I 10 JAAR BENELUX Moeders leugen (Geketend) HARMONIE BIOSCOOP Burgerlijke Stand* Dageraad der vrijheid (Plymouth Adventure) ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG^ (^ZATERDAG 6 NOV. 1954 - No. 45 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN - RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 ff Terheijden naar Nijmegen naar Sta- Voor- Ouden- naar 7 Harder- van Heikantsestraat 11. RIJEN Telefoon 303 van Tilburg naar Ooltgensplaat naar Breda naar van Breda van Tilburg naar van Westkapelle Welke zijn die resultaten? Het eerste belangrijke punt was het verdrag over de douane-unie. Het had tot gevolg, dat de drie landen dezelfde rechten gingen berekenen voor invoer uit andere landen en dat rechten voor de „onderlinge invoer” kwamen te ver vallen. Daarna werd besloten tot een z.g. „voorunie”. Dat wil zeggen, dat de Beneluxlanden allerlei beperkingen voor het handelsverkeer tussen de drie partners overboord gooiden. Een derde stap was het gelijkmaken van accijnzen etc. in België, Nederland en Luxem burg Zeer belangrijk was het besluit, verleden jaar genomen, dat de Benelux als een eenheid handelsverdragen zal gaan afsluiten met andere landen. Ten slotte kwam enkele maanden geleden een accoord tot stand over het vrijma ken van het kapitaalsverkeer, waardoor het mogelijk zal worden kapitalen te beleggen in de drie landen. Zo is men, stap voor stap, een flink stuk genaderd tot het uiteindelijke doel: de totale economische unie, die voor elk van de drie landen belangrijk is, door dat een groter afzetgebied ontstaat, een betere arbeidsverdeling tot stand kan komen en een sterkere positie bij on- derhandelingen met het „buitenland”. Nogmaals: er zijn in de afgelopen tien jaren momenten geweest, waarop de drie landen niet naast, maar tegenover elkaar leken te staan. Maar zodra de aandacht weer geconcentreerd werd op het gemeenschappelijk belang, in plaats van op het nationale belang van elk der drie partners, werd overeen stemming bereikt. Bovendien: de eco nomische unie is gewichtig genoeg om veel moeite aan de totstandkoming te besteden! Dongen naar van Nijmegen werken, als tussen verschillende landen maar mogelijk is. Tien jaar geleden werd dus deze eerste stap gezet op de weg naar een economische unie tus sen België, Nederland en Luxemburg. Een nauw verbond tussen drie kleine landen, die los van elkaar weinig te zeggen zouden hebben in de wereld handel, maar die verenigd een eenheid kunnen vormen, waarmee de wereld ernstig rekening te houden heeft. Het was de de eerste stap op een lange en moeilijke weg. Want de ont wikkeling van de samenwerking is niet van een leien dakje gegaan. Talloze besprekingen zijn nodig geweest en er zullen nog meer conferenties volgen. Op sommige ogenblikken deden zich zulke hindernissen voor, dat het doel onbereikbaar scheen. Maar er werd doorgezet. En nu de eerste tien jaren verstreken zijn, mag met fierheid en tevredenheid worden teruggezien op de bereikte resultaten. Drie kleine landen: samen sterk! In de Ridderzaal te Den Haag, een van de mooiste en oudste historische gebouwen van ons land, klonken Vrij dagmiddag 17 September de volkslie deren van België, Luxemburg en Ne derland aan het slot van een plechtige vergadering, waarin door onze minis ter-president, dr W. Drees en door de ministers van economische zaken van de drie landen het 10-jarig bestaan van de Benelux werd herdacht. De Benelux, een vorm van nauwe samenwerking tussen de drie kleine landen, die, zoals minister Zijlstra het uitdrukte, op de politieke prenten van de caricaturisten werden voorgesteld als drie kleine kleutertjes, maar die, als zij gezamenlijk optreden, behoren tot de grootste han delsmogelijkheden van de wereld. Drie kleine naties, die afzonderlijk geen ge wicht in de internationale schaal kun nen leggen, besloten 10 jaar geleden een verbond aan te gaan, dat uiteinde lijk zal uitgroeien tot een economische unie. Wat wil dat zeggen, een economi sche unie? Een eenvoudig voorbeeld kan dit begrip duidelijk maken. Als een huisvrouw uit Nijkerk inkopen wil gaan doen in Amsterdam, dan zal niemand het