Gij hebt geen slaven
geest ontvangen.
SCHANDELIJKE PRACTIJKEN BIJ
MODERNE WONINGBOUW.
Singin in the rain
met Gene Kelly, Donald O’Connor
en Debbie Reynolds.
Bloemencorso te
Zundert.
HARMONIE BIOSCOOP
Klaar voor actie
No. 31
ZATERDAG 31 JULI 1954
ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG
RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41
UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN
Achtste Zondag na Pinksteren.
inbegrepen. Door dus ƒ1,50
het
Kind
tegelijk
Elk buurtschap werkt in stilte, soms
in geheimzinnige afzondering voor zich
zelf, maar op de le Zondag in Septem
ber, treedt de geformeerde stoet naar
buiten, in het licht om aan het oordeel
der kundige internationale jury onder
worpen te worden.
Teneinde de geweldige financiële of
fers van de deelnemende buurtschappen
enigszins te verzachten (het corso
wordt niet door zaken gefinancierd en
is gespeend van iedere reclame), wordt
van iedere bezoeker een bedrag van 50
cent gevraagd; ieder die eenmaal de
stoet zag, heeft gaarne die bijdrage
over voor al dit schoons. Deze zeer
bescheiden bijdrage geeft de bezoeker
het recht op een staanplaats langs het
pl.m. 6 K.M. lange parcours. Voor kin
deren beneden veertien jaar behoeft
deze bijdrage voor een staanplaats niet
betaald te worden.
Er worden echter ook tribune-kaar-
ten verkrijgbaar gesteld. Enige duizen
den tribune-zitplaatsen worden ge
bouwd. Wacht evenwel niet tot de
laatste dagen met U in het bezit stellen
van
dan
van
Op deze achtste Zondag na Pinkste
ren stelt de Kerk ons door de woorden
van Sint Paulus eens even voor een
consequentie van ons geloof, waarover
wij in het algemeen maar weinig naden
ken. En toch is die werkelijkheid van
enorm belang voor ons mensen van de
tweede helft der twintigste eeuw, die
een strijd hebben uit te vechten tegen
communisme, humanisme en kapitalis
me. Sint Paulus zeide het reeds tegen
de kleine groepen van Romeinen, die
zich tot het Christendom hadden laten
bekeren en die tegen een overweldigen
de meerderheid van heidense medebur
gers hun houding hadden te verdedi
gen. Hij schreef hun „Immers ’Gij hebt
geen slavengeest ontvangen om weer te
leven in vrees”. Dat was voor die eer
ste christenen een uitzonderlijke bemoe
diging, zij die nota bene van vervolgin
gen van het ergste soort te lijden had
den. Hoeveel te meer dan voor ons, die
in de vrije landen en de z.g. democra
tieën waar zoals het veelvuldig ver
kondigde beginsel luidt ieder vrije
lijk zijn mening kan uiten en waarin
wij als democraten elkanders overtui
ging moeten eerbiedigen. Welnu, ook
voor ons geldt dat woord nóg „Gij hebt
geen slavengeest ontvangen Wij heb
ben er als katholieken in deze tijd onze
levenshouding naar in te richten. Onbe
vreesd, als kinderen van God, die Hem
aanspreken met „Vader hebben wij
voor zijn belangen op te komen. Neen
meer hebben wij ons te gedragen als
Zijn eigen kinderen omdat wij erfge
namen van God zijn en medeërfgena-
men van Christus.
Wat wil dat zeggen in de practijk
van ons dagelijks leven? Dat wij be
ginnen moeten met zelf als goede ka
tholieken te leven in ons eigen milieu,
gezin, werk enz. Nog altijd blijft dat
woord van pater de Greeve van kracht,
ook al is de man niet meer de spreker
waar we allen zo graag naar luisterden:
„Verbeter de wereld en begin bij je
zelf”. Kinds Gods te zijn moet allereerst
beginnen bij ons zelf. We moeten
luisteren naar die stem van de Geest,
die aan onze geest getuigt, dat we kin
deren van God zijn. En daarna gaan
we onze beginselen ook aan anderen
verkondigen. Door een beetje appolo-
gie, door een beetje te vertellen van
onze beginselen in onze eigen omge
ving. Ieder heeft te getuigen van zijn
Kindschap Gods eenvoudig door uit te
komen voor zijn katholieke beginselen
waar dat nodig is. Ik kan me voor
stellen, dat zo iets voor ieder van ons
anders ligt, omdat we allemaal in ver
schillende levensomstandigheden ver
keren. Maar voor ons allemaal geldt
hierbij weer de aanmoediging van
Paulus: „Gij hebt geen slavengeest ont
vangen”.
Natuurlijk zou het verkeerd zijn te
denken, dat ieder van ons in deze din
gen maar even moedig is. Als de ver
volging eens hier zou woeden zoals zij
achter het Ijzeren Gordijn woedt, hoe
zouden wij ons dan gedragen? Zouden
we dan ook niet terugvallen in die sla
vengeest, die ons als gedoopten en als
kinderen Gods onwaardig is? De mens
is zwak. In dit besef lezen we dan ook
vandaag het gebed van de Kerk:
„Schenk1 ons in Uw goedheid de ge
zindheid om steeds te denken wat goed
is en het te volbrengen”. En wij mo
gen daarbij overwegen wat het Offer
torium zegt: „Een nederig volk zult
gij redden, maar de ogen der hoogmoe-
digen neerslaan”. Dat is het geheim
van de katholieken, die niet de vrees
bezitten, maar het besef van
Gods te zijn. Zij zijn moedig en
nederig.
