Maria Hemelvaart.
TEODORA
VERA CRUZ
W. BOM
Corsetten
B.H?s
Stepins
Christus
en de menselijke
verhoudingen*
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
15 AUGUSTUS:
GROTE SORTERING
Wala Camp Twilfit
Julianastr.
Stationsstr.
i kelijk
tel. 367
Rijen
BURGERLIJKE STAND
VAN GILZE.
Van 26 juli t.m. 1 aug. 1956.
GEBOORTEN:
Adrianus G. M., z. v. Johannes W.
C. Theeuwes-Hoevenaars.
OVERLIJDEN: geen.
HUWELIJKSAANGIFTEN: geen.
UITGAVE VAN:
GESLAAGD.
Voor hoofdakte B slaagde onze
plaatsgenote Mej. Jeanne Vromans.
De heren J. Jacobs, Past. Gillisstraat
en P. Adriaansen, Beatrixstraat, slaag
den voor het examen hoofdakte A.
De spanningen rond het Suezka-
naal nemen met de dag toe. De
oorlogsvoorbereidingen die in ver
schillende landen als Frankrijk,
Engeland en Egypte worden ge
troffen geven ons geen geruststel
lende indruk, alhoewel de wereld
niet geneigd is te geloven, dat een
oorlog zal uitbreken. Welke be
langen staan hier op het spel?
De beantwoording van deze vraag
doet ons de kansen van oorlog en
vrede wegen
„Zeker iemand reisde van Jeruzalem
naar Jericho” zo begint het verhaal dat
ons ieder jaar weer in spanning houdt,
wanneer wij staande luisteren naar het
Evangelie van de 12e zondag na Pink-
steren. Het is het verhaal, hetwelk ons
op tastbare wijze voorhoudt, dat wij
onze naasten moeten beminnen gelijk
onszelf en vervolgens ons uiteenzet, dat
Suezkanaal. Practisch gesproken kan
men zeggen, dat West-Europa drie
kwart van zijn olie uit het Midden
oosten en dus via het Suezkanaal be
trekt.
Nu zou er nog niets aan de hand zijn
wanneer de bewering van Nasser, dat
hij de vrije doorvaart zal garanderen,
betrouwbaar was. Maar wanneer de
dictator begint met onrecht te plegen
en bestaande contracten te verbreken,
dan kan men toch moeilijk een nieuw
contract met hem aangaan, waarbij
men hem op zijn woord gelooft, een
woord dat hij juist te voren gebroken
heeft.
Om de kansen van oorlog of vrede
te beoordelen moet men naar de olie
zien en dan constateren, dat zij als het
ware het bloed van de West-Europese
naties vormt. Deze nu kunnen niet dul
den, dat hun dat wordt afgetapt, of dat
daartoe maar een mogelijkheid wordt
geschapen. Men moet rekenen met een
onwrikbare houding van het Westen,
die zelfs tot geweld kan leiden, indien
geen garanties van afdoende aard ge
schapen worden.
BOERINNENBOND.
Op 9 september is het in ’s-Hertogen-
bosch een grote boer- en tuindersjeugd
manifestatie. Al de leden, zowel oudere
als jongere zijn hier welkom. Kaarten
hiervoor kan men bestellen tot 15 aug.
a 2,—, bij de secr. Wies de Vet.
ieder mens, zelfs degene die we niet
eens kennen, onze naaste is. Tegen
woordig gaan we niet meer per paard
of per ezel van de ene plaats naar de
andere; we reizen per fiets, per trein
of per auto. Tegenwoordig komen we
de onbekende naasten ook niet alleen
meer langs de weg tegen, maar we ont
moeten hem overal, zelfs als we niet
op reis zijn. We ontmoeten de onbe
kende in onze arbeid, in de winkel
waar we inkopen doen, we ontmoeten
hem in het gezin, dat een woning
naast ons krijgt toegewezen. De we
reld is veranderd, we zijn (in mindere
mate op de dorpen) vreemdelingen
voor elkaar geworden. Die zg. nieuwe
verhoudingen in het leven hebben ons
katholieken, maar ook vele niet-katho-
lieken vervuld met een zekere zorg,
een ongerustheid. Terwijl wij in onze
diepste gevoelens ons ervan bewust
zijn dat we iets met die anderen te
maken hebben, dat we voor hen ver
antwoording dragen, staan we onwen
nig tegenover ze, We weten niet hoe
we onze houding ten opzichte van ze
moeten bepalen. Gevolg is, dat we de
weg van de minste weerstand kiezen en
ons maar afzijdig houden, doen of we
ze niet zien. En omdat dit niet klopt
met de stem van ons geweten hebben
we iets nieuws ontdekt, het probleem
van de menselijke verhoudingen. Er
zijn over deze zg. moderne toestanden
en verhoudingen reeds dikke boeken
geschreven, ook van katholieke zijde.
Het probleem is verschillend belicht in
onderwerpen als: de mens in moderne
onderneming, verhouding onderwijzer
en kind, verhouding ambtenaar tot het
publiek enz.
