DANSEN Groot Nieuwjaarsbal De werkstudent PEER DONDERS. Nieuwjaarsbal Dansen De Kerk in Nederland in 1956> DE VROLIJKE VAGEBOND MIJN KIND IS ONTVOERD 534ste STAATSLOTERIJ ZAAL DOORAKKERS Zaal de Bresser Verheijden Westenburg Zaal „Tïvoli” The Sweet and Swing Boys No. 52 - TELEFOON 343.(K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 Wenst vrienden en kennissen Z.N. Zondag 30 December van - - Rijen. C. Kin-van Beek, Rijen UITGAVE VAN,- DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN op Nieuwjaarsdag van 7—11 uur De Burgemeester Qilze en Rijen en Mevrouw van Mierlo-Smits zullen op Nieuwjaarsdag gaarne ontvangen van 11 tot 12.15 uur in het gemeentehuis te qilze. BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Dinsdag 1 Januari van 7—11 uur van 7 tot 11 uur (^NEGEN EN TWINTIGSTE JAARGANG) Loten verkoop maandag 7 jan. a«s. (^ZATERDAG 29 DEC. 1956 Weekblad QilzeRijen in Assurantiekantoor Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692) Nieuwjaarsdag 6.15 en 8.30 uur Spanning en sensatie om de ontvoering van een kind. De belevenissen van de ongelukkige ouders en de jacht door de politie. Toegang 14 jaar. Prima muziek van Zaterdag 8 Zondag 6.15 en 8.30 uur Een vrolijke zeldzame mooie speelfilm en kleuren met Rudolf Schock de zan ger uit „De levensroman van Richard Tauber Toegang 14 jaar. zicht geeft echter moed, omdat eruit blijkt hoe kerngezond het katholicisme in ons land groeit en overal initiatieven neemt ondanks ongetwijfeld grote moeilijkheden. Verzekeringen - Hypotheken Financieringen van auto’s, motorrijwielen en bromfietsen. van 6.30 tot 11 uur. A. v.d. Heijden, Nieuwstr. 17, Gilze. Tel. 306. Tijdig bestellen s.v.p. Het afgelopen jaar is voor het Katho licisme in Nederland er een geweest van aanpassing aan de steeds groeiende bevol king en van voortdurende stellingname tegen de gevaren, die het bedreigen. Over het algemeen is het een rustig jaar geweest, ondanks tumult en rumoer in andere lan den. Toen in het najaar van 1955 de lang verwachte oprichting van de nieuwe bis dommen Rotterdam en Groningen een feit was geworden, werd nog lang gegist wie tot bisschop zou worden benoemd. Een tiental vooraanstaande priesters werden als candidaten genoemd en met het verstrijken der weken steeg de spanning, die eindelijk in maart verbroken werd. De deken van Leiden, Mgr. M. A. Jansen, en de deken van Groningen, Mgr. P. A. Nierman, zou den de nieuwe bisdommen besturen. Zo werd het bestuur van de Kerk even- rediger verdeeld en aangepast aan het steeds toenemende aantal katholieken, vooral in het Westen des lands. Een der consequenties van deze aanpassing is de noodzaak van Mgr. Jansen om naast vele kerken in de snel groeiende steden ook nog een seminarie te bouwen. De kerkenbouw blijft voor onze bis schoppen een zorgenkind. De steeds stij gende prijzen maken de bouw van een eenvoudige kerk bijna onbetaalbaar, ter wijl in Nederland nog tientallen nieuwe kerken nodig zijn in verband met de snelle uitbreiding van steden en dorpen, waar de ene nieuwe wijk na de andere uit de grond gestampt wordt. De aanpassing aan onze tijd, die zware eisen aan de mens stelt, zien wij ook in de verzachting van de vasten- en onthoudings- wet voor de Nederlandse Kerkprovincie. De Bisschoppen van onze buurlanden wa ren daarin al voorgegaan, zodat door het besluit van onze bisschoppen de verschil len thans grotendeels zijn opgeheven. An dere voorschriften van het episcopaat heb ben betrekking op de voortschrijdende emancipatie der Nederlandse katholieken. Wij denken hierbij aan het reglement van het episcopaat over de vorming en de taak van oudercomité’s. Dit reglement is een krachtige erkenning van het groeiende ver antwoordelijkheidsbesef der ouders. Nog een ander belangrijk besluit der bisschop pen betreft het feit, dat de schoolkinderen niet meer alle vragen van de catechismus van buiten behoeven te leren. Een belangrijke