Inderdaad een hele taak, waarop de
Achtste Zondag na Pinksteren ons
attent maakt.
Gezin een taak is weggelegd om voor
de vaak omstreden oudercomité’s pro
paganda te maken door oprichting over
al ter plaatse te bevorderen en zorg te
dragen voor een gezonde ontwikkeling
van hun werkzaamheden.
Mgr Op de Coul was van mening, dat
met meèr recht gesproken kan worden
van crisis in het gezin dan in de school.
Hij ziet de taak van de Ouder Comité s
dan ook grotendeels hierin: de mentali
teit te beinvloeden door belangstelling
te wekken voor het onderwijs en wat
ermee samenhangt. Voorts hebben de
oudercomité’s een uitvoerende en advi
serende taak. Zij mogen zich echter niet
bemoeien met aangelegenheden die het
bestuur en de exploitatie der school
raken. Hij somde vervolgens een groot
aantal mogelijkheden op, waarin de
comité’s zich verdienstelijk kunnen ma
ken onder school- en vacantietijden,
huiswerk, kindermis en -biecht, excur
sies, artsendienst, beroeps- en beroeps
keuzevoorlichting, activiteiten buiten
school, jeugdwerk, sportverenigingen
enz. Verder kunnen de Ouder Comité’s
wensen en verlangens omtrent het on
derwijsprogramma, de interne school
organisaties en de behandeling der kin
deren in de school naar voren brengen.
Mgr Op de Coul deed vervolgens de
suggestie de plaatselijke oudercomité’s
bijeen te brengen in een Kath. Natio
nale Raad van Ouder Comité’s die als
punt één op zijn programma moet heb
ben staan de propaganda van de Ka
tholieke school en overal behulpzaam
te zijn, waar, of welke reden ook, de
katholieke school in moeilijkheden ver
keert.
Crisis in gezin nijpender dan in
onderwijs.
De Kath. Bond voor het Gezin heeft
tijdens het afgelopen weekeinde te Til
burg een congres belegd, waar zij twee
grote problemen, misschien wel de
meest urgente bij de huidige situatie in
gezin en opvoeding, ten deze onder de
loupe heeft genomen; eerstens de samen
werking tussen school en gezin, een
onderwerp, dat door de oprichting van
oudercomité’s in het brandpunt der be
langstelling is komen te staan en op de
tweede plaats de moderne woningbouw,
die zo concludeerde de Bond voor
het Gezin door ongebreidelde stads-
uitbreding veelal in strijd is met de be
langen van het gezin. Vooral over het
tweede onderwerp werden harde noten
gekraakt. In elke stad zo zei Dr J. H.
Gillissen, voorzitter van de Bond voor
het Gezin zijn een aantal kleine wo
ningen nodig voor ouden van dagen,
voor afnemende gezinnen en voor die
gezinnen, die door de natuur zijn voor
bestemd om klein te blijven. Voor deze
groepen zijn de etagewoningen en flat
gebouwen verantwoord te noemen en
zelfs aantrekkelijk. Maar een minstens
even groot aantal woningen en hier
ligt de point van de zaak is steeds
nodig om de jonge groeiende en grote
gezinnen te kunnen onderbrengen.
Scherpe critiek had de voorzitter van
de Bond voor de moderne stedenbouw,
die hij allesbehalve christelijk noemde:
Hoge huizenrijen, waar soms 5, 6 en
meer gezinnen boven elkaar wonen, bij
een gepakt in een paar kamers. Kunnen
Sedert enkele jaren is het Zundertse
Bloemencorso, dat steeds op de eerste
Zondag van September door de straten
trekt van dit vriendelijke en welvaren
de Brabantse dorp, een gebeurtenis van
de eerste rang.
Duizenden en duizenden stromen dan
Zundert binnen om dit feest van bloe
men, vormen en kleuren te bewonderen.
De laatste jaren bedroeg het aantal be
zoekers meer dan 150.000. Het is dan
ook verbazingwekkend welk een pro
portie dit corso, zo simpel en klein be
gonnen, tenslotte aangenomen heeft.
Men is gestart op een Koninginnedag
met een paar versierde fietsen en kar
ren, en men is gekomen tot een mach
tige manifestatie van pracht en kleuren
weelde, die volgens de kenners zelfs de
vermaarde bloemenfeesten van Nice
naar de kroon steekt.
Corso-wagens waaraan pl.m. 30.000
bloemen zijn verwerkt, zijn geen zeld
zaamheid. Talloze fantastische werk
stukken, tot in de kleinste onderdelen
uitgewerkt in bloemen, doen de tien
duizenden en tienduizenden enthou
siaste toeschouwers verstomd staan van
dit machtigste schouwspel. Ter op
luistering van deze enorme bloemen-
stoet trekken daarin mede verscheidene
goed geüniformeerde muziekkorpsen.
