ROMME Is de H. Hart-devotie nog wel actueel ’n K.A.B.-rapport Afbetaling J. Bink 6 Zoon Stationsstr. 16, K-V-P- LIJST 1 ZONDAG 17 JUNI: VADERDAG LADDERS OPHALEN 5 cent per ladder Gitaren der liefde (NEGEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^) No. 23 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 2. stemt ROMME! Ook de GROTE gezinnen moeten aan hun trek komen (ZATERDAG 9 JUNI 1956 BIOSCOOP RIJEN'TEL. 303 over 'eekblad Qilze-Rijen deze devotie? Een cadeau gekocht bij BINK Grote keuze in: Rijen, tel. 228 Alle artikelen worden verpakt in apeciaal be drukt vanerdagpapier En Gros En Detail de het Indien nodig klaar terwijl U wacht. Eigen reparatie-inrichtlng, PRACHT SORTERING NYLON» ALLES op het gebied van rokersbenodigdheden. luxe verpakking sigaren grote dozen en blikjes sigaretten bussen rooktabak aanstekers asbakken tabakspijpen shagpijpjes sigarenpijpjes sigarettenpijpjes filterpijpjes tabakszakken tabaksdozen shagdozen klapdozen sigare .kokers siga enkokers sigarenknippers tat'elaanstekers aan kleinere, minder belangrijke goederen, b.v. snoepgoed, films e.d. wordt gespen deerd. De voordelen wijzen duidelijk in de richting van de zakenwereld, die de afbe taling dan ook bevordert. In het voordeel van de koper zou meer zijn, indien hij eerst spaarde, waarbij hij zelf rente trekt, dan dat hij goederen tegen hogere prijs koopt, waarbij hij een beroep moet doen op zijn toekomstig spaarvermogen en dan nog aan een ander rente moet betalen. Het systeem der afbetaling heeft reeds tot ernstige misbruiken geleid. De K.A.B.- commissie geeft dan ook als haar mening, dat al is de afbetaling op zich zelf niet verwerpelijk, de gebruikmaking ervan niet altijd goed. Zij wenst het systeem der afbe taling dan ook aan strenge regels te bin den. Verontwaardigd is de commissie over de colportage-methoden, die zij verboden wenst te zien. Het is inderdaad te gek, dat het mogelijk is om aan een werkloze een band-recorder op afbetaling aan te smeren. Ook komt het rapport tegen de soms veel te hoge renten, die sommige bedrijven durven te berekenen. Verder acht het een eerste betaling van minstens 25% der ge kochte waarde noodzakelijk, terwijl de duur der afbetaling de levensduur van het gekochte goed niet mag overtreffen. Ook dient steeds de contant-prijs te worden vermeld, zodat de koper kan zien wat hij bij afbetaling meer betaalt. De K.A.B. commissie wijst dus het afbe- talingssysteem wel niet af, omdat het in bepaalde gevallen voordelen biedt, maar geeft toch sterke voorkeur aan het sparen vooraf in plaats van achteraf, omdat in het eerste geval de bezitsvorming wordt be vorderd en het sparen het gezin econo misch minder kwetsbaar maakt, terwijl het sparen achteraf een wissel op de toekomst is, waarvan men niet steeds weet of hij wel gehonoreerd kan worden. De beslissing ligt echter steeds bij de individuele koper, die moet weten tot hoe ver hij gaan kan. en Vader is in de wolken! Zaterdag 8 uur Zondag 6.15 en 8.30 u. Een zeer zeldzame mooie kleurenfilm met VICO TORRIANI, de bekende zanger, met de wereldberoemde MANTOVANI en zijn Gharmaine orkest in een amuse mentsfilm met de nieuwste Duitse’Schla- ger-Cocktail. 14 jaar. Sparen vooraf verdient sterke voorkeur. Colportage van afbetalingszaken moet verboden worden. Tel 367 W. BOM RIJEN Stationsstraat 69 Filiaa Julianastraat 66, Rijen. Depót: A. Jacobs, Schoolstr. Molenschot. Elk geslacht bekritiseert het vorige; dat is een heel normaal verschijnsel. Soms ziet de onervarenheid niet ver genoeg; het kan ook zijn, dat conservatisme de tekenen van de tijd niet verstaat. Een zeer kritische beschouwing moet dan uitmaken, of het gelijk aan de zijde van de jongere staat of wel dat de oudere het toch beter heeft bekeken. Ook het terrein der godsdienst-practijk ontkomt niet aan deze strijd der wisselende opvattingen. Gelukkig niet, want dit is een teken van leven. Zo zijn er de laatste tijd nogal bezwaren ingebracht tegen de devotie tot