haar beletten. Een meubelfabrikant in Groningen, die een ameublement wil verkopen aan een familie in Breskens, behoeft niet bang te zijn, dat hem be lemmeringen in de weg gelegd zullen worden. Een gezin uit Zwolle, dat 2 weken vacantie wil doorbrengen in Scheveningen, heeft daarvoor geen pas nodig en mag zoveel levensmiddelen meenemen als het vervoeren kan. En de rijke mijnheer uit Alkmaar, die zijn geld wil steken in een fabriek in Zuid-Lim- burg kan gerust zijn gang gaan. Kortom het personen-, goederen- en kapitaal verkeer in ons land is vrij en dat is een van de belangrijkste kenmerken van een economische unie. Stel U een ogenblik voor, dat het anders was. Dat de Groningse fabri kant een uitvoervergunning nodig had voor elke stoel, die hij buiten zijn eigen provincie wilde verkopen. En dat iedere provincie eigen invoerrechten zou heffen. Dat de Limburger, die op familiebezoek wilde gaan in Brabant, aan de grens een pas zou moeten to nen. En dat Utrechtse guldens niet zo maar per postwissel naar Noord-Hol- land zouden mogen worden gestuurd. Er zou dan in ons landje een verschrik kelijk ingewikkelde situatie ontstaan, om nog maar niet te spreken van de schade, die al deze beperkingen zou den toebrengen aan onze welvaart. Een dergelijke ingewikkelde situatie die wij binnen de grenzen van ons land belachelijk zouden vinden, is al eeuwen lang een normaal verschijnsel tussen de verschillende landen van de we reld. Iedere regering is er vanzelfspre kend op uit, om de welvaart van het eigen volk zo goed mogelijk te dienen. Vandaar, dat de grenzen zo veel moge lijk gesloten worden gehouden voor alles, wat het evenwicht in de nationale welvaart zou kunnen verstoren, en dat hogere invoerrechten geheven worden naarmate bepaalde artikelen minder ge wenst zijn. Zo was het ook tussen Bel gië, Nederland en Luxemburg tot de laatste wereldoorlog. Op de 5e September van het jaar 1944, terwijl de zegevierende geallieer de troepen de Nederlandse grens over schreden, werd in Londen tussen deze drie landen een „douane-overeen- komst” gesloten. De handtekeningen van de drie ministers van economische zaken gaven uitdrukking aan de vaste wil van hun regeringen, om op econo misch gebied zo nauw te gaan samen- Vertrokken personen. van Riel, J. C. A. Fr., van Nieuwstr. 40 naar Huijbergen, Staartsestr. 8. Mertens, A. J., van Kampenstraat 33 naar Tilburg, Ruberstraat 8. Jacobs, C. Fr. M. L., van Kerkstraat naar Veldhoven, Locht 117. de Bie, C. M. C„ van Biestraat 21 naar Roosendaal ca, Rector Hellemond- straat 12. Pelckmans, A. J. M., van Margriet- straat 7 naar Nijmegen, Groesbeekse- weg 128. Sikkenga, Fr. B. M., van Raadhuis straat 36 naar Tegelen, Venloseweg 6. van Gilst, A. J., van Beatrixstr. 19 naar Gorinchem, Wilhelminaplein 15. Kuijpers, J. A., van Julianastr. 113, Reinieren, J. A„ Julianastraat 46. van Balkom, J. M., Klein Tilburg 1. van Snellens, A. M. van naar Burg. Molstraat 15. Pellis, A. M„ van Teteringen naar Rijksweg 19. Sanders, C. H„ van Enschede Saksen Weimarstraat 11. Severijns, P. A. J., van België naar Alphenseweg 24. Hermans, C. van Nieuw Ginneken naar Raakeind 21. Jansen, Th., van Nieuw Ginneken naar Nieuwstr. 143. v. d. Velden, J. H. van Aalstraat 31. van Tusveld, W. M„ van Woens- drecht, naar Saksen Weimarstr. 7. v. d. Haterd, J. A. H„ van Oss naar Nieuwstraat 63. Theeuwes, L. H. J., van Tilburg naar Hoofdstraat 149. van Heugten, Th. L., van Grubben- vorst naar Stationsstraat 56. de Wit, van tionsstraat 26. van Bragt, W. W., van, Dongen naar Hulteneindsestraat 4. Beerens, P. C. F. B., van Bergen op Zoom, naar Bernhardstraat 18. Willemen, L. J. van Breda naar Past. Gillisstraat 79. Vallesteijn, C. J. A. van Utrecht naar Julianastraat 96. van Lous, J. A., naar Frederikplein 26. Zoon, J. J„ van Frederikplein 25. van Erve, E. M. A., van Tilburg naar Spoorlaan Zuid 49. Lemaire, R. E., van Breda naar Fre derikplein 28. Ooijen, J. M„ van Roermond naar Julianastraat 97. van Wijmeren, J„ Kerkstraat 20. Timmermans, M. P„ van Breda naar Alphenseweg 13. van Buijtene, W. M., van wijk, Saksen Weimarstr. 5. Pijpers, H. A., van Past. Gillisstr. 