ROMME
Is de H. Hart-devotie
nog wel actueel
’n K.A.B.-rapport
Afbetaling
J. Bink 6 Zoon Stationsstr. 16,
K-V-P-
LIJST 1
ZONDAG 17 JUNI: VADERDAG
LADDERS OPHALEN
5 cent per ladder
Gitaren der liefde
(NEGEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^)
No. 23
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
2.
stemt ROMME!
Ook de GROTE gezinnen
moeten aan hun trek komen
(ZATERDAG 9 JUNI 1956
BIOSCOOP RIJEN'TEL. 303
over
'eekblad Qilze-Rijen
deze devotie?
Een cadeau gekocht bij BINK
Grote keuze in:
Rijen, tel. 228
Alle artikelen worden
verpakt in apeciaal be
drukt vanerdagpapier
En Gros
En Detail
de
het
Indien nodig klaar terwijl U wacht.
Eigen reparatie-inrichtlng,
PRACHT SORTERING NYLON»
ALLES op het gebied van
rokersbenodigdheden.
luxe verpakking sigaren
grote dozen en blikjes
sigaretten
bussen rooktabak
aanstekers
asbakken
tabakspijpen
shagpijpjes
sigarenpijpjes
sigarettenpijpjes
filterpijpjes
tabakszakken
tabaksdozen
shagdozen
klapdozen
sigare .kokers
siga enkokers
sigarenknippers
tat'elaanstekers
aan kleinere, minder belangrijke goederen,
b.v. snoepgoed, films e.d. wordt gespen
deerd.
De voordelen wijzen duidelijk in de
richting van de zakenwereld, die de afbe
taling dan ook bevordert. In het voordeel
van de koper zou meer zijn, indien hij eerst
spaarde, waarbij hij zelf rente trekt, dan
dat hij goederen tegen hogere prijs koopt,
waarbij hij een beroep moet doen op zijn
toekomstig spaarvermogen en dan nog aan
een ander rente moet betalen.
Het systeem der afbetaling heeft reeds
tot ernstige misbruiken geleid. De K.A.B.-
commissie geeft dan ook als haar mening,
dat al is de afbetaling op zich zelf niet
verwerpelijk, de gebruikmaking ervan niet
altijd goed. Zij wenst het systeem der afbe
taling dan ook aan strenge regels te bin
den.
Verontwaardigd is de commissie over de
colportage-methoden, die zij verboden
wenst te zien. Het is inderdaad te gek, dat
het mogelijk is om aan een werkloze een
band-recorder op afbetaling aan te smeren.
Ook komt het rapport tegen de soms veel
te hoge renten, die sommige bedrijven
durven te berekenen. Verder acht het een
eerste betaling van minstens 25% der ge
kochte waarde noodzakelijk, terwijl de
duur der afbetaling de levensduur van het
gekochte goed niet mag overtreffen. Ook
dient steeds de contant-prijs te worden
vermeld, zodat de koper kan zien wat hij
bij afbetaling meer betaalt.
De K.A.B. commissie wijst dus het afbe-
talingssysteem wel niet af, omdat het in
bepaalde gevallen voordelen biedt, maar
geeft toch sterke voorkeur aan het sparen
vooraf in plaats van achteraf, omdat in het
eerste geval de bezitsvorming wordt be
vorderd en het sparen het gezin econo
misch minder kwetsbaar maakt, terwijl het
sparen achteraf een wissel op de toekomst
is, waarvan men niet steeds weet of hij
wel gehonoreerd kan worden.
De beslissing ligt echter steeds bij de
individuele koper, die moet weten tot hoe
ver hij gaan kan.
en Vader is in de wolken!
Zaterdag 8 uur Zondag 6.15 en 8.30 u.
Een zeer zeldzame mooie kleurenfilm met
VICO TORRIANI, de bekende zanger,
met de wereldberoemde MANTOVANI
en zijn Gharmaine orkest in een amuse
mentsfilm met de nieuwste Duitse’Schla-
ger-Cocktail. 14 jaar.
Sparen vooraf verdient sterke voorkeur.
Colportage van afbetalingszaken moet
verboden worden.
Tel 367 W. BOM RIJEN
Stationsstraat 69
Filiaa Julianastraat 66, Rijen.
Depót: A. Jacobs, Schoolstr. Molenschot.
Elk geslacht bekritiseert het vorige; dat
is een heel normaal verschijnsel. Soms ziet
de onervarenheid niet ver genoeg; het kan
ook zijn, dat conservatisme de tekenen
van de tijd niet verstaat. Een zeer kritische
beschouwing moet dan uitmaken, of het
gelijk aan de zijde van de jongere staat of
wel dat de oudere het toch beter heeft
bekeken.