het H. Hart, als zijnde niet meer van deze tijd, te senti menteel, te weinig liturgisch gegrond, etc. Van de andere kant zien we de laatste tijd, dat de kerkelijke overheid deze devo tie juist vaak aanprijst, We zullen trachten in deze eigenaardige paradox de juiste waardering te vinden, gegrond op de leer van onze Moeder de H. Kerk, zoals deze vervat ligt in de for mules van brevier en missaal. De devotie tot het H. Hart wordt overal beoefend. Dit komt wel hierdoor, dat ze een echt katholieke devotie is. Katholiek, want: I. ze Hartfeest: de introitus, de oratie, de gehele tractus spreken over de barmhartigheid. Maar deze ontfermende liefde wordt miskend, niet beantwoord, ja zelfs ver smaad. Het is een lijdende liefde. Lees het aangrijpende offertorium van de H. Hart- mis. Uit deze trek van Jezus’ liefde volgt van zelf de gedachte aan wederliefde en eer herstel. In de devotie tot het H. Hart staan we om zo te zeggen voor het mysterie van Gods mensenhart: de liefde. Niets is ons meer vertrouwd, meer nabij dan de liefde. Elk wezen keert er zich naar toe gelijk de bloem naar de zon. Christus heeft ons bemind tot het uiter ste. Lees het Evangelie; hier is geen sprake van ambtelijk-officiële liefde-belangstelling maar van de echte bloedwarme liefde van een rijk en edel mensenhart. „En zijn liefde ging tot het uiterste”. Hij heeft zich zelf geheel en al ontledigd.” Waarom? Omdat liefde nu eenmaal zoiets doet. En hij heeft die liefde op het hoogste punt vereeuwigd in de H. Eucharistie. Hij blijft bij ons, om ons te helpen. Die liefde wordt niet beantwoord, wordt afgewezen. Ook dit is een werkelijkheid, die ons vertrouwd is. Maar dan weten we ook, wat liefde en eerherstel betekent; dan weten we ook wat zonde is: niet een zwak heid uit louter psychologische ontoerei kendheid, maar een slag in het gelaat van de liefde, als verraad tegen het hoogste en heiligste beminnen. In de spiegel van Gods mensenhart kunnen we het kwaad zien in zijn ware gestalte. En de eenvoudige vergelijking: Wat deedt gij, o Heer, voor mij, en wat doe ik voor U? zal ons aan sporen om hartelijk te beminnen en goed te maken wat we verkeerd gedaan hebben. Maar we kunnen en moeten meer doen. Wij allen tezamen vormen één lichaam onder Christus, ons Hoofd. Wij zijn over en weer ledematen. Ook voor dit lichaam gelden de geheimzinnige compensatie-wet- ten, zoals voor ieder levend organisme. We kunnen elkaar helpen de schuld en nalatigheid van anderen goed te maken. Als we met Christus zijn verbonden, heb ben al onze daden grote waarde: dan is er iets van Zijn oneindige liefde in de kleinste daad van eerherstellende edelmoedigheid, iets van de verlossende kracht van Zijn kruis wordt meegedeeld aan óns kruis. Iedereen kan met Hem, in Hem en door Hem een lam worden, dat de zonden van de hele wereld draagt. Woensdag 8 uur De charge van de wilde brigade met William Eliotte, opgejaagd door de wetgebonden door vriendentrouw. Weer zo’n knal film van formaat. Een Centra film 1 14 jaar. ATTENTIE volgende week In kleur en cinemascope TERUG UIT DE HEL. is totaal: ze omvat niet een rand element van het christendom, maar juist de kern. ze is universeel: ieder mens kan haar begrijpen en beoefenen. Ze is niet voor behouden aan enkelen. Ze verschijnt ons in de geincarneerd, zichtbaar en tastbaar geworden eenvoud van een symbool, dat onmiddellijk en diep ge worteld is in het wezen van het ge loofsmysterie. Wat is het voorwerp van De naam van de devotie zegt het: het Hart. Maar wat verstaan we onder „Hart”? Theologisch bezien is het Hart van Jezus vererenswaardig, onze aanbidding waardig, want Jezus is God. Maar dit brengt ons niets verder. We moeten zien, wat de Kerk ons in haar documenten voorhoudt over deze devotie. De kerkelijke formules wijzen op het lichamelijk Hart van Jezus. In de Litanie zegt ze: „Hart van Jezus, met een lans doorstoken... in de schoot der Moe dermaagd gevormd”. Maar tegelijkertijd spreken de teksten over het