Het kan allemaal heel geleerd gefor
muleerd worden, er kan een katholieke
maatschappijleer bijgesleept worden, er
kunnen lange betogen over gehouden
worden.
Alles echter valt weg tegenover de
simpele les van het Evangelie van deze
zondag beginnende met: „Zeker man
reisde van Jeruzalem naar Jericho.”
Want het probleem is geen probleem,
het is een eenvoudig gegeven van de
christelijke levenshouding. Ieder mens,
die wij op onze weg, in onze arbeid,
in onze zaken of in onze ontspanning
tegenkomen is onze naaste tegenover
wie wij plichten hebben. Welke? Be
mint uw naaste gelijk uzelve. Er is geen
regel te geven voor hetgeen wij in elk
concreet geval te doen hebben, alleen
deze ene: „Weest barmhartig”. Een
andere formulering van ditzelfde gebod
heeft Henry de Greeve eens gegeven
toen hij de spreuk uitvond: „Verbeter
de wereld, begin bij jezelf.”
Inderdaad de oplossing van het pro
bleem der menselijke verhoudingen in
al zijn volheid ligt hierin, dat wij zelf
ieder ogenblik, bij iedere ontmoeting
er op uit zijn, datgene te doen wat
vriendelijk voor een ander is, wat hem
bevoordeelt en hem helpt. Daar zijn
geen regels voor te stellen, dat is de
levenswil. Deze begint met het milde
oordeel over anderen, met de wil hem
te helpen en eindigt met de belangeloze
toewijding als men hem kan bij sprin
gen
Zeker man reisde. Ieder christen
moge reizen zoals die onbekende figuur
van Jezus’ parabel.
BIOSCOOP RIJEN TEL. 303
Francis bij de Cadetten
Voor ons katholieken, die voor en
kele jaren de plechtige afkondiging van
het Dogma van Maria’s Hemelvaart
hebben meegemaakt, heeft het feest van
15 augustus ongetwijfeld een nieuwe
glans gekregen. Vroeger gold het als
een verplichte zondag, maar dat was al
jarenlang afgeschaft. En daardoor be
gon het feest ook zijn betekenis gelei
delijk aan te verliezen. Het enige pro
bleem wat overgebleven was, bestond
hierin, dat winkeliers zich ieder jaar
weer afvroegen of zij hun zaak zouden
sluiten of niet, terwijl de grote massa
alleen maar stond voor de vraag of die
ën die vandaag gesloten was. Een
vreemde verwording van een groot
feest.
De laatste jaren is dat anders gewor
den. Sinds Paus Pius XII ertoe overging
op 1 november 1950 voor het forum van
de gehele Christenheid Maria’s ten he
melopneming tot dogma te verklaren,
heeft onze devotie tot dit mysterie
nieuw voedsel gekregen.
Het feest van 15 augustus is een der
oudste feesten van de H. Kerk. Het
werd wellicht het eerst gevierd in het
jaar 431, als feest van de Theotokos,
ofwel de Moeder van God, veertien da
gen na het sluiten van het Concilie van
Ëfese. In die dagen was n.l. het Moe
derschap van Maria een der meest om
streden punten van het geloof en er
was een concilie voor nodig om dit dog
ma vast te stellen. Het toonde aan hoe
men in die tijden dicht bij de geschie
denis van Christus en Maria staande,
het juist een der meest indrukwekkende
feiten uit Maria’s leven vond, dat zij met
ziel en lichaam ten hemel werd opgeno
men. Het is een groot bezit van de H.
Kerk, zowel va*n de Oosterse als van de
Westerse ritus, dat dit feit uit Maria’s
leven zo lang en diep in de verering van
het Christenvolk is blijven bestaan. Het
zou alleen maar jammer zijn, wanneer
dit feest, dat ons ook zo innig met de
Oosterse kerken verbindt, aan beteke
nis zou verliezen.
Toen Pius XII dus in 1950 de ten
hemel opneming tot dogma verklaarde,
heeft hij een nieuwe stoot gegeven aan
de voltooiing van de afgeronde Maria-
leer, welke zich in de loop der eeuwen
in de Kerk ontwikkeld heeft en welke
steunt op ’n zeer oude overlevering. Zal
dit dogma ook het laatste zijn over
Maria? Wij geloven van niet.
De huidige Mariologie neemt ook
aan, dat Maria medeverlosseres en al
gemeen middelares van alle genaden is.
Het wordt dan ook hoogst waarschijn
lijk geacht, dat deze vrij algemeen aan
vaarde waarheden nog eenmaal offi
cieel zullen worden afgekondigd, waar
mede dan het feest van Maria ten hemel
opneming nieuwe luister zal ontvangen.
Voor het ogenblik is het te wensen, dat
ook in Nederland door een waardige
viering het feest zijn oude betekenis zal
blijven behouden, hoezeer wij ook ge
neigd zijn in de stroom van hedendaag
se haast, dit feest van onze agenda te
schrappen.