Ook het terrein der godsdienst-practijk
ontkomt niet aan deze strijd der wisselende
opvattingen. Gelukkig niet, want dit is
een teken van leven.
Zo zijn er de laatste tijd nogal bezwaren
ingebracht tegen de devotie tot het H. Hart,
als zijnde niet meer van deze tijd, te senti
menteel, te weinig liturgisch gegrond, etc.
Van de andere kant zien we de laatste
tijd, dat de kerkelijke overheid deze devo
tie juist vaak aanprijst,
We zullen trachten in deze eigenaardige
paradox de juiste waardering te vinden,
gegrond op de leer van onze Moeder de
H. Kerk, zoals deze vervat ligt in de for
mules van brevier en missaal.
De devotie tot het H. Hart wordt overal
beoefend. Dit komt wel hierdoor, dat ze
een echt katholieke devotie is. Katholiek,
want:
I. ze
Hartfeest: de introitus, de oratie, de gehele
tractus spreken over de barmhartigheid.
Maar deze ontfermende liefde wordt
miskend, niet beantwoord, ja zelfs ver
smaad. Het is een lijdende liefde. Lees het
aangrijpende offertorium van de H. Hart-
mis.
Uit deze trek van Jezus’ liefde volgt van
zelf de gedachte aan wederliefde en eer
herstel. In de devotie tot het H. Hart staan
we om zo te zeggen voor het mysterie van
Gods mensenhart: de liefde. Niets is ons
meer vertrouwd, meer nabij dan de liefde.
Elk wezen keert er zich naar toe gelijk de
bloem naar de zon.
Christus heeft ons bemind tot het uiter
ste. Lees het Evangelie; hier is geen sprake
van ambtelijk-officiële liefde-belangstelling
maar van de echte bloedwarme liefde van
een rijk en edel mensenhart. „En zijn
liefde ging tot het uiterste”. Hij heeft zich
zelf geheel en al ontledigd.” Waarom?
Omdat liefde nu eenmaal zoiets doet. En
hij heeft die liefde op het hoogste punt
vereeuwigd in de H. Eucharistie. Hij blijft
bij ons, om ons te helpen.
Die liefde wordt niet beantwoord, wordt
afgewezen. Ook dit is een werkelijkheid,
die ons vertrouwd is. Maar dan weten we
ook, wat liefde en eerherstel betekent; dan
weten we ook wat zonde is: niet een zwak
heid uit louter psychologische ontoerei
kendheid, maar een slag in het gelaat van
de liefde, als verraad tegen het hoogste
en heiligste beminnen. In de spiegel van
Gods mensenhart kunnen we het kwaad
zien in zijn ware gestalte. En de eenvoudige
vergelijking: Wat deedt gij, o Heer, voor
mij, en wat doe ik voor U? zal ons aan
sporen om hartelijk te beminnen en goed
te maken wat we verkeerd gedaan hebben.
Maar we kunnen en moeten meer doen.
Wij allen tezamen vormen één lichaam
onder Christus, ons Hoofd. Wij zijn over
en weer ledematen. Ook voor dit lichaam
gelden de geheimzinnige compensatie-wet-
ten, zoals voor ieder levend organisme.
We kunnen elkaar helpen de schuld en
nalatigheid van anderen goed te maken.
Als we met Christus zijn verbonden, heb
ben al onze daden grote waarde: dan is er
iets van Zijn oneindige liefde in de kleinste
daad van eerherstellende edelmoedigheid,
iets van de verlossende kracht van Zijn
kruis wordt meegedeeld aan óns kruis.
Iedereen kan met Hem, in Hem en door
Hem een lam worden, dat de zonden van
de hele wereld draagt.
Woensdag 8 uur
De charge van de wilde brigade
met William Eliotte, opgejaagd door de
wetgebonden door vriendentrouw.
Weer zo’n knal film van formaat. Een
Centra film 1 14 jaar.
ATTENTIE volgende week
In kleur en cinemascope
TERUG UIT DE HEL.
is totaal: ze omvat niet een rand
element van het christendom, maar juist
de kern.
ze is universeel: ieder mens kan haar
begrijpen en beoefenen. Ze is niet voor
behouden aan enkelen. Ze verschijnt
ons in de geincarneerd, zichtbaar en
tastbaar geworden eenvoud van een
symbool, dat onmiddellijk en diep ge
worteld is in het wezen van het ge
loofsmysterie.
Wat is het voorwerp van
De naam van de devotie zegt het: het
Hart. Maar wat verstaan we onder „Hart”?