gebeurtenis voor het katholicisme in ons land was de uitslag van de verkiezingen voor de Staten-Generaal, waarbij de K.V.P. wat grootte aangaat thans volgt op de P.v.d.A. Deze uitslag werd door de P.v.d.A. uitgelegd als een symptoom voor de doorbraak. Wanneer men de uitslagen echter zorgvuldig bestu deert, dan blijkt, dat de voornaamste winst der socialisten afkomstig is van de com munisten en verder uit christelijk kamp. De K.V.P. heeft zich krachtig gehandhaafd, volkomen volgens de lijn der reële ver wachtingen. Met name in Limburg zou de P. v. d. A. een steeds sterkere aanhang onder de katholieken krijgen. Dit wordt door verschillende onderzoekingen tegen gesproken. Met name Dr. Delfgaauw en de heer Massizo tonen -zij het dan niet met volkomen zekerhed aan, dat tengevolge Doorzetter van eerste c de. Vrijdag 14 januari herdenken wij de zeventigste sterfdag van een landgenoot, die op de hoogste sport van de ladder naar de Zaligverklaring staat, op een hoogte, welke de laatste eeuw nog geen enkele Nederlander heeft bereikt, voor wie ditzelfde proces aanhangig is gemaakt, en die ondanks dit alles eigenlijk een „gewone” Nederlander is, de doorzetter bij uitstek in deze wereld. Vrijdag 14 januari 1887, ’s middags om drie uur op dag en uur door hemzelf voorspeld stierf Peerke Donders, de Apostel der Melaatsen van Suriname, in het leprozendorp Batavia aan de gevolgen van hevige uierontsteking. Niemand was bij zijn zalig afsterven aanwezig. Bijna 45 jaar lang had hij onder de gloeiende tropenzon gesjouwd en geploe terd op zijn uitermate moeilijk te bewer ken stukje grond in ’s-Heren wijngaard. We schrijven 1831 en ergens in de Moerzijstraat in Tilburg heerst vreugde in het hart van een eenvoudige wever; zijn ideaal is vervuld; na lang aandringen neemt het klein-seminarie „Beekvliet” te St. Mi chielsgestel hem, de 22-jarige Peerke Don ders, op als knecht-student. Gij, twintigste eeuwse lezer, weet toch wat een werkstudentschap in onze eeuw betekent, om niet te spreken van het begin van de vorige eeuw? Werkstudent zijn be tekent tegen beter weten in van anderen een ideaal blijven koesteren, een tweede dagtaak beginnen, als U zich reeds lang in de armen van .Morpheus bevindt, blij zijn, juist als de omstandigheden daar in het geheel geen aanleiding toe geven. Het werkstudentschap van Peerke Donders be wijst weer eens te meer, dat ten eerste het leven van de mens niet noemenswaard ver andert, doch ook, dat het leven van een heilige of zalige zo dicht staat bij ons leven van „alledag”. Wat anders dan een taai doorzettings vermogen komt er naar voren in de stap van Peerke dit „knechtstudentschap” te aanvaarden? Hoe heet die karaktertrek, die schuilt achter een optimistische houding, wanneer Jezuieten, Franciscanen en Redemptoristen hem de toegang tot hun noviciaten ontzeg gen. Doorzettingsvermogen, niet? Wat dreef hem toch tot de missionering der Indianen ondanks zijn onbekendheid met de taal en gewoonten, ondanks ook de tegenwerking van „piaaimannen”, een soort afgodspriesters en medicijnmannen? Wat anders dan een taai doorzettingsvermogen komt er naar voren in zijn Surinaamse pe riode, toen hij 27 jaar lang 400 tot 500 melaatsen op gevaar van besmetting en on danks de walgelijke lucht, die zij uitwa semden, bezocht? Geheel dit leven is doorvlochten met het „Willen is Kunnen” evengoed als met het „Moeten is Kunnen”. Moge de herdenking van zijn zeventigste sterfdag op maandag 14 januari de katho lieken van Nederland aansporen om aan God zijn Zaligverklaring te vragen en dus om Zijn Dienaar spoedig door echte, onbe twistbare wonderen, dat wil zeggen door plotselinge en totale genezingen van een ongeneselijke ziekte te verheerlijken, opdat Peerke Donders weldra tot de eer der alta ren mag worden verheven, indien dit met Gods plannen overeenstemt. van het wegtrekken van katholieken en het binnenkomen van niet-katholieken de stemverhoudingen