■s Hongarije. SINT MARTINUS. Naaimachines W. Koek DE KERK IN ONS MIDDEN LATEN. W. HOOGLAND GOD’S LINKERHAND W. HOOGLAND De bende van Marady gouden dames- en herenringen No. 46 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 HONGARIJE I. HONGARIJE II. HONGARIJE III. jaren tra- Prijzen liggende in ieders bereik. Reeds in zaamheid Voor St. Nicolaas bieden wij U een mooie collectie Gediplomeerd Horlogemaker Stationsstraat 84 Rijen BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 o.a. Roamer, Avia, Prisma, Pronto, Kienzle en Hoogland’s anker „Precision”. moeten dus heel het Sovjetblok uit stoten uit de Ver. Naties, de Unesco, Unicef, Ecosoc. De Paus vraagt hier om hetnulla communio”, nu het fabel tje van de coëxistentie op haar werke lijke beproefd is. Vandaar dat wij in Nederland geheel in deze geest gehan deld hebben door niet deel te nemen aan de Olympische Spelen. Waar blij ven de anderen? zeer voordelige prijzen. Voor een van Rijen is dit Onder de groep en personen, die onverbloemd hun visie op het Hon gaarse drama durven zeggen, behoort de H. Vader. In de rede die hij zater dag voor de gehele wereld uitsprak, heeft hij de tyrannie en de terreur van Hongarije onverbloemd gekraakt. Hij heeft daarbij het gebruik van wapenen afgewezen met alle volkeren der aarde. Maar hij heeft iets anders gedaan, dat o.i. niet overal goed begrepen is. Hij heeft ons aangespoord een eenheids front te maken tegen de landen, die voortgaan in naam van het commu nisme zulke terreur uit te oefenen. Eendrachtig optreden, zodat het waar lijk niet onze schuld is, wanneer der gelijke volkeren een woestijn en een- om zich heen voelen”. Wij NEGEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^) In deze dagen van bittere spannin genen angstaanjagende verwarring, zien wij hoe de mensen op twee ma nieren hun opgekropt gemoed luchten: Zij demonstreren langs de straten of zij snellen in dichte drommen naar de ker ken. Het zijn twee methoden, waarvan de mens weet, dat zij op vreedzame wijze een verandering teweeg kunnen brengen in gebeurtenissen, die ons niet aanstaan. De gelovige mens heeft het meest vertrouwen in het beroep op God aan wiens Almacht hij alle wendingen der geschiedenis toekent. God nu ont moet hij overal, ook in zijn eigen bin nenste, maar het meest en het duide lijkst in de samenkomst met anderen in de Kerk. Vandaag wordt onze bijzondere aan dacht gevraagd voor de Kerk, als plaats waar de ontmoeting tussen God en de mensen plaats vindt. De Kerk neemt daartoe als uitgangspunt het wijdings- feest van de basilieken van de H. Pe trus en Paulus. Weliswaar, zijn voor de meesten van ons die basilieken ta melijk vreemde kerken, want wij heb ben in ons leven practisch alleen te ma ken met onze parochiekerk, maar het zijn dan ook maar uitgangspunten, die bedoelen onze aandacht te vestigen op de kerk. In het epistel nu wordt daar over gezegd: ,,Dit is de woonplaats van God met de mensen, want Hij zal met hen samenwonen. En zij zullen zijn volk zijn en Hij God met hen, zal hun God zijn”. Gelukkig zijn wij bewoners van West- Europese landen, waar de Kerk nog het toevluchtsoord is, waar wij God kunnen vinden. De broeders achter ’t Ijzeren Gordijn kunnen dat dikwijls niet meer. Hun kerken zijn vaak veran derd in stallen, garages, musea of zij staan renteloos en vervallen of zij zijn verwoest en niet meer opgebouwd. In andere landen als Joego Slavië zijn zij vaak nog wel geopend, maar het is ge vaarlijk ze te bezoeken. Het wordt de mens verboden met God samen te le ven. De moderne heidenen, die de naam van communist dragen, wensen niet dat God met ons is. Onder deze omstandigheden doen wij er goed aan God te danken, dat Hij ons de waarde van onze kerk laat. Het behoeft geen luxieuse kerk te zijn. Daartoe ontbreken tegenwoordig veelal de finantiën. Ook weten de bisschoppen nauwelijks raad om genoeg kerken te bouwen in de snel verrijzende stads delen en moeten