Maria Hemelvaart. TEODORA VERA CRUZ W. BOM Corsetten B.H?s Stepins Christus en de menselijke verhoudingen* RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 DRUKKERIJ NICO HOBBELEN 15 AUGUSTUS: GROTE SORTERING Wala Camp Twilfit Julianastr. Stationsstr. i kelijk tel. 367 Rijen BURGERLIJKE STAND VAN GILZE. Van 26 juli t.m. 1 aug. 1956. GEBOORTEN: Adrianus G. M., z. v. Johannes W. C. Theeuwes-Hoevenaars. OVERLIJDEN: geen. HUWELIJKSAANGIFTEN: geen. UITGAVE VAN: GESLAAGD. Voor hoofdakte B slaagde onze plaatsgenote Mej. Jeanne Vromans. De heren J. Jacobs, Past. Gillisstraat en P. Adriaansen, Beatrixstraat, slaag den voor het examen hoofdakte A. De spanningen rond het Suezka- naal nemen met de dag toe. De oorlogsvoorbereidingen die in ver schillende landen als Frankrijk, Engeland en Egypte worden ge troffen geven ons geen geruststel lende indruk, alhoewel de wereld niet geneigd is te geloven, dat een oorlog zal uitbreken. Welke be langen staan hier op het spel? De beantwoording van deze vraag doet ons de kansen van oorlog en vrede wegen „Zeker iemand reisde van Jeruzalem naar Jericho” zo begint het verhaal dat ons ieder jaar weer in spanning houdt, wanneer wij staande luisteren naar het Evangelie van de 12e zondag na Pink- steren. Het is het verhaal, hetwelk ons op tastbare wijze voorhoudt, dat wij onze naasten moeten beminnen gelijk onszelf en vervolgens ons uiteenzet, dat Suezkanaal. Practisch gesproken kan men zeggen, dat West-Europa drie kwart van zijn olie uit het Midden oosten en dus via het Suezkanaal be trekt. Nu zou er nog niets aan de hand zijn wanneer de bewering van Nasser, dat hij de vrije doorvaart zal garanderen, betrouwbaar was. Maar wanneer de dictator begint met onrecht te plegen en bestaande contracten te verbreken, dan kan men toch moeilijk een nieuw contract met hem aangaan, waarbij men hem op zijn woord gelooft, een woord dat hij juist te voren gebroken heeft. Om de kansen van oorlog of vrede te beoordelen moet men naar de olie zien en dan constateren, dat zij als het ware het bloed van de West-Europese naties vormt. Deze nu kunnen niet dul den, dat hun dat wordt afgetapt, of dat daartoe maar een mogelijkheid wordt geschapen. Men moet rekenen met een onwrikbare houding van het Westen, die zelfs tot geweld kan leiden, indien geen garanties van afdoende aard ge schapen worden. BOERINNENBOND. Op 9 september is het in ’s-Hertogen- bosch een grote boer- en tuindersjeugd manifestatie. Al de leden, zowel oudere als jongere zijn hier welkom. Kaarten hiervoor kan men bestellen tot 15 aug. a 2,—, bij de secr. Wies de Vet. ieder mens, zelfs degene die we niet eens kennen, onze naaste is. Tegen woordig gaan we niet meer per paard of per ezel van de ene plaats naar de andere; we reizen per fiets, per trein of per auto. Tegenwoordig komen we de onbekende naasten ook niet alleen meer langs de weg tegen, maar we ont moeten hem overal, zelfs als we niet op reis zijn. We ontmoeten de onbe kende in onze arbeid, in de winkel waar we inkopen doen, we ontmoeten hem in het gezin, dat een woning naast ons krijgt toegewezen. De we reld is veranderd, we zijn (in mindere mate op de dorpen) vreemdelingen voor elkaar geworden. Die zg. nieuwe verhoudingen in het leven hebben ons katholieken, maar ook vele niet-katho- lieken vervuld met een zekere zorg, een ongerustheid. Terwijl wij in onze diepste gevoelens ons ervan bewust zijn dat we iets met die anderen te maken hebben, dat we voor hen ver antwoording dragen, staan we onwen nig tegenover ze, We weten niet hoe we onze houding ten opzichte van ze moeten bepalen. Gevolg is, dat we de weg van de minste weerstand kiezen en ons maar afzijdig houden, doen of we ze niet zien. En omdat dit niet klopt met de stem van ons geweten hebben we iets nieuws ontdekt, het probleem van de menselijke verhoudingen. Er zijn over deze zg. moderne toestanden en verhoudingen reeds dikke boeken geschreven, ook van katholieke zijde. Het probleem is verschillend belicht in onderwerpen als: de mens in moderne onderneming, verhouding onderwijzer en kind, verhouding ambtenaar tot het publiek enz. Het kan allemaal heel geleerd