Nationale Mariahulde De Ommegang der Vreugden. Charlie Chaplins Festival Soest-SüdR*A*C* 1-3* HARMONIE BIOSCOOP zeven en twintigste jaargang) HONGKONG No. 34 ZATERDAG 21 AUG. 1954 RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN 22 AUGUSTUS In het stadje van de blijdschap. FEEST VAN HET ONBEVLEKT HART VAN MARIA. Slechts drie dagen RIJEN Telefoon 303 Zaterdagavond 14 Augustus heeft R.A.C. een vriendschappelijke wed strijd gespeeld tegen Soest-Süd, in Duitsland. Bij het bezoek van onze voorzitter aan het onlangs gehouden Jeugd-Fifa- tournooi in Duitsland, waaraan onze R.A.C.-speler Th. v. d. Steen heeft deelgenomen, ontmoette de heer Klerkx een bestuurslid van, de voetbalvereni ging Soest Süd, de heer Adolf Severing. Dit was het beginpunt van een reis naar Duitsland, waaraan de deelnemers nog lang met genoegen zullen terugdenken. Zaterdagmorgen werd om vijf uur gestart, doch het begin was voor de dertig deelnemers niet erg hoopvol. In Eindhoven hadden we reeds ruim twee uur oponthoud wegens pech. Met een inmiddels gecharterde bus van van Dijk uit Eindhoven, kon de reis worden voortgezet. Om half drie, twee uur te Men zong het lied van Maria der Vreugde, gedicht door de Bergense dichter Anton van Duinkerken: „Maria die door Bergen gaat, Dat is geen nieuw gezicht.” Men zong ook het lied van O. L. Vrouw van Brabant, het lied van trouw aan Brabants Hertoginne en het lied van de Brabantse eer. Het was een indrukwekkend Om gang, boeiend om de toewijding, waar mee de duizenden deelnemers zich gaven aan hun taak, waarvan zij zich door toeschouwers noch door fotogra fen lieten afleiden, boeiend ook door de devotie, waarmee zij door de toeschou wers werd gadegeslagen en meegeleefd. Op hen, die van deze Maria-Omgang voor het eerst getuige mochten zijn, heeft dit kleurige schouwspel een on vergetelijke indruk gemaakt. de meesten in de schaduw, want de zon was heet. ’t Was een lange stoet! Aan de groe pen, die de Zeven Vreugden van Maria tot uitbeelding brachten, ging zo nog het een en ander vooraf. De openings- groep werd gevormd door herauten en ruiters, het Onze Lieve Vrouwegilde, de Bisschop van Breda, wereldlijke autoriteiten en de geestelijkheid van de stad en de kloosters; zij gingen de ste- demaagd vooraf, die zich statig liet dragen door een rank paardje. Acoly- then droegen in wolken van wierook de reliek van het H. Kruis, in het proces- siekruis gevat. Vaandrigs met vlaggen van kerk en land, van gewest en stad sloten deze groep af. Dan kwam de groep laat, arriveerden we in Soest, een Mid deleeuwse stad met smalle straatjes en stadswallen. Bij onze aankomst in het clubhuis Hotel „Lindenhof” werden we door onze gastheren allerhartelijkst ver welkomd. Hun gemoedelijkheid, vrien delijkheid en gastvrijheid zorgden er voor dat we ons direct thuis voelden. De voorzitter van Soest Süd, de heer P. Müller, tevens internationaal scheidsrechter toonde zich een gastheer bij uitnemendheid, evenals zijn mede bestuursleden. Na het eten werden de spelers bij particulieren ondergebracht. Vraag hun hoe zij daar werden onthaald, en ieder zal vol lof over de gastvrijheid der Soestenaren spreken. Om half zeven traden beide elftallen aan om hun krachten te meten. In het begin speelde R.A.C. zeer ge reserveerd, hun aanvallen goed op- voudige, verborgen geloofsleven, in het dienen van God in haar eigen Kind, in het zichzelf vergeten en zichzelf op offeren. Maria was dan ook geen „me vrouw”, maar dienstmaagd tot in haar glorie. En dat is wellicht ook haar bood schap voor ons, mensen, in deze tijd, waarin een ieder meer wil zijn dan ieder ander. Een boodschap ook voor de jonge mensen, die met hun genadeloze eerlijkheid veel van de oude romantiek rondom Maria hebben verniedigd, doch die nog zoeken naar de betekenis van Maria in hun eigen jonge leven. Laten zij eens kijken naar en doordringen in Maria’s „dienstbaarheid tot het uiter ste”. Het gehele jaar staat in het teken van Maria; het is het Maria-Jaar, vorig jaar door de H. Vader uitgeroepen met de encycliek Fulgens Corona, ter herdenking