Gij hebt geen slaven geest ontvangen. SCHANDELIJKE PRACTIJKEN BIJ MODERNE WONINGBOUW. Singin in the rain met Gene Kelly, Donald O’Connor en Debbie Reynolds. Bloemencorso te Zundert. HARMONIE BIOSCOOP Klaar voor actie No. 31 ZATERDAG 31 JULI 1954 ZEVEN EN TWINTIGSTE JAARGANG RIJEN - TELEFOON 343 (K 1692) - POSTGIROREKENING 28.32.41 UITGAVE VAN: DRUKKERIJ NICO HOBBELEN Achtste Zondag na Pinksteren. inbegrepen. Door dus ƒ1,50 het Kind tegelijk Elk buurtschap werkt in stilte, soms in geheimzinnige afzondering voor zich zelf, maar op de le Zondag in Septem ber, treedt de geformeerde stoet naar buiten, in het licht om aan het oordeel der kundige internationale jury onder worpen te worden. Teneinde de geweldige financiële of fers van de deelnemende buurtschappen enigszins te verzachten (het corso wordt niet door zaken gefinancierd en is gespeend van iedere reclame), wordt van iedere bezoeker een bedrag van 50 cent gevraagd; ieder die eenmaal de stoet zag, heeft gaarne die bijdrage over voor al dit schoons. Deze zeer bescheiden bijdrage geeft de bezoeker het recht op een staanplaats langs het pl.m. 6 K.M. lange parcours. Voor kin deren beneden veertien jaar behoeft deze bijdrage voor een staanplaats niet betaald te worden. Er worden echter ook tribune-kaar- ten verkrijgbaar gesteld. Enige duizen den tribune-zitplaatsen worden ge bouwd. Wacht evenwel niet tot de laatste dagen met U in het bezit stellen van dan van Op deze achtste Zondag na Pinkste ren stelt de Kerk ons door de woorden van Sint Paulus eens even voor een consequentie van ons geloof, waarover wij in het algemeen maar weinig naden ken. En toch is die werkelijkheid van enorm belang voor ons mensen van de tweede helft der twintigste eeuw, die een strijd hebben uit te vechten tegen communisme, humanisme en kapitalis me. Sint Paulus zeide het reeds tegen de kleine groepen van Romeinen, die zich tot het Christendom hadden laten bekeren en die tegen een overweldigen de meerderheid van heidense medebur gers hun houding hadden te verdedi gen. Hij schreef hun „Immers ’Gij hebt geen slavengeest ontvangen om weer te leven in vrees”. Dat was voor die eer ste christenen een uitzonderlijke bemoe diging, zij die nota bene van vervolgin gen van het ergste soort te lijden had den. Hoeveel te meer dan voor ons, die in de vrije landen en de z.g. democra tieën waar zoals het veelvuldig ver kondigde beginsel luidt ieder vrije lijk zijn mening kan uiten en waarin wij als democraten elkanders overtui ging moeten eerbiedigen. Welnu, ook voor ons geldt dat woord nóg „Gij hebt geen slavengeest ontvangen Wij heb ben er als katholieken in deze tijd onze levenshouding naar in te richten. Onbe vreesd, als kinderen van God, die Hem aanspreken met „Vader hebben wij voor zijn belangen op te komen. Neen meer hebben wij ons te gedragen als Zijn eigen kinderen omdat wij erfge namen van God zijn en medeërfgena- men van Christus. Wat wil dat zeggen in de practijk van ons dagelijks leven? Dat wij be ginnen moeten met zelf als goede ka tholieken te leven in ons eigen milieu, gezin, werk enz. Nog altijd blijft dat woord van pater de Greeve van kracht, ook al is de man niet meer de spreker waar we allen zo graag naar luisterden: „Verbeter de wereld en begin bij je zelf”. Kinds Gods te zijn moet allereerst beginnen bij ons zelf. We moeten luisteren naar die stem van de Geest, die aan onze geest getuigt, dat we kin deren van God zijn. En daarna gaan we onze beginselen ook aan anderen verkondigen. Door een beetje appolo- gie, door een beetje te vertellen van onze beginselen in onze eigen omge ving. Ieder heeft te getuigen van zijn Kindschap Gods eenvoudig door uit te komen voor zijn katholieke beginselen waar dat nodig is. Ik kan me voor stellen, dat zo iets voor ieder van ons anders ligt, omdat we allemaal in ver schillende levensomstandigheden ver keren. Maar voor ons allemaal geldt hierbij weer de aanmoediging van Paulus: „Gij hebt geen slavengeest ont vangen”. Natuurlijk zou het verkeerd zijn te denken, dat ieder van ons in deze din gen maar even moedig is. Als de ver volging eens hier zou woeden zoals zij achter het Ijzeren Gordijn woedt, hoe zouden wij ons dan gedragen? Zouden we dan ook niet terugvallen in die sla vengeest, die ons als gedoopten en als kinderen Gods onwaardig is? De mens is zwak. In dit