gefor muleerd worden, er kan een katholieke maatschappijleer bijgesleept worden, er kunnen lange betogen over gehouden worden. Alles echter valt weg tegenover de simpele les van het Evangelie van deze zondag beginnende met: „Zeker man reisde van Jeruzalem naar Jericho.” Want het probleem is geen probleem, het is een eenvoudig gegeven van de christelijke levenshouding. Ieder mens, die wij op onze weg, in onze arbeid, in onze zaken of in onze ontspanning tegenkomen is onze naaste tegenover wie wij plichten hebben. Welke? Be mint uw naaste gelijk uzelve. Er is geen regel te geven voor hetgeen wij in elk concreet geval te doen hebben, alleen deze ene: „Weest barmhartig”. Een andere formulering van ditzelfde gebod heeft Henry de Greeve eens gegeven toen hij de spreuk uitvond: „Verbeter de wereld, begin bij jezelf.” Inderdaad de oplossing van het pro bleem der menselijke verhoudingen in al zijn volheid ligt hierin, dat wij zelf ieder ogenblik, bij iedere ontmoeting er op uit zijn, datgene te doen wat vriendelijk voor een ander is, wat hem bevoordeelt en hem helpt. Daar zijn geen regels voor te stellen, dat is de levenswil. Deze begint met het milde oordeel over anderen, met de wil hem te helpen en eindigt met de belangeloze toewijding als men hem kan bij sprin gen Zeker man reisde. Ieder christen moge reizen zoals die onbekende figuur van Jezus’ parabel. BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Francis bij de Cadetten Voor ons katholieken, die voor en kele jaren de plechtige afkondiging van het Dogma van Maria’s Hemelvaart hebben meegemaakt, heeft het feest van 15 augustus ongetwijfeld een nieuwe glans gekregen. Vroeger gold het als een verplichte zondag, maar dat was al jarenlang afgeschaft. En daardoor be gon het feest ook zijn betekenis gelei delijk aan te verliezen. Het enige pro bleem wat overgebleven was, bestond hierin, dat winkeliers zich ieder jaar weer afvroegen of zij hun zaak zouden sluiten of niet, terwijl de grote massa alleen maar stond voor de vraag of die ën die vandaag gesloten was. Een vreemde verwording van een groot feest. De laatste jaren is dat anders gewor den. Sinds Paus Pius XII ertoe overging op 1 november 1950 voor het forum van de gehele Christenheid Maria’s ten he melopneming tot dogma te verklaren, heeft onze devotie tot dit mysterie nieuw voedsel gekregen. Het feest van 15 augustus is een der oudste feesten van de H. Kerk. Het werd wellicht het eerst gevierd in het jaar 431, als feest van de Theotokos, ofwel de Moeder van God, veertien da gen na het sluiten van het Concilie van Ëfese. In die dagen was n.l. het Moe derschap van Maria een der meest om streden punten van het geloof en er was een concilie voor nodig om dit dog ma vast te stellen. Het toonde aan hoe men in die tijden dicht bij de geschie denis van Christus en Maria staande, het juist een der meest indrukwekkende feiten uit Maria’s leven vond, dat zij met ziel en lichaam ten hemel werd opgeno men. Het is een groot bezit van de H. Kerk, zowel va*n de Oosterse als van de Westerse ritus, dat dit feit uit Maria’s leven zo lang en diep in de verering van het Christenvolk is blijven bestaan. Het zou alleen maar jammer zijn, wanneer dit feest, dat ons ook zo innig met de Oosterse kerken verbindt, aan beteke nis zou verliezen. Toen Pius XII dus in 1950 de ten hemel opneming tot dogma verklaarde, heeft hij een nieuwe stoot gegeven aan de voltooiing van de afgeronde Maria- leer, welke zich in de loop der eeuwen in de Kerk ontwikkeld heeft en welke steunt op ’n zeer oude overlevering. Zal dit dogma ook het laatste zijn over Maria? Wij geloven van niet. De huidige Mariologie neemt ook aan, dat Maria medeverlosseres en al gemeen middelares van alle genaden is. Het wordt dan ook hoogst waarschijn lijk geacht, dat deze vrij algemeen aan vaarde waarheden nog eenmaal offi cieel zullen worden afgekondigd, waar mede dan het feest van Maria ten hemel opneming nieuwe luister zal ontvangen. Voor het ogenblik is het te wensen, dat ook in Nederland door een waardige viering het feest zijn oude betekenis zal blijven behouden, hoezeer wij ook ge neigd zijn in de stroom van hedendaag se haast, dit feest van onze agenda te schrappen. 