MOEDERLEED Waag niets in het verkeer ("zaterdag (negen en twintigste jaargang) PROGRAMMA BEKENTENISSEN VAN EEN MEESTER VERVALSER. Verheijden S Westenburg Slagerij Berkelmans VOORfl,- 7 JULI 1956 No. 27 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 BIOSCOOP RIJEN TEL. 303 Taza, zoon van Cochise Onze vriend: de snelle brommer. Concerten. MIDDAGPROGRAMMA. Concerten. Verzekeringen - Hypotheken Financieringen van auto’s, motorrijwielen en bromfietsen. Assurantiekantoor Rijen, Hoofdstr. 31, Tel. 393 (K 1692) Tien jaar geleden werd de wereld opge schrikt door hoek Oranjestraat -Abdis straat. Men wordt beleefd verzocht tijdens de uitvoering der muziekwerken in de naaste omgeving van die kiosk stilte te bewaren en niet rond te lopen. Het Plein is vrij toegankelijk. Iedereen is van harte welkom! AVONDPROGRAMMA. Muzikale wandeling. 19.45 uur: Harmonie en zangvereniging van Rijen marcheren vanaf de hoek Nerho- ven Wethouder van den Wilden bergstraat door de Nerhovensestraat en Nieuwstraat naar de kiosk op het Plein. 20.15 uur: R.K. Harmonie „Vlijt en Een dracht”, Rijen. Directeur: C. B. v. d. Sluys, Dongen. 21.00 uur: R.K. Gemengde Zangvereniging „Euterpe”, Rijen. Directeur: Jan Nieu- wenhuijsen, Dongen. Taptoe op het Plein. 21.30 uur: Harmonie „Vlijt en Eendracht” met drumband, Rijen. Directeur: C. B. v. d. Sluijs, Dongen. van de feestelijke ingebruikstelling van de gemeentelijke muziekkiosk op het ver nieuwde Plein vóór het gemeentehuis te Gilze op zondag 8 juli 1956. 100 gram saucisc 100 gram presfilét 100 gram gek. spek a.s. Woensdag 1/2 kg. verse braadworst voor f 1,80 alleen woensdag. andere weggebruikers enorme gevaren met zich brengt. Oude mensen, wier reactie vermogen niet meer zo vlug is, soms zitten suffen, soms op ’n zekere eerbied voor hun leeftijd rekenen, zijn gevaarlijk voor zich zelf en anderen geworden. En de jonge afstandsvreters, zonder enig besef van verantwoordelijkheid, die in 't mechanisch verkeer zo groot dient te zijn, jakkeren langs de wegen, brengen de fiet sers op de rijwielpaden en 't gewone ver keer in moeilijkheden. Men jaagt door de bochten en stevem 3 niet zelden recht op 't ziekenhuis af. van Thorn- Muzikale wandelingen. 15.00 uur: Harmonie van Gilze vertrekt bij „Hotel de Kronen” en haalt de zangverenigingen van Gilze af bij café „De Speek”, van waar gezamenlijke mars naar de kiosk op het plein. Harmonie van Chaam marcheert vanaf hoek Chaamseweg-Biestraat door de Oranjestr. naar de kiosk op het Plein. Harmonie van Alphen marcheert vanaf café „Het Hoekje” door Warande, Bur gemeester van Poppelstraat, Steenakker- plein, Ridderstraat en Abdis van Thom- straat naar de kiosk op het Plein. Jammer laat bij vele brommers ook de wellevendheid wel wat te wensen over. We geven hiervan 'n historisch voorbeeld. Op ’n zomerdag fietsten we kalm tussen de bomenrijen van 'n stille landweg, genie tend van de mooie natuur. Achter ons hoorden we ’n motor aan komen daveren. Waarschijnlijk zijn we voor Zijne Ma jesteit de berijder niet gauw genoeg opzij gevlucht. Hoe dan ook: nauwelijks was onze vriend me gepasseerd of 't bleek dat hij niet zo’n erge haast had, want hij zette zijn grommend beest stop en begon te schelden. Bij m'n reactie beet hij me toe: „ik zal je poten onder je bast uittrappen of je de sloot inlazeren”. Goddank was ’t maar ’n bassende en geen bijtende hond. De wet verbiedt bijna niets, slechts alge mene dingen, die als ’t ongeluk eenmaal gebeurd is, hoogstens de schuld vaststellen, maar nooit t onheil ongedaan kunnen ma ken. De wet verbiedt dat kinderen beneden 16 jaar bromfietsen berijden, maar dat geeft natuurlijk geen enkele garantie, dat zij op 16-jarige leeftijd ook de verkeersregels kennen. En dan de maximum-snelheid. Sinds 1 juli mogen de brommers de snel heid van 40 km per uur niet overschrijden, ’n Krankzinnige toestand. Neen, de feiten leren ons dat deze snelheid nog te groot is en ook dat een beperking van de leeftijds grens, naar onderen en naar boven, inge steld dient te worden. Zaterdag 8 Zondag 6.15 en 8.30 uur en Maandag 8 uur (La schiara del peccato) Een Italiaansefllm met SILVANA PAM- PANINI. De ontroerende tragedie van een vrouw wier verleden haar het moe- dergeluk ontzegde terwijl zij alles offerde terwille van de toekomst van „haar" kind. Toegang strikt 18 jaar. Algemene mededelingen: Op zondag 8 juli 1956 zijn van 14.00 tot 22.00 uur de Kerkstraat, Raadhuisstraat, Plein en zuidzijde Nieuwstraat (tot kruising Korte en Lange Wagenstraat) voor alle rijverkeer gesloten. De bushalte der B.B.A. op het Plein is van 14.00 tot 22.00 uur verplaatst naar 15.30 uur: Harmonie „St. Cecila”, Gilze. Directeur H. van den Braak, Tilburg. 