DANSEN
Groot
Nieuwjaarsbal
De werkstudent
PEER DONDERS.
Nieuwjaarsbal
Dansen
De Kerk in
Nederland in 1956>
DE VROLIJKE VAGEBOND
MIJN KIND IS ONTVOERD
534ste STAATSLOTERIJ
ZAAL DOORAKKERS
Zaal de Bresser
Verheijden Westenburg
Zaal „Tïvoli”
The Sweet and Swing Boys
No. 52
- TELEFOON 343.(K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
Wenst vrienden en kennissen Z.N.
Zondag 30 December
van
- -
Rijen.
C. Kin-van Beek, Rijen
UITGAVE VAN,- DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN
op Nieuwjaarsdag
van 7—11 uur
De Burgemeester
Qilze en Rijen en
Mevrouw van Mierlo-Smits
zullen op Nieuwjaarsdag
gaarne ontvangen
van 11 tot 12.15 uur
in het
gemeentehuis te qilze.
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Dinsdag 1 Januari
van 7—11 uur
van 7 tot 11 uur
(^NEGEN EN TWINTIGSTE JAARGANG)
Loten verkoop maandag 7 jan. a«s.
(^ZATERDAG 29 DEC. 1956
Weekblad QilzeRijen
in
Assurantiekantoor
Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692)
Nieuwjaarsdag 6.15 en 8.30 uur
Spanning en sensatie om de ontvoering
van een kind. De belevenissen van de
ongelukkige ouders en de jacht door de
politie. Toegang 14 jaar.
Prima muziek van
Zaterdag 8 Zondag 6.15 en 8.30 uur
Een vrolijke zeldzame mooie speelfilm
en kleuren met Rudolf Schock de zan
ger uit „De levensroman van Richard
Tauber Toegang 14 jaar.
zicht geeft echter moed, omdat eruit blijkt
hoe kerngezond het katholicisme in ons
land groeit en overal initiatieven neemt
ondanks ongetwijfeld grote moeilijkheden.
Verzekeringen - Hypotheken
Financieringen van auto’s,
motorrijwielen en bromfietsen.
van 6.30 tot 11 uur.
A. v.d. Heijden, Nieuwstr. 17, Gilze.
Tel. 306. Tijdig bestellen s.v.p.
Het afgelopen jaar is voor het Katho
licisme in Nederland er een geweest van
aanpassing aan de steeds groeiende bevol
king en van voortdurende stellingname
tegen de gevaren, die het bedreigen. Over
het algemeen is het een rustig jaar geweest,
ondanks tumult en rumoer in andere lan
den.
Toen in het najaar van 1955 de lang
verwachte oprichting van de nieuwe bis
dommen Rotterdam en Groningen een feit
was geworden, werd nog lang gegist wie
tot bisschop zou worden benoemd. Een
tiental vooraanstaande priesters werden als
candidaten genoemd en met het verstrijken
der weken steeg de spanning, die eindelijk
in maart verbroken werd. De deken van
Leiden, Mgr. M. A. Jansen, en de deken
van Groningen, Mgr. P. A. Nierman, zou
den de nieuwe bisdommen besturen.
Zo werd het bestuur van de Kerk even-
rediger verdeeld en aangepast aan het
steeds toenemende aantal katholieken,
vooral in het Westen des lands. Een der
consequenties van deze aanpassing is de
noodzaak van Mgr. Jansen om naast vele
kerken in de snel groeiende steden ook nog
een seminarie te bouwen.
De kerkenbouw blijft voor onze bis
schoppen een zorgenkind. De steeds stij
gende prijzen maken de bouw van een
eenvoudige kerk bijna onbetaalbaar, ter
wijl in Nederland nog tientallen nieuwe
kerken nodig zijn in verband met de snelle
uitbreiding van steden en dorpen, waar de
ene nieuwe wijk na de andere uit de grond
gestampt wordt.
De aanpassing aan onze tijd, die zware
eisen aan de mens stelt, zien wij ook in de
verzachting van de vasten- en onthoudings-
wet voor de Nederlandse Kerkprovincie.
De Bisschoppen van onze buurlanden wa
ren daarin al voorgegaan, zodat door het
besluit van onze bisschoppen de verschil
len thans grotendeels zijn opgeheven. An
dere voorschriften van het episcopaat heb
ben betrekking op de voortschrijdende
emancipatie der Nederlandse katholieken.
Wij denken hierbij aan het reglement van
het episcopaat over de vorming en de taak
van oudercomité’s. Dit reglement is een
krachtige erkenning van het groeiende ver
antwoordelijkheidsbesef der ouders. Nog
een ander belangrijk besluit der bisschop
pen betreft het feit, dat de schoolkinderen
niet meer alle vragen van de catechismus
van buiten behoeven te leren.