Theologisch bezien is het Hart van Jezus
vererenswaardig, onze aanbidding waardig,
want Jezus is God. Maar dit brengt ons
niets verder. We moeten zien, wat de Kerk
ons in haar documenten voorhoudt over
deze devotie. De kerkelijke formules wijzen
op het lichamelijk Hart van Jezus. In de
Litanie zegt ze: „Hart van Jezus, met een
lans doorstoken... in de schoot der Moe
dermaagd gevormd”. Maar tegelijkertijd
spreken de teksten over het Hart als sym
bool van de liefde. In de oratie van het
H. Hartfeest staat: „O God, die vol barm
hartigheid u gewaardigt, ons in het Hart
van uw Zoon... eindeloze schatten van
liefde te schenken..." Pius XII zegt in zijn
encycliek over het H. Hart: „...dat Gods
eigen liefde zich tot voorwerp maakt van
een indrukwekkende verering en de rijk
dom van Christus’ liefde haar overvloed
toont in de verering van het H. Hart van
Jezus.”
Welke liefde van Jezus beoogt de devotie?
De God-menselijke Liefde, waarbij spe
ciaal op menselijke de nadruk dient gelegd.
Juist de verering van de lijdende liefde im
mers heeft bijzondere betekenis in de de
votie. De goddelijke liefde kan niet lijden.
Maar deze schakelen we niet uit, omdat
Christus God en mens is in één Persoon.
Van Christus uit bezien is ook de godde
lijke, zowel als de menselijke liefde inhoud
van ver-ering en daarom beogen we met
onze verering zowel de liefde van Christus
tot Zijn Vader als tot ons, de mensen.
Maar de kerkelijke documenten wijzen er
op, dat de verering van zijn liefde tot de
mensen op de voorgrond staat. In de ge
tijden van het H. Hartfeest staat als leid
motief aangegeven: „Kom laten we aanbid
den het Hart van Jezus, dat uit liefde tot
ons gewond is.” Dit komt overeen met de
klacht van Christus: „Ziedaar het Hart,
dat de mensen zozeer bemind heeft”
Van deze Godmenselijke liefde brengt de
Kerk speciaal twee trekken naar voren: de
ontfermende en de lijdende liefde.
Neem weer het misformulier van het H.
Ruim 25 modellen RONSON AANSTEKERS
in de prijs van f 14,50-16,50-17,50-21,50-22,50
25.50-27,50-31,50-33,-.35-,45,-
met 1 jaar schriftelijke garantie.
RONSONOL in flessen en bussen a f 1,20.
Een monteur met 4 kinderen verdient
68.per week, inclusief kinderbijslag. Hij
heeft 13 afbetalingscontracten lopen met
een totale schuld van 1.810,— voor kle
ding, meubilair, een wasmachine, een ledi
kant en een fiets. Iedere week moet hij
27,— aflossen, ofwel 39,7% van zijn in
komen. Dit is een van de voorbeelden, die
de Commissie Afbetalingswezen van
K.A.B. geeft in haar rapport over
steeds verdergaande euvel der afbetalingen.
En nog niet eens het ergste -voorbeeld.
Het komt voor dat 70% van het inkomen
weggaat aan afbetalingen van de meest
uiteenlopende zaken. Deze voorbeelden
van overcreditering wijzen in twee rich
tingen naar misbruik. Ten eerste van de
zakenman, die moreel het recht niet heeft
accoord te gaan met een dergelijke zware
credietverlening, ten tweede van de kopers,
die onverantwoord handelen en zich zelf in
de nesten brengen.
Het systeem van de afbetaling neemt in
Nederland hand over hand toe.
Het heeft voor de zakenman grote voor
delen. Hij kan daardoor zijn omzet aanzien
lijk vergroten, terwijl hij door een niet
malse rente-bereKening extra winst maakt.
Andere voordelen zijn er ook aan verbon
den, zoals productie-verhoging, onkosten-
verlaging door massa-productie enz.
Ook het geringe risico verbonden aan het
verkopen op afbetaling is voor het be
drijfsleven een reden tot dit systeem van
verkoop over te gaan.
Wanneer immers op afbetaling wordt
gekocht strekt het gehele vermogen van
de koper tot garantie en bij huurkoop blijft
het goed zelf eigendom van de verkoper,
totdat volledige kwijting heeft plaatsge
vonden. Doch ook voor de koper heeft
het systeem der afbetaling enige voorde
len. Dit systeem kan een middel zijn om
toch snel bepaalde goederen ter beschik
king te hebben, b.v. een wasmachine voor
een huisvrouw, die geen hulp heeft. Het
kan voorts een middel zijn om tot het
kopen van betere kwaliteiten van duurzame
goederen over te gaan. Door het afbeta
lingswezen wordt tenslotte de mogelijkheid
geopend zijn inkomen in een meer wense
lijke richting te besteden. In het geval men
zich namelijk zonder afbetaling niet kan
permitteren bepaalde duurdere goederen te
kopen, die men graag zou bezitten, kan
het voorkomen, dat het beschikbare geld