zij zelfs bij stadsbe sturen tussenbeiden komen, om de he ren architecten erop te wijzen dat zij „vergeten” de kerk een plaats te. geven in de stadsuitbreiding. Vandaar dat deze zondag, de 25ste na Pinksteren de zondag van de wij ding der basilieken voor ons even een herinnering moet zijn aan de waarde van de Kerk in de hedendaagse sa menleving. Een zaak waarvoor wij te vechten hebben en die we met voor beeldige ijver dienen te handhaven. ^ZATERDAG 17 NOV. 1956 Hoezeer de communistische groep in Hongarije machteloos staat tegen over de huidige situatie blijkt wel uit het feit, dat Janos Kadar, die in naam heet Hongarije te regeren, geen invloed uitoefent. Daarom klinkt het ons maar ergerlijk en belachelijk als wij ’s avonds of ’s middags de Nederlandse nieuws dienst horen omroepen en praten over „premier Kadar” en over „de rege ring” van Hongarije. Bovendien horen we de verzetsstrijders betitelen met de naam van „opstandelingen” of „rebel len”. Tot die heren van de nieuwsdienst is nog niet doorgedrongen, wat zich in feite afspeelt. Dat heet neutraliteit van de nieuwsvoorlichting. De heren ver geten echter dat wanneer zij zouden spreken over de „z.g. premier Kadar” en over de „Quisling-regering” van Hongarije en over de „vrijheidsstrij ders” zij dichter bij de objectiviteit zou den zijn dan met hun tegenwoordige terminologie. kwaliteitshorloge naar Gediplomeerd Horlogemaker Stationsstraat 84 Rijen Het optreden van de Verenigde Naties ten aanzien van Hongarije is meer dan bedroevend te noemen. Dit instituut, waarin de volkeren van bijna de gehele wereld bijeenkomen en ten minste hun gevoelens uitspreken over de gevaren van oorlog en vrede, is schromelijk tekort geschoten, toen na te lang dralen, de misdadige Russische overval op Hongarije aan zijn oordeel werd voorgelegd. De resoluties van de Ver. Staten en enkele andere landen, waarin het optreden van de Sovjets tot tweemaal toe werd veroordeeld, en de Russen dringend verzocht werden Hongarije te verlaten, kreeg een meer derheid weliswaar, maar niet een klin kende. De Aziatisch-Afrikaanse landen onthielden zich van stemming. En dat in een zaak die kennelijk tegen de men selijke beginselen, maar bovendien nog tegen de beginselen van de Ver. Naties indruist. Dit bewijst eens te meer, hoe de Aziatische landen angstig zijn voor Rusland en niet gaarne de vriendschap van dit land verliezen. Het is bedroe vend, dat ook haat en wantrouwen tegen de landen van het Westen, maar ook tegen de landen als Zuid-Amerika, tot zulk een laf optreden stimuleren. Indonesië heeft gelukkig een iets dap perder geluid laten horen, maar een land als India, dat altijd pretendeert voor de rechten van de kleinen op te komen, heeft zich bijzonder zwak ge dragen. De verbittering onder ons, die tegen Rusland reeds zo fel was, keert zich ook nog tegen deze groep van landen. Maar Hongarije is er niet mee ge holpen. tevens een mooie gelegenheid eens een Avondmis bij te wonen en blijk te ge ven van hun belangstelling voor het militaire gedeelte in de Rijense samen leving. Door de militairen en hun geno digden wordt dan gezellig de avond doorgebracht in Hotel „De Bresser”. Het is tijdens deze avond dat de prijzen worden verloot, die door de midden stand van Rijen zo spontaan ter be schikking zijn gesteld. Doch het is niet alleen „Sint Marti nus” die op 11 november feest viert, want sinds een aloud folkloristisch ge bruik wordt op verschillende plaatsen in Nederland Sint Martinusdag gevierd waarbij veelal in Zuid Limburg, kin deren met kaarsen en lampions langs de huizen trekken en daar al zingend een beroep doen op de vrijgevigheid der bewoners, waaraan de belofte is ver bonden dat zij niet vóór het volgend jaar zullen terug komen. En ofschoon de burgers van Rijen en omgeving, haast niets van het bestaan van een Katholieke Militaire Ambtena ren Vereniging afwisten, is het zo ty perend voor de bewoners, en speciaal de Middenstand, dat