77 van de olie in West-Euiropa komt via het Suez-kanaal. Waarom Frankrijk en Engeland niet voor Nasser kunnen wijken. Wanneer beweerd wordt, dat het Suezkanaal onder deze omstandig heden vergeleken kan worden met het München van 1938 en Nasser’s po sitie met die van Hitler in dat jaar, dan is dat tot op zekere hooge waar. Wanneer de grote mogendheden thans Nasser niet de vrije beschikking willen* laten over het Suezkanaal, dat hij tien jaar te vroeg als Egyptisch eigendom verklaart, dan heeft dat een schijn van rechtvaardigheid. Maar dan dienen wij wel te beseffen dat deze redenering in het morele vlak slechts een dekmantel is om een verzet te organiseren en te rechtvaardigen tegen wat in feite een bedreiging tegen de olie-aanvoer van het Westen is. Want via het Suezkanaal bereikt de olie uit het Midden-Oosten Engeland, Frankrijk, België, Nederland en Duits land. En zonder de olie draaien geen fabrieken, zonder olie ligt het verkeer van geheel West-Europa stil. Dat geldt niet voor de Ver. Staten zoals zal blijken uit de cijfers die wij hier laten volgen. Vandaar dat Amerika niet dezelfde felheid tegen de naasting van het Suezkanaal aan de dag legt, vandaar dat de Ver. Staten onder lei ding van Dulles en president Eisen hower voor het forum van de gehele wereld een gematigdheid aan de dag leggen, welke voor velen op het eerste gezicht misschien onbegrijpelijk is. Zij die dit niet verstaan moeten eens met aandacht de cijfers over de olie-aan- voer lezen, die vóór de oorlog maar 17% van het kanaalverkeer uitmaakte, maar op dit ogenblik 77% is. Dit enor me cijfer houdt ten nauwste verband met de enorme ontwikkeling, welke de olieboringen in het Midden-Oosten de laatste jaren hebben ondergaan. Be droeg deze in 1938 nog maar 16 mil lioen ton, thans is deze tot 161 mil lioen gestegen. Wij zeiden reeds dat de olie een groot deel van de vracht, die het Suez kanaal passeert, uitmaakt: het is 70 mil lioen ton. Welnu een blik in de cijfers leert ons, dat hiervan 30% naar Enge land gaat, 18% naar Frankrijk en 10 procent zowel naar Italië als naar Ne derland. Men weet, dat genoemde landen zelf nauwelijks olie winnen, in tegenstelling tot de Ver. Staten, die in hun eigen land voor een groot deel hun behoeften kunnen dekken. Het is dan ook niet te verwonderen, dat Amerika met slechts voor 12% betrokken is in de doorvaart van het Suezkanaal, zich weinig druk kan maken om de diefstal van de heer Nasser. Maar dit beeld is nog niet ge heel zuiver. Want men moet eens zien wat er met de olie geschiedt. Het voor naamste is n.l. dat deze olie wordt ge raffineerd en dan weer uitgevoerd en verkocht. Welnu dan blijkt dat twee derde van de olie die in Engeland ge raffineerd wordt door het Suezkanaal moet varen en dat de helft van de Franse raffinaderijen hun grondstof via het Suezkanaal betrekken. Voor Amerika is dat evenwel maar 3%. Het binnenlands verbruik van Engeland en van Frankrijk en in zekere mate van ons land, is dus in hoge mate afhan- van de vrije doorvaart door het No. 32 ZATERDAG 11 AUG. 1956 Weekblad QilzeRijen o Zaterdag 8 Zondag 6.15 en 8.30 uur. Hebben wij de eer U te presenterende fantastische film De Byzantijnse Keizerin. Een Italiaansefilm in prachtige kleuren, met Georges Marchal en Gianna Maria Canale, één der mooiste vrouwen van Italië. De vrouw, die door haar fantas tische schoonheid het hard van een keizer won. Aan décors alleen al werd een bedrag van 5 millioen gulden be steed. Toegang strikt 18 jaar. Woensdag Hemelvaartsdag om 3.15 uur Een speciaal kinder en familiepro- gramma met Francis, de sprekende muilezel als rechercheur, taalleraar, sportstrateeg en philosoof in: Een film om te lachen te gieren en te brullen. Prijzen der plaatsen 40 en 60 cent. Voorkom teleurstelling en bespreek tijdig Uw plaatsen 10 ct. p.p. WOENSDAG HEMELVAARTSDAG 6.15 en 8.30 u. De prachtige kleurenfilm in Superscope, met Gary Cooper en Burt Lancaster in De strijd der Titanen in het grootste schouwspel ooit verfiilmd I 14 Jaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1956 | | pagina 1