische zorg was niet alleen in hoge mate ontoereikend, ze bepaalde zich ook alleen tot de eigen mensen. Officieren van gezondheid en verplegers van de tegenpartij werden krijgsgevangen ge maakt, de zieken en gewonden aan hun lot overgelaten. Deze wantoestand op te heffen ver eiste internationale overeenstemming. Deze zorg te verbeteren maakte een vrijwillige organisatie nodig, die door de strijdende partijen als neutraal zou worden gerespecteerd. „Ónmogelijk!”, riepen zowel politici als generaals. Hoe sympathiek men ook stond tegenover de denkbeelden van Dunant, practisch, zo oordeelde men, waren ze onuitvoerbaar. Weekblad Qilze-Rijen Luister naar onze goede raad: VOORKOM TELEURSTELLING EN BESPREEK TIJDIG UW PLAATS! Zaterdag 8 uur en Zondag 6.15 en 8 u. 30 Hebben wij de grote eer U te presenteren de zeldzaam mooie en uiterst spannende Franse CINEMASCOPEFILM Woensdag 8 uur Bekroond met 3 internationale prijzen. Te laat besefte garagehouder Simonet zijn nalatigheidHoevelen zouden hiervan 't slachtoffer worden? Alle leeftijden. Een KLEURENFILM met wederom een meesterlijke rol van Oscar winnares GRACE KELLY 1 Een film over dap peren.... over een strijd op leven en dood.over de angst van de helden, die hun plicht deden naar een roman door millioenen gelezen en verschenen in „LIFE”. Toegang 18 jaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1957 | | pagina 1