van de afkondiging van het dogma der Onbevlekte Ontvangenis een eeuw geleden en met de bede dit eeuwfeest te vieren in gebed en boete en in nastreving van het levensvoor- beeld van Maria. Onze bisschoppen volgden met een herderlijk schrijven, waarin zij nader op de betekenis van het Maria-Jaar ingingen. Immers velen zien niet in, waarom er een Maria-Jaar moet zijn. De bisschoppen geven het antwoord, wanneer zij zeggen: „Van het allergrootste gewicht is het, dat wij de betekenis van Maria in de heilsorde goed kennen, dat wij dieper doordrin gen in de mysteries, die God in haar heeft gewrocht, in de bedoeling, die God van eeuwigheid af met haar heeft, in haar medewerking met Christus aan het verlossingswerk en het heiligings- werk der zielen. Het is God zelf, die Maria heeft groot gemaakt en onaf scheidelijk verbonden met Christus, niet voor haar alleen, doch voor ons allen. En daarom is zij bezield als met één verlangen, bezig met één werk: de glorie van Gods Zoon, haar zoon, over te brengen in alle zielen, moeder te worden niet van één Christus, doch van de millioenen mensenkinderen, die allen bestemd zijn om Kinderen Gods te worden in Christus onze Heer Dit is het duidelijke antwoord van de bis schoppen. Wat is het antwoord van de gelovigen op deze aansporing? Inderdaad! Er zijn talrijke manifesta ties te verwachten of zijn reeds geweest. Nu Zondag a.s. zal geheel Katholiek Nederland zich verenigen met de grootse Nationale Mariahulde, die in het Bossche stadion gehouden wordt. Het zal ongetwijfeld een groots festijn worden, dat niet zal nalaten indruk te maken op de aanwezigen. Maar nu vraag ik mij in alle ernst af? Wie van ons Katholieken in Nederland die van verre of van dichtbij de feeste lijkheden in Den Bosch zullen meema ken, hebben ook gereageerd op het ver zoek der bisschoppen tot geestelijke voorbereiding op dit nationale Maria- feest? Wie van ons heeft Zaterdag 14 Augustus inderdaad gevierd als een dag van boete en eerherstel? Wie heeft van de week van 15 tot 22 Aug. inderdaad een gebedsweek gemaakt? Ik ben bang, heel bang, dat het percen tage van hen, die zich geestelijk hebben voorbereid aan de lage kant zal zijn, aan de zeer lage kant. Waarom? U weet het antwoord zelf wel: Haast, oppervlakkigheid, beletten ons diep ergens op in te gaan, zelfs in zaken, die doorvorst moeten worden, willen zij resultaat opleveren. Ondanks het feit, dat „alle geslachten haar zalig zullen prijzen”, heeft Maria s leven zich nooit gekenmerkt door exor bitante gebeurtenissen. Integendeel, zij was een vrouw zoals de anderen, ge trouwd zoals de anderen, en met maar één kind, waar zij misschien wel door de Joodse huisvrouwen op aangekeken zal zijn geweest. Misschien ook wel, dat enkele buurvrouwen zo nu en dan eens van haar gezegd hebben, dat zij zo vriendelijk was en zo vroom leefde. Maar dat zal toch wel het enige zijn geweest. Inderdaad, Maria’s leven heeft uiter lijk weinig opzienbarends. Het opzien barende is juist in het geestelijke ge legen. Haar grootheid ligt in dat een- Bergen op Zoom is een stadje van blije mensen; van mensen, die leven in de blijdschap der kinderen Gods. Hun blijdschap kent zo van die hoog tepunten, zoals het jaarlijkse carnaval er een is, als de Bergenaren onder het motto „agge maor leut et” in een drie daags feest van jolijt, van maskerade en blije uitgelatenheid afscheid nemen van het vlees, dat zo zwak is. Daarover wil ik het nu niet hebben. Maar ik was Zondag in het Schelde- stadje getuige van een ander hoogte punt van blijdschap in het leven van de Bergenaren. Op de feestdag van Maria Hemelvaart hield Bergen op Zoom weer zijn schone Maria-Omme- gang, die zijn oorsprong vond in de dankbaarheid der Bergenaren voor het ongeschonden behoud van hun dierbare stad in de tweede wereldoorlog. De dankbaarheid is een schone, zij het veel-versmade deugd; maar niet in Bergen op Zoom. De Bergenaren be oefenen naast de blijdschap der kinde ren Gods de deugd van dankbaarheid der kinderen van Maria, die zij aanroe pen als de „causa nostrae laetitiae”, als