16.00 uur: Dameskoor „Con Amore” en Mannenkoor „Utile Dulci Gilze. Directeur: A. de Jong, Gilze. 16.30 uur: R.K. Harmonie „St. Cecilia”, Chaam. Directeur: G. van Aart, Breda. 17.00 uur: R. K. Harmonie „Vlijt en Vol harding”, Alphen (Nr.Br.). Directeur: H. van den Braak, Tilburg. 17.30 uur: Pauze. (In de pauze speelt de R.K. Sportvereniging Gilze op haar eigen terrein in de Lange Wagenstraat een voetbalwedstrijd tegen de club „Hansweertse Boys” van 18.00 tot 19.45). Van Meegeren en zijn daden. Van Meegeren is een rijk man geworden, een schilder die met zijn werken ongeveer ƒ5.180.000 schoon verdiend heeft. Luister naar de bedragen die voor zijn schilderijen werden betaald: „Laatste Avondmaal” 1.600.000, „Isaac zegent Jacob” 1.220.000, „Voetwassing” 1.300.000 enz. Vóór de oorlog was van Meegeren een onbekende schilder, een man die zelfs be reid was aan de smaak van het publiek te offeren. Men kent alom zijn sentimenteel tafreeltje van de „Herten”, dat in alle kitsch-winkels te koop is. Van Meegeren kon in die benarde crisis tijd maar niet aan de kost komen. En de critiek kon hij helemaal niet uit staan, want die ontnam hem de toch al zo schaarse kansen. Toen kwam hij in de der tiger jaren op het idee om oude meesters te gaan namaken. Hij ging ernstig studeren en zich toeleg gen op de Vermeer en de Pieter de Hooch, wier technieken hij uiteenrafelde. Hij vond de samenstelling van hun verven, de me thode van het leggen van ondergronden en lagen, het o verschilderen van inge droogde kleuren en tenslotte het veroor zaken van barsten langs kunstmatige weg. Het is technisch gesproken geen kleinigheid wat van Meegeren uitvond en terecht moet men hem de eer geven een goed vakman te zijn. Hij huurde een villa in Z.-Frankrijk en begon daar met de „Emmaüsgangers”, een origineel ontwerp in de stijl van Ver meer op een oud doek te brengen. Hij liet uit het buitenland de kostbare verven ko men als de lapis Lazuli, het blauw, dat Vermeer zo typeert, indigo en zinnober en zette zich aan het werk. Vanuit Menton transporteerde hij het doek naar Nederland en bracht het in 1937 op de markt. Door stromannen, die achteraf ook een slordige duit aan de schilderijen verdiend hebben, wist hij dit schilderij kwijt te raken en in het Museum Booymans geplaatst te krijgen. Heel de wereld bewonderde de nieuwe ontdekking van Vermeer. Het eerste succes lokte het andere uit en de oorlog heeft de conjunctuur voor van Meegeren wel erg begunstigd; iedereen meende zijn overvloedig verdiende geld in schilderijen te kunnen beleggen. Er was geen expert die enige verdenking koesterde, hoewel het wel opmerkelijk was dat zulke vermaarde schilderijen, onbekend waren gebleven tot op dit ogenblik. Toen van Meegeren in 1945 voor de rechters gedaagd zou worden wegens colla boratie, wist de wereld nog van niets. Hij werd in de gevangenis opgesloten. Psychisch geheel verzwakt men was in die tijd nu niet zo bijzonder barmhartig tegenover zijn vijanden is van Meegeren tenslotte tot zijn bekentenis gekomen. De beste experts werden te hulp geroepen om te zien of de bekentenis wel juist was. Naar de mening van de rechters is die bekentenis juist ge bleken omdat men de argumenten van de experts aannam. Maar vandaag aan de dag is er nog altijd een groep, die niet kan aanvaarden dat werk van zulke allure louter door een „onbeduidende kunstenaar" vervaardigd is. Van Meegeren is tot twee jaren gevangenisstraf veroordeeld wegens vervalsing, maar reeds na een jaar gestor ven. Hij heeft omwille van zijn rechters nog een schilderij gemaakt „Jezus in de Tempel” een product van een gevangene. Het zweeft hier of daar tussen de oude rommel, omdat men nu weet hoe het tot stand kwam. Had men dat alles niet ge weten, wellicht had het reeds een plaats gekregen in een van onze beste