besef lezen we dan ook vandaag het gebed van de Kerk: „Schenk1 ons in Uw goedheid de ge zindheid om steeds te denken wat goed is en het te volbrengen”. En wij mo gen daarbij overwegen wat het Offer torium zegt: „Een nederig volk zult gij redden, maar de ogen der hoogmoe- digen neerslaan”. Dat is het geheim van de katholieken, die niet de vrees bezitten, maar het besef van Gods te zijn. Zij zijn moedig en nederig. Inderdaad een hele taak, waarop de Achtste Zondag na Pinksteren ons attent maakt. Gezin een taak is weggelegd om voor de vaak omstreden oudercomité’s pro paganda te maken door oprichting over al ter plaatse te bevorderen en zorg te dragen voor een gezonde ontwikkeling van hun werkzaamheden. Mgr Op de Coul was van mening, dat met meèr recht gesproken kan worden van crisis in het gezin dan in de school. Hij ziet de taak van de Ouder Comité s dan ook grotendeels hierin: de mentali teit te beinvloeden door belangstelling te wekken voor het onderwijs en wat ermee samenhangt. Voorts hebben de oudercomité’s een uitvoerende en advi serende taak. Zij mogen zich echter niet bemoeien met aangelegenheden die het bestuur en de exploitatie der school raken. Hij somde vervolgens een groot aantal mogelijkheden op, waarin de comité’s zich verdienstelijk kunnen ma ken onder school- en vacantietijden, huiswerk, kindermis en -biecht, excur sies, artsendienst, beroeps- en beroeps keuzevoorlichting, activiteiten buiten school, jeugdwerk, sportverenigingen enz. Verder kunnen de Ouder Comité’s wensen en verlangens omtrent het on derwijsprogramma, de interne school organisaties en de behandeling der kin deren in de school naar voren brengen. Mgr Op de Coul deed vervolgens de suggestie de plaatselijke oudercomité’s bijeen te brengen in een Kath. Natio nale Raad van Ouder Comité’s die als punt één op zijn programma moet heb ben staan de propaganda van de Ka tholieke school en overal behulpzaam te zijn, waar, of welke reden ook, de katholieke school in moeilijkheden ver keert. Crisis in gezin nijpender dan in onderwijs. De Kath. Bond voor het Gezin heeft tijdens het afgelopen weekeinde te Til burg een congres belegd, waar zij twee grote problemen, misschien wel de meest urgente bij de huidige situatie in gezin en opvoeding, ten deze onder de loupe heeft genomen; eerstens de samen werking tussen school en gezin, een onderwerp, dat door de oprichting van oudercomité’s in het brandpunt der be langstelling is komen te staan en op de tweede plaats de moderne woningbouw, die zo concludeerde de Bond voor het Gezin door ongebreidelde stads- uitbreding veelal in strijd is met de be langen van het gezin. Vooral over het tweede onderwerp werden harde noten gekraakt. In elke stad zo zei Dr J. H. Gillissen, voorzitter van de Bond voor het Gezin zijn een aantal kleine wo ningen nodig voor ouden van dagen, voor afnemende gezinnen en voor die gezinnen, die door de natuur zijn voor bestemd om klein te blijven. Voor deze groepen zijn de etagewoningen en flat gebouwen verantwoord te noemen en zelfs aantrekkelijk. Maar een minstens even groot aantal woningen en hier ligt de point van de zaak is steeds nodig om de jonge groeiende en grote gezinnen te kunnen onderbrengen. Scherpe critiek had de voorzitter van de Bond voor de moderne stedenbouw, die hij allesbehalve christelijk noemde: Hoge huizenrijen, waar soms 5, 6 en meer gezinnen boven elkaar wonen, bij een gepakt in een paar kamers. Kunnen Sedert enkele jaren is het Zundertse Bloemencorso, dat steeds op de eerste Zondag van September door de straten trekt van dit vriendelijke en welvaren de Brabantse dorp, een gebeurtenis van de eerste rang. Duizenden en duizenden stromen dan Zundert binnen om dit feest van bloe men, vormen en kleuren te bewonderen. De laatste jaren bedroeg het aantal be zoekers meer dan 150.000. Het is dan ook verbazingwekkend welk een pro portie dit corso, zo simpel en klein be gonnen, tenslotte aangenomen heeft. Men is gestart op een Koninginnedag met een paar versierde fietsen en kar ren, en men is gekomen tot een mach tige manifestatie van pracht en kleuren weelde, die volgens de kenners zelfs de vermaarde bloemenfeesten van Nice naar de kroon steekt. Corso-wagens waaraan pl.m. 30.000 bloemen zijn verwerkt, zijn geen zeld zaamheid. Talloze fantastische werk stukken, tot in de kleinste