Hart als sym bool van de liefde. In de oratie van het H. Hartfeest staat: „O God, die vol barm hartigheid u gewaardigt, ons in het Hart van uw Zoon... eindeloze schatten van liefde te schenken..." Pius XII zegt in zijn encycliek over het H. Hart: „...dat Gods eigen liefde zich tot voorwerp maakt van een indrukwekkende verering en de rijk dom van Christus’ liefde haar overvloed toont in de verering van het H. Hart van Jezus.” Welke liefde van Jezus beoogt de devotie? De God-menselijke Liefde, waarbij spe ciaal op menselijke de nadruk dient gelegd. Juist de verering van de lijdende liefde im mers heeft bijzondere betekenis in de de votie. De goddelijke liefde kan niet lijden. Maar deze schakelen we niet uit, omdat Christus God en mens is in één Persoon. Van Christus uit bezien is ook de godde lijke, zowel als de menselijke liefde inhoud van ver-ering en daarom beogen we met onze verering zowel de liefde van Christus tot Zijn Vader als tot ons, de mensen. Maar de kerkelijke documenten wijzen er op, dat de verering van zijn liefde tot de mensen op de voorgrond staat. In de ge tijden van het H. Hartfeest staat als leid motief aangegeven: „Kom laten we aanbid den het Hart van Jezus, dat uit liefde tot ons gewond is.” Dit komt overeen met de klacht van Christus: „Ziedaar het Hart, dat de mensen zozeer bemind heeft” Van deze Godmenselijke liefde brengt de Kerk speciaal twee trekken naar voren: de ontfermende en de lijdende liefde. Neem weer het misformulier van het H. Ruim 25 modellen RONSON AANSTEKERS in de prijs van f 14,50-16,50-17,50-21,50-22,50 25.50-27,50-31,50-33,-.35-,45,- met 1 jaar schriftelijke garantie. RONSONOL in flessen en bussen a f 1,20. Een monteur met 4 kinderen verdient 68.per week, inclusief kinderbijslag. Hij heeft 13 afbetalingscontracten lopen met een totale schuld van 1.810,— voor kle ding, meubilair, een wasmachine, een ledi kant en een fiets. Iedere week moet hij 27,— aflossen, ofwel 39,7% van zijn in komen. Dit is een van de voorbeelden, die de Commissie Afbetalingswezen van K.A.B. geeft in haar rapport over steeds verdergaande euvel der afbetalingen. En nog niet eens het ergste -voorbeeld. Het komt voor dat 70% van het inkomen weggaat aan afbetalingen van de meest uiteenlopende zaken. Deze voorbeelden van overcreditering wijzen in twee rich tingen naar misbruik. Ten eerste van de zakenman, die moreel het recht niet heeft accoord te gaan met een dergelijke zware credietverlening, ten tweede van de kopers, die onverantwoord handelen en zich zelf in de nesten brengen. Het systeem van de afbetaling neemt in Nederland hand over hand toe. Het heeft voor de zakenman grote voor delen. Hij kan daardoor zijn omzet aanzien lijk vergroten, terwijl hij door een niet malse rente-bereKening extra winst maakt. Andere voordelen zijn er ook aan verbon den, zoals productie-verhoging, onkosten- verlaging door massa-productie enz. Ook het geringe risico verbonden aan het verkopen op afbetaling is voor het be drijfsleven een reden tot dit systeem van verkoop over te gaan. Wanneer immers op afbetaling wordt gekocht strekt het gehele vermogen van de koper tot garantie en bij huurkoop blijft het goed zelf eigendom van de verkoper, totdat volledige kwijting heeft plaatsge vonden. Doch ook voor de koper heeft het systeem der afbetaling enige voorde len. Dit systeem kan een middel zijn om toch snel bepaalde goederen ter beschik king te hebben, b.v. een wasmachine voor een huisvrouw, die geen hulp heeft. Het kan voorts een middel zijn om tot het kopen van betere kwaliteiten van duurzame goederen over te gaan. Door het afbeta lingswezen wordt tenslotte de mogelijkheid geopend zijn inkomen in een meer wense lijke richting te besteden. In het geval men zich namelijk zonder afbetaling niet kan permitteren bepaalde duurdere goederen te kopen, die men graag zou bezitten, kan het voorkomen, dat het beschikbare geld

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1956 | | pagina 1