galerijen. De vakman van Meegeren heeft een pro bleem opgeworpen, dat wordt doodgezwe gen, maar niet is opgelost. Verwarring in de kunstwereld nooit opgehelderd. Sinds een jaar prijkt aan de wanden van het Museum Booymans te Rotterdam op nieuw het befaamde schilderij „De Em maüsgangers”, dat destijds voor 550.000 door het Museum werd aangekocht met staatsgelden. Dit is misschien wel het meest besproken, maar tevens ook nog steeds om streden schilderstuk in de wereld, sinds tien jaar geleden de toen onbekende Han van Meegeren verklaarde het te hebben geschilderd en onder de signatuur Vermeer in de handel te hebben gebracht. Het tot 1946 door heel de wereld bewonderde meesterwerk, waarnaar kunstkenners en kunstminnaars uit heel de wereld stroom den, verdween plotseling uit de belangstel ling. Vanwege de ruzie om de handtekening was het plotseling „onbelangrijk”. Het is natuurlijk de grootste waanzin ter wereld, dat een schilderij, hetwelk aan vankelijk door de beste kunstkenners werd bewonderd en door een der hoogstaande Nederlandse musea als waardevol kunst bezit voor een half millioen werd aange kocht, plotseling geen kunst meer zou zijn, omdat een andere handtekening eronder had moeten staan. Wanneer „De Em maüsgangers” in 1937 onverdeeld de be wondering van de wereld heeft gekregen, dan kan het in 1946 niet ineens tot een waardeloos prul gedegradeerd zijn. Dit wordt door de gang van zaken ook toegelicht. Toen na de oorlog de vervaar diger, of althans de hoogst waarschijnlijke maker Han van Meegeren, voor de rechter werd gedaagd, omdat hij „Christus en de Overspelige Vrouw” als een hoogst waardevol Nederlands kunstbezit voor 1.600.000 aan Herman Goering verkocht heeft, en dus gecollaboreerd had, heeft zich de grootste scherts voltrokken welke men zich kan voorstellen. Want Van Meegeren bekende plotseling, dat hij het schilderij zelf had gemaakt. Toen was het ineens geen waardevol Nederlands kunstbezit meer en de hele collaboratiezaak zakte als een pud ding in elkaar. Bovendien kwam de hele goede naam van de Nederlandse kunst- experts in een belachelijk daglicht te staan weekblad Qilze-Rijen Aanbieding der kiosk. 15.20 uur: Officiële aanbieding van de kiosk aan de bevolking der gemeente Gilze en Rijen door de Edelachtbare Heer Burgemeester Mr. E. van Mierlo. In het kader van de tourneedagen van de Bond voor Veilig Verkeer, die in onze gemeente nog gaande zijn, hebben we vorige week de gevaren van de weg be keken veroorzaakt vooral door automobi listen, die niet aan de verkeerswetten ge hoorzamen. Laten we vandaag de vooruit strevende brommer eens onder de loupe nemen. Na de oorlog werd fietsend Nederland verblijd met de bromfiets en maakte in korte tijd ’n verheugende ontwikkeling door. In ons land, waar de wind bijna altijd sterk waait, waar regen en storm de fietser nopen met de tong uit 't bekje tot uiterste krachtsinspanning, daar is ’t motoriseren van het rijwiel ’n ware uitkomst. Bakkers en verpleegsters, arbeiders en kantoorbe dienden, winkelpersoneel en kapelaans, vroeger allen aangewezen op 't trappen, hebben nu ’n ideaal vervoermiddel, dat tijd en krachten spaart. Maar wat heeft de ontwikkeling van de bromfiets in 't dagelijkse leven te zien gegeven? Oudjes, anders niet meer in staat grote afstanden af te leggen, hebben gretig naar de brommer gegrepen. Jongelui boven de 16 jaar hebben de bromfiets als een prachtig speeltuig onder hun zitvlak ge kregen. Opgeschoten knapen stralen als vorsten op hun glanzend mecanisme, 't meisje met blanke handjes en zorgvuldig gelakte nagels achterop, zij razen over de heirbanen. Maniakken organiseren snel heids- en behendigheidsproeven in ’t drukke verkeer om te gloriëren over hrj mede standers. Er zijn daardoor grote groepen van bromfietsers ontstaan, die geen enkel begrip aan de dag leggen, dat de machine in handen van de mens voor de berijder en WOENSDAG 8 UUR Een prachtige gekleurde Indianenfilm. Taza, die vrede wilde, had oorlog als enige keus. Hij leidde met geweer pijl en mes, de Apachen op het bloedi ge oorlogspad. Een film van donderende actie, opwin dende scènes en jagend tempo. 14 jaar. VerwachtKoning der manege en 0.8/15.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1956 | | pagina 1