Een belangrijke gebeurtenis voor het
katholicisme in ons land was de uitslag van
de verkiezingen voor de Staten-Generaal,
waarbij de K.V.P. wat grootte aangaat
thans volgt op de P.v.d.A. Deze uitslag
werd door de P.v.d.A. uitgelegd als een
symptoom voor de doorbraak. Wanneer
men de uitslagen echter zorgvuldig bestu
deert, dan blijkt, dat de voornaamste winst
der socialisten afkomstig is van de com
munisten en verder uit christelijk kamp. De
K.V.P. heeft zich krachtig gehandhaafd,
volkomen volgens de lijn der reële ver
wachtingen. Met name in Limburg zou de
P. v. d. A. een steeds sterkere aanhang
onder de katholieken krijgen. Dit wordt
door verschillende onderzoekingen tegen
gesproken. Met name Dr. Delfgaauw en de
heer Massizo tonen -zij het dan niet met
volkomen zekerhed aan, dat tengevolge
Doorzetter van eerste c de.
Vrijdag 14 januari herdenken wij de
zeventigste sterfdag van een landgenoot,
die op de hoogste sport van de ladder
naar de Zaligverklaring staat, op een
hoogte, welke de laatste eeuw nog geen
enkele Nederlander heeft bereikt, voor wie
ditzelfde proces aanhangig is gemaakt, en
die ondanks dit alles eigenlijk een „gewone”
Nederlander is, de doorzetter bij uitstek in
deze wereld.
Vrijdag 14 januari 1887, ’s middags om
drie uur op dag en uur door hemzelf
voorspeld stierf Peerke Donders, de
Apostel der Melaatsen van Suriname, in
het leprozendorp Batavia aan de gevolgen
van hevige uierontsteking. Niemand was
bij zijn zalig afsterven aanwezig.
Bijna 45 jaar lang had hij onder de
gloeiende tropenzon gesjouwd en geploe
terd op zijn uitermate moeilijk te bewer
ken stukje grond in ’s-Heren wijngaard.
We schrijven 1831 en ergens in de
Moerzijstraat in Tilburg heerst vreugde in
het hart van een eenvoudige wever; zijn
ideaal is vervuld; na lang aandringen neemt
het klein-seminarie „Beekvliet” te St. Mi
chielsgestel hem, de 22-jarige Peerke Don
ders, op als knecht-student.
Gij, twintigste eeuwse lezer, weet toch
wat een werkstudentschap in onze eeuw
betekent, om niet te spreken van het begin
van de vorige eeuw? Werkstudent zijn be
tekent tegen beter weten in van anderen
een ideaal blijven koesteren, een tweede
dagtaak beginnen, als U zich reeds lang in
de armen van .Morpheus bevindt, blij zijn,
juist als de omstandigheden daar in het
geheel geen aanleiding toe geven. Het
werkstudentschap van Peerke Donders be
wijst weer eens te meer, dat ten eerste het
leven van de mens niet noemenswaard ver
andert, doch ook, dat het leven van een
heilige of zalige zo dicht staat bij ons leven
van „alledag”.
Wat anders dan een taai doorzettings
vermogen komt er naar voren in de stap
van Peerke dit „knechtstudentschap” te
aanvaarden?
Hoe heet die karaktertrek, die schuilt
achter een optimistische houding, wanneer
Jezuieten, Franciscanen en Redemptoristen
hem de toegang tot hun noviciaten ontzeg
gen. Doorzettingsvermogen, niet?
Wat dreef hem toch tot de missionering
der Indianen ondanks zijn onbekendheid
met de taal en gewoonten, ondanks ook de
tegenwerking van „piaaimannen”, een soort
afgodspriesters en medicijnmannen? Wat
anders dan een taai doorzettingsvermogen
komt er naar voren in zijn Surinaamse pe
riode, toen hij 27 jaar lang 400 tot 500
melaatsen op gevaar van besmetting en on
danks de walgelijke lucht, die zij uitwa
semden, bezocht?
Geheel dit leven is doorvlochten met het
„Willen is Kunnen” evengoed als met het
„Moeten is Kunnen”.