77 van de olie in West-Euiropa
komt via het Suez-kanaal. Waarom
Frankrijk en Engeland niet voor
Nasser kunnen wijken.
Wanneer beweerd wordt, dat het
Suezkanaal onder deze omstandig
heden vergeleken kan worden met het
München van 1938 en Nasser’s po
sitie met die van Hitler in dat jaar,
dan is dat tot op zekere hooge waar.
Wanneer de grote mogendheden thans
Nasser niet de vrije beschikking willen*
laten over het Suezkanaal, dat hij tien
jaar te vroeg als Egyptisch eigendom
verklaart, dan heeft dat een schijn van
rechtvaardigheid. Maar dan dienen wij
wel te beseffen dat deze redenering in
het morele vlak slechts een dekmantel
is om een verzet te organiseren en te
rechtvaardigen tegen wat in feite een
bedreiging tegen de olie-aanvoer van
het Westen is.
Want via het Suezkanaal bereikt de
olie uit het Midden-Oosten Engeland,
Frankrijk, België, Nederland en Duits
land. En zonder de olie draaien geen
fabrieken, zonder olie ligt het verkeer
van geheel West-Europa stil. Dat
geldt niet voor de Ver. Staten zoals
zal blijken uit de cijfers die wij hier
laten volgen. Vandaar dat Amerika
niet dezelfde felheid tegen de naasting
van het Suezkanaal aan de dag legt,
vandaar dat de Ver. Staten onder lei
ding van Dulles en president Eisen
hower voor het forum van de gehele
wereld een gematigdheid aan de dag
leggen, welke voor velen op het eerste
gezicht misschien onbegrijpelijk is. Zij
die dit niet verstaan moeten eens met
aandacht de cijfers over de olie-aan-
voer lezen, die vóór de oorlog maar
17% van het kanaalverkeer uitmaakte,
maar op dit ogenblik 77% is. Dit enor
me cijfer houdt ten nauwste verband
met de enorme ontwikkeling, welke de
olieboringen in het Midden-Oosten de
laatste jaren hebben ondergaan. Be
droeg deze in 1938 nog maar 16 mil
lioen ton, thans is deze tot 161 mil
lioen gestegen.
Wij zeiden reeds dat de olie een
groot deel van de vracht, die het Suez
kanaal passeert, uitmaakt: het is 70 mil
lioen ton. Welnu een blik in de cijfers
leert ons, dat hiervan 30% naar Enge
land gaat, 18% naar Frankrijk en 10
procent zowel naar Italië als naar Ne
derland.
Men weet, dat genoemde landen zelf
nauwelijks olie winnen, in tegenstelling
tot de Ver. Staten, die in hun eigen
land voor een groot deel hun behoeften
kunnen dekken. Het is dan ook niet te
verwonderen, dat Amerika met slechts
voor 12% betrokken is in de doorvaart
van het Suezkanaal, zich weinig druk
kan maken om de diefstal van de heer
Nasser. Maar dit beeld is nog niet ge
heel zuiver. Want men moet eens zien
wat er met de olie geschiedt. Het voor
naamste is n.l. dat deze olie wordt ge
raffineerd en dan weer uitgevoerd en
verkocht. Welnu dan blijkt dat twee
derde van de olie die in Engeland ge
raffineerd wordt door het Suezkanaal
moet varen en dat de helft van de
Franse raffinaderijen hun grondstof
via het Suezkanaal betrekken. Voor
Amerika is dat evenwel maar 3%. Het
binnenlands verbruik van Engeland en
van Frankrijk en in zekere mate van
ons land, is dus in hoge mate afhan-
van de vrije doorvaart door het
No. 32
ZATERDAG 11 AUG. 1956
Weekblad QilzeRijen
o
Zaterdag 8 Zondag 6.15 en 8.30 uur.
Hebben wij de eer U te presenterende
fantastische film
De Byzantijnse Keizerin.
Een Italiaansefilm in prachtige kleuren,
met Georges Marchal en Gianna Maria
Canale, één der mooiste vrouwen van
Italië. De vrouw, die door haar fantas
tische schoonheid het hard van een
keizer won. Aan décors alleen al werd
een bedrag van 5 millioen gulden be
steed. Toegang strikt 18 jaar.
Woensdag Hemelvaartsdag om 3.15 uur
Een speciaal kinder en familiepro-
gramma met Francis, de sprekende
muilezel als rechercheur, taalleraar,
sportstrateeg en philosoof in:
Een film om te lachen te gieren en
te brullen. Prijzen der plaatsen 40 en
60 cent. Voorkom teleurstelling en
bespreek tijdig Uw plaatsen 10 ct. p.p.
WOENSDAG
HEMELVAARTSDAG 6.15 en 8.30 u.
De prachtige kleurenfilm in Superscope,
met Gary Cooper en Burt Lancaster in
De strijd der Titanen in het grootste
schouwspel ooit verfiilmd I 14 Jaar.