zij door hun ge waardeerde medewerking onbewust bij gedragen hebben, zij het in een mo derne vorm, tot het in stand houden van een folkloristisch gebruik. Martinus werd geboren omstreeks 316, maakte reeds op zeer jeugdige leeftijd deel uit van het Frankische leger. Door zijn bijzondere begaafdheid en zijn nobel karakter maakte hij in korte tijd promotie, en een mooie toe komst lag voor hem open. Doch zijn Goddelijke Opperbevelhebber had iets anders met hem voor, want op 22-jarige leeftijd liet hij zich dopen, en werd priester. Hij had zijn leven in dienst gesteld van de naastenliefde. Door zijn onver zettelijke wil en organisatievermogen stichtte hij het eerste klooster in Fran kenland, in Gallië te Ligugé bij Poi tiers. In het jaar 371 werd hij tot bis schep gewijd. Hij is in de 20ste eeuw slechts be kend als „de heilige” die op zijn paard gezeten met zijn zwaard een stuk van zijn mantel afsnijdt en dit aan een be delaar geeft. Christus zelf is hem toen verschenen, gekleed met dat stuk man tel. Clovis I, Koning van de Franken, heeft hem tot beschermheilige uitgeroe pen van het Frankische land, met als feestdag 11 november. Het was deze Heilige, die door een zestal onderofficieren was uitverkoren, zijn naam te verbinden, aan de op 24 september 1911, te Amersfoort opge richte R.K. Onderofficierenvereniging „Sint Martinus”. De jonge vereniging werd Kerkelijk goedgekeurd op 27 Oc tober 1911, en de Koninklijke goedkeu ring werd verkregen bij Kon. Besluit no. 587 op 10 januari 1912. Na een jaar telde deze jonge militaire vereniging 5 afdelingen met 114 leden. Na de tweede Wereldoorlog werden de oude banden weer opgenomen, doch de opbouw van de vereniging kwam slechts langzaam op gang, gedeeltelijk door de bepalingen rond de Perszuive ring en de Papierschaarste, waardoor de noodzakelijke propaganda niet ten volle kon worden benadert. De veranderingen in de na-oorlogse organisatie van de land- en luchtstrijd krachten, maakte het mogelijk het lid maatschap tevens open te stellen voor de Korporaals en Soldaten, waardoor de naam van de vereniging werd ver andert in: „Katholieke Vereniging van militaire Ambtenaren beneden de rang van tweede luitenant behorende tot de volle kon worden benaderd. Tot 1950 behoorde de meeste geor ganiseerde katholieke militairen tot Breda, doch in december 1950 werden de koppen bij elkaar gestoken en kwam men tot de oprichting van de afdeling Gilze-Rijen. Bij de oprichting telde men 24 leden. Gestadig groeide de jonge afdeling uit, zodat op 1 October 1956 een leden aantal was bereikt van 290 leden, waar mee het de grootste Luchtmacht-afde- ling is van de vereniging, die zeer bin nenkort het 5000ste lid hoopt te kun nen inschrijven. Het was in de loop van jaren tra ditie geworden dat rond de feestdag van St. Martinus op 11 november, een bescheiden jaarfeest zou worden geor ganiseerd. Voor dit jaar is deze avond vastgesteld op 23 november. De feest avond wordt begonnen om kwart voor zeven 's avonds met een avondmis in de Parochiekerk. Voor de bewoners Weekblad Qilze-Rijen u. Komt U vrijblijvend eens kijken. Nerhovensestraat 6, Gilze, telef. 340 Zaterdag 8.15 Zondag 6.15 en 8.30 Plannen voor een nieuwe naaima chine? Vraagt ons vrijblijvend de nieuwste PFAFF-machines te demon streren. - Gemakkelijke betalingscon- dities. 2de hands machines in alle modellen voorradig. In CINEMASCOPE en color de luxe met in de hoofdrol Humphrey Bogart. Het diep menselijk, ontroerende en mee slepende geheel aparte verhaal van een man, die tijdens de oorlog neerstorte en zich uitgeeft voor wat hij niet is, om zijn leven te redden. Toegang 14 jaar. Woensdag 8 uur. Een prachtige kleurenfilm met Randolph Scott vol actie en wilde avonturen in t rauwe wilde Westen, stampvol woe dende gevechten en moordende revol verschoten. Toegang 14 jaar. Bespreek tijdig Uw plaats tel. 303.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1956 | | pagina 1