Moge de herdenking van zijn zeventigste
sterfdag op maandag 14 januari de katho
lieken van Nederland aansporen om aan
God zijn Zaligverklaring te vragen en dus
om Zijn Dienaar spoedig door echte, onbe
twistbare wonderen, dat wil zeggen door
plotselinge en totale genezingen van een
ongeneselijke ziekte te verheerlijken, opdat
Peerke Donders weldra tot de eer der alta
ren mag worden verheven, indien dit met
Gods plannen overeenstemt.
van het wegtrekken van katholieken en het
binnenkomen van niet-katholieken de
stemverhoudingen anders komen te liggen
en dat de K.V.P. in Limburg waarschijnlijk
winst maakt, en dat een socialistische door
braak allerminst bewezen is. Dat de komst
van niet-katholieken in Limburg nog een
andere kant heeft, blijkt uit de woorden
van Mgr. K. Roncken, hoofdaalmoezenier
van Sociale Werken in het bisdom Roer
mond. Deze heeft de mentaliteit der niet-
katholieken in het mijnbedrijf gehekeld die
van elders gekomen waren, niet alleen om
het mijnbedrijf te dienen, maar ook om de
katholieke mijnstreek te verlossen van „zijn
verouderd christelijk geloof”. Hij verzette
zich tegen deze onevenredige import van
niet-katholieke intellectuelen in Limburg.
Terecht ook om andere dan bovengenoem
de redenen, want als de import van niet-
katholieke intellectuelen in hetzelfde tempo
voortgaat, zullen zij binnen afzienbare tijd
40 pct. van de Limburgse intellectuelen uit
maken.
Groot opzien wekte in het late voor
jaar van 1956 het herderlijke schrijven van
Mgr. J. P. Huibers van Haarlem, die de
verschijningen en boodschappen van de
H. Maagd onder de titel van „Vrouwe van
alle volkeren” afwees en wel om de reden,
dat er niet de minste grond is om aan te
nemen, dat van een bovennatuurlijke oor
sprong sprake is. De z.g. verschijningen in
Amsterdam hadden de gemoederen der ka
tholieken vooral in het Westen des lands
reeds lang bezig gehouden. Nog eer op
zien baarde de brief van een Rotterdamse
rechter, Mr. Dirkzwager, aan de toen pas
benoemde bisschop van Rotterdam. Hij
probeerde namelijk te bewijzen, dat de bis
schop door de aanvaarding van zijn benoe
ming automatisch zijn rechten als Neder
lands staatsburger verloor. Een brief met
dezelfde inhoud stuurde Mr. Dirkzwager
aan B. en W. van Rotterdam. Het resul
taat van zijn geruchtmakende actie was
nihil.
Minder goed nieuws hield de brief in,
die Mgr. W. Mutsaerts in juni aan zijn
gelovigen richtte. Daarin meldde hij dat
zijn gezondheidstoestand hem had genood
zaakt aan de H. Stoel een coadjutor te
vragen.
Intussen is Pastoor Beckers benoemd.
Wij willen dit overzicht over het katho
lieke leven in ons land besluiten met drie
belangrijke gebeurtenissen te releveren, na
melijk het 10-jarig bestaan van K.A.S.K.I.,
het internationale congres van katholieke
artsen te Den Haag-Scheveningen en de
inwijding van het academisch ziekenhuis
te Nijmegen. Deze feiten hebben één be
langrijke zaak gemeen, namelijk dat zij
wijzen op de geslaagde emancipatie van
de katholieke leek in Nederland.
Het Katholiek Sociaal Kerkelijk Insti
tuut, door leken opgericht en geleid, stelt
zich in dienst van het apostolaat der’Kerk
en het heeft door zijn talrijke wetenschap
pelijke onderzoekingen grote verdiensten
verworven op alle mogelijke terreinen van
het katholieke leven in ons land en in de
wereld.
Het internationale congres van katho
lieke artsen in september te Scheveningen
gehouden, bracht honderden medici uit de
gehele wereld bijeen voor een gezamen
lijke studie van het thema: arts en recht.
Een moeilijk en veelomvattend onderwerp,
doch een bewijs te meer hoe de Neder
landse katholieke artsen zich uit het isole
ment van de vorige eeuw hebben gewerkt
en open oog hebben voor de wereld met
haar talloze problemen.
De inwijding van het academisch zieken
huis te Nijmegen betekende een zeer be
langrijke stap voorwaarts van de medische
faculteit, die sedert enkele jaren aan de
1 Katholieke Llniversiteit van Nijmegen toe
gevoegd is. Dit ziekenhuis stelt de studen
ten in staat de nodige praktische ervaring
op te doen om straks als katholieke dok
ters hun verantwoorlijke taak tot heil van
lichaam en ziel te kunnen vervullen.
Bovenstaand overzicht kan niet volledig
zijn. Verre van dat. Zelfs aan belangrijke
aangelegenheden als b.v. de onkerkelijk
heid, de oorzaken en bestrijding ervan,
zijn wij voorbij moeten gaan, omdat gebrek
aan ruimte ons daartoe noopte. Dit over-