de oorzaak onzer blijdschap. Voor de 10e maal in successie vierden zij het feest der blijde dankbaarheid met een Maria-Omgang, die telkenjare uitgroeit tot een steeds indrukwekkender mani festatie van de kinderlijke aanhankelijk heid van de Bergenaren aan Brabants Hertoginne, de Lieve Vrouw, die zij ditmaal vierden met de uitbeelding van Haar Zeven Vreugden. Het was niet zo maar een optocht zonder meer, niet zo maar een lange rij van praalwagens en groepen, die louter kijkspel zijn. Het was een spel van Maria-kinderen, mannen en vrouwen, jongens en meisjes maagdekens zegt men in Brabant. Het was een feest van ontroerende toewijding en overgave, een devoot, massaal gebed voor het be houd van Brabant in de storm van on geloof, die over de wereld raast. Ik stond „op de mert”, waar de Omgang driemaal langs trok. Het knusse plein lag te blakeren in de zomerzon en de zwaarste klok in de massieve toren liet haar bronzen klanken loom over de stad galmen. Daar stond langs de route, die de Omgang zou maken in de vorm van een groot kruis van de ene kant naar de andere kant, in dichte rijen het volk van Bergen op Zoom, van Zeeland en West-Brabant, met hier en daar wat pelgrims uit België, rijendik te wachten; Dan kwam de groep van het Oud Verbond: Eva met de duivel op de hielen; de Engel, die haar met zijn vlammend zwaard het Paradijs uit dreef; heilige vrouwen, die een voor afbeelding waren van Maria, de nieuwe Eva, en profeten, die de komst van de Verlosser aankondigden. Sint Jan de Doper, in gezelschap van zijn leer lingen, was omstuwd door een menigte volks, waaronder zowel de farizeeërs als de tollenaars en de Romeinse sol daten. Het was een levendige groep, die niet volstond met statig voorbij te trekken. Het was één brok actie en leven. Sint Jan raakte in dispuut met die hem volgden en sprak met de over tuiging van iemand van het Gilde van de Klare Waarheid. Dan volgden in een bonte afwisseling de zeven groepen, die de Vreugden van Maria in beeld brachten. Levendig zo als de groep van Sint Jan; onverstoor baar en vol toewijding zich gevend aan de rol, die zij in dit spel der Vreugden moesten spelen. Maagdenkoren zongen met begelei ding van muziek en onder het maken van rhythmische bewegingen Maria- liederen; engelengroepen dansten en musiceerden; de herders met hun scha pen volgden Maria en St. Joseph op hun weg naar Bethlehem; een grote groep bruidjes in smetteloos wit en in een heerlijke onregelmatigheid ging vooraf aan het Mariabeeld van het Gilde. Fel fonkelde het borduursel, door de Zusters Carmelitessen van de Halster- seweg gelegd op de hemelsblauwe man tel van Maria. In alle eenvoud volgde een groep van Brabantse vrouwen, die in een lied de Hertogin van Brabant, de Moeder van de Blijdschap haar hulde brachten. De deugden van het Brabantse volk wer den door figuren op een praalwagen uitgebeeld; zij stelden ons de Braban ders voor als goed en edel, koninklijk en moedig, gezegend en eerbiedwaar dig, liefdadig, rechtschapen en bemin nelijk. Weekblad Qilze-Rijen Vrijdag 20, Zaterdag 21 en Zondag 22 Augustus om 8 uur Verwacht! „Bureau Zedenpolitie” en „Czardasfürstin”. Zaterdag 21 en Zondag 22 Aug. om 3 uur speciale familie- en kindervoorstelling van 't gehele avondprogramma tegen verlaag de prijzen 35 en 50 ct. Plaats- bespreken 10 ct p.p. Bespreek tijdig want 't zal storm lopen. Met uitbundig succes in de grootste the aters van ons land vertoond. Een pre mière van vijf korte films tot één geheel gecombineerd en van geluid voorzien. Een kostelijke en aanbevolen nieuwe kennismaking met de „oude” Charlie com pleet met breed uitstaande jubeltenen, bolhoed en wandelstok. Toegang alle leeftijden. Woensdag 25 Aug. 8 uur met Ronald Reagan, Rhonda Fleming en Nigal Bruce. Een romantische geschiedenis van een ex-soldaat die, op roof belust, door een Chinees vluchtelingetje tot betere gedach ten komt. Een spannend en ontroerend filmwerk, spelend in het bonte en avon tuurlijke China van heden. Toeg. 14 jr.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1954 | | pagina 1