150. van Geffen, H. C., naar Frederikplein 23. Broeders, J. M. L., van Dongen naar naar Eindhoven, Nieuwlandstraat 58. Willemen, Fr. W. M., van Heistr. 2 naar Vlijmen, Haarsteegseweg 33. Engelen, J. G. J„ van Karei Door- manstraat 37 naar Tilburg, Tongerl. Hoegstraat 173. Seelen, A. J. D„ van Spoorlaan Nrd 46 naar Nijmegen, Hatertseweg 163. van Glabbeek, P. G. R., van Sta- tionsstr. 52, naar Nijmegen, Hatertse weg 169. van der Velden, H. A„ van Stations straat 6, naar Breda, 2e Marktstr. 20. Martens, M. M. A., van Schoolstr. 24 naar Breda, Oosterhoutseweg 60. van Gooi, M. P., van Zandstraat 4 naar Made ca,, Drimmelenseweg 38. Beek, I. J., van Saksen Weimarstr. 2 naar 's-Gravenhage, Bronovolaan 34. Fransen, H., van Nieuwstraat 186 naar, Burg. Legroweg. van Bezouw, J. J. M„ Nieuwstr. 84, naar Tilburg, Gaèthuisstr. 68. Raats, C. A. P. J., van Weth. v. d. Wildenbergstr. 47, Eelde, Novastr. 6 Verster, J. M. A., van Versterstr. 11 naar Vught, Helvoirtseweg 189. Klaassen, M. W„ van Korte Wagen straat 12, naar Tilburg, Goirkestr. 15. Slee, P. C. M„ van Lange Wagen straat 18 naar Roermond, Christoffel- straat 7. Heesbeen, A. A. G„ van Beatrixstr. 8 naar Dongen, Lage Ham 109. de Jong, A. J. M. van Nieuwstr. 63 naar St. Michiels-Gestel, Ruwenberg straat 7. Vromans, C. G. M. M. van Nieuw straat 44, Oudenbosch, Markt 34. van Erp, M., van Ridderstraat 26 naar Waalwijk, Hoogeinde 45. Aarts, Gerarda T. C. M., Molenstr. 30 naar Etten ca, Biss. Molenstr. 162. Moerkoert, B. C„ van Julianastr. 17 naar Eelde, Burg. Legroweg 59. van Wijk, D. J„ van Veenstraat 19a naar Eelde, Hoofdweg 264. van der Put, J. W., van Laagstraat 40 naar Breda, Ol. v. Noortstr. 68. van Arendonk, W. J. M., van Veen straat 5 naar Zundert, Molenstraat 13. de Bont, A. E. G., van Ridderstr. 22 naar Raamsdonk, Gr. Kerkweg 19. Dingemans, G. W. J., van Salonwa- wagen Rijksweg naar Bergen op Zoom, woonwagen Wittoucksingel. Wildhagen, H. B„ van Valkeberg 4 naar Chaam, Snijders Bil. Kruijsen, Th. J. W. M. van Nieuw str. 91 naar Nijmegen, Dennenstr. 135. Bruijns, H. J. M., van Tuinstraat 23 naar Oisterwijk, Poirterstraat 3. Theeuwes, L. H. V. Hoofdstr. 149 naar Tilburg, Bredaseweg 570. van Lisdonk, J. A. M„ van Julianastr. 115 naar Dongen, Hoge Ham 25. de Bresser, J. A. J. M„ van Stations- str. 20 naar Dongen, Hoge Ham 25. Bakx, M. A. E. A„ van Hoofdstraat 116 naar Dongen, Hoge Ham 25. Buijs, A. A. W., van Laagstraat 26 naar Etten ca., Biss. Molenstr. 162. van den Corput, A. Fr. M.,van Tuin straat 44 naar Oudenbosch, Markt 34. Kuijl, A. E. M. C„ van Dongense- weg 15, naar Dongen, Hoge Ham 25. Goos, C. A„ van Rijksweg 15 naar Dongen, Hoge Ham 25. Dohmen, Fr. A. W., van Nieuwstr. 119, naar Dordt, K. Breestraat 14. Ingekomen personen. van Meyenfeldt, W. P„ van Woens- drecht naar Julianastraat 91. Hoevenaars, A. C. M„ van hout naar Kerkstraat 30. Vormans, J. P. G. A., van bosch naar Nieuwstraat 44. Out, L. P. M., van Swalmen naar Karel Doormanstr. 48. de Kort, P. van Dongen naar Weth. v. d. Wildenbergstraat 5. Roijmans, P. A., van Dongen naar Weth. v. d. Wildenbergstr. 5. van Gruijthuijsen, A. T. C., Appeltern naar Nieuwstraat 44. Smolders, A. R. C., van Tilburg naar Nieuwstraat 73. Vermeulen, H. P. C. A„ Dongen, Burg. Sweensplein 6. Qilze-Rijen Maandag ‘•I V71 3 Wij verwachten: „Scaramonche” en Pe pe le Moko.” Weekbl Woensdag 10 Nov. om 7 uur 30. met Spencer Tracy, Gene Tierney Metro Goldwyn Mayer’s machtige en spectaculaire Technicolor epos overmoe dige mannen en vrouwen, die alles trot seerden om „vrijheid” in een nieuw land te vinden Opwindende zee-avonturen. Hollywoods grootste sterren. Toegang 14 jaar. ATTENTIEvanaf heden aanvang bio scoopvoorstellingen half acht. Zaterdag 6 Zondag 7 en 8 Nov. om 7 uur 30 met Yvonne Sanson en Amadeo Nazzari. Het gepassioneerde drama van een vrouw die haar reputatie offert om haar man te vrijwaren voor een levenslange ge vangenisstraf. Een heftig bewogen film. een jonge moeder verscheurd door twee strijdeen werkzaam man vogelvrij door een daad van drift. Toegang 18 jaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1954 | | pagina 1