onderdelen uitgewerkt in bloemen, doen de tien duizenden en tienduizenden enthou siaste toeschouwers verstomd staan van dit machtigste schouwspel. Ter op luistering van deze enorme bloemen- stoet trekken daarin mede verscheidene goed geüniformeerde muziekkorpsen. Alleen door de onderlinge samen werking van de gehele gemeente, van rijk en arm, van groot en klein, van de bevolking in al zijn geledingen, is zulks mogelijk geworden. Zundert is verdeeld in een groot aan tal buurtschappen, wier grenzen, vol gens een oude overlevering, nauwkeu rig door ’t volk gekend worden. Welnu, elk buurtschap neemt een of meerdere praalwagens voor z’n rekening en het gevolg van een edele onderlinge wed strijd is, dat op Zundert’s gloriedag de bevolking en de toegestroomde vreem delingen genieten van een corso, dat enig in den lande is. Alleen het Oranje-Comité weet welke pronkstukken, welke ontwerpen ver vaardigd zullen worden. hier de vele gezinnen wel gelukkig in wonen? Zijn dit niet eerder fraaie pak huizen voor de industriën, de fabrieken en voor de openbare diensten, waarin na de werktijd het „mensen-materiaal” wordt opgeborgen, gelijk in de werk plaatsen zelf de gereedschappen na ’t werk in rekken worden weggelegd? Kunnen hierin jonggehuwden hun huwelijksleven leiden zonder zonden en hun jonge liefde uitleven zonder hun ziel te besmetten? Zijn deze pakhuizen van mensen we gens hun inhaerent gebrek aan voldoen de levensruimte voor jonge gezonde, levenslustige echtelieden niet eerder kwellende oorden te noemen, waarin zij zich aanhoudend geplaatst moeten zien voor pijnlijke gewetensconflicten, voor wroeging en geestelijke kwellingen in plaats van voor levensvreugde? De huizenbouw, gemeentebesturen van Nederland, is een zaak van het allergrootste gewicht en is een aange legenheid, waarover de eeuwige Rech ter, en de Bestuurder van het Heelal, eenmaal de grootst mogelijke verant woording zal laten afleggen ook door de gemeentelijke overheid van elke plaats. Het onderwerp „School en gezin” werd o.m. aangesneden door de Direc teur van het Kath. Bureau voor Onder wijs en Opvoeding Mgr Dr Fr. Op de Coul, die op principiële gronden het bestaan en oprichting van Ouder Co mité’s aantoonde en hun taak om schreef. Hij gaf daarbij te kennen, dat vooral voor de Kath. Bond voor het zo’n tribunekaart, want deze zullen vrijwel uitverkocht zijn. De prijs deze voorbehouden zitplaatsen be draagt ƒ2,—, het entréegeld ad ƒ0,50 inbegrepen. Door dus ƒ1,50 meer tez betalen, verzekert men zich van een goede zitplaats en loopt men geen ge vaar eventueel in enig gedrang terecht te komen. Vanaf deze tribune-plaatsen is het bloemencorso zeer goed gade te slaan. Bij afname van 30 of meer tribune- of entréekaarten wordt aan de voorver koopadressen 5 reductie verleend. Met het oog op de enorme drukte op de toevoerswegen naar Zundert en ook vooral in Zundert zelf, wordt U beslist aangeraden tijdig af te reizen. Het is zeer raadzaam deze gemeente om 12.30 uur te bereiken. De Bloemen- stoet trekt uit om 14.30 uur. Getracht wordt per sé aan dit uur van vertrek vast te houden. De hier tussenliggende tijd zult U hard nodig hebben. De voorverkoop der tribuneplaatsen wordt in België verzorgd door het ste delijk Bureau voor Propaganda en Toe risme van de Stad Antwerpen, Peli kaanstraat 6, telefoon 320103 te Ant werpen. In Nederland geschiedt de voorver koop door de Vereniging voor Vreem delingenverkeer „Breda Vooruit Sta tionsplein 19 (kiosk V.V.V.te Breda, telefoon K 1600-8838. Deze tribune-kaarten zijn echter tot uiterlijk 3 dagen vóór de dag van het Weekblad Qilze-Rijen Verwacht: „Misdaad N.V." en „Uw man behoort ons." RIJEN Zaterdag 31 Juli en Zondag 1 Aug. 8 u. Een prachtige kleurenfilm. M.G.M.'s beste en meest spectaculaire Musical aller tijden. Een orkaan van vro lijkheid, een regen van klank en kleur, een stortvloed van populaire melodieën. Alle glans en vrolijkheid van Hollywood en Broadway samengebracht. Uit de pers „ondanks regen en wind gingen wij toch in opgemekte stemming naar huis." Toeg. alle leeftijden. Woensdag 4 Augustus om 8 uur met Robert Taylor, Charles Laughton en Brian Donlevy. Een machtige M.G.M. marine comedie van onversaagde kerels op Amerika's trotse slagschepen. Toeg. 14 jaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 1954 | | pagina 1