anders komen te liggen en dat de K.V.P. in Limburg waarschijnlijk winst maakt, en dat een socialistische door braak allerminst bewezen is. Dat de komst van niet-katholieken in Limburg nog een andere kant heeft, blijkt uit de woorden van Mgr. K. Roncken, hoofdaalmoezenier van Sociale Werken in het bisdom Roer mond. Deze heeft de mentaliteit der niet- katholieken in het mijnbedrijf gehekeld die van elders gekomen waren, niet alleen om het mijnbedrijf te dienen, maar ook om de katholieke mijnstreek te verlossen van „zijn verouderd christelijk geloof”. Hij verzette zich tegen deze onevenredige import van niet-katholieke intellectuelen in Limburg. Terecht ook om andere dan bovengenoem de redenen, want als de import van niet- katholieke intellectuelen in hetzelfde tempo voortgaat, zullen zij binnen afzienbare tijd 40 pct. van de Limburgse intellectuelen uit maken. Groot opzien wekte in het late voor jaar van 1956 het herderlijke schrijven van Mgr. J. P. Huibers van Haarlem, die de verschijningen en boodschappen van de H. Maagd onder de titel van „Vrouwe van alle volkeren” afwees en wel om de reden, dat er niet de minste grond is om aan te nemen, dat van een bovennatuurlijke oor sprong sprake is. De z.g. verschijningen in Amsterdam hadden de gemoederen der ka tholieken vooral in het Westen des lands reeds lang bezig gehouden. Nog eer op zien baarde de brief van een Rotterdamse rechter, Mr. Dirkzwager, aan de toen pas benoemde bisschop van Rotterdam. Hij probeerde namelijk te bewijzen, dat de bis schop door de aanvaarding van zijn benoe ming automatisch zijn rechten als Neder lands staatsburger verloor. Een brief met dezelfde inhoud stuurde Mr. Dirkzwager aan B. en W. van Rotterdam. Het resul taat van zijn geruchtmakende actie was nihil. Minder goed nieuws hield de brief in, die Mgr. W. Mutsaerts in juni aan zijn gelovigen richtte. Daarin meldde hij dat zijn gezondheidstoestand hem had genood zaakt aan de H. Stoel een coadjutor te vragen. Intussen is Pastoor Beckers benoemd. Wij willen dit overzicht over het katho lieke leven in ons land besluiten met drie belangrijke gebeurtenissen te releveren, na melijk het 10-jarig bestaan van K.A.S.K.I., het internationale congres van katholieke artsen te Den Haag-Scheveningen en de inwijding van het academisch ziekenhuis te Nijmegen. Deze feiten hebben één be langrijke zaak gemeen, namelijk dat zij wijzen op de geslaagde emancipatie van de katholieke leek in Nederland. Het Katholiek Sociaal Kerkelijk Insti tuut, door leken opgericht en geleid, stelt zich in dienst van het apostolaat der’Kerk en het heeft door zijn talrijke wetenschap pelijke onderzoekingen grote verdiensten verworven op alle mogelijke terreinen van het katholieke leven in ons land en in de wereld. Het internationale congres van katho lieke artsen in september te Scheveningen gehouden, bracht honderden medici uit de gehele wereld bijeen voor een gezamen lijke studie van het thema: arts en recht. Een moeilijk en veelomvattend onderwerp, doch een bewijs te meer hoe de Neder landse katholieke artsen zich uit het isole ment van de vorige eeuw hebben gewerkt en open oog hebben voor de wereld met haar talloze problemen. De inwijding van het academisch zieken huis te Nijmegen betekende een zeer be langrijke stap voorwaarts van de medische faculteit, die sedert enkele jaren aan de 1 Katholieke Llniversiteit van Nijmegen toe gevoegd is. Dit ziekenhuis stelt de studen ten in staat de nodige praktische ervaring op te doen om straks als katholieke dok ters hun verantwoorlijke taak tot heil van lichaam en ziel te kunnen vervullen. Bovenstaand overzicht kan niet volledig zijn. Verre van dat. Zelfs aan belangrijke aangelegenheden als b.v. de onkerkelijk heid, de oorzaken en bestrijding ervan, zijn wij voorbij moeten gaan, omdat gebrek aan ruimte ons daartoe noopte. Dit over-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1956 | | pagina 1