Alleen door de onderlinge samen
werking van de gehele gemeente, van
rijk en arm, van groot en klein, van de
bevolking in al zijn geledingen, is zulks
mogelijk geworden.
Zundert is verdeeld in een groot aan
tal buurtschappen, wier grenzen, vol
gens een oude overlevering, nauwkeu
rig door ’t volk gekend worden. Welnu,
elk buurtschap neemt een of meerdere
praalwagens voor z’n rekening en het
gevolg van een edele onderlinge wed
strijd is, dat op Zundert’s gloriedag de
bevolking en de toegestroomde vreem
delingen genieten van een corso, dat
enig in den lande is.
Alleen het Oranje-Comité weet welke
pronkstukken, welke ontwerpen ver
vaardigd zullen worden.
hier de vele gezinnen wel gelukkig in
wonen? Zijn dit niet eerder fraaie pak
huizen voor de industriën, de fabrieken
en voor de openbare diensten, waarin
na de werktijd het „mensen-materiaal”
wordt opgeborgen, gelijk in de werk
plaatsen zelf de gereedschappen na ’t
werk in rekken worden weggelegd?
Kunnen hierin jonggehuwden hun
huwelijksleven leiden zonder zonden en
hun jonge liefde uitleven zonder hun
ziel te besmetten?
Zijn deze pakhuizen van mensen we
gens hun inhaerent gebrek aan voldoen
de levensruimte voor jonge gezonde,
levenslustige echtelieden niet eerder
kwellende oorden te noemen, waarin
zij zich aanhoudend geplaatst moeten
zien voor pijnlijke gewetensconflicten,
voor wroeging en geestelijke kwellingen
in plaats van voor levensvreugde?
De huizenbouw, gemeentebesturen
van Nederland, is een zaak van het
allergrootste gewicht en is een aange
legenheid, waarover de eeuwige Rech
ter, en de Bestuurder van het Heelal,
eenmaal de grootst mogelijke verant
woording zal laten afleggen ook door
de gemeentelijke overheid van elke
plaats.
Het onderwerp „School en gezin”
werd o.m. aangesneden door de Direc
teur van het Kath. Bureau voor Onder
wijs en Opvoeding Mgr Dr Fr. Op de
Coul, die op principiële gronden het
bestaan en oprichting van Ouder Co
mité’s aantoonde en hun taak om
schreef. Hij gaf daarbij te kennen, dat
vooral voor de Kath. Bond voor het
zo’n tribunekaart, want deze zullen
vrijwel uitverkocht zijn. De prijs
deze voorbehouden zitplaatsen be
draagt ƒ2,—, het entréegeld ad ƒ0,50
inbegrepen. Door dus ƒ1,50 meer tez
betalen, verzekert men zich van een
goede zitplaats en loopt men geen ge
vaar eventueel in enig gedrang terecht
te komen. Vanaf deze tribune-plaatsen
is het bloemencorso zeer goed gade te
slaan.
Bij afname van 30 of meer tribune- of
entréekaarten wordt aan de voorver
koopadressen 5 reductie verleend.
Met het oog op de enorme drukte
op de toevoerswegen naar Zundert en
ook vooral in Zundert zelf, wordt U
beslist aangeraden tijdig af te reizen.
Het is zeer raadzaam deze gemeente
om 12.30 uur te bereiken. De Bloemen-
stoet trekt uit om 14.30 uur. Getracht
wordt per sé aan dit uur van vertrek
vast te houden. De hier tussenliggende
tijd zult U hard nodig hebben.
De voorverkoop der tribuneplaatsen
wordt in België verzorgd door het ste
delijk Bureau voor Propaganda en Toe
risme van de Stad Antwerpen, Peli
kaanstraat 6, telefoon 320103 te Ant
werpen.
In Nederland geschiedt de voorver
koop door de Vereniging voor Vreem
delingenverkeer „Breda Vooruit Sta
tionsplein 19 (kiosk V.V.V.te Breda,
telefoon K 1600-8838.
Deze tribune-kaarten zijn echter tot
uiterlijk 3 dagen vóór de dag van het
Weekblad Qilze-Rijen
Verwacht: „Misdaad N.V." en „Uw man
behoort ons."
RIJEN
Zaterdag 31 Juli en Zondag 1 Aug. 8 u.
Een prachtige kleurenfilm.
M.G.M.'s beste en meest spectaculaire
Musical aller tijden. Een orkaan van vro
lijkheid, een regen van klank en kleur,
een stortvloed van populaire melodieën.
Alle glans en vrolijkheid van Hollywood
en Broadway samengebracht. Uit de pers
„ondanks regen en wind gingen wij toch
in opgemekte stemming naar huis."
Toeg. alle leeftijden.
Woensdag 4 Augustus om 8 uur
met Robert Taylor, Charles Laughton
en Brian Donlevy.
Een machtige M.G.M. marine comedie
van onversaagde kerels op Amerika's
trotse slagschepen. Toeg. 14 jaar.